نوشته شده توسط : javaneh

انواع آون آزمایشگاهی (Laboratory Oven) یا فور آزمایشگاهی تجهیزات استانداردی هستند که در بیشتر آزمایشگاه‌های بالینی،کوره دیجیتالی  پزشکی قانونی، الکترونیک، فرآوری مواد و تحقیقاتی یافت می‌شوند و می‌توانند حرارت یکنواخت و کنترل شده‌ای را برای گرم کردن، پخت، تبخیر، استریل و سایر عملکردهای آزمایشگاهی فراهم کنند. میخواهیم دقیقا بررسی کنیم که آون آزمایشگاهی چیست و چه انواعی دارد ؟ معمولا یک آون آزمایشگاهی بر حسب کاربری ویژه خود می‌تواند رنج دمایی بین دمای محیط تا بیش از 300 درجه سانتیگراد را ارائه دهد و نوعی از آن‌ها که می‌تواند دمای بیش از 300 درجه را فراهم کند؛ برای کاربردهای تخصصی‌تر در فیزیک، الکترونیک و فرآوری مواد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه این مطلب می‌توانید با جنبه‌های بیشتری از انواع آون آزمایشگاهی آشنا شوید.

انواع آون آزمایشگاهی

برحسب اینکه هر آزمایشگاه از حرارت بالای دستگاه آون در زمینه کاری خاص خود استفاده می‌کند؛ انواع فور یا آون آزمایشگاهی طراحی شده است که عبارتند از:

  1. آون‌های استاندارد دیجیتال (Standard Digital Ovens). این نوع از آون‌های آزمایشگاهی برای اهداف عمومی مانند گرم و خشک کردن ساخته شده‌اند تا دقت، کنترل و ایمنی لازم را در این زمینه فراهم کنند. دارای کنترل دما دیجیتالی هستند و دمای استاندارد 40 درجه سانتیگراد تا 300 درجه سانتیگراد را فراهم می‌کنند.
  2. آون‌های مخصوص کارهای سنگین (Heavy Duty Ovens). این آون‌های مقاوم که معمولا در صنعت برای آزمایش خاک یا سنگریزه استفاده می‌شوند، دارای اتصالات و تجهیزات سنگینی هستند تا بتوانند در برابر خشک کردن و پخت در دمای بالا مقاومت کنند. در آزمایشگاه‌های زیست شناسی نیز برای خشک کردن نمونه‌های بیولوژیکی کاربرد دارند.
  3. آون‌های با دمای بالا (High-Temperature Ovens). این آون‌های سفارشی می‌توانند تا دمای بالاتر از 500 درجه سانتیگراد مقاومت کنند؛ چرا که دارای پوشش یا عایق اضافی در دیوارها و درب خود هستند. معمولا به طور گسترده‌ای در صنعت هوافضا استفاده می‌شوند.
  4. آون‌های خلا (Vacuum Ovens). که به آن‌ها آون‌های خشک کن نیز گفته می‌شود؛ برای حذف رطوبت از اجسام مختلف بدون پختن آن‌ها و به کمک خلا کاربرد دارند. در واقع گرما از دیواره‌های جانبی تولید می‌شود و به کمک یک پمپ خلا خارجی برای ایجاد یک محیط کم فشار، اثرات فرآیند اکسیداسیون هنگام خشک شدن به حداقل می‌رسد.
  5. آون‌های همرفتی با گردش هوا (Forced Air Convection Ovens). که به آن‌ها آون‌های همرفتی مکانیکی نیز گفته می‌شود؛ به کمک فن بلوئر یا دمنده هوای گرم به دور محفظه آن‌ها رانده می‌شود. این مساله باعث توزیع یکنواخت و سریع هوای گرم می‌شود. نکته قابل توجه این است که گاهی گرمایش همرفتی می‌تواند در اثر فشار فن باعث خشک شدن بیش از حد نمونه شود.
  6. آون‌های همرفتی جاذبه‌ای (Gravity Convection Ovens). هوای گرم به طور طبیعی وقتی منبسط می‌شود، بالا می‌رود چون تراکم آن نسبت به هوای اطراف کاهش می‌یابد. از آنجایی‌که مکانیسم عمل این نوع آون آزمایشگاهی ساده‌تر از نوع همرفتی با گردش هوا است؛ قیمت پایین‌تری دارد و به همین دلیل جایگزین خوبی برای آن است.
  7. آون‌های جعبه داغ (Hot Box Ovens). برای مواردی که در آزمایشگاه به دقت کافی برای تنظیم دما و حرارت نیاز نیست؛ کاربرد دارند و فقط نمونه‌های مورد آزمایش به طور مناسب پخته یا گرم می‌شوند.
  8. آون‌های ذوب موم (Wax Melting Ovens). در آزمایشگاه‌های زیست شناسی و بالینی برای ذوب و نگهداری موم به منظور بافت شناسی (مطالعه آناتومی میکروسکوپی سلول‌ها و بافت‌های گیاهان و حیوانات) استفاده می‌شوند.

کاربرد آون آزمایشگاهی

از کاربردهای انواع آون آزمایشگاهی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خشک کردن. معمولا برای خشک کردن از آون‌های همرفتی با گردش هوا و جاذبه‌ای و خلا استفاده می‌شود تا رطوبت از نمونه گرفته شود. این کاربرد در بسیاری از آزمایشگاه‌های زیست محیطی، بیولوژیکی و بالینی رایج‌تر است.
  • بازپخت یا انیلینگ. فرآیند انیلینگ شامل گرم کردن و سپس خنک کردن موادی مانند شیشه یا فولاد، به منظور کاهش سختی و افزایش شکل‌پذیری است. معمولا از آون‌های با دمای بالا برای انجام این فرآیند در آزمایشگاه‌های متالورژی، ساخت دستگاه‌های پزشکی (سرنگ و کاتتر) و صنایع علوم مواد استفاده می‌شود.
  • استریل کردن. از ابتدایی‌ترین کاربرد آون‌ها می‌توان به استریل کردن تجهیزات آزمایشگاهی و ظروف شیشه‌ای اشاره کرد. معمولا این کار در دمای 160 درجه سانتیگراد به مدت 45 تا 60 دقیقه انجام می‌شود!
  • تبخیر کردن. از این کاربرد آون برای تبخیر حلال‌های اضافی مانند آب از محلول، برای تولید محلول غلیظ یا اندازه‌گیری نقطه ذوب آن‌ها استفاده می‌شود.
  • افزایش مقاومت پیوند. در این فرآیند از طریق ترکیبی از خشک کردن و پخت، می‌توان مقاومت ترکیب شیمیایی مواد را برای تولید چسب، پلاستیک و لاستیک در تحقیقات پلیمر، فناوری نانو و صنایع نظامی، فضایی و پزشکی افزایش داد.

اجزای تشکیل ‌دهنده آون آزمایشگاهی

معمولا اجزای تشکیل‌دهنده یک آون آزمایشگاهی عبارتند از:

  • محفظه داخلی. اغلب از جنس استیل ضد زنگ می‌باشد، مقاوم در برابر حرارت بالا است و در آن سنسور دما و ترموکوپل دستگاه قرار دارد.
  • المنت‌های گرم‌کننده. عامل اصلی تامین حرارت آون‌ها همین المنت‌ها هستند که اغلب از نوع فنری می‌باشند و برای جلوگیری از اتصال الکتریکی درون یک عایق سرامیک نسوز قرار می‌گیرند.
  • عایق‌های حرارتی. این عایق‌ها که اغلب از جنس پشم شیشه هستند، به منظور جلوگیری از هدر رفتن حرارت و جلوگیری از گرم شدن بیش از حد محفظه خارجی تعبیه شده‌اند.
  • سیستم کنترل و سیستم نشان‌دهنده دمای داخل محفظه. بسته به شرکت سازنده می‌توانند این دو سیستم مجزا یا یکپارچه باشند. سیستم کنترل معمولا شامل ترموکوپل یا سیستم‌های میکروپروسسوری دارای سنسور و سیستم نشان‌دهنده دما شامل دماسنج عقربه‌ای یا جیوه‌ای و یا یک برد الکتریکی دارای سنسور است.
  • سیستم‌های حفاظتی. سیستم‌های حفاظتی الکتریکی (مانند فیوزهای الکتریکی) و حرارتی (برای قطع جریان در هنگام بالا رفتن غیر قابل کنترل دما) دستگاه اصولا در شرایط اضطراری به راه می‌افتند.

تفاوت آون آزمایشگاهی با انکوباتور

از آنجایی‌که از انکوباتور برای رشد و حفظ حیات سلول یا حتی میکروارگانیسم‌ها استفاده می‌شود، نهایتا تا 50 درجه افزایش دما دارد؛ در حالی که آون آزمایشگاهی برای کاربردهای دیگر که در بالا ذکر شده است (مثل استریل کردن و از بین بردن میکروارگانیسم‌ها)، می‌تواند تا 300 درجه افزایش دما داشته باشد.

تعمیرات انواع آون آزمایشگاهی

تعمیر و سرویس تجهیزات آزمایشگاهی مثل آون کار ساده‌ای نیست و نیاز به تجربه و تخصص کافی در این زمینه دارد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم به تنهایی برای این کار اقدام نکنید و حتما از شرکت‌های معتبر برای تعمیر در شرایطی مانند دستگاه روشن نمی‌شود، المنت آن خراب است، سنسورهای نمایش یا تنظیم‌کننده‌ها درست کار نمی‌کنند، تهویه آون گرفته است، واشرها خراب یا مستهلک شده‌اند و غیره کمک بگیرید.

بهترین برندهای فروشنده آون آزمایشگاهی

در حال حاضر کمپانی‌های اسپانیایی JP SELECTA و کمپانی آلمانی ممرت (Memmert) از بهترین برندهای فروشنده آون آزمایشگاهی در جهان هستند که البته با وجود شرکت های تولید کننده ایرانی خوب و باکیفیت ، شرکت آرکا راد تجارت ARTECO بنا به نیاز مشتریان خود امادگی تهیه و تامین انواه آون آزمایشگاهی ساخت ایران و اروپایی و نیز برندهای آسیایی را نیز دارد و کافیست با تماس با کارشناسان شرکت آرکا راد تجارت ARTECO اطلاعات بیشتری دریافت نمایید.

خرید آون آزمایشگاهی

هنگام انتخاب و خرید یک آون آزمایشگاهی باید کاربرد، ابعاد، ظرفیت آن و میزان بودجه آزمایشگاه خود را در نظر بگیرید. چرا که دستگاهی نسبتاً گران قیمت است.

فروش آون آزمایشگاهی

در حال حاضر شرکت‌های عرضه‌کننده تجهیزات آزمایشگاهی زیادی در زمینه فروش انواع آون آزمایشگاهی فعالیت می‌کنند. شرکت آرکا راد تجارت با برند تجاری ARTECO بیش از ده سال است که در زمینه فروش انواع تجهیزات آزمایشگاهی سابقه دارد. با توجه به اینکه این شرکت نماینده فروش چندین کمپانی بین‌المللی در ایران است؛ توانسته برخلاف نوسانات قیمت دلار در کشور، انواع تجهیزات مانند آون آزمایشگاهی را با بهترین قیمت و یک سال گارانتی و ده سال خدمات پس از فروش در اختیار آزمایشگاه‌های مختلف کشور قرار دهد.

باید و نبایدهای آون آزمایشگاهی

4 نکته مهم وجود دارد که باید در هنگام تهیه و کار با آون آزمایشگاهی به آن دقت کنید:

  • به وجود دریچۀ تخلیۀ هوا و عدم گرفتگی آن دقت کنید؛ چرا که به خروج رطوبت تبخیر شده از نمونه‌ها کمک کرده و دقت آزمایش را بالا می‌برد.
  • ایجاد دمایی کاملا یکنواخت در محفظه داخلی آون، یکی از نکاتی است که باید به آن توجه شود. زیرا وجود گرادیان دمایی می‌تواند باعث اختلاف دمای نقاط مختلف دستگاه و عملکرد بد آن شود. عواملی مثل نحوه قرار گیری المنت‌ها و حالت گردش هوا در این مورد موثر هستند.
  • ابعاد دستگاه (از 22 لیتر تا 200 لیتر) باید با نوع کار شما تناسب داشته باشد. معمولا آون‌های آزمایشگاهی در سایز ۵۵ لیتری ساخته می‌شوند.
  • در هنگام کار به میزان دقت دمایی دستگاه خود دقت کنید؛ مثلا آون‌های برند ممرت معمولا ۰.۵ تا ۱ درجه دقت دارند و مثلا اگر شما دما را روی ۱۵۰ درجه تنظیم کنید، دمای داخل محفظه تا رسیدن به دمای مورد نظر از ۱۴۸ تا ۱۵۱ تغییر می‌کند که در نمایشگر دما قابل ملاحظه است.


:: بازدید از این مطلب : 91
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 30 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

پیوند استخوان چیست؟

پیوند استخوان یک عمل جراحی جزئی است که به طور معمول در مطب دندانپزشکی انجام می‌شود. متخصص لمینت دندان رشت یک برش در لثه شما ایجاد می‌شود تا به استخوان زیر آن دسترسی پیدا کنند. سپس پودر استخوان اضافه می‌شود. پودر استخوان مواد معدنی فراوری شده ای هستند که بدن شما در واقع سلول‌های استخوانی جدید را در اطراف آن رسوب می‌دهد.

خود ماده پیوند می‌تواند از بدن شما گرفته شده باشد. اما اغلب از اهداکننده حیوان یا انسان تهیه می‌شود. این مواد در آزمایشگاه استریل و ایمن می‌شوند. حتی پودر استخوان می‌تواند یک ماده مصنوعی باشد. پودر استخوان به اشکال مختلفی وجود دارد: پودر، گرانول، بتونه یا ژل که می‌تواند از طریق سرنگ تزریق شود. پیوند، که معمولاً توسط یک غشای کلاژن برای ترمیم بهینه استخوان پوشانده شده است، به عنوان داربستی عمل می‌کند که بدن شما روی آن استخوان جدید می‌سازد.

موارد استفاده از پیوند استخوان

پیوند استخوان در دندانپزشکی برای دستیابی به اهداف درمانی زیر استفاده می‌شود:

حفظ دندان

هنگامی که بیماری پریودنتال شدید، باعث تحلیل استخوان شود، دندان‌ها لق شده و در معرض خطر از دست دادن قرار می‌گیرند. به منظور نجات آنها، استخوان اطراف آنها را می‌توان از طریق پیوند بازسازی کرد. این روش باعث افزایش حمایت از استخوان می‌شود و به حفظ آنها کمک می‌کند.

کشیدن دندان 

این روزها، رسوب مواد پیوند استخوان در حفره دندان پس از برداشتن دندان بسیار رایج است. به این ترتیب، اگر بخواهید بعداً دندان خود را با ایمپلنت دندان جایگزین کنید، این گزینه در دسترس خواهد بود.

ایمپلنت‌های دندانی

در این روش، ایمپلنت جایگزین دندان کشیده شده می‌شود. یک پایه تیتانیومی کوچک تعبیه شده در استخوان فک به یک تاج دندانی متصل می‌شود و به طور دائم جایگزین دندان از دست رفته می‌شود. ایمپلنت‌ها برای دستیابی به عملکرد عالی و میزان موفقیت بالا به حجم و تراکم استخوان خوبی نیاز دارند. اگر استخوان آن قسمت از بین رفته باشد، پیوند می‌تواند به بازسازی استخوان در کاشت موفقیت آمیز ایمپلنت کمک کند.

پیوند پودر استخوان چگونه انجام می‌شود؟

روش قرار دادن پیوند استخوان معمولاً فقط به بی‌حسی موضعی نیاز دارد. اگرچه آرام‌بخش‌های خوراکی یا IV (داخل وریدی) نیز می‌توانند برای رسیدن به حالت آرامش بیشتر استفاده شوند. از آنجایی که یک برش کوچک در بافت لثه می‌زنند تا به استخوانی که پیوند را دریافت می‌کند دسترسی پیدا کنند، ممکن است پس از جراحی مقداری درد در ناحیه داشته باشید. معمولاً می‌توان این مشکل را با داروهای ضدالتهاب بدون نسخه یا مسکن‌های ضد درد و همچنین یخ‌درمانی پس از جراحی کنترل کرد. هر گونه ناراحتی باید فقط یک یا دو روز طول بکشد. سپس، طی چند ماه آینده، بدن شما پیوند را با استخوان خود جایگزین می‌کند و کاهش مقدار استخوانی که تجربه کرده‌اید را معکوس می‌کند.

تحلیل استخوان فک چگونه انجام می‌شود؟

پیوند استخوان یک روش جراحی است که در آن دندانپزشک پودر استخوان را در ناحیه ای با توده استخوانی کم قرار می‌دهد. پیوند زمانی که بیش از شش ماه دندان خود را از دست داده اید، لازم است. وقتی دندان از بین می‌رود، استخوان فک تحت تأثیر فرآیندی به نام تحلیل استخوان قرار می‌گیرد. تحلیل استخوان زمانی است که بدن توده استخوانی را از فک خارج کرده و به سایر نواحی بدن توزیع می‌کند. مگر اینکه بلافاصله یک دندان از دست رفته را با ایمپلنت دندان جایگزین کرده باشید. 

چقدر زمان لازم است تا پودر استخوان شروع به استخوان سازی کند؟

به طور متوسط، تقریباً ۳-۶ ماه طول می‌کشد تا مواد استخوانی جدید رشد کنند. در برخی موارد، ایمپلنت دندانی را می‌توان در همان زمان پیوند قرار داد. در حالی که در موارد دیگر پیوند استخوان باید قبل از کاشت ایمپلنت انجام شده و دوره بهبودی کامل شود. هنگامی که دو روش جداگانه انجام می‌شود، معمولاً بین ۳-۶ ماه فاصله نیاز است تا پیوند استخوان قبل از کاشت ایمپلنت دندان بهبود یابد.

انواع مختلف پودر استخوان

ممکن است برایتان عجیب باشد که پودر استخوان مورد استفاده در پیوند استخوان دندان از کجا می‌آید. در واقع، سه نوع مختلف پودر استخوان وجود دارد که همگی بر اساس منبع مواد استخوانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پودر استخوان اتوژن

پودر استخوان اتوژن، که به عنوان اتوگرافت نیز شناخته می‌شود، مواد استخوانی را از یک مکان متفاوت در بدن شما به دست می‌آورد. بسته به میزان مواد استخوانی مورد نیاز، می‌توان استخوان را از سایر قسمت‌های فک، چانه، ساق پا، جمجمه یا لگن برداشت. مزیت اصلی اتوگرافت این است که مواد استخوانی زنده هستند و می‌توانند باعث رشد سریع سلول‌های استخوانی شوند. با این حال، یکی از نکات منفی اتوگرافت این است که یک بار باید مواد استخوانی را از بدن برداشت و بار دیگر باید آن را به شکل پودر در دندان قرار داد.

پودر استخوان آلوژنیک

پودر استخوان آلوژنیک که به نام آلوگرافت نیز شناخته می‌شود، مواد استخوانی را از بدن افراد می‌گیرد. هنگامی که استخوان از فرد دیگری برداشت شد، برای استخراج رطوبت باقیمانده قبل از قرار دادن، خشک می‌شود. آلوگرافت‌ها نیازی به برداشت استخوان خود فرد ندارند. باید در نظر داشته باشید که آلوگرافت فقط به عنوان چارچوبی برای پر کردن فضای خالی عمل می‌کند و رشد استخوانی خود را ایجاد نمی کند. با این حال، با تهیه داربست، یک آلوگرافت می‌تواند به استخوان موجود شما اجازه دهد تا در اطراف چارچوب رشد کند تا توده استخوانی در آن ناحیه افزایش یابد.

پودر استخوان زنوژنیک

پودر استخوان بیگانه زا(یعنی از بدن انسان گرفته نشود) مواد استخوانی را از یک گونه دیگر (حیوانی) به طور کلی بدست می‌آورد. مانند گرافت‌های استخوان آلوژنیک، مواد استخوانی قبل از قرار دادن به درستی بررسی می‌شوند تا اطمینان حاصل کنند که به طور ایمن توسط بدن شما پذیرفته می‌شود. همچنین مانند یک پیوند استخوان آلوژنیک، پیوند استخوان خارجی به عنوان چارچوبی برای رشد استخوان خود در اطراف عمل می‌کند. مزیت اصلی پیوند استخوان زنوژنیک این است که نیازی به برداشت استخوان خود نخواهید داشت. با این حال، از آنجایی که ممکن است طول بکشد تا استخوان موجود شما در اطراف ناحیه پیوند رشد کند، زمان بهبودی شما ممکن است طولانی‌تر باشد.

به طور کلی، پیوند استخوان یک روش مکمل ضروری در افراد با توده استخوانی کم است که مایل به کاشت ایمپلنت دندان هستند. سه تغییر اصلی عبارتند از اتوگرافت، آلوگرافت و زنوگرافت. با این حال، برخی از دندانپزشکان ممکن است یک روش را بر روش‌های دیگر ترجیح دهند، بنابراین مهم است که بپرسید دندانپزشک شما چه نوع پیوندی را برای شما توصیه می‌کند.

فواید پیوند استخوان

پیوند استخوان به یک روش روتین و ایمن تبدیل شده است که اغلب هنگام کاشت ایمپلنت دندان مورد نیاز است. این پیوندها به بخشی جدایی ناپذیر از استخوان فک تبدیل می‌شوند. با این روش مطمئن می‌شوید که استخوان‌های فک بیماران به اندازه کافی قوی هستند تا از ایمپلنت‌های جدید پشتیبانی کنند. مواد پیوند استخوان در سایر موقعیت‌های جراحی دندان، از جمله درمان پریودنتال نیز استفاده می‌شود.

چرا برای کاشت ایمپلنت از پیوند استخوان کمک می‌گیریم؟

ما اغلب استخوان را به عنوان بخش سخت و بدون تغییر بدن خود تصور می‌کنیم. اکثر مردم نمی دانند که استخوان بافت زنده ای است که می‌تواند آسیب ببیند یا از بین برود. اگر این اتفاق برای دندان‌های شما بیفتد، پیوند استخوان دندان ممکن است راه‌حل خوبی برای بازسازی ساختار دهان شما باشد. 

پیوند استخوان دندان چیست؟

پیوند استخوان دندان از بافت استخوانی برای کمک به ترمیم و التیام بدن در اطراف ناحیه جراحی دندان استفاده می‌شود. دو نوع پیوند استخوان وجود دارد:

پیوند استخوان دندان به بازسازی و تثبیت استخوان آسیب دیده با ساختاری ناسالم کمک می‌کند. پیوند می‌تواند برای محکم کردن دندان‌های شل، حمایت از رشد استخوان پس از کشیدن و ساخت استخوان برای ایمپلنت‌های دندانی مفید باشد.

بعد از پیوند استخوان دندان چه انتظاری باید داشت؟

روند بهبود پیوند استخوان ساده است. عمل پیوند استخوان دندان معمولا با بی حسی موضعی انجام می‌شود. از آنجایی که برای قرار دادن پیوند برش کوچکی در لثه ایجاد می‌شود، ممکن است لثه‌های شما پس از جراحی زخم شوند. به طور کلی، بیماران می‌توانند این مشکل را با داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی بدون نسخه و یخ برای کاهش تورم کنترل کنند. در ماه‌های بعد از پیوند استخوان دندان، استخوان جدید با استخوان موجود ادغام می‌شود.

اگر برای آماده سازی ایمپلنت دندان، پیوند استخوان دریافت کرده اید، دندانپزشک شما قبل از قرار دادن اباتمنت ایمپلنت در فک، از بهبود کامل پیوند استخوان اطمینان حاصل می‌کند. پس از بهبودی، قالبی از دهان شما گرفته می‌شود، ایمپلنت‌های دندانی به صورت سفارشی ساخته می‌شوند و سپس داخل دهان قرار می‌گیرد.

نحوه مراقبت از پیوند استخوان دندان

مراقبت از پیوند استخوان دندان مشابه سایر مراقبت‌های جراحی دهان و دندان است. پس از پیوند استخوان، ممکن است دردی داشته باشید که با ایبوپروفن و کیسه یخ قابل درمان است. ممکن است متوجه تورم یا کبودی در محل جراحی شوید. این طبیعی است و به طور کلی دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. 

دندانپزشک شما دستورالعمل‌های خاصی را در مورد مراقبت‌های بعد از آن به شما می‌دهد، اما به طور کلی، در اینجا چند دستورالعمل برای مراقبت از پیوند استخوان وجود دارد:

  • رژیم غذایی حاوی غذاهای نرم را رعایت کنید: پاستا، ماست و سبزیجات پخته گزینه‌های خوبی هستند.
  • از غذاهای تند، شور یا بسیار داغ پرهیز کنید: اینها می‌توانند محل جراحی را تحریک کنند.
  • از غذاهای سفت یا چسبناک دوری کنید: این مواد می‌توانند به بخیه‌ها آسیب رسانده و باعث درد شوند.
  • از جویدن با محل جراحی خودداری کنید: این کار از بخیه‌ها نیز محافظت می‌کند.

چه مدت طول می‌کشد تا پس از پیوند استخوان بهبودی حاصل شود؟

زمان بهبود پیوند استخوان دندان از بیمار به بیمار دیگر متفاوت است. محل جراحی باید در عرض یک هفته پس از جراحی بهبود یابد، اما هر مورد بسیار متغیر است. خود فرآیند پیوند استخوان ممکن است چندین ماه طول بکشد.

درد پیوند استخوان دندان چقدر طول می‌کشد؟

پاسخ به این سوال بسیار متغیر است. بیمارانی که به خوبی از محل جراحی مراقبت می‌کنند، نسبت به بیمارانی که این کار را نمی کنند، درد کمتری برای مدت زمان کوتاه تری دارند. فرآیند فیزیکی اتصال استخوان پیوند شده به استخوان موجود به خودی خود دردناک نیست.

آیا پیوند استخوان دندان عوارضی دارد؟

پیوند استخوان یک روش دندانپزشکی رایج است که ایمن تلقی می‌شود و عوارض نادری دارد. با این حال، خطراتی وجود دارد که هر بیمار باید از آنها آگاه باشد، از جمله:

  • عفونت
  • خون ریزی
  • لخته خون
  • آسیب عصبی
  • عوارض ناشی از بیهوشی (در صورت استفاده از بیهوشی بجای بی حسی)

اگر استخوان از فرد متوفی یا جسد اهدا شود، احتمال بسیار نادری برای عفونت از استخوان اهدایی وجود دارد.

بیمارانی که سیگار می‌کشند یا دیابت دارند، در معرض خطر بیشتری برای عوارض پیوند استخوان هستند. سایر عوامل خطر، برای شکست پیوند استخوان عبارتند از سن، سایر شرایط پزشکی و اینکه آیا از استخوان بدن خود استفاده می‌کنید یا اهدایی از دیگران. 

آیا پودر استخوان می‌تواند از محل خود بیرون بیاید؟ 

مشاهده ذرات کوچک استخوان در اطراف محل جراحی در هفته‌های بعد از پیوند استخوان طبیعی است. دیدن پودر استخوان در دهان به این معنا نیست که پیوند استخوان شما در حال پس زدن است. مشاهده ذرات استخوان بخش طبیعی از درمان است. در برخی موارد، دندانپزشک محل جراحی را با یک پوشش محافظ برای کمک به بهبودی می‌پوشاند و اگر پوسته پوسته شود، می‌تواند شبیه استخوان باشد.

یک عارضه شایع تر، شل شدن یا افتادن بخیه‌های دندان قبل از مورد مقرر است. اگر زخم التیام بیابد نخ بخیه جذب شده یا می‌افتد، این امری طبیعی است. اما اگر به طور تصادفی چیزی سخت را قبل از بسته شدن زخم گاز بگیرید و نخ بخیه پاره شود باید بلافاصله با دندانپزشک خود تماس بگیرید. احتمالا دندانپزشک دوباره منطقه را بخیه می‌زند. 

علائم شکست پیوند استخوان دندان چیست؟

شکست پیوند استخوان دندان یک عارضه غیر معمول است، اما ممکن است اتفاق بیفتد. بخش مهم پیوند استخوان اطمینان از تمیز بودن ناحیه پیوند است. همچنین مطمئن شوید که تمام بافت ملتهب برداشته شده است. اگر این اتفاق نیفتد، عفونت باعث می‌شود بدن پیوند را پس بزند.

سایر علل رایج شکست عبارتند از:

  • اختلالات خود ایمنی
  • خون رسانی ضعیف
  • سلامت عمومی ضعیف
  • عفونت
  • واکنش آلرژیک
  • آسیب رگ یا بافت

https://drshamsdentist.com/%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%BE%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/

 

 

علائم شکست پیوند استخوان دندان 

  • درد شدید
  • تب ناگهانی یا احساس ناخوشی (به خصوص زمانی که همراه با درد باشد)
  • تعویض ایمپلنت یا لق شدن دندان
  • التهاب پس از دوره نقاهت جراحی
  • عقب رفتن لثه‌ها 
  • مشکل در جویدن یا گاز گرفتن

اگر هر یک از این علائم را ظرف سه ماه پس از پیوند استخوان دندان خود مشاهده کردید، فوراً برای معاینه با دندانپزشک خود تماس بگیرید.



:: بازدید از این مطلب : 92
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 30 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

کوره آزمایشگاهی یکی از تجهیزات حیاتی و مهم در آزمایشگاه‌های شیمی، فیزیک، مواد و علوم مرتبط است. خرید اون ازمایشگاهی این دستگاه برای تولید و تحلیل نمونه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و باعث تعیین خصوصیات فیزیکی و شیمیایی مواد مورد بررسی می‌شود. در این مقاله، به بررسی کوره آزمایشگاهی و آون آزمایشگاهی پرداخته خواهد شد و نحوه کار این دستگاه‌ها توضیح داده خواهد شد.

تعریف کوره آزمایشگاهی

کوره آزمایشگاهی (Furnace) یک دستگاه آزمایشگاهی است که برای گرمایش، خشک کردن و تغییر شکل مواد آزمایشگاهی استفاده می‌شود. این دستگاه از طریق اجزایی همانند مبدل حرارتی، مشعل، هواکش و دمنده هوا، گرمایش و انرژی گرمایشی به وسیله احتراق سوخت، گرمای القا شده و همچنین الکتریسیته ایجاد می کند.

مشعل در کوره آزمایشگاهی برای ایجاد احتراق و تولید حرارت استفاده می‌شود. مبدل حرارتی برای جذب حرارت و انتقال آن به ماده آزمایشی به کار می‌رود. دریچه و هواکش برای تنظیم جریان هوا و محافظت از احتراق سوخت بکار می‌روند. دمنده هوا نیز برای جریان هوای تازه و تهویه‌ی مناسب در کوره آزمایشگاهی استفاده می‌شود.

کوره آزمایشگاهی می‌تواند با استفاده از سوخت‌های مختلفی مانند گاز، المنت‌های الکتریکی، نفت، فعال‌کربن و غیره، گرمای لازم برای انجام آزمایش‌های مختلف را فراهم کند. در کوره آزمایشگاهی، ماده آزمایشی در داخل یک حفره و یا یک جعبه برای تغییر شکل، خشک کردن و یا گرم کردن قرار می‌گیرد و با اعمال حرارت به ماده، تغییراتی در ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی آن ایجاد می‌شود.

با توجه به نوع کوره آزمایشگاهی، می‌توان از آن برای انجام آزمایش‌های مختلفی مانند تعیین میزان رطوبت، تعیین میزان سرعت احتراق، تعیین میزان کربن و سولفور، تعیین میزان قلیاییت و اسیدیته، تعیین میزان محتوای معدنی و غیره استفاده کرد.


کاربرد کوره آزمایشگاهی

کوره‌های آزمایشگاهی به عنوان دستگاه‌های گرمایشی و یکنواخت کننده دما در بسیاری از فعالیت‌های آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دستگاه‌ها توانایی گرم کردن نمونه‌ها، خشک کردن، پخت پلی‌آمید، پخت قالب، استریل کردن و بسیاری از فعالیت‌های دیگر را دارند.

علاوه بر آزمایشگاه‌ها، کوره‌های آزمایشگاهی همچنین در صنایع مختلفی مانند حمل و نقل، بهداشت و درمان، فناوری و مهندسی عمران نیز استفاده می‌شوند. در صنایع حمل و نقل، کوره‌های آزمایشگاهی برای گرم کردن نمونه‌های مختلفی مانند سوخت و سایر قطعات از جمله ترمزها، استفاده می‌شوند. در صنعت بهداشت و درمان، این دستگاه‌ها برای استریل کردن وسایل پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در صنایع فناوری، کوره‌های آزمایشگاهی برای تولید موادی همچون پلی‌آمید و سایر پلاستیک‌ها، استفاده می‌شوند. همچنین در رشته مهندسی عمران، این دستگاه‌ها برای خشک کردن نمونه‌های خاک، آسفالت، نمونه‌های بتنی و سنگ از جمله استفاده‌های معمول آن‌ها است. 

به طور کلی، کوره‌های آزمایشگاهی به دلیل توانایی گرمایش نمونه‌ها به صورت یکنواخت و دقیق، در بسیاری از حوزه‌های علمی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.


انواع و کاربرد کوره های آزمایشگاه


1.    کوره الکتریکی
این نوع کوره برای ذوب و همچنین ایجاد خاکستر برخی مواد در آزمایشگاه به کار می رود. این کوره دارای محفظه‌ای عایق شده با موادی مانند پنبه نسوز، آجر نسوز و سیمان نسوز است و المنت‌هایی در قسمت های سقف و اطراف محفظه قرار دارند که توسط برق، گرما تولید می‌کنند. 

کوره الکتریکی معمولاً دارای بدنه‌ای از جنس ورق های روغنی است که با رنگ الکترواستاتیک پوشش داده شده است. همچنین این کوره دارای ترمومتر دیجیتالی و ترموستات است و به قابلیت نصب زمان سنج دیجیتالی نیز مجهز است. کوره الکتریکی به دو مدل ساخته می شوند.
•    کوره الکتریکی ۱۱۰۰ درجه 
•    کوره الکتریکی ۱۵۰۰ درجه

در کوره الکتریکی، ماده آزمایشی در داخل محفظه قرار می‌گیرد و با اعمال حرارت به وسیله المنت‌های الکتریکی، تغییراتی در ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی آن ایجاد می‌شود. به دلیل داشتن محفظه عایق شده، کوره الکتریکی برای ذوب و خاکستر کردن مواد آزمایشگاهی با دمای بالا مناسب است. 

در کوره الکتریکی، دمای محفظه با استفاده از ترموستات کنترل می‌شود و با استفاده از ترمومتر دیجیتالی، دما را می‌توان به دقت کنترل کرد. همچنین، با نصب زمان سنج دیجیتالی، می‌توان زمان تعیین شده برای آزمایش را تنظیم کرد.

 

طرز کار کوره الکتریکی

برای استفاده از کوره الکتریکی در آزمایشگاه، ابتدا باید دستگاه را در محل مناسبی قرار داد. بهتر است که کوره در فاصله حداقل ۵ سانتی‌متری از سطح زمین قرار گیرد و در نزدیکی هواکش قرار داده شود.
سپس، دستگاه را با اتصال آن به برق (پریز) و فشردن دکمه Power روشن کنید. سپس با توجه به دمای نمایشگر دستگاه، با فشردن کلید ↙ و انتخاب علامت TMP، دمای کوره را تغییر دهید و با فشردن دکمه SET، دمای دلخواه را برای دستگاه تنظیم کنید.

همچنین، با استفاده از دکمه‌های پایین و بالا، می‌توانید زمان مورد نظر برای اجرای آزمایش را تنظیم کنید. سپس با فشردن کلید SET، زمان و دمای تنظیم شده ذخیره می‌شود و دستگاه آماده به کار است. با فشردن کلید ↙ نیز، دستگاه شروع به اجرای آزمایش می‌کند.

برای اطمینان از صحت عملکرد دستگاه، قبل از استفاده باید دستگاه را کالیبره کرد. همچنین، در طول استفاده از دستگاه، باید به صورت دوره‌ای دما و زمان را بررسی کرده و در صورت نیاز، تنظیمات را به‌روزرسانی کنید.

•    از انرژی امواج مایکروویو، جهت گرم کردن نمونه ها (از درون) استفاده می شود.
•    کوره خاکستر ساز برای سوزاندن و حذف مواد و بررسی تغییر وزن مواد مورد استفاده قرار می گیرد.
•    کوره لوله ای جهت تصفیه و سنتز ترکیبات غیر ارگانیک و ارگانیک به کار می رود.

معرفی آون آزمایشگاهی

آون آزمایشگاهی یا فور آزمایشگاهی، یک دستگاه خشک کننده است که برای خشک کردن شیشه‌آلات و وسایل آزمایشگاهی، در دمای بالا و با کمک حرارت، به کار می‌رود. این دستگاه با تبخیر رطوبت موجود در وسایل، مانع از فعالیت بیولوژیکی و رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها می‌شود. آون خلا و همچنین آون همرفتی دو نوع آون آزمایشگاهی موجود در بازار هستند. 
•    در مدل آون خلا، فرآیند خشک کردن در داخل محفظه‌ای خلاء انجام می‌شود و هوای داخل محفظه تخلیه شده است. این دستگاه در صنایع داروسازی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.
•    در مدل آون همرفتی، فرآیند خشک کردن با استفاده از روش انتقال گرما به صورت همرفتی انجام می‌شود. 
در این روش، هوای گرم و خشک به وسیله یک پمپ از بیرون دستگاه جذب شده و از طریق یک دماسنج، دمای داخل دستگاه کنترل می‌شود. سپس هوای خشک و گرم، به وسایل آزمایشگاهی منتقل شده و رطوبت موجود در آن‌ها تبخیر می‌شود.
استفاده از آون آزمایشگاهی در صنایع داروسازی، شیمیایی، بیوشیمی و پزشکی بسیار رایج است. به دلیل استریل بودن وسایل خشک شده توسط آون، این دستگاه برای محافظت از سلامتی و ایمنی شیشه‌آلات و وسایل آزمایشگاهی بسیار مهم است.

https://hakimazma.com/%d8%af%d8%b3%d8%aa%da%af%d8%a7%d9%87/%d8%a7%d8%aa%d9%88%da%a9%d9%84%d8%a7%d9%88/


شیوه کار با آون آزمایشگاهی

برای استفاده از آون آزمایشگاهی در آزمایش متالوگرافی، ابتدا باید دستگاه را بر روی یک میز خشک و مسطح قرار داد. سپس با وصل کابل به سوکت دستگاه و پریز برق، دستگاه را برای روشن شدن آماده کنید.

برای تنظیم دمای مورد نظر، از ترموستات استفاده کنید و تنظیمات را بر روی حالت Bypass قرار دهید. سپس با صبر کردن تا دستگاه به دمای مورد نظر برسد و چراغ قرمز بالای ترموستات خاموش شود، می توانید نمونه خود را در دستگاه قرار دهید.
سپس، زمان مورد نظر را در تایمر تنظیم کنید و منتظر بمانید تا دستگاه به اتمام زمان تنظیم شده برسد. هنگامی که دستگاه به پایان زمان تنظیم شده برسد، عدد تایمر به صفر می رسد و دستگاه خودکار خاموش می شود.
پس از خارج کردن نمونه از دستگاه، بهتر است توجه داشته باشید که قطعات دستگاه بسیار داغ هستند و باید از احتیاط بالایی در حین جابجایی دستگاه پیروی کنید.



:: بازدید از این مطلب : 82
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 28 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

مراحل لمینت دندان

لمینت دندان یک روش دندانپزشکی زیبایی است که شامل چسباندن یک لایه نازک از مواد دندانی، که معمولا از جنس پرسلن یا رزین کامپوزیت هستند،لمینت دندان در رشت  به سطح جلویی دندان برای بهبود ظاهر آن است. در اینجا مراحل انجام لمینت دندان به همراه توضیح هر مرحله آورده شده است:

مشاوره اولیه

اولین قدم این است که برای مشاوره با دندانپزشک خود برنامه ریزی کنید. در این جلسه در مورد اهداف خود از این روش صحبت کنید و تعیین کنید که آیا لمینت دندان برای شما مناسب است یا خیر. دندانپزشک دندان‌های شما را معاینه کرده و عکس اشعه ایکس می‌گیرد تا مطمئن شود که دندان‌ها به اندازه کافی برای این عمل سالم هستند.

آماده سازی دندان

وقتی‌که تصمیم به لمینیت دندان گرفتید، دندانپزشک با برداشتن یک لایه نازک مینا از سطح جلویی دندان، آن را آماده می‌کند. این کار برای ایجاد فضایی برای مواد لمینت و اطمینان از طبیعی به نظر رسیدن دندان انجام می‌شود.

قالب گیری

پس از آماده شدن دندان، دندانپزشک از دندان شما قالب می‌گیرد تا قالبی از دندان ایجاد کند. این قالب برای ایجاد لمینت سفارشی که کاملا روی دندان قرار می‌گیرد استفاده می‌شود.

لمینت موقت

در حالی‌که لمینت دائمی در حال ساخته شدن است، دندانپزشک یک لمینت موقت روی دندان قرار می‌دهد تا از آن محافظت کرده و ظاهر آن را بهبود بخشد.

لمینت دائمی

هنگامی‌که لمینت دائمی آماده شد، دندانپزشک، لمینت موقت را برمی دارد و با استفاده از چسب مخصوص دندان، لمینت دائمی را به دندان می‌چسباند. لمینت با دقت قرار داده شده و تنظیم می‌شود تا از تناسب کامل آن اطمینان حاصل شود.

تنظیمات نهایی

پس از اینکه لمینت به دندان چسبانده شد، دندانپزشک تنظیمات نهایی را انجام می‌دهد تا مطمئن شود که ظاهر و کاربرد طبیعی دارد. این ممکن است شامل شکل دادن به لمینت، تنظیم رنگ یا سایر تغییرات جزئی باشد.

پولیش

زمانی‌که لمینت در جای خود قرار گرفت و تنظیمات نهایی انجام شد، دندانپزشک لمینت را پولیش می‌دهد تا ظاهری صاف و براق به آن ببخشد.

به طور کلی، لمینت دندان یک روش دندانپزشکی زیبایی نسبتا ساده و کم تهاجمی است که می‌تواند ظاهر دندان‌های شما را به طور چشمگیری بهبود بخشد. در حالی‌که این فرآیند ممکن است بسته به نیازهای فردی و مواد خاص مورد استفاده کمی متفاوت باشد، این مراحل یک نمای کلی از آنچه می‌توانید در طول لمینت دندان انتظار داشته باشید را ارائه می‌دهد.

انواع لمینت دندان، مقایسه و کاربرد آن ها

دو نوع اصلی لمینت دندان وجود دارد: لمینت سرامیکی و لمینت کامپوزیت. در اینجا مقایسه هر یک از انواع و کاربردهای آن‌ها آورده شده است:

لمینت سرامیکی

  • ساخته شده از پوسته‌های نازک سرامیکی که به صورت سفارشی ساخته شده‌اند تا روی جلوی دندان‌ها قرار بگیرند.
  • لمینت سرامیکی بسیار بادوام و مقاوم در برابر لکه هستند.
  • این لمینت‌ها در حین آماده سازی به تراش کمتری از سطح دندان نیاز دارند.
  • آن‌ها گرانتر از لمینت کامپوزیت هستند.
  • لمینت سرامیکی بیشتر برای افرادی با تغییر رنگ شدید، دندان‌های ترک خورده، شکسته یا بد شکل مناسب هستند.
  • آن‌ها معمولا بیشتر از لمینت کامپوزیت و از ۱۰ تا ۱۵ سال عمر می‌کنند.

لمینت کامپوزیت

  • این نوع لمینت ساخته شده از رزین کامپوزیت همرنگ دندان است که به صورت لایه لایه روی دندان شکل می‌گیرد تا ظاهری طبیعی ایجاد کند.
  • لمینت کامپوزیت قیمت کمتری نسبت به لمینت سرامیکی دارند.
  • دوام کمتری نسبت به لمینت سرامیکی دارند و ممکن است نیاز به نگهداری بیشتری داشته باشند.
  • در طول آماده سازی نیاز به برداشتن سطح بیشتری از دندان دارند.
  • لمینت کامپوزیت بیشتر برای افرادی با مشکلات زیبایی جزئی مانند ترک‌ها، شکستگی‌ها یا لکه‌های کوچک مناسب هستند.
  • معمولا بین ۵ تا ۷ سال دوام می‌آورند.

به طور کلی، لمینت سرامیکی بادوام‌تر و با عمر طولانی‌تری هستند، در حالی‌که لمینت کامپوزیت مقرون به صرفه‌تر هستند.

معیارهای انتخاب رنگ لمینت دندان

انتخاب رنگ مناسب برای لمینت دندان یک نکته مهم برای تضمین لبخند طبیعی و زیبا است. در اینجا چند معیار وجود دارد که ممکن است هنگام انتخاب رنگ لمینت دندان در نظر گرفته شود:

رنگ پوست

رنگ پوست می‌تواند بر ظاهر دندان‌ها تأثیر بگذارد. افرادی‌که پوست روشن‌تری دارند اغلب با دندان‌های روشن‌تر و سفیدتر، ظاهر زیباتری دارند، در حالی‌که افرادی‌که پوست تیره‌تری دارند با سایه‌های ملایم‌تر بهتر به نظر می‌رسند.

رنگ طبیعی دندان ها

رنگ دندان‌های طبیعی یکی دیگر از عواملی است که باید در نظر گرفت. دندانپزشک رنگ لمینت‌های دندان را با دندان‌های طبیعی شما مطابقت می‌دهد تا اطمینان حاصل شود که آنها به طور یکپارچه ترکیب می‌شوند.

رنگ چشم

رنگ چشمان نیز می‌تواند بر لبخند فرد تاثیر بگذارد. افرادی‌که چشم‌های آبی یا خاکستری دارند ممکن است با دندان‌های سفیدتر بهتر به نظر برسند، این در حالی است که افراد با چشم‌های قهوه‌ای یا سبز، با رنگ‌های کمی تیره‌تر، طبیعی‌تر جلوه می‌کنند.

سن

با افزایش سن، دندان‌های ما به طور طبیعی تیره می‌شوند. بیماران مسن‌تر ممکن است بخواهند سایه کمی تیره‌تر را برای حفظ ظاهر طبیعی انتخاب کنند.

ترجیح شخصی

در نهایت، رنگ لمینت‌های دندان شما باید یک اولویت شخصی باشد. دندانپزشک شما می‌تواند طیف وسیعی از گزینه‌های رنگی را در اختیار شما قرار دهد تا بتوانید رنگی را که برای شما مناسب‌تر است را پیدا کنید.

عوامل افزایش طول عمر لمینت دندان

پس از گرفتن لمینت‌های دندان، مراقبت صحیح از آن‌ها برای اطمینان از ماندگاری تا حد امکان بسیار مهم است. در اینجا چند نکته وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:

  • از غذاهای سفت یا چسبنده اجتناب کنید: لمینت‌های دندان ممکن است قوی باشند، اما همچنان مهم است که از غذاهای سفت یا چسبنده که می‌توانند به آنها آسیب بزنند، خودداری کنید. جویدن اجسام سخت یا خوردن غذاهای چسبنده می‌تواند باعث آسیب یا حتی شکستن لمینت‌های دندان شما شود. بنابراین، بهتر است از خوردن غذاهای سفت مانند آجیل یا گاز گرفتن یخ و غذاهای چسبنده مانند کارامل، تافی یا آب نبات صمغی خودداری کنید.
  • به طور مرتب مسواک بزنید و نخ دندان بکشید: تمیز نگه داشتن دندان‌ها برای حفظ سلامت لمینت‌های دندانی مهم است. حتما روزی دو بار مسواک بزنید و روزی یک بار نخ دندان بکشید تا پلاک‌ها از بین بروند و از ایجاد حفره جلوگیری شود.
  • از محافظ شب یا نایت گارد استفاده کنید: اگر در شب دندان قروچه می‌کنید، استفاده از محافظ شب می‌تواند به محافظت از لمینت‌های دندان شما در برابر آسیب کمک کند.
  • به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید: معاینات منظم با دندانپزشک می‌تواند به شما کمک کند تا مشکلات مربوط به لمینیت‌های دندانی را زودتر تشخیص دهید، قبل از اینکه به مشکلات بزرگتری تبدیل شوند.
  • پرهیز از فشردن دندان‌ها: فشردن یا ساییدن دندان‌های معمولی می‌تواند باعث ساییدگی و پارگی لمینت‌های دندان شما شود. اگر دندان‌های خود را به هم فشار می‌دهید یا به هم می‌سایید، با دندانپزشک خود در مورد محافظ دهان یا راه‌های دیگر برای کاهش استرس دندان‌هایتان صحبت کنید.

لمینت دندان برای چه افرادی مناسب است؟

لمینت‌های دندان برای طیف وسیعی از افراد‌که به دنبال بهبود ظاهر دندان‌های خود هستند، مناسب است. از لمینت‌های دندان می‌توان برای رفع انواع مشکلات زیبایی استفاده کرد، از جمله این مشکلات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دندان‌های تغییر رنگ یافته

لمینت‌های دندانی را می‌توان برای پوشاندن دندان‌هایی که تغییر رنگ داده‌اند و با روش‌های سنتی سفید کردن دندان‌ها نمی‌توان سفید کرد، استفاده شود.

فاصله بین دندان ها

از لمینت‌های دندانی می‌توان برای پر کردن شکاف بین دندان‌ها استفاده کرد. با این کار بیمار می‌تواند لبخندی یکنواخت‌تر را تجربه کند.

دندان‌های نامرتب

از لمینت‌های دندانی می‌توان برای پوشاندن دندان‌هایی که کمی کج هستند، استفاده کرد و ظاهر دندان‌های صاف‌تری را به وجود آورد.

دندان‌ های شکسته یا ترک خورده

لمینت‌های دندانی را می‌توان برای ترمیم دندان‌های ترک خورده یا شکسته بکار برد.

دندان های نامنظم

از لمینت‌های دندانی می‌توان برای تغییر شکل دندان‌هایی که شکل نامنظم دارند نیز استفاده نمود.

با این حال، لمینت دندان ممکن است برای همه مناسب نباشد. مهم است که با یک دندانپزشک مجرب مشورت کنید تا مشخص شود لمینت‌های دندان برای نیازهای خاص دندان، انتخاب مناسبی هستند یا خیر. علاوه بر این، افرادی‌که پوسیدگی دندان یا بیماری لثه قابل توجهی دارند، ممکن است کاندیدای مناسبی برای لمینت دندان نباشند.

مزایا و معایب لمینت دندان

هر پروسه دندانپزشکی با مزایا و معایبی همراه است. لمینت دندان نیز شامل این موارد می‌شود که در ادامه مقاله به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

مزایا

  • بهبود ظاهر: لمینت‌های دندان می‌توانند به بهبود ظاهر دندان‌هایی که تغییر رنگ داده یا بدشکل شده‌اند یا سایر مشکلات زیبایی دارند، کمک کنند. آنها می‌توانند لبخندی سالم‌تر و طبیعی‌تر به بیمار هدیه دهند.
  • دوام: لمینت‌های دندان از مواد کامپوزیتی یا سرامیکی با کیفیت بالا ساخته می‌شوند که محکم و بادوام هستند. آنها می‌توانند سال‌ها با مراقبت مناسب دوام بیاورند.
  • حداقل تراش مینای دندان: لمینت‌های دندان معمولا در مقایسه با روکش‌های دندانی فقط به مقدار کمی تراش مینای دندان نیاز دارند که می‌تواند به حفظ بیشتر ساختار طبیعی دندان کمک کند.
  • مقاوم در برابر لکه: لمینت‌های دندان در برابر لک شدن و تغییر رنگ بسیار مقاوم هستند، به این معنی که می‌توانند لبخند شما را درخشان و زیبا نگه دارند.

معایب

  • هزینه: لمینت دندان می‌تواند گران‌تر از سایر درمان‌های دندانپزشکی زیبایی مانند باندینگ دندان یا سفید کردن آن باشد.
  • برگشت ناپذیر بودن: فرآیند دریافت لمینت دندان شامل برداشتن مقدار کمی مینا از جلوی دندان است. این به این معنی است که این روش برگشت ناپذیر است و در صورت آسیب یا فرسودگی لمینت‌ها باید تعویض شوند.
  • حساسیت :برخی از افراد ممکن است پس از لمینت دندان، حساسیت بیشتری نسبت به دمای سرد یا گرم داشته باشند. این حساسیت معمولا طی چند روز یا چند هفته خود به خود از بین می‌رود، اما در این بین می‌تواند ناراحت‌کننده باشد.
  • نگهداری: در حالی‌که لمینت‌های دندانی بادوام هستند، همچنان برای نگهداری در شرایط خوب نیاز به مراقبت‌های مناسب دارند. این مراقبت‌ها شامل مسواک زدن منظم، نخ دندان کشیدن و همچنین پرهیز از برخی غذاها و نوشیدنی‌هایی است که می‌توانند لمینت‌ها را لکه دار یا آسیب‌پذیر کنند.
  • برای همه مشکلات دندانی مناسب نیست: در حالی‌که لمینت‌های دندان می‌توانند انواع مختلفی از مشکلات زیبایی دندان را برطرف کنند، ممکن است برای مشکلات دندانی شدیدتر مانند پوسیدگی قابل توجه دندان یا بیماری لثه مناسب نباشند.

در نهایت، تصمیم برای دریافت لمینت دندان باید با مشورت یک دندانپزشک مجرب گرفته شود، که می‌تواند به بیمار کمک کند تا مزایا و معایب این درمان زیبایی دندان را درک و تعیین کند که آیا این درمان برای نیازهای فردی وی انتخاب مناسبی است یا خیر.

درمان های جایگزین لمینت دندان

گاهی افراد درمان‌های دیگری را بجای لمینت دندان ترجیح می‌دهند. انجام این موارد تنها با تایید دندانپزشک امکان‌پذیر خواهد بود. برخی از درمان‌های جایگزین لمینت دندان در این بخش آورده شده است:

باندینگ دندان

باندینگ دندان یک روش دندانپزشکی زیبایی است که شامل استفاده از مواد رزین همرنگ روی دندان‌ها برای بهبود ظاهر آن‌ها می‌شود. این رزین با استفاده از نور مخصوص شکل داده و سخت می‌شود و می‌توان از آن برای ترمیم شکستگی‌ها، ترک‌ها و شکاف‌های دندان استفاده کرد. باندینگ دندان نسبت به لمینت دندان هزینه کمتری دارد، اما ممکن است به این اندازه دوام نداشته باشد و به مرور زمان تغییر رنگ دهد.

روکش های دندانی

روکش‌های دندانی کلاهک‌هایی به شکل دندان هستند که روی کل دندان قرار می‌گیرند تا ظاهر آن را بهبود بخشند و از آسیب بیشتر محافظت کنند. روکش‌های دندان معمولا از پرسلن یا سرامیک ساخته می‌شوند و می‌توانند برای پوشاندن دندان‌هایی که به شدت آسیب دیده، بدشکل یا تغییر رنگ داده‌اند، استفاده گردند. روکش‌های دندانی تهاجمی‌تر از لمینت‌های دندانی هستند، اما می‌توانند ماندگاری بیشتری داشته باشند و محافظت بیشتری برای دندان ایجاد کنند.

سفید کردن دندان

سفید کردن دندان یک روش دندانپزشکی زیبایی است که شامل سفید کردن دندان‌ها برای تمیزتر و روشن‌تر نشان دادن آنها می‌شود. سفید کردن دندان‌ها را می‌توان در مطب یا در خانه با استفاده از پکیج‌های سفارشی انجام داد. با این کار لکه‌ها و تغییر رنگ ناشی از مصرف غذا، نوشیدنی و تنباکو را از بین می‌رود. سفید کردن دندان نسبت به لمینت‌های دندانی یا روکش‌های دندانی کم تهاجمی است و هزینه کمتری دارد. اما ممکن است برای همه انواع تغییر رنگ یا دندان‌های به شدت آسیب دیده موثر نباشد.

درمان ارتودنسی

درمان ارتودنسی مانند بریس‌ها یا ترازهای شفاف می‌تواند جایگزینی برای لمینت‌های دندانی برای دندان‌هایی باشد که نامرتب هستند یا بین آنها فاصله وجود دارد. درمان ارتودنسی می‌تواند دندان‌ها را صاف کند و ظاهر کلی لبخند را بهبود بخشد، اما ممکن است بیشتر از لمینت‌های دندان طول بکشد و ممکن است برای همه بیماران مناسب نباشد.

https://drshamsdentist.com/%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%BE%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/

ونیر‌ها

ونیر‌های دندانی شبیه به لمینت‌های دندانی هستند زیرا پوسته‌های نازک و سفارشی هستند که برای بهبود ظاهر دندان‌ها به جلوی دندان‌ها متصل می‌شوند. با این حال، ونیرها معمولا از پرسلن یا سرامیک ساخته می‌شوند و نسبت به باندینگ دندان تهاجمی‌تر بوده اما نسبت به روکش‌های دندان کم تهاجمی‌تر هستند. از ونیرها می‌توان برای پوشاندن لکه‌ها، شکستگی‌ها و شکاف‌های دندان استفاده کرد. ونیر‌ها بیشتر از باندینگ دندان و کمتر روکش‌های دندان دوام دارند.

این‌ها تنها تعدادی از درمان‌های جایگزین لمینت دندان هستند. بهترین درمان برای بیمار به نیازها و ترجیحات فردی و همچنین توصیه دندانپزشک بستگی دارد.

 



:: بازدید از این مطلب : 86
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 28 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

دستگاه تقطیر آب آزمایشگاهی دستگاهی است که برای تصفیه آب با حذف ناخالصی ها مانند مواد معدنی، نمک ها و ترکیبات آلی استفاده می شود.خرید آون آزمایشگاهی  این کار با جوشاندن آب و سپس متراکم کردن بخار در یک ظرف جداگانه کار می کند و ناخالصی هایی را در ظرف اصلی باقی می گذارد. آب مقطر به دست آمده خالص و عاری از اکثر آلاینده ها است.

دستگاه های تقطیر آب آزمایشگاهی معمولاً در تحقیقات علمی، آزمایشگاه های پزشکی و سایر کاربردهایی که به آب خالص نیاز است استفاده می شود. بسته به کاربرد خاص و حجم آبی که باید تقطیر شود، آنها در اندازه ها و پیکربندی های مختلف موجود هستند.

دستگاه تقطیر آب آزمایشگاهی چیست؟

دستگاه های تقطیر آب آزمایشگاهی ممکن است به ویژگی های مختلفی مانند خاموش شدن خودکار، کنترل دما و قفل های ایمنی مجهز شوند. برخی نیز ممکن است مجهز به سیستم های فیلتراسیون اضافی مانند کربن فعال یا فیلترهای اسمز معکوس برای حذف ناخالصی های اضافی و بهبود کیفیت آب باشند.

استفاده و نگهداری صحیح از دستگاه های تقطیر آب آزمایشگاهی برای اطمینان از نتایج دقیق و قابل اعتماد و همچنین جلوگیری از آسیب به دستگاه تقطیر و خطرات احتمالی ایمنی مهم است. این ممکن است شامل تمیز کردن و نگهداری منظم، استفاده مناسب از تجهیزات حفاظت فردی و پیروی از تمام پروتکل های ایمنی توصیه شده هنگام دست زدن و دور ریختن آب مقطر و سایر مواد شیمیایی باشد.

اصل کار یک دستگاه تقطیر آب آزمایشگاهی شامل مراحل زیر است:

  1. آب در یک محفظه جوش ریخته می شود که معمولاً از فولاد ضد زنگ یا سایر مواد مقاوم در برابر حرارت ساخته شده است.
  2. آب تا نقطه جوش گرم می شود که باعث تبخیر و تولید بخار می شود.
  3. بخار بالا می آید و از یک کویل خنک کننده یا کندانسور عبور می کند که معمولاً از مس یا سایر مواد رسانای گرما ساخته شده است.
  4. کویل خنک کننده یا کندانسور بخار را خنک می کند و باعث می شود که دوباره به شکل مایع متراکم شود.
  5. آب مقطر در یک ظرف جداگانه جمع آوری می شود، در حالی که ناخالصی ها در محفظه جوش باقی می مانند.
  6. درآخر آب مقطر برای کاربردهای مختلف آزمایشگاهی آماده است.

وظیفه دستگاه تقطیر آب در آزمایشگاه میکروبیولوژی چیست؟

دستگاه تقطیر آب یکی از تجهیزات ضروری در آزمایشگاه های میکروبیولوژی است، زیرا از آن برای تولید آب مقطر با کیفیت بالا و عاری از ناخالصی ها مانند مواد معدنی، نمک ها و ترکیبات آلی استفاده می شود. آب مقطر یک عنصر مهم در بسیاری از سنجش‌های میکروبیولوژیکی است، زیرا برای تهیه محیط‌های کشت، معرف‌ها و سایر محلول‌ها مورد نیاز است.

در اینجا برخی از عملکردهای خاص دستگاه تقطیر آب در آزمایشگاه میکروبیولوژی آمده است:

  1. تهیه محیط کشت: برای تهیه محیط های کشت به آب مقطر نیاز است که برای رشد و تکثیر میکروارگانیسم ها برای سنجش های مختلف میکروبیولوژیکی استفاده می شود. محیط های کشت باید عاری از ناخالصی ها مانند مواد معدنی و نمک هایی باشد که می توانند در رشد میکروارگانیسم ها اختلال ایجاد کنند.
  2. تهیه معرف ها: آب مقطر برای تهیه معرف ها و محلول های مختلف مورد استفاده در سنجش های میکروبیولوژیکی مانند محلول های رنگ آمیزی، محلول های بافر و معرف های شیمیایی نیز مورد نیاز است.
  3. تمیز کردن تجهیزات آزمایشگاهی: آب مقطر اغلب برای تمیز کردن تجهیزات آزمایشگاهی مانند ظروف شیشه ای و پیپت استفاده می شود، زیرا عاری از ناخالصی هایی است که می تواند بر روی تجهیزات باقی بماند.
  4. عملیات اتوکلاو: اتوکلاوها که برای استریل کردن تجهیزات و مواد آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می گیرند، برای عملکرد خود نیاز به آب مقطر دارند. ناخالصی های موجود در آب می تواند باعث تجمع مواد معدنی روی عناصر گرمایشی در اتوکلاو شود که می تواند در عملکرد آن اختلال ایجاد کند و کارایی آن را کاهش دهد.

عملکرد دستگاه تقطیر آب در آزمایشگاه میکروبیولوژی تولید آب مقطر با کیفیت بالا و عاری از ناخالصی است که از نتایج دقیق و قابل اعتماد در سنجش های میکروبیولوژیکی مختلف اطمینان حاصل می کند.

در اینجا برخی از عملکردهای اضافی دستگاه تقطیر آب در آزمایشگاه میکروبیولوژی آمده است:

  1. آزمایش کنترل کیفیت: آب مقطر اغلب به عنوان یک کنترل در آزمایش کنترل کیفیت سنجش های میکروبیولوژیکی استفاده می شود تا اطمینان حاصل شود که آب مورد استفاده برای سنجش عاری از آلاینده هایی است که می تواند با نتایج تداخل داشته باشد.
  2. تکنیک های زیست شناسی مولکولی: آب مقطر اغلب در تکنیک های زیست شناسی مولکولی، مانند PCR (واکنش زنجیره ای پلیمراز) و تعیین توالی DNA استفاده می شود، زیرا ناخالصی های موجود در آب می تواند واکنش ها را مهار کند.
  3. کشت بافت: برای تهیه محلول های کشت بافت به آب مقطر نیاز است که برای رشد و نگهداری سلول های حیوانی و گیاهی در شرایط آزمایشگاهی استفاده می شود. محلول های کشت بافت باید عاری از ناخالصی باشد تا از رشد و زنده ماندن سلول ها اطمینان حاصل شود.
  4. شناسایی میکروبی: از آب مقطر برای شناسایی میکروبی نیز استفاده می شود، زیرا ناخالصی های موجود در آب می تواند در فرآیند شناسایی اختلال ایجاد کند. به عنوان مثال، ناخالصی های موجود در آب مورد استفاده برای رنگ آمیزی گرم می تواند در توانایی تشخیص باکتری های گرم مثبت و گرم منفی اختلال ایجاد کند.
  5. تجزیه و تحلیل شیمیایی: آب مقطر اغلب به عنوان یک استاندارد یا استاندارد مرجع در تجزیه و تحلیل شیمیایی نمونه های میکروبیولوژیکی استفاده می شود تا اطمینان حاصل شود که آب مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل عاری از آلاینده هایی است که می تواند با نتایج تداخل داشته باشد.

https://hakimazma.com/%d8%af%d8%b3%d8%aa%da%af%d8%a7%d9%87/%d8%a7%d8%aa%d9%88%da%a9%d9%84%d8%a7%d9%88/

استفاده و نگهداری صحیح از دستگاه های تقطیر آب برای اطمینان از کیفیت و خلوص آب مقطر تولید شده مهم است. این ممکن است شامل تمیز کردن و نگهداری منظم دستگاه تقطیر، تعویض فیلترها و سایر اجزاء، و پیروی از تمام پروتکل های ایمنی توصیه شده در هنگام دست زدن و دور ریختن آب مقطر و سایر مواد شیمیایی باشد.



:: بازدید از این مطلب : 86
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 27 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

دستگاه آب مقطرگیری چیست

دستگاه تقطیر آب آزمایشگاهی دستگاهی است که برای تصفیه آب با حذف ناخالصی ها مانند مواد معدنی، نمک ها و ترکیبات آلی استفاده می شود. خرید آون آزمایشگاهی این کار با جوشاندن آب و سپس متراکم کردن بخار در یک ظرف جداگانه کار می کند و ناخالصی هایی را در ظرف اصلی باقی می گذارد. آب مقطر به دست آمده خالص و عاری از اکثر آلاینده ها است.

دستگاه های تقطیر آب آزمایشگاهی معمولاً در تحقیقات علمی، آزمایشگاه های پزشکی و سایر کاربردهایی که به آب خالص نیاز است استفاده می شود. بسته به کاربرد خاص و حجم آبی که باید تقطیر شود، آنها در اندازه ها و پیکربندی های مختلف موجود هستند.

دستگاه تقطیر آب آزمایشگاهی چیست؟

دستگاه های تقطیر آب آزمایشگاهی ممکن است به ویژگی های مختلفی مانند خاموش شدن خودکار، کنترل دما و قفل های ایمنی مجهز شوند. برخی نیز ممکن است مجهز به سیستم های فیلتراسیون اضافی مانند کربن فعال یا فیلترهای اسمز معکوس برای حذف ناخالصی های اضافی و بهبود کیفیت آب باشند.

استفاده و نگهداری صحیح از دستگاه های تقطیر آب آزمایشگاهی برای اطمینان از نتایج دقیق و قابل اعتماد و همچنین جلوگیری از آسیب به دستگاه تقطیر و خطرات احتمالی ایمنی مهم است. این ممکن است شامل تمیز کردن و نگهداری منظم، استفاده مناسب از تجهیزات حفاظت فردی و پیروی از تمام پروتکل های ایمنی توصیه شده هنگام دست زدن و دور ریختن آب مقطر و سایر مواد شیمیایی باشد.

اصل کار یک دستگاه تقطیر آب آزمایشگاهی شامل مراحل زیر است:

  1. آب در یک محفظه جوش ریخته می شود که معمولاً از فولاد ضد زنگ یا سایر مواد مقاوم در برابر حرارت ساخته شده است.
  2. آب تا نقطه جوش گرم می شود که باعث تبخیر و تولید بخار می شود.
  3. بخار بالا می آید و از یک کویل خنک کننده یا کندانسور عبور می کند که معمولاً از مس یا سایر مواد رسانای گرما ساخته شده است.
  4. کویل خنک کننده یا کندانسور بخار را خنک می کند و باعث می شود که دوباره به شکل مایع متراکم شود.
  5. آب مقطر در یک ظرف جداگانه جمع آوری می شود، در حالی که ناخالصی ها در محفظه جوش باقی می مانند.
  6. درآخر آب مقطر برای کاربردهای مختلف آزمایشگاهی آماده است.

وظیفه دستگاه تقطیر آب در آزمایشگاه میکروبیولوژی چیست؟

دستگاه تقطیر آب یکی از تجهیزات ضروری در آزمایشگاه های میکروبیولوژی است، زیرا از آن برای تولید آب مقطر با کیفیت بالا و عاری از ناخالصی ها مانند مواد معدنی، نمک ها و ترکیبات آلی استفاده می شود. آب مقطر یک عنصر مهم در بسیاری از سنجش‌های میکروبیولوژیکی است، زیرا برای تهیه محیط‌های کشت، معرف‌ها و سایر محلول‌ها مورد نیاز است.

در اینجا برخی از عملکردهای خاص دستگاه تقطیر آب در آزمایشگاه میکروبیولوژی آمده است:

  1. تهیه محیط کشت: برای تهیه محیط های کشت به آب مقطر نیاز است که برای رشد و تکثیر میکروارگانیسم ها برای سنجش های مختلف میکروبیولوژیکی استفاده می شود. محیط های کشت باید عاری از ناخالصی ها مانند مواد معدنی و نمک هایی باشد که می توانند در رشد میکروارگانیسم ها اختلال ایجاد کنند.
  2. تهیه معرف ها: آب مقطر برای تهیه معرف ها و محلول های مختلف مورد استفاده در سنجش های میکروبیولوژیکی مانند محلول های رنگ آمیزی، محلول های بافر و معرف های شیمیایی نیز مورد نیاز است.
  3. تمیز کردن تجهیزات آزمایشگاهی: آب مقطر اغلب برای تمیز کردن تجهیزات آزمایشگاهی مانند ظروف شیشه ای و پیپت استفاده می شود، زیرا عاری از ناخالصی هایی است که می تواند بر روی تجهیزات باقی بماند.
  4. عملیات اتوکلاو: اتوکلاوها که برای استریل کردن تجهیزات و مواد آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می گیرند، برای عملکرد خود نیاز به آب مقطر دارند. ناخالصی های موجود در آب می تواند باعث تجمع مواد معدنی روی عناصر گرمایشی در اتوکلاو شود که می تواند در عملکرد آن اختلال ایجاد کند و کارایی آن را کاهش دهد.

عملکرد دستگاه تقطیر آب در آزمایشگاه میکروبیولوژی تولید آب مقطر با کیفیت بالا و عاری از ناخالصی است که از نتایج دقیق و قابل اعتماد در سنجش های میکروبیولوژیکی مختلف اطمینان حاصل می کند.

در اینجا برخی از عملکردهای اضافی دستگاه تقطیر آب در آزمایشگاه میکروبیولوژی آمده است:

  1. آزمایش کنترل کیفیت: آب مقطر اغلب به عنوان یک کنترل در آزمایش کنترل کیفیت سنجش های میکروبیولوژیکی استفاده می شود تا اطمینان حاصل شود که آب مورد استفاده برای سنجش عاری از آلاینده هایی است که می تواند با نتایج تداخل داشته باشد.
  2. تکنیک های زیست شناسی مولکولی: آب مقطر اغلب در تکنیک های زیست شناسی مولکولی، مانند PCR (واکنش زنجیره ای پلیمراز) و تعیین توالی DNA استفاده می شود، زیرا ناخالصی های موجود در آب می تواند واکنش ها را مهار کند.
  3. کشت بافت: برای تهیه محلول های کشت بافت به آب مقطر نیاز است که برای رشد و نگهداری سلول های حیوانی و گیاهی در شرایط آزمایشگاهی استفاده می شود. محلول های کشت بافت باید عاری از ناخالصی باشد تا از رشد و زنده ماندن سلول ها اطمینان حاصل شود.
  4. شناسایی میکروبی: از آب مقطر برای شناسایی میکروبی نیز استفاده می شود، زیرا ناخالصی های موجود در آب می تواند در فرآیند شناسایی اختلال ایجاد کند. به عنوان مثال، ناخالصی های موجود در آب مورد استفاده برای رنگ آمیزی گرم می تواند در توانایی تشخیص باکتری های گرم مثبت و گرم منفی اختلال ایجاد کند.
  5. تجزیه و تحلیل شیمیایی: آب مقطر اغلب به عنوان یک استاندارد یا استاندارد مرجع در تجزیه و تحلیل شیمیایی نمونه های میکروبیولوژیکی استفاده می شود تا اطمینان حاصل شود که آب مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل عاری از آلاینده هایی است که می تواند با نتایج تداخل داشته باشد.

https://hakimazma.com/%d8%af%d8%b3%d8%aa%da%af%d8%a7%d9%87/%d8%a7%d8%aa%d9%88%da%a9%d9%84%d8%a7%d9%88/

استفاده و نگهداری صحیح از دستگاه های تقطیر آب برای اطمینان از کیفیت و خلوص آب مقطر تولید شده مهم است. این ممکن است شامل تمیز کردن و نگهداری منظم دستگاه تقطیر، تعویض فیلترها و سایر اجزاء، و پیروی از تمام پروتکل های ایمنی توصیه شده در هنگام دست زدن و دور ریختن آب مقطر و سایر مواد شیمیایی باشد.



:: بازدید از این مطلب : 93
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

دندانپزشکی اطفال چیست؟

دندانپزشکی اطفال یا پدودنتیکس متخصص در بهداشت دهان و دندان کودکان هستند.لمینت دندان در رشت  این دندانپزشکان انواع بیماری‌های دندانی را در نوزادان، کودکان و نوجوانان درمان می‌کنند. امروزه بسیاری از کودکان در معرض بیماری‌های مختلف دهان و دندان قرار دارند و پوسیدگی دندان در آنها بسیار شایع است. دندانپزشکان اطفال تکنیک‌های مسواک زدن و مراقبت از آنها را به کودکان آموزش می‌دهند. دندانپزشکی اطفال بهترین انتخاب برای رفع نیازهای دهان و دندان کودک و دادن اطلاعات لازم به والدین هستند.

برای تبدیل شدن به یک متخصص دندانپزشکی اطفال، یک فرد باید حداقل دو تا سه سال دوره آموزشی تخصص را پس از دوره عمومی‌بگذراند.

وظایف دندانپزشک اطفال در مواجه با کودک چیست؟

کار با کودکان به خصوص آنهایی که درد دارند کمی‌مشکل است. کودکان دارای نوسانات خلقی هستند و رفتار آنها کاملاً متفاوت از حالت عادی است. دندانپزشکان باید صبر و حوصله زیادی نشان دهند و تکنیک‌های موثری برای رسیدگی به کودکان و از بین بردن درد آنها داشته باشند. به همین دلیل متخصصین دندانپزشکی اطفال تکنیک‌های مدیریت رفتار خاصی برای هر کودک با توجه به شرایطش در نظر می‌گیرد. 

دندانپزشک در ابتدا در مورد چگونگی رفتار، ترس و سلامت دندان کودک با والدین صحبت می‌کند. او باید والدین را از مراحل مربوط به پروسه دندانپزشکی کودکان آگاه کند. همچنین باید از آنها بخواهد که ذهن کودک را در مورد این روش آماده کنند. دندانپزشک اطفال و کودکان باید رابطه قوی با یکدیگر داشته باشند تا بتوانند به طور موثر و کارآمد درمان کودکان را انجام دهند.

چرا مراجعه به دندانپزشکی کودکان مهم است؟

در تعریف دندانپزشکی، بر اهمیت دندانپزشکی کودکان تاکید زیادی شده است. بهداشت دهان و دندان جزء حیاتی سلامت کلی یک فرد است. بدون آن سلامت انسان ناقص است. هنگامی‌که سلامت دهان و دندان نادیده گرفته می‌شود، بدن آسیب می‌بیند زیرا نمی‌توانید چیزی بخورید و بنوشید در این شرایط بدن شما با کمبود مواد مغذی مهم مواجه خواهد شد.

مراقبت از سلامت دهان و دندان باید از زمان تولد نوزاد شروع شود. دندانپزشکان از بیماران می‌خواهند که به محض درآوردن اولین دندان فرزندشان حداکثر تا یک سالگی، یک بار به دندانپزشکی کودکان مراجعه کنند. 

عادات اولیه بهداشت دهان و دندان باعث ایجاد دندان‌ها و لثه‌های قوی در طول زندگی کودک می‌شود. دندانپزشک اطفال می‌تواند بهترین دوست کودک باشد و او را از مشکلات طولانی مدت و عوارض مادام العمر محافظت کند.

انتخاب دندانپزشک کودک مجرب

در مقایسه با دندانپزشکان عمومی، دندانپزشکان اطفال مهارت و تخصص خاصی برای درمان بیماری‌های دندانی در نوزادان، کودکان و نوجوانان دارند. داشتن یک دندانپزشک مجرب از همان ابتدا به شما در تشخیص و درمان مناسب برای فرزندتان کمک می‌کند. لازم نیست هر بار دندانپزشک متفاوتی پیدا کنید. دندانپزشکی که از ابتدا با کودک همراه است، تاریخچه کودک را می‌داند، به جای اینکه هر بار روش جدیدی در پیش بگیرد، او را بر اساس درمان‌ها و معاینات گذشته درمان می‌کند. 

دندانپزشک کودکان چه کار‌هایی انجام می‌دهد؟

ارائه دندانپزشکی جامع برای کودکان ۱۲ ماهه تا ۱۸ سال وظیفه اصلی دندانپزشکان اطفال است. در ادامه برخی از مسئولیت‌های این متخصصین را بررسی می‌کنیم.

ارزیابی و تشخیص بیماری دهان و دندان کودکان

مسئولیت اصلی دندانپزشکان اطفال انجام معاینات دهان و ارائه مراقبت‌های اصلاحی برای کودکان است. این مراقبت‌ها از معاینه گرفته تا ترمیم حفره‌ها، تشخیص آسیب‌های دهانی و توصیه‌های درمانی در منزل را شامل می‌شود. 

آموزش بهداشت دندان

دندانپزشکان اطفال برای مواجهه و برخورد با دندان‌های شیری آموزش دیده اند. به همین دلیل آموزش‌هایی در مورد عادات بهداشت دهان و دندان ارائه می‌دهند که برای تمام عمر باقی ماننده و به کودکان کمک می‌کند تا سلامت دندان خود را حفظ کنند. آموزش به کودکان و والدین آنها در مورد مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و مشاوره رژیم غذایی از کار‌هایی است که توسط متخصص دندانپزشکی اطفال انجام می‌شود. 

مدیریت مسائل رفتاری

فوبیای دندانپزشکی در بین کودکان شایع است. دندانپزشکان اطفال مدیریت رفتار با کودکان مضطرب را با استفاده از تاکتیک‌های مختلفی که آموزش دیده اند بر عهده می‌گیرند.

آموزش مداوم

تغییرات عمده ای در صنعت مراقبت‌های بهداشتی از جمله دندانپزشکی وجود دارد. دندانپزشکان اطفال درگیر آموزش مداوم خود برای به روز ماندن با پیشرفت‌های تکنولوژیکی و پیشرفت‌های تحقیقاتی هستند. این آموزش به دندانپزشکان کمک می‌کند تا بر مهارت‌های جدید مسلط شوند، مهارت‌های قدیمی‌را اصلاح کنند و با این آموزش‌ها بالاترین استانداردهای درمانی و مراقبت‌های پیشگیرانه را به بیماران ارائه دهند. 

معاینات روتین

در معاینات کلی که دندانپزشک انجام می‌دهد اطلاعات مهمی‌به والدین برای حفظ سلامت و استحکام دندان‌های کودکان داده می‌شود. یک معاینه کامل شامل جرم گیری، درمان‌های فلوراید، اطلاعات مفید تغذیه ای و مشاوره عادت روزانه و روتین است.

گذاشتن سیلانت دندانی

سیلانت‌های دندانی ممکن است برای محافظت بیشتر از دندان‌های کودک شما توصیه و اعمال شوند. زیرا همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و شما را از درمان‌های زیاد و پر هزینه نجات می‌دهد. سیلانت‌ها لایه‌های نازکی هستند که بر روی دندان‌های آسیاب کشیده می‌شوند و دندان را در برابر آسیب و پوسیدگی محافظت می‌کند. در این روش نیازی به بی حسی، تراش و یا سوراخ کردن دندان نیست. 

ترمیم دندان اطفال

اگر حفره (پوسیدگی دندان) وجود داشته باشد، دندانپزشک اطفال شما یک دوره درمانی کامل را توصیه می‌کند که بر اساس نیاز اقدام به پر کردن، روکش کشیدن یا کشیدن دندان و گذاشتن نگهدارنده فضا بین دندانی به جای دندان کشیده شده می‌کند. تعداد زیادی از کودکان تا رسیدن به سن نوجوانی دندان‌های پوسیده دارند که باید درمان شوند. در صورت عدم درمان دچار درد و عفونت شده و مشکلاتی برای دندان‌های دائمی‌آنها که هنوز رویش پیدا نکرده ایجاد می‌شود. پر کردن دندان برای کودکان خوشایند نیست اما دندانپزشک اطفال با توجه به مهارت و تخصصی که دارد حواس کودک را پرت کرده و او را سرگرم می‌کند. در این شرایط کودک هیچ خاطره ناخوشایندی از دندانپزشکی نخواهد داشت. 

تجویز عکس با اشعه ایکس

برای آنکه تشخیص درست و به موقع انجام شود عکس برداری با اشعه ایکس توسط دندانپزشک اطفال تجویز می‌شود. در این روش هر آنچه که با چشم غیر مسلح دیده نمی‌شود مشخص شده و دندانپزشک اقدام به درمان می‌کند. همچنین در صورت نامنظم بودن دندان‌های دائمی‌قبل از رویش با اشعه ایکس متوجه آن شده و اقدام به درمان زود هنگام می‌کنند. 

فلوراید تراپی

فلور اید تراپی برای دندان‌های کودکان عاملی برای پیشگیری از پوسیدگی دندان است. در این روش فلوراید روی تمامی‌سطوح دندان زده می‌شود و پس از چند دقیقه کامل آن را پاک می‌کنند. 

ارجاع به متخصص ارتودنسی

متخصص ارتودنسی و متخصص اطفال دو رشته مجزا از یکدیگر هستند. اما متخصص اطفال با معاینات منظم و عکس برداری با اشعه ایکس در صورت وجود بی نظمی‌در دندان‌های کودک می‌تواند نیاز به درمان ارتودنسی را تشخیص دهد. در این شرایط متخصص دندانپزشکی کودکان آنها را برای اقدامات پیشرفته تر به متخصص ارتودنسی ارجاع می‌دهند. 

توصیه‌های غذایی به کودکان

اگر کودک تغذیه مناسبی داشته باشد هرگز دچار پوسیدگی دندان و مشکلات لثه نخواهد شد. دندانپزشک اطفال توصیه‌های مبنی بر کاهش مصرف خوراکی‌های دارای قند و شکر و افزایش مصرف کلسیم می‌کند. اگر این دستورالعمل‌ها توسط کودک اجرا شوند دندان‌هایی سالم تا آخر عمر خواهند داشت.

مشاوره دادن به والدین 

برخی عادات در کودکان بر روی دندان‌های آنها تاثیر مخربی دارد. مکیدن انگشت در نوزادان اگر تا سنین بالاتر ادامه پیدا کند می‌تواند مشکلاتی برای فک و دندان‌ها به وجود بیاورد. دندانپزشک اطفال برای ترک این عادت راه کار‌های موثری به والدین توصیه می‌کند.

آموزش نکات بهداشتی دهان و دندان به کودک و والدین

آموزش صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن می‌تواند کمک زیادی به سلامت دهان و دندان کودکان کند. اگر مسواک زدن به صورت روتین در برنامه روزانه کودک قرا بگیرد تا آخر عمر این عادت همراه او مانده و دندان‌های سالم خواهد داشت. 

https://drshamsdentist.com/%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%BE%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/

 

چگونه دندانپزشک اطفال با کودکان در هر رده سنی برخورد می‌کند؟

شیوه برخورد دندانپزشک اطفال با کودکان در هر رده سنی متفاوت است. به طور مثال با کودکان ۲ تا ۶ سال باید با بازی وسرگرمی‌رفتار کرد تا در معاینات و ترمیم با دندانپزشک همراهی کنند. همچنین با کودکان ۶ تا ۱۲ سال به دلیل آنکه عاقل تر شده اند می‌توانید درباره مراحل و روش‌های درمان صحبت کنید و کمی‌اطلاعات به آنها بدهید تا در جریان پروسه پیش رو قرار بگیرند. 



:: بازدید از این مطلب : 90
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

تعریف سانتریفیوژ آزمایشگاهی

سانتریفیوژ آزمایشگاهی، یکی از ابزارات آزمایشگاه تشخیص طبی می باشد که با استفاده از نیروی موتور خود، نمونه مایع را با سرعت بسیار زیادی می چرخاند. قیمت سکوبندی ازمایشگاهی بسته به اندازه و نیز ظرفیت نمونه سانتریفیوژهای مختلفی در بازار وجود دارد. همانند تمام سانتریفیوژ‌ها، سانتریفیوژهای پزشکی که از طریق اصل رسوبی مواد در سرعت بالا کار خواهند کرد که در آن شتاب جاذبه‌ای مرکزی، سبب جدا شدن مواد به دو نوع ناحیه کم و همچنین پر تراکم خواهد شد.

نحوه عملکرد سانتریفیوژ آزمایشگاهی

افزایش نیروی گرانشی به صورت موثری باعث جمع شدن نمونه به حالت سریع و نیز کامل تری در زیر تیوب خواهد شد و نیز مایع باقی مانده در بالای تیوب را سوپرناتانت یاsupernate نام گذاری کرده اند.

بعد از اینکه حالت فوق ایجاد می شود با استفاده از پیپت پاستور ، مایع روی را مکش خواهند کرد به طوری که این مکش، هیچ گونه اختلالی در رسوب بوجود نیاورد به عبارت دیگر تنها مایع بالایی کشیده می شود و رسوب باقی می ماند. سرعت سانتریفیوژ‌ها با در نظر گرفتن مقدار انرژی گریز از مرکز که به نمونه وارد خواهد شد اندازه گیری می گردد و معمولا با واحد دور در دقیقه، محاسبه می شود.

سرعت رسوب ذرات در سانتریفیوژها بستگی به اندازه و همچنین شکل ذرات، شتاب سانتریفیوژها، کسر حجم مواد جامد در آن، اختلاف چگالی ذره ها با مایع و ویسکوزیته بستگی خواهد داشت.

انواع سانتریفیوژهای آزمایشگاهی

انواع مختلفی از سانتریفیوژ‌ها طراحی و تولید شده است که در زیر به آنها اشاره می کنیم.

  1. سانتریفیوژهای افتراقی
    اغلب برای جدا کردن ارگان خاصی از مجموعه سلول‌ها و همچنین برای بررسی قسمت خاصی از سلولهای بدن از آن استفاده می شود.
  2. سانتریفیوژهای ایزوپیکنیک
    اغلب برای جدا کردن نوکلوئیک اسید‌ها مانند DNA از آن استفاده می شود.
  3. سانتریفیوژهای گرادیان ساکاروز
    اغلب برای تخلیص ویروس‌های انولوپ دار و همچنین ریبوزوم‌ها از آن استفاده می شود. همچنین برای جدا کردن ارگان خاصی از عصاره سلولی خام از این نوع سانتریفیوژ استفاده خواهیم کرد.
  4. میکرو سانتریفیوژها
    دستگاهایی می باشند که جهت کار در حجم بین ( 0.2 تا 2.0 میلی لیتر ) حداکثر ۹۶ لوله را می‌توانند پشتیبانی نماید و حداکثر ۳۰۰۰۰ گرم وزن نیز خواهند داشت.
  5. سانتریفیوژ بالینی یا کلینیکی
    دستگاهی می باشد که برای کاربردهای بالینی همانند لوله‌های انتقال خون استفاده می شود و دارای سرعت کمتری نیز می باشند.
  6. سانتریفیوژهای چند منظوره بصورت رومیزی
    دستگاهی برای کار با تیوب‌های بزرگ و همچنین دارای تنوع بسیار زیادی نیز می باشد.
  7. سانتریفیوژهای STAND ALONE
  8. دستگاههای سنگین همانند یولترا سانتریفیوژ
    اغلب سانتریفیوژها دارای سیستم خنک کننده هستند و یا بدون سیستم خنک کننده می باشند.
    شرکت‌های مختلفی با برند‌های متنوعی انواع سانتریفیوژ‌ها را تولید و به بازار عرضه می کنند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به Eppendorf، Thermo-Heraeus، Thermo-Sorvall، Hettich، Beckmann-Coulter یا Sigma اشاره نمود.
  9. میکروسانتریفیوژهای آزمایشگاهی توجه به میکرو سانتریفیوژ‌، در سال ۱۹۶۲ میلادی، توسط شرکت آلمانی «Netheler & Hinz Medizintechnik» ( که امروزه با نام eppendorf معروف می باشد ) ایجاد شد و این شرکت سیستم میکرولیتری را جهت اهداف آزمایشگاهی قرار داد. از تیوب‌های پلاستیکی میکرو و همچنین میکرو سانتریفیوژ‌ها (مدل ۳۲۰۰) در آزمایشگاه‌ها برای تجزیه و نیز تحلیل در مقیاس میکرولیتر  استفاده فراوانی می شود. میکرو سانتریفیوژ‌های اولیه دارای یک دستگیره برای کنترل زمان و نیز فضا برای ۱۲ میکروتیوب می باشد که در یک زاویه ثابت چرخیده، ولی فناوری‌های پیشرفته امروزی از قبیل خنک کننده، برنامه ریزی، تشخیص عدم تعادل بصورت خودکار، کاستن سر و صدا، تغییر انواع سیستم‌های رو‌تر و…  پیشرفت‌های بسیار زیادی در این زمینه ایجاد کرده است. سیستم میکرولیتر، نقطه شروعی جهت طیف گسترده‌ای از ابزارها برای آزمایشگاه مولکولی می باشد که توسط بسیاری از شرکت‌های زیست فناوری توسعه پیدا کرده است.

 

طراحی سانتریفیوژهای آزمایشگاهی

سانتریفیوژ آزمایشگاهی در علم شیمی، زیست‌شناسی و همچنین بیوشیمی جهت جداسازی مواد جامد از مایع در یک سوسپانسیون بکار گرفته می شود. مواد جامد نیز می‌تواند ترکیبات غیر محلول، بیومولکول‌ها، ارگان‌های سلولی و یا سلول کامل در نظر گرفته شود. سانتریفیوژ‌ها از نظر سرعت و همچنین ظرفیت بسیار متنوع می باشند. سانتریفیوژ‌ها معمولا روتوری دارند که در آن ۲، ۴، ۶ و یا چاه‌های بسیار زیاد می باشد که در آن‌ها لوله‌های آزمایش قرار خواهند گرفت.

زمانی که یک سوسپانسیون در یک دستگاه سانتریفیوژ قرار گرفته شود، مواد جامد در ته لوله آزمایش ته نشین شده و  ایجاد یک دیواره مخلوطی خواهد شد. این دیواره باعث جداسازی مایع روی یا همان سوپرناتانت به راحتی از سوسپانسیون شود.

میکروتیوب‌ سانتریفیوژ (Centrifuge tubes)

این تیوب‌ها دارای اندازه کوچکی می باشند و به آنهاMicrocentrifuge tubes و یا microfuge tubes گفته می شود ، اینها که ظروف پلاستکی استوانه شکل و دارای ته مخروطی و درپوش می باشند به طور معمولی در آزمایشگاه مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

از این لوله‌ها در آزمایشگاه بیوشیمی و نیز بیولوژی مولکولی  به منظور سانتریفیوژ و یا ذخیره  مقدار کمی از مایع استفاده می شود. این تیوب‌ها ارزان و یک بار مصرف می باشند. بسیاری از شیمیدان‌ها و بیولوژیست‌ها، این  ویال‌ها را به جای ویال‌های شیشیه‌ای مورد استفاده قرار می دهند. این روش وقتی که مقدار کمتری از یک ماده در تیوب باشد و یا زمانی که مقدار کمتری از یک مایع را اضافه می نماییم، مفید قرار می گیرد، چون میکروسانتریفیوژ‌ها بعد از پیپت کردن و یا مخلوط نمودن می‌توانند قطرات را در ته لوله جمع آوری نماید.

ساختار پلی پروپیلینی این میکروسانتریفیوژها باعث می‌شود که آنها را دماهای بشدت پایین  (80- سانتی گراد دمای نیتروژن مایع) و یا با حلال‌های آلی همانند کلروفروم  مورد استفاده قرار داد. تیوب‌ها در اندازه‌های مختلفی در بازار وجود دارند ، ولی به طور عمومی در رنج  ۲۵۰ μL تا  ۲. ۰ mL می باشند.

 بیشترین اندازه مورد استفاده ۱.۵ mL خواهد بود، که می‌توان آنها را براحتی ضد عفونی کرد (فشار یک اتمسفر 120- درجه سانتی گراد و به مدت زمان ۲۰ دقیقه)  و در کارهایی که در آنها اولویت با خلوص نمونه می باشد مانند کارهای مربوط به DNA و همچنین میکروب‌ها به طور وسیع مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

با توجه به ارزش پایین و همچنین مشکلات تمیز نمودن پلاستیک، بعد از کار کردن با این تیوب‌ها آن‌ها را دور خواهند ریخت و مجدد استفاده نمی شوند.

نکات ایمنی سانتریفیوژ آزمایشگاهی

بعد از بارگیری و همچنین لود سانتریفیوژ باید از تعادل روتور اطمینان پیدا کنید. کمترین میزان در حجم دو طرف، در سرعت‌های بالا توانایی این را دارد که نیروی غیر تعادلی بسیار زیادی را ایجاد نماید. این نیروی عدم توازن در سرعت‌های بالای روتور باعث صدمه به دستگاه و همچنین صدمه جانی شدیدی را ایجاد می کند.

بازهم یادآوری خواهیم کرد که برخی از دستگاه‌ها دارای کنترل توازن می باشند که برنامه کنترل کننده در صورت عدم تعادل در روتور، باعث جلوگیری از کار سانتریفیوژ خواهد شد.

قبل از استفاده از این دستگاه، روتور و چاهک‌ها را بررسی نمایید. در حین حرکت روتور دستگاه به هیچ وجه نباید لمس گردد چون چرخش روتور می‌تواند باعث آسیبهای جدی‌ شده و خطرناک می باشد.

اگر قصد دارید نمونه خطرناکی (بیوهزارد) را  سانتریفیوژ کنید برای جلوگیری از خروج ذرات ائورسل و همچنین ایجاد مشکلات بعدی ، بر روی درب دستگاه واشر مخصوص بگذارید. بعد از سانتریفیوژ با روشن کردن هود ذرات ائورسل هم اگر تولید شده باشد حذف خواهند شد.

https://hakimazma.com/%d8%af%d8%b3%d8%aa%da%af%d8%a7%d9%87/%d8%a7%d8%aa%d9%88%da%a9%d9%84%d8%a7%d9%88/

بررسی ویژگی های مهم در این سانتریفیوژ آزمایشگاهی

میزان کیفیت جداسازی مواد مختلف از یکدیگر در این وسیله آزمایشگاهی به عوامل مختلفی بستگی دارد. شدت سرعت دستگاه و در آخر شکل و اندازه ذرات موجود در ماده مورد آزمایش بخشی از این عوامل خواهند بود. به طور معمول در این دستگاه ها سنسورهایی تعریف می شوند. که این سنسور در صورت وجود خطا در فرآیند سانتریفیوژ نمودن مواد کاربر را از این اتفاق آگاه خواهد کرد. این دستگاه نیز دارای ساختاری خاص است و به طور معمول در حین انجام کار هیچ گونه صدایی را خود تولید نمی نماید.



:: بازدید از این مطلب : 97
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 24 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

قیمت و بررسی انواع دستگاه هود شیمیایی

هود شیمیایی یا هود آزمایشگاهی، یکی از تجهیزات و دستگاه های مهمی است که باید در محیط های آزمایشگاهی به منظور کاهش خطرات احتمالی مورد استفاده قرار گیرد.

آیا می دانید دستگاه هود شیمیایی چیست؟قیمت اتوکلاو ازمایشگاهی  از دستگاه های هود در چه محیط هایی استفاده می شود؟ کاربرد این دستگاه ها چیست و به چه منظور از آنها استفاده می شود؟ دستگاه های هود به چند نوع دسته بندی می شوند؟ آیا کاربرد هر یک از این دستگاه ها با یکدیگر متفاوت است؟ با ما همراه شوید تا بیشتر با این نوع دستگاه های آزمایشگاهی آشنا شویم.

دستگاه های هود آزمایشگاهی شیمیایی، در اصل میز کار امن برای انجام آزمایش های شیمی به شمار می روند. تکنسین های آزمایشگاهی برای کار در این محیط ها نیاز به استفاده از این دستگاه ها دارند. استفاده از این دستگاه ها بخارات سمی و گازهای حاصل از ترکیب مواد را در محیط های آزمایشگاهی شیمی حفظ می کند.

از آنجایی که محیط های آزمایشگاه شیمی از حساسیت بالایی برخوردار هستند، تکنسین ها همیشه در معرض خطر و مسمومیت هستند. اما استفاده از دستگاه های هود آزمایشگاهی در حین کار با مواد شیمیایی، می تواند از بروز آسیب های احتمالی به میزان قابل توجهی جلوگیری نماید. به همین دلیل کارایی و کیفیت استفاده از این دستگاه ها بسیار مهم است.

آزمایشگاه هایی که از دستگاه های هود برخوردار هستند، محیطی آرام و امن را برای تکنسین های آزمایشگاهی به ارمغان می آورند؛ تا بتوانند به راحتی آزمایش های لازم را بر روی مواد شیمیایی انجام دهند.

مشخصات فنی دستگاه هود شیمیایی یا هود آزمایشگاه شیمی

دستگاه هود آزمایشگاهی به عنوان یکی از تجهیزات مهم در آزمایشگاه ها استفاده می شود. این دستگاه با استفاده از فن مکنده  سانتریفیوژی که دارد، گازهای سمی قلیایی، اسیدی و حلال ها را مکیده و آنها را به خارج از محیط آزمایشگاه منتقل می کند. یا این که با استفاده از فیلتر و بازگشت دوباره این گازها، محیط آزمایشگاه را از هرگونه آلودگی پاکسازی می نماید.

این فعالیت دستگاه آزمایشگاه شیمی، کمک می کند تا پرسنل آزمایشگاه در محیطی بدون آلودگی مشغول به فعالیت شوند. همچنین وجود این دستگاه در محیط آزمایشگاهی می تواند از فاسد شدن و تجزیه شدن محصولات نیز جلوگیری کند. هر یک از مدل های هود آزمایشگاه شیمی که تولید و به بازار عرضه می شوند، دارای مشخصات فنی ویژه ای هستند. از جمله مهمترین مشخصات فنی هودهای شیمیایی باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • دارای بدنه ای از جنس فلزی یا ام دی اف(MDF)
  • دارای مدل های مختلف از نوع فن ساده یا فن سانتریفیوژی
  • دارای اسکلت از جنس پروفیل با پوشش رنگ الکترواستاتیک
  • قابلیت تولید در عرض های متنوع همچون 80، 100، 120 و 150 سانتی متر
  • دارای سیستم روشنایی همراه با کلید و پریز
  • دارای شیرهای کنترل گاز و کنترل آب به همراه نازل مربوط به آن
  • دارای جنس کف سرامیک ضد حلال های اسیدی و گرانیت با درب شیشه ای یا پلکسی گلاس
  • دارای شیشه جلوی هود ضد انفجار آزمایشگاهی
  • دارای کاپ سینک اپوکسی مقاوم در برابر هر نوع مواد شیمیایی
  • و …

 

معرفی انواع هودهای آزمایشگاهی

هودهای شیمیایی به عنوان یکی از تجهیزات مهمی که باید در تمامی آزمایشگاه ها مورد استفاده قرار گیرند، در مدل های متنوعی تولید و به بازار عرضه می شوند. این هودها ممکن است کانالدار، بی کانال، دو جداره یا تک جداره باشند. بسته به محیط آزمایشگاهی می توان اقدام به استفاده از هر یک از این مدل هودهای شیمیایی نمود.

هود شیمیایی از محفظه ای برخوردار است، که از آن برای نگهداری از مواد شیمیایی و انجام آزمایشات در محیط های آزمایشگاهی استفاده می شود. این هودها دارای پنجره، فن برای مکش هوا، کابینتی و ضربه گیر هستند. دودها و بخارهایی که در زمان انجام آزمایش ها از مواد شیمیایی خارج می شوند، توسط این دستگاه ها مکیده شده و به بیرون از محیط آزمایشگاه منتقل می شوند.

پس در واقع استفاده از انواع هودهای شیمیایی کمک می کند تا هوای آلوده به سمت سیستم تخلیه مرکزی هدایت شده و به بیرون منتقل شود. با استفاده از این دستگاه می توان از بروز بیماری های تنفسی و سرطان پرسنل آزمایشگاه ها جلوگیری کرد. بهتر است بدانید که هودهای شیمیایی در دو نوع دارای فن سانتریفیوژ و فن آکسیال طراحی و تولید می شوند.

هودهایی که دارای فن آکسیال هستند، نسبت به هودهای سانتریفیوژی از قیمت پایین تری برخوردارند. زیرا هودهای سانتریفیوژی فشار بیشتری تولید نموده و نیاز به حجم هوای کمتری دارند. همچنین این دستگاه های آزمایشگاهی را باید بسته به سرعت انتقال هوا به دو نوع هودهای حجم هوای ثابت و هودهای حجم هوای متغیر دسته بندی کنیم. در ادامه بیشتر به معرفی این نوع هودها خواهیم پرداخت.

هود آزمایشگاهی با حجم هوای ثابت

هودهای شیمیایی با حجم هوای ثابت( CAV)، نمونه ای از انواع هود آزمایشگاهی هستند که با بالا و پایین آمدن پنجره، منجر به تغییر سرعت حرکت هوا در داخل هود می شوند. علاوه بر آن در هر زمانی مقدار مشخصی هوا در داخل محفظه هود آزمایشگاهی وجود خواهد داشت. این نوع دستگاه های آزمایشگاه شیمی به راحتی قابل نصب بوده و طراحی ساده ای دارند.

البته باید بیان کنیم که هود آزمایشگاهی با حجم هوای ثابت، نسبت به هود شیمیایی با حجم هوای متغیر از هزینه اجرایی بیشتری برخوردار است.

هود آزمایشگاهی با حجم هوای متغیر

نمونه دیگری از هودهای شیمیایی وجود دارند که با حجم هوای متغیر( VAV) هستند. این نوع هودها بسته به ارتفاع پنجره جریان هوا را تنظیم می کنند. سرعت هودهای آزمایشگاهی با حجم هوای متغیر 100 فوت در هر دقیقه است. در هودهای آزمایشگاهی با حجم هوای ثابت، سرعت با تغییر ارتفاع تغییر می کند.

اما در هود آزمایشگاهی با حجم متغیر، سرعت خروج هوا با کنترل هوای خروجی ثابت خواهد ماند. دستگاه های هود آزمایشگاهی با حجم هوای متغیر در حالتی که عملکرد استاندارد داشته باشند، به یک مانیتور مجهز هستند. می توان با استفاده از مانیتور میزان ارتفاع و سرعت خروج هوا را بررسی نمود.

طرز کار هودهای آزمایشگاهی به چه صورت است؟

تمامی دستگاه های هود آزمایشگاهی یا شیمیایی دارای اتاقکی هستند که معمولا از جنس استیل طراحی و ساخته می شوند. در قسمت جلویی این هودها شیشه ای به صورت عمودی قرار گرفته است که به راحتی می توان آن را بالا و پایین برد. از این رو تکنسین های آزمایشگاهی می توانند به راحتی از بیرون تمامی فعالیت های خود را در داخل محفظه هود مشاهده نمایند.

همچنین انواع هود شیمیایی مورد استفاده در محیط های آزمایشگاهی، از یک سیستم تهویه به همراه موتور الکتریکی، خرطوم ها یا لوله های تخلیه هوا، اشعه ماوراء بنفش و پریز برق برخوردار هستند. تمامی این دستگاه ها از فیلتر HEPA 1 برخوردار هستند. این فیلترهای موجود در هودهای آزمایشگاهی، ذرات عفونی را به دام می اندازند. پس از آن این ذرات به دام افتاده را به وسیله مکش لوله های تخلیه، از محیط آزمایشگاهی خارج می کنند.

این که کاربرد دستگاه های هود آزمایشگاهی چه باشد، تعیین کننده لوله های ویژه، دمنده و فن در این دستگاه ها است. بهتر است در زمان انتخاب و استفاده از هودهای آزمایشگاهی، به محیط اطراف نیز توجه نمایید. زیرا نباید فن هودهایی که مواد بسیار سمی، مواد قابل اشتعال و مواد خورنده را منتقل می کنند، در مناطق مسکونی و نزدیک محیط ساختمانی نصب شوند.
بهترین مکان برای نصب این نوع هودهای شیمیایی، پشت بام است. نقطه ای که نزدیک به اتمسفر باشد و فرایند تخلیه در آنجا انجام شود. در غیر این صورت ممکن است مشکلاتی را برای محیط زیست محل سکونت انسان ها به وجود آورد.

نکات مهم در زمان استفاده از هود آزمایشگاهی

تکنسین های آزمایشگاهی که در محیط های حساس فعالیت می کنند، باید در زمان استفاده از هود شیمیایی برخی نکات مهم را رعایت کنند. از جمله:

  • بهتر است تکنسین های آزمایشگاهی در قسمت انتهایی هود کار خود را انجام دهند.
  • پس از اتمام آزمایش، بهتر است داخل هود را با الکل 70% ضدعفونی نمایند.
  • بهتر است هودهای شیمیایی از یک لوله کشی گاز برخوردار باشند تا بتوان به راحتی از شعله درون آنها استفاده کرد.
  • هودهای آزمایشگاهی که به اشعه ماوراء بنفش مجهز هستند، بهتر است هفته ای یک بار با الکل تمیز شوند.
  • پس از اتمام کار و خاموش شدن لامپ درون دستگاه، بهتر است پنجره شیشه ای جلوی هود آزمایشگاهی بسته شود.
  • در صورتی که درون محفظه داخلی هود آزمایشگاهی نمونه ها و دیگر وسایل اضافی وجود دارد، بهتر است خارج شوند تا فضای کافی برای انجام آزمایشات جدید ایجاد شود.
  • بهتر است پس از اتمام کار، حداقل 10 الی 15 دقیقه صبر کنید و سپس اقدام به خاموش کردن هود نمایید.

رعایت تمامی این نکات در حین کار با دستگاه هود آزمایشگاهی، خطر بروز آسیب را به میزان قابل توجهی کاهش خواهد داد.

https://hakimazma.com/%d8%af%d8%b3%d8%aa%da%af%d8%a7%d9%87/%da%a9%d9%88%d8%b1%d9%87/

قیمت انواع هودهای آزمایشگاه شیمی چقدر است؟

هودهای آزمایشگاهی را می توان در قیمت های مختلفی از بازار تهیه نمود. یکی از فاکتورهای مهم تاثیرگذار در قیمت هودهای شیمیایی، ابعاد آن است. هودهای شیمیایی را در دو اندازه متفاوت می توانید از بازار تهیه کنید، که هر یک از آنها از قیمت مخصوص به خود برخوردار هستند. برخی از این مدل هودها در طول 210 سانتی متر، عرض 100 سانتی متر و عمق 65 سانتی متر طراحی و تولید می شوند.

در حالی که نمونه دیگری از این هودهای شیمیایی در طول 210 سانتی متر، عرض 120 سانتی متر و عمق 65 سانتی متر تولید می شوند. بهتر است در زمان خرید این دستگاه ها، به میزان کیفیت و برند آن توجه ویژه ای نمایید. در غیر این صورت ممکن است دستگاه نامناسبی تهیه نموده و مشکلات بسیاری را به وجود آورید. 



:: بازدید از این مطلب : 106
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 24 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

دندانپزشکی عمومی

در ابتدای معرفی رشته دندانپزشکی باید بدانید که هر دانشجو پس از گذراندن ۶ سال تحصیلی، مدرک دکترای عمومی دندانپزشکی خود را دریافت می‌کند. لمینت دندان در رشت این دوره به سه بخش عمومی، علوم پایه و دروس تخصصی تقسیم می‌شود.

معرفی دوره علوم پایه دندانپزشکی

دوره دروس علوم پایه، ۲ سال طول می‌کشد و دروس به صورت نظری، عملی یا مجموع هر دو ارائه می‌شوند. بعد از پایان سال دوم، آزمونی از طرف وزارت بهداشت گرفته می‌شود تا دانشجو بتواند وارد دوره پری کلینیک (نیمه تخصصی) شود.

دروسی که در دوره ۲ ساله علوم پایه ارائه می‌شوند عبارتند از:

  • آناتومی
  • بافت شناسی انسانی
  • ژنتیک انسانی
  • آسیب شناسی عمومی
  • روانشناسی عمومی
  • ایمنی شناسی
  • بیوشیمی
  • فیزیولوژی
  • تشریح
  • میکروب شناسی
  • جنین شناسی
  • فیزیک پزشکی

معرفی دوره اختصاصی (کارآموزی) دندانپزشکی

این دوره که پس از قبولی در آزمون جامع علوم پایه ارائه می‌شود، ۴ سال طول می‌کشد. کلاس‌ها بصورت نظری، عملی یا ترکیب هردو  برگزار می‌گردند. تفاوت این دوره در این است که دانشجو وارد کلینیک‌ها، مراکز درمانی و بیمارستانی شده و دوره کارآموزی را می‌گذراند. در انتهای این دوره دانشجو پایان نامه خود را ارائه می‌دهد.

دروسی که در دوره ۴ ساله تخصصی ارائه می‌شوند عبارتند از:

  • زبان خارجی اختصاصی
  • بهداشت عمومی و اکولوژی
  • بهداشت دهان و تغذیه
  • بهداشت محیط زیست
  • بیولوژی دهان
  • آسیب شناسی دهان
  • کالبدشناسی و مورفولوژی دهان و دندان
  • بافت شناسی دهان و دندان
  • دندانپزشکی پیشگیرانه
  • فارماکولوژی
  • نظام پزشکی و طب قانونی
  • رادیولوژی دهان
  • اندودنتیکس
  • پریودنتولوژی دهان
  • ارتودنسی
  • دندانپزشکی ترمیمی
  • جراحی دهان، فک و صورت
  • دندانپزشکی کودکان
  • گوش و حلق و بینی
  • بیماری‌های درونی
  • بیماری‌های روانی
  • بیماری‌های دهان

دوره طرح اجباری مناطق محروم رشته دندانپزشکی

در رشته‌های دانشگاهی گروه تجربی ۱۲ رشته وجود دارد که پس از فارغ‌التحصیلی باید طرح اجباری مناطق محروم گذرانده شود. دندانپزشکی نیز شامل این گروه می‌شود و طرح اجباری آن ۲ ساله است. از نکات مهم معرفی رشته دندانپزشکی این است که در دوره طرح اجباری دندانپزشک درآمد کمی داشته و اجازه تاسیس مطب ندارد. فقط می‌تواند در کلینیک‌های دندانپزشکی یا سایر مطب‌ها بصورت پاره‌وقت کار کند.

معرفی انواع گرایش های تخصصی دندانپزشکی 

دانشجوی دندانپزشکی در پایان دوره ۶ ساله تحصیل خود، می‌تواند به عنوان دندانپزشکی عمومی وارد بازار کار شود. اما برای گرفتن تخصص در زمینه خاصی از دندانپزشکی باید همچنان به تحصیل ادامه دهد. تقریبا تمامی دانشجویان دندانپزشکی در فکر گرفتن مدرک تخصص هستند، بنابراین رقابت در آزمون های تخصص زیاد است. اکثر دوره‌های تخصصی دندانپزشکی شامل حداقل یک دوره تحصیلی ۳ ساله هستند. حال که به معرفی رشته دندانپزشکی پرداختیم، بیایید با انواع گرایش‌های تخصصی این رشته آشنا شویم:

اندودنتیست (متخصص درمان ریشه)

این گرایش در زمینه معرفی رشته دندانپزشکی به درمان ریشه و عصب‌کشی‌های پیچیده می‌پردازد. جراحی ریشه و درمان مجدد عصب‌کشی‌های ناقص از وظایف این تخصص است.

متخصص ترمیم و زیبایی

این گرایش جزو پردرآمدترین گرایش‌های تخصصی در دندانپزشکی است زیرا طیف بسیار وسیعی از خدمات دندانی را در برمی گیرد. از پرکردگی ساده که جزو ترمیم‌های پیشگیرانه بحساب می‌آید تا سفید کردن دندان‌ها، ترمیم تاج و انواع درمان‌های زیبایی دندان مانند لمینت، جزو وظایف این تخصص هستند.

ارتودنتیست (متخصص ارتودنسی)

متخصص ارتودنتیست به منظم و ردیف کردن دندان‌ها در طول پروسه درمانی می‌پردازد. معمولا بیماران این تخصص، دوره‌های درمانی طولانی‌تری نسبت به سایر بیماران دندانی می‌گذرانند.

پریودنتیست (متخصص جراحی لثه)

تشخیص و درمان انواع بیماری‌های لثه و جراحی لثه از جمله وظایف این متخصص است. کار پریودنتیست بسیار ظریف و حساس است و به قدرت دست و تمرکز بالایی نیاز دارد.

پروستودنتیست (متخصص پروتزهای دندانی)

گاهی دندان دیگر قابل نگهداری نبوده و باید با پروتز جایگزین شود. در این موقعیت کار پروستودنتیست  آغاز می‌شود. پروستودنتیست متخصص ساخت انواع پروتزهای دندانی شامل ایمپلنت، پروتزهای ثابت یا متحرک، لمینت، بریج و روکش است.

متخصص دندانپزشکی اطفال

عشق به کودکان اولین فاکتور یک متخصص دندانپزشکی اطفال است. دانستن روانشناسی کودک در زمینه غلبه بر ترس از دندانپزشکی و توانایی جلب اعتماد آنان از فاکتورهای مهم برای این تخصص است. یک متخصص دندانپزشکی اطفال قابلیت درمان دندان‌های شیری و اصلی کودک را دارد. درمان‌های پیشگیرانه نظیر چک‌آپ لثه و دندان از دوران نوزادی تا بلوغ، یا درمان‌هایی مانند ترمیم، روکش دندان شیری و اصلی از جمله وظایف این متخصص است.

پاتولوژیست دهان و دندان (متخصص آسیب‌شناسی دهان، فک و صورت)

در این تخصص انواع بیماری‌های ناحیه فک و صورت شناسایی شده و علل آن بررسی می‌شود. متخصص پاتولوژیست می‌تواند بافت نمونه را با تکنیک‌های تخصصی تجزیه تحلیل کرده و علت و نوع درمان بیماری را به متخصص مربوطه اعلام نماید. این تخصص ارتباط مستقیم با بیمار ندارد و در آزمایشگاه‌های تخصصی کار می‌کند.

متخصص رادیولوژی فک و صورت

رادیولوژیست فک و صورت با همه تخصص‌های دیگر دندانپزشکی در تعامل است. چون تقریبا تمام متخصصان بیمار را برای گرفتن عکس رادیولوژی و بررسی بهتر بیماری نزد رادیولوژیست فک و صورت می‌فرستند. استفاده از تکنیک‌های پیچیده عکسبرداری، کنترل میزان اشعه ایکس و تفسیر عکس رادیولوژی بیمار توسط متخصص رادیولوژیست، کمک موثری در روند درمان بیماری‌های فک، دهان و دندان می‌کند.

متخصص بیماری های دهان

این تخصص نشانه‌های بیماری و ناهنجاری در بخش‌های مختلف ناحیه دهانی را تشخیص می‌دهد. تشخیص بیماری‌هایی نظیر سرطان دهان، تغییر رنگ بافت سخت یا نرم دهانی و بسیاری موارد دیگر از جمله کارهای یک متخصص بیماری‌های دهان است.

مزایا و معایب رشته دندانپزشکی

در ادامه معرفی رشته دندانپزشکی بهتر است بدانید علاوه بر مزایای زیادی که اکثرا از آن‌ها مطلع هستیم، معایبی نیز دارد. در این بخش به بررسی این مزایا و معایب پرداخته‌ایم:

مزایای دندانپزشک بودن

  • کار خصوصی: اکثر دندانپزشکان مطب خصوصی خود را دارند و رئیس ندارند. در نتیجه ساعات کاری و همکارانشان را خود تعیین می‌کنند
  • کمک به مردم: از دیگر مزایای دندانپزشک بودن، رضایتی است که در نتیجه کمک به افراد بدست می‌آید. بیمارانی که درد شدید دارند، می‌توانند تسکین یافته و دوباره زندگی عادی داشته باشند.
  • درآمد خوب و آینده شغلی مطمئن: دندانپزشک بودن آینده مالی زندگی شما را به خوبی تامین خواهد کرد. همچنین یک دندانپزشک هرگز بیکار نخواهد بود و جامعه همواره به خدمات دندانپزشکی نیاز دارد.

معایب دندانپزشک بودن

  • دوران تحصیل طاقت‌فرسا: راه دندانپزشک شدن بسیار طولانی و دشوار است. از دوران کنکور گرفته تا دوران دانشجویی، همواره باید تلاش زیادی داشته باشید. حتی در دوران طبابت هم این روند ادامه دارد. زیرا علم بطور مداوم در حال پیشرفت است و یک دندانپزشک خوب نباید از علم روز عقب بماند.
  • تعامل نزدیک با احساسات بیمار: شاخه‌های مختلف پزشکی معمولا با این مورد کمتر سروکار دارند. اکثر افراد حتی از نشستن بر صندلی دندانپزشکی نیز وحشت دارند. یک دندانپزشک در طول روز باید دائما در حال مدیریت احساس ترس و وحشت بیماران خود، بخصوص کودکان باشد. این موضوع انرژی زیادی از دندانپزشک خواهد گرفت اما آن‌ها باید آرامش خود را حفظ کرده و حرفه‌ای برخورد کنند.

چه کسی برای رشته دندانپزشکی مناسب است؟

در طول معرفی رشته دندانپزشکی، بررسی اینکه چه کسی برای دندانپزشک شدن مناسب است از اهمیت خاصی برخوردار است:

  • استعداد: شرط اصلی و اولیه داشتن استعداد زیاد در زمینه علم زیست شناسی است. دندانپزشکی نیاز به داشتن دانش گسترده‌ای از بدن انسان، به ویژه حفره دهان و همچنین درک روش‌ها و تکنیک‌های دندانپزشکی دارد. افرادی‌ که در این موضوعات برتر هستند، احتمال موفقیت بیشتری در تحصیلات دندانپزشکی دارند.
  • مهارت دست مناسب:  برای یک دندانپزشک ضروری است که بتواند کارهای بسیار ظریف با دقت بسیار بالا را با دست خود انجام دهد. متخصصان دندانپزشکی هنگام کار با ابزارهای ظریف داخل دهان بیماران باید دست‌های بدون لرزش و حرکات دقیقی داشته باشند. این مهارت به آن‌ها اجازه می‌دهد تا روش‌های درمانی گوناگون را با دقت و کارآمدی انجام دهند.
  • مهارت‌های ارتباطی: علاوه بر این ویژگی‌ها، افراد علاقه‌مند به دندانپزشکی باید دارای مهارت‌های ارتباطی عالی باشند. از آنجایی‌که دندانپزشکان اغلب از نزدیک با بیماران خود کار می‌کنند، مهم است که بتوانند به طور دقیق وبه زبان ساده تشخیص‌ها و برنامه‌های درمانی بیمار را توضیح دهند. در عین حال با هرگونه نگرانی یا ترس بیمار همدلی داشته باشند.

مقایسه پزشکی و دندانپزشکی

هنگامی‌که صحبت از انتخاب شغل در زیر شاخه رشته تجربی می‌شود، دو گزینه محبوب، پزشکی و دندانپزشکی هستند. در حالی‌که هر دو حرفه شامل موارد مشترک در زمینه مراقبت‌های پزشکی هستند، اما تفاوت‌های کلیدی قابل تاملی نیز دارند. برای درک بیشتر تفاوت بین پزشکی و دندانپزشکی، باید چند نکته مهم را در معرفی رشته دندانپزشکی و پزشکی در نظر بگیریم:

دامنه فعالیت

پزشکی دامنه فعالیت وسیع‌تری نسبت به دندانپزشکی دارد. زیرا تخصص‌های مختلفی مانند قلب، مغز و اعصاب، پوست و بسیاری موارد دیگر را در برمی گیرد.

جمعیت بیماران

دندانپزشکان عمدتاً با بیمارانی کار می‌کنند که به مراقبت‌های تخصصی دهان و دندان نیاز دارند. اما پزشکان همه گروه‌های سنی یا جمعیتی خاص را درمان می‌کنند.

محیط کار

پزشکان در کنار مطب خصوصی خود، اغلب در بیمارستان‌ها یا کلینیک‌ها فعالیت دارند. فضاهایی که ممکن است با موقعیت‌های اورژانسی مواجه شوند یا عمل جراحی اورژانسی انجام دهند. درحالی‌که دندانپزشکان معمولا در مطب‌های خصوصی و در شرایط کم استرس‌تری کار می‌کنند.

فرصت های شغلی

هم پزشکی و هم دندانپزشکی فرصت‌های متعددی را برای تخصص و تحقیق در اختیار دانشجویان خود قرار می‌دهند. با این‌حال، پزشکی به دلیل گستره وسیع‌تری که دارد، گزینه‌های متنوع‌تری را در برمی گیرد.

بازار کار رشته دندانپزشکی

با یک نگاه اجمالی می‌توان فهمید که یک دندانپزشک در ایران هیچگاه بیکار نخواهد ماند. سیستم زندگی، سطح دانش افراد نسبت به رعایت بهداشت دهان و دندان و کمبود مراقبت‌های پیشگیرانه باعث شده مطب‌های دندانپزشکی همواره مملو از بیمار باشد. در این میان بازار کار برای متخصصین این رشته بطور حتم از دندانپزشکان عمومی بهتر خواهد بود.

https://drshamsdentist.com/%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%BE%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/

امکان مهاجرت برای فارغ التحصیلان رشته دندانپزشکی

یکی از دغدغه‌های اصلی هر دانش آموزی برای انتخاب رشته دانشگاهی، امکان و شرایط مهاجرت از طریق رشته مربوطه است. در معرفی رشته دندانپزشکی این را هم بدانید که شرایط مهاجرت کمی متفاوت است. برخی کشورها آزمون ورودی تخصصی دارند و اغلب آن‌ها نیازمند جاب آفر هستند. کشورهایی مانند انگلیس، سوئیس، هلند، آلمان، دانمارک و کشورهای حوزه خلیج فارس از گزینه‌های انتخابی مناسبی برای رشته دندانپزشکی بشمار می‌آیند.



:: بازدید از این مطلب : 98
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 23 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh
  • تعریف عضو

ماده 8 قانون بخش تعاونی می گوید : عضو در شرکت های تعاونی شخصی است حقیقی یا حقوقی غیر دولتی که واجد شرایط مندرج در این قانون بوده و ملتزم به اهداف بخش تعاونی و اساسنامه قانونی آن باشد.
مراحل ثبت لوگو بنابراین اشخاص حقیقی ، یعنی افراد انسانی و اشخاص حقوقی غیر دولتی ، می توانند در شرکت تعاونی عضو شوند و اشخاص حقوقی دولتی به عضویت شرکت تعاونی پذیرفته نمی شوند.
شرط عضویت در شرکت تعاونی این است که :
اولاَ دارای شرایط مندرج در قانون بخش تعاونی ، یعنی شرایطی که در ماده 9 این قانون بیان شده است ، باشند. شرایط عمومی عضویت در شرکت تعاونی به قرار ذیل است :
_ داشتن تابعیت ایران ؛
_ عدم ممنوعیت قانونی و عدم حجر ؛
_ خرید حداقل سهام مقرر در اساسنامه ؛
_ درخواست کتبی عضویت ؛
_ تعهد رعایت مقررات اساسنامه تعاونی ؛
_ عدم رعایت مقررات اساسنامه تعاونی ؛
_ عدم عضویت در تعاونی مشابه .
ثانیاَ ملتزم ، یعنی بر عهده گیرنده اهداف بخش تعاونی و اساسنامه مصوب تعاونی مربوط باشند. منظوراز ملتزم بودن این است که فردی که در شرکت تعاونی عضو می شود تحقق یافتن اهداف بخش تعاونی را که در ماده اول قانون بخش تعاونی ذکر شده است ، در نظر داشته و مقصود واقعی او از عضویت نه رفع نیازهای شخصی ، بلکه نیل به این اهداف باشد. چون " تحقق عدالت اجتماعی " و " پیشگیری از اضرار به غیر " و " توسعه و تحکیم مشارکت و تعاون عمومی بین همه مردم " از اهداف بخش تعاونی است ، چنین معلوم می گردد که قانون فردی را به عنوان عضو شرکت تعاونی می پذیرد که انسانی والا ، جدا از فردیت و متوجه به جامعه و مردم باشد.
ناگفته نماند که برای پذیرفته شدن به عضویت شرکت تعاونی ، علاوه بر شروطی که در مواد 8 و 9 قانون بیان شده است ، اساسنامه شرکت می تواند شرایط دیگری به عنوان شرایط اختصاصی پیش بینی کند. افزون بر این کافی بودن امکانات و ظرفیت شرکت تعاونی نیز شرط است و در صورت عدم کفایت آن ها ، هیئت مدیره که مرجع قبول عضو جدید است ، مکلف است درخواست داوطلب عضویت را – با وجود دارا بودن شرایط لازم – رد کند.

  • حداقل و حداکثر تعداد عضو

به موجب ماده 6 قانون بخش تعاونی ، " حداقل و حداکثر تعداد عضو در تعاونی ها به نسبت سرمایه و فرصت اشتغال و نوع فعالیت و رعایت اصل عدم تمرکز و تداول ثروت به وسیله آیین نامه ای تعیین می شود که به تصویب وزارت تعاون برسد ولی در هر صورت تعداد اعضا نباید کمتر از 7 نفر باشد ".
آیین نامه موضوع این ماده که وزارت تعاون آن را تهیه کرده است ، در این زمینه چنین مقرر می دارد : در انواع شرکت ها و اتحادیه های تعاونی تعداد اعضا در زمان ثبت و دوران فعالیت ، باید طبق طرح تاسیس و تغییرات بعدی آن که چهارچوب آن توسط معاونت های مربوط ابلاغ شده یا می شود ، بوده و در هر حال نباید از حدود زیر تجاوز کند . ( ماده 1) :
الف ) حداقل تعداد اعضا :
حداقل تعداد اعضا در زمان ثبت و دوران فعالیت در شرکت های تعاونی مصرف ، از 250 عضو و در انواع شرکت تعاونی عام ، از 500 عضو و در انواع اتحادیه های تعاونی و سایر شرکت های تعاونی ، از 7 عضو نباید کم تر باشد. ( بند الف ماده یک ).
در شرکت های تعاونی اشتغال زا که به منظور ایجاد اشتغال تولیدی یا خدماتی برای اعضا تشکیل می شوند ، تعداد اعضا نباید با رعایت حداقل مذکور در بند الف ، از تعداد فرصت های شغلی دائمی طرح و یا واحد تعاونی کمتر باشد. افزایش یا کاهش تعداد اعضا بعد از تاسیس تعاونی نیز تابع تغییرات کمی مشاغل دائمی مورد احتیاج در طول فعالیت آن خواهد بود. 80 درصد مشاغل دائمی این شرکت ها باید به اعضای تعاونی واگذار شود. ( بند ب ماده 1).
ب ) حداکثر تعداد اعضا :
حداکثر تعداد اعضا در انواع شرکت ها و اتحادیه های تعاونی ، تابع هیچ محدودیتی نمی باشد ؛ به استثنای آن دسته از شرکت های تعاونی مسکن که احداث واحدهای مسکونی اعضا را بر عهده دارند که حداکثر تعداد اعضای آن ها نباید از 500 نفر عضو بیشتر باشد. ( بند ج ماده یک ).

https://danasabt.ir/2020/12/29/brand-registration-and-the-benefits-of-having-a-brand/


بنا به مراتب ، علاوه بر اینکه برای تشکیل شرکت تعاونی به وجود تعداد حداقل های مذکور نیاز است و بدون آن تشکیل شرکت ممکن نیست ، در مدت فعالیت شرکت نیز باید این حداقل حفظ شود و قانون بخش تعاونی ، کاهش تعداد اعضا از نصاب مقرر را در صورتی که ظرف سه ماه تعداد اعضا به نصاب نرسیده باشد ، از موارد انحلال شرکت تعاونی تعیین می کند.



:: بازدید از این مطلب : 112
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 21 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

درای ساکت چگونه درمان می‌شود؟

درمان خشکی حفره بر کاهش علائم به ویژه درد تمرکز دارد. درمان شامل موارد زیر است:

تمیز کردن سوکت

یکی از اولین درمان‌هایی که دندانپزشکان پیشنهاد می‌کنند، تمیز کردن ناحیه آسیب‌دیده برای از بین بردن بقایای غذا و باکتری است.لمینت دندان در رشت  این کار به تسکین درد حفره خشک کمک می‌کند.

پانسمان دارویی

دندانپزشک یا جراح دهان سوکت را با ژل یا خمیر دارویی و یک پانسمان می‌بندد. این دارو‌ها می‌توانند درد را سریع تسکین دهند. اینکه شما نیاز به تعویض پانسمان دارید و اینکه هر چند وقت یکبار باید آن را تعویض کنید و آیا به درمان دیگری نیاز دارید یا خیر بستگی به شدت درد و سایر علائم شما دارد.

استفاده از داروی مسکن

از دکتر خود بپرسید کدام داروی درد برای شما بهترین است. احتمالاً به یک داروی مسکن نیاز خواهید داشت.

اهمیت مراقبت از درای ساکت در منزل

هنگامی‌که دندانپزشک یا جراح دهان پانسمان را بیرون آورد، شاید لازم باشد سوکت را در خانه بشویید و آن را تمیز نگه دارید تا بهبودی زودتر انجام شود. دندانپزشک یا جراح دهان به شما دستورات العمل‌هایی برای این کار می‌دهد. ممکن است یک سرنگ پلاستیکی با نوک خمیده برای ریختن آب، آب نمک یا یک محلول شستشوی تجویزی در سوکت به شما بدهد.

پس از شروع درمان، ممکن است کمی‌درد را احساس کنید. درد و سایر علائم باید به بهبود ادامه دهند و احتمالاً ظرف چند روز از بین خواهند رفت. حتی زمانی که احساس بهتری دارید و درد کم شده است، ویزیت با دندانپزشک یا جراح دهان خود را برای تغییر پانسمان و سایر مراقبت‌ها فراموش نکنید.

مدت زمان بهبودی سوکت خشک چقدر است؟

به طور معمول، زمانی که بافت جدید شروع به پوشاندن استخوان در معرض دید و پوشاندن زخم می‌کند، ۷ تا ۱۰ روز طول می‌کشد تا بهبود یابد. بیماری پریودنتال یا استخوان‌های نازک می‌تواند روند بهبودی را طولانی تر کند.

درمان‌های خانگی درای ساکت

با پیروی از دستورالعمل‌های مراقبتی، می‌توانید به بهبود و کاهش علائم در طول درمان حفره خشک کمک کنید. 

  • داروهای مسکن را طبق دستور مصرف کنید.
  • سیگار نکشید و از محصولات حاوی تنباکو استفاده نکنید.
  • مقدار زیادی مایعات بنوشید. مایعات می‌توانند از حالت تهوع ناشی از برخی داروهای ضد درد جلوگیری کند.
  • چند بار در روز دهان خود را به آرامی‌ با آب نمک گرم بشویید. این کار به حذف هر گونه ذرات غذایی که می‌تواند حفره خشک و لخته شدن خون را تحریک کند، کمک می‌کند. از آب گرم استفاده ‌کنید و نه داغ، زیرا آب داغ می‌تواند زخم شما را بیشتر تحریک کند. دهان خود را حدود ۳۰ ثانیه با آب نمک گرم بشویید و سپس آن را تف نمایید. این روند را حداقل سه بار در طول روز تکرار کنید.
  • دندان‌های خود را به آرامی‌در اطراف ناحیه حفره خشک مسواک بزنید.
  • در خوردن یا آشامیدن مراقب باشید. برای جلوگیری از خارج شدن لخته، از نوشیدنی‌های گازدار خودداری کنید و از نی استفاده نکنید.
  • از سرما و گرما درمانی برای کاهش درد استفاده کنید. سرما در ۲۴ ساعت اول به کاهش تورم کمک می‌کند و با بی حس کردن مقداری از درد را از بین می‌برد. پس از آن، می‌توانید با قرار دادن پارچه‌های گرم در قسمت بیرونی فک، از گرما استفاده کنید.
  • روغن میخک یا درخت چای را روی زخم امتحان کنید. روغن میخک برای بی حس کردن و کاهش درد عالی است. همچنین روغن درخت چای می‌تواند به مبارزه با عفونت و بهبودی کمک کند. بهتر است این دو روغن را با هم مخلوط نکنید و هر کدام را به تنهایی در محل قرار دهید. برای استفاده از روغن میخک، یک پنبه یا گاز استریل را در آن خیس کنید و سپس آن را روی حفره خشک بمالید. پس از ۲۰ دقیقه آن را خارج کنید. روغن درخت چای را می‌توان با عسل یا چای سیاه ترکیب کرد و روی گاز استریل قرار داد.
  • عسل را روی زخم بگذارید. عسل سرشار از خواص ضد باکتریایی و درمانی است. می‌تواند به تسکین زخم شما و کاهش دردی که تجربه می‌کنید کمک کند. برای استفاده از عسل، یک تکه پنبه یا گاز را در آن خیس کنید و سپس آن را به حفره خشک بمالید. می‌توانید گاز را برای چند ساعت روی زخم بگذارید، اما حتماً هر از چند گاهی آن را چک کنید.
  • بابونه یا چای سیاه روی زخم بگذارید. چای بابونه برای حفره‌های خشک عالی است زیرا سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان‌ها با مبارزه با عفونت و کمک به بدن برای ترمیم خود، به بهبودی کمک می‌کنند. چای سیاه نیز می‌تواند بسیاری از خواص مشابه بابونه را ارائه دهد. چند کیسه چای بابونه و سیاه را به مدت ۳ تا ۵ دقیقه در آب جوش قرار دهید و آن را خارج کرده و بگذارید خنک شود. سپس می‌توانید چای کیسه ای را روی زخم قرار دهید تا به بهبود و جلوگیری از عفونت کمک کند.

آیا خشکی حفره رایج است؟ 

حفره خشک زمانی اتفاق می‌افتد که لخته خون آسیب دیده یا به درستی به عنوان یک سد محافظ در دهان شما پس از کشیدن دندان تشکیل نشود.

در حالی که حفره خشک یک وضعیت دردناک است اما آنقدرها هم رایج نیست. مطالعات نشان می‌دهد که حدود ۱.۸ درصد از افراد پس از کشیدن دندان دچار این عارضه می‌شوند. معمولاً می‌توان با رعایت نکات مراقبتی پس از کشیدن دندان از آن جلوگیری کرد.

علل به وجود آمدن درای ساکت

چیزهای مختلفی وجود دارد که می‌تواند منجر به خشکی حفره در دهان شود. در بیشتر موارد، فقط یک علت اصلی وجود ندارد. معمولاً سوکت خشک زمانی شروع می‌شود که عمل مکیدن انجام می‌شود. مواردی مانند نوشیدن از طریق نی، سیگار کشیدن، شستشوی دهان و خوردن غذاهای جامد و سفت به سرعت پس از جراحی می‌تواند مشکل درای ساکت را به وجود بیاورد. در ادامه با برخی از عوامل به وجود آمدن درای ساکت آشنا می‌شویم. 

آلودگی باکتریایی ناشی از غذا یا نوشیدنی پس از جراحی

از آنجایی که بقایای مواد غذایی تجزیه می‌شوند و باکتری تولید می‌کنند می‌توانند باعث از بین رفتن لخته‌های خون شوند. به همین دلیل است که دندانپزشکان به شما می‌گویند که پس از کشیدن دندان تا مدتی غذا نخورید و مایعات ننوشید.

ضربه ناشی از مسواک زدن یا اجسام خارجی

ایجاد اختلال در لخته خون بلافاصله پس از جراحی نیز می‌تواند شکاف‌هایی در دهان شما ایجاد کند و روند بهبودی شما را کند کند.

اثرات تنباکو و نیکوتین

نیکوتین همراه با خشک کردن دهان با دود، جریان خون در دهان را کاهش می‌دهد و بر عدم تشکیل لخته خون تأثیر می‌گذارد.

قرص‌های ضد بارداری

سطوح بالای استروژن در داروهای ضد بارداری خوراکی می‌تواند بر روند بهبودی دهان شما تأثیر بگذارد، بنابراین می‌تواند باعث خشکی حفره در برخی افراد شود.

نشانه‌های وجود سوکت خشک پس از کشیدن دندان

علائم خشکی حفره که باید مراقب آنها بود ترکیبی از احساسات دردناکی است که ممکن است بلافاصله پس از جراحی یا در روز‌های بعد احساس کنید. این علائم و نشانه‌ها را با هم بررسی می‌کنیم. 

نبود لخته خون در حفره و استخوان قابل رویت در حفره

اگر لخته خون پس از جراحی شما ایجاد نشود قادر به دیدن استخوان فک خواهید بود که درد زیادی به همراه دارد. 

درد زیاد یا ضربان دار بیشتر از ۳ روز در لثه یا فک فرد

سه روز پس از کشیدن دندان، احساس درد باید از بین برود و با مسکن قابل کنترل است. احساس نبض و درد دندان برای مدت طولانی‌تر از این، نشانه خشکی حفره است.

بوی نامطبوع و مزه بد ناشی از خشکی حفره 

یکی دیگر از علائم رایج خشکی حفره، بوی بد دهان و طعم نامطبوع است که در دهان باقی می‌ماند. اگر بعد از استفاده از دهانشویه ضد باکتری این مزه باقی ماند، باید فوراً به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

دردی که به بقیه صورت فرد می‌کشد

علاوه بر ضربان در ناحیه جراحی وجود درد در گوش، چشم، شقیقه یا گردن روش رایج دیگری برای تشخیص خشکی حفره است.

چگونه از خشکی سوکت جلوگیری کنیم؟

جلوگیری از درای ساکت شاید همیشه امکان پذیر نباشد، اما رعایت برخی نکات ساده می‌تواند بهترین شانس تشکیل لخته خون را برای محافظت از دهان پس از کشیدن دندان ایجاد کند.

عدم استفاده از نی

اگر می‌پرسید چگونه از خشکی حفره جلوگیری کنید، یکی از رایج‌ترین پاسخ‌ها این است که از هر گونه جسم خارجی که می‌تواند لخته خون را مختل کند، دوری کنید. نیروی مکش هنگام استفاده از نی نیز معمولاً باعث خشکی سوکت می‌شود.

رعایت بهداشت دهان و دندان مناسب

به منظور جلوگیری از خشکی حفره، دندانپزشک شما می‌تواند بهترین روال بهداشت دهان و دندان را به شما توصیه کند. شستشوی ساده با یک محلول دهانشویه ضد باکتری و یک بار مسواک زدن به آرامی، ‌از لخته تشکیل شده محافظت می‌کند. 

اجتناب از کشیدن سیگار

سیگار کشیدن شما را در معرض خطر بسیار بیشتری برای خشکی حفره قرار می‌دهد زیرا عمل استنشاق اغلب می‌تواند تشکیل لخته خون را مختل کند. اگر سیگار می‌کشید، بهتر است چسب نیکوتین را چند روزی جایگزین آن کنید تا به جلوگیری از خشکی حفره کمک کنید.

https://drshamsdentist.com/%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%BE%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/

استفاده از غذاهای نرم

پس از کشیدن دندان غذاهای بسیار نرم مانند ماست و پوره سیب زمینی مصرف کنید. همانطور که دهان در روز‌های آینده بهبود می‌یابد، به طور معمول می‌توانید غذاهای جامد بیشتری مصرف کنید.



:: بازدید از این مطلب : 105
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

علائم تصویری، همان طور که از نام آن پیداست ، نحوه گرفتن کارت بازرگانی نشانه های غیرنوشتاری هستند، اما اغلب به همراه علائم نوشتاری به کار می روند. این علائم را می توان به پنج دسته اصلی تقسیم نمود :
1. علائم صرفاَ تصویری

این گونه علائم، شامل لوگوها و تصاویری است که تبلور محصول یا خدمات موسسه هستند. این علائم می توانند از سه نوع حمایت قانونی برخوردار باشند. به عنوان علامت بازرگانی و تولیدی، همبن طور به مثابه حق مولف یا حق بر نقوش و الگوها. در این میان تصویری که تحت پوشش حق مولف قرار می گیرد از استحکام بیشتری برخوردار است و به هیچ وجه شخص ثالث نمی تواند از آن بهره برداری کند.
لازم به ذکر است که اغلب علائم از اشکال حیوانات گرفته شده تا کیفیت آن حیوان را به موسسه مربوط نسبت دهند مثلاَ کفش بلا با تصویر اسب است. در فرانسه برخی از بانک ها از تصویر سنجاب به عنوان نشانه شمارش پول بهره می گیرند. گاه نیز هیچ ارتباط منطقی میان کیفیت حیوان و محصول و خدمات وجود ندارد ، مثلاَ تصویر تمساح که روی پیراهن مارک لوگوست وجود دارد هیچ کیفیتی که قابل انتساب به پیراهن باشد ندارد. ظاهراَ لقب آقای رونه لاگوست، سازنده این علامت ( از بازیکنان معروف تنیس ) تمساح است و همین لقب را به صورت تصویر یک سوسمار روی لباس و کم کم روی کالاهای دیگر چون کمربند حک نموده است.
در برخی کشورها حمایت از تصویر ثبت شده ( در چهارچوب حقوق نقوش و الگوها ) روی تمام محصولاتی است که علامت روی آن ها قرار گرفته است، به عبارت روشن تر حمایت از علائم تصویری به خود نقاشی محدود می شود و قضات هرگونه نقش یا الگوی همانند و یا مشابه را مورد مجازات قرار می دهند. مضاف بر این با استفاده از این " حق مولف " مجازات مربوط را ، حتی زمانی که از علامت یاد شده برای محصولات متفاوت استفاده می شود به اتهام بهره برداری غیرقانونی ، به شخص ثالث تحمیل می کنند.
برعکس اگر علائم تصویری به عنوان علامت تجاری ثبت شود ( برعکس حقوق بر نقوش و الگوها ) ، حمایت قانونی از علامت محدود می شود به انعکاس آن ها برای محصولات و خدماتی که به هنگام ثبت در اظهارنامه در آن ها یاد شده است ، اما همین حمایت محدود نیز، به نوعی می تواند قلمروی وسیعی را تحت پوشش قرار دهد ، یعنی نه تنها حمایت علیه " علائم همانند " بلکه علیه  " علائم نزدیک و تقریباَ مشابه " نیز صورت می گیرد. در این وضعیت گرایش دادگاه ها به سوی مجازات جاعلانی است که از علائم تصویری مشابه بر روی محصولات همانند و یا مشابه ( هم طبقه ) استفاده کرده اند.
علاوه بر این ضرورت ، " جدید بودن " و تازگی داشتن برای اعتبار علامت تجاری و صنعتی الزامی نیست و ثبت کننده می تواند تصویری استفاده شده ولی ثبت نشده را یا تصویری که ثبت آن منسوخ شده را دوباره به ثبت برساند. در حالی که نقوش و مدل ها بایستی حتماَ ویژگی تازگی و جدید بودن را به همراه داشته باشند.
ناگفته نماند که تصاویر ترکیبی ( سنتز) پیلتوگرام ، نمادهای ریاضی، اشکال مبهم و هولوگرام ها نیز ممکن است به عنوان علائم تجاری معتبر ثبت شوند. البته برای هولوگرام انتشار عناصر مختلف تشکیل دهنده آن به طور جداگانه و به صورت یک نقشه ضروری است.
بالاخره باید یادآوری نمود که نمی توان از علائم پرچم های رسمی، مثل حلقه های پرچم المپیک یا پرچم های ملی یا بین المللی چون پرچم اتحادیه اروپا، به عنوان علامت تجاری استفاده یا از آن ها تقلید کرد.
2. علائم تصویری همراه با طراحی و نامگذاری
این دسته از علائم شامل دونوع علامت است : برچسب ها ، نامگذاری ها ( یا علائم نوشتاری) در چهارچوب یک طراحی خاص و همین طور علائم همراه با لوگوها. برجسب ها از قدیمی ترین انواع علامت تجاری هستند که سابقه آن ها در قرن نوزده وجود دارد. امروزه نیز برچسب ها از موقعیت بالایی، به ویژه برای محصولات کشاورزی برخوردارند.
گرافیک یا طراحی ویژه از نامگذاری یا از حروف اختصاری نیز از گونه های معتبر برچسب به حساب می آید. در واقع با استفاده از علائم تصویری، حیات علائم نوشتاری تداوم می یابد، اما باید تاکید کرد که اینگونه علائم ( تصویری، طراحی ، برچسب ها ...) برای ادامه حیات خود بهتر است " به روز " باشند، یا بهتر است گفته شود دنباله روی مد باشند. بنابراین مدت عمر آن ها کوتاه است ، حتی گاهی کمتر از مدت زمان حمایتی که از ثبت یک علامت تجاری به دست می آید. ( یعنی ده سال).
3. اشکال، لفافه ها و ظروف
اینگونه از علائم که مربوط به شکل و لفافه یا پوشش و ظرف کالاها و حتی خدمات هستند به طور روزافزودنی افزایش می یابند. این وضعیت به ویژه در عطریات و مواد غذایی بیشتر به چشم می خورد ، برای مثال شکل بطری کوکاکولا و کانادا در آی و حتی شکل بیرونی و مشخص کننده برخی رستوران ها ( همچون " مک دونالد " و یا " کورت پای " ) ، به عنوان علامت تجاری تحت حمایت قرار دارند. اینگونه علائم در برخی کشورها به سختی ثبت می شوند. در ایران " شکل بیرونی و ظاهری " یک فروشگاه یا رستوران زنجیره ای تا این زمان به ثبت نرسیده است. به علاوه برخی از علائم چون برچسب ها و طراحی و لفافه ها نیز مجبورند در راستای اهداف بازاریابی با مد روز حرکت کنند. در نتیجه ، در بلند مدت با سختی می توان از آن ها حمایت کرد و لازم است در این زمینه از مارک نوشتاری و شکل لفافه و ظرف به طور جداگانه حمایت کرد.
4. ترکیب رنگ ها
ترکیبی از دو یا چند رنگ نیز می تواند به عنوان علامت تجاری ثبت شود.
5. علائم مرکب
علائم مرکب ( درهم آمیخته ) آن هایی هستند که مرکب از عناصر متنوع همچون یک اسم تجاری، یک عدد یا یک یا چند رنگ ، یک واژه خارجی همراه با یک علامت تصویری. از این علائم می توان به طور جداگانه و مستقل از ترکیب کلی حمایت کرد.

https://danasabt.ir/

  • مشکلات ثبت علائم تصویری و نمایشی

به نظر می رسد وارد کردن یک علامت نمایشی و تصویری در یک فضای مربع شکل هشت سانتی متری بسیار مشکل باشد. در سال 1993 شرکت مک دونالد علامت تجاری خود را به صورت عکسی رنگی از تجهیزات داخلی یکی از شعب خود به ثبت رسانید، اما هنگامی که تلاش نمود در مقابل یکی از رقبای خود، علامت ثبت شده را به عنوان سند حقانیت مطرح کند با مشکل روبرو شد. دادگاه تجدید نظر، مسئول رسیدگی به این دعوی، درخواست شرکت مک دونالد را به علت اینکه برخی از عناصر تشکیل دهنده علامت مبهم و نامشخص بود، رد نمود.



:: بازدید از این مطلب : 120
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

اتوکلاو ها بر اساس نوع منبع حرارتی به 2 دسته اتکلاو های رومیزی گازی و اتوکلاو های برقی تقسیم میشوند و با توجه به نوع و دسته ابزارات قابل استریل به سه کلاس N,S,B طبقه بندی می شوند. کوره دیجیتالی در مورد اتوکلاو های بیمارستانی با توجه به وجود یا عدم وجود پمپ خلا در دستگاه به دو نوع پری و وکیوم دسته بندی میشوند.

اتوکلاو کلاس B :

این اتوکلاو نوعی از اتوکلاوهاست که میتواند تمامی انواع ابزار ها و وسایل پوشش دار و بدون پوشش دار ،مواد و ابزار نساجی ،ابزار سوراخ دار مدل A و B را استریل کند این دسته از اتوکلاو ها از پمپ وکیوم قدرتمندی برخوردار است که به همین دلیل میتواند تا حدود 0.9 بار خلاء ایجاد کند.دما و فشار تنظیم شده در این کلاس از اتوکلاو ها بر اساس استاندارد های بین المللی است و بر اساس این استاندارد ، ابزارآلات در دمای 121 درجه سانتیگراد با فشارbar 1.2 حداقل به مدت 15 دقیقه ،و در دمای 134 درجه با فشارbar 1.2 حداقل به مدت 3 دقیقه تحت تاثیر فرایند استریلیزاسیون قرار میگیرد. از نیاز های ضروری و مهم دنیای آزمایشگاهی و ضروری استریل کردن تجهیزات ، محلول ها ،محیط های کشت است.

انواع اتوکلاو دندانپزشکی

اتوکلاو ها را می‌توان بر اساس نوع منبع حرارتی به دو دسته تقسیم بندی کرد:

  • اتوکلاو های رومیزی
  • اتوکلاو های برقی

اتوکلاو ها با توجه به محلی که مورد استفاده قرار می‌گیرند دسته بندی می شوند:

  • اتوکلاو جراحی
  • اتوکلاو آرایشی
  • اتوکلاو دامپزشکی
  • اتوکلاو دندانپزشکی

همچنین آن ها را نسبت به نوع و ابزارآلات قابل استریل به سه کلاس دسته تقسیم بندی می کنند؛

  1. اتوکلاو دندانپزشکی کلاس S
  2. اتوکلاو دندانپزشکی کلاس N
  3. اتوکلاو دندانپزشکی کلاس B

اتوکلاو دندانپزشکی کلاس b چیست؟

اتوکلاو دندانپزشکی کلاس b یکی از پیشرفته ترین دستگاه های موجود در بازار می‌ باشد. این نوع اتوکلاو را معمولا به نام اتوکلاو پزشکی می شناسند و جزو دستگاه های درجه یک می‌باشد. این وسیله می تواند تمام ابزارها و وسایل بدون پوشش و با پوشش را استریل کند.

می توان گفت این نوع اتوکلاو از پمپ وکیوم بسیار قدرتمندی برخوردار می باشد. دما و فشاری که در اتوکلاو دندانپزشکی کلاس b وجود دارد بر اساس استاندارد های بین المللی می‌ باشد. این استاندارد ها دارای مقدار معینی هستند.

ابزارآلات در دمای ۱۲۱ درجه و با فشاری حدود ۱.۲ bar در زمانی معادل ۱۵ دقیقه باید قرار بگیرند. همچنین این وسایل در دمای ۱۳۲ درجه سانتیگراد و فشار ۱.۲ bar و به مدت زمانی برابر ۳ دقیقه باید قرار بگیرند تا فرایند استریلیزاسیون انجام شود. به این صورت و تحت این شرایط می توان گفت که ابزارآلات به راحتی استریل شده و قابل استفاده مجدد می باشند. استریل کردن وسایل جزو یکی از الزامات می باشد. زیرا رعایت بهداشت در دندانپزشکی حرف اول را می زند.

همچنین داده ها در اتوکلاوهای دندانپزشکی می توانند به صورت الکترونیکی ذخیره و جمع آوری شوند. بعضی از انواع این اتوکلاو ها به فلش مموری مجهز هستند. داده ها به صورت خودکار در قسمتی به نام درایور USB ذخیره می شوند و سپس می توان از این اطلاعات در رایانه ها استفاده کرد و یا آن ها را آزادانه چاپ کرد.

اتوکلاو دندانپزشکی کلاس b چه وسایلی را استریل می کنند؟

موارد زیر جزو وسایلی هستند که به راحتی توسط اتوکلاو دندانپزشکی کلاس b ضدعفونی می شوند:

  • دسته های جامد
  • دسته های متخلخل کوچک
  • دسته های متخلخل کامل
  • وسایل متخلخل کوچک
  • وسایل توخالی
  • وسایلی با اجزای باریک
  • ابزار نساجی و مواد
  • ابزار های سوراخ دار
  • وسایل بسته بندی شده و نشده

    کاربردهای اتوکلاو دندانپزشکی کلاس b

    در این قسمت می‌خواهیم‌ به بررسی کاربرد اتوکلاو دندانپزشکی کلاس b بپردازیم. این وسایل به کلاس های مختلفی تقسیم‌ بندی می شوند. اتوکلاو دسته b جزو کلاس هایی می باشد که با دندانپزشکی و استریل و ضدعفونی کردن تجهیزات دندانپزشکی در ارتباط است. می توان گفت کلاس b  و n تفاوت هایی از نظر روش استریل کردن و امکانات با هم دارند.

    تجهیزاتی که برای دندانپزشکی و مطب دندانپزشکی مورد نیاز هستند دارای یک سری ویژگی ها می باشند. این ویژگی‌ها از لحاظ شکل و فرم و سایز با هم متفاوت می‌ باشند. می توان گفت مهم ترین دلیلی که سبب شده است از اتوکلاو دندانپزشکی کلاس b برای مطب‌ های دندانپزشکی استفاده شود وجود پمپ وکیوم در سیستم اتوکلاو می باشد.

    پمپ وکیوم در ضدعفونی و استریل کردن تجهیزات نقش بسیار مهمی دارد. با ایجاد خلا در محفظه درونی دستگاه سبب می شود که بخار به تمام نقاط و قسمت ها وارد شود. این کار سبب می شود که تمام قسمت ها،‌ حتی نواحی متصل و سوراخ های بسیار ریز نیز به صورت کامل ضدعفونی شوند.

    وجود این پمپ وکیوم یک ویژگی‌ بسیار عالی در دستگاه های اتوکلاو کلاس b می باشد. همین ویژگی سبب می شود که از انتقال بسیاری از بیماری ها جلوگیری شود. تمیزی و نظافت در دندانپزشکی و تجهیزات آن حرف اول را می زند. پس باید از این امکانات به بهترین شکل ممکن استفاده کرد.

    دلیل پرکاربرد بودن اتوکلاو کلاس B

    اتوکلاو دندانپزشکی کلاس b تنها محدود به مطب های دندانپزشکی نمی شود. بلکه از این وسیله در مکان هایی که نیاز به ضدعفونی کردن تجهیزات است نیز استفاده می‌ گردد. به عنوان مثال اتاق های جراحی، ارتوپد ها، متخصصین مانند متخصصین زنان و زایمان از این وسیله بسیار استفاده می‌ کنند.

    زیرا باید به واسطه این وسیله تمام تجهیزات و ابزارآلات خود را ضدعفونی کنند. اتوکلاو هایی که آزمایشگاهی می باشند در شکل ها و مدل های مختلفی وجود دارند. به عنوان مثال این اتوکلاو ها درون استوانه و یا داخل ۴ گوش تولید می‌ گردند تا به این صورت بتوان از تمام‌ فضا به بهترین شکل استفاده کرد.

  •  

    اتوکلاو دندانپزشکی کلاس b را می توان یکی از جدیدترین و بهترین و کارآمدترین وسیله های نسل جدید دانست که با داشتن تکنولوژی‌ فشار  بخار و خلا توانسته است تحولی عظیم در این حیطه ایجاد کند. با بهره گیری از این دستگاه دیگر‌ نگرانی در رابطه با ضدعفونی کردن وسایل نباید داشته باشید. زیرا می توانید به واسطه آن در کم ترین زمان ممکن و به راحت ترین شکل تمام ابزارآلات را ضدعفونی نمایید.



:: بازدید از این مطلب : 132
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

کامپوزیت یونیورسال چیست و چگونه مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

کامپوزیت یونیورسال نوعی کامپوزیت دندانی است که می‌تواند برای انواع روش‌های ترمیم دندان از جمله پر کردن، لمینت دندان در رشت باندینگ و روکش استفاده شود. به آن یونیورسال می‌گویند زیرا می‌توان آن را روی تمام سطوح دندانی از جمله دندان‌های جلو و عقب استفاده کرد.

ماده تشکیل دهنده کامپوزیت یونیورسال

کامپوزیت یونیورسال از ماده‌ای بر پایه رزین ترکیب شده با ذرات سرامیکی، ساخته شده است. این ساختار به کامپوزیت اجازه می‌دهد ظاهر طبیعی و شفافیت دندان را شبیه‌سازی کند. 

طریقه استفاده از کامپوزیت یونیورسال

برای استفاده از کامپوزیت یونیورسال، دندانپزشک ابتدا دندان را برای وجود هرگونه پوسیدگی یا آسیب بررسی می‌کند. در صورت وجود پوسیدگی آن را برطرف کرده، سپس کامپوزیت همرنگ دندان را به صورت لایه‌ای نازک روی دندان قرار داده و مواد را شکل می‌دهد تا با شکل دندان مطابقت داشته باشد. کامپوزیت با استفاده از نور مخصوص سخت می‌شود. این نور باعث دوام و مقاومت بیشتر کامپوزیت در برابر فشارهای طبیعی دندان مانند گاز گرفتن و جویدن خواهد شد. 

به طور کلی، کامپوزیت یونیورسال یک ماده دندانپزشکی همه کاره و موثر است که می‌تواند برای ترمیم دندان‌های آسیب دیده یا پوسیده و در عین حال حفظ ظاهر طبیعی استفاده شود.

مزایا و معایب کامپوزیت یونیورسال

کامپوزیت یونیورسال مزایا و معایبی دارد که بیمار باید قبل از انتخاب آن، از تمام آن‌ها مطلع شود. دانستن این مطالب به تصمیم‌گیری بهتر، کمک شایانی خواهد کرد. در ادامه این موارد خواهیم پرداخت.

مزایا

  • تطبیق پذیری: کامپوزیت‌های یونیورسال را می‌توان در طیف وسیعی از کاربردها، از جمله ترمیم‌های قدامی، خلفی و زیبایی استفاده کرد.
  • زیبایی شناسی: کامپوزیت‌های یونیورسال زیبایی بسیار خوبی دارند. ظاهری طبیعی به دندان می‌دهند و کاملا با بافت و رنگ دندان‌های طبیعی ترکیب می‌شوند.
  • دوام: این کامپوزیت‌ها به دلیل ترکیبات قوی، دوام و ماندگاری بالایی دارند.
  • جابجایی آسان: کامپوزیت‌های یونیورسال ویسکوزیته پایینی دارند که استفاده و دستکاری آن‌ها را آسان می‌کند.
  • چسبندگی: این کامپوزیت‌ها می‌توانند به طور ایمن به سطح دندان بچسبند و ترمیم را پایدارتر کنند و از پوسیدگی در آینده جلوگیری نمایند.

معایب

  • حساسیت: کامپوزیت‌های یونیورسال می‌توانند در برخی از بیماران ایجاد حساسیت کنند. بخصوص اگر سابقه حساسیت بیش از حد دندان داشته باشند.
  • هزینه بالا: کامپوزیت‌های یونیورسال در مقایسه با سایر مواد دندانپزشکی گران‌قیمت هستند.
  • زمان‌بر بودن: این کامپوزیت‌ها برای قرار گرفتن صحیح روی دندان، نیاز به چندین مرحله درمانی دارند زمان‌بر است.
  • حساس به تکنیک: کامپوزیت‌های یونیورسال برای قرار گرفتن صحیح در جای خود، نیاز به تکنیک مناسب دارند و تکنیک نامناسب می‌تواند منجر به خرابی‌هایی مانند سایش زود همگام یا جابجایی شود.
  • انقباض: مانند همه کامپوزیت‌های دندانی، کامپوزیت‌های یونیورسال در طول درمان دچار انقباض می‌شوند که منجر به ایجاد شکاف بین قسمت ترمیمی و دندان می‌شود. این شکاف‌ها می‌تواند در آینده به دندان آسیب زده و باعث حساسیت و پوسیدگی آن قسمت شود.

کامپوزیت زیبایی چیست و چگونه مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

کامپوزیت زیبایی یک ماده همرنگ دندان است که در دندانپزشکی زیبایی برای بهبود ظاهر دندان‌ها استفاده می‌شود. این کامپوزیت شامل مخلوطی از پلاستیک و ذرات شیشه یا سرامیک است و برای پر کردن حفره‌ها، ترمیم ترک‌ها و تغییر شکل دندان‌ها استفاده می‌گردد. 

برای نصب کامپوزیت زیبایی روی دندان، ابتدا دندانپزشک با تمیز کردن و تراش بخشی از مینا، سطح دندان را آماده می‌سازد. ممکن است از یک ژل حالت‌دهنده برای کمک به اتصال کامپوزیت زیبایی به دندان استفاده شود. سپس مواد کامپوزیت را مخلوط کرده و به صورت لایه لایه اجرا می‌کنند. با نور مخصوص، هر لایه در حین اجرا سفت می‌شود. هنگامی‌که کامپوزیت شکل گرفت و صیقل داده شد، با دندان‌های اطراف ترکیب می‌شود و نتیجه‌ای طبیعی به دست می‌آید. 

کامپوزیت‌های زیبایی یک انتخاب محبوب برای کسانی است که می‌خواهند بدون انجام کارهای زیاد و پیچیده دندانپزشکی، ظاهر دندان‌های خود را بهبود بخشند. این کمپوزیت‌ها بادوام بوده و با رعایت بهداشت دهان و دندان و همچنین معاینات منظم دندانپزشکی می‌توانند چندین سال دوام بیاورند. 

مزایا و معایب کامپوزیت زیبایی

کامپوزیت زیبایی مانند تمامی انواع دیگر کانپوزیت‌های دندانی دارای مزایا و معایبی هستند. داشتن این اطلاعات به افراد کمک می‌کند تا انتخابی صحیح داشته باشند. در زیر مزایا و معایب کامپوزیت زیبایی آورده شده است.

مزایا

  • ظاهری طبیعی: کامپوزیت‌های زیبایی به خوبی با دندان‌های طبیعی ترکیب می‌شوند و ظاهری یکپارچه و زیبا ایجاد می‌کنند.
  • مقرون به صرفه: کامپوزیت زیبایی نسبت به روکش‌های چینی ارزان‌تر است و آن را به گزینه‌ای مقرون‌ به‌ صرفه‌تر برای بسیاری از بیماران تبدیل می‌کند.
  • روش سریع و آسان: روش کامپوزیت زیبایی معمولا یک تا دو ساعت برای هر دندان طول می‌کشد. نیازی به بیهوشی ندارد و بیماران می‌توانند بلافاصله پس از آن به فعالیت‌های عادی خود بازگردند.
  • محافظه کارانه: برخلاف روکش‌ها یا ونیر‌ها، کامپوزیت زیبایی، مینای بسیار کمی از دندان را از بین می‌برد و یکپارچگی دندان طبیعی را حفظ می‌کند.

معایب

  • به اندازه روکش‌های چینی بادوام نیست: کامپوزیت‌های زیبایی می‌توانند به مرور زمان ترک خورده یا لکه بردارند و ممکن است نیاز به تعویض یا تعمیر داشته باشد.
  • طول عمر محدود: کامپوزیت زیبایی تقریبا پنج تا ده سال دوام می‌آورد. در حالی‌که روکش‌ها یا ونیر‌ها ممکن است تا ۱۵ سال یا بیشتر ماندگار باشند.
  • انتخاب رنگ محدود: در حالی‌که باندینگ کامپوزیت را می‌توان با رنگ دندان‌های طبیعی تطبیق داد، طیف سایه‌ها نسبت به ترمیم‌های چینی محدودتر است.
  • نیاز به نگهداری: بیماران باید بهداشت دهان و دندان را رعایت کنند تا از ایجاد لکه یا آسیب به باند کامپوزیت جلوگیری شود.

مقایسه کامپوزیت یونیورسال با کامپوزیت زیبایی

در حالی‌که هر دو کامپوزیت یونیورسال و کامپوزیت زیبایی مواد کامپوزیتی هستند، اما اهداف متفاوتی دارند. کامپوزیت یونیورسال کاربرد همه‌کاره‌ای دارد، به این معنی که می‌توان از آن برای طیف وسیعی از ترمیم‌های دندانی مانند پر کردن حفره‌ها، شکل دادن به دندان‌ها و اصلاح عیوب زیبایی استفاده کرد. همچنین به دلیل استحکام و دوام خود شناخته شده است و آن را به انتخابی مطمئن برای متخصصان دندانپزشکی تبدیل می‌کند.

از طرف دیگر، کامپوزیت زیبایی به طور خاص برای درمان‌های زیبایی دندان مانند سفید کردن دندان، باندینگ و کانتورینگ طراحی شده است. کامپوزیت زیبایی برای تقلید از رنگ و بافت دندان‌های طبیعی فرموله شده است و ترکیبی یکپارچه با بقیه دندان‌های بیمار ایجاد می‌کند.

انواع کامپوزیت‌‌های دندان

علاوه بر کامپوزیت یونیورسال و کامپوزیت زیبایی، موارد دیگری از کامپوزیت نیز وجود دارند که بد نیست به توضیح آن‌ها نیز پرداخته شود. در ادامه با این انواع آشنا می‌شویم: 

کامپوزیت‌های هیبریدی

این کامپوزیت‌های دندانی ترکیبی از کامپوزیت‌های میکروفیل و ماکروفیل هستند. آن‌ها هندلینگ، استحکام و زیبایی خوبی دارند.

کامپوزیت‌های میکروفیل

این کامپوزیت‌های دندانی دارای اندازه ذرات بسیار کوچک هستند و برای اهداف زیبایی استفاده می‌شوند. زیرا می‌توانند ظاهر طبیعی دندان‌ها را تقلید کنند. با این‌حال، آن‌ها به اندازه سایر انواع کامپوزیت قوی نیستند.

کامپوزیت‌های نانوفیلد

این نوع از کامپوزیت‌های دندانی، حتی اندازه ذرات کوچک‌تری نسبت به کامپوزیت‌های میکروفیل دارند و برای اهداف زیبایی و همچنین برای بهبود خواص مکانیکی دندان استفاده می‌شوند.

کامپوزیت‌های پرکننده حجیم

این کامپوزیت‌های دندانی برای استفاده در لایه‌هایی با ضخامت ۴ میلی‌متر طراحی شده‌اند که به دندانپزشکان امکان می‌دهد ترمیم را در تعداد مراحل کمتری کامل کنند. کامپوزیت‌های پرکننده حجیم نسبت به سایر انواع کامپوزیت‌ها حساسیت کمتری ایجاد می‌کنند.

کامپوزیت‌های روان

کامپوزیت‌های روان، ویسکوزیته پایینی دارند و برای ترمیم‌های کوچک یا به عنوان لاینر برای ترمیم‌های بزرگتر استفاده می‌شوند. آن‌ها اغلب در بخش‌هایی از دندان که دسترسی به آن‌ها سخت است بکار گرفته می‌شوند. از دیگر موارد استفاده از کامپوزیت روان می‌توان به پرکردن کانال ریشه اشاره کرد.

https://drshamsdentist.com/%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%BE%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/

 

 

کامپوزیت‌های جیومر

کامپوزیت‌های جیومر ترکیبی از گلاس آینومر و مواد کامپوزیت هستند که مزایای هر دو را باهم دارند. کامپوزیت‌های جیومر فلوراید آزاد می‌کنند که این امر می‌تواند به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک کند و خواص زیبایی و استحکام خوبی را ارائه دهد.

کامپوزیت‌های سیلوران

این کامپوزیت‌های دندانی از ترکیب شیمیایی متفاوتی نسبت به کامپوزیت‌های سنتی استفاده می‌کنند که در نتیجه انقباض کم و دوام بهتری را به همراه دارد. با این‌حال، رسیدگی به آن‌ها دشوارتر است و ممکن است به عوامل اتصال‌دهنده خاصی نیاز داشته باشند.



:: بازدید از این مطلب : 114
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

لیزر دندانپزشکی چیست؟

لیزر دندانپزشکی به معنی استفاده از لیزر برای درمان تعدادی از بیماری‌های مختلف دندانی است. متخصص لمینت دندان رشت در سال ۱۹۸۹ به طور تجاری در دندانپزشکی بالینی برای روش‌های مربوط به بافت دندان استفاده شد. دندانپزشکی با لیزر در مقایسه با مته‌ها و سایر ابزارهای غیر لیزری به طور بالقوه گزینه درمانی راحت‌تری را برای تعدادی از روش‌های دندانی شامل بافت سخت یا نرم ارائه می‌دهد.

لیزر، انرژی نوری را در یک پرتو بسیار باریک و متمرکز ایجاد می‌کند. این نور لیزر زمانی که به بافت برخورد می‌کند واکنشی ایجاد می‌کند که به آن اجازه می‌دهد بافت را جدا کند یا شکل دهد.

لیزر دندانپزشکی در روش‌های مختلفی استفاده می‌شود، از جمله:

  • درمان حساسیت
  • درمان پوسیدگی دندان
  • درمان بیماری لثه
  • سفید کردن دندان
  • جراحی دندان

کنترل لیزر آسان است و به دندانپزشکان اجازه می‌دهد بدون ایجاد درد در بیمار، بافت را برش داده یا تبخیر کنند، پوسیدگی دندان‌ها را از بین ببرند و بافت نرم را از لثه‌ها جدا کنند. لیزر می‌تواند درمان‌های دندانی را کارآمدتر، مقرون به صرفه‌تر و راحت‌تر کند.

آیا جراحی دندان با لیزر بدون درد است؟

جای تعجب نیست که وقتی بسیاری از روش‌های دندانپزشکی نیاز به تزریق مواد بی‌حسی، بخیه و زمان بهبودی زیادی دارند، مردم از رفتن به دندانپزشک می‌ترسند. خوشبختانه پیشرفت علم در زمینه ورود لیزر به درمان‌های دندانپزشکی، این مشکلات را تا حدود زیادی کاهش داده است.

فناوری نور با انرژی بالا یا همان نسبت به روش‌های سنتی بسیار کمتر تهاجمی است. استفاده از دریل و چاقوی جراحی را در بسیاری از عمل‌های دندانپزشکی بخصوص جراحی دندان با لیزر حذف می‌کند و دیگر نیازی به بی‌حسی موضعی وجود ندارد. با کمک لیزر، حتی بیوپسی و پر کردن حفره نیز بدون درد انجام می‌شود.

تمام روش‌ها برای محافظت از بافت‌های اطراف با دقت انجام می‌شوند و هیچ بخیه‌ای برای بعد از جراحی وجود ندارد. به عنوان یک امتیاز اضافی، لیزرها در حین حرکت استریل می‌شوند که خطر عفونت‌های باکتریایی دردناک را نیز کاهش می‌دهد.

مزایای جراحی دندان با لیزر

جراحی کم تهاجمی

جراحی دندان ممکن است برای کسانی که به روش سنتی آن را انجام داده‌اند، ترسناک و بسیار دردناک به نظر برسد. استفاده از لیزر باعث می‌شود که کل این روش تهاجمی به حداقل برسد و نیاز به استفاده از بی‌حسی دندان برای پر کردن حفره‌ها و برش لثه برای رسیدن به دندان نهفته را از بین می‌برد.

خونریزی و تورم را به حداقل می ‌رساند

لیزر دندانپزشکی از پرتوهای نور بسیار متمرکز، برای اعمال درمان‌ها و انجام جراحی‌های دندان استفاده می‌کند. این پرتوهای نور باعث می‌شوند خونریزی و تورم بعد از جراحی به حداقل ممکن برسند. اگر از لیزر استفاده نشود، بدون شک خونریزی یک مشکل بزرگ بعد از جراحی دندان خواهد بود.

آسایش بیمار

یکی از مزایای کلیدی لیزر درمانی این است که بیمارانی که معمولا از دندانپزشک می‌ترسند، می‌توانند در طول عمل احساس آرامش و راحتی بیشتری داشته باشند. با لیزر، صداها و لرزش‌های زیاد و ترسناک مته دندان از بین می‌رود.

سرعت بالای بهبودی

در هنگام انجام هر گونه عمل دندانپزشکی، آخرین انتظار یک روش ناراحت کننده و طولانی با دوره بهبودی طولانی و دردناک است. با لیزر دندانپزشکی، خونریزی و تورم کمتری وجود دارد که به معنای بهبود سریع‌تر خواهد بود.

همچنین، نه تنها درمان‌های با لیزر کمتر تهاجمی هستند، بلکه بهبودی نیز کمتر آسیب زا خواهد بود. معمولا درمان پریودنتیت نیاز به خراش دادن و بررسی لثه‌ها و دندان‌ها دارد که می‌تواند منجر به درد طاقت فرسا، خونریزی، تورم و ناراحتی در دوره بهبودی شود. جراحی دندان با لیزر باعث خونریزی، تورم و ناراحتی کمی در طول و بعد از جراحی و در دوره بهبودی می‌شود. در نتیجه، بهبودی بسیار سریع‌تر اتفاق می‌افتد و سریع‌تر به زندگی عادی خود برمی‌گردید.

کاهش احتمال عفونت

لیزر دندانپزشکی بسیار ارزشمند است و در سراسر جامعه دندانپزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد، عمدتا به این دلیل که به استریل کردن ناحیه تماس با آنها کمک می‌کند. برخی از درمان‌های لیزری نیازی به بخیه ندارند. بنابراین، به معنای کمترین ضربه به لثه و دندان و کمتر شدن احتمال عفونت است.

معایب جراحی دندان با لیزر

مانند تمام روش‌های درمانی، استفاده از لیزر نیز مزایا و معایبی دارد. حال که با مزایای بسیار زیاد این روش درمانی جدید آشنا شدیم، بهتر است کمی هم درباره معایب آن بدانیم. از جمله معایب جراحی دندان با لیزر که ممکن است با آن روبرو شویم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لیزر را نمی‌توان روی دندان‌هایی که از قبل دارای انواع خاصی از پر کردن هستند، مانند آمالگام فلزی استفاده کرد.
  • برخی از روش‌های لیزر هنوز نیاز به بی‌حسی دارند.
  • هنوز هم گاهی اوقات برای تکمیل پر کردن، نیازمند مته‌ها هستیم. شکل دادن، تنظیم و صیقل دادن پر کردگی از جمله مواردی هستند که هنوز باید برای انجام آن‌ها از مته‌ها استفاده کرد.
  • بسته به بافت اطراف یا اجزای مرتبط با دندان یا لثه، برخی از روش‌های درمانی را نمی‌توان با لیزر انجام داد.
  • خطر آسیب لثه وجود دارد.

البته باید بدانید که خطرات لیزر دندانپزشکی نسبتا کم است. پیدا کردن یک کلینیک دندانپزشکی واجد شرایط بسیار مهم است. زیرا استفاده از طول موج یا سطح قدرت اشتباه می‌تواند به بافت آسیب برساند.

انواع لیزرهای دندانپزشکی و کاربرد آن ها

لیزرهای دندانپزشکی دیود، Nd:YAG، CO2 و اربیوم از سری لیزرهای رایج هستند. هر نوع لیزر دارای اثرات بیولوژیکی خاص است. درک کامل هر یک از این دسته از دستگاه‌ها برای هر دندانپزشکی که میخواد از لیزر را در درمان‌های خود استفاده کند، ضروری است.

لیزر دیود

لیزرهای دیود به دلیل اندازه جمع و جور و قیمت نسبتا مقرون به صرفه بسیار محبوب شده اند. لیزرهای دیود فقط بافت نرم هستند. کروموفورها رنگدانه‌هایی مانند هموگلوبین و ملانین هستند که شبیه به طیف جذبی Nd:YAG هستند. با این حال، اکثر روش‌های جراحی با دیودها در نتیجه تعامل فوتون‌های لیزر با بافت نیستند. این نوع لیزر برای بسیاری از روش‌های درمانی بافت نرم داخل دهانی مانند برداشتن لثه، بیوپسی، برداشتن قالب و فرنکتومی کاملا موثر هستند. لیزرهای دیود همچنین قابلیت باکتری کشی دارند و می‌توانند برای روش‌های کمکی پریودنتال استفاده شوند. آنها همچنین برای سفید کردن دندان به کمک لیزر استفاده می‌شوند. لیزرهای دیود دارای خواص بی مدولاسیون نوری عالی نیز هستند.

لیزر Nd:YAG

لیزرهای Nd:YAG اولین نوع لیزرهای پالسی واقعی بودند که به طور انحصاری برای استفاده دندانپزشکی در سال ۱۹۹۰ به بازار عرضه شدند. این لیزرها عمدتاً برای درمان‌های پریودنتال استفاده می‌شوند. تمایل آنها به بافت‌های رنگدانه‌ای امکان دبریدمان و ضدعفونی موثر بخش‌های پریودنتال را فراهم می‌کند. آلودگی‌زدایی باکتریایی در بافت‌های تحت درمان با انرژی لیزر Nd:YAG نیز به رفع عفونت پریودنتال کمک می‌کند. لیزر Nd:YAG همچنین می‌تواند برای چندین روش بافت نرم مانند برداشتن لثه، فرنکتومی، قالب گیری و بیوپسی استفاده شود. نفوذ عمیق و طول موج مادون قرمز نزدیک این لیزرها نیز آنها را برای روش‌های فوتوبیو مدولاسیون ایده آل می‌کند.

لیزر CO2 

لیزرهای CO2 از اوایل دهه ۱۹۷۰ در پزشکی در دسترس بوده‌اند و بیش از ۲۵ سال است که در دندانپزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. لیزرهای CO2 برای برش بافت برای درمان‌های مختلف بسیار کاربردی هستند. بیوپسی‌های اینسیزیونال و اکسیزیونال ، فرنکتومی، ژنژیوکتومی، روش‌های قبل از پروتز و مواردی از این دست همگی با هموستاز عالی به دست می‌آیند. با استفاده از لیزرهای CO2 تقریبا بی‌نیاز از بخیه زدن محل جراحی می‌شوید و تاثیر حرارتی کنترل شده و مهر و موم شدن انتهای عصب اغلب تجربه بسیار راحت و بدون دردی را پس از جراحی برای بیمار بهمراه دارد.

https://drshamsdentist.com/%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%BE%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/

لیزر اربیوم

لیزرهای اربیوم بافت سخت و نرمی دارند. کروموفور اولیه آنها آب است، اما جذب هیدروکسی آپاتیت به میزان کمتری اتفاق می‌افتد. آماده سازی دندان با دستگاه‌های اربیوم بسیار کارآمد است و بسیاری از روش‌ها را می‌توان بدون بی حسی موضعی انجام داد. لایه اسمیر عملا از بین می‌رود و لیزر اثر ضد عفونی کنندگی قابل توجهی بر روی عاج و مینای دندان دارد که قرار است ترمیم شود. برش استخوان با لیزر اربیوم منجر به حداقل ضربه حرارتی و مکانیکی به بافت‌های مجاور می‌شود. لیزرهای اربیوم همچنین می‌توانند برای لایه‌برداری ایمن سطوح ریشه در طی درمان‌های پریودنتال استفاده شوند که مزیت اضافی ضدعفونی سطح ریشه را دارد.



:: بازدید از این مطلب : 122
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 16 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

اتوکلاو یکی از دستگاه هایی است که برای استریل کردن مواد، ابزار و تجهیزات استفاده می شود. خرید کوره ازمایشگاهی استریل کردن به معنای از بین بردن کامل تمام میکروارگانیسم ها اعم از باکتری ها، قارچ ها و درصد بالایی از ویروس ها در تمامی اشکال زنده، فعال، غیر فعال و یا مرده است. استریلیزاسیون یکی از فرآیند های بسیار مهم برای انجام خدمات بهداشتی و درمانی آزمایشگاهی و لازمه تمام مراکزی است که به هر نحو نیاز به پاکیزگی کامل برای حفظ سلامت و یا انجام کار های تحقیقاتی، دارند. از اتوکلاو به طور گسترده در صنایع مواد غذایی و دارویی، آزمایشگاه ها و کارخانه های سازنده مواد و وسایل استریل با این اهداف عمده استفاده می شود:

– تهیه وسایل مورد استفاده در نمونه گیری مانند سوزن ها، لوله ها و ظروف که همه باید استریل باشند.

– تهیه وسایل مورد استفاده جهت کشت های میکروبی مانند لوله های آزمایش، پیپت، محیط کشت و ظروف مورد استفاده در کشت.

– استریلیزاسیون ابزار معاینه و جراحی

– استریلیزاسیون شان و البسه مورد استفاده در اتاق های عمل مانند گان جراحی

طبق تعریف سازمان نظارت بر غذا و داروی ایالات متحده آمریکا (FDA)، اتوکلاو طبق حذف مطمئن یک شیئ و بر اساس مطالعات آماری طبقه بندی می شود. یک شیئ در مقایسه با اشیای دیگر که مراحل استریلیزاسیون یکسان را طی می کنند، زمانی استریل در نظر گرفته می شود که احتمال استریل نبودن آن کمتر از یک در میلیون در نظر گرفته شود. این اندیس، سطح اطمینان استریل بودن (Sterility Assurance Level) نامیده می شود و غیر فعال شدن میکروب ها در مراحل استریلیزاسیون را بیان می کند.

اتوکلاو آزمایشگاهی چیست | فروش اتوکلاو | آشنایی با اتوکلاو با استفاده از خواص ترمودینامیک آب و با بهره گیری از حرارت و فشار در محفظه بسته کار می کنند. اتوکلاو دمای بخار آب را به بالاتر از ۱۰۰ درجه رسانده و با در نظر گرفتن زمان مشخص، طبق پروتکل های مندرج در راهنمای دستگاه با توجه به نوع ماده، فرآیند استریلیزاسیون را انجام می دهد. بخاری که در اتوکلاو ها استفاده می شود، در وسیله خاصی با استفاده از انرژی الکتریکی یا سوخت قابل احتراق و با انتقال انرژی گرمایی به آب، تولید می شود.

این وسیله، جوش آورنده آب یا ژنراتور نامیده می شود و یکی از اجزای اصلی دستگاه اتوکلاو می باشد. اتوکلاو ها سیستم های تامین بخار مختلفی دارند که از ژنراتور بخار منشا می گیرد. سیستم تامین بخار معمولا با مقاوم های الکتریکی کار می کند. و از پیش داخل دستگاه اتوکلاو قرار داده شده است و یا به عنوان یک وسیله جانبی، توسط سازنده تهیه می شود. در شرایط طبیعی و تعریف شده، آب در فاز مایع در دمای ۱۰۰ درجه سانتیگراد جوشیده و به بخار تبدیل می شود.

در شرایطی که فشار کاهش یابد، آب در دمای پایین تر و اگر فشار افزایش یابد، در دمای بالاتر می جوشد. حال سیستم اتوکلاو به گونه ای طراحی شده است که با بهره گیری مناسب از این رابطه فشار و دمای جوشیدن آب، با صرف انرژی کمتر و با افزایش فشار، به دما های بالاتر از ۱۰۰ درجه دست یافته و محیط را را برای استریلیزاسیون مهیا کند.

اجزای اتوکلاو

به بیان شرح مختصری از اجزای رایج در دستگاه اتوکلاو می پردازیم. توجه کنید. که تنوع اجزا و تفاوت های آنان به طراحی ها و شرکت های تولید کننده دستگاه اتوکلاو بستگی دارد. و توضیحات مختص هر دستگاه و معرفی قطعات، در دفترچه راهنمای هر دستگاه به طور کامل درج شده است.

دریچه ایمنی (Safety Valve) : ابزاری که از افزایش  بیش از حد فشار بخار آب جلوگیری می کند. این این دریچه ها عمدتا در اتاقک استریلیزاسیون و نیز محافظ بیرونی اتوکلاو نصب می شوند.

فشار سنج اتاقک (Chamber Manometer) : ابزار مکانیکی است که فشار بخار در اتاقک استریلیزاسیون را نشان می دهد.

فشار سنج بیرونی (Jacket Manometer) : ابزار مکانیکی است که فشار بخار را در داخل محافظ بیرونی دستگاه اتوکلاو نشان می دهد.

اتاقک استریلیزاسیون (Sterilization Chamber)  محفظه ای که وسایل و موادی که باید استریل شوند، در آن قرار داده می شوند. زمانی که در اتاقک بسته است، محفظه از فضای بیرون جدا می شود و هنگامی که فرایند استریلیزاسیون در حال انجام است اتاقک با بخار تحت فشار قرار می گیرد.

مجرای تخلیه مایع غلیظ درون اتاقک سترون سازی (Chamber Condensation Evacuation Line): مجرایی که مایع غلیظی که در اثر فرآیندهای انتقال گرما بین بخار و لوازمی که استریل می شوند. ایجاد می شود را جمع آوری و به فضای خارج از محفظه استریلیزاسیون انتقال می دهد.

مجرای تخلیه مایع غلیظ محافظ بیرونی (The jackets Evacuation Line): مجرایی که مایع غلیظ تشکیل شده در اثر انتقال گرما بین بخار و دیواره های محافظ را به خارج انتقال می دهد.

درب اتوکلاو (Autoclave Door) : وسیله ای که اتاقک استریلیزاسیون را از محفظه بیرونی جدا می کند. درب اتوکلاو معمولا مجهز به ابزار ایمنی است و زمانی که فشار درون اتاقک بالا می رود، از باز شدن در ممانعت می کند.

همچنین درزگیر هایی برای جلوگیری از خروج بخار از اتاقک استریلیزاسیون در زمان کار دستگاه، وجود دارد. درهای اتوکلاو ممکن است به صورت دستی یا الترو مکانیکی عمل کنند.

دستگیره در (Door Handle) : ابزاری است که در بعضی دستگاه ها به کاربر اجازه باز و بسته کردن در را می دهد.

دماسنج (Thermometer) : وسیله ای که دمای هر مرحله از استریلیزاسیون را در اتاقک اتوکلاو نشان می دهد.

خروجی بخار در پایان چرخه (Vapour Exit at the End of the Cycle): با اتمام چرخه استریلیزاسیون ، بخار از طریق روش های کنترل شده از اتوکلاو خارج می شود.

محدود کننده عبور بخار در چرخه استریلیزاسیون مایعات (Vapour passage Restriction for liquid Sterilization Cycle): ابزار مکانیکی که عبور بخار آب را در چرخه استریلیزاسیون مایعات محدود می کند تا دما به شیوه ای کنترل شده کاهش یافته و از جوشیدن مایعات استریل شده، جلوگیری شود.

مجرای تخلیه بخار در استریلیزاسیون مایعات (Vapour Evacuation Duct for Sterilization of Liquids ): مسیری که بخار در زمان استریلیزاسیون مایعات با عبور از درون محدود کننده عبور بخار، طی می کند.

لوله تخلیه بخار در چرخه استریلیزاسیون سریع (Vapour Evacuation Line During the Rapid Sterilization Cycle): مسیری که بخار آب در هنگام چرخه استریلیزاسیون سریع طی می کند.

لوله تامین بخار (Vapour Feed Line) : لوله تغذیه کننده اتوکلاو با بخار آب. این لوله حاوی کنترل کننده ها و ضمائمی است که رسیدن بخار آب به اتوکلاو را تحت شرایط قید شده برای استریلیزاسیون، سبب می شود.

دریچه فیلتردار ورود هوا (Air Admission Valve Filter) : وسیله ای که در پایان چرخه استریلیزاسیون به هوای فیلتر شده اجازه عبور می دهد. این دریچه، فشار اتاقک استریلیزاسیون را با فشار اتمسفر، برابر می کند.

محافظ (Jacket) : فضای گردش بخار در اطراف اتاقک استریلیزاسیون. هدف محافظ، انتقال گرما به اتاقک و به حداقل رساندن میزان مایع غلیظ شده است. این فضا از طریق لوله هایی که توسط دریچه های الکتریکی کنترل می شوند، به اتاقک و فاضلاب راه می یابد. لازم به ذکر است که همه ی نوع های دستگاه اتوکلاو محافظ ندارند. در برخی مدل ها، مقاوم های الکتریکی در اطراف اتاقک استریلیزاسیون، جایگزین محافظ ها شده اند.

دریچه تنظیم ورود بخار: وسیله ای مکانیکی است که فشار بخار ورودی به اتوکلاو را کنترل و تنظیم می کند. بسته به نوع چرخه انتخاب شده، فشار و دما متفاوت خواهد بود. با افزایش فشار، دما بیشتر و هرچه فشار کمتر باشد، دما کمتر می شود.

لوله تامین بخار: لوله ای که بخار را از مخزن آب گرم یا تولید کننده بخار دریافت و به اتوکلاو می رساند.

دریچه بخار :(Vapour Trap) وسیله ای که برای بهره گیری حداکثری از انرژی گرمایی بخار طراحی شده و از خروج بخار از سیستم جلوگیری می کند. دریچه بخار، تنها به مایع غلیظ تشکیل شده در اتاقک، محافظ و لوله های دستگاه اتوکلاو اجازه خروج می دهد.

فاضلاب: لوله جمع آوری و خروج مایع غلیظ تولید شده در اتوکلاو است. امروزه انواع دستگاه اتوکلاو، از سیستم های کنترل کننده مجهز به میکروپروسسور استفاده می کنند و تمام دریچه ها و ضمائم آنها، طبق برنامه از پیش تعیین شده موجود در حافظه دستگاه، کار می کنند. همچنین تمام عملکرد ها در سیستم ثبت شده و اجازه بررسی مراحل مختلف استریلیزاسیون را به کاربران می دهد. بررسی کارکرد سیستم های ثبت، از جهت کنترل کیفی دستگاه اتوکلاو ضروری است.

 

انواع اتوکلاو

اتوکلاو ها در انواع و اندازه های مختلف به بازار عرضه شده و در دسترس هستند. کوچکترین اتوکلاو ها، نوع رومیزی، و بزرگترین آن ها دستگاه های پیچیده ای هستند. که برای بهره برداری، نیازمند مراحل مختلف پیش از نصب می باشند. در تعیین اندازه دستگاه اتوکلاو، حجم اتاقک سترون سازی به عنوان مرجع در نظر گرفته شده و اندازه گیری اتوکلاو با واحد دسی متر مکعب یا لیتر سنجیده می شود.

همچنین بر اساس نحوه کنترل عملکرد اتوکلاو ها، مدل های دستی، نیمه خودکار و یا تمام خودکار به بازار عرضه شده است. با توجه به نوع ابزارآلات استفاده شده، اتوکلاوها به سه کلاس N و S و B طبقه‌بندی می‌شوند. این طبقه‌بندی به منظور صحت عملکرد استریلیزاسیون و با توجه به نوع وسایل صورت می‌گیرد.

اتوکلاو کلاس N: در خرید این نوع دستگاه اتوکلاو باید بسیار دقت کرد. بر اساس استاندارد، این اتوکلاو قادر به استریلیزاسیون ابزار جامد و بدون پوشش است. لذا تضمینی برای استریل کردن وسایل پوشش دار مثل پارچه یا کاغذ های مدیکال و نیز وسایل حفره دار وجود ندارد.

 

اتوکلاو کلاس S: وسایل و ابزاری که قابلیت استریل کردن آنها توسط این دستگاه اتوکلاو وجود دارد، توسط کارخانه سازنده مشخص می شود. ابزار آلات بدون پوشش جامد یا پوشش دار جامد، مواد نساجی مثل پارچه، گاز تک لایه و وسایل حفره دار، جزو لوازمی است که می توان توسط این کلاس از اتوکلاو ها استریل کرد. یک اتوکلاو کلاس S می‌تواند با پمپ وکیوم یا بدون آن تجهیز شود و قطعاً دارای سیکل خشک‌کن است.

اتوکلاو کلاس B: این کلاس از اتوکلاو ها می تواند تمام انواع ابزار و وسایل پوشش دار یا بدون پوشش جامد، مواد نساجی و ابزار حفره دار را استریل کند. اتوکلاو های این رده مجهز به پمپ وکیوم قدرتمندی است که توانایی ایجاد ۰/۹- بار خلا را دارد.

اتوکلاوهای سریع :(Fast)در اتاق‌های عمل، کلینیک‌ها و مراکز دندانپزشکی به منظور انجام عملیات استریلیزاسیون، استفاده از اتوکلاوهای سریع (Fast) و با حجم کم توصیه می‌شود. علاوه بر این نوع دسته بندی، دو نوع اصلی اتوکلاو وجود دارد. اتوکلاو ها با صفحه در بالا و اتوکلاو ها با صفحه در رو به رو.

صفحه اتوکلاو در بالا: این اتوکلاو شبیه زودپز هایی است که در مصارف پخت و پز از آن استفاده می شود. درب اتوکلاو در این نوع دستگاه توسط پیچ هایی در پایین بسته شده و فشار سنجی در بیرون آن قرار می گیرد. این نوع دستگاه اتوکلاو نیاز به منبع حرارت خارجی دارد و بسیار خطرناک است چرا که احتمال انفجار در اثر بالا رفتن فشار بخار در آنها وجود دارد. لذا استفاده از آنها تنها توسط افراد بسیار با تجربه مجاز است و در حالت کلی، توصیه نمی شود.

صفحه اتوکلاو در روبه رو: این اتوکلاو ها به دلیل راحتی استفاده از آن ها، به طور وسیع در آزمایشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند. اما در استفاده از این اتوکلاو ها نیز باید نهایت دقت را لحاظ کرد. این اتوکلاو ها جعبه ای شکل هستند و در درونشان به واحد تبدیل آب به بخار آب مجهز هستند. کنترل اتوکلاو به اپراتور این امکان را می دهد تا دمای مورد نظر را تنظیم و مدت زمان اتوکلاو را تعیین کند.

همچنین این اتوکلاو ها حاوی وسیله ای برای اندازه گیری و نمایش فشار و دما هستند. اتوکلاو هایی که از جلو باز می شوند معمولا بزرگتر از مدل اول هستند . به همین دلیل برای استریلیزاسیون مواد و وسایل در حجم زیاد و در بیمارستان ها مورد استفاده قرار می گیرند.



:: بازدید از این مطلب : 133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 16 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

ستان کرمان ، با مرکزیت کرمان با دربرگرفتن بیش از 11 درصد از وسعت ایران یکی از پهناورترین استان های ایران می باشد.نحوه گرفتن کارت بازرگانی  این استان مهم ترین شهر جنوب شرقی کشور و از شهرهای بزرگ ایران محسوب می شود که به دلیل ظرفیت های ممتاز در کشاورزی ، معدن و صنعت از سالیان دراز مورد توجه فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران قرار گرفته است.
از نظر اقتصادی منطقه ویژه و آزاد تجاری سیرجان اهمیت استان کرمان را افزایش داده است. این منطقه به عنوان یک قطب اقتصادی ویژه بر اهمیت و جایگاه اقتصادی این استان افزوده است.
مضاف بر این موارد ، استان کرمان به دلیل داشتن منابع معدنی فلزی و غیر فلزی به عنوان یکی از غنی ترین استان های معدنی کشور شناخته شده است. مواد معدنی غنی و خالص مس ، آهن ، کروم ، روی ، سرب ، زغال سنگ و ... از مشخصه های ممتاز استان کرمان به شمار می رود.
خالی از لطف نیست که بدانیم استان کرمان بیش از 660 اثر ملی ثبت شده دارد و از استان های تاریخی کشور به شمار می رود.
نظر به اهمیت ویژه ی این استان، در این مقاله به بررسی نحوه ی ثبت انواع شرکت های تجاری در کرمان می پردازیم.
انواع شرکت های تجاری
ثبت شرکت در قالب های ثبتی مختلف صورت می پذیرد . این قالب ها عبارتند از 1. سهامی خاص 2. بامسئولیت محدود 3. مختلط سهامی 4. مختلط غیرسهامی 5. تضامنی 6. نسبی 7. تعاونی
اشخاصی که قصد دارند در قالب شخص حقوقی تجارت کنند یکی از انواع شرکت های تجاری را جهت شروع فعالیت خود انتخاب می کنند.به صورت معمول از میان شرکت های هفتگانه ی فوق، اکثر مردم شرکت بامسئولیت محدود و یا شرکت سهامی خاص ثبت می نمایند که هر یک از این شرکت ها خصوصیات و ویژگی های خاص خود را دارند.
از جمله مهم ترین تفاوت میان این شرکت ها عبارت است از :
1-. در شرکت با مسئولیت محدود حداقل شرکا 2 نفر است در حالیکه در شرکت سهامی خاص حداقل 3 نفر سهامدار نیاز می باشد.
2- سرمایه اولیه در شرکت با مسئولیت محدود تنها در اساسنامه قید می گردد و نیازی به افتتاح حساب و واریز وجه نمی باشد.در صورتی که در شرکت سهامی خاص ، سهامداران مکلفند که حداقل 35 % از سرمایه اولیه را به حسابی به نام شرکت تودیع دهند و گواهی مربوطه به هنگام تشکیل شرکت ارائه گردد و 65 % باقیمانده سرمایه در تعهد سهامداران بماند.
3- انتخاب بازرس اصلی و علی البدل در شرکت سهامی خاص اجباری ولی در شرکت با مسئولیت محدود اختیاری است.
4- مدت مدیریت مدیران در شرکت با مسئولیت محدود محدودیتی ندارد و اعضای شرکت می توانند مدت محدود یا نامحدود برای مدیران در نظر بگیرند اما در شرکت های سهامی خاص مدیران حداکثر به مدت دو سال انتخاب می شوند.
5- مدیران شرکت با مسئولیت محدود را می توان از بین شرکاء یا خارج از آن ها انتخاب نمود اما در شرکت سهامی خاص مدیران باید حتماَ از میان سهامداران شرکت انتخاب شوند و یا بعد از انتخاب تعداد و سهام وثیقه ای که در اساسنامه معین شده است را تهیه و به صندوق شرکت تسلیم نمایند.
6- حق رای در شرکت سهامی خاص به تعداد سهام و در شرکت با مسئولیت محدود به نسبت سرمایه خواهد بود.
7- سرمایه در شرکت با مسئولیت محدود به سهام یا قطعات سهام تقسیم نمی شود و شرکا فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات می باشد.
8- نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکت های با مسئولیت محدود از طریق تنها تشکیل مجمع قابل انجام می باشد ولی در شرکت سهامی خاص برای نقل و انتقال سهام ابتدا واگذار کنندگان سهام و گیرندگان سهام به اداره دارایی مربوط به حوزه مالیاتی مربوط به شرکت مراجعه می کنند و پس از اخذ گواهی 4%مالیات نقل و انتقال سهام از طریق تشکیل ممجتمع به همراه گواهی نقل و انتقال اخذ شده از دارایی کار خود را به انجام می رسانند.
9- در صورتی که بخشی از شرکت را آورده های غیر نقدی تشکیل دهد تقویم این آورده ها در شرکت با مسئولیت محدود توسط شرکا صورت خواهد گرفت و مسئولیت صحت برآورد به عهده شرکا خواهد بود اما در شرکت های سهامی خاص تقویم آورده های غیر نقدی توسط کارشناس رسمی دادگستری انجام خواهد گرفت.
شرایط ثبت شرکت سهامی خاص
– حداقل ۳ نفر عضو هیات مدیره به همراه دو نفر بازرس اصلی و علی البدل
– سرمایه اولیه شرکت یک میلیون ریال می باشد
– واریز ۳۵% از سرمایه اولیه شرکت و ارائه گواهی بانکی–
مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت سهامی خاص
1. اظهارنامه شرکت ( فرم چاپی ) 2 برگ
2. اساسنامه شرکت 2 جلد
3. صورتجلسه مجمع عمومی موسسین 2 نسخه
4. صورتجلسه هیات مدیره با امضای مدیران منتخب 2 نسخه
5. فتوکپی شناسنامه کلیه سهامداران و بازرسین
6. ارائه گواهی پرداخت حداقل 35 % سرمایه شرکت از بانکی که حساب شرکت در شرف تاسیس در آن جا افتتاح شده است.
7. ارائه مجوز در صورت نیاز ( بنا به اعلام اداره ثبت شرکت ها )
8. ارائه تقویم نامه کارشناس رسمی دادگستری ( اگر آورده شرکت غیر نقدی منقول و یا غیرمنقول باشد) .
9. ارائه اصل سند مالکیت ( اگر اموال جزء سرمایه شرکت باشد ).
مراحل ثبت شرکت سهامی خاص در کرمان
–  ثبت اینترنتی شرکت از طریق کارشناسان مجرب فکر برتر
–  بعد از تایید نهایی ثبت شرکت دریافت تایید نام شرکت
–  امضاء کلیه اوراق توسط اعضاء هیئت مدیره و سهامداران
–  ارسال مدارک به اداره ثبت شرکتها از طریق پست و درج بارکد پستی در سامانه اداره ثبت شرکت ها
–  تایید مدارک توسط کارشناس اداره ثبت شرکتهای کرمان و صدور آگهی تاسیس
– مراجعه وکیل به اداره ثبت شرکتها و دریافت پرونده ثبتی به همراه آگهی تاسیس دارای شماره ثبت و شناسه ملی
– ثبت نام روزنامه رسمی طی مدت ۱۵ الی ۲۰ روز کاری
شرایط ثبت شرکت با مسئولیت محدود :
– حداقل دونفر شریک بالای ۱۸ سال
– سرمایه اولیه شرکت یک میلیون ریال می باشد
–  اقرار مدیرعامل مبنی بر دریافت کل سرمایه
مدارک لازم جهت ثبت شرکت با مسئولیت محدود عبارتند از :
1. تقاضانامه ثبت شرکت ( فرم چاپی ) 2 برگ
2. شرکت نامه رسمی ( فرم چاپی ) 2 برگ
3. اساسنامه شرکت
4. صورتجلسه مجمع عمومی موسسین و هیات مدیره 2 نسخه
5. فتوکپی شناسنامه کلیه شرکا و مدیران ( اگر مدیر خارج از سهامداران انتخاب شود)
6. اخذ و ارائه مجوز مربوطه ( در صورت نیاز )
مراحل ثبت شرکت بامسئولیت محدود در کرمان
_ ثبت سامانه ای شرکت توسط کارشناسان مجرب فکر برتر
– بعد از تایید نهایی ثبت شرکت دریافت تایید نام شرکت
– امضاء کلیه اوراق توسط اعضاء هیئت مدیره و سهامداران

https://danasabt.ir/


– ارسال مدارک به اداره ثبت شرکتها از طریق پست و درج بارکد پستی در سامانه اداره ثبت شرکت ها
– تایید مدارک توسط کارشناس اداره ثبت شرکتهای کرمان و صدور آگهی تاسیس
– مراجعه وکیل به اداره ثبت شرکتها و دریافت پرونده ثبتی به همراه آگهی تاسیس دارای شماره ثبت و شناسه ملی
– ثبت نام روزنامه رسمی طی مدت ۱۵ الی ۲۰ روز کاری



:: بازدید از این مطلب : 129
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 16 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

طرح صنعتی عبارتست از مجموعه ای از خطوط، طرح ،نحوه گرفتن کارت بازرگانی  رنگ ، شکل ، ترکیب رنگی یا غیررنگی ، دو بعدی یا سه بعدی ، هرگونه نمای داخلی یا خارجی، جزئی یا کلی یک محصول ، بسته بندی ، پوشش ، طرح های چاپی و گرافیکی که به محصول شکل ظاهری خاصی بدهد و ویژگی و چهره جدیدی را ارائه دهد که به طور صنعتی قابل اجراء است.
در واقع، طرح صنعتی به جنبه های زیبا شناختی و شکل ظاهری یک محصول اعم از محصولات و فرآورده های صنعتی و یا صنایع دستی مرتبط می باشد و عامل مهم برای جذب مشتریان است؛ به طوری که می توان گفت این جذابیت بصری یکی از مولفه های اساسی است که بر تصمیم مشتریان برای انتخاب یک محصول و ترجیح دادن آن بر محصولات و فرآورده های دیگر تاثیرگذار می باشد. این تاثیر به ویژه در فرضی که محصولات و فرآورده های بنگاه ها دارای کیفیت یکسان باشند، به مراتب بیشتر است ؛ زیرا در این صورت ظاهر و زیبایی محصولات بعلاوه قیمت پایین آن می تواند مشتری را برای انتخاب جذب کند.
ثبت طرح صنعتی برای صاحبان طرح به ویژه بنگاه ها می تواند فواید و آثار زیادی داشته باشد. به عنوان مثال ثبت طرح صنعتی، رقابت سالم و عادلانه و فعالیت صادقانه تجاری را تشویق می کند که نتیجه آن می تواند به نوبه خود ، تولید طیف وسیعی از محصولات را که از نظر زیبایی شناختی جذاب هستند ارتقاء دهد.
به موجب ماده 21 قانون ثبت اختراعات ، طرح های صنعتی و علائم تجاری ، طرح صنعتی زمانی قابل ثبت است که جدید و یا اصیل باشد. طرح صنعتی زمانی جدید است که از طریق انتشار به طور محسوس و یا از طریق استفاده به هر نحو دیگر قبل از تاریخ تسلیم اظهارنامه یا بر حسب موزد قبل از حق تقدم اظهارنامه برای ثبت در هیچ نقطه ای از جهان برای عموم افشاء نشده باشد.
با توجه به مراتب فوق، رویه قضایی ایران دو اصطلاح جدید و اصیل را دارای معنای متفاوت دانسته و طرح صنعتی را در صورتی که از اصالت برخوردار باشد و جدید باشد ، قابل ثبت شناخته است.

  • تفاوت بین دو شرط اصالت و جدید بودن طرح

در تعریف اصالت آمده است : " .... هر پدیده ناشی از کار یا تلاش فکری شخصی ، با جنبه تخیلی یا جنبه هنری ".
آیین نامه قانون مصوب 1386 در ماده 84 از طرح اصیل به شرح ذیل تعریف کرده است :
طرح صنعتی در صورتی اصیل محسوب می شود که به طور مستقل طراح پدید آمده و کپی و تقلید طرح های موجود نباشد، به نحوی که از دید یک کاربر آگاه ، متفاوت از طرح هایی باشد که قبلاَ در اختیار عموم قرار گرفته است.
همانطور که تعاریف ارائه شده از " اصالت " حکایت دارد، اصالت در حقوق مالکیت ادبی و هنری و مفهوم سنتی آن عبارت است از اینکه اثر زاییده فکری خود پدید آورنده باشد. به عبارت دیگر، همینکه اثر یا طرح ناشی از کار یا تلاش فکری پدید آورنده باشد کافی است که دارای اصالت تلقی گردد.
با توجه به مجموع مراتب فوق ، ذکر نکات ذیل ضروری است :
1- طرح مورد درخواست ثبت باید متفاوت از طرح هایی باشد که قبلاَ در اختیار عموم قرار گرفته است. به عبارت دیگر این تفاوت باید آشکار و چشم گیر باشد و تفاوت های جزئی و ناچیز نمی تواند منظور نظر قانونگذار را تامین کند.
2- برای تشخیص و احراز اصالت به شرحی که در ماده 84 آیین نامه مصوب 1387 آمده است، نه تنها معیارهای ذهنی و مجرد بلکه معیارهای عینی نیز ضرورت دارد. به عبارت دیگر برای احراز اصالت به معنایی که در آیین نامه آمده است، کاربر نه تنها باید خود طرح را مورد توجه قرار دهد بلکه طرح های موجود را نیز مورد توجه قرار دهد، یعنی در واقع ملاک های شخصی و نوعی برای احراز اصالت به معنایی که در ماده 84 آیین نامه آمده است، ضرورت دارد.
شرط اصالت به معنای سنتی می تواند تفاوت اساسی با شرط نو بودن و جدید بودن داشته باشد، عمده تفاوت های میان اصالت و جدید بودن به شرح ذیل است :
1- اصیل بودن به شکل اثر بر می گردد ولی نو بودن به ماهیت اثر.
2- اصیل بودن در مورد آثار ادبی و هنری لازم است اما نو بودن در مورد آثار صنعتی.

https://danasabt.ir/


3- اصیل بودن نشان و مشخصه یک تلاش خلاقانه است اما نو بودن به معنی فقدان مشابه یک اثر در گذشته است.
4- اصیل بودن جنبه شخصی دارد ولی نو بودن جنبه نوعی دارد.
5- هر اثر نو اصیل و ابتکاری نیز می باشد اما برخی آثار ابتکاری اثر نو نیستند.



:: بازدید از این مطلب : 132
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 14 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

رفراکتومتر (Refractometer) یک دستگاه اندازه‌گیری است که برای اندازه‌گیری شاخص شکستندگی یا همان اندیس شکست نور در یک ماده استفاده می‌شود. هود لامینار این دستگاه اصولاً برای تعیین درصد کنسانتره یا شکر محلول در آب استفاده می‌شود و در بسیاری از صنایع مانند علوم غذایی، شیمی، برق، پزشکی، کشاورزی و صنایع نفت و گاز به کار می‌رود.

رفراکتومتر چیست؟

رفراکتومتر (refractometer) از دو کلمه (Refract (o به معنی شکستن و meter به معنی سنجش تشکیل شده است و به معنی شکست سنج است. رفراکتومتر نوعی دستگاه برای تشخیص خلوص و شناسایی مواد در آزمایشگاه می‌باشد و به عملی که انجام می‌دهد رفراکتومتری گفته می‌شود؛ رفراکتومتری در واقع ضریب شکست مایعات و گازها و جامدات می‌باشد.

در مصارف پزشکی و آزمایشگاهی رفراکتومتر برای تشخیص میزان اوره، چربی خون، غلظت مایعات، قند خون و همچنین پروتئین خون مورد استفاده قرار می‌گیرد. مهمترین کاربرد آن تعیین غلظت Urine است. این دستگاه خارج از موراد پزشکی و آزمایشگاهی در موارد صنعتی نیز کاربرد دارد؛ مانند استفاده در حوضچه‌های پرورش آبزیان و همچنین تهیه نمک طعام. در دامپزشکی، از انکسار سنج برای اندازه‌گیری کل پروتئین پلاسما در نمونه‌ی خون و ادرار استفاده می‌شود. در تشخیص‌های دارویی و فارماکولوژی، از این دستگاه برای اندازه‌گیری چگالی ویژه‌ی ادرار انسان استفاده می‌شود.

 

طرح کلی رفراکتومتر

رفراکتومتر آزمایشگاهی متشکل از یک منبع نور است که در طول موج مشخص فیلتر شده است. این نور توسط یک عدسی همگرا به سمت سطح مشترک منشور و نمونه هدایت می‌شود. این فرایند منجر به ایجاد دامنه‌ای از زوایه‌های بحرانی شده و برخی از آنها (آنهایی که کمتر از زاویه بحرانی هستند) بطور کامل منعکس می‌شوند. یک سنسور دستگاه بار جفت شده (CCD) شدت نور منعکس شده را به دقت اندازه‌گیری کرده و زاویه بحرانی را که نور شروع به انعکاس کامل می‌کند را تعیین می‌نماید. از آنجا که این زاویه به نسبت ضریب شکست منشور بر نمونه بستگی دارد؛ بنابراین می‌توان ضریب شکست نمونه را با استفاده از ضریب شکست منشور مشخص کرد.

همانطور که شدت نور توسط سنسور CCD اندازه‌گیری می‌شود، مقادیر بدست آمده از آن برای تعیین زاویه بحرانی به کار می‌رود. منحنی نظری “فرنل” بر سیگنال ویدئویی که توسط سنسور CCD ثبت شده است، اعمال می‌شود و امکان تعیین عملی زاویه بحرانی را فراهم می‌سازد. در مقایسه با اندازه‌گیری ساده بوسیله خط سایه، این تکنیک ضریب شکست را بصورت تضمینی و با دقت بسیار بالا محاسبه می‌کند.

 

نحوه کار رفراکتومتر

نحوه کار رفراکتومتر آزمایشگاهی به این صورت است که نور از مایع عبور می‌کند و ضریب شکست آن اندازه‌گیری می‌شود. ضریب شکست به دست آمده برای هر نمونه متفاوت بوده و منحصربفرد می‌باشد. در رفراکتومتر یک خط نور دیده می‌شود که با منشورهای مختلف بدست می‌آید که با عدسی های مختلف برای اپراتور قابل مشاهده می‌باشد.

N ضریب شکست محیط غلیظ، n ضریب شکست (یا همان بریکس) رقیق و i و r به ترتیب زوایای تابش و شکست هستند. در رفراکتومتری زمانی که زاویه تابش 90 یا بحرانی شود اندازه‌گیری می‌شود.

نحوه کار کردن با رفراکتومتر و همچنین خواندن آن می‌توان گفت آسان است و نیاز به تجربه و تخصص زیادی ندارد، یک الی دو قطره از مایعی که در آن ماده حل شده وجود دارد بر روی صفحه شیشه‌ای دستگاه ریخته و درپوش دستگاه را می‌بندیم و جلو نور قرار می‌دهیم. این نور می‌تواند نور خورشید باشد و یا نور مصنوعی محیط. حال عدد بریکس بر روی دستگاه نقش می‌بندد و شما می‌توانید با کمک گرفتن از جدول بریکس این اعداد را تفسیر نمایید. همچنین جدول تصحیح حرارتی نیز می‌تواند کمک بسزایی انجام دهد.

در علم آزمایشگاهی امروزه علاوه بر مواردی که در بالا نام بردیم مواردی مانند شوری و PH آب و ارزش غذایی را نیز با رفراکتومتر می‌توان بدست آورد.

اجزای دستگاه رفراکتومتر

دارای دو منشور انتشار دهنده و شکست‌دهنده می‌باشد. نمونه‌ای قرار مورد ارزیابی قرار بگیرد بیم این دو منشور قرار گرفته و ابتدا نور وارد منشور انتشار دهنده می‌شود و از این طریق به نمونه می‌رسد و سپس به منشور شکست‌دهنده می‌رود. قبل از ریختن هر بار نمونه منشورها کاملاً باید تمیز شوند. در هر دستگاه دو لنز تصویر و دیگری لنز n وجود دارد. ترمومتر که برای تنظیم درجه حرارت و گرما استفاده می‌شود و تنظیم کننده های تصویر که تصاویر را تنظیم کرده و به شما نشان می‌دهند.

  • بخوانید: ضریب شکست چیست

نحوه خواندن رفراکتومتر

 

عملکرد رفراکتومتر براساس اصول فیزیکی شکست نور است (قانون اسنل). سرعت نور هنگام ورود به محیط های نوری پر تراکم، کمتر شده و هنگام ورود به محیط های نوری کم تراکم بیشتر می‌شود. تغییر سرعت نور با تغییر جهت آن همراه است؛ بطوریکه در زاویه تابش خاص، نور در محیط دوم منکسر نشده و بطور کامل منعکس می‌گردد. زاویه‌ای که این فرایند در آن رخ می‌دهد بعنوان زاویه بحرانی شناخته شده است و این دستگاه در این زاویه، میزان انکسار را اندازه‌گیری می‌نماید.

 

 

 

 

نمونه مورد اندازه‌گیری در تماس مستقیم با منشور است. بخشی از نور ورودی در زاویه‌های کمتر از زاویه بحرانی بازتاب کل، بوسیله نمونه شکسته می‌شود؛ در حالیکه نور ورودی از زاویه‌های بزرگتر از زاویه بحرانی، بطور کامل انعکاس می‌گردد. سنسور ارایه با رزولوشن بالا، میزان نور منعکس شده را اندازه‌گیری می‌کند.

انواع رفراکتومتر

چهار نوع رفراکتومتر دستی آنالوگ، رفراکتومتر رومیزی، رفراکتومتر دستی دیجیتال و رفراکتومتر آنلاین موجود است. در ادامه به بررسی دقیقِ دو نسل رفراکتومتر خواهیم پرداخت. 

 

نسل قدیم

در این حالت چند قطره از نمونه را بر روی صفحه دستگاه می‌ریزیم. میزان نمونه باید به اندازه باشد و کم و زیاد نشود و سپس لامپ مقابل منشور قرار می‌گیرد. زمانی که دستگاه شروع به کار کرد، می‌توان نوردهی عدسی‌ها را کم یا زیاد نمود. سپس نتایج به صورت آنالوگ ثبت میشد و باید به صورت دستی نوشته میشد!

نسل جدید

در اینجا نیز باید نمونه به اندازه‌ای باشد که منشور را کاملاً بپوشاند و برای تنظیم کانون عدسی تا زمانی که علامت ضربدر واضح شود از پیچ‌های تنظیم استفاده می‌کنیم. سپس با فشردن دکمه READ نتیجه بر روی صفحه دستگاه نمایان می‌شود. در دستگاه‌های جدیدتر دما نیز ثبت می‌شود. دستگاه باید به صورت مداوم تمیز شود. حتی وجود گرد و غبار نیز می‌تواند نتیجه را تغییر دهد. برای پاک‌کردن صفحه‌ها از گوی پنبه‌ای استفاده نمایید تا شیشه‌های آن دچار خش نشود و دوباره با پنبه تمیز و الکل صفحه را شستشو دهید.

نوع رفراکتومترها ممکن است متفاوت باشد، اما دو نوع رایج آن عبارتند از:

https://hakimazma.com/%d9%87%d9%88%d8%af-%d8%a2%d8%b2%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%b4%da%af%d8%a7%d9%87%db%8c/%d9%87%d9%88%d8%af-%d8%b4%db%8c%d9%85%db%8c%d8%a7%db%8c%db%8c/

  1. رفراکتومتر دستی: این نوع رفراکتومترها به صورت دستی استفاده می‌شوند و نیازمند تعداد کمی نمونه مایع هستند. نمونه مایع روی پریزم قرار می‌گیرد و با چشم یا با استفاده از مقیاس‌های مخصوص در دستگاه، شاخص شکست آن اندازه‌گیری می‌شود.

  2. رفراکتومتر دیجیتال: این نوع رفراکتومترها دارای صفحه نمایش دیجیتال هستند که مقادیر اندازه‌گیری شده را به صورت عددی نمایش می‌دهند. برخی از رفراکتومترهای دیجیتال مجهز به امکانات اتصال به کامپیوتر یا سیستم‌های دیگر هستند تا اطلاعات اندازه‌گیری شده را به صورت الکترونیکی ذخیره و تجزیه‌وتحلیل کنند.



:: بازدید از این مطلب : 124
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

عصب کشی چیست و چگونه انجام می‌شود؟

عصب کشی دندان فرآیندی است که در آن عصب دندان‌های پوسیده شده که به عصب زده اند از بین می‌رود. لمینت دندان در رشت عصب کشی یک نوع روش درمانی ریشه دندان است که برای ترمیم قسمت داخلی آسیب دیده دندان استفاده می‌شود. این کار شامل سوراخ کردن و برداشتن قسمت مرکزی نرم، معروف به پالپ دندان است. پالپ دندان از بافت همبند، منبع خون و اعصاب تشکیل شده و تا ریشه‌های دندان امتداد می‌یابد. پس از برداشتن پالپ فضای خالی با استفاده از مواد کامپوزیتی پر می‌شود. 

قبل از شروع عصب کشی، دندانپزشک شما از دندان آسیب دیده با استفاده از اشعه ایکس عکس برداری می‌کند. این کار به تعیین میزان آسیب دیدگی کمک کرده و تضمین می‌کند که عصب کشی بهترین راه حل برای دندان آسیب دیده است. ابتدا برای عصب کشی از بی حسی استفاده می‌شود. این به این معنی است که شما در حین عصب کشی هیچ دردی را حس نخواهید کرد. اگر اضطراب بیش از حد دارید، استفاده از آرام بخش نیز می‌تواند گزینه مناسبی برای کاهش آن باشد. 

قبل از شروع عصب کشی، یک مانع لاستیکی کوچک روی ناحیه قرار می‌گیرد. این مانع باعث ایزوله شدن و خشک نگه داشتن آن در طول عمل می‌شود. سپس یک حفره کوچک در تاج دندان برای دسترسی به پالپ ایجاد می‌شود. پس از برداشتن پالپ، فضای خالی تمیز شده و کانال‌های خالی با موادی مانند گوتاپرکا پر می‌شود. سپس نوبت به استفاده از یک پانسمان برای جلوگیری از ورود مجدد باکتری می‌رسد. درد در حین عصب کشی به دلیل استفاده از بی حسی اتفاق نمی‌افتد، اما پس از از بین رفتن اثر بی حسی ایجاد درد به علت تحریک اعصاب دندان امکان پذیر خواهد بود. 

درد دندان عصب کشی شده تا چه زمانی باقی می‌ماند؟

احتمال این که درد در اثر عصب کشی از بین برود، بسیار بیشتر از ایجاد آن است. احساس درد تا چند روز پس از عصب کشی بسیار طبیعی است، اما اگر درد دندان شما غیر قابل تحمل باشد، باید به دندانپزشک مراجعه کنید. اگر پس از گذشت سه تا پنج روز پس از عصب کشی متوجه درد بسیار شدیدی شدید، این درد غیر طبیعی محسوب خواهد شد. عوامل مختلفی وجود دارند که این درد را تشدید می‌کنند. 

معمولا درد شدیدی که پس از یک هفته باقی مانده است، نشان می‌دهد که در دندان عفونت وجود دارد و از بین نرفته است. این امر می‌تواند شکست عصب کشی را ثابت کند که برای برطرف کردن آن باید از دارو و تمیز کردن مجدد کانال دندان استفاده کنید. در حالی که اتفاق نادری به حساب می‌آید، اما عفونت در استخوان یا کانال ریشه شایع‌ترین درد مداوم پس از عصب کشی است. این عفونت‌ها ممکن است روزها یا حتی سال‌ها پس از جراحی دندان اتفاق بیفتند. 

صرف نظر از این که چه مدت از عصب کشی دندان شما گذشته است، اگر درد دندان عصب کشی شده با علائم زیر را مشاهده کردید، به دندانپزشک خود مراجعه کنید:

  • تغییر رنگ دندان
  • بوی بد مداوم
  • ایجاد طعم بد در دهان
  • حساسیت یا تورم لثه 
  • آبسه دندان
  • تورم در گردن، صورت یا غدد لنفاوی

علاوه بر عفونت، عوامل دیگری هم می‌توانند باعث درد غیرطبیعی به دنبال عصب کشی دندان شوند که ممکن است به درمان‌های بعدی نیاز پیدا کنید. 

علت درد دندان عصب کشی شده بعد از یک سال در هنگام جویدن 

اگر دندان عصب کشی شده بعد از یک سال درد بگیرد، این امر نشان دهنده شکست عصب کشی، ترک خوردگی دندان است. سایر دلایل درد دندان را در ادامه بررسی می کنیم.

دندان ترک خورده است

گاهی اوقات کامپوزیت یا روکش دندان عصب کشی شده ترک می‌خورد و آسیب آن باعث ایجاد درد و عفونت می‌شود. وقتی که دندان عصب کشی شده ترک می‌خورد، ترمیم و درمان آن بسیار چالش برانگیز است. دندانپزشکان ممکن است کشیدن دندان و استفاده از ایمپلنت را توصیه کنند. دندانپزشک ایمپلنت را با روکش دندان ترمیم می‌کند. اگر نمی‌خواهید که دندان خود را ایمپلنت کنید، تکرار دوباره عصب کشی امکان دارد که تاثیرگذار باشد. 

عصب کشی با شکست روبرو شده است

برخی اوقات دندان به طور کامل بهبود نمی‌یابد و عفونت دیرتر نمایان می‌شود. از بین بردن عفونت از کانال‌های خمیده در ریشه دندان برای دندانپزشک می‌تواند چالش برانگیز باشد. اگر عفونت در دندان بماند می‌تواند درد دندان عصب کشی شده بعد از یک سال را به وجود بیاورد. 

بهداشت کامل دهان و دندان رعایت نشده است

همه دندانپزشکان توصیه می‌کنند چه قبل و چه بعد از عصب کشی حتما از مسواک و نخ دندان استفاده کنید. عدم استفاده از آن‌ها می‌تواند دندان را با مشکلاتی مانند هدایت باقی مانده‌های غذا به داخل حفره‌های دندان مواجه کند.

روکش کشیدن دندان به تعویق افتاده است

دندان‌های عصب کشی شده معمولا دارای کامپوزیت‌های نقره ای هستند که ممکن است ظاهر خوبی در داخل دندان نداشته باشند. اگر بتوانید دندان عصب کشی شده را با استفاده از روکش ترمیم کنید، هم ظاهر خوبی خواهد داشت و هم از دندان در برابر جذب باکتری و عفونت محافظت خواهد کرد. 

مهر و موم نامناسب

اگر دندان خود را عصب کشی کرده باشید، مشاهده می‌کنید که فضای خالی را با استفاده از گوتارکا پر می‌کنند. اگر این مواد به خوبی جای خالی را پر نکنند و چیزی مانند یک حفره درون آن‌ها باقی بماند، باعث جذب باکتری، ایجاد عفونت و در نتیجه درد زیاد خواهد شد. 

بهترین روش برای تسکین درد دندان عصب کشی شده 

در مورد برطرف کردن مشکلات درد دندان عصب کشی شده پس از یک سال، درمان مجدد یا جراحی ریشه بهترین انتخاب است. برخی از دندانپزشکان شما را به یک متخصص عصب کشی ارجاع می‌دهند. این متخصص از ابزارها و تکنیک‌های مخصوص استفاده می‌کند تا عفونت دندان را از بین ببرد. 

پس از تکرار عصب کشی، دندانپزشک از ابزاری برای بزرگنمایی دندان شما استفاده می‌کند تا از برداشتن بافت عفونی اطمینان حاصل کند. با پیشرفت تکنولوژی، استفاده از لیزر در همه حوزه‌ها فراگیر شده است. به وسیله لیزر کم توان و تاباندن اشعه‌های آن به ناحیه آسیب دیده می‌توان درد دندان عصب کشی شده بعد از یک سال را تسکین داد. علاوه بر آن، اگر روند درمان ریشه با استفاده از لیزر انجام شود، پالپ دندان نیز به صورت کامل پاکسازی خواهد شد. معمولا در روش‌های سنتی پاکسازی دندان و کانال‌ها به طور کامل انجام نمی‌شود. لیزر قادر است که بافت‌های آسیب دیده را با دقت بسیار بالایی ترمیم کند. 

چگونه از شکست عصب کشی می‌توان جلوگیری کرد؟

اگر عصب کشی دندان خود را نزد یک دندانپزشک حاذق انجام دهید، به ندرت باعث شکست آن خواهد شد. در نتیجه، نیاز به عصب کشی برای دومین بار نخواهد داشت. جدا از مهارت دندانپزشک، برای داشتن یک عصب کشی موفق باید از دستورات لازم برای بعد از آن در منزل پیروی کنید. همچنین کارهایی وجود دارد که می‌توانید با انجام دادن آن‌ها به جلوگیری از ایجاد مشکلات احتمالی کمک کنید. 

  • پس از عصب کشی حتی پس از چند سال، به طور مداوم مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.
  • از غذاهای خشک و سفت استفاده نکنید. 
  • هرگز مواد غذایی گرم و سرد را با یکدیگر استفاده نکنید، چرا که باعث تحریک دندان‌ها خواهد شد. 
  • از دندان قروچه کردن و زدن ضربه به دندان خودداری کنید. 

اگر درد غیر طبیعی دارید، باید هر چه زودتر به دندانپزشک مراجعه کنید تا هر چه سریع‌تر دلایل آن را بررسی کند. دندانی که پس از عصب کشی دوباره عفونی شود، قابل درمان است. در بدترین حالت، ممکن است نیاز به یک عصب کشی دیگر، کشیدن یا اپیکتومی داشته باشید. عصب کشی می‌تواند استرس زیادی را در فرد ایجاد کند. استرس زیادی می‌تواند به اعصاب آسیب بزند و باعث ایجاد درد دندان عصب کشی شده بعد از یک سال شود. 

راهکارهای کاهش درد دندان عصب کشی شده بعد از یک سال در منزل

داشتن احساس در حتی پس از مدت طولانی بعد از عصب کشی می‌تواند آزاردهنده باشد. اکثر افراد عصب کشی را برای کاهش و از بین رفتن درد انجام می‌دهند، اما اگر بعد از یک سال هنوز هم درد را تجربه می‌کنید، می‌تواند غیر طبیعی و دشوار باشد. قبل از این که درد دندان عصب کشی شده بعد از یک سال بیش از حد زیاد شود، می‌توانید کارهای زیر را برای کاهش درد آن انجام دهید و در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید. 

  • استفاده از کمپرس یخ: گذاشتن یخ روی دندانی که درد می‌کند می‌تواند درد را تا حد زیادی تسکین دهد. اما توجه کنید که یخ نباید به صورت مستقیم روی دندان گذاشته شود، چرا که قرار دادن ناگهانی آن می‌تواند  دندان را دچار شوک کند. بهتر است که یخ را در یک پارچه کوچک نازک و تمیز بپیچید و سپس آن را روی دندان قرار دهید. 
  • https://drshamsdentist.com/%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%BE%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/
  • داروهای مسکن: داروهای ضد التهاب و مسکن می‌توانند درد دندان را تا حد زیادی کاهش دهند. این داروها بیشتر در شکل قرص در دسترس هستند  و بهتر است که قبل از مصرف هر کدام با دندانپزشک مشورت کنید. 
  • رعایت بهداشت: مسواک زدن و استفاده از نخ دندان می‌تواند در پیشگیری از بروز عفونت و ورود باکتری‌ها به داخل دندان جلوگیری کند. بهتر است که لابه‌لای دندان تحریک شده که درد  زیادی دارد از نخ دندان استفاده نکنید، چرا که می‌تواند وضعیت آن را تا حدی بدتر کند. 
  • استفاده از غذاهای مایع و گرم: اگر بلافاصله غذای گرم را بعد از سرد میل کنید دندان تا حد زیادی تحریک شده و دچار درد دندان عصب کشی شده بعد از یک سال می‌شوید. 


:: بازدید از این مطلب : 129
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 13 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

1- شیوه انتخاب بازرسان :
همان گونه که در مقالات پیش گفته شد،مراحل ثبت شرکت  نخستین بازرس یا بازرسان در شرکت سهامی عام به وسیله مجمع عمومی موسس و در شرکت سهامی خاص توسط موسسان انتخاب می گردند. پس از تشکیل و ثبت شرکت ، انتخاب و برکناری بازرسان از وظایف مجمع عمومی سالیانه است .

با این حال در یک مورد، بازرس ممکن است به حکم دادگاه انتخاب گردد و آن در صورتی است که مجمع عمومی بازرس تعیین نکرده و یا بازرس نتواند یا نخواهد گزارش بدهد، به حکم ماده 153 لایحه اصلاحی قانون تجارت 1347، دادگاه به درخواست هر ذینفع ، به تعیین بازرس مبادرت خواهد کرد.
ماده 144 لایحه اصلاحی قانون تجارت 1347، به عنوان مقرره آغازین بر بخش ناظر بر بازرسان ، شیوه انتخاب و برکناری آنان را پیش بینی نموده است، در حالی که تبصره ماده مزبور حکم دیگری را که در ارتباط با شرایط انتخاب بازرسان شرکت های سهامی عام است، مورد توجه قرار داده است. ماده مرقوم اشعار می دارد :
" مجمع عمومی عادی در هر سال یک یا چند بازرس انتخاب می کند تا بر طبق این قانون به وظایف خود عمل کنند. انتخاب مجدد بازرس یا بازرسان بلامانع است . مجمع عمومی عادی در هر موقع می تواند بازرس یا بازرسان را عزل کند به شرط آنکه جانشین آن ها را نیز انتخاب نماید ".
با ملاحظه مفاد ماده بالا چند نکته قابل توجه به نظر می رسد :
اول آنکه : مجمع عمومی عادی هر سال باید نسبت به انتخاب بازرسان اقدام نماید. لذا دوره مسئولیت بازرسان نمی تواند از یک سال بیشتر باشد. به علاوه از قسمت دوم ماده برمی آید که ادامه کار بازرسان موجود تنها با انتخاب مجدد آن ها امکان پذیر است.
دوم آنکه : از آنجا که بازرس یا بازرسان توسط مجمع مزبور انتخاب می گردند، همان ارگان " در هر موقع می تواند " آنان را عزل کند، البته مشروط به اینکه جانشین آن ها را انتخاب کرده باشد.
نکته سوم که از ماده 146 به دست می آید ، عبارت از تکلیف مجمع عمومی عادی به انتخاب یک یا چند بازرس علی البدل است ، در حالی که در مورد مدیران این الزام وجود ندارد.
ماده 88 لایحه اصلاحی قانون تجارت 1347، برای انتخاب بازرسان اکثریت نسبی را کافی دانسته است.
2- شرایط انتخاب بازرسان :
قانون گذار راجع به شرایط لازم برای تصدی سمت بازرسی در شرکت سهامی خاص هیچ گونه پیش بینی خاصی را منظور نداشته است. لکن در تبصره ماده 144 ناظر انتخاب بازرسان شرکت سهامی عام وضعیت متفاوت است. به موجب این تبصره :
" در حوزه هایی که وزارت اقتصاد اعلام می کند وظایف بازرسی شرکت ها را در شرکت های سهامی عام اشخاصی می توانند ایفا کنند که نام آن ها در فهرست رسمی بازرسان شرکت ها درج شده باشد. شرایط تنظیم فهرست و احراز صلاحیت بازرسی در شرکت های سهامی عام و درج نام اشخاص صلاحیتدار در فهرست مذکور و مقررات و تشکیلات شغلی بازرسان تابع آیین نامه ای می باشد که به پیشنهاد وزارت اقتصاد و تصویب کمیسیون های اقتصاد مجلسین قابل اجرا خواهد بود . "
در اجرای مقرره بالا، دو سال بعد " آیین نامه اجرای تبصره ماده 144 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب 24 اسفندماه 1347 درباره انتخاب بازرس شرکت های سهامی عام " به تصویب کمیسیون اقتصاد مجلسین سنا و شورای ملی رسید. این آیین نامه در 6 ماده علاوه بر تعیین شرایط اشخاص داوطلب بازرسی و شیوه انتخاب این گونه داوطلبان ، تاسیس کانونی به منظور عملی نمودن اهداف آیین نامه را پیش بینی نموده بود.
در ماده یک آیین نامه، شرایط داوطلبان امر بازرسی بدین شرح مقرر شده است :
1- داشتن حسن شهرت و نداشتن پیشیمه کیفری موثر.
2- داشتن درجه لیسانس یا بالاتر در یکی از رشته های متناسب با وظایف و مسئولیت های بازرسی به تشخیص کمیسیون مذکور در ماده 2.
3- داشتن حداقل 5 سال تجربه متناسب با وظایف و مسئولیت های بازرسی به تشخیص کمیسیون مذکور در ماده 2.
4- عدم اشتغال به نمایندگی مجلس.
5- عدم اشتغال به طور تمام وقت در موسسات وابسته به دولت و شهرداری ها و موسسات وابسته به آن .
مطابق ماده 2 احراز صلاحیت داوطلبان بر عهده کمیسیونی مرکب از نمایندگان وزرای اقتصاد، دادگستری و دارایی و نیز دو نماینده از اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، گذارده شد.
ماده 5 آیین نامه یادشده، تشکیل کانونی تحت عنوان " کانون بازرسان شرکت های سهامی عام " را مشروط به رسیدن شمار بازرسان به سی تن ، پیش بینی نموده بود. با تشکیل کانون مزبور ، وظیفه " انتخاب و تنظیم فهرست داوطلبان بازرسی شرکت های سهامی عام و رسیدگی به سلب صلاحیت و اعلام آن " بر عهده کانون واگذار گردید. با این حال تایید فهرست بازرسان باید توسط کمیسیون یادشده صورت می گرفت.
همان طور که پیش تر گفته شد، به علت متروک گذاشته شدن اجرای آیین نامه اجرایی تبصره ماده 144 لایحه اصلاحی، که تنها ناظر بر شرکت های سهامی عام است، و ضرورت وضع مقرراتی جامع، در " قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه ای حسابداران ذی صلاح به عنوان حسابدار رسمی " 1372 تلاش گردید تا خلاء موجود برطرف گردد.
در اجرای تبصره 1 این قانون ، که شرایط و ضوابط مربوط به تعیین صلاحیت حسابداران رسمی و چگونگی انتخاب آنان را به آیین نامه ای که باید به تصویب دولت می رسید محول نموده بود ، " آیین نامه تعیین صلاحیت حسابداران رسمی و چگونگی انتخاب آنان " در سال 1374 به تصویب هیئت وزیران رسید.
در ماده 3 این آیین نامه ، شرایطی از جمله نداشتن پیشینه کیفری و پیشینه سوء حرفه ای – مالی و اداری ، حسن شهرت ، دارا بودن مدرک کارشناسی مرتبط و داشتن سابقه کاری برای بازرسان قانونی پیش بینی شده است.
مقنن به منظور تضمین درستکاری و حفظ بی طرفی بازرسان شرکت ، انتخاب برخی افراد به این سمت را ممنوع دانسته که این ممنوعیت ها را می توان شرایط سلبی نامید. این ممنوعیت ها در ماده 147 لایحه اصلاحی بدین شرح پیش بینی شده اند :
1- اشخاص مذکور در ماده 111 لایحه اصلاحی ؛
2- مدیران و مدیر عامل : انتخاب بازرسان از میان مدیران نقض غرض به شمار می رود. چرا که مهم ترین وظیفه بازرس نظارت بر کار مدیران و کنترل عملکرد آنان است. در صورتی که هر دو سمت در شخص واحد تجلی یابد، فلسفه وجود نهاد نظارتی بی ثمر خواهد شد.
3- بستگان سببی و نسبی مدیران و مدیر عامل تا درجه سوم از طبقه اول و دوم.
4- هر کس که خود یا همسرش از مدیران یا مدیر عامل به صورت موظف حقوق دریافت می کند.
ممنوعیت های مذکور در بندهای 4-2 بالا به منظور جلوگیری از بروز تعارض منافع بازرس با مصالح شرکت است. چرا که در هر یک از حالات بالا امکان تعارض منافع و تبانی به زیان شرکت و شرکا وجود دارد.
نکته ای که در این ارتباط قابل تامل است، ماده 62 سابق قانون تجارت است که مقرر می داشت : " مفتیش مزبور که ممکن است از غیرشرکا نیز انتخاب شوند ". از عبارت مذکور چنین برمی آید که بر اساس مقررات ماده 62 مرقوم اصل بر سهامدار بودن بازرس بوده است و انتخاب بازرس یا مفتش از غیرسهامداران نیز منع نگردیده بود. در حالی که در لایحه اصلاحی قانون تجارت 1347 صرفاَ به انتخاب بازرس اشاره نموده ، بدون آنکه معترض سهامدار یا غیرسهامدار بودن وی گردد. آیا این به مفهوم گرایش قانون گذار به عدم انتخاب بازرسان از میان سهامداران به منظور جلوگیری از تعارض منافع با سایر سهامداران است ؟ با فرض مثبت بودن پاسخ، در مقررات جاری هیچ گونه منعی در تعیین بازرسان از میان سهامداران به چشم نمی خورد. در نتیجه، باید اصل را بر تجویز نهاد.

 

ضمانت اجرای انتخاب اشخاص در نقض ممنوعیت های بالا، در ماده 152 پیش بینی شده است. به موجب قسمت اخیر این ماده، چنانچه مجمع عمومی عادی بر اساس گزارش کسانی که بر خلاف این ممنوعیت ها به عنوان بازرس انتخاب شده اند، صورت دارایی و ترازنامه حساب سود و زیان شرکت را مورد تصویب قرار دهد، این تصویب به هیچ وجه اثر قانونی نداشته و بی اعتبار است. همچنین به موجب تبصره ماده 89 اصلاحی قانون تجارت 1347 :
" بدون قرائت گزارش بازرس یا بازرسان شرکت در مجمع عمومی اخذ تصمیم نسبت به ترازنامه و حساب سود و زیان سال مالی معتبر نخواهد بود. "
به نظر می رسد با توجه به ضمانت اجرای بالا، انتخاب اشخاص برخلاف ممنوعیت های پیش گفته ، همانند عدم انتخاب بازرس است. لذا، باید بتوان مفاد ماده 153 لایحه اصلاحی را اعمال نمود که بر اساس آن هر ذی نفع می تواند از رئیس حوزه قضایی محل اقامت شرکت ، عزل چنین بازرسی و انتخاب جانشین را بخواهد.
به علاوه در ماده 266 برای اشخاصی که آگاهانه و برخلاف ممنوعیت های پیش بینی شده سمت بازرسی را بپذیرند، ضمانت اجرای کیفری جزای نقدی و حبس مقرر شده است.
قانون شرکت های انگلیس در راستای اجرای دستورالعمل هشتم جامعه اروپایی از سال 1991 نظام جدیدی را برای انتخاب بازرسان حساب پیش بینی نمود که مهم ترین ویژگی آن ها استقلال و بی طرفی آنان است.
مطابق بند یک ماده 25 قانون شرکت های سال 1989 اصلاحی سال 1991، یک شخص در صورتی صلاحیت انتخاب شدن به عنوان بازرس حساب را دارد که :
الف) عضو یک موسسه نظارتی رسمی باشد.
ب) مطابق استانداردهای آن موسسه صلاحیت لازم برای این حرفه را دارا باشد.
بند 2 ماده مزبور انتخاب شخص حقیقی و یا یک موسسه را به عنوان حسابرسی مجاز دانسته است.
همچنین وزیر تجارت می تواند به شخصی که در خارج از بریتانیا، پروانه بازرسی حساب داشته مجوز همان فعالیت در بریتانیا را بدهد.
در ارتباط با شرایط انتخاب بازرسان حساب، حقوق انگلیس در مورد شرکت های پذیرفته شده در بازار بورس و شرکت های خارج از این بازار تفکیک قائل شده است.

https://danasabt.ir/%d9%be%d9%84%d9%85%d9%be-%d8%af%d9%81%d8%a7%d8%aa%d8%b1/


انتخاب بازرسان حساب شرکت های پذیرفته نشده در بازار بورس می تواند مطابق نظام پیشین انتخاب بازرسان حساب انجام گیرد. نظام پیشین انتخاب بازرسان مشمول بند 1 ماده 13 قانون شرکت های 1967 است که بر اساس آن، اشخاصی که دارای پروانه حسابرسی از هیئت تجاری ( اتاق بازرگانی ) و یا وزیر تجارت هستند، مجاز به انتخاب شدن به عنوان بازرس شرکت های پذیرفته نشده در بازار بورس هستند. در حالی که شرکت های پذیرفته شده در بازار بورس بایستی مقررات نظام جدید راکه مبتنی بر مقررات جامعه اروپایی است، در انتخاب بازرس حساب رعایت کنند.
بازرسان می بایست وظایف مراقبتی و نیز مهارتی خود را به نحو متعارف معمول دارند و اطلاعاتی را که به درستی آن ها معتقدند به شرکا اظهار نمایند، در غیر این صورت مسئولیت خواهد داشت.



:: بازدید از این مطلب : 120
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

 

 

دستگاه کوره آزمایشگاهی بسیار پرکاربرد و نیز حساس می باشد. قیمت آون آزمایشگاهی به دلیل اینکه در دمای بالا و مدت زمان طولانی کار می کند بسیار پراستهلاک می باشد.

از این دستگاه برای گرم کردن، سوزاندن کامل مواد و ذوب کردن برخی فلزات به کار می رود.

دستگاه کوره آزمایشگاهی دارای محفظه هایی با عایقی از جنس آجرنسوز، پنبه نسوز، سیمان نسوز و فیبر آلومینا هستند که قابلیت کنترل دمای محفظه و دقت دما 3 الی 10 درجه سلیسیوس را دارد.

از این دستگاه در آزمایشگاه برای خشک کردن، استریل کردن، ذوب کردن برخی فلزات، تست های مخرب و تست های متالوژی استفاده می شود.

کاربردهای کوره آزمایشگاهی و انواع آن

جنس بدنه خارجی از ورق روغنی با پوشش الکترواستاتیک می باشد. محفظه کوره آزمایشگاهی با المنت های قوی در اطراف و سقف دستگاه به کار برده شده است که دمایی در حدود 1100 درجه سانتی گراد و یا 1600 درجه سانتی گراد ایجاد کرده است که برای ذوب کردن و زنیترکردن مواد کاربرد دارد.

در آزمایشگاه سمپل یا نمونه داخل دستگاه در دمای بالا قرار میگیرد تا تست شوند و اگر شرایط مناسب بود و مقاومت لازم و یا شرایط لازم جهت ورود به بازار مشخص می شود.

این دستگاه دارای ترموستات و ترمومتر دیجیتال است و قابلیت نمایش در محدوده دمایی 200 الی 1200 درجه سانتی گراد بین 15 الی 20 درجه می باشد.

کاربرد کوره الکتریکی 1100 درجه سانتی گراد

از این کوره در دمای بین 200 تا 1100 درجه سانتی گراد برای خاکستر کردن برخی مواد در آزمایشگاهها استفاده می شود.

کاربرد کوره الکتریکی 1500 درجه سانتی گراد

از این کوره برای ذوب کردن مواد در محدوده دمایی 200 تا 1450 درجه سانتی گراد برای ذوب کردن مواد در آزمایشگاهها استفاده می شود.

کاربرد کوره لوله ای

 

بسیاری از کوره های لوله ای شامل دو یا بیشتر از دو ناحیه گرمایی می باشد و می تواند گرمایی تا بیش از 1800 درجه گرمایی را تولید کنند که دما توسط یک ترموکوپل تشکیل می شود. این دستگاه مناسب برای تصفیه و سنتز ترکیبات غیر ارگانیک و ارگانیک می باشد. از کوره لوله ای برای اهداف آزمایشگاهی نظیر جاذبه سنجی، رسوب، آنالیز عددی و عملیات عددی به کار می رود.

کاربرد کوره هوای گرم

 

این مدل کوره یک هیتر صنعتی است که در آن با اشتعال ماده سوختنی (گاز یا گازوئیل) در کوره استیل گرما تولید می شود.

کاربرد کوره مایکرویوو

این کوره برای پروتکل های دمایی تحقیقاتی مورد استفاده قرار می گیرد. کوره مایکروویو از انرژی مایکروویو نمونه ها را از درون گرم می کند. کوره مایکروویو از لحاظ انرژی، گرمایش نمونه و ایجاد گرمایش یکنواخت تر، در مقایسه با دیگر کوره ها بازده هی بیشتری داشته و بهتر و سریع تر عمل می کند.

کاربرد کوره خاکستر ساز

از کوره خاکستر ساز برای محاسبه تغییر وزن مواد هنگام احتراق، سوزاندن، حذف مواد و بررسی موادی چون پلاستیک، غلات، غذا، زغال سنگ و چربی حیوانات استفاده می شود.

طرز کار کوره آزمایشگاهی چگونه است؟

  • در ابتدا دستگاه را روی سطح خشک و مسطح می گذاریم.
  • با وصل کردن کابل به سوکت جریان برق، دستگاه را برای روشن شدن آماده کنید.
  • دکمه پاور را روشن کنید.
  • تایمر و زمان خاموش را بر روی دکمه Bypass قرار دهید.
  • دمای مورد نظر را با استفاده از ترموستات مشخص کنید.
  • زمانی که دماسنج به دمای مورد نظر رسید و چراغ قرمز بالای ترموستات خاموش شد، زمان مورد نظر برای دستگاه را در تایمر مشخص کنید.
  • با قرار گرفتن عدد تایمر بر روی صفر کار دستگاه به اتمام رسیده است.

https://hakimazma.com/%d8%af%d8%b3%d8%aa%da%af%d8%a7%d9%87/%d8%a7%d8%aa%d9%88%da%a9%d9%84%d8%a7%d9%88/

نکات ایمنی کار با دستگاه کوره آزمایشگاهی

  • بر روی دستگاه آب یا مایعات ریخته نشود.
  • درب دستگاه کاملا بسته باشد چون گرمای زیادی تولید می شود و به سرعت به بیرون انتقال پیدا می کند.
  • ظروف اشتعال زا درون دستگاه قرار نگیرد.
  • عدم اتصال محکم کابل به سوکت چرا که باعث ذوب کابل، جرقه زدن و در نهایت آتش سوزی می شود.


:: بازدید از این مطلب : 125
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

ترمیم دندان

پوسیدگی دندان‌ها از طریق درمان‌های ترمیمی در دندان‌پزشکی رفع‌ می‌شود.متخصص لمینت دندان رشت  درصورتی‌که به موقع برای رفع پوسیدگی دندان‌ها اقدام نشود، به مرور زمان پیشرفت کرده و موجب دندان درد، عفونت و از دست دادن دندان‌ می‌شود. ازاین‌رو نیاز است که برای مراقبت از دندان‌ها در مقابل پوسیدگی حتما ویزیت‌های دوره‌ای دهان و دندان داشته باشید و به دندان‌پزشک مراجعه کنید. علاوه بر این استفاده از مسواک، نخ دندان و دهان‌شویه نیز همیشه در برنامه روزانه خود داشته باشید. سطوح ترمیم دندان‌های آسیب دیده با توجه به عمق و شدت پوسیدگی دندان متفاوت است. 

به عنوان مثال در مواردی که پوسیدگی فقط به قسمت خیلی کمی از مینای دندان آسیب زده باشد، برداشتن پوسیدگی ساده‌تر است و پر کردن حفره دندان با استفاده از مواد کمتری انجام‌ می‌شود. اما درصورتی‌که پوسیدگی دارای عمق بیشتری باشد و دندان آسیب شدید‌تری دیده باشد، نیاز است که پوسیدگی تا جایی که ادامه دارد کاملا برداشته شود، از طرفی پر کردن این حفره‌های دندانی به مواد پرکننده بیشتری نیاز دارد. در واقع همین مسئله موجب شده که ترمیم سه سطحی در مقایسه با ترمیم یک سطحی هزینه بیشتری داشته باشد و ترمیم کلاس یک دو سه و پنج شرایط و هزینه متفاوتی داشته باشند. 

انواع حفره‌های پوسیدگی دندان بر اساس محل آن‌ها

انواع حفره‌های پوسیدگی دندان با توجه به محل آن‌ها متفاوت است و از روش‌های ترمیمی مختلفی برای درمان استفاده‌ می‌شود که در زیر به آن‌ها اشاره‌ می‌کنیم.

  • ترمیم کلاس ۱

در مواردی که پوسیدگی در حفره‌های سطح اکلوزال دندان‌های پرمولر، مولر و دو سوم قسمت فوقانی دندان‌های خلفی و سطح لینگوال دندان‌های قدامی به وجود‌ می‌آیند نیاز به ترمیم کلاس ۱ دارند. 

  • ترمیم کلاس ۲

اگر پوسیدگی در سطوح بین دندانی ( پروگزیمال) دندان‌های پرمولر و مولر اتفاق بیفتد، ترمیم کلاس ۲ باید انجام شود. 

  • ترمیم کلاس ۳

اگر حفره‌های ناشی از پوسیدگی در سطوح میان دندان در دندان‌های قدامی ( سانترال، لترال و کانین) ایجاد شود و لبه‌های انسیزال دندان‌ها همچنان سالم باشند دندان‌پزشک از ترمیم کلاس ۳ استفاده‌ می‌کند. 

  • ترمیم کلاس ۴

ترمیم کلاس ۴ برای درمان حفره‌هایی که در لبه‌های انسیزال دندان‌ها به وجود‌ می‌آید توسط دندان‌پزشک انتخاب‌ می‌شود.

  • ترمیم کلاس ۵

هنگامی که پوسیدگی دندان‌های قدامی و خلفی، یک سوم جینجوال نزدیک لثه در سطح لیبیال و یا سطح لینگوال را درگیر‌ می‌کند نیاز به ترمیم کلاس ۵ است. 

  • ترمیم کلاس ۶

درصورتی‌که پوسیدگی نوک کاسپ‌های دندان‌های پره مولر، کانین و یا مولر را درگیر کرده باشد باید ترمیم کلاس ۶ انجام شود.

بنابراین همانطور که اشاره شد ترمیم کلاس یک دو سه و پنج هر یک برای درمان پوسیدگی‌های با شدت و سطوح متفاوت توسط دندان‌پزشک انتخاب و استفاده‌ می‌شوند. 

مراحل درمان ترمیم دندان به چه صورتی است؟

دندان‌پزشک پروسه درمانی ترمیم دندان را به صورت زیر انجام‌ می‌دهد.

  • ابتدا دندان‌پزشک از دندان‌های بیمار یک معاینه کامل انجام‌ می‌دهد و با انجام رادیوگرافی و سایر ابزارهای کمکی پوسیدگی دندان‌ها را به طور دقیق تشخیص‌ می‌دهد. 
  • پس از تعیین پوسیدگی‌ها دندان‌پزشک درمان را شروع‌ می‌کند. برای این منظور با تزریق بی‌حسی در موضع فک، دندان را کاملا بی‌حس‌ می‌کند تا بتواند پوسیدگی‌ها را بردارد و بدون آنکه بیمار درد و ناراحتی احساس کند و پر کردن دندان را انجام می‌دهد. 
  • هنگامی که بی‌حسی به‌طورکامل اثر‌ می‌کند دندان‌پزشک با برداشتن پوسیدگی‌ها، حفره‌ای تمیز در دندان ایجاد کرده و آن را با استفاده از مواد ترمیمی مناسب پر‌ می‌کند و فشرده‌ می‌سازد. 
  • دندان‌پزشک برای پر کردن سطح حفره با مواد ترمیمی از ابزار دستی خاصی استفاده‌ می‌کند تا شکلی که برای سطح ترمیم ایجاد‌ می‌کند با سایر قسمت‌های دندان و سایر دندان‌ها مطابقت داشته باشد. اگر پر کردن دندان و بازسازی آن به خوبی انجام شود‌ می‌تواند عملکردی طبیعی همانند سایر دندان‌ها داشته باشد.
  • در پایان دندان‌پزشک کوتاهی یا بلندی ترمیم را کنترل‌ می‌کند تا تداخلی با دندان‌های مقابل نداشته باشد. 
  • سپس آن را پالیش‌ می‌کند تا سطحی صاف و یکدست داشته باشد. درصورتی‌که سطح ترمیم ناهموار باشد پلاک و مواد غذایی به آسانی دور آن انباشته‌ می‌شود و موجب آسیب دیدن ترمیم و کاهش طول عمر آن‌ می‌شود. 

انواع مواد مورد استفاده در دندان پزشکی ترمیمی

برای پرکردن دندان‌ها و روکش آن‌ها از مواد مختلفی استفاده‌ می‌شود که از جمله آن‌ها‌ می‌توان به انواع رزین، آمالگام و سرامیک و غیره اشاره نمود. هر یک از این مواد دارای مزایا و معایب خاصی هستند، ازاین‌رو در موارد مختلفی مورد استفاده قرار‌ می‌گیرند. در ادامه بیشتر به معرفی این مواد‌ می‌پردازیم.

  • آمالگام

یکی از پرکاربردترین مواد ترمیمی آمالگام است، که معمولا برای ترمیم دندان‌های خلفی مورد استفاده قرار‌ می‌گیرد. این ماده متشکل از جیوه مایع و فلزاتی مانند قلع، نقره و مس است. آمالگام قرن‌ها است که برای پر کردن دندان‌ها به کار‌ می‌رود، اما مسمومیت با جیوه موجب شده که افراد کمتر تمایلی به استفاده از آن داشته باشند. البته سازمان بهداشت جهانی در سراسر دنیا این مسئله را تکذیب نموده است.

 این ماده به راحتی حفره‌های کوچک تا بزرگ را با قدرت و استحکام بالایی پر‌ می‌کند و مقرون‌به‌صرفه است. اما رنگ فلزی و نقره‌ای آن موجب شده که هماهنگی با رنگ دندان‌ها نداشته باشد و پس از چند سال موجب تغییر رنگ دندان‌ها‌ می‌شود. معمولا در ترمیم حفره‌های کوچک تا متوسط دندان‌های خلفی، ترمیم‌های بیلداپ و بازسازی تاج دندان از آمالگام استفاده‌ می‌کنند.

  • رزین کامپوزیت

از دیگر موادی که برای ترمیم و پر کردن دندان‌ها مورد استفاده قرار‌ می‌گیرد رزین کامپوزیت‌ها هستند. این مواد که بر پایه پلیمر هستند دارای قابلیت شکل پذیری بالایی بوده و ظاهری بسیار طبیعی برای دندان ایجاد‌ می‌کنند. رزین کامپوزیت‌ها شکل پذیری بالایی دارند و به همین دلیل بیشتر از سایر مواد ترمیمی در درمان اکثر حفره‌های دندانی کاربرد دارند. رزین کامپوزیت‌ها معمولا برای ترمیم حفره‌های بعضی از دندان‌های خلفی مورد استفاده قرار‌ می‌گیرند.

  • RMGI

گلاس آینومر اصلاح شده با رزین نیز نوعی ماده ترمیمی دندان است که به دو صورت مایع و پودر موجود بوده و دندان‌پزشک آن‌ها را ترکیب نموده و برای ترمیم دندان استفاده‌ می‌کند. با توجه به اینکه RMGI دارای خاصیت آزادسازی فلوراید است‌ می‌تواند در درمان حفره‌های پوسیده با آزادسازی فلوراید موجب تقویت ساختار دندان شود. از آنجایی که این ماده دارای میزان حساسیت کمتری نسبت به رطوبت است معمولا در حفره‌های پوسیدگی کلاس ۵ و پوسیدگی سطح ریشه‌ها در نزدیکی لثه مورد استفاده قرار‌ می‌گیرد. ازاین‌رو در صورتی که تحلیل لثه موجب نمایان شدن ریشه‌ها و حساس شدن دندان‌ها شده باشد با استفاده از RMGI‌ می‌توان حساسیت دندان‌ها را کاهش داد. 

  • سرامیک

سرامیک از دیگر مواد پرکننده دندان است که ضمن مقاومت بالایی که دارد زیبایی ظاهری بسیار خوبی به دندان‌ها‌ می‌بخشد، به همین دلیل معمولا برای ترمیم تاج، روکش و بریج دندان‌ها مورد استفاده قرار‌ می‌گیرد. مهم‌ترین مزیت سرامیک این است که دارای رنگ‌بندی است و‌ می‌توان رنگی را انتخاب کرد که با رنگ طبیعی سایر دندان‌ها مطابقت داشته باشد. سرامیک‌ها اگر چه زیبا و طبیعی به نظر‌ می‌رسند اما شکننده‌تر از سایر مواد ترمیمی هستند. 

 ترمیم دندان چه خطرات یا عوارضی دارد؟

ترمیم کلاس یک دو سه و پنج‌ می‌تواند عوارضی به دنبال داشته باشد. از شایع‌ترین عوارض ترمیم دندان‌ می‌توان به ایجاد حساسیت و ناراحتی عمومی بعد از ترمیم اشاره نمود. موارد نادری نیز وجود دارد که ترمیم دندان موجب ابتلا فرد به عفونت و یا ایجاد واکنش آلرژیک نسبت به فلزات به کار رفته‌ می‌شود. 

 از دیگر عوارض ترمیم دندان‌ می‌توان به خرد یا شکسته شدن ترمیم و یا جدا شدن آن اشاره نمود. درصورتی‌که هر یک از این اتفاقات رخ دهد بیمار باید هر چه سریع‌تر به دندان‌پزشک مراجعه نماید تا درمان مجدد دندان در صورت نیاز انجام شود. 

مراقبت‌های پس از ترمیم دندان

پس از ترمیم کلاس یک دو سه و پنج نیاز است که بیمار مراقبت‌هایی را انجام دهد و به مدت ۲۴ ساعت به دستورالعمل‌های زیر عمل کند تا مانع از صدمه دیدن ترمیم‌های دندانی شود.

https://drshamsdentist.com/%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%BE%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/

  • از غذاهای سرد استفاده کند و از مصرف غذاهای داغ خودداری کنید.
  • غذاهای نرم مصرف کنید و از خوردن غذاهای سفت و مغزیجات بپرهیزید.
  • هر روز مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید.
  • به غیر از دندان‌ها بیمار لازم است که لثه، سطح زبان، گونه‌ها و سقف دهان را نیز به خوبی تمیز کند.  


:: بازدید از این مطلب : 127
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

انواع فورسپس کاهورن دندانپزشکی

فورسپس کاهورن در کنار سایر ابزارها، برای کشیدن دندان استفاده می شود و جزو ابزارهای جراحی دندانپزشکی است. لمینت دندان در رشت این وسیله دارای دو دسته، یک گردن و یک سر است. درحین کشیدن دندان هایی که دارای فورکا هستند و بافت تاجی زیادی از آن ها باقی نمانده است، به خصوص دندان های مولر، فورسپس کاهورن می تواند بسیار کمک کننده باشد. از جمله نکات مهم در انتخاب فورسپس های جراحی وزن آن ها است. هرچه فورسپس سنگین تر باشد، خستگی دست حین درمان بیشتر و قدرت مانور دندانپزشک حین درمان کمتر می شود. مورد بعدی ساختار و ارگونومی خود ابزار است که تاثیر بسیاری در استفاده راحت تر و انجام درمان راحت تر خواهد داشت. 

فورسپس کاهورن بدین صورت عمل می کند که ابتدا دندان توسط الواتورها لق می شود و سپس با فورسپس خارج می گردد.  بدین جهت دو نوع فورسپس کاهورن وجود دارد:

  1. فورسپس کاهورن دندانپزشکی فک فوقانی: این نوع از فورسپس کاهورن، برای کشیدن دندان های آسیاب بالایی و پرمولرها استفاده می شود. از لحاظ ظاهری می توان گفت که نوک این نوع فورسپس کاهورن به سمت بالا خمیده شده است. این حالت باعث می شود که این وسیله متناسب با انحنای دندان عمل کند.
  2. فورسپس کاهورن دندانپزشکی فک پایینی: این نوع از فورسپس کاهورن، برای کشیدن دندان های آسیاب پایین و پرمولرها استفاده می شود. از لحاظ ظاهری، نوک این نوع فورسپس کاهورن به سمت پایین خمیده شده است. این حالت باعث می شود که این وسیله متناسب با انحنای دندان عمل کند.

شکل فورسپس کاهورن دندانپزشکی

با توجه به این واقعیت که دندان های آسیاب پایینی سنگین تر هستند، این نوع از فورسپس دارای تیغه های بسیار سنگین است، هیچ فاصله ای بین این تیغه ها وجود ندارند و هر دو تیغه، برآمدگی دارند. طرح‌های مدرن معمولا دارای دسته‌ای منحنی هستند که گرفتن آن‌ها را آسان‌تر می‌کند. دو برآمدگی روی تیغه اغلب منجر به این می شود که مردم از آنها به عنوان فورسپس کاهورن یاد کنند. این برجستگی ها با افزایش چسبندگی ابزار بر روی دندان، کشیدن دندان های آسیاب را آسان می کند.

فورسپس از چه چیزی ساخته شده است؟

تولید کنندگان فورسپس پزشکی را با مواد بادوام از جمله فولاد ضد زنگ، فولاد کربنی با عیار بالا، تیتانیوم، پلاستیک، پلی پروپیلن یا ترکیبی از آلیاژها می سازند. نسخه های آلیاژی می تواند شامل کروم، نیکل یا کبالت باشد. نوک مدل های آلیاژی دارای مزیت انعطاف پذیری بالا و عملکرد عالی هستند. این مواد می توانند در برابر محیط های سخت استریلیزاسیون و اتوکلاو مقاومت کنند. مدل های نیز وجود دارند که از پلاستیک ساخته شده و  یکبار مصرف هستند. در حالی‌که مدل های فولادی و آلیاژی معمولا قابل استفاده مجدد هستند.

فورسپس های جراحی چون در تماس مستقیم با خون بیمار هستند جزو ابزاری هستند که ضدعفونی و استریل کردن آن ها بسیار مهم هستند. بدین صورت که پس از انجام جراحی و کشیدن دندان با فورسپس کاهورن دندانپزشکی می بایست ابتدا با یک دستمال حاوی ماده ضدعفونی کننده به خوبی پاک و تمیز گردد به صورتی که هیچ لخته خونی روی آن باقی نماند و سپس در حرارت اتوکلاو استریل شود. بهتر هست این ابزار در پک های اتوکلاو استریل شود تا برای بیمار بعدی استریل باقی بماند و در حین شروع درمان از پک استریل خود خارج گردد.

فورسپس دندانپزشکی چیست؟

فورسپس کشیدن دندان نقش مهمی در کشیدن دندان دارد. فورسپس دندانپزشکی به کاهش سطح تروما در محل کشیدن دندان کمک کرده و منجر به بهبود سریع دندان می شود. فورسپس دندانپزشکی این کار را با صاف کردن ناحیه استخراج دندان انجام می دهد که به نوبه خود بریدن رباط ها را آسان تر می کند.

فورسپس های کشیدن دندان در طرح های مختلفی وجود دارد که به نوبه خود نقش متفاوتی را در کشیدن دندان ایفا می کند. 

فورسپس قدامی فک بالا

این فورسپس طراحی شده است تا دندان هایی که در قسمت قدامی فک بالایی قرار دارند را بکشد. فورسپس قدامی فک بالا دارای تیغه هایی است که هیچ فضایی بین آنها وجود ندارد. آنها همچنین دارای نوک های نسبتا باریکی هستند که مخروطی بوده تا به شکل دندان های قدامی بالایی بچسبند. بسیاری از دندانپزشکان نیز از آنها برای کشیدن ریشه های باقی مانده دندان های قدامی استفاده می کنند.

فورسپس نیش فک بالا

این فورسپس ها دارای تیغه های بسیار سنگین هستند و همچنین فضای محدودی از یک تیغه به تیغه دیگر دارند. آنها در کشیدن نیش های فک بالا بسیار موثر بوده زیرا به شکل مستقیم هستند. برخی از دندانپزشکان نیز از آنها برای کشیدن دندان های ثنایای مرکزی استفاده می کنند. آنها به طور موثری برای برداشتن دندان های واقع در ربع چپ و راست دهان کاربرد دارند.

فورسپس مولر آتروماتیک فوقانی

این فورسپس ها دارای دو خم و یک تیغه باکال با برآمدگی هستند. تیغه جایگزین که تیغه پالاتال نام دارد صاف است. روش کار این فورسپس به این صورت است که با برجستگی خود برای رسیدن به ریشه دندان مولر طراحی شده است. برای این نوع فورسپس باید دو دست برای ربع چپ و راست تهیه کرد.

فورسپس دندان های قدامی تحتانی

از این فورسپس ها برای کشیدن دندان قدامی تحتانی استفاده می شود. این نوع فورسپس دارای یک قاب عمودی است که عمود بر محور بلند دسته قرار دارد. مانند سایر موارد، آن ها نیز هیچ‌گونه شکستگی بین تیغه ها ندارند. این به شما این امکان را می دهد که از همان فورسپس برای کشیدن دندان در سمت چپ و راست استفاده کنید. با این حال، انواع مختلفی برای دندان نیش وجود دارد.

https://drshamsdentist.com/%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%BE%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/

فورسپس برای استخراج ریشه آتروماتیک

این ها انواع خاصی از فورسپس ها هستند که برای استخراج ریشه های آتروماتیک استفاده می شوند. با توجه به اینکه برای برداشتن بافت ریشه باقیمانده باید به سوکت برسد، فورسپس استخراج ریشه دارای یک نوک بلند است. طراحی دسته همچنین دارای برجستگی هایی است که به دلیل ماهیت ظریف استخراج ریشه، برای افزایش راحتی طراحی شده است.



:: بازدید از این مطلب : 127
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 11 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

برای ثبت طرح صنعتی و کسب حمایت بین المللی برای آن ، نحوه گرفتن کارت بازرگانی شرکت ها و بنگاه های دارای طرح می توانند به ادارات ملی ثبت طرح صنعتی کشورهای مورد نظر مراجعه کنند و اظهارنامه ثبت طرح صنعتی خود را به زبان آن کشورها تسلیم و با پرداخت هزینه های مرتبط درخواست ثبت طرح صنعتی خود را بنمایند. اصولاَ انتخاب این مسیر برای صاحبان طرح که بعضاَ نیز اجباری است، دشوار و پر هزینه است ؛ زیرا اولاَ : شرکت ها و بنگاه های صاحب طرح باید دارای شرایط و ویژگی هایی باشند که قوانین ملی کشورهای مورد نظر تعیین و پیش بینی کرده اند و به ویژه صاحب طرح اعم از شخص حقوقی یا حقیقی باید با توجه به موافقتنامه های چند جانبه ، دو جانبه یا عمل متقابل و ... واجد شرایط مقرره در قانون ملی کشورهای مورد نظر برای تسلیم اظهارنامه باشد. ثانیاَ : متقاضی ثبت طرح صنعتی در این کشورها باید مدارک و مستندات ذیربط را به زبان کشورهای مورد نظر ترجمه و همراه با اظهارنامه به مراجع ثبت طرح صنعتی تسلیم کند که این اقدام هزینه بر است.
ثالثاَ : از طریق وکیل یا کارگزاری نسبت به ثبت طرح صنعتی خود در کشورهای مورد نظر اقدام کند که انتخاب وکیل یا کارگزار در بسیاری از کشورها مستلزم صرف هزینه های زیادی است ، بویژه اگر تعداد کشورهایی را که برای کسب حمایت در نظر می گیرد زیاد باشد که در این فرض تحمل هزینه های سنگین را به دنبال خواهد داشت.
البته اگر کشورهای هدف، عضو کنوانسیون پاریس برای حمایت مالکیت صنعتی باشند، تبعه ایرانی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی می تواند از امتیاز حق تقدم مقرره در ایران تا مدت 6 ماه حق تقدم برای ثبت طرح یاد شده را در کشورهای عضو دارا می باشند که در نوع خود با توجه به اینکه طرح باید برای ثبت حائز شرط جدید بودن باشد می تواند امتیاز قابل توجهی باشد.
خلاصه اینکه چون جمهوری اسلامی ایران از سال 1337 عضویت در کنوانسیون پاریس برای حمایت مالکیت صنعتی را پذیرفته است ، بنابراین اتباع ایرانی و به طور کلی اشخاصی که در ایران بتوانند از مزایای کنوانسیون یاد شده استفاده کنند، این حقوق و مزایا را خواهند داشت که در قالب و چارچوب کنوانسیون پاریس نسبت به ثبت طرح صنعتی خود در کشورهای عضو کنوانسیون که بالغ بر 150 کشورند اقدام کنند.
با توجه به مفاد کنوانسیون پاریس برای حمایت مالکیت صنعتی اصول حاکم بر کنوانسیون یاد شده را به طور خلاصه می توان به شرح ذیل برشمرد :
1- اصل رفتار ملی
این اصل در مواد ( 1 ) و ( 2 ) کنوانسیون پاریس برای حمایت مالکیت صنعتی پیش بینی شده است. رفتار ملی به این معناست که در مورد حمایت از مالکیت صنعتی از جمله طرح های صنعتی، هر کشور عضو کنوانسیون پاریس موظف است که همان امتیازاتی را که در مورد حمایت از مالکیت صنعتی به اتباع خود می دهد به اتباع سایر کشورهای عضو معاهده نیز قائل شود.
با توجه به تعریف فوق روشن است که قاعده رفتار ملی یکی از قواعد زیربنایی سیستم حمایت بین المللی ایجاد شده توسط کنوانسیون پاریس استو این قاعده تضمین می کند که اتباع بیگانه نه تنها مورد حمایت قرار گیرند بلکه هیچگونه تبعیضی علیه آنان اعمال نخواهد شد. بدون این قاعده غالباَ کسب حمایت کافی از طرح های صنعتی و سایر موضوعات مالکیت صنعتی، در کشور خارجی بسیار دشوار و یا حتی غیرممکن خواهد بود.
2- اصل حق تقدم
حق تقدم به این معناست که بر مبنای اظهارنامه عادی برای حمایت از علامت تجاری که توسط یک درخواست کننده به ادارات واجد صلاحیت یکی از کشورهای عضو داده شده است همان درخواست کننده ( یا وارث یا جانشین قانونی آن ها ) می توانند در مدت زمانی مقرر شده ( 6 ماه ) حقوق خاصی را در موقع تقاضای حمایت در تمامی کشورهای عضو کنوانسیون دارا باشند. این تقاضاها ( اظهارنامه ها ) که بعداَ داده می شوند، به صورتی تلقی می شوند که گویی در روز تسلیم اولین اظهارنامه، داده شده اند.
3- اصل استقلال گواهینامه های ثبت
این اصل در ماده 4 مکرر کنوانسیون پاریس برای حمایت مالکیت صنعتی در رابطه با گواهینامه های اختراع آمده است ، به موجب این اصل ، گواهینامه های اختراع اعطاء شده در کشورهای عضو به اتباع یا اشخاص ساکن در کشورهای عضو باید مستقل از گواهینامه های اختراعی تلقی شوند که برای اختراع های مشابهی در کشورهای دیگر، از جمله کشورهای غیرعضو، تحصیل شده اند. به عبارت دیگر، اعطای گواهی اختراع در یک کشور برای اختراع خاص، هیچ کشور عضو دیگری را مستلزم نمی سازد که گواهی اختراعی را برای همان اختراع اعطاء کند. علاوه بر این، اصل مزبور بدین معناست که نمی توان به این دلیل که یک گواهی اختراع برای اختراعی در کشور دیگر باطل شده، یا دیگر اعتبار ندارد یا اعتبار آن خاتمه یافته است، در یک کشور عضو از اعطای گواهی اختراع برای همان اختراع خودداری کرده، یا گواهی مزبور را ابطال شود یا به نحو دیگری به اعتبار آن ها خاتمه داد. از این رو ، وضعیت و سرنوشت یک گواهی اختراع برای همان اختراع در هر یک از کشورهای دیگر ندارد.
همان طور که گفتیم این اصل در کنوانسیون پاریس برای موضوع اختراع پیش بینی شده است، برخی این اصل را با توجه به وحدت ملاک، در مورد طرح های صنعتی نیز قابل اعمال می دانند زیرا فلسفه وضع این اصل را در مورد طرح های صنعتی که نظام حمایت و شیوه های ثبت آن از تنوع بسیار زیادی برخوردار است، قابل توجیه می دانند.
4- طرح های صنعتی نمایش داده شده در نمایشگاه های بین المللی

https://danasabt.ir/


برای طرح های صنعتی نمایش داده شده در نمایشگاه های بین المللی در کنوانسیون پاریس حمایت موقت در نظر گرفته شده است. این اصل در ماده یازده آمده است . به موجب ماده یاد شده ، کشورهای عضو متعهد هستند که منطبق با قوانین داخلی شان ، حمایتی موقت را به موارد ذیل اعطاء کنند : اختراعات قابل صدور ( تحت حمایت ) گواهی اختراع، نمونه های اشیای مصرفی ، طرح های صنعتی و علائم تجاری در رابطه با کالاهای نمایش داده شده در نمایشگاه های بین المللی رسمی یا به طور رسمی شناسایی شده که در هر کشور عضو برگزار می شوند.



:: بازدید از این مطلب : 135
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 10 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

شرکت بامسئولیت محدود، به اصطلاح شرکت دوستانه و خانوادگی است که بیشتر بین افرادی که با هم دوست و روابط مالی دارند تشکیل می شود. دریافت نشان استاندارد ماده 94 قانون تجارت ، شرکت بامسئولیت را چنین تعریف کرده است :
شرکت با مسئولیت محدود ، شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجاری تشکیل شده و هر یک از شرکاء بدون اینکه سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد ، فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات شرکت.
شرکت مزبور را به این جهت بامسئولیت محدود می گویند که مسئولیت هر یک از شرکاء محدود به همان مقدار سرمایه ای است که در شرکت سهیم می باشد و بیشتر از سرمایه خود مسئولیتی نداشته و متعهد به پرداخت دیون و قروض شرکت نخواهد بود.

  • اندوخته قانونی شرکت بامسئولیت محدود

در شرکت بامسئولیت محدود نیز مانند شرکت سهامی منظور کردن اندوخته قانونی، اجباری است. بدین نحو که هر سال پس از آن که از سود خالص شرکت زیان های وارده در سال های قبل کسر شد، یک بیستم از آن باید به عنوان اندوخته قانونی کنار گذاشته شود. تا این که میزان کل آن به یک دهم سرمایه شرکت برسد. این مبلغ برای جبران کاهش احتمالی ارزش اقلام دارایی و زیان ها و هزینه های احتمالی باید ذخیره گردد. پس از آن که میزان آن به یک دهم سرمایه شرکت رسید؛ منظور نمودن سرمایه احتیاطی اختیاری می باشد. ( ماده 113 ق. ت )
به موجب ماده 140 لایحه اصلاحی قانون تجارت 1347، هیئت مدیره مکلف به منظور نمودن پنج درصد سود خالص شرکت به عنوان اندوخته قانونی است.همان طور که گفته شد، این کار باید تا زمانی که این اندوخته به یک دهم کل سرمایه شرکت برسد، ادامه یابد. مطابق قواعد حاکم بر اداره امور شرکت، وظیفه انجام این کار در شرکت بامسئولیت محدود جز توسط مدیر یا مدیران از مرجع دیگری متصور نیست. افزون بر آن، با توجه به ارجاع تکلیف مورد بحث به مقررات شرکت های سهامی که در آن هیئت مدیره متکفل اجرای وظیفه منظور نمودن اندوخته قانونی است، بنابراین انجام تکلیف یاد شده در شرکت با مسئولیت محدود نیز بر عهده مدیر یا مدیران است.
سوالی که ممکن است مطرح شود این است که مبنای در نظر گرفتن اندوخته قانونی چیست ؟
جواب : توجه داشته باشید که اندوخته قانونی فقط در سه شرکت وجود دارد که عبارتند از :
1- شرکت های سهامی عام و خاص
2- شرکت تعاونی
3- شرکت بامسئولیت محدود

https://danasabt.ir/2022/08/10/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C-%D8%AB%D8%A8%D8%AA-%D9%87%DB%8C%D8%A6%D8%AA-%D9%85%D8%B0%D9%87%D8%A8%DB%8C/ 


در سایر شرکت ها هیچ الزامی در خصوص لحاظ نمودن اندوخته قانونی وجود ندارد. چرا که در این سه شرکت میزان تعهد سهامداران یا شرکاء محدود به مبلغ سرمایه ای است که آن ها با خود به شرکت آورده اند، مبلغی به اسم اندوخته قانونی کنار گذاشته می شود تا در صورت ایجاد دیونی برای شرکت و از بین رفتن سرمایه های شرکت، بتوان تمام یا بخشی از دیون شرکت را از آن محل جبران نمود. در حالی که در بقیه شرکت ها مانند تضامنی، نسبی و مختلط ، مسئولیت تمام یا حداقل بخشی از شرکاء محدود به مبلغ سرمایه آن ها نیست و در نتیجه طلبکاران شرکت، می توانند برای وصول مطالبات خود به شرکاء رجوع کنند و در نتیجه به واسطه فقدان اندوخته قانونی متضرر نخواهند شد.



:: بازدید از این مطلب : 137
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 9 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

در ابتدا جهت آشنایی ذهن خوانندگان،اخذ کارت بازرگانی  ابتدا به مفهوم مشارکت و شرکت های کنسرسیوم و جویینت ونچر اشاره ای خواهیم داشت.
هر گاه دو یا چند نفر در مالی به نحو اشاعه ( مثلاَ درصدی یا دانگی ) مالک باشند، در آن مال شریک هستند. ( م 571 ق. م ) . بنابراین، مادام که اموال افراد از هم جداست، حتی اگر برای انجام طرحی قرار مشارکت گذارده باشند، شریک نیستند و می توانند به قرار خود عمل نکنند، ولو آنکه نام قرار خویش را قرارداد گذارده باشند. اما اگر این قرارها به نحو محکمی و مثلاَ کتبی و با امضاء گذارده شده و برخی از طرف ها اقداماتی را بر اساس آن انجام داده یا هزینه هایی را تحمل کرده باشند، و سپس یکی از طرف ها نخواهد به قرار خویش عمل کند باید خسارت سایرین را جبران کند. به هر حال اداره مال مشترک باید با اجازه تمام شرکاء باشد. مشارکت به شکل فوق به " مدنی " معروف است و شخصیت حقوقی ندارد یعنی خود مشارکت، نمی تواند طرف قرارداد واقع شود بلکه شرکا هستند که دارای حق و تکلیف خواهند بود.
سود حاصل از مشارکت باید به تناسب سرمایه اعم از نقد و غیرنقد تقسیم شود و اگر برخی طرف ها علاوه بر سرمایه، کار و خدماتی نیز انجام دهند ، می توانند اجرت آن را جداگانه از شرکا نقداَ دریافت کند یا با توافق با سایرین، آن را به عنوان یکی از اقلام هزینه ها محسوب و برداشت کنند و در باقیمانده ( سود ) ، به تناسب سرمایه خود شریک باشند.
در طرح های بزرگ و مناقصات عمده، مثلاَ برای ساخت نیروگاه یا طرح های سنگین دیگر که به لحاظ مالی و فناوری واجد اهمیت است، معمولاَ چند شرکت فنی، مالی ، و اجرایی با یکدیگر تحت عنوان کنسرسیوم (Consortium ) یا جویینت ونچر (joint Venture ) تشریک مساعی و سرمایه گذاری می کنند و یک طرح کامل را به همراه بهای آن به برگزار کننده مناقصه پیشنهاد می نمایند.
ممکن است تقش تامین مالی، در قالب فاینانس که در واقع وام است ظاهر شود و از آن جا که برنده شدن در مناقصه برای طرف های خارجی متضمن سود و در جهت اشتغال و رونق اقتصادی آنان است، چه بسا نرخ بهره ناچیزی را برای سرمایه منظور کنند و احیاناَ سود خود را از طریق دیگری، مثلاَ سهامدار بودن در شرکت مجری و یا سایر صورت ها، تامین نمایند.
در صورتی که یکی از این مشارکت ها برنده شود، معمولاَ پس از آن برای حسن مدیریت طرح و انجام صحیح امور، مشترکاَ یک " شرکت تجاری " یا شرکت پروژه تاسیس می کنند. مدت شرکت مزبور ممکن است محدود باشد به زمان انجام همان طرح. شرکت تاسیس شده بدون آنکه تعهدات کنسرسیوم در برابر کارفرما تغییر کند، مسئولیت اجرای طرح را به عهده می گیرد.
از مطالب اخیر ضمناَ این نکته روشن می شود که مفهوم شرکت یا مشارکت در اموال، متفاوت است با مفهوم " شرکت " به عنوان یک موسسه تجاری.

  • مدارک لازم جهت ثبت شرکت کنسرسیوم و جوینت ونچر

https://danasabt.ir/

1) تکمیل فرم درخواست ثبت شرکت
2) دو نسخه مدارک ثبتی شرکت شامل ( اساسنامه ، اظهارنامه ، شرکتنامه )
3) اخذ مجوز شرکت
4) اخذ گواهی روزنامه رسمی آگهی تاسیس یا آخرین تغییرات شرکت ( در صورت وجود )
5) گواهی عدم سوء پیشینه برای اعضای هیات مدیره



:: بازدید از این مطلب : 117
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 9 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

پیوند استخوان چیست؟

پیوند استخوان یک عمل جراحی جزئی است که به طور معمول در مطب دندانپزشکی انجام می‌شود.متخصص ایمپلنت در رشت  یک برش در لثه شما ایجاد می‌شود تا به استخوان زیر آن دسترسی پیدا کنند. سپس پودر استخوان اضافه می‌شود. پودر استخوان مواد معدنی فراوری شده ای هستند که بدن شما در واقع سلول‌های استخوانی جدید را در اطراف آن رسوب می‌دهد.

خود ماده پیوند می‌تواند از بدن شما گرفته شده باشد. اما اغلب از اهداکننده حیوان یا انسان تهیه می‌شود. این مواد در آزمایشگاه استریل و ایمن می‌شوند. حتی پودر استخوان می‌تواند یک ماده مصنوعی باشد. پودر استخوان به اشکال مختلفی وجود دارد: پودر، گرانول، بتونه یا ژل که می‌تواند از طریق سرنگ تزریق شود. پیوند، که معمولاً توسط یک غشای کلاژن برای ترمیم بهینه استخوان پوشانده شده است، به عنوان داربستی عمل می‌کند که بدن شما روی آن استخوان جدید می‌سازد.

موارد استفاده از پیوند استخوان

پیوند استخوان در دندانپزشکی برای دستیابی به اهداف درمانی زیر استفاده می‌شود:

حفظ دندان

هنگامی که بیماری پریودنتال شدید، باعث تحلیل استخوان شود، دندان‌ها لق شده و در معرض خطر از دست دادن قرار می‌گیرند. به منظور نجات آنها، استخوان اطراف آنها را می‌توان از طریق پیوند بازسازی کرد. این روش باعث افزایش حمایت از استخوان می‌شود و به حفظ آنها کمک می‌کند.

کشیدن دندان 

این روزها، رسوب مواد پیوند استخوان در حفره دندان پس از برداشتن دندان بسیار رایج است. به این ترتیب، اگر بخواهید بعداً دندان خود را با ایمپلنت دندان جایگزین کنید، این گزینه در دسترس خواهد بود.

ایمپلنت‌های دندانی

در این روش، ایمپلنت جایگزین دندان کشیده شده می‌شود. یک پایه تیتانیومی کوچک تعبیه شده در استخوان فک به یک تاج دندانی متصل می‌شود و به طور دائم جایگزین دندان از دست رفته می‌شود. ایمپلنت‌ها برای دستیابی به عملکرد عالی و میزان موفقیت بالا به حجم و تراکم استخوان خوبی نیاز دارند. اگر استخوان آن قسمت از بین رفته باشد، پیوند می‌تواند به بازسازی استخوان در کاشت موفقیت آمیز ایمپلنت کمک کند.

پیوند پودر استخوان چگونه انجام می‌شود؟

روش قرار دادن پیوند استخوان معمولاً فقط به بی‌حسی موضعی نیاز دارد. اگرچه آرام‌بخش‌های خوراکی یا IV (داخل وریدی) نیز می‌توانند برای رسیدن به حالت آرامش بیشتر استفاده شوند. از آنجایی که یک برش کوچک در بافت لثه می‌زنند تا به استخوانی که پیوند را دریافت می‌کند دسترسی پیدا کنند، ممکن است پس از جراحی مقداری درد در ناحیه داشته باشید. معمولاً می‌توان این مشکل را با داروهای ضدالتهاب بدون نسخه یا مسکن‌های ضد درد و همچنین یخ‌درمانی پس از جراحی کنترل کرد. هر گونه ناراحتی باید فقط یک یا دو روز طول بکشد. سپس، طی چند ماه آینده، بدن شما پیوند را با استخوان خود جایگزین می‌کند و کاهش مقدار استخوانی که تجربه کرده‌اید را معکوس می‌کند.

تحلیل استخوان فک چگونه انجام می‌شود؟

پیوند استخوان یک روش جراحی است که در آن دندانپزشک پودر استخوان را در ناحیه ای با توده استخوانی کم قرار می‌دهد. پیوند زمانی که بیش از شش ماه دندان خود را از دست داده اید، لازم است. وقتی دندان از بین می‌رود، استخوان فک تحت تأثیر فرآیندی به نام تحلیل استخوان قرار می‌گیرد. تحلیل استخوان زمانی است که بدن توده استخوانی را از فک خارج کرده و به سایر نواحی بدن توزیع می‌کند. مگر اینکه بلافاصله یک دندان از دست رفته را با ایمپلنت دندان جایگزین کرده باشید. 

چقدر زمان لازم است تا پودر استخوان شروع به استخوان سازی کند؟

به طور متوسط، تقریباً ۳-۶ ماه طول می‌کشد تا مواد استخوانی جدید رشد کنند. در برخی موارد، ایمپلنت دندانی را می‌توان در همان زمان پیوند قرار داد. در حالی که در موارد دیگر پیوند استخوان باید قبل از کاشت ایمپلنت انجام شده و دوره بهبودی کامل شود. هنگامی که دو روش جداگانه انجام می‌شود، معمولاً بین ۳-۶ ماه فاصله نیاز است تا پیوند استخوان قبل از کاشت ایمپلنت دندان بهبود یابد.

انواع مختلف پودر استخوان

ممکن است برایتان عجیب باشد که پودر استخوان مورد استفاده در پیوند استخوان دندان از کجا می‌آید. در واقع، سه نوع مختلف پودر استخوان وجود دارد که همگی بر اساس منبع مواد استخوانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پودر استخوان اتوژن

پودر استخوان اتوژن، که به عنوان اتوگرافت نیز شناخته می‌شود، مواد استخوانی را از یک مکان متفاوت در بدن شما به دست می‌آورد. بسته به میزان مواد استخوانی مورد نیاز، می‌توان استخوان را از سایر قسمت‌های فک، چانه، ساق پا، جمجمه یا لگن برداشت. مزیت اصلی اتوگرافت این است که مواد استخوانی زنده هستند و می‌توانند باعث رشد سریع سلول‌های استخوانی شوند. با این حال، یکی از نکات منفی اتوگرافت این است که یک بار باید مواد استخوانی را از بدن برداشت و بار دیگر باید آن را به شکل پودر در دندان قرار داد.

پودر استخوان آلوژنیک

پودر استخوان آلوژنیک که به نام آلوگرافت نیز شناخته می‌شود، مواد استخوانی را از بدن افراد می‌گیرد. هنگامی که استخوان از فرد دیگری برداشت شد، برای استخراج رطوبت باقیمانده قبل از قرار دادن، خشک می‌شود. آلوگرافت‌ها نیازی به برداشت استخوان خود فرد ندارند. باید در نظر داشته باشید که آلوگرافت فقط به عنوان چارچوبی برای پر کردن فضای خالی عمل می‌کند و رشد استخوانی خود را ایجاد نمی کند. با این حال، با تهیه داربست، یک آلوگرافت می‌تواند به استخوان موجود شما اجازه دهد تا در اطراف چارچوب رشد کند تا توده استخوانی در آن ناحیه افزایش یابد.

پودر استخوان زنوژنیک

پودر استخوان بیگانه زا(یعنی از بدن انسان گرفته نشود) مواد استخوانی را از یک گونه دیگر (حیوانی) به طور کلی بدست می‌آورد. مانند گرافت‌های استخوان آلوژنیک، مواد استخوانی قبل از قرار دادن به درستی بررسی می‌شوند تا اطمینان حاصل کنند که به طور ایمن توسط بدن شما پذیرفته می‌شود. همچنین مانند یک پیوند استخوان آلوژنیک، پیوند استخوان خارجی به عنوان چارچوبی برای رشد استخوان خود در اطراف عمل می‌کند. مزیت اصلی پیوند استخوان زنوژنیک این است که نیازی به برداشت استخوان خود نخواهید داشت. با این حال، از آنجایی که ممکن است طول بکشد تا استخوان موجود شما در اطراف ناحیه پیوند رشد کند، زمان بهبودی شما ممکن است طولانی‌تر باشد.

به طور کلی، پیوند استخوان یک روش مکمل ضروری در افراد با توده استخوانی کم است که مایل به کاشت ایمپلنت دندان هستند. سه تغییر اصلی عبارتند از اتوگرافت، آلوگرافت و زنوگرافت. با این حال، برخی از دندانپزشکان ممکن است یک روش را بر روش‌های دیگر ترجیح دهند، بنابراین مهم است که بپرسید دندانپزشک شما چه نوع پیوندی را برای شما توصیه می‌کند.

فواید پیوند استخوان

پیوند استخوان به یک روش روتین و ایمن تبدیل شده است که اغلب هنگام کاشت ایمپلنت دندان مورد نیاز است. این پیوندها به بخشی جدایی ناپذیر از استخوان فک تبدیل می‌شوند. با این روش مطمئن می‌شوید که استخوان‌های فک بیماران به اندازه کافی قوی هستند تا از ایمپلنت‌های جدید پشتیبانی کنند. مواد پیوند استخوان در سایر موقعیت‌های جراحی دندان، از جمله درمان پریودنتال نیز استفاده می‌شود.

چرا برای کاشت ایمپلنت از پیوند استخوان کمک می‌گیریم؟

ما اغلب استخوان را به عنوان بخش سخت و بدون تغییر بدن خود تصور می‌کنیم. اکثر مردم نمی دانند که استخوان بافت زنده ای است که می‌تواند آسیب ببیند یا از بین برود. اگر این اتفاق برای دندان‌های شما بیفتد، پیوند استخوان دندان ممکن است راه‌حل خوبی برای بازسازی ساختار دهان شما باشد. 

پیوند استخوان دندان چیست؟

پیوند استخوان دندان از بافت استخوانی برای کمک به ترمیم و التیام بدن در اطراف ناحیه جراحی دندان استفاده می‌شود. دو نوع پیوند استخوان وجود دارد:

پیوند استخوان دندان به بازسازی و تثبیت استخوان آسیب دیده با ساختاری ناسالم کمک می‌کند. پیوند می‌تواند برای محکم کردن دندان‌های شل، حمایت از رشد استخوان پس از کشیدن و ساخت استخوان برای ایمپلنت‌های دندانی مفید باشد.

بعد از پیوند استخوان دندان چه انتظاری باید داشت؟

روند بهبود پیوند استخوان ساده است. عمل پیوند استخوان دندان معمولا با بی حسی موضعی انجام می‌شود. از آنجایی که برای قرار دادن پیوند برش کوچکی در لثه ایجاد می‌شود، ممکن است لثه‌های شما پس از جراحی زخم شوند. به طور کلی، بیماران می‌توانند این مشکل را با داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی بدون نسخه و یخ برای کاهش تورم کنترل کنند. در ماه‌های بعد از پیوند استخوان دندان، استخوان جدید با استخوان موجود ادغام می‌شود.

اگر برای آماده سازی ایمپلنت دندان، پیوند استخوان دریافت کرده اید، دندانپزشک شما قبل از قرار دادن اباتمنت ایمپلنت در فک، از بهبود کامل پیوند استخوان اطمینان حاصل می‌کند. پس از بهبودی، قالبی از دهان شما گرفته می‌شود، ایمپلنت‌های دندانی به صورت سفارشی ساخته می‌شوند و سپس داخل دهان قرار می‌گیرد.

نحوه مراقبت از پیوند استخوان دندان

مراقبت از پیوند استخوان دندان مشابه سایر مراقبت‌های جراحی دهان و دندان است. پس از پیوند استخوان، ممکن است دردی داشته باشید که با ایبوپروفن و کیسه یخ قابل درمان است. ممکن است متوجه تورم یا کبودی در محل جراحی شوید. این طبیعی است و به طور کلی دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. 

دندانپزشک شما دستورالعمل‌های خاصی را در مورد مراقبت‌های بعد از آن به شما می‌دهد، اما به طور کلی، در اینجا چند دستورالعمل برای مراقبت از پیوند استخوان وجود دارد:

  • رژیم غذایی حاوی غذاهای نرم را رعایت کنید: پاستا، ماست و سبزیجات پخته گزینه‌های خوبی هستند.
  • از غذاهای تند، شور یا بسیار داغ پرهیز کنید: اینها می‌توانند محل جراحی را تحریک کنند.
  • از غذاهای سفت یا چسبناک دوری کنید: این مواد می‌توانند به بخیه‌ها آسیب رسانده و باعث درد شوند.
  • از جویدن با محل جراحی خودداری کنید: این کار از بخیه‌ها نیز محافظت می‌کند.

چه مدت طول می‌کشد تا پس از پیوند استخوان بهبودی حاصل شود؟

زمان بهبود پیوند استخوان دندان از بیمار به بیمار دیگر متفاوت است. محل جراحی باید در عرض یک هفته پس از جراحی بهبود یابد، اما هر مورد بسیار متغیر است. خود فرآیند پیوند استخوان ممکن است چندین ماه طول بکشد.

درد پیوند استخوان دندان چقدر طول می‌کشد؟

پاسخ به این سوال بسیار متغیر است. بیمارانی که به خوبی از محل جراحی مراقبت می‌کنند، نسبت به بیمارانی که این کار را نمی کنند، درد کمتری برای مدت زمان کوتاه تری دارند. فرآیند فیزیکی اتصال استخوان پیوند شده به استخوان موجود به خودی خود دردناک نیست.

آیا پیوند استخوان دندان عوارضی دارد؟

پیوند استخوان یک روش دندانپزشکی رایج است که ایمن تلقی می‌شود و عوارض نادری دارد. با این حال، خطراتی وجود دارد که هر بیمار باید از آنها آگاه باشد، از جمله:

  • عفونت
  • خون ریزی
  • لخته خون
  • آسیب عصبی
  • عوارض ناشی از بیهوشی (در صورت استفاده از بیهوشی بجای بی حسی)

اگر استخوان از فرد متوفی یا جسد اهدا شود، احتمال بسیار نادری برای عفونت از استخوان اهدایی وجود دارد.

بیمارانی که سیگار می‌کشند یا دیابت دارند، در معرض خطر بیشتری برای عوارض پیوند استخوان هستند. سایر عوامل خطر، برای شکست پیوند استخوان عبارتند از سن، سایر شرایط پزشکی و اینکه آیا از استخوان بدن خود استفاده می‌کنید یا اهدایی از دیگران. 

آیا پودر استخوان می‌تواند از محل خود بیرون بیاید؟ 

مشاهده ذرات کوچک استخوان در اطراف محل جراحی در هفته‌های بعد از پیوند استخوان طبیعی است. دیدن پودر استخوان در دهان به این معنا نیست که پیوند استخوان شما در حال پس زدن است. مشاهده ذرات استخوان بخش طبیعی از درمان است. در برخی موارد، دندانپزشک محل جراحی را با یک پوشش محافظ برای کمک به بهبودی می‌پوشاند و اگر پوسته پوسته شود، می‌تواند شبیه استخوان باشد.

یک عارضه شایع تر، شل شدن یا افتادن بخیه‌های دندان قبل از مورد مقرر است. اگر زخم التیام بیابد نخ بخیه جذب شده یا می‌افتد، این امری طبیعی است. اما اگر به طور تصادفی چیزی سخت را قبل از بسته شدن زخم گاز بگیرید و نخ بخیه پاره شود باید بلافاصله با دندانپزشک خود تماس بگیرید. احتمالا دندانپزشک دوباره منطقه را بخیه می‌زند. 

علائم شکست پیوند استخوان دندان چیست؟

شکست پیوند استخوان دندان یک عارضه غیر معمول است، اما ممکن است اتفاق بیفتد. بخش مهم پیوند استخوان اطمینان از تمیز بودن ناحیه پیوند است. همچنین مطمئن شوید که تمام بافت ملتهب برداشته شده است. اگر این اتفاق نیفتد، عفونت باعث می‌شود بدن پیوند را پس بزند.

سایر علل رایج شکست عبارتند از:

  • اختلالات خود ایمنی
  • خون رسانی ضعیف
  • سلامت عمومی ضعیف
  • عفونت
  • واکنش آلرژیک
  • آسیب رگ یا بافت

علائم شکست پیوند استخوان دندان 

اگر هر یک از این علائم را ظرف سه ماه پس از پیوند استخوان دندان خود مشاهده کردید، فوراً برای معاینه با دندانپزشک خود تماس بگیرید.



:: بازدید از این مطلب : 134
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 8 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

قلاب دوزی هنر دوختن ابریشم است بر پارچه ی ماهوت .پلمپ دفاتر  در فرهنگ معین قلاب دوزی به معنای دوختن نقش و نگار، از ابریشم یا خامه یا رشته های طلا و نقشه به روی پارچه با قلاب آمده است.
نقوشی که در این هنر به کار می روند دو نوع هستند :
1) گلدوزی که از قدیم بوده و به صورت الگویی ثابت مورد استفاده قرار می گیرد.
2) نقوش ابتکاری ( ابداعی ) به طوری که با نقوش قدیم مطابقت داشته باشد.
پیشینه قلاب بافی در ایران به سال 550 پیش از میلاد می رسد. خالی از لطف نیست که بدانیم،برای نخستین بار در ایران نمونه هایی از قلاب دوزی و ملیله بافی، توسط باستان شناسان در منطقه ی " لولان " یافت شده است . امروزه ، در میان توده های مردم، قلاب بافی یا قلاب دوزی  به یک هنرخاص پر طرفدار مبدل شده است .
با توجه به آنچه آمد، در این مطلب برآنیم تا به چگونگی ثبت شرکت قلاب دوزی بپردازیم. در ابتدا ، جهت آشنایی ذهن خوانندگان تعریفی از شرکت و انواع آن ارائه می نماییم.
شرکت تجاری عبارت است از سازمانی که بین دو یا چند نفر تشکیل می شود که در آن هر یک سهمی به صورت نقد یا جنس یا کار خود در بین می گذارند تا مبادرت به عملیات تجاری نموده و منافع و زیان های حاصله را بین خود تقسیم کنند.
قانون تجارت ایران در ماده 20، شرکت های تجاری را بر 7 قسم و به شرح ذیل احصاء نموده است :
1.شرکت های سهامی ( به موجب ماده 4 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب 24/12/1347 شرکت سهامی به دو نوع شرکت سهامی عام و خاص تقسیم می شود.)
2.شرکت تضامنی
3.شرکت با مسئولیت محدود
4.شرکت مختلط غیر سهامی
5.شرکت مختلط سهامی
6.شرکت نسبی
7.شرکت تعاونی تولید و مصرف
شرکت سهامی عام :
شرکتی است که موسسین آن مکلفند برای تامین قسمتی از سرمایه آن به مردم مراجعه کنند.حداقل سرمایه برای تاسیس شرکت سهامی عام پنج میلیون ریال بوده و تعداد موسسین آن نیز باید حداقل پنج نفر باشند ( مواد 4، 5 ، و 107 ل.ا.ق.ت ) مراجعه به عامه از طریق پذیره نویسی صورت می گیرد.
شرکت سهامی خاص :
شرکتی است که کلیه سرمایه آن منحصراَ توسط خود موسسین تامین می شود، حداقل سرمایه شرکت سهامی خاص یک میلیون ریال بوده و موسسین نیز نباید از سه نفر کمتر باشند ( مواد 3 و 4 و 5 ل.ا.ق.ت) مسئولیت مدنی سهامدار در مقابل قروض و دیون شرکت محدود به مبلغ اسمی سهمی است که سهامدار در شرکت سهامی سرمایه گذاری کرده است.( ماده 1 ل.ا.ق.ت)
شرکت تضامنی :
شرکت هایی هستند که برای امور تجاری، و تحت اسم مخصوصی بین دو یا چند نفر تشکیل می شوند.شرکاء در مقابل دیون و قروض شرکت مسئولیت شخصی، نامحدود و تضامنی دارند.در شرکت تضامنی، قید نام یکی از شرکاء به دنبال نام شرکت ضروری می باشد؛ مثل شرکت تضامنی داوود و شرکاء و این امر به خاطر اهمیت شخصیت شرکاء و جلب اعتماد ثالث می باشد.( موارد 116، 117 و 124 ق.ت)
شرکت با مسئولیت محدود :
شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای انجام امور تجاری تشکیل می شود.مسئولیت شریک در مقابل قروض و دیون شرکت به میزان سهم الشرکه ای است که شخص در شرکت سرمایه گذاری کرده است.فرق این شرکت با شرکت های سهامی در این است که در شرکت با مسئولیت محدود به هیچ وجه سهم الشرکه صادر نمی شود و جز با رضایت عده ای از شرکاء که سه چهارم سرمایه متعلق به آن ها باشد قابل نقل و انتقال نیست.ولی در شرکت های سهامی، سهام منتشر گردیده و نیز قابل نقل و انتقال می باشد.در شرکت با مسئولیت محدود در صورت پیش بینی در اساسنامه، با فوت ، حجر ، ممنوعیت قانونی یا قضایی یکی از شرکاء شرکت منحل می شود ولی در شرکت های سهامی عام و خاص در چنین شرایطی شرکت به حیات خود ادامه می دهد.
شرکت نسبی :
شرکتی است که برای انجام امور تجاری، تحت نام مخصوص بین دو یا چند نفر تشکیل می شود و مسئولیت هر یک از شرکاء به نسبت آورده یا سرمایه ای است که در شرکت دارد.( ماده 183 ق.ت)
شرکت مختلط غیر سهامی :
شرکتی است که برای امور تجاری، تحت نام مخصوص بین یک یا چند نفر شریک ضامن و یک یا چند نفر شریک با مسئولیت محدود تشکیل می شود.مسئولیت شرکای ضامن، تضامنی، نامحدود و شخصی است ولی مسئولیت شرکای با مسئولیت محدود به میزان سرمایه ای است که هر شریک در شرکت سرمایه گذاری  کرده است.در این نوع شرکت، سهم الشرکه قابل نقل و انتقال نبوده و شرکت با فوت یا حجر یا ممنوعیت قضایی هر یک از شرکا اصولاَ منحل می گردد.
شرکت مختلط سهامی :
شرکت هایی هستند که تحت نام مخصوص بین یک یا چند شریک ضامن و یک یا چند نفر سهامدار تشکیل می شوند.مسئولیت شریک یا شرکای ضامن تضامنی، نامحدود و شخصی است و مسئولیت سهامدار یا سهامداران در این نوع شرکت محدود به مبلغ اسمی سهامی است که هر یک از آنان در شرکت دارند.در این نوع شرکت ها سهام سهامداران قابلیت نقل و انتقال داشته و با فوت یا حجر یا ممنوعیت قانونی سهامدار شرکت منحل نمی شود.( مواد 162 و 163)
شرکت تعاونی :
این نوع شرکت ها به منظور رفع نیازمندی های مشترک اعضاء تشکیل و مسئولیت هر یک از سهامداران در مقابل قروض و دیون شرکت محدود به مبلغ اسمی سهم یا سهامی است که سهامدار در شرکت تعاونی دارا می باشد.در حال حاضر قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران مصوب شهریور 1370 بر فعالیت های شرکت تعاونی حاکمیت دارد.
شایان ذکر است از میان شرکت های  تجاری، بیشتر شرکت هایی که در اداره ثبت اسناد و املاک کشور به ثبت می رسند شرکت های سهامی خاص و بامسئولیت محدود هستند.

  • ثبت شرکت قلاب دوزی

شرکت قلاب دوزی را می توان در قالب شرکت سهامی خاص و یا بامسئولیت محدود به ثبت رساند. در ذیل به بررسی شرایط و مدارک لازم جهت ثبت این شرکت ها می پردازیم .
شرایط ثبت شرکت قلاب دوزی سهامی خاص :
1-مطابق ماده ۳ لایحه اصلاحی قانون تجارت :حداقل تعداد سهامداران در شرکت سهامی خاص ۳نفر می باشد.
( + 2 نفر بازرس که بازرسین نباید از اعضا باشند) ، حداقل ۳۵درصد سرمایه می بایست نقداَ پرداخت شود.
۲-حداقل سرمایه در شرکت سهامی خاص از یک میلیون ریال نباید کمتر باشد.( ماده ۵لایحه اصلاحی قانون تجارت )
مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت قلاب دوزی سهامی خاص :
۱- دونسخه اظهار نامه تکمیل شده با امضاء موسسین
۲- دو نسخه اساسنامه تکمیل شده با امضاء موسسین
3- اصل گواهی بانکی مبنی بر پرداخت سرمایه تعهدی (حداقل ۳۵%سرمایه) در حساب شرکت در شرف تاسیس همراه با فیش پرداختی
4- اصل مجوز فعالیت از مراجع ذیربط در مواردی که ثبت موضوع نیاز به مجوز داشته باشد.
5- تصویر برابر با اصل مدارک احراز هویت از جمله صفحه اول شناسنامه وکارت ملی سهامداران، مدیران و بازرسان
6- گواهی عدم سوپیشینه جهت اعضاء هیات مدیره، مدیر عامل و بازرسان
7- دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسسین با امضاء موسسین
8- دو نسخه صورتجلسه هیأت مدیره با امضاء تمامی اعضاء هیأت مدیره
9- اصل وکالتنامه وکیل دادگستری در صورتی که ثبت شرکت توسط وکیل صورت پذیرد.
شرایط لازم جهت ثبت شرکت قلاب دوزی با مسئولیت محدود:
۱- در شرکت با مسئولیت محدود تعداد شرکا حداقل ۲نفر میباشد
۲- حداقل سرمایه برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود یک میلیون ریال است.
۳- در شرکت با مسئولیت محدود باید کل سرمایه تحویل مدیر عامل شرکت شده و مدیر عامل اقراریه دریافت نماید.
مدارک مورد نیاز ثبت شرکت قلاب دوزی با مسئولیت محدود به شرح ذیل میباشد :
۱- دو برگ تقاضا نامه شرکت با مسئولیت محدود و تکمیل آن و امضاء ذیل تقاضا نامه توسط کلیه سهامداران
۲- دوبرگ شرکتنامه شرکت با مسئولیت محدود و تکمیل آن و امضاء ذیل شرکتنامه توسط کلیه سهامداران
۳- دوجلد اساسنامه شرکت با مسئولیت محدود و امضاء ذیل تمام صفحات ان توسط کلیه سهامداران
۴- دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسسین و هیات مدیره که به امضاء سهامداران و بازرسین رسیده باشد
۵- دو نسخه صورتجلسه هیات مدیره که به امضاء مدیران منتخب مجمع رسیده باشد
۶- فتوکپی شناسنامه و کارت ملی برابر اصل شده کلیه سهامداران ودر صورتی که مدیر عامل خارج از اعضاء هیأت مدیره باشد (برابر اصل در مراجع قضایی یا دفاتر اسناد رسمی صور میگیرد)
۷- فتوکپی شناسنامه و کارت ملی بازرسین
۸- گواهی عدم سوءپیشینه

https://danasabt.ir/2023/09/04/%d8%b1%d8%a7%d9%87%d9%86%d9%85%d8%a7%db%8c-%d8%ab%d8%a8%d8%aa-%d9%84%d9%88%da%af%d9%88/


۹- معرفی نامه نمایندگان، در صورتی که سهامداران و اعضاء هیات مدیره از بین اشخاص حقوقی باشندو ارائه تصویر روزنامه رسمی اگهی تاسیس با آخرین تغییرات آن.
۱۰- تاییدیه هیأت مدیره اشخاص حقوقی سهامدار، مبنی بر غیر دولتی بودن آن
۱۱- اخذ مجوز در صورت نیاز بنا به تشخیص کارشناس اداره ثبت شرکت‌ها



:: بازدید از این مطلب : 134
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 8 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

مروری بر کالیبراسیون ترازو آزمایشگاهی

ترازو آزمایشگاهی یا بالانس آزمایشگاهی از جمله مهم ترین دستگاه های اندازه گیری در تمام آزمایشگاه ها است.هود لامینار  توزین مواد در هر مرحله ای از آزمایش می تواند مستقیما بر نتیجه گیری کار تاثیر بگذارد. بنابراین انتخاب ترازو های آزمایشگاهی دقیق و با کیفیت نخستین اقدام مهم برای به دست آوردن نتایج با دقت بالا است. اما تنها خرید دستگاه تضمین کننده این نیست که اندازه گیری ها با دقت و صحت انجام شوند. کالیبراسیون ترازو آزمایشگاهی و بررسی های دوره ای در سلامت دستگاه و نحوه عملکرد آن تاثیر قابل توجهی می گذارد.

منظور از کالیبراسیون ترازو آزمایشگاهی چیست؟

تمام دستگاه های اندازه گیری برای حفظ بهترین عملکرد خود و سلامت دستگاه، به بررسی های دوره ای نیاز دارند. این بازرسی های دوره ای در دستگاه های آزمایشگاهی، کالیبراسیون نامیده می شود. به مرور زمان و طی استفاده های مکرر ممکن است دستگاه دچار فرسودگی شود. این فرسودگی ها بر عملکرد دستگاه تاثیر می گذارد. این مشکلات منجر به ایجاد عدم قطعیت در نتایج و خوانش های نادرست  می شود.

ترازو آزمایشگاهی هم از دستگاه های اندازه گیری اصلی آزمایشگاه ها است. این دستگاه بسیار حساس است. حتی اگر از دستگاه به مدت طولانی استفاده نشود باز هم باید این بازرسی ها طبق برنامه انجام شود.

هر ترازو فقط در طی یک دوره زمانی خاصی به صورت دقیق کار میکند. مدت این دوره با توجه به عوامل محیطی و شرایط استفاده از دستگاه متغیر است. به هر حال این تغییرات اجتناب ناپذیر هستند. اما با بررسی های دوره ای دستگاه و کالیبراسیون ترازو آزمایشگاهی، طبق زمانبندی می توان دقت کافی در خوانش و سلامت دستگاه را برای مدت زمان بیشتری حفظ کرد.

برای رسیدن به نتایج دقیق خوانش کالیبراسیون لازم و ضروری است. در صورت لزوم نیز می توانید گواهی های کالیبره بودن دستگاه بر اساس استاندارد های ملی و بین المللی از موسسه های مربوطه دریافت کنید.

چه عواملی بر خوانش ترازو آزمایشگاهی تاثیر گذار است؟

عوامل محیطی مانند رطوبت، فشار هوا، تغییرات دمای فصلی، شتاب گرانشی، ارتفاع و … در طول زمان باعث عدم دقت در اندازه گیری نتایج ترازو آزمایشگاهی شوند.

انواع روش های کالیبراسیون ترازو آزمایشگاهی

به طور کلی کالیبراسیون ترازو آزمایشگاهی به دو روش کالیبراسیون داخلی و خارجی انجام می شود. با توجه به مدل دستگاه نوع انجام کالیبراسیون مشخص می شود. بسیاری از مدل های جدید ترازو های های آزمایشگاهی مجهز به سیستم کالیبراسیون داخلی یا اتوکالیبراسیون هستند. این روش برای کاربر بسیار ساده است و از اتلاف وقت جلوگیری می کند.

بیشتر انواع مدل های ترازو های آزمایشگاهی برند رادوگ به سیستم کالیبراسیون داخلی مجهز هستند.  

کالیبراسیون خارجی ترازو های آزمایشگاهی توسط کاربر و به صورت دستی انجام می شود. جزییات مراحل انجام دستی کالیبراسیون ترازو آزمایشگاهی در ادامه شرح داده خواهد شد.

 

کالیبراسیون خارجی ترازو های آزمایشگاهی

ترازو را روی سطحی صاف و کاملا محکم قرار دهید. دقت داشته باشید این محل جلوی پنجره، نور آفتاب و باد کولر نباشد. سطح ترازو را کاملا تمیز کنید. وزنه مخصوص کالیبراسیون که 50% حداکثر ظرفیت ترازو است را روی آن قرار دهید. این وزنه باید دقیقا در مرکز صفحه ترازو قرار گیرد. چند ثانیه صبر کنید سپس کلید کالیبراسیون را فشار دهید. سپس ترازو کالیبره شده و صفحه تنظیمات به حالت اولیه باز می گردد.

چه مواردی در کالیبراسیون ترازو کنترل می شود؟

  • عدم قطعیت در اندازه گیری: با توجه به ظرفیت ترازو، وزنه مناسب کالیبراسیون را برداشته و با استفاده از آن 10 بار اندازه گیری را انجام داده و نتایج را ثبت کنید. عدم قطعیت اندازه گیری با ضرب انحراف استاندارد در 3 و تقسیم آن بر جرم واقعی وزنه به دست می آید. معمولا عدم قطعیت نباید از عدد 0.1% تجاوز کند.
  • بررسی عملکرد: چند وزنه استاندارد کالیبراسیون، مطابق ظرفیت ترازو و در چند جرم مختلف بردارید. جرم هرکدام را با ترازو اندازه گیری کنید. نسبت جرم واقعی وزنه و خوانش ترازو نباید بیش از 0.1% باشد. در غیر این صورت ترازو کالیبره نیست.
  • دریفت: 10 بار اندازه گیری به وسیله یک وزنه با جرم مشخص انجام دهید. تغییرات مشاهده شده در نتایج را بررسی کنید. پس از هر با اندازه گیری میزان تفاوت نباید از محدوده 0.2± تجاوز کند.

بین تنظیم و کالیبراسیون ترازو های آزمایشگاهی چه تفاوتی وجود دارد؟

منظور از کالیبراسیون ترازو های آزمایشگاهی این است که رابطه مشخصی بین کمیت اندازه گیری شده به وسیله ترازو و عدم قطعیت های اندازه گیری وجود داشته باشد. بنابراین اندازه گیری عدم قطعیت اندازه گیری ترازو بخش جدایی ناپذیر کالیبراسیون است.

https://hakimazma.com/%d8%af%d8%b3%d8%aa%da%af%d8%a7%d9%87/%d8%a7%d8%aa%d9%88%da%a9%d9%84%d8%a7%d9%88/

در حالی که تنظیم کردن ترازو تعریف متفاوتی از کالیبراسیون دارد. در واقع تنظیم کردن بخشی از عملیات کالیبراسیون نیز به حساب می آید. تنظیم به معنای اصلاح اندیکاتور های دستگاه مطابق استاندارد های اندازه گیری است.



:: بازدید از این مطلب : 134
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 6 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

روکش چیست؟

روکش یک ترمیم دندان است که دندان آسیب دیده یا پوسیده را می‌پوشاند. متخصص ایمپلنت در رشت همچنین به عنوان کلاه دندان نیز شناخته می‌شود زیرا به شکل کلاهک است و روی دندان آسیب دیده قرار می‌گیرد تا اندازه، شکل، استحکام و ظاهر آن را برگرداند.

روکش‌ها از مواد مختلفی مانند چینی، سرامیک، آلیاژهای فلزی (طلا) یا زیرکونیا ساخته می‌شوند. هر نوع روکش بسته به نیاز خاص شما مزایا و معایب خاص خود را دارد.

روکش‌های چینی از نظر زیبایی شناسی، ظاهری عالی ارائه می‌دهند اما ممکن است به اندازه سایر انواع روکش‌ها بادوام نباشند. روکش‌های آلیاژی فلزی قوی ترین هستند اما به خوبی با رنگ دندان طبیعی ترکیب نمی‌شوند. روکش‌های زیرکونیا هم دوام و هم زیبایی را ارائه می‌دهند و امروزه به گزینه ای محبوب تبدیل شده اند.

تعیین اینکه کدام ماده روکش برای شما بهتر عمل می‌کند به عوامل متعددی از جمله محل دندان نیاز به ترمیم، نیازهای عملکردی (نیروی جویدن)، اولویت زیبایی شناختی و هزینه بستگی دارد.

گذاشتن روکش دندان می‌تواند با ترمیم دندان‌های آسیب دیده و در عین حال بهبود ظاهر کلی آنها به بهبود سلامت دهان شما کمک کند.

چرا باید از روکش دندان مراقبت کرد؟ 

برای بسیاری از بیماران، روکش دندان یک روش ضروری است که برای کمک به ترمیم دندان استفاده می‌شود. اغلب برای ترمیم دندان‌هایی که آسیب دیده، پوسیده، بد شکل یا تغییر رنگ داده اند مورد نیاز است. پس از ثابت شدن دندان، روکش را مانند درپوش روی دندان قرار می‌دهند تا ظاهر و عملکرد آن بازگردد. در حالی که این روش به خودی خود ساده است، مهم است که روکش دندان و دندان طبیعی که به آن متصل شده است را سالم نگه دارید. دندان‌های آسیب‌دیده، دندان‌های حساس، پوسیدگی دندان و دندان‌های ضعیف همگی می‌توانند باعث ایجاد مشکلاتی در روکش‌های دندانی شوند بنابراین باید مراقبت‌های ویژه‌ای برای جلوگیری از این مسائل انجام شود.

نکات مراقبت از روکش دندان دائمی ‌و موقت

در ادامه مراقبت‌های مناسبی را که بیماران دندانپزشکی باید برای روکش‌های موقت و دائمی ‌رعایت کنند، را با هم بررسی می‌کنیم.

روکش‌های موقت

روکش‌های موقت شکننده تر هستند و برای اطمینان از اینکه ترمیم دندان به درستی انجام شده، ترک نمی‌خورد یا نمی‌ریزد، به مراقبت بیشتری نیاز دارد. بیماران باید حداقل ۳۰ دقیقه پس از قرار دادن روکش موقت از خوردن و آشامیدن خودداری کنند تا سیمان خشک شود. مهم است که از جویدن آدامس و خوردن غذاهای جویدنی، سفت یا چسبنده خودداری کنید، زیرا این مواد می‌توانند باعث بیرون آمدن ترمیم و روکش شوند. بهتر است تا حد امکان با سمت مخالف دهان که روکش ندارد غذا را بجوید. مسواک زدن باید به آرامی ‌انجام شود. استفاده از نخ دندان به طور مستقیم در اطراف روکش موقت توصیه نمی‌شود.

روکش موقت معمولاً برای یک دوره چند هفته ای قبل از آماده شدن روکش دائمی ‌استفاده می‌شود. اگر از روکش موقت به درستی مراقبت شود باید تا زمانی که روکش دائمی ‌آماده می‌شود دوام بیاورد. با این حال، اگر روکش موقت شکست یا افتاد، بیماران باید در اسرع وقت با مطب دندانپزشکی تماس بگیرند. در برخی موارد دندانپزشک مجدد روکش موقت دیگری را روی دندان بیمار قرار می‌دهد. 

روکش‌های دائمی

در ۲۴ ساعت اول پس از قرار دادن روکش دائمی ‌تا زمانی که سیمان دندان محکم می‌شود از خوردن غذاهای سفت و چسبنده یا جویدن آدامس پرهیز کنید. مسواک زدن مجاز است، اما باید نخ دندان را آرام تر استفاده کنید. دندان و لثه ممکن است در چند روز اول پس از ترمیم درد داشته باشند، بنابراین دندانپزشکان اغلب به بیماران توصیه می‌کنند که در طول دوره نقاهت از غذاهای نرم تر استفاده کنند.

برخی نکات برای نگهداری‌های بعد از روکش دندان 

هنگامی‌که روکش‌های دندانی دارید، مهم است که بدانید چگونه از آنها به درستی مراقبت کنید. نگهداری مناسب کمک می‌کند روکش‌های شما دوام بیشتری داشته باشند و از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کنند.

  1. به طور منظم مسواک بزنید و نخ دندان بکشید

برای حفظ بهداشت دهان و دندان، حداقل دو بار در روز دندان‌های خود را مسواک بزنید و روزانه از نخ دندان استفاده کنید. این کار به جلوگیری از تجمع پلاک روی دندان‌ها و روکش‌های شما کمک می‌کند. هنگامی‌که یک روکش دندان دارید، مراقبت مناسب برای اطمینان از طول عمر آن مهم است. 

  1. از خمیر دندان ساینده استفاده نکنید

استفاده از خمیردندان ساینده را کنار بگذارید. زیرا می‌توانند به سطح روکش دندان آسیب وارد کرده و منجر به ترک یا بریدگی می‌شود. 

  1. از مسواک نرم استفاده کنید

موهای سفت می‌توانند به روکش‌ها و لثه‌های آسیب برساند و منجر به شل شدن روکش شود. 

  1. به آرامی‌مسواک بزنید

از حرکات دایره ای ملایم برای مسواک زدن دندان‌ها و روکش استفاده کنید. مسواک زدن بیش از حد می‌تواند باعث شل یا حتی کنده شدن روکش شود. 

  1. از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید

فلوراید به جلوگیری از پوسیدگی دندان و حفره در دندان‌ها و روکش کمک می‌کند. 

  1. از خوردن غذاهای سفت یا چسبنده خودداری کنید

روکش‌ها محکم هستند اما همچنان می‌توانند توسط غذاهای سفت یا چسبنده مانند دانه‌های ذرت بو داده، تکه‌های یخ یا آدامس آسیب ببینند. سعی کنید تا حد امکان از این نوع غذاها پرهیز کنید.

  1. هنگام ورزش از محافظ دهان استفاده کنید

اگر ورزش‌هایی تماسی مانند بوکس یا کاراته انجام می‌دهید حتما از محافظ دهانی استفاده کنید که به خوبی روی روکش دندان قرار می‌گیرد.

  1. به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید

معاینات منظم این اطمینان را می‌دهد که هر گونه مشکل در روکش قبل از اینکه به مشکلات جدی تری تبدیل شود، زود تشخیص داده شوند. معاینات منظم با دندانپزشک شما نیز برای اطمینان از سلامت مطلوب برای دندان‌ها و روکش‌ها به طور یکسان ضروری است. در طول این ویزیت‌ها، دندانپزشکان یکپارچگی روکش‌ها را بررسی می‌کنند و هر گونه نگرانی که ممکن است در طول زمان ایجاد شود را برطرف می‌کنند.

  1. مراقب ساییدن یا فشردن آن باشید

ساییدن یا فشردن دندان‌ها می‌تواند به هر دو دندان طبیعی و روکش شده آسیب برساند. بنابراین اگر این کار را به طور معمول انجام می‌دهید، حتما با دندانپزشک مشورت کنید تا نکات مراقبت از دندان‌ها را به شما بگویند.

عوامل موثر بر طول عمر روکش دندان

طول عمر روکش دندان بسته به عوامل مختلفی می‌تواند متفاوت باشد. در ادامه برخی از مهم‌ترین عواملی که می‌توانند روی طول عمر روکش دندان شما تأثیر بگذارند را بررسی می‌کنیم.

  • نوع روکش

انواع مختلف روکش‌های دندان طول عمر متفاوتی دارند. به عنوان مثال روکش‌های سرامیکی و تمام چینی عمر بیشتری نسبت به روکش‌های رزینی دارند.

  • بیماری لثه

بیماری لثه می‌تواند با تضعیف بافت حمایت کننده لثه، بر طول عمر روکش دندان تأثیر بگذارد.

  • هزینه

هزینه روکش بر طول عمر آن تأثیر می‌گذارد. یک روکش گران‌تر ممکن است از مواد باکیفیت‌تر ساخته شود و دوام بیشتری داشته باشد.

  • ساختار دندان

وضعیت، اندازه، شکل و ساختار دندان طبیعی که روکش روی آن قرار می‌گیرد می‌تواند بر طول عمر روکش تأثیر بگذارد. فرض کنید دندان طبیعی به طور قابل توجهی نامرتب یا نامنظم است. در آن صورت، ممکن است برای دستیابی به تناسب مناسب چالش‌هایی ایجاد کند که به طور بالقوه منجر به عوارضی مانند ناراحتی، تراز ناکافی نیش یا به خطر افتادن دوام روکش شود.

  • نوع درمان

نوع درمانی که روکش برای آن استفاده می‌شود نیز می‌تواند بر طول عمر آن تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، روکش‌هایی که برای اهداف ترمیمی ‌استفاده می‌شوند ممکن است طول عمر متفاوتی نسبت به روکش‌هایی که برای اهداف آرایشی استفاده می‌شوند، داشته باشند.

  • روال بهداشت دهان و دندان

بهداشت دهان و دندان مناسب، از جمله مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، می‌تواند به حفظ سلامت دندان طبیعی و بافت لثه کمک کند، که به نوبه خود می‌تواند در افزایش طول عمر روکش مناسب باشد.

انواع روکش

روکش‌ها ترمیم‌های دندانی هستند که دندان آسیب دیده یا پوسیده را برای بهبود ظاهر و عملکرد آن می‌پوشانند. روکش‌ها انواع مختلفی دارند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. در ادامه با انواع روکش آشنا می‌شویم.

پرسلن

متداول ترین نوع روکش از پرسلن ذوب شده به فلز ساخته می‌شود. این نوع روکش هم استحکام و هم زیبایی دارد، زیرا پایه فلزی به آن دوام می‌دهد در حالی که روکش چینی با رنگ دندان‌های طبیعی شما مطابقت دارد.

سرامیک

یکی دیگر از گزینه‌های محبوب روکش‌های تمام سرامیکی است که زیبایی بیشتری نسبت به پرسلن ذوب شده به فلز را ارائه می‌دهند زیرا حاوی هیچ فلزی نیستند. با این حال، آنها ممکن است به اندازه انواع دیگر روکش‌ها قوی نباشند و در معرض پریدگی یا ترک خوردن قرار بگیرند.

آلیاژ فلزی

روکش‌های آلیاژ طلا نیز برای کسانی که استحکام را بر زیبایی ترجیح می‌دهند موجود است. اینها به دلیل دوام و مقاومت در برابر سایش سال‌هاست که در دندانپزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کامپوزیت

روکش‌های کامپوزیتی بر پایه رزین وجود دارند که می‌توانند با رنگ طبیعی دندان شما مطابقت داشته باشند. اما همیشه برای استفاده طولانی مدت ایده آل نیستند زیرا می‌توانند راحت تر از سایر مواد ترک بخورند.

روکش‌های زیرکونیا

روکش زیرکونیا از نوعی سرامیک بسیار بادوام ساخته شده اند که در برابر خرد شدن یا ترک خوردن مقاوم است. این روکش‌ها یک انتخاب محبوب برای دندان‌های عقب و سایر نواحی دهانی هستند که دچار ساییدگی و پارگی زیادی می‌شوند.

رزین

این روکش‌ها از نوعی رزین دندان ساخته شده اند که قیمت بالایی دارد اما به اندازه سایر روکش‌ها دوام ندارد. روکش رزینی گزینه خوبی برای روکش‌های موقت یا کوتاه مدت هستند اما برای ترمیم‌های طولانی استفاده نمی‌شوند.

روکش‌ سرک با ساخت یک روزه 

روکش‌های یک روزه که به عنوان روکش‌های سرک نیز شناخته می‌شوند، گزینه مناسبی هستند که می‌توان آنها را طراحی، ساخت و در یک ویزیت دندانپزشکی قرار داد. با استفاده از فناوری پیشرفته، یک قالب دیجیتالی از دندان گرفته می‌شود و روکش از یک بلوک از مواد سرامیکی در محل ساخته می‌شود. روکش‌های یک روزه نیاز به ترمیم‌های موقت و قرارهای متعدد را از بین می‌برند و گزینه‌ای کارآمد وسریع را ارائه می‌دهند.

چرا مراقبت‌های بعد از روکش دندان بسیار مهم است؟

مراقبت‌های پس از روکش دندان برای حفظ لبخندی سالم و ماندگار ضروری است. دلایلی وجود دارد که چرا نگهداری‌های بعد از روکش دندان بسیار مهم است که در ادامه آنها را می خوانیم.

حفظ طول عمر روکش

روکش دندان اگر به خوبی از آن مراقبت شود سال‌ها دوام می‌آورد. نکات صحیح مراقبت از روکش دندان و روال‌های نگهداری می‌تواند به افزایش عمر روکش کمک کند.

از ناراحتی و حساسیت جلوگیری می‌کند

پس از قرار دادن روکش دندان، معمولاً برای چند روز احساس ناراحتی و حساسیت می‌کنید. مراقبت‌های مناسب و نگهداری‌‌های بعدی از روکش دندان می‌تواند این ناراحتی و حساسیت را کاهش دهد و روند بهبودی را راحت‌تر کند.

از دندان‌های اطراف محافظت می‌کند

روکش دندان اغلب بر روی دندان آسیب دیده قرار می‌گیرد و در صورت عدم مراقبت صحیح می‌تواند باعث آسیب به دندان‌های مجاور شود. مراقبت‌های بعدی مناسب می‌تواند از این آسیب جلوگیری کرده و از دندان‌های اطراف محافظت کند.

صرفه جویی در زمان و هزینه

بی توجهی به نگهداری‌های بعد از روکش دندان منجر به عوارض و نیاز به درمان‌های اضافی می‌شود که می‌تواند پرهزینه و زمان بر باشد. مراقبت‌های بعدی مناسب می‌تواند از بروز چنین مسائلی جلوگیری کرده و در دراز مدت در زمان و هزینه صرفه جویی کند.

اگر روکش دندان دارید این غذا‌ها را نخورید!

آنچه می‌خورید و می‌نوشید در حفظ طول عمر و ظاهر روکش‌های دندان اهمیت دارد. برخی غذاها و نوشیدنی‌ها می‌توانند به سلامت روکش و دندان‌های طبیعی شما آسیب بزنند. برای اینکه روکش‌های دندانی خود را قوی و سالم نگه دارید، باید حواستان به آنچه مصرف می‌کنید باشد.

غذاهای چسبناک

غذا‌های چسبناک می‌توانند به راحتی در داخل و اطراف روکش دندان شما گیر کنند و باعث آسیب یا حتی کندن آن شوند. به عنوان مثال می‌توان به آب نبات‌های کارامل، تافی و صمغی اشاره کرد.

غذاهای جویدنی

مانند غذاهای چسبنده، آنها می‌توانند به روکش دندان فشار بیاورند و باعث شل شدن یا شکستن آن شوند. به عنوان مثال می‌توان از گوشت گاو، نان شیرینی و آدامس نام برد.

غذاهای گرم

اگر تازه روکش دندان گذاشته اید، برای چند روز غذاهای داغ  مصرف نکنید. ممکن است روکش دندان همچنان به گرما حساس باشد. علاوه بر این، گاز گرفتن غذای داغ می‌تواند باعث ترک خوردن یا شل شدن روکش شود.

غذاهای شیرین

خوردن بیش از حد غذاهای شیرین خطر پوسیدگی دندان را افزایش می‌دهد و می‌تواند یکپارچگی روکش دندان شما را به خطر بیندازد. مصرف آب نبات و سایر غذاهای شیرین را محدود کنید.

غذاهای ترد

در حالی که غذاهای ترد مانند آجیل و ذرت بو داده لزوماً برای روکش دندان مضر نیستند، اما می‌توانند در شکاف بین دندان‌ها و اطراف روکش شما گیر کنند. همیشه بعد از خوردن غذاهای ترد، دهان خود را بشویید و نخ دندان بکشید.

نوشیدنی‌هایی که باید در مورد آنها محتاط باشید

وقتی صحبت از حفظ روکش دندان به میان می‌آید، فقط به معنی اجتناب از خوردن برخی غذاها نیست. بلکه باید به نوشیدنی‌هایی که مصرف می‌کنید نیز توجه داشته باشید. برخی از نوشیدنی‌ها می‌توانند به طول عمر روکش شما آسیب برسانند.

نوشیدنی‌های گازدار

این نوشیدنی‌ها حاوی اسیدهایی هستند که مینای دندان طبیعی و روکش دندان شما را فرسایش می‌دهد و باعث پوسیدگی یا آسیب می‌شود.

نوشیدنی‌های گرم

نوشیدنی‌های گرم مانند قهوه یا چای می‌تواند باعث انبساط و انقباض روکش دندان شما شود و منجر به ترک یا شکستگی شود.

الکل

نوشیدنی‌های الکلی باعث خشکی دهان می‌شوند که می‌تواند منجر به تجمع باکتری‌ها و پلاک در اطراف روکش دندان شده و خطر پوسیدگی را افزایش می‌دهد.

نوشیدنی‌های شیرین

نوشیدنی‌های سرشار از قند مانند نوشابه، نوشیدنی‌های ورزشی و آب میوه‌ها می‌توانند باعث پوسیدگی دندان در اطراف روکش دندان شما شوند.

آب مرکبات

نوشیدنی‌های مرکباتی مانند لیموناد یا آب پرتقال بسیار اسیدی هستند و می‌توانند مینای طبیعی دندان و روکش دندان را از بین ببرند.

نقش ویزیت دندان در مراقبت‌های بعد از روکش دندان چیست؟

مراجعه منظم به دندانپزشک بخش مهمی ‌از حفظ سلامت روکش دندان است. برخی از دلایلی که ویزیت‌های دندانپزشکی برای مراقبت‌های بعدی روکش دندان ضروری است عبارتند از:

  • تشخیص زودهنگام مشکلات احتمالی

در طول ویزیت، دندانپزشک می‌تواند روکش شما را برای هر گونه علائم آسیب یا ساییدگی بررسی کند. این کار می‌تواند به تشخیص زودهنگام مشکلات احتمالی قبل از جدی شدن و نیاز به درمان زیاد تر و پیچیده تر کمک کند.

آیا روکش دندان عوارض دارد؟

شناخت عوارض روکش دندان برای حفظ سلامت دهان و دندان و جلوگیری از عوارض بعدی ضروری است. برای جلوگیری از آسیب بیشتر و از دست دادن احتمالی دندان، باید به موارد زیر دقت کنید. در ادامه با برخی از مشکلات احتمالی روکش دندان آشنا می‌شویم.

  • ناراحتی یا حساسیت در اطراف دندان روکش دار
  • بریدگی، ترک خوردگی یا شکستگی در روکش
  • روکش شل یا نامناسب
  • التهاب یا عفونت لثه در اطراف دندان روکش دار
  • پوسیدگی یا آسیب به ساختار دندان در زیر روکش

چه زمانی به یک متخصص دندانپزشک مراجعه کنیم؟

در حالی که با مراقبت و نگهداری مناسب می‌توان از بسیاری از مشکلات جلوگیری کرد، ممکن است در برخی موارد لازم باشد از یک متخصص دندانپزشک مشاوره بگیرید. چند نشانه وجود دارد که نشان می‌دهد در صورت داشتن روکش دندان باید به دندانپزشک مراجعه کنید:

  • درد یا حساسیت هنگام گاز گرفتن یا جویدن
  • احساس شل شدن یا افتادن روکش 
  • ترک‌ها یا تراشه‌های قابل مشاهده روی روکش
  • ناراحتی یا تحریک در بافت لثه اطراف روکش
  • تغییر در رنگ روکش یا دندان‌های اطراف
  • بوی بد یا طعم بد در دهان

ارتباط بین سلامت دهان و طول عمر روکش دندان

حفظ سلامت دهان و دندان برای افزایش طول عمر روکش‌های دندان ضروری است. مشکلات دندانی مانند بیماری لثه یا پوسیدگی دندان می‌تواند یکپارچگی روکش‌های دندانی را به خطر بیندازد و منجر به شکستن زودهنگام یا افتادن آن شود. با اولویت دادن به سلامت دهان، افراد می‌توانند طول عمر و عملکرد روکش‌های دندانی خود را به حداکثر برسانند و به سلامت کلی و طول عمر طولانی تر این ترمیم‌ها کمک کنند. پیروی از یک روال روزانه بهداشت دهان، ویزیت منظم دندانپزشکی و جرم گیری حرفه ای نیز برای رفع مشکلات احتمالی در مراحل اولیه و نگهداری صحیح روکش اهمیت دارد. با مراقبت مناسب از روکش دندان خود، می‌توانید به افزایش طول عمر آن کمک کرده و ظاهر و عملکرد آن را همانطور که باید حفظ کنید.

https://drshamsdentist.com/%D9%85%D8%AA%D8%AE%D8%B5%D8%B5-%D8%A7%DB%8C%D9%85%D9%BE%D9%84%D9%86%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/

دوره نقاهت بعد از قرار دادن روکش چقدر است؟

دوره نقاهت پس از قرار دادن روکش دندان معمولاً چند روز است. بیماران ممکن است پس از این پروسه مقداری التهاب، حساسیت و تحریک را تجربه کنند که باید در عرض یک یا دو هفته فروکش کند. شستشو با آب نمک گرم چند بار در روز برای کمک به کاهش تورم لثه کمک کننده است. هر گونه مشکل درد باید به راحتی با داروهای بدون نسخه کنترل شود. اگر بعد از دوره نقاهت همچنان ناراحتی، درد یا مشکل گاز گرفتن وجود داشت، به بیماران توصیه می‌شود که به دندانپزشک مراجعه کنند تا مطمئن شوند روکش نیازی به تنظیمات ندارد.



:: بازدید از این مطلب : 122
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 6 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

بر طبق تعریف شرکت سهامی توسط ماده یک لایحه اصلاحی قانون تجارت، شرکتی است که سرمایه آن به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی سهام آنها است.اخذ کارت بازرگانی  لذا مسئولیت دارندگان سهام فقط محدود به سهام آنهاست. سهام جزء حقوق مالی محسوب می شود و در حکم مال منقول می باشد و هم به صورت قهری و هم به صورت قراردادی قابلیت نقل و انتقال دارد (مواد 24، 39 و 41 ل.ا.ق.ت). لذا تشریفات نقل و انتقال سهام از موارد مهم مربوط به شرکت ها تلقی می گردد.

از لحاظ نوع مالکیت سهام به دو دسته سهام بانام و سهام بی نام تقسیم می شود. انتقال سهام با نام باید در دفتر ثبت سهام شرکت به ثبت برسد.
نکته: در صورت عدم رعایت تشریفات مذکور در ماده 40 ل.ا.ق.ت (ثبت انتقال سهام با نام در دفتر ثبت سهام شرکت) عمل حقوقی انتقال سهام در برابر شرکت و اشخاص ثالث قابل استناد نیست ، لکن بین طرفین معتبر است و خریدار می تواند الزام فروشنده را جهت انجام ترتیبات ثبت از دادگاه بخواهد .
نکته: مادام که تمامی مبلغ اسمی هر سهم پرداخت نشده صدور ورقه سهم بی نام یا گواهینامه موقت بی نام ممنوع است. به تعهد کننده این گونه سهام گواهینامه موقت با نام داده خواهد شد. شرکتهای سهامی شرکت تجارتی محسوب می شوند حتی اگر موضوع عملیات آن امور بازرگانی نباشد .

شرکت های سهامی به دو دسته تقسیم می شود: شرکت سهامی خاص و عام
شرکت سهام خاص: شرکتهای سهامی که تمام سرمایه آنها در موقع تاسیس منحصرا توسط موسسین تامین گردیده است . این گونه شرکت ها ، شرکت سهامی خاص نامیده می شوند (ماده 4 ل.ا.ق.ت) حداقل تعداد  سهامداران در شرکت سهامی خاص 3 نفر و حداقل  سرمایه در زمان تاسیس 1000000 ریال می باشد و سرمایه شرکت به سهام مساوی تقسیم می گردد ، در خصوص حداقل تعداد اعضاء هیات مدیره مقرراتی وضع نگردیده است . بر طبق نظریه حقوقی شماره 5156 /7 مورخ 13/7/1367 تعداد اعضای هیات هیات مدیره نمی تواند کمتر از 3 نفر باشد .

آشنایی با ارکان تصمیم گیرنده در شرکت های سهامی خاص

مجامع عمومی: شرکت های  سهامی دارای ارکان تصمیم گیرنده می باشند از جمله ارکان تصمیم گیرنده مجامع عمومی می باشد ، مجامع عمومی، ازاجتماع  سهامداران شرکت و مجموع اشخاصی است که شخصیت حقوقی شرکت را بوجود آورده اند. مجمع عمومی بالاترین مرکز قدرت شرکت و تعیین کننده مقررات آن می باشد.

نقاط اشتراک مجامع عمومی:
نکته: برای تشکیل تمام مجامع عمومی آگهی دعوت (در روزنامه کثیر الانتشار شرکت)  لازم است .البته اگر در مجمعی کلیه صاحبان سهام حضور داشته باشند نیازی به انتشار آگهی در جراید نخواهد بود.
نکته: جلسات مجامع عمومی بوسیله یک رئیس، دو ناظر(  از بین سهامداران ) و یک منشی اداره می شود.صورتجلسه مجامع عمومی بوسیله شخص منشی تهیه شده و به امضاء هیات رئیسه می رسد.دعوت کنندگان مجامع عمومی به ترتیب عبارتند از: مدیران شرکت و بازرسان و اگر آنان هم به وظیفه خود عمل نکردند سهامدارانی که حداقل یک پنجم سرمایه شرکت را داشته باشند می توانند این کار را انجام دهند و اگر هیچکدام از افراد فوق الذکر نباشند هر صاحب سهم و ذینفعی می تواند از طریق ثبت شرکتها به آن مبادرت نماید.

حدود وظایف این مجامع با هم متفاوت است: مجمع عمومی موسس (تصویب اساسنامه، تعیین اولین مدیران و بازرسان و کلیه امور مربوط به تاسیس شرکت)؛ مجمع عمومی فوق العاده (اموری مانند انحلال شرکت و هر نوع تغییر در اساسنامه)؛ مجمع عمومی عادی (امور معمول و متداول شرکت بعهده این مجمع می باشد).

نکته: حد نصاب تشکیل مجمع عمومی از این قرار است : اول – در نوبت اول دارندگان بیش از نصف + دارندگان سهام باید در جلسه حضور داشته باشند در صورتی که در نوبت اول این میزان حاصل نشد در نوبت بعدی مجمع عمومی فوق العاده و موسس با حداقل یک سوم سهام شرکت تشکیل می شود و مجمع عمومی عادی با هر تعداد سهامی که مالکین آنها در جلسه حضور دارند.

نکته: از لحاظ حد نصاب اخذ رای: در مجمع فوق العاده و موسس با دو سوم سهام حاضر در جلسه (نه کل سهام شرکت) در مجمع عادی نصف سهام حاضر در جلسه اعم از نوبت اول یا نوبت سوم بوده باشند.
برخی از تصمیمات انواع مجامع عمومی و هیات مدیره شرکت های سهامی با توجه به صراحت قوانین تجاری در مراجع ثبت شرکت ها منعکس و اقدام ثبتی دارند و برخی دیگر از تصمیمات فاقد اقدام موثر در مراجع ثبت شرکت ها می باشد.

موارد آگهی و اقدام موثر ثبت شرکت ها و سرفصل عناوین و تصمیمات مجامع عمومی و هیات مدیره یکی از ابهاماتی می باشد که با عنایت به پراکندگی موضوعات و تکالیف حوزه ثبت شرکت ها و عدم تصریح  و منجز بودن، این تکالیف نیاز به معین نمودن و طبقه بندی جهت دسترسی آسان به آن دارد . لذا در این بخش به ذکر  مباحث مربوط به صلاحیت انواع مجامع عمومی و هیات مدیره شرکت های سهامی به شرح ذیل می پردازیم:

مجمع عمومی موسس:
اولین اجتماع صاحبان سهام  در شرکت های سهامی برای تصویب اساسنامه و تعیین مدیران و بازرسان "مجمع عمومی موس" نام دارد. این مجمع قبل از تشکیل شرکت سهامی و در تمام مدت شرکت فقط یک بار تشکیل می شود و مرکب از کلیه موسسین و پذیره نویسان می باشد. حضور حداقل عده ای از پذیره نویسان که نصف سرمایه شرکت راتعهد نموده باشند در این مجمع ضروری است. اگر در دعوت اولیه اکثریت حاصل نشد مجامع عمومی جدید تا دو نوبت توسط موسسین دعوت می شود، مشروط به این که لااقل 20 روز قبل آگهی دعوت با قید دستور جلسه منتشر گردد. مجمع جدید با دارندگان حداقل یک سوم سرمایه معتبر می باشد و تصمیمات با اکثریت دو سوم آراء حاضرین اتخاذ می شود. اگر در مجمع عمومی سوم اکثریت مذکور حاصل نشد موسسین عدم تشکیل شرکت را اعلام می دارند (ماده 75 ل.ا.ق.ت).

نکته: با توجه به اینکه در شرکت سهامی خاص تشکیل مجمع عمومی موسس باستناد ماده 82 لایحه اصلاحی قانون تجارت الزامی نمی باشد لذا اولین مجمع تشکیل شده از لحاظ عرفی و ثبتی مجمع عمومی موسس تلقی می گردد. همچنین چنانچه تصمیمات مجمع عمومی موسس  مطابق با قوانین و مقررات صورت پذیرفته با لحاظ مقررات ثبتی می بایستی ، منجر به آگهی تاسیس شرکت گردد.

مجمع عمومی عادی:
اجتماع سالیانه صاحبان سهام برای تصویب حساب هاو تراز نامه  و تخصیص سود و زیان ، تعیین مدیران و بازرسان "مجمع عمومی عادی" نام دارد . هر صاحب سهمی، خواه سهم وی با نام یا بی نام باشد یا دارای سهم ممتاز باشد یا عادی، می تواند در مجمع عمومی  شرکت کند . این مجمع می تواند نسبت به کلیه امور شرکت به جز آن چه که در صلاحیت مجمع عمومی موسس و فوق العاده است (مثل موارد مذکور در مواد 83 و 42 ل.ا.ق.ت) تصمیم بگیرد . (ماده 86 ل.ا.ق.ت).گاهی در خلال سال مالی برای اتخاذ تصمیم درباره اموری که در صلاحیت مجمع عمومی عادی است (مواردی از قبیل حجر، فوت، استعفا یا سلب شرایط مدیر یا بازرس، موارد موضوع ماده 112 ل.ا.ق.ت و یا سایر موارد ) دعوت مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده ضرورت می یابد . این مجمع فقط از لحاظ زمانی فوق العاده است، اما از نظر نصاب و صلاحیت ها مشمول مقررات راجع به مجمع عمومی عادی می باشد .

مجمع عمومی فوق العاده:
هر گاه مورد فوق العاده ای برای شرکت پیش آید (برای مثال، شرکت بخواهد مدت خود را تمدید یا سرمایه را زیاد کند و یا تصمیم به انحلال بگیرد) مجمع عمومی فوق العاده تشکیل می شود  (ماده 83 ل.ا.ق.ت)

هیات مدیره شرکت های سهامی

بر طبق ماده 107 لایحه اصلاحی  قانون تجارت، هر شرکت سهامی بوسیله عده ای از سهامداران  که قانون عنوان هیات مدیره به آنها داده است، اداره می شود. هیات مدیره، مقام  تصمیم گیری و اجرایی شرکت می باشد. انتخاب مدیران بوسیله مجمع عمومی عادی صورت می گیرد، اما اولین مدیران شرکت بوسیله مجمع عمومی موسس نیز می تواند انتخاب شوند.

شرایط هیات مدیره و مدیر عامل:
هیات مدیره در شرکت سهامی  تنها از بین سهامداران انتخاب می شوند .( ماده 107 لایحه اصلاحی قانون تجارت )

  • هیات مدیره شرکت نباید ممنوعیت های قانونی اصل 141 قانون اساسی و مواد 111 لایحه اصلاحی قانون تجارت را داشته باشد. مدت تصدی آنها به میزانی است که در اساسنامه معین شده و حداکثر دو سال است و انتخاب مجدد آنان بلامانع است. هیات مدیره یا هر یک از مدیران قابل عزل هستند و مجمع  عمومی عادی می تواند آنها را عزل نماید.
  • تعداد هیات مدیره در  شرکت سهامی عام نباید از 5 نفر کمتر باشد ولی بیشتر از 5 نفر طبق اساسنامه مانعی ندارد. در خصوص حداقل تعداد اعضاء هیات مدیره مقرراتی وضع نگردیده است هر چند که در نظریه حقوقی شماره 5156 /7 مورخ 13/7/1367 تعداد اعضای هیات هیات مدیره نمی تواند کمتر از 3 نفر باشد.
  • اشخاص حقوقی را می توان به مدیریت شرکت انتخاب نمود که در این صورت باید یک نفر را به نمایندگی دائمی خود جهت انجام وظایف مدیریت معرفی نماید . یک نفر نمی تواند اصالتا و وکالتا ( یا به قائم مقامی و نمایندگی ) به عنوان اعضای هیات مدیره  منصوب گردد .
  • در صورت فوت یا استعفا یا سلب شرایط از یک یا چند نفر از مدیران ، اعضای علی البدل جای آنان را خواهند گرفت و در صورتی که عضو علی البدل تعیین نشده باشد و تعداد کافی جهت تصدی محل های خالی نباشد مجمع  عمومی عادی جهت تکمیل اعضا باید تشکیل شود.
  • هر یک از مدیران باید مقدار سهامی را که در اساسنامه مقرر شده است دارا باشند این تعداد سهام نباید از مقدام سهامی که بموجب اساسنامه جهت دادن رای ضروری است کمتر باشد. این سهام برای تضمین خسارتی است که ممکن است از تقصیرات مدیران منفردا یا مشترکا بر شرکت وارد شود. سهام مزبور با نام بوده و قابل انتقال نیست.
  • هیات مدیره در اولین جلسه خود از بین اعضاء یک رئیس و یک نایب رئیس تعیین می نماید .
  • مدیر عامل نباید دارای ممنوعیت ماده 126 لایحه اصلاحی قانون تجارت راداشته باشد .
  • سمت مدیرعامل مباشرتی است.  لذا مدیرعامل حق ندارد وظایف خود را از طریق دیگران (وکیل) انجام دهد

مدارک و مستندات جهت ثبت تأسیس شرکتهای سهامی خاص:
1- دونسخه اظهارنامه تکمیل شده با امضاء موسسین
2- دونسخه اساسنامه تکمیل شده با امضاء موسسین
3- تکمیل فرم تعیین نام به ترتیب اولویت نامهای پیشنهادی
4- اصل گواهی بانکی مبنی بر پرداخت سرمایه تعهدی ( حداقل 35% سرمایه ) در حساب شرکت در شرف تاسیس همراه با فیش پرداختی
5- اصل مجوز فعالیت از مراجع ذیربط درمواردی که ثبت موضوع نیاز به مجوز داشته باشد
6- تصویر برابر با اصل مدارک احراز هویت  از جمله صفحه اول شناسنامه  وکارت ملی سهامداران ، مدیران ، و بازرسان. 
7- گواهی عدم سوء پیشینه جهت اعضاء هیأت مدیره ، مدیرعامل و بازرسان
8- دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی مؤسسین با امضاء  موسسین
9- دونسخه صورتجلسه هیأت مدیره با امضاء تمامی اعضای هیات مدیره
10- اصل وکالتنامه وکیل دادگستری در صورتی که ثبت شرکت توسط وکیل صورت پذیرد.
تکمیل و ارائه مدارک فوق مستلزم رعایت نکات ذیل می باشد:
الف: اظهارنامه ها ، اساسنامه بایستی تکمیل شده و به امضاء کلیه موسسین برسد. صورتجلسه هیأت مدیره نیز بایستی تکمیل شده و به امضاء هیأت مدیره منتخب مجمع عمومی مؤسسین برسد .
ب :گواهی بانکی پرداخت سرمایه تعهدی بایستی قبل از تعیین نام ارائه گردد.
د) مدارک احراز هویت:
1- اشخاص حقیقی داخلی:

  • تصویر برابر با اصل شناسنامه و کارت ملی

2- اشخاص حقوقی داخلی:

  • تصویر روزنامه رسمی آگهی تأسیس و آخرین آگهی تغییرات مدیران
  • معرفینامه نمایندگی جهت نماینده سهامدار حقوقی جهت حضور در مجمع عمومی مؤسسین و همچنین در مواردی که نماینده مربوطه به عنوان عضو هیأت مدیره انتخاب شده باشد.
  • ارائه تأییدیه توسط اعضای هیأت مدیره سهامدار حقوقی مبنی بر غیردولتی بودن .
  • تصویر برابر با اصل شناسنامه و کارت ملی نماینده

3- اشخاص حقیقی خارجی:

  • تصویر برابر با اصل گذرنامه
  • اصل ترجمه رسمی گذرنامه از دارالترجمه رسمی

4- اشخاص حقوقی خارجی:

  • تصویر برابر با اصل گواهی ثبت کشور ثبت کننده
  • اصل ترجمه رسمی گواهی ثبت شخص حقوقی خارجی
  • معرفینامه و همچنین تصویر برابر با اصل شناسنامه و کارت ملی نماینده
  • چنانچه نماینده شخص حقوقی ایرانی باشد ارائه مدارک مذکور شق «2» بند «د» الزامی است.
  • در متن صورتجلسه مجمع عمومی مؤسسین می بایستی عبارت « کلیه اعضای هیأت مدیره و بازرسان تعهد و اقرار می نمائیم که دارای سابقه سوء پیشینه کیفری نبوده و ممنوعیت های مندرج در اصل 141 قانون اساسی و مواد 111 و 147 لایحه اصلاحی  قسمتی از کانون تجارت نبوده و با امضاء ذیل صورتجلسه ضمن تأیید مفاد فوق بدینوسیله قبولی خودرا اعلام میداریم » و در متن صورتجلسه هیأت مدیره نیز بایستی عبارت « مدیرعامل شرکت تعهد و اقرار می نماید که دارای سابقه سوء پیشینه کیفری نبوده و مشمول ممنوعیت های مندرج در اصل 141 قانون اساسی و ماده 126 لایحه اصلاحی قسمتی از قانون تجارت نبوده و با امضاء ذیل صورتجلسه ضمن تأیید مفاد فوق قبولی سمت خودرا اعلام میدارد» درج گردد.

و - وکالتنامه وکلای دادگستری بایستی نافذ بوده و مدت اعتبار پروانه وکالت منقضی نشده باشد.
هـ - کلیه اوراق بایستی بصورت تایپی و بدون هیچگونه قلم خوردگی و لاک گرفتگی باشد .
ک - درصورت نقص هریک از مدارک از پذیرش خودداری می گردد.
در اجرای تبصره ماده 4 لایحه اصلاحی ، در شرکت سهامی عام عبارت: "شرکت سهامی عام" و در شرکت سهامی خاص عبارت "شرکت سهامی خاص" باید قبل از نام شرکت یا بعد از آن بدون فاصله با نام شرکت در کلیه اوراق و اطلاعیه ها و آگهی ها شرکت به طور روشن و خوانا قید شود .

تفاوتهای شرکتهای سهامی خاص و شرکتهای با مسئولیت مخدود به شرح ذیل میباشد:
ـ در شرکت با مسئولیت محدود تعداد شرکاء حداقل 2 نفر و در شرکت سهامی خاص تعداد سهامداران حداقل 3 نفر می باشند .

2ـ حداقل سرمایه برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود و سهامی خاص یک میلیون ریال است .
3ـ درشرکت سهامی خاص حداقل 35% سرمایه باید نقدا دریکی از شعب بانکها تودیع و گواهی مربوطه ارائه و 65% درتعهد سهامداران باشد . در شرکت با مسئولیت محدود باید کل سرمایه تحویل مدیر عامل شرکت شده و مدیر عامل اقراربه دریافت نماید و ارائه گواهی بانکی دال بر انجام این امر ضرورت ندارد.
4ـ انتخاب بازرس اصلی و علی البدل درشرکت سهامی خاص اجباری ولی در شرکت با مسئولیت محدود اختیاری است .
5ـ مدت مدیریت در شرکت سهامی خاص حداکثر دو سال می باشد که قابل تمدید است و در شرکت با مسئولیت محدود مدیران شرکت برای مدت نامحدود انتخاب می شوند و همچنین مخیر خواهند بود که مدتی برای مدیران در اساسنامه شرکت مقرر دارند.
6ـ انتخاب روزنامه کثیر الانتشار درشرکت سهامی خاص برای درج آگهی های دعوت شرکت درسهامی خاص الزامی و در شرکت با مسئولیت محدود اختیاری است.
7ـ شرایط احراز حدنصاب درمجامع عمومی درشرکت سهامی خاص سهل تر ودر شرکت در مسئولیت محدود با توجه به نوع شرکت مشکل تر می باشد.
9ـ در شرکت سهامی خاص و بامسئولیت محدود شرکت در افزایش سرمایه اختیاری است.
10ـ سرمایه در شرکت با مسئولیت محدود به سهام یا قطعات سهام تقسیم نمی شود و شرکاء فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات می باشند .
11ـ مدیران در شرکت سهامی خاص الزاما بایستی سهامدار بوده یا تعداد سهام وثیقه مقرر در اساسنامه را تهیه وبه صندوق شرکت بسپارند . مدیران در شرکت با مسئولیت محدود  بصورت موظف یا غیر موظف که از بین شرکاء یا از خارج انتخاب می شوند انجام وظیفه خواهند نمود .

https://danasabt.ir/2020/12/12/the-latest-company-registration-rules/


12ـ تقسیم سود در شرکت سهامی خاص به نسبت تعداد سهام و در شرکت با مسئولیت محدود به نسبت سرمایه شرکاء تقسیم خواهد شد و در شرکت با مسئولیت محدود می توانند در اساسنامه ترتیب دیگری برای تقسیم سود مقرر دارند.
13ـ حق رای در شرکت سهامی خاص به تعداد سهام در شرکت با مسئولیت محدود به نسبت سرمایه خواهد بود .
14ـ تقویم سهم الشرکه غیر نقدی در شرکت با مسئولیت محدود توسط شرکاء صورت می گیرد شرکاء دراین خصوص دارای مسئولیت می باشند. تقویم آورده غیر نقدی در شرکت سهامی خاص با کارشناسان رسمی دادگستری خواهد بود .



:: بازدید از این مطلب : 141
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

در عصر حاضر اینترنت جایگزین تمام روش های سنتی شده است به طوری که در زمینه های اداری  نیز، امروزه تمام ادارات و سازمان ها دارای سایتهایی هستند که سهولت کار متقاضیان را مد نظر دارند. به این ترتیب ثبت شرکت به صورت آنلاین نیز امکانپذیر شد و تعداد مراجعین به سازمان ها کاهش یافته و افراد قادر می شوند تا بسیاری از کارها را به صورت غیر حضوری انجام دهند و در زمان و هزینه ی خود صرفه جویی نمایند.

نحوه ثبت شرکت

برای ثبت کردن شرکت در آغاز باید شرکایی که تصمیم به ایجاد یک شرکت دارند، به اضافه مبحث فعالیتی که برای شرکت در نظر گرفته اند و همچنین مقدار وظیفه ای که قبول کرده اند، نوع شرکت را مشخص و نسبت به مراحل ثبت شرکت اقدام نمایند.

اصلی ترین عملکرد شرکت تسهیم وظایف در قالب یک شخصیت حقوقی است، پس بررسی درباره انواع شرکت ‌ها که هر یک جنبه خاصی از وظایف را برای گردانندگان و شرکای شرکت در نظر دارند، ضروری است؛ در کنار این موارد سوژه فعالیت از قبل تعیین شده برای شرکت در مشخص کردن نوع آن بسیار مؤثر می باشد؛ زیرا در برخی مواقع نوع فعالیت شرکت، میزان خاصی از وظایف شرکا را اقتضا می‌کند و به همین دلیل است که پروانه بعضی از شغل های خاص تنها به نوع معینی از شرکت ‌ها داده می ‌شود.

 در دنباله این تحول ، نحوه ی ثبت شرکت در اداره ثبت  شرکت ها نیز از حالت سنتی خارج شده است. یعنی قبلا ارباب رجوع مراجعه مستقیم به اداره ثبت داشت و از طریق فرم مربوطه، اسامی مورد نظر را پیشنهاد می داد و این اسامی فقط در اداره ی ثبت تهران مورد بررسی قرار می گرفت، سپس متقاضی مراجعه می نمود و به صورت دستی، مدارک، صورت جلسات و اساسنامه را ارائه می کرد تا توسط کارشناس ثبت شرکتها مورد بررسی قرار گرفته و در صورت تایید در دفاتر ثبت شرکتها ثبت شود و پس از اخذ امضاهای لازم، شرکت به ثبت رسد ولی در حالت فعلی با اجرایی شدن سامانه ی ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری مراجعات ارباب رجوع به صورت اینترنتی و از طریق سامانه ی اینترنتی http://irsherkat.ssaa.ir به طور غیر حضوری انجام می گیرد.

علاوه بر آن می توان کلیه اطلاعات مربوط به چگونگی تنظیم درخواست ها و مدارک مورد لزوم بخشنامه ها و شیوه نامه های اجرایی ثبت شرکتها و اطلاع رسانی های  آتی  را نیز از طریق پایگاه اطلاع رسانی ثبت شرکت ها به آدرس http://sherkat.ssaa.ir  رصد و پیگیری نمود.

بنابراین چنانچه گقتیم برای ثبت شرکت به صورت آنلاین پس از ورود به سامانه ی http://irsherkat.ssaa.ir به قسمت پذیرش درخواست ثبت شرکت مراجعه کنید.فرمی پیش روی شما ظاهر می شود که باید مرحله به مرحله آن را تکمیل کنید.اطلاعات مربوط به متقاضی نخستین موضوعی است که در این فرم ها باید بنویسید .مشخصات اولیه خودتان را در فرم تکمیل کنید. انتخاب نام شرکت،نشانی شرکت،سرمایه ی شرکت ،معرفی شرکا ،مشخص نمودن سهام شرکا و معرفی شعبه های شرکت از جمله کارهایی است که قبل از رجوع به سایت می بایست راجع به آنها تصمیم گیری نهایی شده باشد.

در سایت،  اساسنامه ی شرکت را نیز باید ارایه دهید. شرکت نامه ها و اساسنامه ها ،فرم های پیش فرضی دارند که فقط باید آنها را پر کنید و در نهایت اگر خواستید می توانید قوانین مخصوص شرکت خودتان را نیز به آن اضافه کنید.سپس باید تصویر برابر اصل شده از اساسنامه  خود را در سایت اداره ی ثبت شرکت ها بار گذاری کنید.

ثبت انواع شرکت

از جمله سایرموارد قابل توجه در فرم پیش رو، انتخاب نوع شرکت است که به دلیل اهمیت آن به طور مختصر، به توضیح آنها می پردازیم. در اقسام مختلفه شرکت ها، شرکتهای تجارتی مطابق ماده 20قانون تجارت بر هفت قسم می باشند.

1)شرکت سهامی

شرکت سهامی ،شرکتی است که سرمایه آن به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام ،محدود به مبلغ اسمی سهام آنها است.(م 1 ق ت).در شرکت سهامی تعداد شرکا نباید از سه نفر کمتر باشد.

.شرکت سهامی به دو نوع تقسیم می شود.شرکت هایی که موسسین آنها قسمتی از سرمایه شرکت را از طریق فروش سهام به مردم تامین می کنند.این گونه شرکت ها شرکت سهامی عام نامیده می شوند.شرکت هایی که تمام سرمایه آنها در موقع تاسیس منحصرا توسط موسسین تامین گردیده است.این گونه شرکت ها شرکت سهامی خاص نامیده می شود.

1)شرکت از زمانی تشکیل می شود که 2 یا چند نفر قصد تشکیل آن را داشته باشند.بنابراین قصد و نیت ایشان ملاک تشکیل است.تمامی افراد حقیقی و اشخاص می توانند توانایی های خود مانند سرمایه و دارایی ،تخصص و ارتباطات را در کنار یکدیگر قرار داده و جهت دستیابی به سود و منفعت به کار گیرند.این توانایی ها و دارایی،باید در قالب قراردادی بین افراد شرکت کننده تعریف شود.لذا از نظر مقررات و ضوابط اداری ،طی نمودن مراحلی چند جهت تاسیس یک شرکت یا موسسه ضروری است که از جمله اولین اقدامات، اقدام ثبت شرکت می باشد.یعنی فرایندی که طی آن اشخاص حقیقی یا حقوقی قراردادی را مابین خود امضا می کنند که این قرارداد دربر گیرنده ی قواعدی برای تعامل این اشخاص با یکدیگر و همچنین با اشخاص ثالث (خارج شرکت)باشد.

2)شرکت با مسئولیت محدود

شرکت با مسئولیت محدود ،شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجارتی تشکیل شده و هر یک از شرکا بدون اینکه سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات شرکت است(م 94ق ت )در اسم شرکت باید عبارت شرکت تضامنی (با مسئولیت محدود)قید شود.

3)شرکت تضامنی

شرکت تضامنی شرکتی است که تحت اسم مخصوص برای امور تجارتی بین دو یا چند نفر با مسئولیت تضامنی تشکیل می شود:اگر دارایی شرکت برای تادیه تمام قروض کافی نباشد ،هر یک از شرکا مسئول پرداخت تمام قروض شرکت است.(م 116ق ت)

4)شرکت مختلط غیر سهامی

شرکت مختلط غیر سهامی شرکتی است که برای امور تجارتی  تحت اسم مخصوصی بین یک یا چند نفر شریک با مسئولیت محدود بدون انتشار سهام تشکیل می شود.شریک با مسئولیت  محدود کسی است که مسئولیت او فقط تا میزان سرمایه ای است که در شرکت گذارده ویا بایستی بگذارد.در اسم شرکت باید عبارت (شرکت مختلط)و لاقل اسم یکی از شرکا ضامن قید شود.

5)شرکت مختلط سهامی

شرکت مختلط سهامی شرکتی است که در تحت اسم مخصوصی بین یک عده شرکا ی سهامی و یک یا چند نفر شریک ضامن تشکیل می شود.شرکا ی سهامی کسانی هستند که سرمایه ی آنها به صورت سهام یا قطعات سهام متساوی القیمه درآمده و مسئولیت آنها تا میزان همان سرمایه ای است که در شرکت دارند.(م 162 ق ت)

6)شرکت نسبی

شرکت نسبی شرکتی است که برای امور تجارتی در تحت اسم مخصوص بین دو یا چند نفر تشکیل و مسئولیت هر یک ازشرکا به نسبت سرمایه ای است که در شرکت گذاشته است.(م 183 ق ت)

7)شرکت تعاونی تولید و مصرف

شرکت تعاونی تولید شرکتی است که بین عده ای از ارباب حرف تشکیل می شود و شرکا، مشاغل خود را برای تولید و فروش اشیا یا اجناس به کار می برند.(م190ق ت)

در کنار شرکتها که به کار تجارت اشتغال دازند قانونگذار نهاد حقوقی خاصی را که دارای شخصیت حقوقی می باشد جهت انجام اموری که جنبه ی غیر تجاری دارد از قبیل کارهای علمی یا ادبی یا امور خیریه و خدماتی پیش بینی نموده است که در سایت مذکور نیز به عنوان گزینه ای برای انتخاب آمده است.ماده 1 آیین نامه اصلاحی ثبت تشکیلات و موسسات غیر تجاری ،موسسه غیر تجاری را چنین تعریف نموده است :مقصود از تشکیلات و موسسات غیر تجارتی مذکور در ماده 584ق ت کلیه تشکیلات و موسساتی است که برای مقاصد غیر تجاری از قبیل امور علمی یا امور خیریه و امثال آن تشکیل می شود اعم از آنکه موسسین و تشکیل دهندگان قصد انتفاع داشته یا نداشته باشند.

وقتی اطلاعات نهایی به طور کامل و با دقت توسط متقاضی وارد رایانه شد ،رایانه تایید پذیرش را به متقاضی نشان می دهد که متقاضی باید به دقت آن را مطالعه کند.لذا،متقاضیان با مراجعه به سایت ثبت شرکتها، نام شرکت را پیشنهاد می دهندکه این بررسی و تایید نام مربوطه ،در مرکز استان صورت می پذیرد.بنابراین ،از قابلیت های سودمندی که با ثبت نام کردن اینترنتی به دست می آید استفاده از همین فهرست پیگیری است که می توان به راحتی پیگیر پاسخ درخواست خود شد.

بعد از بررسی نام و تایید نام ،متقاضی 3 ماه فرصت دارد در خصوص نام پیشنهادی،مدارک خود را از قبیل اساسنامه،از طریق سایت تهیه و صورت جلسات مورد نیاز را تشکیل دهد و پس از اخذ مجوزهای لازم و افتتاح حساب و مجوز از بانک از طریق سامانه ،نسبت به تکمیل اطلاعات لازم و ارسال مدارک ،از طریق پست اقدام نماید(دیگر نیازبه مراجعه ندارد).سپس کارشناس حقوقی بررسی می نماید ،اگر ایراد داشت برگشت می زند و در سامانه قید می کند و رفع اصلاحیه می نماید و اگر تایید شد ،هم از طریق سامانه پیامک می رود و هم می تواند شخص متقاضی به سایت مراجعه  کند تا برای امضا ذیل دفتر، پس از تایید مسئول مربوطه اقدام نماید.       

از این جا به بعد کار اصلی به پایان می رسد و می بایست به عنوان اقدام آخر به چاپ آگهی در روزنامه ی رسمی اقدام نماید.

لذا با اینترنتی شدن روند ثبت شرکت، این کار دیگر کاری طاقت فرسا نیست ، بلکه با الکترونیکی شدن آن، دیگر کمتر نیازی به موسسه های ثبت شرکت وجود دارد و شخص متقاضی با پر کردن فرم مربوطه که حاوی اطلاعات مربوط به متقاضی و شرکت می باشد ،می تواند به راحتی به ثبت شرکت اقدام نماید.

موسسه حقوقی فکر برتر، راهنمای ثبت شرکت در تهران با سال‌ ها سابقه، می تواند در بازه زمانی کوتاهی شرکت شما را ثبت نماید تا شما بتوانید از مزایای قانونی که برای شرکت های ثبت شده وجود دارد هر چه زودتر بهره مند شوید.

استعلام شماره ثبت شرکت

هر شرکت پس از ثبت شدن به جهت استعلام گیری آن دارای شماره ثبت منحصر به فردی است. این شماره ثبت همانند شماره شناسنامه اشخاص می باشد که به وسیله کارشناسان ثبت شرکت و یا اداره ثبت شرکتها، مراحل ثبت آن طی می گردد و در نهایت شماره ثبت به فرد مورد نظر ارائه می شود.

سامانه استعلام شماره ثبت شرکتها

افراد می توانند از طریق سامانه استعلام شماره ثبت شرکتها که در متن ذیل آمده است استعلام گیری را آغاز کنند:

  • مراجعه به سامانه ثبت شرکتها به نشانیssaa.ir و کامل نمودن فیلد مورد نظر به منظور دریافت استعلام
  • مراجعه به سازمان معتبر به آدرس ir و تکمیل نام، شناسه ملی، شماره ثبت و مطمئن بودن از ثبت شرکت
  • مراجعه به سامانه روزنامه رسمی به نشانیir و پر کردن گزینه های نام شرکت و شماره ملی به منظور دریافت اطلاعات

این نکته را به یاد داشته باشید که اگر نام شخصیت حقوقی مطرح شده، به صورت کامل و دقیق وارد نگردد، سامانه کلیه مؤسسات و شرکت هایی که آن حروف در اسمشان وجود دارد را نشان می دهد و احتمال دارد که صدها نام برای شما لیست شود.

بنابراین، ضروری است که روی توضیحاتی که در سامانه استعلام شماره ثبت شرکتها از مؤسسه یا شرکت مطرح شده پدیدار شده است کلیک کرده تا کلیه مشخصات آن، به نمایش گذاشته شود.

موسسه حقوقی فکر برتر با داشتن کادری متخصص و زبده در زمینه ثبت شرکت مفتخر است تا با ارائه هر گونه خدمات کارگشای کلیه افراد جامعه در زمینه ثبت شرکت، ثبت تغییرات و... باشد.

سامانه تنظیم هوشمند صورت جلسات فکر برتر

یکی از اصلی ترین مشکلات مؤسسات و شرکتها در ایران، تنظیم صورت جلسات مطابق با قوانین تجارت است. موضوع حیاتی تر از آن مطابقت داشتن صورت جلسات با آخرین بخشنامه ها، توضیحات درست کارشناسان و مدیران محترم اداره ثبت شرکتها از قانون تجارت می باشد.

تحویل دادن صورت جلسات بی نقص و دقیق، بهترین گزینه برای رفع تمامی مشکلات اساسی این موضوع می باشد. برای تنظیم نمودن صورت جلسات و وارد کردن داده ها در سامانه ثبت شرکتها به صورت دستی، به وجود آمدن اشتباه کاری اجتناب ناپذیر است.

سامانه تنظیم هوشمند صورت جلسات فکر برتر اولین سامانه در ایران است که کلیه صورتجلسات اشخاص حقوقی را تنظیم می نماید. وجود این سامانه برای کارشناسان، مؤسسات حقوقی، وکلا، حقوق دانان و دیگر شرکت ها بسیار راه گشا می باشد.

مشاوره ثبت شرکت آنلاین

مشاوره ثبت شرکت به صورت آنلاین در جهت ثبت، مدارک، شرایط، خدمات تکمیلی ثبت آنلاین شرکت در کمترین زمان ممکن با مناسب ترین هزینه و قیمت برای متقاضیان گرامی محیا می باشد. به جهت ثبت نمودن شرکت به صورت آنلاین، تنها باید از طریق مراجعه به وب سایت https://companyregister.ir/ و از طریق راه های ارتباطی موجود در آن جهت مشاوره ثبت شرکت به صورت آنلاین اقدام نمایید. موسسه حقوقی فکر برتر کلیه خدمات ثبت آنلاین انواع شرکت های تجاری از جمله: سهامی خاص، عام، تضامنی، مسئولیت محدود، نسبی، تعاونی، مختلط سهامی و غیر سهامی را انجام می دهد.

چکیده ای درباره ثبت، تغییرات و انحلال شرکتها

در این بخش تصمیم داریم به صورت خلاصه چکیده ای درباره ثبت، تغییرات و انحلال شرکتها را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. هر شرکت تازه تأسیس تجاری یا غیر تجاری می تواند از طریق مراجعه به سامانه ثبت شرکتها، مؤسسه یا شرکت خود را ثبت نماید و تنها شرکت های ثبت شده می توانند از مزیت هایی که قانون برای آنها در نظر گرفته استفاده کنند‌. شما می توانید با ثبت شرکت به پیشبرد اهداف خود کمک نمایید. همچنین این ثبت بهترین شیوه برای اجرای فعالیت های سودآور سازماندهی شده و گسترده می باشد. در این بخش به تعدادی از مزایای ثبت شرکت اشاره می کنیم:

  • فعالیت رسمی و قانونی
  • امکان شرکت در مناقصات و مزایدات
  • اخذ و اعطا نمایندگی رسمی
  • اخذ مجوزها، امتیازات و اعتبارات

تغییرات شرکت

هر مؤسسه یا شرکتی می تواند به دلایل مختلفی تغییراتی را در شرکت اعمال نماید این تغییرات عبارتند از:

  • تغيير موضوع اساسنامه
  • نقل و انتقال سهام
  • تغيير آدرس
  • ايجاد شعبه
  • افزايش سرمايه
  • انحلال شركت

به عنوان مثال بعد از مدتی شرکت تصمیم به جابجایی مکان می گیرد و در صورتی که آدرس تغییر کند این موضوع باید به ثبت برسد. شما می توانید تغییرات شرکت را از طریق مؤسسات حقوقی در کمتر از یک روز به ثبت برسانید.

انحلال شرکت

انحلال شرکت به معنای پایان دادن به حیات تجاری آن می باشد. این موضوع به دلایل اجباری یا اختیاری اتفاق می‌افتد. تصمیم منحل‌کردن مؤسسات و شرکت های تجاری از طریق مجمع عمومی فوق‌العاده و با رأی اکثریت حضار گرفته می ‌شود. بعد از قطعی‌ شدن انحلال، نوبت به مشخص شدن مدیر تصفیه می رسد. این فرد وکیل شرکت به منظور انجام ‌دادن تمامی کارهای مرتبط با انحلال انتخاب می گردد.

 

ثبت شرکت با هوش مصنوعی

هوش مصنوعی یک فناوری پیشرفته است که معمولاً توسط مجموعه‌ای از الگوریتم ‌ها، رایانه ‌ها یا روبات ‌ها اجرا می‌شود و از داده‌ های بلادرنگ برای شبیه ‌سازی هوش انسانی استفاده می‌کند. این هوش طوری برنامه ریزی شده است که درست مانند یک انسان واقعی و زنده فکر کند، عمل کند و پاسخ دهد. امروزه نرم افزار هوش مصنوعی می تواند گردش کارهای بسیاری را بهبود بخشد. محبوبیت هوش مصنوعی در حال افزایش است و می توان از آن در صنایع مختلفی از جمله ثبت شرکت با هوش مصنوعی استفاده کرد.

زمانی که افراد به امور ثبتی شرکت می پردازند ممکن است در وارد کردن داده ها کوچک ترین اشتباهی را انجام دهند و حتی آگاه نباشند که مسیر درست مراحل ثبت چگونه است. اشتباه وارد کردن اطلاعات باعث هدر رفتن زمانی مفید می شود که فرد اگر به صورت صحیح داده را وارد می کرد زودتر به نتیجه می رسید؛ اما حال باید به اصلاح آن بپردازد، زیرا قطعاً به دلیل اشتباه، درخواست ثبت شرکت عودت داده می شود.

اما هوش مصنوعی تمامی داده های قوانین و مقررات ثبت شرکت ها را به صورت کامل در اختیار دارد. به همین دلیل در ورود اطلاعات دچار هیچ گونه خطایی نمی شود و به عبارتی خطای انسانی را بسیار کاهش داده است. با اطلاعات وارد شده به این ربات ها تمامی امور به درستی و در کوتاه ترین زمان ممکن انجام می شوند.

Ai به فناوری های هوش مصنوعی هوشمند معروف است به همین دلیل می تواند اطلاعات لازم را جمع آوری کرده و در عرض چند دقیقه نتیجه درست را دریافت کند. کاری که معمولاً انسان ها زمان بیشتری را برای آن صرف می کنند به همین جهت است که در زمان کمتری کارهای واگذار شده را انجام می دهند.

مدیران شرکت ها با ارائه بهترین و کامل ترین اطلاعات به هوش مصنوعی، آن ها می‌توانند نتایج را به‌ طور دقیق پیش‌بینی، مشکلات را حل و عملکردهای خود را به درستی انجام دهند.

مدیران مؤسسات، هوش مصنوعی را با یک چت بات در وب سایت خود ادغام می کنند تا کارهای مربوطه مانند ثبت شرکت را به صورت صحیح انجام دهند. ناگفته نماند ثبت شرکت با هوش مصنوعی هزینه کمتری را برای شما خواهد داشت؛ زیرا به دلیل عدم اشتباه شما مجبور به پرداخت هزینه های مالی اضافی نخواهید شد.

https://danasabt.ir/2023/09/04/%d8%b1%d8%a7%d9%87%d9%86%d9%85%d8%a7%db%8c-%d8%ab%d8%a8%d8%aa-%d9%84%d9%88%da%af%d9%88/

موسسه حقوقی فکر برتر یکی از مؤسسات در ایران است که از این فناوری نوظهور برای کارهای مختلفی اعم از ثبت شرکت ها بهره می گیرد. این مؤسسه با خدماتی از جمله ثبت شرکت با هوش مصنوعی قادر است از کلیه مراحل ثبت به صورت حرفه ای عبور نماید و در کوتاه ترین زمان شرکت را به ثبت برساند.



:: بازدید از این مطلب : 132
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

ثبت شرکت در ایران بر عهده ی اداره ی ثبت شرکت ها است.ثبت لوگو  تقاضای ثبت شرکت باید توسط مدیران شرکت به عمل آید. تغییراتی که در طول حیات شرکت در شرکت ایجاد می شود و به موجب قانون نیاز به ثبت دارد نیز باید توسط مدیران وقت شرکت به ثبت برسد: مواردی چون تغییر مدیر شرکت یا تغییر در اختیارات او و به طور کلی هر تغییری  که در حقوق اشخاص ثالث تاثیر داشته باشد و شرکت می خواهد که اشخاص ثاالث از آن آگاهی پیدا کنند.

 ماده ی 9 نظامنامه ی قانون تجارت مقرر می دارد: در هر موقع که تصمیماتی راجع به تمدید مدت شرکت زاید بر مدت مقرر یا انحلال شرکت قبل از مدت معینه یا تغییر در تعیین کیفیت تفریغ حساب یا تغییر اسم شرکت یا  تبدیل دیگر در اساسنامه یا تبدیل و یا خروج بعضی از شرکای ضامن از شرکت اتخاذ شود و همچنین در هر موقعی که مدیر یا مدیران شرکت تغییر می یابد و یا تصمیمی نسبت به مورد معین در ماده ی 58 قانون تجارت اتخاذ شود،مقررات این نظامنامه راجع به ثبت و انتشار باید در مورد تغییرات حاصله نیز رعایت شود.

مدیران شرکت ها برای ثبت شرکت باید مدارکی را تسلیم مرجع ثبت کنند. این مدارک را نظامنامه ی قانون تجارت به این نحو معین کرده است:

- در شرکت های تضامنی:

1-یک نسخه ی مصدق از شرکتنامه

2-یک نسخه ی مصدق از اساسنامه(اگر باشد)

3-نوشته ای به امضای مدیر شرکت حاکی از پرداخت تمام سرمایه ی نقدی و تسلیم تمام سرمایه غیر نقدی با تعیین قیمت حصه های غیر نقدی

4-نام شریک یا شرکایی که برای اداره کردن شرکت معین  شده اند.

-در شرکت های نسبی:

1)یک نسخه مصدق از شرکتنامه ها 

2) یک نسخه ی مصدق از اساسنامه(اگر باشد)

3)نام مدیر یا مدیران شرکت

4)نوشته ای به امضای مدیر شرکت حاکی از پرداخت تمام سرمایه ی نقدی و تسلیم تمام سرمایه ی  نقدی و تسلیم تمام سرمایه غیر نقدی با تعیین قیمت حصه های غیر نقدی

-در شرکت های مختلط غیر سهامی:

1)یک نسخه مصدق از شرکتنامه ها 

2) یک نسخه ی مصدق از اساسنامه(اگر باشد)

3)نام شریک یا شرکای ضامن که سمت مدیریت دارند

برای ثبت شرکت های ایرانی نیز ماده ی 10 قانون ثبت شرکت ها اصل مطالبه ی حق الثبت برای مرجع ثبت شرکت را پیش بینی کرده است.از آن جا که این میزان حق الثبت پیوسته در تغییر است، ذکر جزئیات آن در این جا ضرورت ندارد.

البته باید تذکر داد که علاوه بر ثبت شرکت، خلاصه شرکتنامه و منضمات آن باید انتشار پیدا کند(ماده ی 197 ق.ت) این امر باید در ظرف ماه اول ثبت هر شرکت و توسط اداره ی ثبت محل یا جانشین آن،بسته به مورد،در مجله ی رسمی دادگستری و یکی از جراید کثیرالانتشار مرکز اصلی شرکت،به خرج خود شرکت انجام  گیرد(ماده ی 6 نظامنامه ی قانون تجارت وزارت عدلیه و تبصره ی آن)

ثبت شرکت غیر از ثبت شرکتنامه است، عمل و دفاتر آن نیز جدااست. متصدی مربوطه پس از ثبت شدن شرکتنامه و رسیدگی به مدارک و سوابقی که از طرف مدیر شرکت ضمن تقاضانامه به عمل می آید،در دفتری که به این موضوع تخصیص داده شده ذیل شماره ردیفی که برای شرکت ها معین می شود خلاصه مفاد شرکتنامه و اساسنامه را در ستون های آن ثبت و برای هر شرکت یک صفحه مترادف تخصیص می دهد.

انتشار خلاصه ی شرکتنامه

اداره یا دایره ای که به ثبت شرکت مبادرت نموده باید خلاصه ای از شرکتنامه و منضمات آن را در ظرف ماه اول تشکیل شرکت در روزنامه ی رسمی وزارت دادگستری و یکی از جراید کثیرالانتشار به خرج شرکت به طریق اعلان انتشار دهد . خلاصه ی مزبور متضمن نکات ذیل است:

1-شماره ای که جهت ثبت شرکت در نظر گرفته شده و تاریخ ثبت آن و محل و اقامتگاه شرکت، با تعیین نام و نوع آن و موضوع شرکت 

2-مقدار سرمایه(با تشخیص این که چه مقدار پرداخت و چقدر تعهد شده )

3-اسامی مدیر یا مدیران

4-تاریخ آغاز و ختم شرکت در صورتی که برای مدت محدود تشکیل شده باشد

5-در شرکت های تضامنی و شرکت مختلط علاوه بر نکات فوق باید اسم تمام شرکا ی ضامن نیز منتشر شود

در شرکت های سهامی موارد دیگری که قبلاَ تذکر داده شده در آگهی قید می شود 

هر گاه شرکت در چندین حوزه ی ثبتی شعبه داشته باشد انتشار خلاصه ی شرکت به نحوی که برای خود شرکت مقرر است در محل شعبه نیز باید به عمل آید،و برای انجام این مقصود مقامی که خود شرکت در آن جا به ثبت رسیده است باید سواد مصدق از تقاضا نامه و منضمات آن را به ثبت اسناد محل وقوع شعبه ارسال دارد تا اقدام به انتشار نماید.(ماده ی 8 آئین نامه)

ثبت شعبه ی شرکت در دو حال است:نخست این که در موقع ثبت خود شرکت است در این صورت ضمن انتشار خلاصه شرکت نامه،محل شعب شرکت در آگهی باید ذکر و آگهی مزبور برای انتشار در جراید محلی ضمن رونویس تقاضا نامه و منضمات آن به اداره ی ثبتی که شعبه ی شرکت در آن جا واقع است فرستاده شود. دیگر این که پس از ثبت شرکت مبادرت به افتتاح شرکت می شود. در این حال شعبه ی شرکت مانند تغییراتی که بعداَ در شرکت واقع گردد ذیل ثبت شرکت به ثبت رسیده و آگهی می شود سپس آگهی مزبور و رونویس تقاضا نامه و منضمات به ثبت محل فرستاده می شود. در هر حال مدیر شعبه و یا کسی که از طرف شرکت در شعبه ی مزبور حق امضا دارد یعنی امضای او برای شزکت الزام آور است باید معرفی و آگهی شود.

https://danasabt.ir/2020/12/29/brand-registration-and-the-benefits-of-having-a-brand/

سرانجام، همان طور که گفتیم، ماده ی 9 نظامنامه ی قانون تجارت، انتشار تغییراتی را که در وضعیت شرکت ثبت شده ایجاد می شود،ضروری دانسته است. نتیجه ی عدم انتشار مواردی که نظامنامه به عهده ی مدیران گذاشته این  است که اولاَ مدیران ممکن است مطابق قواعد عام،به سبب خطای خود،محکوم به جبران خسارت اشخاص ثالث شوند و ثانیاَ اشخاص ثالث می توانند تاثیر این تغییرات را نادیده بگیرند،چه تغییراتی که به نظر آن ها نرسیده ،در مقابل آن ها قابل استناد نیست. 



:: بازدید از این مطلب : 134
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 4 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

از اقدامات اولیه برای ثبت شرکت تصمیم گیری برای انتخاب و تعیین نوع شرکت است.ثبت شرکت سهامی خاص  انتخاب نوع شرکت به اهداف اعضا در آینده، نوع فعالیت افراد، میزان مسئولیت هر یک از شرکا و تعداد افراد عضو و.. بستگی دارد.

مطالعات تاریخی و بازرگانی نشان می دهد از میان شرکت های هفت گانه، شرکت های سهامی، با مسئولیت محدود، تضامنی و نسبی در زمره شرکت های فعال و متداول در امر تجارت و امور بازرگانی محسوب گردیده و شرکت های مختلط غیر سهامی، مختلط سهامی چندان در عرصه تجارت و بازرگانی و امور انتفاعی، نمود نداشته است؛ چرا که مجموع شرکت های مختلط سهامی و غیر سهامی که از زمان تصویب قانون تجارت تا پایان دهه 80 تاسیس گردیده اند به عدد 30 بالغ نمی شود و بسیاری از همین تعداد اندک نیز به فاصله کمی از زمان ایجاد،منحل و یا بلااستفاده رها شده اند.شرکت های تعاونی نیز عمدتاَ در جهت رفاه حال شرکاء تشکیل گردیده و عملاَ در عدد شرکت های تجارتی و انتفاعی محسوب نمی شوند.

در حال حاضر،روز به روز به انواع شرکت ها افزوده می شود که بر حسب موضوع و فعالیت، ثابت یا ثابت نبودن سرمایه شان و یا برحسب سهیم بودن دولت در سرمایه آن ها و نسبت این شراکت، قواعد راجع به آن ها متفاوت است. مع ذلک باید توجه داشت که هر چند این شرکت ها گوناگون اند، قالب های عمده آن ها، در واقع همان قالب هایی است که قانون تجارت تهیه کرده است. البته اقتباس فعالان تجاری از قالب شرکت سهامی بیش از قالب های دیگر است. امروزه ثبت شرکت با مسئولیت محدود و ثبت شرکت سهامی خاص از متداول ترین انواع ثبت شرکت می باشند.

در ادامه ی مطلب، جهت تسهیل در انتخاب نوع شرکت، ابتدا تعریفی از شرکت به عمل خواهد آمد و اقسام شرکت های تجاری و مشخصات عمومی هر یک از آن ها گفته خواهد شد و سپس در مورد شرکت های سهامی خاص و شرکت های با مسئولیت محدود که از مهم ترین انواع شرکت های تجاری می باشند بحث می گردد.پر واضح است برای انتخاب درست در تعیین نوع شرکت ابتدا می بایست نسبت به ویژگی ها وهمچنین قوانین و مقررات مرتبط با انواع شرکت های تجاری آشنایی کامل داشته باشید.

تعریف شرکت تجارتی:
اجتماع دو یا چند شخص حقیقی یا حقوقی به منظور انجام عملیات تجاری و کسب سود را شرکت گویند.

انواع شرکت های تجاری:

شرکت های تجاری به موجب ماده 20 قانون تجارت بر هفت قسم به شرح ذیل طبقه بندی شده اند.
1-شرکت های سهامی 2-شرکت های با مسئولیت محدود 3-شرکت های تضامنی 4-شرکت های نسبی 5-شرکت های مختلط سهامی 6- شرکت های مختلط غیر سهامی  7-شرکت های تعاونی تولید و مصرف

انواع شرکت های تجاری را که در قانون تجارت آمده است در مورد هر یک جداگانه مبحثی آورده شده اما از لحاظ ماهیت می توان شرکت های تجاری را به شرکت های سرمایه، شخص، مختلط و کمیتی تقسیم نمود.

انواع شرکت های تجاری از لحاظ ماهوی یا مسئولیت اعضاء:

الف)شرکت های سرمایه
در این شرکت ها شخصیت شرکا اهمیتی ندارد و شرکا فقط تا میزان سرمایه ای که در شرکت گذاشته اند مسئول تعهدات شرکت می باشند. چون هدف در آن ها بدون توجه به شخص شرکا جمع آوری سرمایه است به سهولت قابل نقل و انتقال است.
این شرکت ها مکلفند در کلیه سربرگ ها و مکاتبات خود،میزان سرمایه شرکت را قید نمایند تا طرف معامله با آن ها از آن آگاه باشد. شرکت های سهامی و با مسئولیت محدود از این نوع شرکت ها هستند.

از خصوصیات این نوع شرکت ها می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
1.قابل انتقال بودن سهام
2.اوراق سهام بعد از فوت شرکاء به وراث وی منتقل می شود.
شرکت های سهامی خاص و سهامی عام و شرکت های مختلط سهامی جزو شرکت های سرمایه محسوب می شوند.

ب)شرکت های اشخاص
در این نوع شرکت ها شخصیت شریک اهمیت بسیار داشته و اعتبار شرکت بستگی به اعتبار آ ن ها دارد.
شرکا در شرکت تضامنی مسوول پرداخت کلیه تعهدات شرکت می باشند و تعهدات آن ها محدود به میزان سرمایه آن ها در شرکت نمی باشد.به علت تاثیر شخصیت شرکا در این نوع شرکت ها نقل و انتقال سهم الشرکه ممنوعیت ها و محدودیت هایی دارد.

از خصوصیات این نوع شرکت ها عبارتند از:
1.بدون رضایت سایر شرکاء انتقال سهام صورت نمی گیرد.
2.بدون رضایت سایر شرکاء بعد از فوت قابل انتقال به وراث نیست.
3.در برخی موارد خروج یک شرکت باعث انحلال شرکت می گردد.
شرکت تضامنی و نسبی همچنین شرکت های مختلط غیر سهامی و با مسئولیت محدود را می توان جزو شرکت های اشخاص دانست.

ج)شرکت های مختلط
در این نوع شرکت ها مسئولیت برخی شرکا محدود به سرمایه آن ها و مسئولیت دیگران نامحدود است. در این نوع شرکت ها اگر سرمایه به صورت سهام گذاشته شود وضع حقوقی شرکت مخلوطی از مقررات شرکت های سهامی و تضامنی خواهد بود و اگر سرمایه به صورت سهم الشرکه باشد وضع حقوقی شرکت مخلوطی خواهد بود از مقررات شرکت های با مسوولیت محدود و تضامنی.

د)شرکت های کمیتی
برخی به جای این قسم نام شرکت های تعاونی را برگزیده اند.در این شرکت ها تعداد سرمایه گذاران زیاد است،سوددهی و میزان سرمایه زیاد نیست.شرکت در جهت رفاه اعضاء تشکیل می گردد لذا مسوولیت خاصی برای شرکا در قانون مطرح نگردیده است.

مشخصات عمومی شرکت های تجاری:
در شرکت سهامی عام،حداقل شرکا 5  نفر؛ حداقل سرمایه 5/000/000 ریال  ؛حداقل هیئت مدیره یا مدیران  5 نفر و مسئولیت شرکا به میزان مبلغ اسمی سهام هر شریک است.
در شرکت سهامی خاص،حداقل شرکا 3 نفر؛ حداقل سرمایه  1/000/000 ریال ؛حداقل هیئت مدیره یا مدیران 3  نفر و مسئولیت شرکا به میزان سهم الشرکه هر شریک است.
در شرکت با مسئولیت محدود، حداقل شرکا 2 نفر؛ و حداقل سرمایه محدودیت ندارد؛ حداقل هیئت مدیره یا مدیران یک نفر یا بیشتر و مسئولیت شرکا به میزان سهم الشرکه هر شریک است.
در شرکت تضامنی، حداقل شرکا  2 نفر  ؛حداقل سرمایه  محدودیت ندارد؛ حداقل هیئت مدیره یا مدیران یک نفر یا بیشتر و مسئولیت شرکا نامحدود است و هر شریک مسئولیت کامل دارد.
در شرکت نسبی، حداقل شرکا 2 نفر  ؛حداقل سرمایه محدودیت ندارد؛ حداقل هیئت مدیره یا مدیران یک نفر یا بیشتر و مسئولیت شرکا به نسبت سهم الشرکه هر شریک است.
در شرکت مختلط سهامی، حداقل شرکا  2 نفر؛ حداقل سرمایه محدودیت ندارد؛ حداقل هیئت مدیره یا مدیران یک نفر یا بیشتر و مسئولیت شرکا در شرکای ضامن نامحدود و در شرکای سهامی به میزان مبلغ اسمی هر شریک است.
در شرکت مختلط غیر سهامی، حداقل شرکا  2 نفر؛ حداقل سرمایه محدودیت ندارد؛ حداقل هیئت مدیره یا مدیران یک نفر یا بیشتر و مسئولیت شرکای ضامن نا محدود و شرکای غیر سهامی به میزان سهم الشرکه است.
در شرکت تعاونی  ،حداقل شرکا 7 نفر ،حداقل سرمایه محدودیت ندارد  ،حداقل هیئت مدیره یا مدیران 3 تا 7 نفر و مسئولیت شرکا در صورت سهامی بودن به میزان مبلغ اسمی هر سهامدار و در غیر سهامی با توجه به تراضی شرکا در اساسنامه است.

خصوصیات شرکت های سهامی خاص:
1-سرمایه شرکت سهامی خاص از یک میلیون ریال نباید کمتر باشد. یعنی حداقل سرمایه یک میلیون ریال است ولی در مورد افزایش یا حداکثر آن محدودیتی وجود ندارد.
2-هر گاه به علل و موجباتی سرمایه شرکت از این مبلغ کمتر شود شرکاء باید آن را تامین نمایند و یا اینکه آن را تبدیل به شرکت تضامنی یا مسئولیت محدود بنمایند.
3-شرکت سهامی خاص حق انتشار اوراق قرضه را ندارند.
4-کلمه خاص باید قبل یا بعد از نام شرکت ذکر گردد در غیر اینصورت هر یک از افراد ذینفع می تواند انحلال آن را از دادگاه بخواهد.
5-سرمایه باید شامل اوراق سهام باشد.
6-شرکت های سهامی خاص نمی توانند سهام خود را برای پذیره نویسی یا فروش در بورس اوراق بهادار یا وسیله بانک ها عرضه نمایند و یا به انتشار آگهی و یا اطلاعیه و هر نوع تبلیغی برای فروش سهام خود اقدام کنند مگر اینکه از مقررات شرکت های سهامی عام تبعیت نمایند.

موادی از قانون تجارت در رابطه با شرکت سهامی خاص:
-شرکت سهامی، شرکتی است که سرمایه آن به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام، محدود به مبلغ اسمی سهام آن هاست.(ماده 1)
-شرکت سهامی شرکت بازرگانی محسوب می شود ولو اینکه موضوع عملیات آن امور بازرگانی نباشد.(ماده 2)
-در شرکت های سهامی تعداد شرکا نباید از سه نفر کمتر باشد.(ماده 3)

شرکت سهامی به دو نوع تقسیم می شود (ماده 4):
نوع اول: شرکت هایی که موسسین آن ها قسمتی از سرمایه شرکت را از طریق فروش سهام به مردم تامین می کنند.این گونه شرکت ها شرکت سهامی عام نامیده می شود.
نوع دوم: شرکت هایی که تمام سرمایه آن ها در موقع تاسیس منحصراً توسط موسسین تامین گردیده است.این گونه شرکت ها شرکت سهامی خاص نامیده می شود.

-در موقع تاسیس، سرمایه شرکت های سهامی عام از پنج میلیون ریال و سرمایه شرکت های سهامی خاص از یک میلیون ریال نباید کمتر باشد. در صورتی که سرمایه شرکت بعد از تاسیس به هر علت از حداقل مذکور در این ماده کمتر شود باید ظرف یک سال نسبت به افزایش سرمایه تا میزان حداقل مقرر به عمل آید یا شرکت به نوع دیگری از انواع شرکت های مذکور در قانون تجارت تغیر شکل یابد وگرنه هر ذینفع می تواند انحلال آن را از دادگاه صلاحیت دار درخواست کند.

-برای تاسیس و ثبت شرکت های سهامی خاص فقط تسلیم اظهارنامه به ضمیمه مدارک ذیل به مرجع ثبت شرکت ها کافی خواهد بود:
1.اساسنامه شرکت که باید به امضاء کلیه سهامداران رسیده باشد.
2-اظهارنامه مشعر بر تعهد کلیه سهام و گواهی نامه بانکی
3-انتخاب اولین مدیران و بازرس یا بازرسان شرکت که باید در صورت جلسه ای قید و به امضای کلیه سهامداران رسیده باشد.
4.قبول سمت مدیریت و بازرسی با رعایت قسمت اخیر ماده 17
5.ذکر نام روزنامه کثیرالانتشار

موادی از قانون تجارت در رابطه با شرکت با مسئولیت محدود:
-شرکت با مسئولیت محدود شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجارتی تشکیل شده و هر یک از شرکا بدون اینکه سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات شرکت است.(ماده 94)
-شرکت با مسئولیت محدود وقتی تشکیل می شود که تمام سرمایه نقدی تادیه و سهم الشرکه غیر نقدی و تسلیم شده باشد.(ماده 96)
-شرکت با مسئولیت محدود به وسیله یک یا چند نفر مدیر موظف یا غیر موظف که از بین شرکا یا از خارج برای مدت محدود یا نامحدودی معین می شوند اداره می گردد.(ماده 104)
-هر یک از شرکا به نسبت سهمی که در شرکت دارد دارای رای خواهد بود مگر اینکه اساسنامه ترتیب دیگری مقرر داشته باشد(ماده 107)
-روابط بین شرکا تابع اساسنامه است.اگر در اساسنامه راجع به تقسیم نفع و ضرر مقررات خاصی نباشد تقسیم مزبور به نسبت سرمایه شرکا به عمل خواهد آمد.(ماده 108)
-هر شرکت با مسئولیت محدود که عده شرکاء آن بیش از دوازده نفر باشد باید دارای هیات نظار بوده و هیات مزبور لااقل سالی یک مرتبه مجمع عمومی شرکا را تشکیل می دهد.هیات نظار باید بلافاصله بعد از انتخاب شدن تحقیقی کرده و اطمینان حاصل کند که دستور مواد 96 و 97 رعایت شده است..(ماده 109)

برای تشکیل شرکت با مسئولیت محدود طی مراحل ذیل ضروری است:
1.تنظیم شرکتنامه و امضای آن
2.تادیه و پرداخت کل سرمایه شرکت
3.ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت ها

در رابطه با موارد فوق لازم است به توضیحات ذیل توجه شود:
-شرکت نامه در شرکت های با مسئولیت محدود رکن اساسی آن است؛ به طوری که عدم تنظیم آن سبب بطلان شرکت است. در شرکتنامه نسبت مشارکت هر شریک و سهم الشرکه هر کدام اعم از نقدی یا غیر نقدی که باید تقویم شده باشد،قید می گردد.

https://danasabt.ir/%d9%be%d9%84%d9%85%d9%be-%d8%af%d9%81%d8%a7%d8%aa%d8%b1/

-در شرکت های با مسئولیت محدود بر خلاف شرکت های سهامی،کل سرمایه نقدی باید در ابتدا پرداخت شده و سهم الشرکه غیر نقدی نیز تقویم و تسلیم شده باشد،در حالی که در شرکت های سهامی با پرداخت 35 در صد سرمایه نقدی و تعهد بقیه آن می توان اقدام به تاسیس شرکت نمود.به موجب ماده 100 قانون تجارت چنانچه شرکت با مسئولیت محدود نسبت به تادیه کل سرمایه نقدی و غیر نقدی اقدام ننماید باطل و از درجه اعتبار ساقط است. البته باید توجه داشت که شرکت حتی در صورتی که به موجب عدم اجرای این امر ابطال گردد،در مقابل اشخاص ثالث و مطالبات آن ها حق استناد به این بطلان را ندارد.

-پس از طی مراحل فوق، شرکت باید در اداره ثبت شرکت ها ثبت شود. اسم شرکت نباید متضمن نام هیچ یک از شرکا باشد و همانند شرکت های سهامی، الزاماً باید نامی غیر از نام شرکا داشته باشد و حتی نام آن نباید به صورتی باشد دکه اشخاص ثالث اعتبار شرکت را منوط یا مرتبط با اعتبار یکی از شرکا تلقی کنند و اگر جز این باشد شریکی که نام او در شرکت قید شده در مقابل اشخاص ثالث حکم شریک ضامن در شرکت تضامنی را خواهد داشت.



:: بازدید از این مطلب : 133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

شرکت با مسئولیت محدود از رایج ترین شرکت های بازرگانی در کشور ما می باشد که عمدتاَ بین اعضای یک خانواده یا افراد فامیل و یا دوستان و آشنایان تشکیل می گردد.پلمپ دفاتر به موجب ماده 94 قانون تجارت،شرکت با مسئولیت محدود شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجارتی تشکیل شده و هر یک از شرکا بدون اینکه سرمایه به سهام و یا قطعات سهام تقسیم شده باشد فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات شرکت می باشد.

 طبق ماده 100 هر شرکت با مسئولیت محدود که بر خلاف مواد 96 و 97 (پرداخت سرمایه نقدی و تقویم سرمایه غیر نقدی شرکاء) تشکیل شده باشد باطل و از درجه اعتبار ساقط است لیکن شرکاء در مقابل اشخاص ثالث حق استناد به این بطلان را ندارند.

شرکت با مسئولیت محدود، مانند شرکت های دیگر، در صورت وجود مواردی که در ادامه ذکر خواهد شد منحل می شود.انحلال شرکت با مسئولیت محدود ممکن است یا بنا به علل عام انحلال شرکت ها باشد یا بنا به عللی که خاص این نوع شرکت است.

طبق ماده 114 ق.ت عوامل انحلال شرکت با مسئولیت محدود عبارتند از:

1-انقضای مهلت تعیین شده در اساسنامه برای مدت فعالیت شرکت
2-وقتی ماموریت شرکت خاتمه یافته و یا تحقق ماموریت شرکت غیر ممکن شده باشد.
3-ورشکستگی شرکت
4-اتخاذ تصمیم سهامدارانی که بیش از نصف سرمایه شرکت را در اختیار دارند.
5-در صورت تقاضای انحلال یکی از شرکاء در زمانی که سرمایه شرکت بدلیل زیان های پی در پی به نصف و یا کمتر از نصف سرمایه اولیه کاهش یابد.
6-در صورت فوت یکی از شرکاء بنا به تجویز اساسنامه.

مدارک مورد نیاز انحلال شرکت با مسئولیت محدود جهت تقدیم به اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری:

1.اصل صورتجلسه انحلال شرکت
2.آخرین روزنامه رسمی شرکت
3.فتوکپی شناسنامه مدیر تصفیه در صورتی که خارج از شرکاء انتخاب شده باشد.
4.ارائه مستند دایر بر ارسال دعوت نامه چنانچه مجمع عمومی فوق العاده با حد نصاب اکثریت تشکیل شده باشد.

نمونه صورتجلسه انحلال شرکت با مسئولیت محدود
نام شرکت............................................
شماره ثبت:.........................................
سرمایه ثبت شده:.................................
مجمع عمومی فوق العاده شرکت ................ با مسئولیت محدود در ساعت....................روز ........................مورخه .......................در محل شرکت با حضور (اکثریت شرکاء/کلیه شرکاء) تشکیل و نسبت به انحلال شرکت اتخاذ تصمیم شد.
1.در خصوص انحلال شرکت بحث و بررسی به عمل آمد و انهایه مقرر گردید که شرکت منحل شود.
2.آقای/خانم...............................به آدرس.............................به سمت مدیر تصفیه انتخاب و مدیر تصفیه ضمن اعلام قبولی سمت،اقرار به دریافت کلیه اسناد،مدارک و دفاتر و دارایی های شرکت می نماید.
3.آقای/خانم.....................(احدی از شرکا مدیر تصفیه،وکیل رسمی شرکت) وکالت داده می شود که ضمن مراجعه به اداره ثبت شرکت ها نسبت به ثبت صورتجلسه و پرداخت هزینه های قانونی و امضای ذیل دفاتر ثبت اقدام کند.نام و نام خانوادگی شریک:
میزان سهم الشرکه:
امضاء

تصفیه شرکت مسئولیت محدود:

بعد از انحلال شرکت،امر تصفیه آن آغاز می گردد.عملیات تصفیه شامل مراحل زیر خواهد بود:
-وصول مطالبات شرکت
-نقد کردن دارایی شرکت
-پرداخت دیون شرکت
-تقسیم دارایی باقیمانده شرکت بین شرکاء
تصفیه شرکت با مسئولیت محدود به موجب ماده 213 ق.ت به عهده مدیران شرکت می باشد؛ مگر اینکه اساسنامه یا اکثریت مجمع عمومی شرکت ترتیب دیگری مقرر داشته باشد.

وظایف مدیر یا مدیران تصفیه:
مدیران شرکت که برای تصفیه تعیین می شوند، مکلفند اسامی خود را به اداره ثبت شرکت ها اعلام نمایند (ماده 205 ق.ت) مدیر تصفیه در حکم وکیل شرکاء بوده و حتی مدیر مزبور می تواند از طریق دادگاه انتخاب گردد.
رسیدگی به حساب های شرکت و تنظیم ترازنامه و حساب سود و زیان به هنگام انحلال آن، اجرای تعهدات شرکت، وصول مطالبات و نقد کردن دارایی شرکت و پرداخت دیون شرکت و تقسیم دارایی باقیمانده بین شرکاء از وظایف مدیر یا مدیران تصفیه می باشد.

https://danasabt.ir/%D8%AB%D8%A8%D8%AA-%D8%B4%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%D8%B3%D9%87%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%AE%D8%A7%D8%B5/

 

مسئولیت مدنی و جزایی مدیران تصفیه:

اگر مدیران تصفیه از مقررات قانونی و یا اساسنامه تخلف نمایند و از این تخلف به اشخاص ذی نفع ضرر و زیانی وارد گردد،متضرر می تواند پس از اثبات تقصیر فاعل زیان و رابطه سببیت بین فعل زیان آور و ضرر وارده جبران خسارت وارده را مطالبه نماید.
از نظر جزایی در صورتی که مدیران تصفیه بر خلاف قوانین عام، مرتکب جرایمی از قبیل خیانت در امانت، کلاهبرداری و غیره می شوند، طبق مقررات پیش بینی شده تعقیب و مجازات خواهند شد.



:: بازدید از این مطلب : 143
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

در قانون تجارت ایران، نص صریحی در خصوص لزوم تنظیم شرکتنامه با مسئولیت محدود وجود ندارد ولی با عنایت به ماده (97 ق.ت) ملاحظه می شود که موسسین شرکت الزاماً باید شرکتنامه بین خود تنظیم و امضا نمایند. تنظیم اساسنامه برای شرکت با مسئولیت محدود، علاوه بر شرکتنامه ضروری می باشد زیرا شرکاء می توانند اراده خود را از نظر قلمرو و اختیارات و اتخاذ تصمیم و یا حق رأی و بالاخره روابط فیمابین در آن منعکس نمایند.

 برابر بند 2 ماده 47 قانون ثبت اسناد و املاک با اصلاحات بعدی،ثبت لوگو  صلحنامه و هبه نامه و شرکتنامه باید طبق سند رسمی تنظیم گردد. از طرف دیگر طبق ماده 1 نظامنامه قانون تجارت، شرکت های تجارتی باید به موجب شرکتنامه رسمی تشکیل شوند.

مطابق ماده (197 ق.ت) ظرف ماه اول تشکیل هر شرکت، خلاصه شرکتنامه و منضمات آن طبق نظامنامه وزارت عدلیه اعلان خواهد شد و نیز برابر ماده (196 ق.ت) "اسناد و نوشته جاتی که برای به ثبت رسیدن شرکت لازم است در نظامنامه وزارت عدلیه معین می شود".

بند اول: نام کامل شرکت و نوع شرکت
نمونه:شرکت.........................با مسئولیت محدود

بند دوم: موضوع فعالیت های شرکت

بند سوم: مرکز اصلی شرکت با نشانی کامل آن
نمونه: اردبیل-خیابان.............کوچه...............پلاک.....................کدپستی...................

بند چهارم: اسامی شرکا یا موسسین با مشخصات نام و نام خانوادگی-شماره شناسنامه-تاریخ تولد و آدرس کامل محل اقامت
آقای/خانم....................شماره شناسنامه..........................تاریخ تولد.......................آدرس محل اقامت..............

بند پنجم: مدت شرکت نوشته می شود که چنانچه دارای مدت باشد جمله "از تاریخ ثبت بمدت................سال" نوشته می شود و اگر مدت نداشته باشد جمله "از تاریخ ثبت بمدت نامحدود" درج می گردد.

بند ششم: میزان سرمایه شرکت اعم از نقدی و غیر نقدی (مقوم شده) نوشته می شود.
نمونه:
الف) نقدی: مبلغ...................ریال
ب)غیر نقدی: مقوم به مبلغ.............ریال

بند هفتم: میزان سهم هر یک از شرکا با درج نام و نام خانوادگی- میزان سهام و مبلغ سهام نوشته می شود.
نمونه: آقای/خانم............میزان سهم .....................مبلغ سهم.......................

بند هشتم: مشخصات مدیر یا مدیران شرکت با درج سمت هر یک از آن ها و کسانی که حق امضا دارند درج می شود.
نمونه:
1.آقای/خانم...............................به سمت رئیس هیات مدیره
2.آقای/خانم...............................به سمت مدیر عامل
3.آقای/خانم.............................به سمت عضو هیات مدیره
حق امضای کلیه اسناد و اوراق تعهدآور شرکت با امضای آقای/خانم.................و آقای/خانم............مشترکاَ همراه با مهر شرکت معتبر خواهد بود.

بند نهم: موقع رسیدگی به حساب سالیانه و ترتیب تقسیم سود شرکت، این مورد در اساسنامه پیش بینی شده است.
نمونه: در پایان هر سال شمسی و ترتیب تقسیم سود به نسبت سهم الشرکه شرکاء

بند دهم: موارد انحلال
نمونه: "مطابق ماده 114 قانون تجارت خواهد بود".

بند یازدهم: محل شعب فعلی: اگر شرکت دارای شعبه باشد مشخصات دقیق و آدرس شعبه نوشته می شود و اگر فاقد شعبه باشد جمله "شرکت فاقد شعبه است" نوشته می شود.

بند دوازدهم: بازرس شرکت:انتخاب بازرس در شرکت اختیاری است و چنانچه بازرسی انتخاب شده باشد مشخصات کامل بازرس نوشته می شود.
کلیه موسسین شرکت ذیل تقاضانامه را با درج نام و نام خانوادگی و سمت خود امضا می کنند.

اساسنامه شرکت با مسئولیت محدود:

ماده 1: نام و نوع شرکت: شرکت..................با مسئولیت محدود

ماده 2: موضوع شرکت...................

ماده 3: مرکز اصلی شرکت..............

ماده 4: سرمایه شرکت...................

ماده 5: مدت شرکت: از تاریخ ثبت به مدت نامحدود

ماده 6: تابعیت شرکت: تابعیت شرکت ایرانی است.

ماده 7: هیچیک از شرکا حق انتقال سهم الشرکه خود را به غیر ندارد مگر با رضایت و کسب موافقت دارندگان سه چهارم سرمایه شرکت که دارای اکثریت عددی نیز باشند.
تبصره: انتقال سهم الشرکه به عمل نخواهد آمد مگر به موجب سند رسمی.

ماده 8: مجمع عمومی عادی شرکت در ظرف مدت چهار ماه اول هر سال پس از انقضای سال مالی شرکت تشکیل می گردد،ولی ممکن است بنا به دعوت هر یک از اعضای هیات مدیره یا شرکاء مجمع عمومی عادی به صورت فوق العاده تشکیل گردد.

ماده 9: دعوت برای تشکیل مجامع عمومی، توسط هر یک از اعضای هیات مدیره یا مدیر عامل و یا شرکاء به وسیله دعوت نامه کتبی با درج آگهی در یکی از جراید کثیرالانتشار به عمل خواهد آمد.
تبصره: فاصله بین دعوت تا تشکیل مجمع، حداقل ده روز و حداکثر چهل روز است.

ماده 10: در صورتی که کلیه شرکاء در هر یک از جلسات مجامع عمومی حضور یابند رعایت ماده 9 اساسنامه ضرورت ندارد.

ماده 11: وظایف مجمع عمومی عادی یا عادی به طور فوق العاده بشرح ذیل است:
الف)تعیین خط مشی آینده شرکت و تصویب آن
ب)انتخاب هیات مدیره و در صورت لزوم بازرس
ج)استماع گزارش هیات مدیره در امور مالی و ترازنامه سالیانه شرکت و تصویب آن
د)تصویب پیشنهاد سود قابل تقسیم از طرف هیات مدیره

ماده 12:وظایف مجمع عمومی فوق العاده به شرح ذیل است:
الف) تغییر اساسنامه یا الصاق یا حذف یک یا چند مواد اساسنامه
ب) تنظیم اساسنامه جدید یا تبدیل نوع شرکت
ج) افزایش یا تقلیل سرمایه شرکت
د) اتخاذ تصمیم در خصوص ورود شریک یا شرکای جدید به شرکت

ماده 13: تصمیمات شرکاء در مجمع عمومی فوق العاده با موافقت دارندگان سه چهارم سرمایه که اکثریت عددی دارند و در مجمع عمومی عادی طبق دستور ماده 106 قانون تجارت معتبر و لازم الاجرا است.

ماده 14: هیات مدیره شرکت مرکب از.......................نفر خواهد بود که در مجمع عمومی عادی از بین شرکاء و یا از خارج انتخاب می شوند.

ماده 15: هیات مدیره از بین خود یک نفر را به سمت رئیس هیات مدیره و یک نفر را به سمت مدیر عامل انتخاب و همچنین می تواند برای اعضای خود سمت های دیگر تعیین کند.

ماده 16: آقای/خانم................نماینده قانونی و تام الاختیار شرکت بوده و می تواند در کلیه امور مداخله و اقدام کند علی الخصوص در موارد مشروحه ذیل:
امور اداری از هر قبیل (انجام کلیه تشریفات قانونی) حفظ و تنظیم فهرست دارایی شرکت و تنظیم بودجه و تعیین پرداخت حقوق و انجام هزینه ها، اجرای تصمیمات مجامع عمومی، انتخاب و انتصاب و استخدام متخصصین و کارمندان و کارگران و... (بر حسب مورد اعضا می توانند سایر وظایف و اختیارات خود را به نماینده تفویض کند لذا اختیارات فوق جنبه محدودیت ندارد و هیأت مدیره جهت پیشرفت امورات شرکت می توانند اتخاذ تصمیم کنند).

ماده 17: جلسات هیات مدیره با حضور اکثریت اعضاء تشکیل و رسمیت می یابد و تصمیمات هیات مدیره با اکثریت آراء معتبر است.

ماده 18: دارندگان حق امضا در اوراق و اسناد بهادار اعم از چک-سفته-برات و اسناد تعهد آور و عقود و قراردادها توسط هیات مدیره تعیین می شود.

ماده 19: هر یک از اعضای هیات مدیره می توانند قسمتی از اختیارات و همچنین حق امضای خود را به هر یک از شرکاء که خود صلاح می دانند تفویض کنند.
تبصره: تفویض تمام یا قسمتی از اختیارات هیأت مدیره به مدیر عامل نیز معتبر و لازم الاجرا است.

ماده 20: سال مالی شرکت از اول فروردین ماه هر سال شروع و به آخر اسفند ماه همان سال خاتمه می یابد به استثنای سال اول که ابتدای آن از تاریخ تاسیس شرکت است.

ماده 21: تقسیم سود از درآمد شرکت در پایان هر سال مالی. هزینه های اداری، حقوق کارکنان و مدیران، استهلاکات، مالیات و سایر عوارض دولتی کسر و پس از وضع صدی ده بابت ذخیره قانونی بقیه که سود ویژه است به نسبت سهم الشرکه که بین کلیه شرکاء تقسیم می شود.

ماده 22: فوت یا محجوریت هر یک از شرکاء موجب انحلال شرکت نبوده و وراث یا وارث شریک متوفی و یا ولی محجور می توانند به مشارکت خود ادامه دهند. در غیر این صورت بایستی سهم الشرکه خود را پس از انجام تشریفات قانونی دریافت و یا به شرکاء دیگر منتقل و از شرکت خارج شوند.

ماده 23: انحلال شرکت:شرکت مطابق ماده 114 قانون تجارت منحل می شود.

ماده 24: در صورتی که مجمع عمومی فوق العاده شرکاء، رای به انحلال شرکت دهد یک نفر از بین شرکاء و یا از خارج از شرکت به سمت مدیر تصفیه تعیین می شود. وظایف مدیر تصفیه مطابق قانون تجارت است.

ماده 25: حل و فصل اختلافات حاصله بین شرکای شرکت از طریق حکمیت و داوری است.

https://danasabt.ir/

ماده 26: در مورد موضوعاتی که در اساسنامه ذکر نشده است. مطابق قانون تجارت و سایر قوانین موضوعه عمل می شود.

ماده 27: این اساسنامه در 27 ماده و 4 تبصره تنظیم و به امضای کلیه موسسین شرکت به اسامی ذیل رسید و تمام صفحات آن امضاء شد.
اسامی موسسین:.....



:: بازدید از این مطلب : 125
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

الف-معافیت های مالیاتی

معافیت های مالیاتی مندرج در مواد 2 و 132 تا 146 ق.م.م و یا در بعضی از مقررات دیگر که قسمتی از آن ها مورد بحث قرار گرفته، ثبت شرکت به شرح ذیل می باشد:

 - مقررات ماده 189 ق.م.م که مقرر می دارد: "اشخاص حقوقی و همچنین اشخاص حقیقی موضوع بندهای(الف) و(ب) ماده(95) این قانون چنانچه طی سه سال متوالی ترازنامه و حساب سود و زیان و دفاتر و مدارک آنان مورد قبول قرار گرفته باشد و مالیات هر سال را در سال تسلیم اظهارنامه بدون مراجعه به هیات های حل اختلاف مالیاتی پرداخت کرده باشند معادل 5 % اصل مالیات 3 سال مذکور علاوه بر استفاده از مزایای مقرر در ماده 190 این قانون به عنوان جایزه خوش حسابی از محل صدور وصولی های جاری پرداخت یا در حساب سنوات بعد آنان منظور خواهد شد. جایزه مزبور از پرداخت مالیات معاف خواهد بود".

- درآمد حاصله از کلیه فعالیت های مربوط به رشته کشاورزی، دامداری، دامپروری، پرورش ماهی، زنبور عسل، پرورش طیور، صیادی، نوغان داری، احیاء مراتع و جنگل ها، باغات اشجار از هر قبیل و نخلیات، معاف از مالیات می باشند.

- موسسات عام المنفعه، واحدهای تولیدی و معدنی که در شعاع 120 کیلومتری مرکز تهران و 50 کیلومتری مرکز اصفهان به خصوص در نقاط محروم کشور ایجاد گردد از پرداخت مالیات معاف هستند.

- مرکز فرهنگی، هنری که دارای پروانه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشند برای مدت 5 سال از پرداخت مالیات معاف خواهند بود و در صورتی که حوزه فعالیت مراکز مذکور در مناطق محروم کشور باشد این فعالیت تا 8 سال نیز قابل افزایش می باشد.

- درآمد شرکت های تعاونی و روستایی، عشایری، کشاورزی، صیادات، کارمندی، دانشجویان و دانش آموزان و اتحادیه های آن ها نیز از پرداخت مالیات معاف هستند.

- ماده 143 ق.م.م معافیت مالیاتی شرکت هایی را پیش بینی می کند که در بورس اوراق بهادار پذیرفته شده اند.

ب-جرایم مالیاتی

1-عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی مودی یا تکمیل ننمودن قسمت هایی که مربوط به مشخصات وی می باشد و عدم تسلیم ترازنامه و حساب سود و زیان و عدم ارائه دفاتر قانونی (دفتر روزنامه-ذفتر کل) به ممیز مالیاتی مستوجب پرداخت جریمه بین 1 تا 20 درصد می باشد.

2-عدم پرداخت مالیات در موعد قانونی موجب تعلق جریمه مالیاتی معادل 5/2 % به ازاء هر ماه خواهد بود.(ماده 190 اصلاحی 1/1/72)

3-در شرکت های منحله، مدیران اشخاص حقوقی مجتمعاً یا منفرداً نسبت به پرداخت مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی و همچنین مالیات هایی که اشخاص حقوقی به موجب مقررات قانونی مالیات های مستقیم مکلف به کسر و ایصال آن بوده و مربوط به دوران مدیریت آنان باشد با شخص حقوقی(اعم از شرکت یا موسسه) مسئولیت تضامنی دارند.(ماده 198 ق.م.م)

4-در صورت تخلف شخص حقیقی یا حقوقی از انجام وظایف مقرره در ماده 198، علاوه بر مسئولیت تضامنی، مشمول جریمه ای معادل 20% مالیات پرداخت نشده خواهد بود.

5-تنظیم ترازنامه و حساب سود و زیان و استناد به دفاتر بر خلاف حقیقت به منظور فرار از پرداخت مالیات مستوجب مجازات حبس از 3 ماه تا 2 سال می باشد. این مجازات در مورد مدیر یا مدیرانی که از انجام وظایف فوق خودداری کرده و موجبات تشخیص مالیات کمتر از میزان واقعی را فراهم سازند اعمال خواهد شد.

https://danasabt.ir/2023/09/04/%d8%b1%d8%a7%d9%87%d9%86%d9%85%d8%a7%db%8c-%d8%ab%d8%a8%d8%aa-%d9%84%d9%88%da%af%d9%88/

6-در مورد ممنوع الخروج شدن بدهکاران مالیاتی، ماده 202 ق.م.م. مقرر می دارد: "وزارت امور اقتصادی و دارایی یا سازمان امور مالیاتی کشور می تواند از خروج بدهکاران مالیاتی که میزان بدهی قطعی آن ها از ده میلیون(10/000/000) ریال بیشتر است از کشور جلوگیری نماید. حکم این ماده در مورد مدیر یا مدیران مسئول اشخاص حقوقی خصوصی بابت بدهی قطعی مالیاتی شخص حقوقی اعم از مالیات بر درآمد شخص حقوقی یا مالیات هایی که به موجب این قانون شخص حقوقی مکلف به کسر و ایصال آن می باشد و مربوط به دوران مدیریت آنان بوده نیز جاری است. مراجع ذیربط به اعلام وزارت یا سازمان مربوط مکلف به اجرای این ماده می باشند.

تبصره- در صورتی که مودیان مالیاتی به قصد فرار از پرداخت مالیات اقدام به نقل و انتقال اموال خود به همسر و یا فرزندان نمایند سازمان امور مالیاتی کشور می تواند نسبت به ابطال اسناد مذکور از طریق مراجع قضایی اقدام نماید".



:: بازدید از این مطلب : 132
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 دی 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

با توجه به تعریفی که در قانون محاسبات عمومی از شرکت دولتی شده است می توان آن را اینگونه تعریف کرد: شرکت دولتی، ثبت شرکت یک واحد سازمانی مشخصی است که با اجازه قانون به صورت شرکت ایجاد شده و تمام یا دست کم بیش از 50% از سرمایه آن متعلق به دولت باشد، اعم از اینکه ابتدا دولت آن را تشکیل داده باشد یا بر اثر ملی شدن، تمام سهام آن به دولت انتقال داده شده باشد (مثل شرکت ملی نفت ایران).

لذا هر شرکت تجاری که از طریق سرمایه گذاری شرکت های دولتی ایجاد گردد مادام که بیش از 50% سرمایه آن متعلق به شرکت های دولتی است، دولتی تلقی می گردد. با این وجود، شرکت تجارتی که از طریق سرمایه گذاری شرکت های دولتی، مثلاَ به صورت شرکت سهامی خاص، تشکیل شود شرکت دولتی به معنای اخص نبوده و طبق قانون خاصی نیز اداره نخواهد شد. اما چون بیش از نصف سرمایه آن متعلق به شرکت یا شرکت های دولتی است، شرکت دولتی محسوب خواهد شد.

شرکت مذبور،تابع مقررات لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت و مقررات قانون تجارت بوده و باید طبق آن ها تشکیل و به ثبت داده شود.پس از ثبت است که دارای شخصیت حقوقی خواهد شد.اداره امور،ورشکستگی و تصفیه آن طبق مقررات قوانین مزبور،به عمل خواهد آمد.

شرکت های دولتی که با اجازه قانون تشکیل می شود، دارای شخصیت حقوقی هستند و برخلاف شرکت های تجارتی، نیاز به ثبت ندارند. شرکت های دولتی تابع ماده 300 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت، مصوب 27/12/1347 است که می گوید: "شرکت های دولتی تابع قوانین تاسیس و اساسنامه های خود می باشند و فقط نسبت به موضوعاتی که در قوانین و اساسنامه های آن ها ذکر نشده، تابع مقررات این قانون می شوند".

با توجه به مفاد این ماده می توان گفت شرکت های دولتی تا آنجا که در اساسنامه شان قید نشده باشد، شکل شرکت های سهامی را دارند و می توان آن ها را تاجر تلقی کرد. تقریباَ تمامی شرکت های دولتی در قالب شرکت سهامی به ثبت می رسند.

تفاوت شرکت دولتی و شرکت تجاری

یکی از تفاوت های این شرکت ها با شرکت های تجاری به بحث بازرس و حسابرس در شرکت های دولتی است. در شرکت های تجاری بازرسین به وسیله شرکا انتخاب می شوند. تنها در شرکت های سهامی عام این بازرسان باید از میان فهرستی انتخاب شوند که هر ساله از جانب وزارت امور اقتصادی و دارایی منتشر می گردد، اما در شرکت های دولتی وظایف بازرس قانونی و امور حسابرسی بر عهده سازمان حسابرسی می باشد.

در همین ماده آمده که در تمام شرکت ها، موسسات و دستگاه هایی که مجموع بیش از 50 درصد سرمایه متعلق به شرکت های دولتی می باشد امور مربوط به بازرسی و حسابرسی باید توسط سازمان انجام پذیرد.

ماده واحد مصوب 25/12/1350، کلیه شرکت هایی را که بر اساس قانون خاص، از طریق سرمایه گذاری دولت یا شرکت ها یا موسسات دولتی یا وابسته به دولت یا موسسات خارجی، تشکیل شده یا بشود، اعم از اینکه اکثریت سهام آن ها متعلق به دولت یا شرکت ها یا موسسات مذکور باشد یا نباشد، تابع حکم مقرر در ماده 300 فوق الذکر قرار می دهد.

https://danasabt.ir/%D8%AB%D8%A8%D8%AA-%D8%B4%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%D8%B3%D9%87%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%AE%D8%A7%D8%B5/

نمایندگی سهام دولت در مجامع عمومی شرکت های دولتی، به عهده وزیر مسئول و وزیر امور اقتصادی و دارایی و یک یا چند وزیر دیگر که با تصویب هیات وزیران معین می شوند، یا نمایندگان آنان خواهد بود. نمایندگان سهام دولت در مجامع عمومی شرکت های دولتی، مجاز هستند از نظر تسریع در انجام امور شرکت، بر اساس ضوابطی که از طرف هیئت وزیران معین خواهد شد، قسمتی از اختیارات خود را که لازم می دانند، جز در موارد خط مشی کلی افزایش یا کاهش سرمایه و تصویب بودجه و ترازنامه، به وزیر وزارتخانه ای که شرکت مربوط وابسته به آن می باشد و به عنوان رئیس مجمع عمل خواهد کرد، واگذار نمایند. تفویض اختیار، برای دوره محدود و حداکثر تا تاریخ تشکیل جلسه بعدی مجمع عمومی خواهد بود و تجدید واگذاری آن اختیار، بلامانع است.
برای نمونه شرکت های دولتی، می توان از "شرکت های کشت و صنعت"، "بیمه مرکزی ایران" و شرکت های مختلف بیمه نام برد.



:: بازدید از این مطلب : 150
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 1 دی 1402 | نظرات ()