شرایط تشکیل تعاونی های سهامی عام
نوشته شده توسط : javaneh

یکی دیگر از شرکت های تجاری شرکت های تعاونی است ثبت شرکتها  که هدف آن با سایر شرکت هایی که درباره آن ها صحبت شد فرق می نماید زیرا هدف شرکت های سهامی عام و خاص و نسبی و غیره فعالیت به منظور سود و بهره دهی بیشتر است در صورتی که هدف اصلی شرکت های تعاونی کمک به بهبود وضع اقتصادی و رفاه شرکاء و تامین حوائج و نیازمندی های مخصوص آن ها است و معمولاَ در مواقعی بیشتر تشکیل می شود که وضع اقتصادی آشفته و نامساعد باشد و به علت تورم و گرانی قدرت خرید مردم کم است و لذا برای ارائه خدمات و تولید و امکانات رفاهی، اقشار کم درآمد را تحت پوشش قرار می دهند. ضمناَ این مطلب ناگفته نماند که در شرکت های مزبور نیز نفع و فایده مالی مورد توجه است منتهی به عنوان هدف فرعی.
یکی از اقسام تعاونی ها، تعاونی های سهامی عام است. جهت آشنایی شما عزیزان به ضوابط تشکیل این شرکت ، در ذیل ضمن توضیح راجع به اقسام شرکت های تعاونی، به شرایط ثبت آن می پردازیم.
شرکت های تعاونی به اقسام ذیل تقسیم می شوند :
1- تعاونی تولید : شرکت تعاونی که بین عده ای از پیشه وران تشکیل می گردد و شرکاء مشاغل خود را برای تولید و فروش اشیاء به کار می برند. این تعاونی ها شامل تعاونی هایی است که در امور مربوط به کشاورزی، دامداری ، دامپروری ، پرورش و صید ماهی ، شیلات ، صنعت ، معدن ، عمران شهری و روستایی و عشایری و نظایر این ها فعالیت می نمایند. ( ماده 190 ق. ت 26 ق. ب. ت )
2- تعاونی مصرف ( توزیع ) : شرکت تعاونی که به منظور فروش اجناس لازمه برای مصارف زندگانی اعم از این که اجناس مزبور را شرکاء ایجاد کرده باشند و یا خریده باشند و همچنین تقسیم نفع و ضرر بین شرکاء به نسبت خرید هر یک از آن ها تشکیل می گردد.
این تعاونی ها نیاز مشاغل تولیدی و یا مصرف کنندگان عضو خود را در چهارچوب مصالح عمومی و به منظور کاهش هزینه ها و قیمت ها تامین می نمایند. ( ماده 192 ق. ت ، 27 ق. ب. ت )
3- تعاونی سهامی عام : نوعی شرکت سهامی عام است که با رعایت قانون تجارت و محدودیت های مذکور در قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 ق. ا تشکیل شده باشد. ( بند 9 ماده 1 قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 ق. ا )
4. تعاونی فراگیر ملی : نوعی تعاونی متعارف یا تعاونی سهامی عام است که برای فقرزدایی از سه دهک پایین درآمدی تشکیل می شود. عضویت سایر افراد در این تعاونی آزاد است ولی در بدو تشکیل حداقل هفتاد درصد (70%) اعضاء آن باید از سه دهک پایین درآمدی باشند. ( بند 10 ماده 1 قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 ق. ا )

  • اوصاف خاص شرکت های تعاونی سهامی عام

شرکت های تعاونی سهامی عام که به موجب قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 ق. ا پیش بینی شده اند، دارای اوصاف ذیل اند : ( مواد 1، 5 و 12 قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 ق. ا )
1. نوعی شرکت سهامی عام است که با رعایت قانون تجارت و محدودیت های مذکور در قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 ق. ا تشکیل می شود.
2. کلیه سهام آن، بانام بوده و تملک یا نقل و انتقال آن منوط به ثبت در دفتر سهام شرکت است.
3. سهام داران نهایتاَ می توانند تا سقف سهام مقرر در اساسنامه را به تشخیص هیات مدیره دارا باشند. هر توافقی برخلاف این حکم ، باطل و بلااثر خواهد بود.
4. شرکت های تعاونی سهامی عام می توانند به عضویت اتاق های تعاون درآیند.
5. بانک های خصوصی و موسسات مالی و اعتباری باید لزوماَ در قالب شرکت سهامی عام یا شرکت تعاونی سهامی عام تشکیل شوند.
6. در شرکت تعاونی سهامی عام، هر شخص فقط یک حق رای دارد.
سقف تملک در شرکت های تعاونی سهامی عام برای اشخاص حقیقی 5 % ، برای تعاونی های فراگیر ملی و شرکت های تعاونی سهامی عام 10 % است.
در شرکت های سهامی عام ، سرمایه شرکت عمدتاَ توسط مردم تامین می شود. بر همین اساس تعدادی که اصطلاحاَ به آن ها هیئت موسس یا موسسین گویند، می بایست حداقل بیست درصد سرمایه شرکت را خود تعهد نموده و سی و پنج درصد مبلغ تعهد شده را در حسابی به نام شرکت در حال تاسیس نزد یکی از بانک ها واریز نمایند و سپس مجوز لازم را از سازمان بورس و اوراق بهادار و مجوز اعلامیه پذیره نویسی را از اداره ثبت شرکت ها اخذ نمایند.
نکته : در صورتی که سرمایه شرکت های تعاونی سهامی عام کمتر از 10 میلیارد ریال باشد از ثبت نزد سازمان بورس اوراق بهادار معاف می باشند.





:: بازدید از این مطلب : 52
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 9 فروردين 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: