نوشته شده توسط : javaneh
  • تعریف اتحادیه تعاونی

اتحادیه تعاونی با عضویت تعاونی هایی که دارای موضوع فعالیت واحد باشند ، در سطح شهرستان یا استان تشکیل می شود. گرفتن کارت بازرگانی فوری اتحادیه باید حداقل هفت عضو داشته باشد. شرکت های تعاونی و اتحادیه های استانی می توانند با مجوز وزارت تعاون اتحادیه  تعاونی مرکزی تشکیل دهند. بدین ترتیب انواع اتحادیه های تعاونی عبارت است از : اتحادیه تعاونی شهرستان ، اتحادیه تعاونی استان و اتحادیه تعاونی مرکزی .
هر شرکت تعاونی فقط می تواند عضو یک اتحادیه شهرستانی، استانی یا مرکزی باشد ؛ ولی عضویت در بیش از یک اتحادیه برای شرکت های تعاونی که نوع و موضوع فعالیت آن ها متعدد باشد ، بلامانع است. برای هر موضوع فعالیت تعاونی، در هر شهرستان فقط یک اتحادیه تشکیل می شود. اتحادیه تعاونی دارای شخصیت حقوقی است و باید پس از تشکیل به ثبت برسد.
مجامع عمومی رکن تصمیم گیرنده، هیئت مدیره رکن اداره کننده و هیئت بازرسی رکن کنترل کننده است. علاوه بر این اتحادیه تعاونی باید دارای مدیر عامل نیز باشد.  

  • شرایط عضویت در اتحادیه ی تعاونی

عضویت در اتحادیه تعاونی اختیاری است و تعاونی هایی که عضو اتحادیه نباشند ، از حقوق قانونی محروم نخواهند شد.  عضویت در اتحادیه برای تعاونی های واجد شرایط ذیل آزاد است :
1. داشتن موضوع فعالیت متناسب با موضوع فعالیت اتحادیه ؛
2. عدم ممنوعیت قانونی ؛
3. عضویت نداشتن هم زمان در اتحادیه مشابه ؛
4. خرید سهام اتحادیه به تعدادی که در اساسنامه اتحادیه تعیین شده است.
درباره شرط سوم باید گفت هر شرکت تعاونی می تواند فقط عضو یک اتحادیه شهرستانی یا استانی یا مرکزی باشد ، ولی عضویت در بیش از یک اتحادیه برای شرکت های تعاونی که نوع و موضوع فعالیت آن ها متعدد است ، بلامانع است .

  • مدارک لازم برای عضویت

تعاونی متقاضی عضویت باید مدارک ذیل را به اتحادیه تسلیم کند :
- درخواست کتبی عضویت و تعهدنامه رعایت مقررات اساسنامه اتحادیه ؛
- نسخه ای از آخرین آگهی تغییرات ثبتی ، مبنی بر انتخاب هیئت مدیره و دارندگان امضای مجاز ؛
- صورت جلسه مجمع عمومی عادی ، مبنی بر تصویب عضویت در اتحادیه

  • خروج از عضویت اتحادیه

خروج از عضویت اتحادیه اختیاری است و نمی توان آن را منع کرد. در صورتی که خروج عضو موجب ضرری برای اتحادیه باشد ، وی ملزم به جبران آن است. خارج شدن عضو از اتحادیه ممکن است به سبب استعفا یا در اثر انحلال و اخراج باشد. در صورت لغو عضویت به علل مذکور، قیمت سهام که طبق روش های تعیین شده در اساسنامه اتحادیه ، در هر سال مالی محاسبه و به تصویب مجمع عمومی عادی اتحادیه می رسد ، پس از کسر بدهی عضو به اتحادیه ، همراه با سایر مطالبات وی ظرف سه ماه پرداخت خواهد شد.
مواردی که عضو از اتحادیه اخراج می شود همان است که در ماده 13 قانون بخش تعاونی مقرر شده است. ماده 13 بخش تعاونی در این خصوص چنین مقرر می دارد : " در موارد ذیل عضو از تعاونی اخراج می شود :
1. از دست دادن هر یک از شرایط عضویت مقرر در این قانون ؛
2. عدم رعایت مقررات اساسنامه و سایر تعهدات قانونی پس از دو اخطار کتبی توسط هیئت مدیره به فاصله 15 روز و گذشتن 15 روز از تاریخ اخطار دوم ، با تصویب مجمع عمومی عادی ؛
3. ارتکاب اعمالی که موجب زیان مادی تعاونی شود و وی نتواند ظرف مدت یک سال آن را جبران یا اعمالی که به حیثیت و اعتبار تعاونی لطمه وارد کند یا با تعاونی رقابتی ناسالم بنماید ".
تشخیص موارد اخراج بنا بر پیشنهاد هیئت مدیره یا بازرسان با تصویب مجمع عمومی عادی اتحادیه خواهد بود.



:: بازدید از این مطلب : 42
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 31 فروردين 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

در اجرای تبصره 1 جزء 11-1-2 بند 2 ماده 11 آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات و در راستای ارتقاء سطح علمی متقاضیان دریافت کارت بازرگانی جدید، ثبت شرکتها حضور در دوره های آموزشی برای تمامی متقاضیانی که برای اولین بار اقدام به دریافت کارت بازرگانی می نمایند به شرح ذیل الزامی می باشد.

  • مدرک تحصیلی

الف ) متقاضیان اخذ کارت بازرگانی دارای مدرک دانشگاهی مرتبط
متقاضیان فارغ التحصیل از دانشگاه در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در رشته های اقتصاد ، مدیریت و بازرگانی و رشته های همانند به تشخیص اتاق می بایست در نشست توجیهی کارت بازرگانی به مدت 2 تا 3 ساعت شرکت نمایند.
ب) متقاضیان اخذ کارت بازرگانی دارای مدرک دانشگاهی غیر مرتبط
متقاضیان فارغ التحصیل از دانشگاه در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در رشته های غیرمرتبط با رشته های فوق می باشند، می بایست علاوه بر حضور در نشست توجیهی، در دوره های آموزشی تخصصی به مدت 8 ساعت شرکت نمایند.
ج) متقاضیان اخذ کارت بازرگانی دارای مدرک تحصیلی دیپلم و یا فوق دیپلم
متقاضیانی که دارای مدرک تحصیلی دیپلم متوسطه از آموزش و پرورش و یا فوق دیپلم از دانشگاه می باشند می بایست در نشست توجیهی، در دوره های آموزشی تخصصی به مدت 12 ساعت نیز شرکت نمایند.

  • محتوای دوره های آموزشی تخصصی

- قوانین و مقررات صادرات و واردات
- قوانین و مقررات گمرک و ترخیص کالا
- مدیریت خرید، سفارشات خارجی، اعتبارات اسنادی و ایکو ترمز
نکته : چنانچه متقاضیان قبلاَ دوره های آموزشی با محتوا فوق الذکر را گذرانده باشند با ارائه گواهینامه مربوطه و تایید آن توسط اتاق کفایت خواهد کرد.

  • لیست مراکز استعلام های کارت

در طی مراحل ثبت تقاضا لازم است تا با توجه به نوع درخواست، فرم های گواهی از سامانه چاپ شده و جهت تایید به مراکز مربوطه به شرح ذیل مراجعه گردد:
- جهت دریافت گوای عدم سوء پیشینه به نزدیک ترین دفتر پلیس + 10 مراجعه فرمایید.
- جهت دریافت گواهی ماده 186 قانون مالیات های مستقیم به حوزه مالیاتی محل کار ( برای کارت های حقیقی ) دفتر مرکزی ( برای کارت های حقوقی ) مراجعه نمایید.
- برای تایید فرم حساب و حسن اعتبار بانکی ( فرم الف ) به بانکی که حساب جاری در آن دارید مراجعه نمایید.
- برای تایید فرم تعهد و گواهی امضاء ( فرم د) به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه نمایید.
- جهت دریافت اظهارنامه ثبت نام در دفاتر بازرگانی و گواهی پلمپ دفاتر به نزدیک ترین دفتر پست مراجعه و پس از دریافت دفاتر قانونی ( دفتر روزنامه و دفتر کل ) به اداره ثبت شرکت های محل مراجعه نمایید.
- جهت تایید مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی به شعبه بیمه محل کار ( برای کارت های حقیقی ) دفتر مرکزی ( برای کارت های حقوقی ) مراجعه نمایید.
- جهت دریافت فرم پیش ثبت نام کد اقتصادی به سامانه http://Tax.gov.ir  مراجعه نمایید.
- برای دریافت تایید صلاحیت مدیران خارجی ( ویژه مدیرعاملان غیرایرانی ) به سفارتخانه متبوع مراجعه نمایید.



:: بازدید از این مطلب : 36
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 فروردين 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

بموجب مواد 142-97-36 قانون تجارت ، شرکتنامه سندی است که بین دو یا چند شریک بمنظور تشکیل شرکت تجاری تنظیم شده باشد . هزینه پلمپ دفاتر به بیانی دیگر، شرکتنامه سند معتبری است که  به وسیله قوه قضاییه چاپ گردیده است که پس از تکمیل اطلاعات می بایست به سازمان ثبت اسناد و املاک و اداره کل ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی تقدیم گردد.
تمامی شرکت های تجاری به جز شرکت هامی سهامی احتیاج به تنظیم شرکتنامه دارند. به موجب مواد 47 و 48 قانون ثبت ، شرکتنامه باید به ثبت برسد وگرنه در هیچ یک از ادارات و دادگاه ها پذیرفته نخواهد بود. نشر خلاصه شرکتنامه ضروری است و ضمانت اجرایی آن جواز ابطال عملیات شرکت است. ( ماده 198 قانون تجارت )
بنا بر آنچه گفته شد، تشکیل شرکت با مسئولیت محدود به موجب قراردادی که ( شرکتنامه ) نامیده می شود، به عمل می آید. در ادامه ، ضمن آوردن نمونه شرکتنامه شرکت با مسئولیت محدود ، به توضیح راجع به مفاد آن می پردازیم.
شرکت نامه رسمی
1. نام شرکت و نوع آن ......................................................................................................................
2. موضوع شرکت ......................................................................................................................................................................................................................................................................................................
3. مرکز اصلی و نشانی کامل آن ...........................................................................................................
4. اسامی شرکاء یا موسسین و شماره شناسنامه و محل اقامت آن ها ............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
5. مبدا تشکیل شرکت و مدت آن ............................................................................................................
6. سرمایه شرکت ( اعم از نقدی و جنسی ).....................................................................................................................................................................................................................................................................................................
7. میزان سهم الشرکه هر یک از شرکاء .........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................8. مدیران شرکت و اختیارات آن ها و اشخاصی که حق امضا دارند .........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
9. موقع رسیدگی به حساب و ترتیب تقسیم سود شرکت .........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
10. انحلال شرکت مطابق ماده ............................................ قانون تجارت خواهد بود.
11. محل شعب فعلی شرکت ...............................................................................................................
12. بازرس شرکت .........................................................................................................................
13. تاریخ ....................................................................................................................................
امضاء موسسین شرکت ......................................................................................................................................................................................................................................................................................................
ملاحظات .........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

  • نام و نوع شرکت

هر شرکت باید نام داشته باشد تا بدانوسیله از شرکت های دیگر مشخص و متمایز گردد. معمولاَ نام شرکت از موضوع آن گرفته می شود. قانون تجارت برای نام شرکت با مسئولیت محدود بعضی تصریحات را لازم و بعضی دیگر را به شرح ذیل منع کرده است :
اول در اسم شرکت تصریح عبارت ( با مسئولیت محدود ) ضروری است. در غیر این صورت " در مقابل اشخاص ثالث شرکت تضامنی محسوب و تابع مقررات آن خواهد بود ... "
دوم اسم شرکت نباید متضمن اسم هیچ یک از شرکا باشد والا شریکی که اسم او در اسم شرکت قید شده در مقابل اشخاص ثالث حکم شریک ضامن در شریک تضامنی را خواهد داشت " .
بنابراین ضمانت اجرای عدم رعایت مقررات مربوط به اسم در شرکت های با مسئولیت محدود، از نظر قانون و افراد ثالث، نوع این شرکت ها را به شرکت تضامنی تبدیل خواهد کرد.

  • موضوع شرکت

به هنگام تشکیل شرکت با مسئولیت محدود موضوع شرکت باید در شرکتنامه قید گردد و این موضوع مطابق ماده 190 ق. م باید مشروع باشد. همچنین موضوع شرکت باید معلوم و معین بوده، مالیت داشته و دارای منفعت عقلایی باشد. تعیین موضوع فعالیت شرکت بسته به نظر شرکاء است و حدود عملیات شرکت را تعیین می کنند.
این نوع از شرکت ها محدودیت فعالیتی ندارند و می توانند در کلیه امور بازرگانی ، مهندسی ، صنعتی ، فناوری اطلاعات و دیگر اصناف فعالیت نمایند. در مجموع ، شرکت های با مسئولیت محدود برای موضوعاتی که نیاز به شرکت در مناقصات و مزایدات دولتی و خصوصی ندارند بسیار مباسبند.

  • اسامی شرکا

شرکت با مسئولیت محدود می تواند تنها با حضور دو شریک هم تشکیل گردد.در شرکتنامه می بایست اسامی شرکا ، شماره شناسنامه و محل اقامت آن ها درج گردد.

  • مدت شرکت

شرکت با مسئولیت محدود ممکن است برای مدت محدود یا نامحدود تشکیل شده باشد . در هیچ ماده ای از قانون تجارت درباره مدت شرکت نکته ای بیان نشده است در حالی که مدت شرکت تجاری لازم است معین گردد.
معمولاَ شرکا به هنگام تشکیل شدن شرکت ، مدت آن را نامحدود قید می نمایند. با این حال شرکاء در صورت تمایل مجازند در حین تاسیس شرکت ، آن را برای مدت معین تاسیس نمایند.
چنانچه شرکت دارای مدت باشد  جمله " از تاریخ ثبت به مدت .......... سال " نوشته می شود و اگر مدت نداشته باشد جمله " از تاریخ ثبت مدت نامحدود " درج می گردد.

  • سرمایه شرکت 

در قانون ایران حداقل و حداکثری برای میزان سرمایه شرکت با مسئولیت محدود ذکر نشده است. اما حداقل سرمایه با توجه به رویه و حداقل مبلغ دریافت حق الثبت یک میلیون ریال می باشد.

  • میزان سهم الشرکه

آورده ای که در شرکت های یا مسئولیت محدود معرف سرمایه گذاری و شرکت هر شریک در کل سرمایه شرکت است سهم الشرکه نامیده می شود.
طبق ماده 97 قانون تجارت : " در شرکتنامه باید صراحتاَ قید شده باشد که سهم الشرکه های غیرنقدی هر کدام به چه میزان قابل تقویم شده است " .

  • مدیران شرکت و اختیارات آن ها

شرکت به وسیله اشخاصی که مدیر نامیده می شوند اداره می گردد و در مورد مدیران به موجب ماده 104 ق. ت می توتم به چند نکته اشاره کرد :
1. مدیران ممکن است یک یا چند نفر باشند.
2. مدیران ممکن است از بین شرکا یا خارج انتخاب گردند.
3. مدیران ممکن است موظف یا غیرموظف باشند.
4. مدت خدمت مدیران ممکن است نامحدود یا محدود باشد. اگر محدود باشد انتخاب مجدد به وسیله مجمع عمومی شرکا به عمل می آید.
مطابق ماده 105 نیز مدیران کلیه اختیارات لازم را برای نمایندگی و اداره شرکت خواهند داشت مگر اینکه خلاف آن مقرر شده باشد.

  • موقع رسیدگی به حساب سالیانه و ترتیب تقسیم سود شرکت

نمونه : در پایان هر سال شمسی و ترتیب تقسیم سود به نسبت سهم الشرکه شرکاء

  • موارد انحلال

مطابق ماده 114 قانون تجارت خواهد بود.
شرکت با مسئولیت محدود در موارد ذیل منحل می شود :
1. پایان یا انتفای موضوع شرکت
2. پایان مدت شرکت
3. در صورت ورشکستگی شرکت
4. در صورت تصمیم عده ای از شرکا که سهم الشرکه آن ها بیش از نصف سرمایه شرکت باشد.
5. در صورتی که به واسطه ضررهای وارده ، نصف سرمایه شرکت از بین برود و یکی از شرکا تقاضای انحلال کند و محکمه دلایل او را موجه بداند و سایر شرکا حاضر نباشند سهمی را که در صورت انحلال به او تعلق می گیرد، پرداخته و او را از شرکت خارج کنند.
6. در صورت فوت یکی از شرکا اگر به موجب اساسنامه پیش بینی شده باشد.

  • محل شعب فعلی

اگر شرکت دارای شعبه باشد مشخصات دقیق و آدرس شعبه نوشته می شود و اگر فاقد شعبه باشد جمله " شرکت فاقد شعبه است " نوشته می شود.

  • بازرس شرکت

انتخاب بازرس در شرکت اختیاری است و چنانچه بازرسی انتخاب شده باد مشخصات کامل بازرس نوشته می شود.
در انتها ، کلیه موسسین شرکت ذیل تقاضانامه را با درج نام و نام خانوادگی و سمت خود امضا می کنند. ( قرارداد شرکت باید متضمن امضای شرکا یا نمایندگان قانونی آن ها باشد والا اعتبار نخواهد داشت ).
انتشار خلاصه شرکتنامه :
اداره یا دائره ای که به ثبت شرکت مبادرت نموده باید خلاصه ای از شرکتنامه و منضمات آن را در ظرف ماه اول تشکیل شرکت در روزنامه رسمی وزارت دادگستری و یکی از جراید کثیرالانتشار به خرج شرکت به طریق اعلان انتشار دهد . خلاصه مزبور متضمن نکات ذیل است :
1- شماره ای که جهت شرکت در نظر گرفته شده و تاریخ ثبت آن و محل و اقامتگاه شرکت ، با تعیین نام و نوع آن و موضوع شرکت
2-  مقدار سرمایه ( با تشخیص اینکه چه مقدار پرداخت و چقدر تعهد شده )
3- اسامی مدیر یا مدیران
4- تاریخ آغاز و ختم شرکت در صورتی که برای مدت محدود تشکیل شده باشد.



:: بازدید از این مطلب : 47
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 فروردين 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

شرکت پیمانکاری چیست؟  اخذ کارت بازرگانی فوری در ابتدای این مقاله به شرح کوتاهی از شرکت های پیمانکاری می پردازیم: بطور کلی پیمان کار مجموعه ای حقیقی و یا حقوقی می باشد که با قراردادی مسئولیت انجام فعلی از قبیل (تهیه، حمل، نصب، ساخت، اجرا و....) به عهده می گیرد البته توجه داشته باشید که در مواردی شرکت طرف قرار داد ناظری جهت نظارت بر کار طرف مقابل تعریف می نماید. مفاد قرار داد بین دو طرف اعم از زمان انجام قرار داد ، مبلغ قرار داد و در برخی از موارد تایین سطح کیفی موضوع قرار خواهد بود.   

ثبت شرکت پیمانکاری:

در ابتدا باید دید که از میان شرکتهای تجاری مناسب، شرکت سهامی خاص یا مسئولیت محدود برای مجموعه شما مناسب تر است. البته با توجه به اعتبار بیشتر شرکت سهامی خاص نزد شرکت های مناقضه گذار و همچنین نیاز به رسیدگی بیشت در شرکت سهامی خاص باید گفت که شرکت سهامی خاص برای تاسیس شرکت پیمانکاری مناسب تر می باشد. در ادامه با توجه به پیشنهاد ثبت شرکت سهامی خاص برای پیمانکاری به شرایط و مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت پیمانکاری سهامی خاص اشاره می شود:

 شرایطی که در ابتدا باید برای ثبت شرکت پیمانکاری سهامی خاص فراهم آورید عبارت است از:

 1- حداقل 3 نفر عضو و دو نفر بازرس که نمی توانند از اعضا باشند.

 2- حداقل 35 درصد سرمایه اولیه شرکت را نزد یکی از بانکهای کشور سپرده گذاری شود

 3- حداقل سرمایه برای شرکت صد هزار تومان می باشد.

 مدارکی که برای ثبت شرکت پیمانکاری سهامی خاص مورد نیاز می باشد:

 - تکمیل و ارائه فرم تعیین نام  شرکت

 -تکمیل و ارائه فرم مشخصات اعضاء 

 -سه نسخه اساسنامه شرکت سهامی خاص (با امضای تمام سهام داران در تمامی صفحات)

 -دوبرگ اظهار نامه از حسابداری ثبت  

 -فتوکپی شناسنامه و کارت ملی کلیه سهامداران  وبازرسین برابر با اصل شده. 

 -تهیه گواهی عدم سو پیشینه کیفری برای تمامی اعضای هیئت مدیره  و بازرسین از اداره تشخیص هویت

 -تنظیم اقرار نامه رسمی در دفترخانه اسناد رسمی به شرح ذیل: 

 مدیر عامل شرکت در شرف تاسیس همزمان مدیرعامل شرکت دیگری را بعهده ندارد (ماده ۱۲۶ لایحه اصلاحی قانون تجارت) 

 اعضای هیئت مدیره و مدیر عامل اشتغال به هیچگونه شغل دولتی و ممنوعیت قانونی جهت عضویت در شرکت را ندارند (اصل ۱۴ قانون اساسی) 

 بازرسین هیچگونه نسبت فامیلی نسبی و سببی با مدیران شرکت  تا درجه سوم از طبقه اول و دوم را ندارند و یا خود و یا همسرشان از مدیر عامل یا مدیران شرکت حقوقی مقرری دریافت نمی‌کنند (ماده ۱۴۷ لایحه اصلاحی قانون تجارت) 

 - ارائه  گواهی پرداخت حداقل  ۳۵ % سرمایه شرکت از بانکی که حساب شرکت در شرق تاسیس در آنجا باز شده است

 - ارائه مجوز در صورت نیاز به اعلام کار‌شناس ثبت شرکتها

 رتبه بندی پیمانکاران یا گرید چیست؟

 این رتبه بندی به معنای بررسی میزان توانایی شرکت ها می باشد که  این توانایی را بر اساس نفرات ، تحصیلات، سوابق کاری و توانایی مالی بررسی می نمایند.

 این رتبه بندی که برای 11رشته کاری( نفت و گاز و پتروشیمی ، ابنیه ، تاسیسات ، برق و الکترونیک ، نیرو ، آب و فاضلاب ، تونل راه سد ، فضای سبز پارک و .....) منظور شده است و دارای پنج (5-4-3-2-1) رتبه می باشد که رتبه 5 کمترین آنها و رتبه 1 ممتاز ترین می باشد، محاسبه این امتیاز براساس مدرک تحصیلی و سابقه اعضای هیات مدیره انجام می گیرد و هر یک از این گرید ها با توجه به ارزش یابی شرکت به مجموعه  تعلق می گیرد.پس از ثبت شرکت به عنوان پیمان کار نسبت به دریافت رتبه پیمانکاری از نهاد ریاست جمهوری اقدام میگردد.



:: بازدید از این مطلب : 49
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 فروردين 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

شرکت سهامی خاص شرکتی است بازرگانی که تمام سرمایه ی آن منحصراَ توسط موسسین تامین گردیده و سرمایه ی آن منحصراَ توسط موسسین تامین گردیده و سرمایه ی آن به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام،محدود به مبلغ اسمی سهام آن ها است. پلمپ دفاتر سرمایه ی شرکت سهامی خاص بوسیله ی خود موسسین تامین می شود و چنین شرکتی نمی تواند سهام خود را پذیره نویسی یا برای فروش در بورس اوراق بهادار یا توسط بانک ها عرضه نماید یا به انتشار آگهی و اطلاعیه یا هر نوع اقدام تبلیغاتی برای فروش سهام خود مبادرت ورزد.حداقل سرمایه ی شرکت سهامی یک میلیون ریال می باشد.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت سهامی خاص:

1-دو برگ اظهارنامه ی شرکت سهامی خاص،تکمیل آن و امضاء ذیل اظهارنامه  توسط کلیه ی سهامداران.
2-دو جلد اساسنامه ی شرکت سهام خاص که ذیل تمام صفحات آن به امضاء کلیه ی سهامداران رسیده باشد.
3-دو نسخه صورت جلسه ی مجمع عمومی موسسین که به امضاء سهامداران و بازرسین رسیده باشد.
4-دو نسخه صورت جلسه ی هیئت مدیره که به امضاء مدیران منتخب مجمع رسیده باشد.
5-فتوکپی شناسنامه کلیه ی سهامداران و بازرسین برابر اصل شود.
6-ارائه ی گواهی پرداخت حداقل 35% سرمایه ی شرکت از بانکی که حساب شرکت در شرف تاسیس در آن جا باز شده است.
تذکر:در صورتی که مقداری از سرمایه ی شرکت آورده ی غیر نقدی باشد(اموال منقول و غیر منقول)ارائه ی تقویم نامه ی کارشناس رسمی دادگستری الزامی است و در صورتی که اموال غیر منقول جزء سرمایه ی شرکت قرار داده شود ارائه ی اصل سند مالکیت ضروری است.
7-ارائه ی مجوز در صورت نیاز بنا به اعلام کارشناس اداره ی ثبت شرکت ها
8-کپی کارت ملی

توجه: کلیه ی شرکت های سهامی خاص موظفند یک جلد دفتر سهام جهت ثبت سهام شرکت تهیه نمایند و تغییرات سهام نیز طبق مقررات در آن ثبت گردد.

در صورت کامل بودن مدارک ابرازی ،کارشناس اداره ی ثبت شرکت ها نسبت به تهیه ی پیش نویس آگهی ثبت اقدام و پس از تایید مسئولین اداره ی ثبت شرکت ها تحویل متقاضی می شود.متقاضی بایستی حق الثبت و حق الدرج آگهی تاسیس شرکت در روزنامه را پرداخت نماید و مدارک را به قسمت ثبت دفاتر اداره ی ثبت شرکت ها تحویل داده و مسئول مربوطه پس از ثبت در دفتر و تعیین شماره ی ثبت سهامداران(که خود یا از سهامداران بوده یا وکیل رسمی شرکت می باشد)با قید(ثبت با سند برابر است)امضاء اخذ می نماید و سپس آگهی تایپ شده باید به امضاء رئیس اداره ی ثبت شرکت ها برسد.

یک نسخه از مدارک ضبط و در پرونده ی شرکت در بایگانی اداره ی ثبت شرکت ها نگهداری خواهد شد و یک نسخه ی دیگر از مدارک( اظهارنامه ی یک برگ،اساسنامه ی یک جلد،صورت جلسه ی مجمع عمومی موسسین یک نسخه و صورت جلسه ی هیات مدیره یک نسخه)ممهور به مهر اداره شده و تحویل متقاضی می گردد.

نسخه ی دوم آگهی تاسیس جهت درج در روزنامه ی کثیرالانتشار شرکت تحویل و نسخه ی اول آگهی تایپ شده را جهت درج در روزنامه ی رسمی جمهوری اسلامی ایران(پس از پرداخت حق الدرج که توسط مسئول مربوطه تعیین می شود)تسلیم می نماید.

چند نکته:
-انتخاب مدیر عامل باید با ارسال یک نسخه ی صورت جلسه هیات مدیره به اداره ی ثبت شرکت ها به ثبت برسد.در عین حال مدیر عامل نمی تواند مدیریت عامل بیش از یک شرکت را داشته باشد.
-پس از تشکیل و ثبت شرکت سهامی خاص هیات مدیره می باید حداکثر ظرف یک هفته از تاریخ ثبت نسبت به تهیه ی دفاتر قانونی شرکت(روزنامه-کل)و پلمپ دفاتر در اداره ی ثبت شرکت ها اقدام نماید.
-طبق ماده ی 48 قانون مالیات های مستقیم شرکت های سهامی موظفند ظرف مدت یک ماه از تاریخ ثبت نسبت به پرداخت مبلغ دو در هزار حق تمبر(با توجه به مبلغ سرمایه) به ادارات دارایی مراجعه نمایند عدم انجام امر مذکور در مهلت مقرر مشمول جریمه می شود.
-چنانچه تصمیمات مجامع عمومی شامل یکی از موارد مشروحه ی ذیل باشد یک نسخه از صورت جلسه ی مربوطه جهت ثبت و درج در روزنامه ی رسمی به اداره ی  ثبت شرکت ها تقدیم می گردد:
1.انتخاب مدیران و بازرسان
2.تصویب ترازنامه
3.کاهش یا افزایش سرمایه ی شرکت و یا هر گونه تغییر در موارد اساسنامه
4.انحلال شرکت و نحوه ی تصفیه ی آن
در صورتی که مجمع عمومی فوق العاده شرکت را منحل  نماید ،با تعیین روز تصفیه و آدرس محل تصفیه صورت جلسه ی انحلال ظرف مدت 5 روز از تاریخ تشکیل مجمع عمومی به اداره ی ثبت شرکت ها ارسال می شود ،تا پس از  ثبت در روزنامه ی رسمی آگهی شود.



:: بازدید از این مطلب : 45
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 فروردين 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

هلدینگ کلمه ای لاتین (HOLDING) بوده و از آن جا آغاز شده است که در دهه ی 1960، تعدادی از شرکت های امریکایی موقعیت های چشمگیری کسب کردند و روند رشد فزاینده ای را طی نمودند و از طرفی دیگر، وضعیت مالی تعدادی دیگر به شدت رو به نابودی نهاد. در این شرایط، شرکت جنرال الکترونیک، راه حل نوینی را ارائه داد. ثبت شرکت لازم به توضیح است که جنرال الکترونیک شرکت خوشه ای امریکایی و چند ملیتی است که هر بخش آن توسط یک شرکت تابعه اداره می شود. این شرکت واحدهای خود را به چندین بخش سازماندهی کرد که این مجموعه ها زیر نظر مدیران ارشد فعالیت می کردند تا بدین ترتیب به هم افزایی مناسبی دست یابند و بدین ترتیب بعد از دهه 1970 ؛ هلدینگ معنای واقعی خود را بدست آورد.

 

تعاریف و تعابیر متفاوتی برای شرکت های مادر (هلدینگ) و شرکت های فرعی (تابعه) آن ها در متون مختلف ارائه شده است:

شرکت هلدینگ، یک شرکت سهامی است که مالکیت سهام شرکت دیگری را در اختیار دارد. یعنی شرکت های هلدینگ زمانی بوجود می آیند که شرکتی از طریق خرید تمام یا اکثریت سهام دارای حق رای شرکت دیگر، آن را تحصیل نماید.

- شرکت هلدینگ، شرکتی است که تمامی سهام دارای حق رای (سهام عادی و انواع خاصی از سهام ممتاز) شرکت دیگری را در اختیار داشته باشد و در این حالت به شرکت مملوک، شرکت فرعی تملیک شده گویند. همچنین شرکت های فرعی یک سیستم هلدینگ تحت عنوان شرکت های وابسته یا شرکت های عملیاتی نیز شناخته می شوند. این شرکت ها هویت قانونی خودشان را بعنوان شرکت های مجزا حفظ می کنند، اما کنترل هر شرکت فرعی موجب حفظ اختیار تعیین هیات مدیره، مدیریت، توانایی خرید و فروش سهام و اوراق قرضه آن می شود.

- "منیز" و "بن برایت" بر اساس جدیدترین مطالعات تحقیقی خود می نویسند:شرکت های هلدینگ کاراترین ابزار برای ترکیب اموال دو یا چند شرکت مستقل، به منظور کنترل و مدیریت یگانه می باشند که تاکنون ابداع شده است.

بیشتر بخوانید:

- فرآیند ثبت شرکت در ایران

- مزایای تاسیس و ثبت شرکت چیست؟

- ثبت شرکت سرمایه گذاری

لازم به ذکر است شرکت های هلدینگ می توانند در حوزه های متنوعی نظیر خدماتی و بازرگانی و صنعتی شکل بگیرند. به طور کلی شرکت های مادر، به دو دسته تقسیم می شوند:

نوع اول از شرکت های مادر، شرکت های سهامی هستند که علاوه بر عملیات بازرگانی،بخشی از سرمایه خود را صرف خرید سهام در شرکت های دیگر می نمایند و به آن ها شرکت کنترل کننده می گویند.

نوع دوم از شرکت های مادر، شرکت های سهامی هستند که تمام سرمایه خود را صرف خرید سهام در شرکت های دیگر می نمایند و فعالیت بازرگانی ندارند و به آن ها شرکت دارنده می گویند.

چهار نوع شرکت هلدینگ وجود دارد که عبارتند از:

  • هلدینگ های محصولی یعنی همه شرکت های آن یک نوع محصول تولید می کنند.
  • هلدینگ هایی که از یک شرکت بزرگ ایجاد شده اند 
  • هلدینگ های زنجیره تامین یعنی همه شرکت های آن در راستای نیل به یک هدف مشترک فعالیت های گوناگون دارند.
  • هلدینگ مختلط یعنی از شرکت هایی با فعالیت های مختلف ایجاد شده است.

مطابق مصوبه مورخ 15/2/86 هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار حداقل سرمایه شرکت های هلدینگ از نوع سهامی خاص پنجاه میلیارد ریال و در شرکت های مادر(هلدینگ) از نوع سهامی عام یکصد میلیارد ریال می باشد.

شرایط دریافت جواز تبدیل و فعالیت های شرکت هلدینگ (مادر):

چنانچه متقاضی قصد تبدیل شرکت موجود به شرکت مادر(هلدینگ) را داشته باشید باید اقدامات ذیل را انجام دهید:

الف) تکمیل فرم تقاضای تبدیل به شرکت هلدینگ به همراه ضمائم ذکر شده در فرم(موجود در آدرس الکترونیکی www.seo.ir /لینک معاونت نظارت بر نهادهای مالی/لینک نهادهای مالی تحت نظارت/لینک شرکت مادر(هلدینگ)

ب) پرسشنامه مشخصات داوطلب سمت مدیر عاملی یا عضویت در هیات مدیره نهاد مالی(موجود در آدرس الکترونیکی www.seo.ir /لینک معاونت نظارت بر نهادهای مالی/لینک نهادهای مالی تحت نظارت/لینک شرکت مادر(هلدینگ)

ج) پس از ارسال مدارک به مدیریت نظارت بر نهادهای مالی در صورت تکمیل بودن مدارک و احراز شرایط لازم سازمان اقدام به صدور مجوز تبدیل می نماید.متقاضی ظرف مهلت مقرر باید اقدام به ثبت تغییر موضوع شرکت در مرجع ثبت شرکت ها نماید.

مدارک لازم جهت ثبت شرکت هلدینگ:

-آگهی تاسیس شرکت مادر

-مدارک ثبت شرکت های زیر مجموعه

-عدم سوء پیشینه نماینده های زیر مجموعه

-کپی مدارک هویتی نماینده های زیر مجموعه

مراحل ثبت شرکت هلدینگ:

الف)شرایط دریافت موافقت اصولی با تاسیس

متقاضی ثبت شرکت هلدینگ، ابتدا درخواست خود را مطابق فرم "تقاضای صدور مجوز تاسیس شرکت مادر به همراه فرم پرسشنامه مشخصات داوطلب سمت مدیر عاملی یا عضویت در هیات مدیره نهاد مالی، تکمیل شده توسط اعضای هیات مدیره و مدیر عامل پیشنهادی برای مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس اوراق بهادار ارسال می کند.

سازمان پس از بررسی مدارک،در صورت تکمیل بودن و احراز شرایط لازم،موافقت اصولی خود را با تاسیس شرکت ابلاغ می کند.

ب)شرایط اعطای مجوز تاسیس

در صورت موافقت اصولی سازمان با تاسیس شرکت،شرکت ملزم است مدارک اعلام شده توسط سازمان را ظرف مهلت مقرر تکمیل نماید؛پس از تکمیل مدارک مورد نظر سازمان نامه ای مبنی بر اجازه تاسیس شرکت و ثبت نزد مرجع ثبت شرکت ها را صادر خواهد کرد.

ج)شرایط اعطای مجوز فعالیت پس از دریافت مجوز

پس از اتمام مرحله دوم و اعلام موافقت با تاسیس شرکت،متقاضی باید طی مهلت مقرر شرکت را نزد مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسانده،مستندات مربوطه را به سازمان ارائه دهد.

پس از ثبت نهاد مالی نزد مرجع ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری،شرکت مدارک لازم را جهت ثبت نزد سازمان ارائه می نماید و در صورت احراز شرایط مجوز فعالیت،مجوز فعالیت برای شرکت صادر می گردد.

چند نکته در رابطه با ثبت شرکت های هولدینگ:

-شرکت هایی که توسط مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار به ثبت می رسند باید در قالب شرکت سهامی عام یا خاص به ثبت برسند .

-حداقل سرمایه مورد نیاز برای ثبت یک شرکت هلدینگ از نوع سهامی خاص 50 میلیارد ریال و برای شرکت از نوع سهامی عام 100 میلیارد ریال می باشد.

-اگر قبل از نام اصلی شرکت عبارت "هولدینک"باشد باید قبل از ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت ها از سازمان اوراق بهادار و بورس مجوز مربوطه را دریافت کرد.اما اگر این پیشوند وجود نداشته باشد، نیازی نیست که مجوز دریافت شود.



:: بازدید از این مطلب : 47
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 فروردين 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

مالکیت صنعتی یکی از اثرهای اختیار قانونی مخترع نسبت به استفاده ی مالی از اختراع خود و نیز اختیار قانونی استفاده از علامت و یا اسم تجارتی و یا هر نوع امتیاز است. ثبت شرکت حقوق مالکیت صنعتی شامل اختراع، علامت تجاری، طرح های صنعتی، مدل های مصرفی، اسرار تجاری، نشان جغرافیایی، مدارهای یک پارچه و غیره می باشد.

 امروزه مالکیت صنعتی، چه در حقوق داخلی و چه در سطح بین المللی، به علت الزامات بازرگانی بین المللی و روابط اقتصادی کشورها با یکدیگر، مورد حمایت جدی قرار گرفته و به مخترع مبتکر و بالاخره به فرد خلاق امکان می دهد که به طور انحصاری از علامت یا اختراع خود استفاده کند و فرد متجاوز حقوق خود را از طریق حقوقی یا جزایی تحت تعقیب قانونی قرار دهد (مواد 528 تا 530 ق.م.اسلامی-تعزیرات).

رواج علائم تجارتی و توسعه فروش اجناس تحت علائم تجارتی در تجارت بین المللی باعث گردید که کشورهای مختلف برای حفظ تولیدات خود و جلوگیری از تجاوز دیگران به حقوق تجار و صاحبان صنایع مقررات بین المللی وضع نمایند که علامت تجارتی نه تنها در کشور آن ها مصون از تعرض باشد بلکه در کلیه ممالک مورد حمایت قرار گیرد. زیرا اجناس کارخانجات فقط در یک کشور به فروش نمی رود بلکه در تمام دنیا عرضه می شود و اگر کالای مورد یک علامتی مرغوبیت داشته باشد اشخاص به علامت مزبور عادت کرده و جنس مزبور را طلب می نمایند.

چنانچه بنا شود که اشخاص دیگری اجناس تقلیدی که خصوصیات جنس اصلی را نداشته باشد به مشتریان بدهند اعتماد و اطمینان اشخاص از آن جنس سلب شده نه تنها سازندگان آن زیان می بینند بلکه مصرف کنندگان نیز فریب خورده و اشخاص شیاد و سود جو از شهرت علامتی سوء استفاده کرده و جنس بد را به جای جنس خوب تحویل می دهند. این موضوع مخصوصاً درباره مواد دارویی و خوراکی و لوازم آرایش که با سلامتی و بهداشت جامعه ارتباط دارد فوق العاده خطرناک می باشد.

از این جهت در پایان قرن نوزدهم اتحادیه ای برای حمایت مالکیت صنعتی بین چند دولت تشکیل گردید که به اتحادیه پاریس معروف است و امروزه اغلب دول به اتحادیه مزبور ملحق گردیده اند. دولت ایران نیز طبق قانون 14 اسفند ماه 1337 به این اتحادیه ملحق گردیده است.

در ایران برای نخستین بار در سال 1304 قانونی برای ثبت و حمایت علائم تجارتی و صنعتی تصویب گردید که بعداً در سال 1310 مورد تجدید نظر قرار گرفت. علاوه بر قانون مزبور و آیین نامه اجرایی آن، ماده 249 قانون مجازات عمومی نیز مواردی را برای حمایت علائم تجاری ثبت شده پیش بینی نموده است.

آیین نامه ای نیز در سال 1328 جهت ثبت اجباری علامت صنعتی برای بعضی از مواد دارویی و خوراکی و لوازم آرایش تصویب گردید. آیین نامه قانون ثبت علایم تجارتی که بدواً در سال 1310 به تصویب رسیده بود در سال 1337 مورد تجدید نظر قرار گرفت.

در همین رابطه، اداره ثبت طرح های صنعتی به موجب شماره 624/ 194000 -85/11/29 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور بوجود آمده است که وظیفه آن اجرای قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری مصوب سال 1386 آئین نامه های اجرایی آن می باشد. به شرح ذیل است:

- اقدامات قانونی لازم نسبت به اعتراضات واصله و حسب مورد تبادل لوایح طرفین اعتراض و امضاء اخطاریه های مرتبط با پرونده های اعتراضی و تهیه گزارش و ارسال کمیسون ماده 170 آئین نامه اجرایی قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری مطابق با تشریفات پیش بینی شده در مقررات ذیربط
- امضاء پیش نویس ها، آگهی ها، گواهینامه ها و دفاتر ثبت طرح های صنعتی
- رسیدگی و امضاء آگهی های ابطال طرح های صنعتی حسب احکام صادره از مراجع قضایی طبق قوانین و آئین نامه های مربوطه
- بررسی و امضاء اخطارهای رفع نقص و رد درخواست های ثبت طرح های صنعتی
- طرح پیشنهادها و تدوین دستورالعمل های مربوط به ثبت طرح های صنعتی در ابعاد ملی با هماهنگی مقام مافوق جهت ارائه به سازمان.
- شرکت در کمیسیون ها، جلسات، سمینارها و کنفرانس ها به استناد مقررات و یا دستور صادره و اجرای تصمیمات متخذه حسب مورد و به تشخیص مقام مافوق.
- شرکت در کمیته های مشورتی و تخصصی جهت ایجاد وحدت رویه در انجام کارها
- بررسی و کنترل پرونده ها و اخطاریه های دادگاهی و همچنین لوایح تنظیمی و شرکت در جلسات دادگاه ها و دادسراها جهت پاسخ به سوالات مطروحه بنا به دعوت مقامات قضایی
- نظارت بر حسن جریان امور به منظور اجرای صحیح قوانین و مقررات مورد عمل و راهنمایی، ارشاد کارکنان تحت سرپرستی در انجام امور محوله و ارائه گزارش های لازم
- تهیه و تنظیم گزارش های لازم جهت مقام مافوق و پاسخ به مکاتبات مراجع بین المللی در ارتباط با طرح های صنعتی
- اظهارنظر و اقدام نسبت به درخواست های ثبت تغییرات طرح های صنعتی، تجدید، انتقال و اجازه بهره برداری با توجه به قوانین و مقررات و آیین نامه اجرایی آن
- اظهارنظر نسبت به درخواست های ثبت طرح های صنعتی بر اساس قوانین و مقررات و معاهدات بین المللی و صدور دستور لازم در این مورد
- اجرای صحیح مقررات کنوانسون های بین المللی برای حمایت از مالکیت صنعتی
- تصحیح اشتباهات اداری موضوع ماده 176 آیین نامه اجرایی قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری
- انجام مکاتبات لازم و پاسخ به استعلامات مراجع مختلف
- تایید مدارک مربوط به طرح های صنعتی جهت ارائه به مراجع ذیربط
- بررسی و تعیین حق الثبت طرح های صنعتی و تعیین حق الثبت تجدید و تغییرات آن حسب مقررات و آئین نامه اجرایی
- انجام سایر امور مرتبط با وظایف واحد که از طرف مقام مافوق ارجاع می گردد.



:: بازدید از این مطلب : 42
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 فروردين 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

به موجب ماده 16 قانون ثبت علائم و اختراعات، گرفتن کارت بازرگانی فوری  اشخاص ذیل می توانند نسبت به علامتی که تقاضای ثبت آن شده یا به ثبت رسیده است اعتراض کنند:
1-کسانی که آن علامت را علامت تجاری خود می دانند.
2-کسانی که آن علامت، با علامت آن ها تا اندازه ای شباهت دارد که مصرف کنندگان عادی را به اشتباه می اندازند.

در هر یک از دو صورت فوق الذکر، اگر معترض کسی باشد که علامت قبلاَ به اسم او ثبت نشده است باید در حین اعتراض،برای علامت خود،مطابق مقررات مربوط،تقاضای ثبت کرده و حق الثبت و تمام مخارج مربوط به آن را قبلاَ پرداخت نماید. مرجع رسیدگی به اعتراض،دادگاه عمومی تهران است و دادگاه های سایر نقاط کشور،صلاحیت رسیدگی به آن را ندارند و به اعتراضات مربوط به سایر نقاط نیز در دادگاه عمومی تهران رسیدگی می شود.

به دستور آیین نامه مربوط، در هر مورد مانند اعتراض بر رد تقاضای ثبت ،معترض باید مبلغی در صندوق دادگستری به ودیعه بگذارد و قبض آن را به دادخواست اعتراض پیوست کند.از وجه مزبور در صورتی که معترض محکوم به بیحقی شود، خسارت طرف پرداخت خواهد شد. در صورتی که طرف، بیش از مبلغ تودیع شده خسارت دیده باشد، می تواند برای مازاد به دادگاه رجوع نماید.

الف-اعتراض به تقاضای ثبت علامت:

برای هر علامت تجارتی که توسط اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی مورد قبول واقع شد، از طرف اداره مزبور یک آگهی در روزنامه رسمی منتشر می شود که شامل نام و نشانی صاحب علامت و خصوصیات خود علامت و کالا یا کالاهایی که علامت در مورد آن ها بکار خواهد رفت،خواهد بود.هر کس می تواند ظرف سی روز بعد از انتشار آگهی، نسبت به علامت تجارتی مربوط اعتراض کند.

اعتراضات مربوط به علایم تجارتی که هنوز به ثبت نرسیده است باید کتباَ به اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی تسلیم گردد.در مقابل اعتراض نامه،رسیدی با ذکر تاریخ وصول،داده خواهد شد.در اعتراض نامه باید کلیه دلایل و مدارکی که معترض به استناد آن ها خود را محق در اعتراض می داند قید گردد و رونوشت گواهی شده اسنادی که ادعای معترض مبنی بر آن هاست،در صورت امکان به اعتراضنامه پیوست شود.

اداره مزبور، تا ده روز از تاریخ وصول اعتراض نامه باید آن را به اقامتگاه درخواست کننده ثبت یا شخصی که وی معین و معرفی کرده است، ابلاغ کند. در ضمن ابلاغ نامه باید صراحتاَ اخطار می شود که هر گاه به اعتراض تسلیم می گردد، درخواست ثبت علامت تجاری خود را مسترد دارد. هر گاه درخواست کننده ثبت،کتباَ به اعتراض معترض تمکین نمود، درخواست او مسترد شده و مراتب کتباَ به معترض اعلام می شود. هر گاه معترض، قبلاَ علامت مربوط را به ثبت نرسانده باشد، بر طبق اظهارنامه ای که در حین اعتراض تقدیم نموده است به ثبت آن اقدام می شود.

معترض باید تا شصت روز از تاریخ ابلاغ اعتراض نامه به درخواست کننده ثبت، به دادگاه عمومی تهران رجوع کند.مگر این که قبل از انقضای این مدت تقاضا کننده ثبت،مطابق شرح فوق به اعتراض تمکین کرده باشد. هر گاه معترض در مدت مذکور فوق به دادگاه رجوع ننمود،اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی به درخواست کسی که تقاضای ثبت علامت را کرده، بعد از ملاحظه گواهی دفتر دادگاه، که حاکی از عدم تقدیم دادخواست باشد، علامت تجارتی را به نام او ثبت خواهد کرد. در این صورت حق الثبت و مخارجی که معترض، پرداخته است به نفع دولت ضبط خواهد شد.

در صورتی که معترض، ظرف مهلت شصت روز فوق به دادگاه رجوع کرده و دادخواست اعتراض خود را تقدیم نماید، ولی دعوای خود را تعقیب نکند،پس از صدور گواهی دفتر دادگاه که حاکی از عدم تعقیب دعوا باشد،به ترتیب فوق عمل خواهد شد.

ب)اعتراض به علامت ثبت شده و درخواست ابطال آن.

علامت تجارتی ثبت شده، قابل اعتراض است و می توان ابطال آن را از دادگاه درخواست نمود.مرجع رسیدگی، دادگاه عمومی تهران می باشد. دادخواستی که به منظور فوق به دادگاه تقدیم می شود باید دارای ضمایم ذیل باشد:
-مستخرجه گواهی شده از اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی، مشعر بر ثبت علامتی که ابطال آن درخواست می شود.
-اصل یا رونوشت گواهی شده کلیه اسناد مثبته ادعای معترض
-وکالتنامه،در صورتی که دادخواست به وسیله وکیل داده شده باشد.

مهلت اعتراض و دادخواست ابطال علامت تجارتی ثبت شده سه سال است. در این مورد قانون ثبت علائم تجارتی و اختراعات می گوید:"کسی که نسبت به ثبت های راجع به علامتی،از تاریخ ثبت تا سه سال اعتراض نکرده باشد،دیگر نمی تواند نسبت به ثبت آن اعتراض نماید. مگر این که ثابت کند معترض علیه در حین ثبت،عالم بوده است که علامت را خود معترض یا کسی که به معترض انتقال داده،قبلاَ به طور مستمر استعمال کرده ولی اگر معترض علیه ثابت نماید که معترض قبل از انقضای مدت سه سال فوق از ثبت علامت اطلاع داشته است،اعتراض معترض پذیرفته نخواهد شد".

در هر دو مورد مزبور،یعنی هم در اعتراض به درخواست ثبت علامت و هم درخواست ابطال علامت ثبت شده، هر گاه معترض،در دادگاه ثابت نماید که نسبت به علامت،به واسطه سابقه استعمال مستمر قبل از تقاضای ثبت، حق تقدم داشته، دادگاه حکم خواهد داد که آن علامت به اسم معترض ثبت شود و اگر علامت مورد اعتراض، قبلاَ در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی به ثبت رسیده باشد، حکم خواهد داد که ثبت سابق ابطال و علامت به نام معترض ثبت گردد. ترتیبات مزبور در موردی نیز رعایت خواهد شد که اعتراض راجع به ثبت انتقال علامت یا به ثبت تغییرات خود علامت یا راجع به ثبت تغییر محصولاتی باشد که علامت برای تشخیص و امتیاز آن بکار می رود.



:: بازدید از این مطلب : 48
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 24 فروردين 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

ثبت هر موسسه بیمه در ایران موکول به ارائه پروانه تاسیس که از طرف بیمه مرکزی ایران صادر می شود خواهد بود. ثبت شرکتها همچنین ثبت هر گونه تغییرات بعدی در اساسنامه و میزان سرمایه و سهام موسسات بیمه ای که به ثبت رسیده باشند موکول به ارائه موافقت بیمه مرکزی از ایران می باشد.
طبق ماده 8 قانون ثبت شرکت ها، شرکت های بیمه اعم از ایرانی و خارجی تابع نظامنامه هایی خواهند بود که از طرف وزارت دادگستری تنظیم می شود. قبول تقاضای ثبت شرکت های فوق و شرایط مربوط به ادامه عملیات آن ها منوط به رعایت مقررات نظامنامه های مزبور خواهد بود. بر اساس مفاد ماده 9 نیز نظامنامه باید صریحاً نسبت به مسایل ذیل تعیین تکلیف نماید.

1-اشخاصی که باید اظهارنامه ثبت بدهند.
2-نکاتی که باید در اظهارنامه قید شود.
3-اوراق و مدارکی که عین یا ترجمه مصدق آن ها باید ضممیمه اظهارنامه شود.
4-نکاتی که در صورت تغییر باید مجدداَ به ثبت برسد.
5-طرز ثبت شعب یا نمایندگان جدید.
6-اعلاناتی که پس از ثبت باید به وسیله اداره ثبت اسناد به هزینه شرکت به عمل آید.
7-تعرفه راجع به ترجمه و تصدیق صحت ترجمه

شرایط پذیرش نمایندگی بیمه به شرح ذیل می باشد:

1-تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران
2-اعتقاد به اسلام یا یکی دیگر از ادیان رسمی کشور
3-نداشتن سوء پیشینه کیفری و عدم اعتیاد به مواد مخدر
4-داشتن گواهی پایان خدمت وظیفه عمومی یا معافیت دائم(ویژه آقایان)
5-نداشتن اشتغال به کار در وزارتخانه ها،موسسات و شرکت های دولتی و غیر دولتی،نهادهای عمومی غیر دولتی،نیروهای نظامی و انتظامی.
6-داشتن مدرک تحصیلی و سابقه کار مفید بیمه ای مورد تایید به شرح ذیل:
الف-کارشناسی در رشته بیمه و یا سایر رشته ها با گرایش بیمه بدون نیاز به داشتن سابقه کار مفید
ب-کارشناسی در رشته های مرتبط(نظیر حقوق،اقتصاد،امور مالی،حسابداری)با یک سال سابقه کار بیمه ای فنی و تخصصی .
ج-کارشناسی در سایر رشته با دو سال سابقه کار بیمه ای فنی و تخصصی
د-دیپلم و یا فوق دیپلم با سه سال سابقه کار بیمه ای فنی و تخصصی

شرایط ثبت شرکت نمایندگی بیمه:

-صورت کامل اسامی سهامداران، مدیران و میزان سهام هر یک از آن ها
-تایید اساسنامه نمایندگی توسط شرکت بیمه
-صورتجلسات مجمع عمومی موسس و هیئت مدیره
-گواهی عدم سوء پیشینه کیفری مدیران
-وجود حداقل 3 عضو هیئت مدیره
-انحصار فعالیت به نمایندگی بیمه
-سرمایه اولیه 50 میلیون تومان و ارائه گواهی نامه بانک حاکی از تادیه قسمت نقدی سرمایه،حداقل به مقدار 50 درصد کل سرمایه نماینده حقوقی

مدارک مورد نیاز جهت اخذ پذیرش نمایندگی بیمه:

-تکمیل فرم درخواست نمایندگی
-فتوکپی شناسنامه و کارت ملی
-چهار قطعه عکس سه در
-تصویر کارت پایان خدمت یا معافیت ویژه آقایان
-کپی آخرین مدرک تحصیلی
-اصل گواهی سابقه کار بیمه ای

مقررات ثبت موسسات بیمه در مناطق آزاد تجاریی-صنعتی جمهوری اسلامی ایران

تعاریف
ماده 1- در این آیین نامه واژه های ذیل به جای عبارت های مشروح مربوط به کار می رود:
الف-مناطق آزاد:مناطق آزاد تجاری-صنعتی جمهوری اسلامی ایران
ب-سایر نقاط کشور: کشور جمهوری اسلامی ایران به استثنای مناطق آزاد
پ-منطقه:ه ر یک از مناطق آزاد.
ت-سازمان: سازمان هر یک از مناطق آزاد
ج-موسسات بیمه: موسسات بیمه ای که طبق مقررات این آیین نامه مجاز به فعالیت در منطقه می باشند.
چ-موسسات بیمه متقابل: موسسات بیمه ای که خدمات خود را به صورت بیمه متقابل تنها به اعضاء ارایه می نمایند.
ح-موسسه کارگزاری بیمه: شخص حقوقی که در مقابل دریافت کارمزد،واسطه انجام معاملات بیمه و یا بیمه اتکایی بین طرف ها بوده و شغل او تنها ارایه خدمات بیمه ای باشد.
خ-شعبه: واحد تابعه یکی از موسسات بیمه ایرانی که در چهار چوب موضوع و وظایف موسسه اصلی تحت نام و مسوولیت آن در منطقه فعالیت می کند.
د-نمایندگی بیمه: شخص حقیقی یا حقوقی که بر اساس قرارداد نمایندگی با یکی از موسسات بیمه ایرانی و مقررات این آیین نامه ،انجام بخشی از موضوع و وظایف موسسه طرف قرارداد در امر بیمه را در منطقه به عهده گرفته است.

ماده 2-عملیات بیمه و بیمه اتکایی در مناطق آزاد به وسیله موسساتی که بنا به پیشنهاد سازمان،طبق مقررات این آیین نامه از بیمه مرکزی ایران مجوز دریافت داشته و به یکی از صورت های ذیل به ثبت برسند انجام خواهد شد:
1-شرکت سهامی یا تعاونی بیمه ایرانی با مشارکت سهامداران حقیقی و حقوقی ایرانی و یا خارجی که کلیه سهام آن با نام باشد.
2-موسسه نمایندگی و یا کارگزاری بیمه
تبصره 1-تاسیس شعبه توسط موسسات بیمه با رعایت مقررات این آیین نامه و ثبت در منطقه بلامانع است.
تبصره 2-اعطای نمایندگی بیمه به اشخاص حقیقی با رعایت ضوابطی که به تصویب شورای عالی بیمه می رسد امکان پذیر است.
تبصره 3-فعالیت شعبه ها و نمایندگی های موسسات بیمه سایر نقاط کشور در هر یک از مناطق آزاد با رعایت مقررات قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری در چهار چوب این آیین نامه و سایر ضوابط حاکم بر موسسات مزبور بلامانع است.

حداقل سرمایه برای موسسات بیمه، نمایندگی و کارگزاری بیمه به قرار ذیل است:
1-موسسات بیمه مستقیم با سرمایه حداقل پانزده میلیارد (15000000000) ریال تشکیل می شوند که باید حداقل پنجاه درصد آن به صورت نقد پرداخت شده باشد.
2-موسسات بیمه متقابل با سرمایه حداقل دویست میلیون(200000000) ریال تشکیل می شوند که باید حداقل پنجاه درصد آن به صورت نقد پرداخت شده باشد.
3-موسسات بیمه اتکایی با سرمایه حداقل هشتاد و پنج میلیارد(85000000000) ریال تشکیل می شوند که باید حداقل پنجاه درصد آن به صورت نقد پرداخت شده باشد.
4-موسسات نمایندگی و یا کارگزاری بیمه با سرمایه حداقل سیصد میلیون (300000000) ریال تشکیل می شوند که باید حداقل پنجاه درصد آن به صورت نقد پرداخت شده باشد.
تبصره 1- هر گونه تعدیل در ارقام مندرج در این ماده هر 2 سال یکبار موکول به پیشنهاد مشترک دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و بیمه مرکزی ایران و تصویب هیات وزیران است.
تبصره 2- سهامداران خارجی موسسات موضوع این آیین نامه سهم الشرکه ریالی خود را باید به ارزهای مورد قبول بانک مرکزی ایران پرداخت و یا گواهی تبدیل ارز را ارایه نمایند.
تبصره 3- وجوه سرمایه موضوع این ماده نزد یکی از بانک های مورد تایید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که ترجیحاَ در مناطق آزاد دارای شعبه باشد،واریز شود.
ماده 5- ثبت موسسات موضوع این آیین نامه در منطقه،موکول به ارایه مجوز ثبت که توسط یبمه مرکزی ایران صادر می شود و ثبت هر گونه تغییرات بعدی در اساسنامه،میزان سرمایه و سهام موسساتی که به ثبت رسیده باشند موکول به ارایه موافقت بیمه مرکزی ایران است.
ماده 6- برای تحصیل مجوز ثبت،مدارک  و اطلاعات ذیل باید به بیمه مرکزی ایران تسلیم شود:

الف-اساسنامه موسسه
ب-میزان سرمایه موسسه،رسید یا گواهینامه تعهد پرداخت آن
پ-سهام نقدی و غیر نقدی و نحوه پرداخت آن ها
ت-صورت اسامی سهامداران،بازرسان و مدیران و تابعیت و تعداد سهام هر یک از آن ها
ث-اسناد و مدارک و اطلاعات دیگری که معرف صلاحیت مالی و فنی موسسه و حسن شهرت مدیران آن باشد.
تبصره-مجوز ثبت صادر شده برای مدت 6 ماه اعتبار دارد. در صورت عدم ثبت موسسه ظرف مهلت مذکور باید مجدداَ مجوز ثبت تحصیل شود.

ماده 7-بیمه مرکزی ایران موظف است حداکثر ظرف 30 روز از تاریخ تسلیم آخرین مدارک و اطلاعات خواسته شده با رعایت ماده (28) قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری-صنعتی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1372 و مقررات این آیین نامه نظر خود را اعم از قبول یا رد تقاضا به طور کتبی به سازمان اعلام نماید.
تبصره-در صورتی که متقاضی به نظر اعلام شده اعتراض داشته باشد می تواند ظرف 30 روز اعتراض خود را به مجمع عمومی بیمه مرکزی ایران تسلیم کند .تصمیم مجمع مزبور قطعی و لازم الاجرا است.

ماده 8-بیمه مرکزی ایران با دریافت گواهی ثبت موسسه در منطقه، پروانه فعالیت برای بیمه اتکایی،یک یا چند رشته بیمه مستقیم و یا هر دو صادر خواهد کرد.
نظامنامه ثبت فرمول های سند بیمه صادره شرکت های بیمه خارجی:

ماده 1-هیچ شخص یا موسسه ای نمی تواند در ایران سفارش بیمه گرفته و در خارجه آن را اجراء نماید مگر اینکه موسسه بیمه کننده قبلاَ در ایران به ثبت رسیده باشد.در این صورت نیز سند بیمه صادر از خارجه باید بر طبق مقررات قوانین و نظامات ایران تمبر شود.

ماده 2-در کلیه معاملات بیمه هر گاه مشتری خارجه باشد سند بیمه ممکن است به زبان خارجه صادر شود و ترجمه آن ضروری نخواهد بود.

ماده 3-کلیه موسسات بیمه که خواه مستقیماَ و خواه به طور غیر مستقیم در ایران معامله می نمایند باید یک نسخه از فرمول های سند بیمه که استعمال می کنند به زبان ملی خود(یا به زبان خارجه ای که در مرکز اصلی خود به کار می برند)با ترجمه آن به فارسی اداره ثبت شرکت ها تسلیم دارند.

در صورت بروز اختلاف بین موسسه بیمه و مشتری فقط متن و ترجمه مزبور سندیت خواهد داشت مگر اینکه بین متن و ترجمه فارسی اختلاف باشد که در این صورت هر یک از آن ها که به نفع مشتری باشد معتبر خواهد بود.
هر گاه در مقررات سند بیمه تغییراتی داده شود بدون اینکه فرمول مربوط به آن تغییرات به اداره ثبت تسلیم گردد موسسه بیمه کننده نمی تواند به تغییرات مزبور استناد کند لیکن استناد به آن تغییرات علیه موسسه مزبور جائز است.



:: بازدید از این مطلب : 50
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 23 فروردين 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

در ابتدا معرفی پتانسیل های ثبت شرکت در منطقه آزاد ماکو: هزینه پلمپ دفاتر شهرستان ماکو در گوشه شمال غربی ایران (استان آذربایجان غربی) قرار گرفته که از شمال به رودخانه قره سو و کشور ترکیه، از شرق به رودخانه ارس و جمهوری آذربایجان و از مغرب به جمهوری ترکیه و از جنوب به شهر خوی محدود است. مرکز این شهرستان شهر ماکو است.

شهر ماکو از طرف شمال و جنوب کوهستانی است و از طرف غرب و شرق به جلگه های قلعه درسی و چای باسار منتهی می گردد. به دلیل انحصار این شهر درمیان  کوه ها و سنگ های مرتفع، ماکو جزو شگفت انگیزترین وعجیب ترین شهر های  ایران و جهان به شمار می آید. قرار گرفتن این شهر در دامنه جنوبی دیواره عظیم کوه قیه، ابهت خاصی به این شهر داده است. دیواره سنگی قیه به طول تقریبی بیش از شش کیلومتر شمال شهر ماکو را در بر گرفته و ارتفاع این دیواره سنگی بین 150 تا 600 متر است. به همین دلیل است که ماکو لقب "شهر سنگی" یا "داش ماکو" به خود گرفته است.

پل پنج چشمه، کوه چرکین، سد بارون، حمام تاریخی ماکو و عمارت کلاه فرنگی از جاذبه های گردشگری این شهر به حساب می آید. خالی از لطف نیست که بدانیم در این منطقه بیش از 300 اثر تاریخی ثبت شده است.

همان طور که در مقاله های پیشین نیز اشاره کردیم، ایران 7 منطقه آزاد تجاری صنعتی دارد که عبارت است از: کیش، قشم، چابهار، ارس، انزلی، اروند و ماکو. منظور از منطقه آزاد، محدوده ی حراست شده ی بندری و غیر بندری است که برخی از قوانین و مقررات جاری در کشور  شامل این مناطق نمی شود.

مناطق آزاد، از بهترین مناطق برای ثبت شرکت در ایران هم برای اتباع خارجی و هم برای سرمایه گذاران داخلی هستند که از نظر قانونی و حمایتی در شرایط خوبی قرار دارند. منطقه آزاد ماکو با 500 هزار هکتار مساحت بزرگ ترین منطقه آزاد کشور و دومین منطقه آزاد جهان بعد از منطقه آزاد شانگهای چین می باشد.

این منطقه موقعیت ممتازی برای جلب و جذب سرمایه گذاری های بین المللی و به خصوص سرمایه گذاران ترکیه و اروپا  دارد. بنادر ترکیه در دریای سیاه و مدیترانه می تواند منطقه آزاد ماکو را به قطب صادراتی تبدیل کند. منطقه آزاد ماکو دارای ویژگی های برتر و خاص برای سرمایه گذاری در زمینه های گوناگون فعالیت های تجاری و حمل و نقل است. برخی از مزایای سرمایه گذاری و ثبت شرکت در این منطقه عبارت است از:

ویژگی های منطقه آزاد ماکو

  • معافیت از پرداخت مالیات (لازمه مشمول شدن معافیت مالیاتی، اخذ تصدیق کارت بازرگانی از نهاد منطقه آزاد-صنعتی باکو می باشد).
  • معافیت گمرکی برای ورود کالاهای ساخته شده در منطقه آزاد به داخل کشور
  • ثبت آسان شرکت ها و موسسات بر اساس قوانین و مقررات حاکم در منطقه آزاد
  • امکان مدیریت جامع بر ترانزیت نقطه به نقطه (محلی، ملی، بین المللی)
  • استقرار بر محور مواصلاتی ایران-اروپا
  • عدم نیاز به تحصیل قبلی برای اتباع خارجی برای ورود مسستقیم به منطقه
  • موقعیت استثنایی در حمل و نقل و ترانزیت در منطقه
  • امکان ورود کالا به منطقه آزاد بدون پرداخت حقوق ورودی
  • صدور کالا از منطقه آزاد به خارج از کشور با تسهیلاتی آسان
  • ایجاد اتصال برای دو حوزه اقتصادی
  • امکان ورود کالا به منطقه آزاد بدون پرداخت حقوق ورودی
  • استعدادها و امکانات قابل توجه استان آذربایجان غربی
  • همجواری با مرز بازرگان
  • صادر نمودن گواهی مبدا برای کالاهایی که از منطقه آزاد خارج می شوند
  • امکان تاسیس بانک و موسسه اعتباری ایرانی با سرمایه داخلی و خارجی در منطقه آزاد

شایان ذکر است، موسسه ی حقوقی فکر برتر،به لحاظ اهمیت موضوع ،دیری است که خدمات خود را به متقاضیان ثبت شرکت ارائه می نماید.چنانچه قصد دارید شرکت خود را در منطقه آزاد ماکو به ثبت برسانید،در اسرع وقت با همکاران ما تماس حاصل نمایید و از خدمات بی نظیر ما بهره مند شوید.
برای ثبت شرکت در منطقه آزاد ماکو، پس از مهیا نمودن شرایط ذیل، مدارک مورد نیاز را فراهم آورید.

شرایط ثبت شرکت سهامی خاص در منطقه آزاد ماکو:

  • وجود حداقل 5 نفر عضو که باید 3 نفر هیات مدیره و 2 نفر بازرس باشد.
  • حداقل سرمایه اولیه برای تشکیل شرکت 1.000.000 ریال
  • حداقل  35 درصد سرمایه نقداَ پرداخت شود.

مدارک لازم جهت ثبت شرکت سهامی خاص در منطقه آزاد ماکو:

  1. تکمیل دو نسخه اساسنامه که باید به امضای سهامداران رسیده باشد.
  2. تکمیل دو نسخه اظهارنامه شرکت سهامی خاص که باید به امضای کلیه سهامداران رسیده باشد.
  3. ارائه دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسس که ذیل آن توسط سهامداران و بازرسان امضاء شده باشد.
  4. تعیین اولین مدیران و بازرسان و قبول سمت مدیریت و بازرسی و کپی شناسنامه برابر اصل شده تمامی اعضای هیات مدیره و سهامداران و بازرسین
  5. کپی کارت ملی برابر اصل شده تمامی اعضای هیئت مدیره و سهامداران و بازرسین(در دفاتر اسناد رسمی) و یا وکیل رسمی شرکت
  6. کپی شناسنامه برابر اصل شده کلیه مدیران و سهامداران و بازرسین
  7. ارائه گواهی بانکی مبنی بر پرداخت حداقل 35% سرمایه اولیه شرکت

شرایط ثبت شرکت بامسئولیت محدود در منطقه ماکو عبارتند از:

  • وجود حداقل 2 نفر عضو
  • حداقل سرمایه 10.0000 ریال
  • تعهد با پرداخت کل سرمایه

مدارک لازم جهت ثبت شرکت با مسئولیت محدود در منطقه آزاد ماکو:

  1. تقاضانامه ثبت شرکت (فرم چاپی) 2 برگ
  2. شرکتنامه رسمی (فرم چاپی) 2 برگ
  3. اساسنامه شرکت 2 جلد
  4. صورتجلسه مجمع عمومی موسسین و هیات مدیره 2 نسخه
  5. فتوکپی شناسنامه کلیه شرکا و مدیران شرکت

آگهی روزنامه رسمی جهت افراد حقوقی:
تقویم نامه سرمایه غیرنقدی توسط شرکا (اگر تمام یا بخشی از سرمایه به صورت غیرنقدی باشد شرکت جهت اخذ مجوز معرفی خواهد گردید)

شرایط عضویت شرکت تعاونی در منطقه آزاد ماکو:

به موجب ماده 9 قانون بخش تعاونی،شرایط عضویت انواع شرکت های تعاونی عبارت است از:
_داشتن تابعیت ایران
_عدم ممنووعیت قانونی وو حجر و ورشکستگی به تقصیر
_عدم سابقه ارتشاء،اختلاس و کلاهبرداری
_درخواست کتبی عضویت و تعهد رعایت مقررات تعاونی
_عدم عضویت در تعاونی مشابه

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت تعاونی در ماکو:

1-اساسنامه تصویب شده شرکت تعاونی در اولین مجمع عمومی عادی در 4 نسخه
(شرکت های تعاونی باید دارای اساسنامه باشند.اساسنامه انواع شرکت های تعاونی به صورت "نمونه اساسنامه"به وسیله وزارت تعاون تهیه شده و در اختیار تشکیل دهندگان شرکت قرار می گیرد).
2-مجوز اداره تعاون
(برای ثبت شرکت تعاونی لازم است که از طرف وزارت تعاون "مجوز ثبت"صادر شود).
3-دعوت نامه تشکیل اولین مجمع عمومی عادی در 3 نسخه
4-صورتجلسه اولین مجمع عمومی عادی دال بر تصویب اساسنامه و انتخاب اولین هیات مدیره و بازرس یا بازرسان در 3 نسخه
5-رسید پرداخت سرمایه شرکت طبق اساسنامه به صندوق تعاون در 3 نسخه
6-لیست اسامی و مشخصات و نشانی اعضاء اولین هیات مدیره و بازرس یا بازرسان
7-لیست اسامی و امضاء حاضرین در اولین مجمع عمومی عادی در 3 نسخه
8-صورتجلسه اولین هیات مدیره دال بر انتخاب رئیس و نایب رئیس و منشی هیات مدیره و انتخاب مدیر عامل و تعیین صاحبان امضای مجاز
9-لیست و مشخصات اعضای هیئت مدیره،بازرسان و مدیر عامل

حداقل سرمایه برای تشکیل شرکت های تعاونی عام یکصد میلیون ریال می باشد و حداقل سرمایه برای تشکیل شرکت های تعاونی خاص ده میلیون ریال است. لازم به ذکر است که هر تعاونی وقتی تشکیل و ثبت می شود که حداقل یک سوم سرمایه آن تادیه شود و چنانچه نقدی و جنسی باشد تقویم و تسلیم شده باشند.

مراحل ثبت شرکت در ماکو:

_اخذ مجوز از معاونت سرمایه گذاری سازمان با عنوان مجوز فعالیت اقتصادی
_تکمیل فرم تعیین نام شرکت
_تکمیل مدارکی که از ثبت شرکت ها گرفته شده و تسلیم آن به اداره ثبت شرکت ها
_بررسی مدارک ارائه شده توسط کارشناس مربوطه ثبت شرکت
_ثبت شرکت در دفاتر ثبت شرکت ها
_پرداخت هزینه حق ثبت به سازمان منطقه
_اخذ یک نسخه آگهی به واحد صدور مجوز
_پلمپ دفاتر تجاری شرکت



:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 22 فروردين 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

دنیای تجارت ،سرشار از تحرک و فعالیت و مملو از پدیده های ناپایدار و عوامل متغیر است  ، اخذ کارت بازرگانی فوری آنچه به این عوامل می تواند نظم بخشیده و بقای آن را تضمین کند ،وجود قوانین و مقرراتی است که با توجه به نیازهای اقتصادی جامعه و به منظور بسط و تعمیم عدالت اجتماعی تدوین شده باشد.

اهمیت تاسیس شرکت:
بی تردید بخش عظیمی از فعالیت های اقتصادی را شرکت های تجاری بر عهده دارند.شرکت در سیستم های حقوقی مختلف،وسیله تحدید مسئولیت فعالان تجاری است،به این معنا که تجار شخصی یعنی تجاری که به صورت انفرادی فعالیت می کنند،در مقابل اشخاص ثالث مسئولیت نامحدود دارند و کل دارایی آن ها،اعم از سرمایه تجاری و اموال خصوصی،وثیقه پرداخت دیون آن ها به طلبکاران است؛اما اشخاصی که فعالیت تجاری شان از طریق تشکیل شرکت انجام می گیرد مسئولیتی عمدتاَ محدود دارند.همین مزیت شرکت موجب شده است که در دنیای اقتصادی ،حتی تجار انفرادی به جای فعالیت تجاری سنتی،در قالب شرکت به تجارت بپردازند. ،زیرا استفاده از پدیده ی شرکت تجاری به بازدهی فعالیت اقتصادی شدت بیشتری می بخشد و متضمن مزایایی است که فعالیت فردی در بر ندارد ،مزایایی چون فراهم شدن سرمایه ی بیشتر و تجمع تخصص هایی گوناگون برای دستیابی به هدفی واحد و به خصوص محدودیت مسئولیت فعالان تجاری.بیهوده نیست که امروزه نه تنها اشخاص بلکه دولت ها نیز فعالیت اقتصادی خود را در قالب شرکت های تجاری ارائه می کنند.
شرکت،به عنوان یک عمل حقوقی،مستلزم همکاری دو یا چند شخص است. این همکاری صرفاَ زاییده ی قراردادی نیست که طرفین آن را منعقد کرده اند ،بلکه تابع مکانیسمی است که قانون گذار در اختیار شرکا قرار داده تا سرمایه های فردی خود را برای رسیدن به هدفی خاص که بردن سود است به سرمایه ی جمعی تبدیل کنند. لذا ،تشکیل شرکت مبتنی است بر اراده ی آزاد شرکا و نیازی به اخذ اجازه ی قبلی از مقامات اداری ندارد.در واقع ،هر چند ممکن است برای انجام دادن فعالیت موضوع شرکت ،نیاز به چنین اجازه ای وجود داشته باشد ،ایجاد شخص حقوقی محتاج اجازه ی خاصی نیست.برای مثال: تاسیس یک شرکت برای تولید و پخش دارو مسلماَ نیاز به اخذ مجوز از وزارت بهداشت دارد،اما انجام دادن این فعالیت ها (تولید و پخش) از طریق تاَسیس شرکت نیاز به چنین اجازه ای ندارد.اگر فعالیت شرکت به موجب قانون ،ممنوع نباشد ،شرکت با رعایت شرایط دیگر قانون تشکیل می شود.

اهمیت و ضرورت ثبت شرکت:

برای آنکه شرکتی تشکیل شود ،رعایت یک سلسله اصول ضروری است والا شرکت به وجود نمی آید. در این رابطه ماده ی 195 قانون تجارت مقرر کرده است : «ثبت کلیه ی شرکت های مذکور در این قانون الزامی و تابع جمیع مقررات قانون ثبت شرکتها است ».ماده ی 2 قانون ثبت شرکت ها نیز (مصوب 1310) ،ثبت شرکت های تجاری را الزامی تلقی کرده و برای مدیران شرکتی که به ثبت نرسیده باشد،جزای نقدی معین نموده و اضافه کرده است که «...در صورت تقاضای مدعی العموم،حکم انحلال شرکت متخلف نیز صادر خواهد شد».
بنابراین،هر شرکت تجارتی زمانی معتبر است و از نظر قانونی رسمیت دارد که به ثبت رسیده باشد.ثبت شرکت ها نه تنها برای معرفی و شناسایی است بلکه از نظر قانون و حاکمیت اجتماع بمنظور کسب وجود قانونی است.بطوری که پیش از ثبت اعتبار وجود مشخص قانونی را ندارد. علاوه بر مراتب مزبور،قاعده الزامی بودن ثبت شرکت ها به دولت امکان می دهد که تحقیقات و رسیدگی های دقیقی نسبت به مقدمات تشکیل و کیفیت بوجود آمدن شرکت انجام گردد تا از تشکیل شرکت هایی که مقررات را رعایت نکرده اند جلوگیری به عمل آید.
با اجرای مقررات ثبت شرکت ها شرکت بعنوان یک شخص قانونی واجد حقوق و تکالیف معرفی و شناخته می شود و نتایج ذیل حاصل می شود:
_هر گاه شرکت به ثبت برسد،قراردادهای منعقده بین شرکا رسمی بوده و بعد ها هیچ یک نمی توانند مانند اسناد غیر رسمی از وجود شرکت نامه و اساسنامه  و سایر تصمیماتی که به ثبت می رسد اظهار بی اطلاعی نموده و یا به ایراداتی که درباره ی اسناد غیر رسمی ممکن است وارد نمود استناد نمایند.
_شرکت می تواند منشاء آثار و اعمال و مصدر معاملات و روابط مالی و اقتصادی بشود.
_در موقع انحلال یا ورشکستگی با مقررات خاصی به وضع مالی شرکت رسیدگی می شود.
قانون مراجعه برای ثبت شرکت را در ظرف اولین ماه تشکیل به قدری اهمیت داده که عدم اقدام  به آن موجب بطلان عملیات شرکت خواهد بود.به این معنی که پس از گذشتن یک ماه و عدم ثبت هر ذینفع می تواند به دادگاه مراجعه و ابطال عملیاتی که بعد از یکماه اول واقع  شده تقاضا نماید ،بدون این که شرکت بتواند از این بطلان به نفع خود استفاده کند(ماده ی 198).همچنین ماده ی 195 قانون تجارت مقرر کرده است: «ثبت کلیه ی شرکت های مذکور در این قانون الزامی و تابع جمیع مقررات قانون ثبت شرکت ها است. »قانون گذار در این ماده،دو ضمانت اجرا برای  عدم ثبت مقرر کرده است:پرداخت جریمه توسط مدیران شرکت ثبت نشده و انحلال شرکت به حکم دادگاه در صورت درخواست دادستان.در نتیجه ،اولاَ اگر دادستان تقاضای انحلال نکند،شرکت ثبت نشده،موجود تلقی می شود،مشروط بر اینکه مطابق مقررات قانون تجارت تشکیل شده باشد،ثانیاَ در صورتی که دادستان تقاضای انحلال کند،شرکت از تاریخ صدور حکم،منحل تلقی خواهد شد،نه از ابتدای تشکیل.آنچه بیان شد در مورد شرکت های خارجی نیز صادق است.
قطع نظر از مراتب مزبور، ثبت شرکت از لحاظ معامله کنندگان با شرکت در درجه ای از اهمیت است که بدون مراجعه به آن اغلب نمی توانند معامله کنند.زیرا کسی که قرارداد مهمی با شرکت منعقد می نماید یا معامله ی مهمی انجام می دهد باید بداند که سرمایه ی شرکت تا چه اندازه است و اختیار مدیران شرکت تا چه حدود بوده و بالاخره قدرت و توانایی این شخصیت حقوقی به چه میزان است.مواد مهم و لازم هر شرکت در جراید کثیرالانتشار آگهی می شود تا همه از آن مستحضر باشند،علاوه بر آن،به نحوی که در اغلب ممالک معمول است هر شخص خارجی ولو این که ظاهراَ ذینفع نباشد می تواند به پرونده ای که برای ثبت شرکت تشکیل شده مراجعه و از محتویات آن اطلاع حاصل کند.در کشور ما این قسمت ضمن آیین نامه ی مصوبه ی خرداد 1310 و مقررات 10 اسفند 1327 وزارت دادگستری مقرر گردیده «مراجعه به دفاتر ثبت شرکت ها اعم از ایرانی و خارجی برای عموم آزاد و هر ذینفعی می تواند از مندرجات آن سواد مصدق تحصیل کند» .
بنابراین،کنترل و نظارت دولت در امور شرکت ها و ثبت آن با تشریفات خاص موجب آن می شود که همه از آن اطلاع حاصل نمایند و در روابط با آن دچار تردید و ناراحتی نشوند. قابل توجه است تقاضای ثبت شرکت باید توسط مدیران شرکت به عمل آید و مدیران شرکت ها برای ثبت شرکت باید مدارکی را تسلیم مرجع ثبت کنند که این مدارک را نظامنامه ی قانون تجارت معین کرده است.



:: بازدید از این مطلب : 50
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 فروردين 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

تعریف شرکت سرمایه گذاری
هدف از تشکیل شرکت سرمایه گذاری مدیریت مالک سهام شرکتهای زیر مجموعه خود نیست و در خریدن سهام، پلمپ دفاتر دیدگاه بلند مدت ندارد. همینکه سود مورد نظر خود را به دست بیاورند سهام یک شرکت را می فروشند و سهام شرکتهای دیگر را خریداری می کنند و یا اگر در کوتاه مدت شاهد کاهش ارزش سهام باشند آن سهم را می فروشند. این نوع شرکت سرمایه گذاری دنبال کسب سود از نوسانات قیمت سهام در بازارند و قاعدتاَ باید فقط در سهام پذیرفته شده در بورس سرمایه گذاری کنند.در یک شرکت سرمایه گذاری، ورود و خروج سرمایه صرفاَ در قالب افزایش یا کاهش سرمایه و با طی تشریفات مندرج در قانون تجارت صورت می پذیرد. در این شرکتها در صورتیکه شخص سرمایه گذار قصد خروج از شرکت را داشته باشد، باید واحد سرمایه گذاری خود را به شخص دیگری منتقل نماید و یا چنانچه شخصی بخواهد سهم خود را درشرکت افزایش دهد، باید سهم مورد نظر خود را از سایر سهامداران خریداری کند.
انواع شرکتهای سرمایه گذاری
_ شرکتهای سرمایه گذار:
شرکتهایی هستند که تولیدی یا خدماتی بوده و از بستر تولید و درآمد حاصل از عملیات اجرایی خود را با ایده های مختلف و غیر تخصصی صرف خرید سهام سایر شرکتها کرده و حداقل انتظار آنها داشتن سود مناسب است. به اینگونه شرکتها سرمایه گذار می گویند. این شرکتها علاوه بر داشتن تولید فقط از منظر جایگاه کسب سود بیشتر، پول و سرمایه خود را در سایر بنگاهها سرمایه گذاری می کنند.یعنی علاوه بر فعالیتهای اصلی خود از محل سود یا درآمدهای کسب شده فروش به این مهم می پردازند.
_ شرکتهای سرمایه گذاری
شرکتهایی هستند که هدف از تأسیس آنها، سرمایه گذاری در شرکتها با حضور افراد متخصص بوده. افرادی که می دانند چطور شرکتهای مختلف را تجزیه و تحلیل کنند، در چه زمانی اقدام به خرید نمایند و به چه میزان از سهام شرکتهای دیگر دست یابند یا چه زمانی سهام خریداری شده را برای کسب سود واگذار کنند. فعالیتهای اصلی این شرکتها به طور تخصصی خریدو فروش سهام شرکتهای بورسی  یا غیر بورسی است. زمان صرف شده در این شرکتها برای هر سهم می تواند چند ساعت یا چند ماه باشد اما معمولاَ بر اساس دیدگاه کوتاه مدت روی یک سهام اقدام می کنند.
مدارک لازم برای ثبت شرکت سرمایه گذاری
_ اساسنامه شرکت.
_ کپی مشخصات هیأت مدیره و صاحبان امضای شرکت.
_ نام، تاریخ، محل و شماره ثبت شرکت در اداره ثبت شرکتها.
_ کپی آگهی تأسیس یا تغییرات شرکت در روزنامه.
_ اعلام نمودن سرمایه.
_ ارایه لیست کلیه شرکا ومیزان سهامشان.
_ ارایه مدارک نشان دهنده ی احراز شرایط تعیین شده در مجوز.
مراحل دریافت مجوز شرکت سرمایه گذاری
_ متقاضی ثبت شرکت سرمایه گذاری، درخواست خود را مطابق فرم " تقاضای صدور مجوز تأسیس سرمایه گذاری" همراه با فرم " پرسشنامه مشخصات داوطلب سمت مدیر عاملی یا عضویت در هیأت مدیره نهاد مالی"  که توسط اعضای هیأت مدیره و مدیر عامل پیشنهادی برای مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس اوراق بهادار کامل شده است را ارسال می کند.
_ در صورتی که سازمان با تأسیس شرکت سرمایه گذاری موافقت کند شرکت ملزم است مدارک اعلام شده توسط سازمان را ظرف مهلت مقرر تکمیل کند. بعد از تکمیل مدارک مورد نظر سازمان نامه ای مبنی بر اجازه تأسیس شرکت و ثبت در اداره ثبت شرکتها را صادر می کند.
_ پس از اعلام موافقت با تأسیس شرکت سرمایه گذاری، متقاضی باید در مهلت مقرر شرکت را به ثبت برساند و مستندات مربوطه را به سازمان تحویل دهد. بعد از ثبت نهاد مالی در اداره ثبت شرکتها و مؤسسات غیر تجاری، شرکت مدارک مورد نیاز برای ثبت را به سازمان ارایه می کند و چنانچه شرایط لازم را برای دریافت مجوز فعالیت داشت، مجوز فعالیت شرکت صادر می شود.
مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت سرمایه گذاری بعد از دریافت مجوز
_ ارایه مجوز شرکت و امضای اقرارنامه.
_ اساسنامه شرکت و امضای آن توسط کلیه سهامداران.
_ کپی برابر اصل مدارک شناسایی صاحبان سهام و بازرسان همراه با عکس.
_ اصل گواهی عدم سوء پیشنه اعضای هیأت مدیره.
_ سه نسخه از صورتجلسه هیأت مدیره شرکت، امضا شده توسط مدیرانی که توسط مجمع انتخاب شده اند.
_ سه نسخه از صورتجلسه مجمع عمومی مؤسسین شرکت و امضای کلیه سهامداران.
_ سه نسخه اظهارنامه تکمیل شده شرکت سرمایه گذاری و امضای کلیه سهامداران.
_ گواهی پرداخت 35 درصد سرمایه شرکت سرمایه گذاری.



:: بازدید از این مطلب : 52
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 فروردين 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

شرکت تجاری از طریق همکاری دو یا چند نفر با هدف بردن سود و شرکت در زیان ایجاد می شود(نه اینکه مالی به صورت مشاع درآید.بلکه مال مشاع شده جهت کارهای تجاری به کار گرفته شده و سودی از آن حاصل شود). ثبت شرکت شریک باید با گذاشتن سرمایه،در اداره شرکت و سود و زیان سهیم باشد.البته صرف همکاری برای تشکیل شرکت کافی نیست.همکاری خود متضمن وجود دو عنصر است:

الف)چند نفر به عنوان شریک باشند.
در متون حقوقی ایران برای اینکه شرکت تجاری وجود داشته باشد،باید حداقل دو نفر با هم توافق کنند.برای تشکیل بعضی از شرکت ها نیز حضور حداقل سه نفر ضروری است.مانند شرکت های سهامی خاص.اما در اروپا یک نفر هم می تواند تشکیل شرکت دهد.(شرکت های تک شریک)
در ایران،به استثناء دولت،می توان به موجب قانون کار شرکت های تک شریک ایجاد کرد.در این گونه شرکت ها،مالکیت مشاع وجود ندارد.مثل شرکت ملی نفت ایران که تنها شریک آن دولت است.این شرکت ها،مانند شرکت های خصوصی اداره می شوند و دارای مجمع عمومی و هیات مدیره هستند.
ب)اموالی را به عنوان آورده به شرکت بیاورند.
لازمه همکاری شرکاء آوردن حصه است."حصه"قسمتی از سرمایه اولیه شرکت است که در مجموع توسط هر یک از شرکاء تامین می شود.اصطلاحاَ حصه را "آورده" می گویند.
بنابراین،سرمایه اولیه شرکت مجموعه آورده های شرکاء است.

  • انواع آورده:

1-آورده ی نقدی مانند پول نقد
2-آورده ی غیرنقدی مانند مال مادی(خانه و زمین)،مال معنوی(صنعت،هنر،کار)،آورده ارزی
مال مادی:
این گروه آورده دارای ارزش مالی هستند.مالی که آورده می شود توسط کارشناسان تقویم می شود و ارزش آن به پول تعیین می گردد.ممکن است تمام سرمایه شرکتی(به غیر از شرکت های سهامی عام) مال مادی باشد و پول نباشد.در این صورت برای تامین پول می تواند قرض بگیرد یا مال خود را بفروشد.
البته مال به قیمت کمتر از کارشناسی می تواند تقویم شود ولی بیشتر از آن نمی شود.در شرکت سهامی عام،تمام سرمایه باید توسط اشخاصی تعهد شود در غیر این صورت شرکت تشکیل نمی شود.حتی مجمع عمومی موسس که متشکل از موسسین اولیه و پذیره نویسان هستند،نیز حق کاهش سرمایه اولیه را ندارد.
در شرکت های غیر سهامی،خود شرکاء می توانند اموال را تقویم کنند،اما اگر مشخص شود که در این خصوص تقلب شده است،افراد ذیربط می توانند تحت پیگرد قانونی قرار بگیرند.
مال معنوی:
به مالی گفته می شود که ارزش مالی دارد ولی قابل لمس نیست،مانند حقوقی که در هر حال حاضر در جوامع مدرن بسیار شایع است،مانند حق اختراع،حق اکتشاف،دانش فنی،تکنولوژی،اسناد و مدارک و سرقفلی و ...که این اموال نیز می بایست مورد تقدیم قرار گیرد.
صنعت:این سرمایه هیچ گاه در ترازنامه وارد نمی شود،زیرا از نظر حسابداری معادل صفر است،اما باید تقویم شود.برای این کار مدت شرکت را در نظر گرفته،ارزش کار و هنر در مدت مورد نظر ارزیابی کرده و به عنوان سرمایه شریک منظور می کنند.
شریکی که آورده او صنعت است اگر:
1-شرکت منحل شود از سرمایه و اموال شرکت چیزی به او تعلق نمی گیرد.
2-شرکت ضرر کند،از آورده او چیزی گرفته نمی شود و بستانکاران نمی توانند جهت وصول مطالبات خود به او مراجعه کنند.
لازم به ذکر است امور غیرقانونی مانند نفوذ به عنوان آورده تلقی نمی شود.
در سیستم حقوقی فرانسه ذکر شده،شرکت هایی که در آن ها مسوولیت شرکاء محدود به آورده آن ها است،قرار دادن صنعت به عنوان آورده و سرمایه ممنوع می باشد.(چون صنعت قابل تبدیل به سرمایه برای بستانکاران نیست).ولی در شرکت هایی مانند شرکت تضامنی اشکال ندارد،زیرا در شرکت های تضامنی علاوه بر دارایی شرکت،دارایی خود شرکاء هم شامل می شود و شرکاء هر کدام به تنهایی ضامن پرداخت طلب طلب کاران می باشند.
در حقوق ایران،قانون گذار علی الاصول در این خصوص منعی نکرده،اما در عمل چنین چیزی وجود ندارد وصنعت به عنوان سرمایه تاکنون وارد نشده است.
کسی که سرمایه صنعتی می آورد در دارایی های اضافه بر سرمایه شریک است،زیرا میزان و درصد سرمایه مبنای تعیین سودی است که نصیب شرکاء می شود.



:: بازدید از این مطلب : 51
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 فروردين 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

نام شرکت عنوانی است که جهت شناسایی شرکت تعیین می شود. ثبت شرکت انتخاب نام شرکت،یکی از مهم ترین و اساسی ترین مراحل در ثبت شرکت است که به دقت بسیار بالا نیاز دارد، چرا که انتخاب نام مناسب برای شرکت می تواند تمایز آشکاری بین شما و رقبا ایجاد کند.این در حالی است که شرکت هایی که نام کلیشه ای دارند و یا نام خود را تغییر می دهند  در نظر دیگران از لحاظ تجاری و کسب و کار به شدت غیر حرفه ای به نظر می آیند.
در گذشته کلیه عملیات تعیین نام شرکت،صرفاَ به طور سنتی و به شکل دفتری رایج و متعارف بود اما امروزه در راستای تسهیل مراحل ثبت تاسیس شرکت ها و موسسات غیر تجاری و بمنظور پیشگیری از ثبت نام تکراری و حفظ حقوق صاحبان نام شرکت های ثبت شده و نیز در اختیار داشتن اطلاعات دقیق و مطمئن از شرکت هایی که در مرکز و شهرستان ها به ثبت می رسد از رایانه در جمع آوری این اطلاعات استفاده می شود تا اطلاعات به روز نگاهداری شود.درهمین راستا،امروزه با راه اندازی سامانه ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری ثبت نام شرکت از طریق این سامانه به صورت غیر حضوری انجام می گیرد و بدین طریق تسریع در امور ثبتی به خوبی میسر می گردد.

در این شیوه،متقاضیان ثبت نام اشخاص حقوقی با مراجعه به سامانه مورد نظر و مشخص نمودن نوع شخصیت حقوقی،می بایست به ترتیب اولویت 5 نام را انتخاب و در سامانه درج نمایند تا پس از بررسی کارشناس مربوطه یکی از نام ها را به ترتیب اولویت مورد تایید قرار دهد.چنانچه نتیجه کارشناسی نام،نشانگر وجود تعارض در نام پیشنهادی دستورالعمل اجرایی تعیین نام اشخاص حقوقی باشد،مراتب با ذکر علت رد نام پیشنهادی به متقاضی اطلاع رسانی می شود تا نام های جدیدی پیشنهاد نماید و در صورتیکه متقاضی به نتیجه کارشناسی نام اعتراض داشته باشد مراتب را با ذکر دلایل خود در قالب فرم اعتراض،به مرجع ثبت شرکت های بررسی کننده نام اعلام تا کارشناسی مجدد صورت پذیرد.
در صورتی که در کارشناسی دوم نیز نام پیشنهادی رد شد،متقاضی می تواند با تکمیل فرم مربوطه مراتب اعتراض خود را با ذکر دلایل،به اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری اعلام نماید.نظریه مسئول تعیین نام اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری،نظر نهایی محسوب می شود.
در انتخاب نام شرکت باید به نکات ذیل توجه داشت:

  • دارای سابقه ثبت نباشد.
  • دارای معنا و مطابق با فرهنگ اسلامی باشد.
  • واژه ی بیگانه نباشد و فارسی باشد.
  • جهت تعیین  اسم شرکت حداقل تعداد سیلاب ها 3 سیلاب است.
  • لاتین نباشد.
  • از عنوان های دانشمندان و کاشفان در عصر حاضر انتخاب نشود.
  • در انتخاب نام شرکت حتماَ باید از اسم خاص استفاده شود.
  • برای انتخاب نام شرکت،نباید از کلمات کلیشه ای و خسته کننده استفاده کرد.
  • استفاده از اسامی شهرها و رنگ ها و اعداد در اسم شرکت مانعی ندارد اما این کلمات جزء اسم شرکت شمرده نمی شوند و اسم شرکت باید غیر از این کلمات شامل سه کلمه باشد.
  • اشخاص حقوقی که ثبت نام پیشنهادی آن ها مستلزم اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح است باید پیش از ارایه تقاضای ثبت تاسیس به مرجع ثبت شرکت ها،به طریق مقتضی نسبت به اخذ مجوز اقدام و به ضمیمه مدارک تسلیم نمایند.

به موجب دستورالعمل اجرایی تعیین نام اشخاص حقوقی:

  • نام اشخاص حقوقی عبارتست از واژه یا واژگان با معنی که متقاضیان ثبت اعم از ایرانی یا خارجی برای شناسایی شخصیت حقوقی به مرجع ثبت پیشنهاد می نمایند.(ماده 2)
  • اشخاص حقوقی که ثبت نام پیشنهادی آن ها مستلزم اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح است باید پیش از ارایه تقاضای ثبت تاسیس به مرجع ثبت شرکت ها،به طریق مقتضی نسبت به اخذ مجوز اقدام و به ضمیمه مدارک تسلیم نمایند.(ماده 3)
  • مهلت اعتبار نام تاییدشده اشخاص حقوقی که منجر به ثبت و آگهی می گردند نامحدود است.در صورتیکه نام تایید شده شخص حقوقی در شرف تاسیس یا تغییر منجر به ثبت و آگهی نگردد صرفاَ سه ماه از تاریخ تایید نام اعتبار دارد.این مدت برای شرکت های سهامی عام 6 ماه از تشکیل مجمع عمومی موسس می باشد.(ماده 4)
  • نام شخص حقوقی ثبت شده با رعایت تاریخ تقدم،مختص شخصی است که به نام آن در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسیده است و دیگری حق اختیار عین نام مذکور یا متجانس(تام،ناقص حرکتی،لفظی)آن را ندارد این حق پس از انحلال و ختم تصفیه منتفی می شود.(ماده 5)
  • نام پیشنهادی اشخاص حقوقی در موارد ذیل قابل تایید نمی باشد:

1-نام هایی که اختصاص به تشکیلات دولتی و کشوری دارند.
2-نام هایی که در آن از اسامی،عناوین و اصطلاحات بیگانه استفاده شده باشد.
3-نام هایی که مخالف موازین شرعی،نظم عمومی و یا شامل واژه های بی معنا یا الفاظ قبیحه و مستهجن و خلاف اخلاق حسنه باشد.
4-نام یا نام اختصاری یا حروفی که رسماَ متعلق به دولت باشد از قبیل ایران،کشور،ناجا،نزاجا،مگر با ارائه مجوز از مقام صلاحیت دار دولتی؛
5-هنگامی که در یک نام پیشنهادی،ترکیبی از دو واژه فارسی،تداعی کننده یک واژه بیگانه باشد امکان ثبت آن وجود ندارد.(ماده 6)
تبصره-واژه های بیگانه یا غیر متعارف یا مخفف تنها در صورتی قابل استفاده در نام شخص حقوقی است که مورد تایید فرهنگستان زبان و ادب فارسی باشد.

  • در تعیین نام اشخاص حقوقی،معیارهای ذیل لازم الرعایه است:

1-چنانچه تفاوت نام پیشنهادی با نام ثبت شده تنها در استفاده از پسوند جمع (نظیر ان،ون،ین،ها و یا جمع مکسر)یا حذف آن باشد،امکان ثبت آن وجود ندارد.
2-چنانچه نام شخصیت حقوقی به صورت مقید ثبت شده باشد،امکان انتخاب نام جدید مشتق از آن به صورت مطلق برای شخصیت حقوقی دیگر وجود ندارد.
3-واژه هایی که به طرز گمراه کننده ای شبیه نام ثبت شده دیگری باشند پذیرفته نمی شوند.
4-اضافه کردن کلمات توصیفی از قبیل نوین،برتر،برترین،نو به اسامی ثبت شده قبلی پذیرفته نمی شود.
5-اضافه کردن اعداد به نام هایی که سابقه دارند پذیرفته نمی شود و در صورت استفاده اعداد در نام های جدید پیشنهادی،باید نگارش آن ها به صورت حروفی باشد.
تبصره-چنانچه نام پیشنهادی مشمول بندهای فوق باشد،فقط در صورت ارایه رضایت نامه کتبی شخصیت حقوقی مقدم در قالب صورتجلسه هیات مدیره،قابل ثبت است.
_نام های تایید شده،قابل انتقال به غیر نمی باشد.(ماده 9)
_نام اشخاص حقوقی ثبت شده با تسلیم صورتجلسه ای که با رعایت قوانین،مقررات و شرایط اساسنامه متناسب با نوع شخصیت حقوقی تنظیم و به مرجع ثبت شرکت ها ارائه می شود قابل تغییر خواهد بود.



:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 18 فروردين 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

شرکت در لغت به معانی ذیل مورد استفاده قرار گرفته است:
شریک شدن، انباز گشتن، همدست شدن در کاری،انبازی. گرفتن کارت بازرگانی فوری  لیکن در اصطلاح دارای مفاهیم و انواع متعددی است که در قانون مدنی و قانون تجارت مورد توجه قرار گرفته است.اما با توجه به اینکه شرکت به معنی همدست شدن در کاری می باشد،هر نوع همراهی دو یا چند نفر در امور مشروع مانند شرکت در امور تجارتی،صنعتی،کشاورزی،ساختمانی،استخراج و بهره برداری از معادن،تولید و توزیع کالا،در امر چاپ کتب و نشریه هلی مختلف و غیره را می توان از انواع شرکت های مشروع و قانونی تلقی نمود.
از زمان های بسیار قدیم ، افراد بشر با جمع کردن سرمایه و تلاش خود با سرمایه و تلاش دیگران به منظور رسیدن به بازدهی اقتصادی بیشتر با مفهوم شرکت آشنا بوده اند. این جمع کردن سرمایه و تلاش در طول تاریخ صور گوناگونی به خود گرفته است. در زمان باستان و مدت ها بعد از آن ، گروه هایی وجود داشته اند که از دو یا چند نفر تشکیل شده بودند و نیروی خود را صرف فعالیت هایی بیش و کم پایدار می کردند.
اعضای این گروه ها گاه مدتی طولانی و گاه مدتی محدود همکاری می کردند.همکاری طولانی بیشتر در تجارت زمینی و همکاری محدود بیشتر در تجارت دریایی به کار می رفت.این گروه ها را می توان اسلاف دو نوع عمده شرکت امروزی ، یعنی شرکت های سرمایه و شرکت های اشخاص تلقی کرد.شرکت های نوع دوم که در قدیم تنها شرکت های موجود بودند، در حال حاضر در حال کاهش اند و برعکس بر شمار شرکت های نوع اول افزوده می شود.
بی تردید شرکت ها متضمن مزایایی هستند که فعالیت فردی در بر ندارد، مزایایی چون فراهم شدن سرمایه بیشتر و تجمع تخصص هایی گوناگون برای دستیابی به هدفی واحد و به ویژه محدودیت مسئولیت فعالان تجاری
همین مزیت های شرکت موجب شده است که ،حتی تجار انفرادی به جای فعالیت تجاری سنتی، فعالیت های خود را در زمینه های اقتصادی،صنعتی،کشاورزی،تولیدی و غیره در قالب شرکت انجام دهند تا از مزایای این شرکت ها استفاده کنند.
بیهوده نیست که امروزه نه تنها اشخاص بلکه دولت ها نیز فعالیت اقتصادی خود را در قالب شرکت های تجاری ارائه می کنند.چرا که شرکت های تجاری از نظر اقتصادی اهمیتی فراوان دارند و ابراز و سرمایه مجموعه های صنعتی و تجاری به آن ها تعلق دارد.این نکته از دیرباز صادق بوده و در عصر ما با تغییرات و تحولات بنیادی اقتصادی و سیاسی که شاهدیم،صورت آشکارتری به خود می گیرد.در این باره،کافی است به شرکت های بزرگ تجاری به اصطلاح چند ملیتی اشاره کنیم که در طول قرن حاضر در کشورهای بزرگ صنعتی تشکیل یافته،با فروپاشی نظام کمونیستی و گرایش جهانی به سوی اقتصاد بازار آزاد،رقبای دولتی خود را از دست می دهند.
در حال حاضر بیش از یک میلیون شرکت تجاری در اقسا نقاط  کشور فعال می باشند که اگر افراد ذی نفع در هر یک از این شرکت ها در نظر گرفته شود،طیف وسیعی از افراد با حقوق شرکت های تجاری ارتباط مستقیم دارند.
اما شرکت های تجاری در اشکال مختلف جلوه می کنند.مطالعه شرکت های تجاری از جهات مختلف مفید می نماید و به شما در انتخاب قالب و نوع شرکت کمک خواهد کرد.
شرکت ها در قوانین ایران دارای شخصیت حقوقی اند .قانون تجارت ایران در ماده 20 ، انواع شرکت های تجاری را احصا کرده است.تنها شرکت هایی که به یکی از این انواع درآیند، شرکت تجاری محسوب می شوند و شرکت های دیگر مشمول این عنوان نمی شوند، مگر آنکه به فعالیت تجاری بپردازند که در این صورت شرکت تضامنی تلقی می شوند.( ماده 220 ق.ت)
قبل از معرفی این شرکت ها باید تذکر داد که اصولاَ قانون تجارت سه نوع عمده شرکت را پیش بینی کرده است: شرکت هایی که در آن ها مسئولیت کلیه شرکا نامحدود است ، شرکت هایی که در آن ها مسئولیت کلیه شرکا محدود به سرمایه ای است که به شرکت آورده اند و شرکت هایی که در آن ها مسئولیت بعضی شرکا نامحدود و مسئولیت بعضی محدود است به آورده آن ها به شرکت.
شرکت های تضامنی و نسبی از شرکت هایی هستند که در آن ها مسئولیت کلیه شرکا در مقابل طلبکاران شرکت نامحدود است ؛ با این تفاوت که در شرکت های تضامنی، هر یک از شرکا مسئول پرداخت کلیه بدهی های شرکت به اشخاص ثالث است ، در حالی که در شرکت نسبی هر شریک فقط به نسبت سهمی که در شرکت دارد مسئول پرداخت بدهی شرکت خواهد بود.وجه مشترک این دو نوع شرکت این است که طلبکاران این شرکت ها می توانند طلب خود را علاوه بر دارایی شرکت ، از دارایی شخصی شرکا نیز مطالبه کنند.مسئولیت نامحدود شرکا به همین مفهوم است.
شرکت های سهامی ( عام و خاص ) و شرکت های با مسئولیت محدود از شرکت هایی هستند که در آن ها مسئولیت کلیه شرکا محدود به سرمایه ای است که به شرکت آورده اند.تفاوت این دو نوع شرکت عمدتاَ در این است که در شرکت های سهامی ، شرکا که سهامدار نامیده می شوند،سهام خود در شرکت را می توانند به سهولت به اشخاص ثالث منتقل کنند، در حالی که در شرکت های با مسئولیت محدود شرکا که هر یک درصدی از کل سرمایه شرکت را دارند، نمی توانند حقوق خود در شرکت را آزادانه به اشخاص دیگر انتقال دهند.
شرکت های دولتی از انواع شرکت های سهامی هستند، اما مقررات لایحه قانونی 1347 تا آن جا در مورد آن ها اعمال می شود که مخالف قانون خاص راجع به آن ها و نیز اساسنامه آن ها نباشد.
شرکت های مختلط از شرکت هایی هستند که در آن ها هم شریک ضامن وجود دارد و هم شریک غیر ضامن.مسئولیت شرکای ضامن مانند مسئولیتی است که شرکای شرکت های تضامنی دارند و مسئولیت شرکای غیر ضامن محدود به آورده آن ها به شرکت است.
شرکت مختلط به شرکت مختلط سهامی و غیر سهامی تقسیم می شود.شرکت مختلط سهامی و غیر سهامی تقسیم می شود.شرکت مختلط سهامی ترکیبی از شرکت تضامنی و شرکت سهامی و شرکت مختلط غیر سهامی ترکیبی از شرکت تضامنی و شرکت با مسئولیت محدود است.
علاوه بر شرکت های ذکر شده، بند 7 ماده 20 قانون تجارت ، شرکت تعاونی تولید و مصرف را نیز از اقسام شرکت های تجاری شمرده است.با توجه به اینکه با وضع قانون بخش تعاونی ( مصوب 1370) شرکت های تعاونی انحصاراَ تابع این قانون هستند ، شرکت های تعاونی تولید و مصرف نیز از تاریخ این قانون تابع آن خواهند بود.
شرکت های تعاونی تابع قانون جدید در صورتی تجاری اند که در اموری فعالیت داشته باشند که مطابق قانون تجارت ، تجاری تلقی می شوند ، در غیر این صورت تجاری نخواهند بود.آنچه به طور خلاصه در موردشرکت های تعاونی می توان گفت این است که این شرکت ها ، به دنبال کسب سود و تقسیم آن از طریق به کارگیری سرمایه نیستند، بلکه هدف از تشکیل آن ها بردن سود با به کارگیری اعضا است.
انتخاب نوع شرکت به اهداف اعضا در آینده و نوع فعالیت افراد،میزان مسئولیت هر یک از شرکا و تعداد افراد عضو بستگی دارد.مطالعات نشان می دهد از میان شرکت های هفت گانه،شرکت های سهامی و با مسئولیت محدود در زمره شرکت های فعال و متداول در امر تجارت و امور بازرگانی محسوب می گردند.در مجموع، خصوصیات عمومی شرکت های تجاری جهت تاسیس و ثبت شرکت به قرار ذیل است:

  • شرکت سهامی عام:

حداقل شرکا در شرکت سهامی عام 5 نفر است.حداقل سرمایه پانصد هزار تومان و حداقل هیات مدیره یا مدیران 5 نفر می باشد.

  • شرکت سهامی خاص

حداقل شرکا در شرکت سهامی خاص 3 نفر است ، حداقل سرمایه صد هزار تومان ، حداقل هیات مدیره یا مدیران 3 نفر  است.

  • شرکت با مسئولیت محدود

حداقل شرکا در شرکت با مسئولیت محدود 2 نفر است ، حداقل سرمایه محدودیت ندارد ، و حداقل هیات مدیره یا مدیران یک نفر یا بیشتر است .

  • شرکت تضامنی:

در شرکت تضامنی حداقل شرکا 2 نفر است ،برای حداقل سرمایه محدودیتی وجود ندارد،حداقل هیات مدیره یا مدیران یک نفر یا بیشتر است.

  • شرکت نسبی

حداقل شرکا در شرکت نسبی 2 نفر است.برای حداقل سرمایه محدودیتی وجود ندارد و حداقل هیات مدیره یا مدیران یک نفر یا بیشتر می باشد.

  • شرکت مختلط سهامی

در شرکت مختلط سهامی حداقل شرکا 2 نفر است ،برای حداقل سرمایه محدودیتی وجود ندارد،حداقل هیات مدیره یا مدیران یک نفر یا بیشتر می باشد.

  • شرکت مختلط غیر سهامی

در شرکت مختلط غیر سهامی حداقل شرکا 2 نفر است ،برای حداقل سرمایه محدودیتی وجود ندارد،حداقل هیات مدیره یا مدیران یک نفر یا بیشتر  می باشد.

  • شرکت تعاونی

حداقل شرکا در شرکت تعاونی 7 نفر است.برای حداقل سرمایه محدودیتی وجود ندارد و حداقل هیات مدیره یا مدیران 3 تا 7 نفر و  مسئولیت شرکا در صورت سهامی بودن به میزان مبلغ اسمی هر سهامدار و در صورت غیر سهامی بودن با توجه به تراضی شرکا در اساسنامه می باشد.



:: بازدید از این مطلب : 54
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 17 فروردين 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

به موجب " دستورالعمل اجرایی تعیین نام اشخاص حقوقی" ،ثبت شرکتها  نام اشخاص حقوقی عبارتست از واژه یا واژگان با معنی که متقاضیان ثبت اعم از ایرانی یا خارجی برای شناسایی شخصیت حقوقی به مرجع ثبت پیشنهاد می نمایند.
انتخاب نام شرکت، یکی از مهم ترین و اساسی ترین مراحل تاسیس شرکت است که به دقت بسیار بالایی نیاز دارد، چرا که انتخاب نام مناسب برای شرکت می تواند تمایز آشکاری بین شما و رقبا ایجاد کند. این در حالی است که شرکت هایی که نام های کلیشه ای دارند و یا نام خود را تغییر می دهند  در نظر دیگران از لحاظ تجاری و کسب و کار به شدت غیر حرفه ای به نظر می آیند.

با توجه به اهمیت موضوع، در این نوشتار، به دنبال یافتن پاسخ این سوال کلیدی هستیم که عوامل تاثیرگذار در انتخاب نام شرکت کدامند؟  نام های زیبا از چه ویژگی هایی برخوردارند؟
با بررسی این عوامل می توان به فرصت های بزرگی برای موفقیت در میان سایر شرکت ها ، حتی در سطح بین الملل دست یافت. قبل از هر چیز خاطر نشان می شویم، شما عزیزان در صورت مواجه شدن با هر گونه سوال و یا ابهامی در انتخاب نام شرکت، می توانید با کارشناسان متخصص و مجرب ما در ثبت شرکت فکر برتر تماس حاصل نمایید.ما در انتخاب نیکوترین نام  به شما مشاوره خواهیم داد.
در تعیین نام شرکت ، توجه به شاخص های ذیل حائز اهمیت است :

  • قانونی بوده و قابلیت ثبت داشته باشد.

برای تعیین نام شرکت،موسسین باید بدواَ نظر مساعد اداره ثبت شرکت ها را کسب نمایند.
در راستای تسهیل مراحل ثبت تاسیس شرکت ها و موسسات غیر تجاری و ایجاد رویه یکسان و شفاف در کارشناسی تعیین نام اشخاص حقوقی (انتخاب نام شرکت)،مفاد"دستورالعمل اجرایی تعیین نام اشخاص حقوقی" به شرح  زیر تعیین گشته است:
- اسامی انتخابی باید دارای معنی در فرهنگ دهخدا باشد.
- اسامی انتخابی برای نام شرکت باید دارای 3 سیلاب (اسم خاص) باشد.
- در تعیین نام شرکت ها برای تعیین نام می بایست از اسم خاص استفاده گردد.اسم خاص کلمه ای است که می تواند مستقیماَ نهاد جمله باشد و برای دلالت بر شخص،شیء یا مفهومی به کار می رود.
_نام انتخابی می بایست تکراری نباشد و سابقه ثبت نداشته باشد. ( برای این منظور می توانید به سامانه http://ilenc.ir مراجعه نموده و از نام انتخابی خود استعلام بگیرید) .
- لاتین نباشد.
- برای انتخاب نام شرکت،از عنوان های شعرا،دانشمندان و کاشفان در عصر حاضر استفاده نشود.
- هر چند استفاده از اسامی شهر ها،رنگ ها و اعداد در اسم شرکت مانعی ندارد ،اما این کلمات جزء اسم شرکت شمرده نمی شوند و اسم شرکت باید غیر از این کلمات شامل سه کلمه باشد.
- نام محل در اسم شرکت در صورتی مورد تایید اداره ثبت قرار می گیرد که شرکت حاضر در همان حوزه ثبتی به ثبت برسد.
- در تعیین و تغییر نام اشخاص حقوقی(تغییر نام شرکت)رعایت مواد 95 و 117 و 141 و 163 و 184 و 200 قانون تجارت و تبصره ذیل ماده 4 لایحه اصلاحی قانون تجارت و تبصره ذیل ماده 1 آیین نامه ثبت تشکیلات و موسسات غیر تجاری الزامی است.
- اشخاص حقوقی که ثبت نام پیشنهادی آن ها مستلزم اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح است باید پیش از ارایه تقاضای ثبت تاسیس به مرجع ثبت شرکت ها،به طریق مقتضی نسبت به اخذ مجوز اقدام و به ضمیمه مدارک تسلیم نمایند.
وفق دستورالعمل مذکور ، نام پیشنهادی اشخاص حقوقی (انتخاب نام شرکت) در موارد زیر قابل تایید نمی باشد:
- نام هایی که اختصاص به تشکیلات دولتی و کشوری دارند.
- نام هایی که در آن از اسامی،عناوین و اصطلاحات بیگانه استفاده شده باشد.
- نام هایی که مخالف موازین شرعی،نظم عمومی و یا شامل واژه های بی معنا یا الفاظ قبیحه و مستهجن و خلاف اخلاق حسنه باشند.
- نام یا نام اختصاری یا حروفی که رسماَ متعلق به دولت باشد از قبیل ایران،کشور،ناجا، مگر با ارائه مجوز از مقام صلاحیت دار دولتی.
- چنانچه تفاوت نام پیشنهادی با نام ثبت شده تنها در استفاده از پسوند جمع(نظیر ون،ین،ها و یا جمع مکسر)یا حذف آن باشد امکان ثبت آن وجود ندارد.
- چنانچه  نام شخصیت حقوقی به صورت مقید ثبت شده باشد امکان انتخاب نام جدید مشتق از آن به صورت مطلق برای شخصیت حقوقی دیگر وجود ندارد.
- هنگامی که در یک نام پیشنهادی،ترکیبی از دو واژه فارسی،تداعی کننده یک واژه بیگانه باشد،امکان ثبت آن وجود ندارد.
تبصره:
واژه های بیگانه یا غیر متعارف یا مخفف تنها در صورتی قابل استفاده در نام شخص حقوقی(نام شرکت)است که مورد تایید فرهنگستان زبان و ادب فارسی باشند.
- واژه هایی که به طرز گمراه کننده ای شبیه نام ثبت شده دیگری باشند،پذیرفته نمی شوند.
- اضافه کردن کلمات توصیفی از قبیل اصل،نوین،برتر،برترین،نو به اسامی ثبت شده قبلی پذیرفته نمی شود.
- اضافه کردن اعداد به نام هایی که سابقه ثبت دارند پذیرفته نمی شود و در صورت استفاده اعداد در نام های جدید پیشنهادی باید نگارش آن ها به صورت حروفی باشد.
تبصره:
چنانچه نام پیشنهادی مشمول بندهای فوق باشد فقط در صورت ارایه رضایت نامه کتبی شخصیت حقوقی مقدم در قالب صورتجلسه هیات مدیره،قابل ثبت است.

  • جذاب و منحصر به فرد بوده و بتواند با مشتری ارتباط برقرار کند.

نامی موفق است که دامنه ی متنوعی از ایده ها و ویژگی ها را در برگیرد و نه تنها با استفاده از آهنگ خود، بلکه مهم تر از آن با استفاده از معنی و مفهوم لغوی خود و هر عاملی که در طول زمان به نحوی با آن در آمیخته و در جامعه به صورت هویت اجتماعی و شناخته شده نمود یافته، مخاطب را به خود جذب کند.
همچنین در انتخاب نام شرکت ، مخاطبین بازار را در نظر بگیرید و از انتخاب نام های پیچیده و دشوار برای شرکتتان بپرهیزید.نامی را انتخاب نمایید که به راحتی تلفظ شود و در اذهان باقی بماند. برای این کار می توانید با فراهم نمودن لیستی از اسامی انتخابی، نطر دیگران را نیز جویا شوید.

  • توجه به نوع و فعالیت شرکت

نام شخص حقوقی باید بیانگر فعالیت و نوع شرکت باشد و مخاطب را از وضعیت سهامی یا تضامنی بودن شرکت آگاه سازد. بنا بر اهمیت نام شرکت، قانون گذار در قانون تجارت برای نام انواع شرکت های تجاری مقرراتی وضع کرده است.در ذیل به این قوانین می پردازیم.
_ اسم شرکت تضامنی:
شرکت تضامنی "تحت اسم مخصوصی" تشکیل می شود (ماده 116 ق.ت) به موجب ماده 117 قانون تجارت: "در اسم شرکت تضامنی باید عبارت "شرکت تضامنی" و لااقل اسم یک نفر از شرکا ذکر شود. در صورتی که اسم شرکت مشتمل بر اسامی تمام شرکا نباشد باید بعد از اسم شریک یا شرکایی که ذکر شده است،عبارتی از قبیل " و شرکا" یا "و برادران" قید شود.ماده اخیر،در واقع یکی ازخصایص ویژه شرکت تضامنی را بیان می کند که در آن،شرکا"تحت نام جمعی" متعهد می شوند.
قانون گذار با اعلام اینکه اسم شرکت می تواند مشتمل بر اسامی کلیه شرکای تضامنی باشد،بر اهمیت مسئولیت جمعی شرکای این نوع شرکت تاکید کرده است، ولی چون قید اسامی تمامی شرکا به ویژه وقتی که عده آن ها زیاد است،امکان ندارد در عمل اسم شرکت های تضامنی فقط از نام یکی از شرکا تشکیل می شود و بعد از آن،عبارات "و شرکا"، "و برادران" و امثال آن ذکر می گردد.ذکر نام لااقل یکی از شرکا در اسم شرکت به کسانی که با شرکت معامله می کنند، اطمینان خاطر بیشتری می دهد تا ذکر عبارت"شرکت تضامنی"به تنهایی،آن طور که در کشور فرانسه باب شده است.
از آن جا که "اسم شرکت" از "اسم تجارتی" که می تواند هر اسمی باشد جداست،تغییر آن متضمن اشکالات ویژه ای است.در واقع،هر گاه شریک و یا شرکایی که نام آن ها در اسم شرکت آمده است،فوت کنند و یا از شرکت خارج شوند،نام شرکت باید تغییر کند،چه به طلبکاران شرکت نباید این امر را القا کرد که شریک مورد بحث هنوز از شرکای شرکت است؛اما از طرفی،هر گاه شریک متوفی،موسس شرکت باشد،اعتبار شرکت مبتنی بر نامی است که تغییر آن موجب از میان رفتن شهرت شرکت خواهد بود و کافی است که اسم او از اسم شرکت خارج شود تا مشتریان شرکت آن را ترک کنند.این است که در فرانسه قبل از اینکه تغییراتی راجع به اسم شرکت تضامنی در قانون 1985 به وجود آید،قانون 1966 (ماده 490 مکرر) مواردی را پیش بینی کرده بود که در آن ها،وزیر دادگستری مجاز بود،به درخواست شرکت تضامنی،به او اجازه دهد که با اسم مخصوص قبلی خود ادامه حیات دهد.تنها فایده تغییرات جدید قانون گذاری این کشور این است که با فوت یکی از شرکا و یا خروج یکی از آن ها،تغییر اسم شرکت ضرورت پیدا نمی کند.به هر حال،در سیستم حقوقی ما با وضع قانون گذاری فعلی،چنین اجازه ای به شرکت داده نشده است.
_ اسم شرکت با مسئولیت محدود:
در نام شرکت باید عبارت با مسئولیت محدود ذکر گردد وگرنه در مقابل ثالث تضامنی محسوب می گردد و تابع مقررات آن خواهد بود.نام شرکت نباید متضمن نام هیچ یک از شرکا باشد در غیر این صورت شریکی که نامش در اسم شرکت ذکر شده در حکم شریک ضامن خواهد بود(ماده 95 ق.ت)
_ اسم شرکت مختلط غیر سهامی:
به موجب ماده 141 قانون تجارت،شرکت مختلط غیر سهامی تحت اسم مخصوصی تشکیل می شود.قسمت اخیر ماده 141 مقرر می کند:"در اسم شرکت باید عبارت "شرکت مختلط" و لااقل اسم یکی از شرکای ضامن قید شود".در حقوق فعلی فرانسه،قید نام یکی از شرکا دیگر اجباری نیست و اگر شرکا بخواهند نام یک یا چند نفر از شرکا را قید کنند،مجازند از اسامی شرکای ضامن و یا شرکای با مسئولیت محدود استفاده کنند.مع ذلک،قید اینکه شرکت یک شرکت"مختلط غیر سهامی"است در تمام نوشته ها و مکاتبات شرکت ضروری است.
پس از رعایت شرایطی که بیان شد، پنج نام برای شرکت خود انتخاب کنید و به ترتیب اولویت در پایگاه اینترنتی اداره کل ثبت شرکت ها به نشانی irsherkat.ssaa.ir وارد نمایید تا از بین آن ها یکی مورد تایید قرار گیرد. متقاضی تعیین نام باید احدی از سهامداران یا موسسین یا وکیل رسمی دادگستری (با ارائه وکالتنامه) باشد.
مهلت اعتبار نام تایید شده اشخاص حقوقی که منجر به ثبت و آگهی می گردند نامحدود است.در صورتیکه نام تایید شده شخص حقوقی در شرف تاسیس یا تغییر منجر به ثبت و آگهی نگردد صرفاَ سه ماه از تاریخ تایید نام اعتبار دارد.این مدت برای شرکت های سهامی عام،6 ماه از تاریخ تشکیل مجمع عمومی موسس می باشد.
نام شخص حقوقی (نام شرکت) ثبت شده با رعایت تاریخ تقدم، مختص شخصی است که به نام آن در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسیده است و دیگری حق اختیار عین نام مذکور یا متجانس (تام،ناقص حرکتی،لفظی) آن را ندارد. این حق پس از انحلال و ختم تصفیه،منتفی می شود.



:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 16 فروردين 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

علائم تجاری ، صنعتی یا خدماتی ، نشانه هایی هستند که برای معرفی کالاها و محصولات صنعتی و یا خدماتی از لحاظ کیفیت و ضمانت مرغوبیت جنس آن ها مورد استفاده قرار می گیرند.هزینه پلمپ دفاتر  این علایم ممکن است اسامی مرکب شامل نقش، تصویر و کلمه بوده یا به صورت اسم منطقه و شهر ( عسل سبلان اردبیل ) و غیره باشد.
ماده 1 قانون ثبت علایم تجاری و اختراعات در تعریف علامت تجاری مقرر می دارد : " علامت تجاری عبارت از هر قسم علامتی است اعم از نقش – تصویر – رقم – حرف – عبارت – مهر – لفاف – و غیر آن که برای امتیاز و تشخیص محصول صنعتی ، تجاری یا فلاحتی اختیار می شود.
از ماده فوق مستفاد می شود که نوع علامت جنبه حصری ندارد ، بلکه می تواند با توجه به ابتکار افراد برای شناسایی محصولات واحدهای تولیدی ، صنعتی یا خدماتی مانند حمل و نقل زمینی ، هوایی یا دریایی به صورت کلمات ، حروف ؛ ارقام ؛ تصاویر باشد.
علامت تجاری نه تنها باید با سایر علایم تجاری تمایز و تفاوت داشته باشد و با نوع و جنس کالا نیز ارتباط تنگاتنگ نشان دهد ، بلکه باید توام با ابتکار و نوآوری ترسیم و تنظیم گردد و از اسامی عام و گمراه کننده در علامت استفاده نشود ، مثلاَ کلمه " شکر " را که عام و ویژه کالا و جنس خاص است ، نمی توان به عنوان علامت انتخاب نمود.
در ذیل به توضیح شرایط ثبت علامت تجاری می پردازیم . شایان ذکر است ،چنانچه در رابطه با ثبت علامت تجاری با مشکل مواجه شدید می توانید از کارشناسان متعهد ما بهره جویید.
کارشناسان ما در ثبت شرکت فکر برتر به دو طریق می توانند شما را همراهی کنند.اول آنکه توسط مشاوره راهبردی رایگان در این زمینه شما را راهنمایی نمایند و دیگر آنکه تنها با ارایه ی مدارک مورد نیاز، کلیه ی امور ثبتی شما را خود بر عهده گیرند.
1- ابداع و نوآوری
علامت تجاری باید از خلاقیت و نوآوری برخوردار باشد.به عبارت دیگر می توان گفت علامت تجاری نباید تکراری و یا مشابه علایم مستعمل قبلی باشد.برخی از افراد با  افزایش یا کاهش یک حرف یا یک شکل کوچک به اشکال قبلی مدعی ثبت علامت تجارتی می شوند که در این حالت متصدی ثبت ضمن رد آن مانع ثبت علایم تکراری می شود.استناد و ادعای چنین مدعیانی این است که علامت پیشنهادی عین علامت قبلی و مستعمل نمی باشد لیکن باید توجه داشت که علامت و طرح پیشنهادی نباید در مشاهده و نگاه افراد غیر متخصص،تداعی کننده علامت ثبت شده قبلی باشد ولو اینکه از منظر اثبات،عین علامت قبلی تلقی نشود.
بدیهی است متصدی ثبت از ثبت طرح ها و نشان هایی که آرم و علامت شرکت و موسسه دیگری را تداعی نمایند خودداری بعمل می آورند.

2- عدم ایجاد اشتباه در نظر مشتری
علایم تجاری باید از صداقت، شفافیت و روشنی و وضوح برخوردار باشند یعنی علامت تجاری باید بنحوی طراحی،ترسیم  و تعیین شود که موجب خطا،اشتباه،فریب و گمراهی مخاطب و مشاهده کننده نگردد.لذا، علامت تجاری نباید طوری ترسیم گردد که در نظر مشتری ایجاد اشتباه کرده و وی را در تشخیص و تمییز علامت تجاری دیگر که قدری با هم مشابهت دارند، دچار سردرگمی و انتخاب نادرست کند. ایجاد اشتباه در نظر مشتری گاه ممکن است با انتخاب نام منطقه ای خاص به عنوان علامت تجاری برای کالایی مشخص که در اصل بین کالا و آن منطقه ارتباطی وجود ندارد ، صورت پذیرد به نحوی که مصرف کننده به تصور اینکه کالا متعلق به آن منطقه است راجع به نوع و مبدا جنس دچار اشتباه شده و در انتخاب و خرید کالا گمراه گردد.
3- تمایز و تشخص
علامت تجاری یک شرکت باید در میان علایم شرکت های مشابه،مشخص و متمایز باشد و توسط افراد عادی بسهولت تمیز داده شود.
تقاضای ثبت باید به زبان فارسی و در سه نسخه روی نمونه های چاپی مخصوصی که از طرف اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی در اختیار متقاضیان گذارده می شود به عمل آید. تقاضای مزبور ممکن است شخصاَ از طرف متقاضی یا از طرف وکیل او تسلیم گردد و دارای تاریخ و امضاء حاوی نکات ذیل باشد :
1- اسم و اقامتگاه و تابعیت صاحب علامت و مرکز اصلی موسسه او
2- اسم و اقامتگاه وکیل او در تهران در صورتی که اظهارنامه توسط وکیل داده شده باشد.
3- رشته تجارت یا نوع صنعت یا فلاحت
4- تاریخ ثبت و محل و شماره ثبت علامت در کشور مبدا در صورتی که علامت در خارج ایران به ثبت رسیده باشد.
5- اقامتگاهی که صاحب علامت در تهران انتخاب می نماید.
6- اسم اقامتگاه شخص یا اشخاصی که در تهران صلاحیت دریافت ابلاغ ها و اخطارها را دارند.
7- شرح و نوع کالا یا محصولاتی که علامت برای تشخیص آن به کار می رود با تعیین طبقات درخواست شده طبق طبقه بندی ضمیمه آیین نامه
8- شرح توصیف علامت درخواست شده و طرز مخصوص استعمال آن اگر مورد داشته باشد.
9- تعیین ضمایم
تنظیم نام و نشانی درخواست کنندگان مقیم خارجه باید علاوه بر فارسی به حروف لاتین باشد و با همان حروف نیز ثبت و آگهی خواهد شد.



:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 15 فروردين 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

تعریف سرمایه :
قانون بخش تعاونی در مورد سرمایه شرکت تعاونی می گوید : " سرمایه تعاونی اموال و دارایی هایی است که برای تاسیس تعاونی یا افزایش سرمایه قبلی ،اخذ کارت بازرگانی فوری  در اختیار آن قرار می گیرد ".
از لحاظ سرمایه ، شرکت های تعاونی را می توان به دو دسته تقسیم کرد : شرکت هایی که تمام سرمایه آن را اعضا تامین کرده اند و شرکت هایی که قسمتی از سرمایه آن ( حداقل 51 درصد ) را اعضا تامین کرده اند و بقیه آن را ارگان های دولتی و عمومی در اختیار شرکت قرار دهده اند. توضیح اینکه به موجب ماده 17 قانون بخش تعاونی ، در شرکت های تعاونی که حداقل 51 درصد سرمایه را اعضا در اختیار شرکت قرار می دهند ، " وزارتخانه ها ، سازمان ها ، شرکت های دولتی و وابسته به دولت و تحت پوشش دولت ، بانک ها ، شهرداری ها ، شوراهای اسلامی ، بنیاد مستضعفان و سایر نهادهای عمومی می توانند جهت اجرای بند 2 اصل 43 قانون اساسی ، از راه وام بدون بهره یا هر راه مشروع دیگر از قبیل مشارکت ، مضاربه ، مزارعه ، مساقات ، اجاره ، اجاره به شرط تملیک ، بیع شرط ، فروش اقساطی و صلح ، اقدام به کمک در تامین یا افزایش سرمایه آن ها نمایند ، بدون آنکه عضو باشند.
همان طور که ملاحظه می شود ، اولاَ بخش خصوصی نمی تواند در تامین یا افزایش سرمایه شرکت های تعاونی اقدام کند ، زیرا ماده 17 به شرح فوق به ارگان های دولتی ، وابسته یا تحت پوشش دولت و ارگان هایی که جنبه عمومی دارند اجازه می دهد که در شرکت های تعاونی سرمایه گذاری کنند ، ثانیاَ این سرمایه گذاری برای اجرای بند 2 اصل 43 قانون اساسی که عبارت است از " تامین شرایط و امکانات کار در شکل تعاونی برای همه به منظور اشتغال کامل و قرار دادن وسایل کار در اختیار همه کسانی که قادر به کارند ولی وسایل کار ندارند " ، به عمل می آید ، ثالثاَ سرمایه گذاری ارگان های مذکور در شرکت تعاونی از راه وام بدون بهره یا از طرق مشروع دیگر از قبیل عقود و قراردادهایی که فوقاَ ذکر شد صورت می گیرد ، رابعاَ سرمایه گذاری این ارگان ها سبب عضویت آن ها در شرکت تعاونی نمی شود و چون حق رای و حق مشارکت در تصمیم گیری ها و اداره امور شرکت تعاونی مخصوص اعضای آن است ، بنابراین ارگان های مذکور با وجود سرمایه گذاری در شرکت تعاونی ، حق رای و حق مشارکت در این امور را ندارند ، لیکن به تجویز تبصره یک ماده 30 قانون بخش تعاونی ، می توانند نماینده ای برای نظارت و بازرسی در تعاونی و شرکت در جلسات مجمع عمومی و هیات مدیره به عنوان ناظر و بدون حق رای اعزام دارند.

  • حداقل سرمایه شرکت تعاونی

برای مقدار سرمایه شرکت تعاونی حداقل مقرر شده است. به موجب " دستورالعمل تشکیل تعاونی ها " ، " حداقل سرمایه برای تشکیل شرکت های تعاونی عام و خاص ، به ترتیب یکصد میلیون ریال و ده میلیون ریال ، تعیین می گردد. هر تعاونی وقتی تشکیل و ثبت می شود که حداقل یک سوم سرمایه آن تادیه و چنانچه به صورت نقدی و جنسی باشد ، تقویم و تسلیم شده باشند " . لازم به ذکر است که تعاونی های مذکور پس از تشکیل در دوره فعالیت نیز باید پیوسته مبالغ حداقل سرمایه های فوق را داشته باشند.

  • حصه اعضا در تامین سرمایه

حصه اعضا در تامین سرمایه شرکت تعاونی برابر است ، یعنی همه آن ها به میزان مساوی در شرکت سرمایه گذاری می کنند ، مگر اینکه مجمع عمومی عادی تصویب کند که تساوی فوق مراعات نشود و اعضا در تامین سرمایه ، حصه نابرابر داشته باشند. در این زمینه آیین نامه مربوط می گوید : سهم اعضا در تامین سرمایه تعاونی برابر است ، مگر اینکه مجمع عمومی ( عادی ) تصویب کند که برخی اعضا سهم بیشتری خریداری کنند ، در این صورت حداکثر میزان سهم هر عضو نباید از 15 درصد کل سرمایه تعاونی تجاوز کند.

  • تغییرسرمایه

تغییر سرمایه ، یعنی افزایش یا کاهش آن را قانون بخش تعاونی ( به موجب بند 4 ماده 34 ) در صلاحیت مجمع عمومی عادی قرار داده است . این عمل به دو طریق ممکن است : از طریق افزایش یا کاهش تعداد سهام شرکت تعاونی ؛ از طریق افزایش یا کاهش ارزش اسمی سهام . لازم به ذکر است که تغییر سرمایه تغییر در مواد اساسنامه محسوب می شود و تغییر در مواد اساسنامه طبق ماده 35 قانون بخش تعاونی جزء اختیارات مجمع عمومی فوق العاده است ، با این حال قانون ، اتخاذ تصمیم درباره افزایش یا کاهش سرمایه را بر عهده مجمع عمومی عادی گذاشته است .
الف ) افزایش سرمایه :
در افزایش سرمایه از طریق صدور سهام جدید ، شرکت تعاونی می تواند سهام جدید را برابر مبلغ اسمی بفروشد یا اینکه مبلغی علاوه بر مبلغ اسمی به عنوان اضافه ارزش سهم از خریداران دریافت کند. یادآوری می شود که پرداخت مبلغ سهام جدید از محل سود تقسیم نشده و یا یک دوم اندوخته قانونی شرکت امکان پذیر است ، در این صورت سهام جدید باید به اعضا واگذار شود و این واگذاری به نسبت سهامی خواهد بود که اعضا مالک اند.
هر گاه افزایش سرمایه از طریق بالا بردن مبلغ اسمی سهام موجود باشد ، اگر این عمل برای اعضای شرکت تعاونی ایجاد تعهد کند ، یعنی آن ها را به پرداخت وجهی مکلف سازد ، لازم است کلیه اعضا با آن موافق باشند. به بیان مصوبه مربوط ، تصمیم گیری در این خصوص از اختیارات مجمع عمومی فوق العاده خواهد بود که باید با حضور تمامی اعضا تشکیل و با رای مثبت همه آن ها ، یعنی به اتفاق آرا به تصویب برسد ، یادآوری می شود که در این مورد نیز مانند افزایش سرمایه از طریق صدور سهام جدید ، می توان مبالغ افزوده شده به مبلغ اسمی سهام را از محل سود تقسیم نشده یا یک دوم اندوخته قانونی شرکت ، پرداخت و به این ترتیب از به وجود آمدن تعهد پرداخت برای اعضا جلوگیری کرد.
نانویس نماند که افزایش سرمایه و همین طور کاهش آن ، ممکن است به طور اتفاقی باشد. در رابطه با این موضوع ذیلاَ بحث خواهد شد.
ب ) کاهش سرمایه
چنانچه بر اثر زیان های وارده ، حداقل نصف سرمایه شرکت تعاونی از میان برود ، با تصویب مجمع عمومی فوق العاده ،  باید سرمایه شرکت به مبلغ سرمایه موجود کاهش پیدا کند.
قابل یادآوری است که در این خصوص رعایت میزان حداقل سرمایه ، یعنی مبلغ یکصد میلیون ریال برای شرکت های تعاونی عام و ده میلیون ریال برای شرکت های تعاونی خاص ، الزامی است . بنابراین در صورتی که مبلغ سرمایه موجود به حداقل های فوق بالغ نباشد ، شرکت تعاونی باید منحل شود و یا از طریق افزایش سرمایه کسری آن تامین شود.

  • افزایش یا کاهش اتفاقی سرمایه

علاوه بر افزایش یا کاهش سرمایه به شرحی که گذشت ، ممکن است سرمایه شرکت به طور اتفاقی افزایش یا کاهش پیدا کند. این تغییر به طرق ذیل روی می دهد :
- هر گاه عضو شرکت تعاونی فوت کند ، وراث وی که واجد شرایط عضویت باشد ، عضو شرکت تعاونی شناخته می شود. حال در صورتی که وراث بیش از یک نفر باشد ، هر کدام از بقیه ، باید قیمت سهم یا سهام مربوط به عضویت خود را به شرکت تعاونی بپردازد که این امر موجب افزایش اتفاقی سرمایه شرکت خواهد شد.
- کاهش اتفاقی سرمایه شرکت تعاونی از جمله در مواردی پیش می آید که عضو شرکت فوت کند و قیمت سهام او به وارث یا وراث وی پرداخت شود و همچنین وقتی که عضوی استعفا دهد یا از شرکت اخراج گردد، در این موارد نیز پرداخت قیمت سهام عضو متوفی ، مستعفی یا اخراج شده ، موجب خواهد شد که سرمایه شرکت تعاونی به طور اتفاقی کاهش یابد.
هیات مدیره باید افزایش یا کاهش سرمایه در موارد اتفاقی و علت آن را ضمن گزارش های مالی و تسلیم ترازنامه ، به مجمع عمومی عادی اطلاع دهد.



:: بازدید از این مطلب : 57
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 فروردين 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

تاثیر مصرف قهوه بر تغییر رنگ کامپوزیت دندان

ثبات رنگ کامپوزیت دندان و ماندگاری آن‌ها بسیار حائز اهمیت است. ایمپلنت دندان در رشت زیرا استفاده مداوم از مواد غذایی، نوشیدنی‌‌های مختلف و دهانشویه‌ها در حفره دهان‌‌ می‌تواند موجب تغییر رنگ کامپوزیت‌ها شود. تغییر رنگ کامپوزیت‌ها مخصوصا در مورد کامپوزیت دندان‌‌های جلویی یکی از دغدغه‌‌های اصلی افرادی است که کامپوزیت انجام داده اند. اما در مورد تاثیر رنگ قهوه بر کامپوزیت دندان و میزان اثرگذاری آن هنوز اطلاعات کاملی وجود ندارد و نظرات مختلفی در این باره بیان شده است.

بعضی از متخصصین معتقد هستند که یون‌‌های رنگ قهوه‌‌ می‌توانند موجب تغییر رنگ کامپوزیت‌ها شوند. بر اساس نتایج به دست آمده در این رابطه دو عامل PH و وجود شکر در قهوه‌‌ می‌تواند در تغییر رنگ کامپوزیت‌ها نقش داشته باشد. به‌طوری‌که نسبت به سایر مواد غذایی خیلی بیشتر موجب تغییر رنگ کامپوزیت‌ها‌‌ می‌شود. 

به میزانی که PH محلول پایین‌تر باشد، بیشتر موجب تخریب سطحی کامپوزیت و جذب رنگدانه‌‌ می‌شود. علاوه بر این وجود دانه‌‌های شکر در قهوه نیز چسبندگی رنگدانه‌ها روی دندان را افزایش‌‌ می‌دهد.  به عبارتی شکر در هر نوع غذا و نوشیدنی رنگدانه دار دیگری نیز وجود داشته باشد فرآیند زرد شدن کامپوزیت‌ها را تسریع‌‌ می‌کند.

البته با استفاده از مسواک پس از نوشیدن قهوه‌‌ می‌توان تا حد زیادی مقدار این تغییر رنگ را کاهش داد. کامپوزیت‌ها نسبت به لمینت‌ها حساس‌تر هستند و بیشتر دچار تغییر رنگ‌‌ می‌شوند، ازاین‌رو به مراقبت و رعایت بهداشت دهان و دندان بیشتری نیاز دارند.

کامپوزیت دندان چه ویژگی‌هایی دارد؟

کامپوزت‌‌های جدید دارای دوام و ماندگاری بالاتری هستند و زیبایی بیشتری را به دندان‌ها‌‌ می‌بخشند. در واقع این کامپوزیت‌ها دارای انقباض کمتر، پولیش پذیری بهتر، ماندگاری و جذابیت بیشتری هستند. البته کامپوزیت‌ها معایبی مثل سایش و تغییر رنگ نیز دارند که‌‌ می‌توانند موجب شوند فرد به تعویض و یا ترمیم کامپوزیت‌ها نیاز پیدا کند. 

عوامل داخلی و خارجی مختلفی در تغییرات رنگ کامپوزیت‌ها نقش دارند. عوامل داخلی باعث ایجاد تغییر در ماده رزینی مثل تغییر ماتریکس رزینی و تغییر در سطح مشترک ماتریکس و فیلر‌‌ می‌شوند. عوامل خارجی نیز در تغییر خصوصیت رنگ کامپوزیت نقش دارند. از جمله این عوامل خارجی‌‌ می‌توان به کشیدن سیگار، رژیم غذایی نامناسب، بهداشت ضعیف دهان و دندان و همچنین جذب مواد رنگی توسط ماتریکس رزینی اشاره نمود. تاثیر قهوه بر رنگ کامپوزیت زیبایی نیز از جمله عوامل خارجی محسوب‌‌ می‌شود. 

دوام و ماندگاری رنگ کامپوزیت دندان‌ها

استفاده از مواد اولیه درجه یک و مرغوب برای کامپوزیت دندان‌ها نقش مهمی در ماندگاری رنگ و کیفیت نهایی آن‌ها دارد. درصورتی‌که از مواد اولیه بی‌کیفیت استفاده شود حتی اگر مراقبت‌ها به خوبی رعایت شود باز هم کامپوزیت‌ها دچار تغییر رنگ‌‌ می‌شوند. ازاین‌رو توصیه‌‌ می‌شود برای داشتن کامپوزیت‌های زیبا با دوام از با کیفیت‌ترین و مرغوب‌ترین مواد اولیه استفاده کنید. 

اگر چه رنگ کامپوزیت دندان دارای دوام و ماندگاری بالایی است. اما مدت زمان این ماندگاری با توجه به عواملی مانند استفاده از مواد غذایی رنگی مثل نوشابه، قهوه، چای و میوه‌‌های رنگی ، مصرف دخانیات در طولانی مدت‌‌ می‌تواند کاهش یابد و با رعایت این موارد‌‌ می‌توان ثبات رنگ کامپوزیت‌ها را بیشتر کرد. درصورتی‌که کامپوزیت دندان از نوع با کیفیت و با دوام باشد و دچار تغییر رنگ شود‌‌ می‌توان با پولیش کامپوزیت آن را برطرف نمود، زیرا به دلیل ساختار بی‌نظیر کامپوزیت رنگ نمی‌تواند به عمق آن نفوذ کند.

چه عواملی موجب رنگ پذیری کامپوزیت دندان‌‌ می‌شوند؟

به‌طورکلی در رنگ پذیری کامپوزیت دندان عوامل مختلفی نقش دارند که از جمله آن‌ها‌‌ می‌توان به موارد زیر اشاره نمود. 

  • نوع کامپوزیت

کیفیت کامپوزیت‌‌ می‌تواند از مهم‌ترین عوامل موثر در تغییر رنگ آن به مرور زمان باشد. کامپوزیت توسط برندهای مختلفی در جهان تولید‌‌ می‌شود، ازاین‌رو از نظر کیفیت ساخت و درصد موادی که در ساخت آن‌ها به کار رفته متفاوت هستند. در نتیجه پایین بودن کیفیت کامپوزیت موجب تغییر رنگ سریع آن خواهد شد. 

  • مهارت دندانپزشک

دقت و مهارت دندانپزشک در نصب کامپوزیت دندان نیز در تغییر رنگ آن تاثیر گذار است. درصورتی‌که نصب کامپوزیت یا پولیش ابتدایی آن به خوبی انجام نشده باشد کامپوزیت خیلی سریع‌تر در اثر عوامل داخلی و خارجی مختلف مانند نوشیدن چای و قوه دچار تغییر رنگ‌‌ می‌شود. 

  • رژیم غذایی نامناسب

رژیم غذایی فرد نیز نقش مهمی در تغییر رنگ کامپوزیت‌ها دارد. استفاده مکرر از مواد غذایی و خوراکی‌هایی که دارای رنگدانه‌‌های زیادی هستند نیز با گذشت زمان در تغییر رنگ و کدر شدن کامپوزیت‌ها نقش دارد. به همین دلیل معمولا دندانپزشکان توصیه‌‌ می‌کنند که مصرف نوشیدنی‌‌های و خوراکی‌‌های رنگی مانند چای و قهوه را تا حد امکان کاهش دهید و محدود کنید. 

  • برگشت لثه

معمولا با بالا رفتن سن برگشت خط لثه به سمت بیرون رخ‌‌ می‌دهد. این اتفاق ممکن است برای هر فردی رخ دهد. در چنین شرایطی مواد غذایی میان خط لثه و دندان‌ها باقی‌‌ می‌مانند و به مرور زمان موجب پوسیدگی دندان‌‌ می‌شوند. برگشت لثه در افرادی که کامپوزیت دندان انجام داده‌‌‌اند نیز موجب تغییر رنگ چسب کامپوزیت خواهد شد. البته خود کامپوزیت‌ها دچار تغییر رنگ نمی‌شوند بلکه چسب زیر آن‌ها تغییر رنگ خواهد داد. ازاین‌رو بهتر است که چکاپ‌‌های منظم داشته باشید تا این مسئله رخ ندهد. 

  • استعمال دخانیات

یکی از اصلی‌ترین علل تغییر رنگ کامپوزیت‌ها و زرد و بد رنگ شدن آن‌ها مصرف سیگار و دخانیات است. ازاین‌رو بهتر است که استعمال سیگار و سایر دخانیات را خیلی محدود کنید.

  • بهداشت دهان و دندان

درصورتی‌که افراد به بهداشت دهان و دندان خود توجه چندانی نداشته باشند و به‌طور مرتب از مسواک و نخ دندان استفاده نکنند احتمال بروز بیماری‌‌های دندان و لثه در آن‌ها افزایش‌‌ می‌یابد و تغییر رنگ کامپوزیت‌ها سریع‌تر رخ‌‌ می‌دهد. 

پیشگیری از تغییر رنگ کامپوزیت دندان در اثر مصرف قهوه

با توجه به تاثیر قهوه بر رنگ کامپوزیت زیبایی بهتر است که برای جلوگیری از این اتفاق مراقبت‌‌های لازم را انجام دهید. رعایت کامل بهداشت دهان و دندان‌‌ می‌تواند در تغییر رنگ کامپوزیت‌ها و افزایش طول آن‌ها خیلی موثر باشد. 

درصورتی‌که از خوراکی‌‌های و نوشیدنی‌‌های رنگی استفاده‌‌ می‌کنید بهتر است که گاهی اوقات از خمیردندان‌هایی که دارای خاصیت سایندگی هستند مصرف کنید. البته نباید بیشتر از ۲ بار در هفته استفاده شوند. توجه داشته باشید جلوگیری از تغییر رنگ کامپوزیت‌ها به معنی قطع کامل استفاده از قهوه و سایر مواد غذایی رنگی نیست، بلکه مسئله مهم رعایت منظم بهداشت دهان و دندان و مسواک و نخ دندان زدن حداقل دو بار در روز است. همچنین توصیه‌‌ می‌شوند هنگام میل کردن نوشیدنی‌‌های رنگی حتما از نی استفاده کنید.

در نهایت پیشنهاد‌‌ می‌کنیم که هر شش ماه یکبار جهت چکاپ و اطمینان از سلامت و تغییر رنگ کامپوزیت‌ها به دندانپزشک مراجعه کنید.

پس از تغییر رنگ کامپوزیت دندان به دلیل مصرف قهوه چکار کنیم؟

اگر پس از مدتی در رنگ کامپوزیت‌‌های خود تغییری احساس کردید حتما به کلینیک دندانپزشکی مراجعه نمایید تا دندانپزشک علت تغییر رنگ را تشخیص دهد و برای رفع آن اقدامات درمانی لازم را انجام دهد. با تشخیص علل تغییر رنگ کامپوزیت دندان‌‌ می‌توان به راحتی این مشکل را حل نمود. 

در اکثر موارد‌‌ می‌توان تغییر رنگ به وجود آمده را با پالیش کردن دندان برطرف نمود. اما گاهی اوقات شدت تغییر رنگ ایجاد شده در کامپوزیت خیلی زیاد است که پولیش نمی‌تواند پاسخگو باشد. ازاین‌رو ممکن است که دندانپزشک تصمیم بگیرد روش‌‌های تخصصی‌تری را انتخاب کند. در برخی مواد نیز دندانپزشک تعویض کامپوزیت‌ها را به بیمار پیشنهاد‌‌ می‌دهد.



:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 13 فروردين 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

در مقاله های قبل در رابطه با مجامع عمومی شرکت های سهامی به عنوان عالی ترین رکن اداره شرکت ها نکات اصلی مورد اشاره قرار گرفت. پلمپ دفاتر در این قسمت، هیات مدیره شرکت های سهامی به عنوان دومین رکن مهم اداره این نوع از شرکت های تجاری مورد توجه قرار خواهد گرفت.شایان ذکر است شما عزیزان ، در صورت نیاز به هر گونه مشاوره در این رابطه می توانید با همکاران ما در ثبت شرکت فکر برتر تماس حاصل نمایید. همکاران ما در این مرکز، با سال ها تجربه درخشان ، آماده ی خدمت رسانی به شما عزیزان می باشند.

1. شرایط انتخاب عضو هیات مدیره
طبق ماده 111 قانون اصلاح قانون تجارت افرادی که نمی توانند سمت عضویت در هیات مدیره را بپذیرند عبارتند از :
1- محجورین و کسانی که حکم ورشکستگی آن ها صادر شده است.
2- کسانی که به علت ارتکاب جنایت با یکی از جنحه های ذیل به موجب حکم قطعی از حقوق اجتماعی کلاَ یا بعضاَ محروم شده باشند در مدت محرومیت :
" سرقت – خیانت در امانت – کلاهبرداری – جنحه هایی که به موجب قانون در حکم خیانت در امانت کلاهبرداری شناخته شده است – اختلاس- تدلیس- تصرف غیر قانونی در اموال " .
2. مرجع انتخاب هیات مدیره
1- مجمع عمومی موسس
2- مجمع عمومی عادی
ماده 107 قانون اصلاحیه قانون تجارت علی رغم ظاهر کوتاه آن ، مقررات متعدد و مهمی را در رابطه با هیات مدیره وضع کرده است، که عبارتند از :
الف – لزوم انتخاب اعضای هیات مدیره از بین صاحبان سهام همان شرکت.
ب- قابلیت عزل اعضای هیات مدیره ، به عبارت دیگر، اساسنامه شرکت ها و یا تصمیمات مجمع عمومی شرکت ها نمی تواند اعضای هیات مدیره را غیرقابل عزل نماید.
ج- تعیین نصاب حداقل پنج نفر برای اعتبار هیات مدیره شرکت های سهامی عام . به عبارت دیگر ، قانون تجارت نصابی برای شرکت های سهامی خاص تعیین نکرده است.
طبق قانون تجارت ، اعضای هیات مدیره شرکت های سهامی که بعضاَ در این قانون از آن ها با عنوان ( مدیران شرکت ) نامبرده شده است ، در آغاز فعالیت شرکت توسط مجمع عمومی موسس و در مراحل بعدی توسط مجمع عمومی عادی انتخاب می شوند.
دوره خدمت اعضای هیات مدیره در اساسنامه شرکت تعیین می شود، لیکن طبق قانون این مدت نباید بیشتر از دو سال باشد. لیکن انتخاب مجدد اعضای هیات مدیره بعد از اتمام این دوره دو ساله بلامانع است.
همچنین به موجب ماده 211 اصلاحیه قانون تجارت ، " به محض انتصاب مدیران تصفیه برای شرکت ، دوره خدمت اعضای هیات مدیره خاتمه خواهد یافت ".
در مورد نحوه تعیین مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره از اداره کل حقوقی و تدوین قوانین قوه قضائیه استعلام گردیده که سوال و پاسخ به شرح ذیل می باشد :
سوال – آیا ذکر این ماده در اساسنامه شرکت که تعیین مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره از اختیارات مجمع عمومی خارج و در اختیار رئیس مجمع عمومی باشد منطبق با قانون تجارت است یا خیر؟
نظریه شماره  292/7- 25/1/1376
نظریه اداره کل حقوقی و تدوین قوانین قوه قضائیه
تعیین هیئت مدیره از صلاحیت های مجمع عمومی عادی است و مطابق مادتین 119 و 124 قانون تجارت مصوب سال 1374 هیات مدیره در اولین جلسه خود از بین اعضاء هیات ، رئیس، نائب رئیس و مدیر عامل را باید انتخاب کند، قسمت اخیر ماده 119 این قانون صراحت دارد که هر ترتیبی خلاف این ماده در اساسنامه مقرر شود کان لم یکن است.
3. اختیارات هیات مدیره
مهم ترین موضوع بعد از انتخاب هیات مدیره هر شرکت، حدود اختیارات آن است. ماده 118 اصلاحیه قانون تجارت ، برای رفع مشکلات ناشی از این موضوع بحث انگیز به صورت صریح و روشن مقرر می دارد :
" جز درباره موضوعاتی که موجب مقررات این قانون اخذ تصمیم و اقدام درباره آن ها در صلاحیت خاص مجامع عمومی است ، مدیران شرکت ، دارای کلیه اختیارات لازم برای اداره امور شرکت می باشند، مشروط به آنکه تصمیمات و اقدامات آن ها در حدود موضوع شرکت باشد. "
محدود کردن اختیارات مدیران در اساسنامه یا به موجب تصمیمات مجامع عمومی فقط از لحاظ روابط بین مدیران و صاحبان سهام معتبر بوده و در مقابل اشخاص ثالث باطل و کان لم یکن است."
این ماده برای حفظ نظم و امنیت در نظام تجاری کشور، قاعده حقوقی جالبی را وضع کرده است. به این ترتیب که مسئولیت هیات مدیره را در دو حالت متصور شده است :
اول – رابطه هیات مدیره شرکت با اشخاص خارج از شرکت که در این حالت مسئولیت و اختیارات هیات مدیره به صورت عام در نظر گرفته شده است. مگر در موارد بسیار مهمی که در قانون تجارت این مسئولیت ها و اختیارات به مجامع عمومی تفویض شده است. لذا این مسئولیت و اختیارات به راحتی برای کلیه اشخاص ذی نفع قابل تشخیص است، و نوعی وحدت رویه در نظام حقوقی تجارت کشور در این رابطه وجود دارد.
دوم- رابطه بین هیات مدیره و صاحبان شرکت است که این یک رابطه داخلی بوده و حدود مسئولیت ها و اختیارات هیات مدیره را اساسنامه شرکت و یا مصوبات مجامع عمومی آن تعیین خواهد کرد.
لذا، چنانچه هیات مدیره یک شرکت سهامی برخلاف اساسنامه و یا تصمیمات مجامع عمومی شرکت، قراردادی را منعقد سازد قرارداد مزبور از لحاظ رابطه خارجی شرکت برای طرف قرارداد معتبر خواهد بود، ولی از لحاظ رابطه داخلی هیات مدیره در مقابل صاحبان سهام مسئول خواهد بود.
در تاکید بر اصل صحت اقدامات هیات مدیره در قبال اشخاص ثالث، ماده 135 اصلاحیه قانون تجارت مقر می دارد :
" کلیه اعمال و اقدامات مدیران و مدیران عامل شرکت در مقابل اشخاص ثالث نافذ و معتبر است، و نمی توان به عذر عدم اجرای تشریفات مربوط به طرز انتخاب آن ها اعمال و اقدامات آنان را غیر معتبر دانست. "
در مقابل اصل صحت اقدامات حقوقی و معاملات شرکت توسط هیات مدیره و مدیر عامل، یک استثنای کلی در قانون تجارت پیش بینی شده است.
مواد 129 لغایت 133 اصلاحیه قانون تجارت، به منظور حفظ حقوق کلیه صاحبان شرکت در مقابل هر گونه تبانی احتمالی، و به عنوان یک اقدام پیشگیری کننده ، معاملات اعضای هیات مدیره و مدیر عامل به عنوان طرف قرارداد با شرکت ( به طور مستقیم و یا حتی غیر مستقیم) را منوط به اطلاع به بازرس شرکت و تصویب در مجمع عمومی شرکت کرده است.
اگر چه عبارت ( غیرمستقیم) در قانون تجارت تعریف نشده است، و تشخیص آن به دادگاه محول شده است، لیکن به نظر می رسد منظور از این عبارت معاملات اعضای هیات مدیره و مدیر عامل، به نام بستگان درجه اول و یا به نام شرکتی که سهامدار عمده آن محسوب می شوند باشد.
در ماده 133 اصلاحیه قانون تجارت ، قاعده مهم منع رقابت با شرکت توسط اعضای هیات مدیره و مدیر عامل پیش بینی شده است.
در این ماده ، فعالیت اعضای هیات مدیره و مدیر عامل در فعالیت های تجاری مشابه با فعالیت شرکت ممنوع اعلام گردیده است.
قانون تجارت به عنوان ضمانت اجرایی این ماده دو شیوه حقوقی و جزایی پیش بینی کرده است، از جنبه حقوقی، در همان ماده چنانچه اشخاص مزبور از مقررات این ماده تخلف کنند، مسئول جبران ضرر وارده به شرکت اعم از خسارت مستقیم و یا عدم النفع خواهند بود.
از جنبه جزایی نیز، ماده 257 اصلاحیه قانون تجارت، مجازات حبس از یک سال تا سه سال را برای نامبردگان در صورت ارتکاب جرایم ذیل پیش بینی کرده است.
الف – رییس اعضای هیات مدیره و مدیر عامل شرکت که اموال یا اعتبارات شرکت را برخلاف منافع شرکت برای مقاصد شخصی یا برای شرکت یا موسسه دیگری که خود به طور مستقیم یا غیر مستقیم در آن ذی نفع باشند، مورد استفاده قرار دهند.
ب- رییس و اعضای هیات مدیره و مدیرعامل شرکت که با سوء نیت از اختیارات خود برخلاف منافع شرکت برای مقاصد شخصی یا به خاطر شرکت یا موسسه دیگری که خود به طور مستقیم یا غیرمستقیم در آن ذی نفع می باشند، استفاده کنند.
4. مسئولیت های هیات مدیره
قانون تجارت در مقابل اختیارات گسترده ای که به هیات مدیره تفویض کرده است، مسئولیت های مهمی نیز برای اداره شرکت برای آن ها در نظر گرفته است، که به برخی از آن ها اشاره می شود.
طبق ماده 137 اصلاحیه قانون تجارت هیات مدیره باید حداقل هر شش ماه یک بار خلاصه صورت دارایی و قروض شرکت را تنظیم و به بازرس شرکت تسلیم نماید. همچنین طبق ماده 137 اصلاحیه قانون تجارت، هیات مدیره باید بعد از انقضای سال مالی شرکت، مجمع عمومی سالیانه شرکت را برای تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان دعوت کند.
در ماده 257 اصلاحیه قانون تجارت، ضمانت اجرایی جزایی حبس از یک سال تا سه سال برای ارتکاب جرایم ذیل پیش بینی شده است:
الف- رئیس و اعضای هیات مدیره و مدیر عامل شرکت که بدون صورت دارایی و ترازنامه یا به استناد صورت دارایی و ترازنامه مزور منافع موهومی را بین صاحبان سهام تقسیم کرده باشند.
ب- رییس یا اعضای هیات مدیره و مدیر عامل شرکت که ترازنامه غیرواقع به منظور پنهان داشتن وضعیت واقعی شرکت به صاحبان سهام ارائه یا منتشر کرده باشند.
همچنین طبق ماده 140 اصلاحیه قانون تجارت، هیات مدیره مکلف است هر سال یک بیستم از سود خالص شرکت را به عنوان اندوخته قانونی موضوع نماید.
مادامی که اندوخته قانونی شرکت به یک دهم سرمایه شرکت نرسیده باشد، این تخصص الزامی است و بعدی از رسیدن به این نصاب اختیاری خواهد بود.
از دیگر وظایف مهم هیات مدیره، دعوت فوری مجمع عمومی فوق العاده در صورت ورود زیان حداقل معادل نصف سرمایه شرکت است. طبق ماده 141 اصلاحیه قانون تجارت مجمع عمومی مزبور در مورد انحلال یا کاهش سرمایه شرکت تصمیم خواهد گرفت.
ماده مزبور به عنوان ضمانت اجرایی انجام این تکلیف توسط هیات مدیره ، به هر ذی نفعی حق داده است که در صورت عدم انجام این تکلیف توسط هیات مدیره، راساَ تقاضای انحلال شرکت را از دادگاه به عمل آورد.
مطالبه بخش پرداخت نشده از مبلغ اسمی سهام شرکت در مهلت مقرر در قانون تجارت از دیگر وظایف هیات مدیره است.
طبق ماده 246 اصلاحیه قانون تجارت، چنانچه هیات مدیره این وظیفه را انجام ندهد و دو ماه قبل از پایان مهلت مزبور مجمع عمومی فوق العاده شرکت را برای تقلیل سرمایه شرکت دعوت نکند، به مجازات حبس دو ماه تا شش ماه یا به جزای نقدی از سی هزار ریال تا سیصد هزار ریال یا به هر دو محکوم خواهند شد.
نقش بازرسان در اداره سالم شرکت بسیار حیاتی است. به همین منظور قانون تجارت ضمانت اجراهای قوی برای حضور و نظارت بازرسان پیش بینی کرده است. در همین راستا، هیات مدیره شرکت نقش موثری برای این حضور و نظارت موثر بازرسان به عهده دارد.
به همین منظور، ماده 259 اصلاحیه قانون تجارت مجازات حبس دو ماه تا شش ماه یا جزای نقدی بیست هزار ریال تا دویست هزار ریال یا هر دو مجازات را برای اعضای هیات مدیره ای که عامداَ مجمع عمومی صاحبان سهام را برای انتخاب بازرسان شرکت دعوت نکند و یا بازرسان شرکت را به مجامع عمومی صاحبان سهام دعوت نکنند، پیش بینی کرده است.
ماده 260 اصلاحیه قانون تجارت، به طور عام وظایف و مسئولیت های هیات مدیره در قبال بازرسان شرکت را به شرح ذیل بیان داشته است :
" رئیس و اعضای هیات مدیره و مدیر عامل که عامداَ مانع یا مخل انجام وظایف بازرسان شرکت بشوند یا اسناد و مدارکی که برای انجام وظایف آن ها لازم است در اختیار بازرسان قرار ندهند، به حبس تادیبی از سه ماه تا دو سال یا به جزای نقدی از بیست هزار ریال تا دویست هزار ریال یا به هر دو مجازات محکوم خواهند شد".
به غیر از مسئولیت های فوق، اصلاحیه قانون تجارت موارد دیگری از مسئولیت های هیات مدیره که واجد مسئولیت کیفری نیز می باشد، ماده 261 اصلاحیه قانون تجارت نیز برای اعضای هیات مدیره یا مدیر عامل هر شرکت سهامی که قبل از به ثبت رسیدن افزایش سرمایه یا در صورتی که ثبت افزایش سرمایه مزورانه یا بدون رعایت تشریفات لازم صورت گرفته باشد، سهام یا قطعات سهام جدید صادر و منتشر کند به جزای نقدی از ده هزار تا یکصد هزار ریال مجاز است تعیین کرده است. و در صورتی که قبل از پرداخت کل مبلغ اسمی سهام سابق مبادرت به صدور و انتشار سهام جدید یا قطعات سهام جدید بنماید حبس از دو ماه تا شش ماه و جزای نقدی از بیست هزار تا دویست هزار ریال مجازات در نظر گرفته است. مواد 262، 263، 264،265 اصلاحیه قانون تجارت مجازات هایی برای اقدامات مشابه توسط هیات مدیره پیش بینی شده است.
صرف نظر از موارد متعددی که در قانون تجارت به عنوان مسئولیت های هیات مدیره بین شده است، رعایت دو قاعده مهم کلی که بیانگر حدود مسئولیت های هیات مدیره، کلیه سهامداران و کلیه اشخاص ذی نفع خارج از شرکت ضروری است.
ماده 142 اصلاحیه قانون تجارت در بیان مسئولیت کلی هیات مدیره مقرر می دارد :
" مدیران و مدیر عامل شرکت در مقابل شرکت و اشخاص ثالث نسبت به تخلف از مقررات قانون یا اساسنامه شرکت و یا مصوبات مجمع عمومی بر حسب مورد منفرداَ یا مشترکاَ مسئول می باشند و دادگاه حدود مسئولیت هر یک را برای جبران خسارت تعین خواهد نمود".
لذا مسئولیت هیات مدیره و مدیرعامل به رعایت مقررات ذیل می باشد :
الف- قوانین ذیربط
ب- اساسنامه شرکت
ج- مصوبات مجمع عمومی
مسئولیت های فوق به دو صورت ذیل خواهد بود:
الف- منفرداَ
ب- مشترکاَ
5- حق الزحمه هیات مدیره
در شرکت های سهامی دو نوع عضویت در هیات مدیره وجود دارد : عضو موظف و عضو غیرموظف.
عضو موظف، فردی است که ضمن عضویت در هیات مدیره، در همان شرکت یک سمت رسمی را به طور تمام وقت در تصدی داشته باشد. از جمله مدیر عامل، مدیر مالی، مدیر امور حقوقی و قراردادها و غیره.
غالباَ در مورد این افراد از عناوینی همچون ( مدیر عامل و عضو هیات مدیره) ، ( مدیر مالی و عضو هیات مدیره ) و غیره در مکاتبات رسمی استفاده می شود.
این گونه افراد در واقع مستخدم شرکت بوده و طبق قرارداد همکاری تمام وقت حقوق و مزایا دریافت می دارند.
ب- عضو غیر موظف
اعضایی که فقط در هیات مدیره شرکت حضور داشته و صرفاَ در جلسات آن شرکت می کنند، عضو غیرموظف نامیده می شوند.
در مورد این افراد طبق ماده 134 اصلاحیه قانون تجارت، صرفاَ باید متناسب با میزان جلساتی از هیات مدیره که در آن شرکت می کنند، حق الزحمه پرداخت شود. این مبلغ را مجمع عمومی به طور ثابت برای کلیه اعضاء غیرموظف بطور یکسان تعیین و چک پرداخت خواهد کرد.
در ماده 134 اصلاحیه قانون تجارت تاکید گردیده : " اعضاء غیرموظف هیات مدیره حق ندارند به جز آنچه در این ماده پیش بینی شده است در قبال سمت مدیریت خود به طور مستمر و یا غیر مستمر بابت حقوق یا پاداش یا حق الزحمه وجهی از شرکت دریافت کنند."
6- پاداش هیات مدیره
قانون تجارت با توجه به مسئولیت هایی که اعضاء هیات مدیره به عهده دارند و به منظور ایجاد انگیزه در توسعه فعالیت های سود ده شرکت، به غیر از حق الزحمه هایی که برای اعضای موظف و غیرموظف پیش بینی کرده، پاداش سالیانه ای نیز برای آن ها در نظر گرفته است.
طبق ماده 134 اصلاحیه قانون تجارت : " همچنین در صورتی که در اساسنامه پیش بینی شده باشد مجمع عمومی می تواند تصویب کند که نسبت معینی از سود خالص سالانه شرکت به عنوان پاداش به اعضاء هیات مدیره تخصیص داده شود . "
از این حکم قانون چند موضوع استنباط می گردد:
الف- پرداخت پاداش به هیات مدیره باید در اساسنامه شرکت پیش بینی شده باشد.
ب- به فرض پیش بینی در اساسنامه، پرداخت آن اختیاری است و مجمع می تواند این مبلغ را پرداخت کند و الزامی ندارد.
ج- پاداش هیات مدیره به کلیه اعضاء اعم از موظف یا غیرموظف تعلق می گیرد.
قانون تجارت میزان پاداش های هیات مدیره را به تشخیص مجمع عمومی قرار داده است ولی سقفی برای این گونه پاداش در نظر نگرفته است.
طبق ماده 241 اصلاحیه قانون تجارت این سقف عبارت است از :
الف- شرکت های سهامی عام : 5 درصد از سود خالص همان سال مالی
ب- شرکت های سهامی خاص: 10 درصد از سود خالص همان سال مالی



:: بازدید از این مطلب : 55
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 13 فروردين 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

چگونه با علائم احتمالی پس از عصب کشی دندان کودک مقابله کنیم؟

مانند هر روش و درمان دیگری، پس از عصب کشی به یک دوره بهبودی نیاز داریم. خوشبختانه، از آنجایی که عصب کشی مانند پر کردن دندان کم تهاجمی و ساده است،ایمپلنت اقساطی در رشت  روند بهبودی کودک شما سریع خواهد بود. با این حال، در صورت بروز مشکل باید چه اقداماتی را انجام داد. در ادامه با این موارد آشنا‌می شوید. 

درد پس از عصب کشی دندان کودک

ممکن است کودک شما بعد از عصب کشی دچار درد یا ناراحتی شود. خوشبختانه، اکثر کودکانی که تحت درمان عصب کشی قرار‌می‌گیرند،‌می‌توانند با مصرف مسکن‌های بدون نسخه که مخصوص کودکان طراحی شده است، علائم خود را تسکین دهند. حتماً دارو را دقیقاً طبق دستورالعمل استفاده کنید. اگر سوالی در مورد مصرف بهترین داروها برای فرزندتان دارید، حتما از دندانپزشک متخصص کودکتان بپرسید.

علائم عفونت پس از عصب کشی

اگر کودک شما تب، تورم یا درد شدید را تجربه‌می‌کند، در لثه‌هایش یک پاکت پر از چرک ایجاد شده و همه اینها نشانه‌های عفونت است. تنها راه درمان مناسب عفونت دندان این است که فوراً به دندانپزشک کودک مراجعه کنید.

مسواک زدن 

از آنجایی که عصب کشی دندان کودک نیازی به بخیه یا برش ندارد، لازم نیست در هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن زیاد مراقب باشید. کودک شما‌می تواند به مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دندان به طور معمول ادامه دهد. رعایت بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است. کودک شما باید دو بار در روز مسواک بزند و روزانه نخ دندان بکشد تا لبخند سالم تری بعد از عصب کشی داشته باشد.

اجتناب از خوردن غذا‌های سر و گرم

اجتناب از خوردن غذا‌های سرد و گرم در مراقبت بعد از عصب کشی دندان کودک اهمیت زیادی دارد. به دلیل آنکه عصب دندان از بین رفته ممکن است دندان کمی حساس شود. برای جلوگیری از درد و تیر کشیدن دندان، از غذا‌ها سرد و گرم استفاده نشود تا دندان چند روز استراحت کرده و به سرعت بهبود یابد. 

غذا‌های نرم بخورید

چه بزرگسال باشید و چه کودک، بعد از عصب کشی بهتر است از غذا‌های نرم استفاده کنید. با دندانی که تازه عصب کشی کرده اید غذا نجوید. تا زمانی که بی حسی به طور کامل از بین نرفته است غذا نخورید زیرا ممکن است فشار زیادی به دندان آورده و دچار ترک و شکستگی شود. سوپ، پوره سیب زمینی، سیر برنج، موز، کیک و هر غذایی که نیاز به جویدن ندارد به کودک خود بدهید. 

کیسه یخ برای کاهش درد و تورم

اگر کودک دچار درد و تورم شد حتما از کیسه یخ استفاده کنید. اگر کیسه مخصوص یخ در منزل نداشتید، تکه ای یخ را در پلاستیک فریزر بریزید و روی صورت کودک خود بگذارید.

عصب کشی دندان کودکان چیست؟

اگر دندان شیری کودک شما دچار پوسیدگی، عفونت یا ضربه شدید شود، احتمالا به پالپ دندان آسیب‌می زند. درد، پوسیدگی قابل مشاهده، تیره شدن‌مینای دندان، حساسیت، قرمزی، چرک یا جوش روی لثه‌می تواند از علائم آسیب یا عفونت پالپ باشد و باید بلافاصله توسط دندانپزشک بررسی شود.

پالپ بافت زنده و حاوی اعصاب و عروق خونی است. پالپ در اتاقک پالپ قرار دارد. عفونت و التهاب در پالپ دندان‌می تواند باعث از دست دادن زودرس دندان شود. عفونت‌می تواند به لثه و استخوان اطراف سرایت کند. در برخی موارد، رشد دندان دائمی در زیر دندان شیری آسیب دیده مختل‌می شود.

با درمان سریع ریشه،‌می توان یک دندان شیری را نجات داد. پالپوتومی و پالپکتومی رایج ترین روش‌هایی هستند که برای درمان آسیب‌های پالپ استفاده‌می شوند:

  • پالپوتومی

روش پالپوتومی که کانال ریشه کودک نیز نامیده‌می‌شود، زمانی توصیه‌می‌شود که پالپ داخل یا نزدیک تاج دندان تحت تأثیر پوسیدگی، عفونت یا ضربه قرار گرفته باشد در حالی که پالپ ریشه سالم است. پس از بی حس کردن ناحیه، پالپ ملتهب یا عفونی داخل تاج دندان برداشته‌می شود و کانال‌های ریشه دست نخورده باقی‌می مانند. پالپ سالم باقی مانده با یک ماده مخصوص برای محافظت و کمک به بهبود دندان پوشیده‌می شود.

  • پالپکتومی

هنگامی که التهاب یا عفونت پالپ به کانال‌های ریشه و همچنین اتاقک پالپ گسترش یابد، روش سنتی عصب کشی اغلب بهترین گزینه است. پس از بی حس کردن ناحیه اطراف دندان، تمام بافت پالپ از داخل تاج و ریشه جدا‌می شود. سپس محفظه پالپ و کانال‌های ریشه تمیز، ضدعفونی، شکل داده و پر‌می شوند.

  • روکش‌ها

روکش معمولاً پس از عصب کشی روی دندان قرار‌می گیرد. هنگامی که دندان شیری با پالپوتومی یا پالپکتومی درمان‌می شود، دندان شکننده تر و مستعد شکستگی‌می شود. یک روکش تمام سطح قابل مشاهده دندان را‌می پوشاند و از آن در برابر آسیب بیشتر محافظت‌می کند. روکش‌های سرامیکی برای دندان‌های کودکان به‌ویژه دندان‌های آسیاب استفاده‌می‌شوند.

معایب از دست دادن زودهنگام دندان شیری

حتی اگر دندان‌های شیری با دندان‌های بالغ جایگزین شوند، از دست دادن زودرس دندان شیری‌می تواند اثرات کوتاه مدت و بلندمدت بر سلامت کودک داشته باشد:

  • دندان شکسته، پوسیده یا عفونی‌می تواند بسیار دردناک باشد.
  • مجموعه ای از دندان‌های شیری سالم به کودک کمک‌می کند تا عادات مناسب جویدن و غذا خوردن را ایجاد کند. دندان شیری به تلفظ و رشد گفتار کمک زیادی‌می کند. 
  • هر دندان شیری به عنوان یک نگهدارنده برای دندان بالغ عمل‌می کند که جایگزین آن‌می شود. اگر یک دندان شیری خیلی زود از دست برود، دندان‌های شیری باقی‌مانده‌می‌توانند از جای خود خارج شده و تراز دندان‌های دائمی را مختل کنند.
  • از دست دادن دندان‌ها‌می تواند اعتماد به نفس را تحت تاثیر قرار دهد.

آماده کردن کودک برای عصب کشی دندان

همانطور که‌می دانید، اکثر افسانه‌هایی که ممکن است در مورد درمان ریشه دندان کودک شنیده باشید، درست و واقعی نیستند. در واقع، این روش معمولاً ناراحتی کمی ایجاد‌می کند، اما در تسکین دندان درد کودکان کاملاً موثر است. دندانپزشکان اطفال‌می توانند از گزینه بیهوشی برای جلوگیری از احساس درد استفاده کنند. همچنین این متخصصان در آرام کردن ترس جوانان با تجربه و دوره دیده هستند.

درک‌می کنیم که کمی در مورد عصب کشی دندان کودکتان عصبی باشید اما اگر اجازه ندهید فرزندتان اضطراب شما را متوجه شود به کودک و دندانپزشک کمک زیادی کرده اید. کودک را نوازش کنید و با آرامی با او در مورد آنچه قرار است اتفاق بیفتد صحبت کنید این کار به کاهش استرس کودک کمک زیادی‌می کند. 

لزوم عصب کشی دندان کودک 

عصب کشی زمانی مورد نیاز است که دندان آسیب دیده یا عفونی شده باشد. پوسیدگی و آسیب‌می تواند باعث ساییدگی و حتی افتادن دندان در طول زمان شود. هنگامی که ترک یا عفونت به پالپ (بافت نرم داخل دندان) برسد،‌می تواند باعث درد شدید و تورم شود. برای درمان، پالپ آسیب دیده یا عفونی را از دندان خارج‌می کنند. این کار درد را تسکین داده و دندان را التیام‌می بخشد.

عصب کشی دندان کودکان روشی ایمن است؟

عصب کشی روشی بی خطر برای کودکان و بزرگسالان است. این فرآیند نسبتاً ساده است و تنها زمان کوتاهی برای تکمیل آن نیاز دارید. علاوه بر این، در طول فرایند عصب کشی از بی حسی موضعی استفاده‌می شود، بنابراین کودک شما هیچ دردی احساس نخواهد کرد.

عفونت مجدد دندان عصب کشی شده کودک 

اگرچه ابتلا به عفونت پس از درمان ریشه رایج نیست، اما این احتمال وجود دارد. عفونت‌ها‌می‌توانند ناشی از ورود باکتری‌ها به دندان و بافت نرم در طول درمان، سوراخ شدن خفیف بافت نرم دندان و یا درمان ناکافی کانال ریشه باشند. 

درمان ریشه برای کودکان چقدر طول‌می کشد؟

مدت زمان عصب کشی دندان در کودکان بسته به شرایط فردی متفاوت است. به طور کلی، این روش‌می تواند از ۳۰ دقیقه تا یک ساعت یا بیشتر طول بکشد. دندانپزشک‌می تواند بر اساس موقعیت خاص فرزندتان، بازه زمانی مشخص تری به شما بدهد.

عوارض عصب کشی دندان در کودکان 

عصب کشی به طور کلی یک روش ایمن و موثر است، اما مانند هر درمان پزشکی، همیشه خطرات و عوارض احتمالی وجود دارد. شایع ترین عوارض مرتبط با درمان ریشه در کودکان شامل درد، تورم و عفونت است. با این حال، این عوارض نادر هستند و دندانپزشک اقداماتی را برای به حداقل رساندن عوارض انجام‌می دهد.



:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 فروردين 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

انواع شرکت ها را می توان به دو دسته شرکت های مدنی و شرکت های تجاری تقسیم نمود که ذیلاَ به بررسی هر یک می پردازیم :

  • شرکت های مدنی

در ماده 571 ق. م آمده است شرکت عبارت است از اجتماع حقوق مالکین متعدد در شی ء واحد به نحو اشاعه . ثبت شرکت ( مالکین متعدد) این معنا را می رساند که تعداد شرکا حداقل باید 2 نفر باشد و ماده 590 ق. م نیز تاییدی بر این ادعا می باشد. این تعریف ناظر بر اشاعه اموال بین چند نفر می باشد. اثری که به وسیله عقد بیع ، هبه ، صلح و حتی وصیت می تواند ایجاد شود. همچنین شرکای شرکت به جای پیدا کردن حقوق در شی ء واحد ممکن است مشترکاَ در کلیه دارایی و اموال و درآمد و ... دارای حقوق و مزایایی شوند.
شرکت های مدنی به دو دسته شرکت های اجباری و اختیاری تقسیم می گردند.
الف- شرکت های اختیاری
در ماده 573 ق. م آمده است : شرکت اختیاری یا در نتیجه عقدی از عقود حاصل می شود یا در نتیجه عمل شرکا از قبیل مزج اختیاری یا قبول مالی مشاعاَ در ازاء عمل چند نفر و نحو اینها افراد در شرکت های اختیاری، به میل و اراده خود سرمایه ای فراهم نموده و در موضوع معینی به کار انداخته و در سود و زیان آن شریک می شوند.
به نظر می رسد ماده فوق وجود شرکت اختیاری را به سه صورت پیش بینی کرده : نتیجه عقد، امتزاج اختیاری و یا قبول مالی( مثلاَ چند نفر یک خودرو از کسی قبول کنند تا در ازاء آن امور مربوط به ساختمان منزل او را انجام دهند ).
ب- شرکت قهری یا اجباری
در ماده 574 ق. م آمده است : شرکت قهری اجتماع حقوق مالکین است که در نتیجه امتزاج یا ارث حاصل می شود. در تشکیل شرکت اراده افراد دخالتی ندارد و مطابق این ماده از دو طریق ایجاد می گردد: اول امتزاج قهری، مثلاَ چند تن برنج مربوط به چند نفر به وسیله ثالثی بدون رضایت مالکین با هم قاطی شود و دوم به صورت ارث که بعد از فوت مورث برای وارثین نسبت به ماترک ایجاد می گردد.

  • شرکت تجاری

برخلاف قانون مدنی در قانون تجارت تعریفی از شرکت های تجاری به عمل نیامده و تنها انواع آن مشخص گردیده است. از روح قانون تجارت چنین استنباط می گردد که چون این مشارکت براساس قرارداد فی ما بین شرکایی که حداقل دو نفر می باشند به وجود می آید نوعی عقد است و طبق ماده 190 ق. م باید تمام شرایطی که برای صحت عقد لازم است را دارا باشد. یکی از حقوق دانان در تعریف شرکت های تجاری آن را اجتماع دو یا چند شخص حقیقی یا حقوقی به منظور انجام عملیات تجاری و کسب سود را تعریف می کند.

  • انواع شرکت های تجاری

انواع شرکت های تجاری را که در قانون تجارت آمده است در مورد هریک جداگانه مبحثی آورده شده اما از لحاظ ماهیت می توان شرکت های تجاری را به شرکت های سرمایه ، شخص، مختلط و کمیتی تقسیم نمود.
انواع شرکت های تجاری از لحاظ ماهوی یا مسئولیت اعضاء :
الف : شرکت های سرمایه
در این شرکت ها شخصیت شرکا اهمیتی ندارد و شرکا فقط تا میزان سرمایه ای که در شرکت گذاشته اند مسئولیت تعهدات شرکت می باشند. چون هدف در آن ها بدون توجه به شخص شرکا جمع آوری سرمایه است به سهولت قابل نقل و انتقال است.
این شرکت ها مکلفند در کلیه سربرگ ها و مکاتبات خود، میزان سرمایه شرکت را قید نمایند تا طرف معامله با آن ها از آن آگاه باشد. شرکت های سهامی و با مسئولیت محدود از این نوع شرکت ها هستند.
ب: شرکت های شخص
در این نوع شرکت ها شخصیت شریک اهمیت بسیار داشته و اعتبار شرکت بستگی به اعتبار آن ها دارد . مانند شرکت های تضامنی و نسبی
شرکا در شرکت تضامنی مسئول پرداخت کلیه تعهدات شرکت می باشند و تعهدات آن ها محدود به میزان سرمایه آن ها در شرکت نمی باشد . به علت تاثیر شخصیت شرکا در این نوع شرکت ها نقل و انتقال سهم الشرکه ممنوعیت ها و محدودیت هایی دارد.
ج: شرکت های مختلط
در این نوع شرکت ها مسئولیت برخی شرکا محدود به سرمایه آن ها و مسئولیت دیگران نامحدود است. در این نوع شرکت ها اگر سرمایه به صورت سهام گذاشته شود وضع حقوقی شرکت مخلوطی از مقررات شرکت های سهامی و تضامنی خواهد بود و اگر سرمایه به صورت سهم الشرکه باشد وضع حقوقی شرکت مخلوطی خواهد بود از مقررات شرکت های با مسئولیت محدود و تضامنی
د: شرکت های کمیتی
برخی به جای این قسم نام شرکت های تعاونی را برگزیده اند. در این شرکت ها تعداد سرمایه گذاران زیاد است، سوددهی و میزان سرمایه زیاد نیست. شرکت در جهت رفاه اعضا تشکیل می گردد لذا مسئولیت خاصی برای شرکا در قانون مطرح نگردیده ماده 20 قانون تجارت شرکت های تجاری را به 7 قسم طبقه بندی کرده است :
شرکت سهامی، با مسئولیت محدود ، تضامنی ، نسبی، مختلط سهامی، مختلط غیرسهامی، تعاونی تولید و مصرف.

  • وجوه افتراق شرکت های تجاری و مدنی

با توجه به تعریفی که از شرکت های مدنی و تجاری گردید به تفاوت هایی میان این دو نوع شرکت پی می بریم از جمله :
1. در شرکت مدنی موضوع شراکت ممکن است امور و موضوعات تجاری یا غیرتجاری باشد در حالی که در شرکت تجاری موضوع فعالیت شخص حقوقی امور تجاری است.
2. شرکت مدنی ممکن است به صورت قهری ایجاد شود به همین علت در تشکیل آن وجود قصد و اراده شرکا لازم نیست در حالی که شرکت تجاری حتماَ باید با قصد سود بردن تشکیل گردد.
3. مسئولیت شریک در شرکت تجاری برحسب نوع شرکت ممکن است به میزان سهم، محدود به میزان سرمایه، تضمین تمام سرمایه یا مختلط باشد اما در امور مدنی مسئولیت منفرد می باشد.
4. شرکت مدنی اقامتگاه و تابعیت ندارد در حالی که اقامتگاه و تابعیت شرکت تجاری باید مشخص باشد.
5. کلیه شرکت های تجاری مطابق ماده 583 ق. ت دارای شخصیت حقوقی هستند اما در قانون مدنی ذکری از شخصیت حقوقی مثل مدنی به عمل نیامده.
6. مطابق ماده 412 ق. ت در مورد شرکت های تجاری قواعد مربوط به ورشکستگی اجرا می گردد در حالی که شرکت های مدنی مشمول قواعد اعسار می گردند.
7. در شرکت های تجاری به محض تشکیل یک شخصیت حقوقی ایجاد می گردد در حالی که در شرکت های مدنی اینگونه نیست.
8. در شرکت های تجاری نظر اکثریت به عنوان نظر جمع قابل اعمال است ولی در شرکت مدنی نظر جمع اکثریت شرکا اعتباری ندارد.



:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 فروردين 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

عصب کشی دندان چیست؟

درمان ریشه یا عصب کشی برای درمان پوسیدگی‌های عمقی استفاده می‌شود و شامل سوراخ کردن دندان برای حذف کردن پالپ‌های دندان موردنظر است. ایمپلنت اقساطی در رشت پس از این که دندانپزشک دندان را با ابزارهای متفاوت تراش داد و حفره ایجاد کرد، پالپ دندان خارج می‌شود و حفره باقی مانده برای جلوگیری از عفونت دندان عصب کشی شده بعد از چند سال و داشتن ظاهری عادی با استفاده از یک پر کننده مهر و موم خواهد شد. در صورت لزوم، ممکن است یک روکش در بالای دندان قرار داده شود تا از آن بیشتر محافظت شود. 

در صورت داشتن علائم زیر به عصب کشی دندان نیاز پیدا خواهید کرد:

  • ایجاد یک برآمدگی کوچک روی لثه 
  • دندان درد شدید هنگام گاز گرفتن یا جویدن
  • حساسیت زیاد به غذاهای گم یا سرد

هنگامی که پوسیدگی دندان به عمق پالپ دندان نفوذ می‌کند، به عصب کشی نیاز خواهید داشت. در طول درمان، از بی حسی موضعی برای بی حس کردن دندان تحت درمان استفاده می‌شود. سپس دندانپزشک، تاج دندان را سوراخ می‌کند تا زمانی که به پالپ برسد. در مرحله بعد، پالپ را تمیز می‌کند و آن را خارج می‌کند. پس از تمیز شدن پالپ‌ها، از گوتا پرکا برای مسدود کردن بالای تاج دندان استفاده می‌کند. یک پانسمان موقت در این ناحیه انجام می‌شود تا زمانی که روکش سفارشی برای ترمیم کامل دندان ساخته شود. 

عفونت دندان عصب کشی شده چیست؟

عصب کشی دندان‌ها اغلب پس از پوسیدگی، پر کردن نامناسب یا آسیب دیدگی دندان به طرز قابل توجهی ضروری می‌شوند. این شرایط به باکتری‌های موجود در دهان اجازه می‌دهد تا به پالپ آسیب پذیر در مرکز دندان برسند و عفونت را ایجاد کنند. یک عصب کشی نادرست ممکن است تمام این باکتری‌ها را حذف نکرده باشد و زمینه عفونت دندان عصب کشی شده بعد از چند سال را فراهم کند. 

هنگامی که شرایط قبلی روی دندان و ریشه آن تاثیر بگذراند، ممکن است طیف وسیعی از علائم را تجربه کنید.  این علائم عبارتند از:

  • فشار و درد مداوم
  • تورم لثه درد شدید هنگام جویدن
  • حساسیت به گرما و سرما یا احساس در پس از مصرف غذاهای گرم و سرد.

همه این علائم نشان می‌دهند که در پالپ دندان شما مشکلی وجود دارد که در قسمت داخلی آن بوده و توسط دندانپزشک باید بررسی شود.

چه چیزی باعث ایجاد عفونت دندان عصب کشی شده بعد از چند سال می‌شود؟

موارد زیادی وجود دارند که نشان می‌دهند یک دندان پس از عصب کشی دوباره عفونت می‌کند. اگر دندانپزشک در قرار دادن تاج دندان‌ها تاخیر داشته باشد، احتمال نفوذ باکتری‌های مضر و ابتلا به عفونت بالا می‌رود. ریشه‌های دندان بسیار حساس هستند. اگر دچار ترک خوردگی بشوند، احتمال ایجاد عفونت در آنها بالا می‌رود. اگر دندانپزشک بعد از خارج کردن پالپ کانال‌های دندان را به طور کامل تمیز و ضدعفونی نکند، احتمال نفوذ باکتری در آنان بالا خواهد رفت. اگر گوتاپرکا بیش از اندازه بزرگ باشد یا به اندازه کافی روی دندان را نپوشاند، اجازه می‌دهد که باکتری‌ها برای بار دیگر بتوانند به داخل دندان نفوذ کنند. 

آیا عفونت می‌تواند به دندان‌های دیگر نیز سرایت کند؟

متاسفانه باید گفت که بله معمولا عفونت یک دندان این امکان را دارد که به سایر دندان‌ها، لثه و حتی فک نیز منتقل شود. حتی اگر عفونت دندان عصب کشی شده بعد از چند سال اتفاق بیفتد، می‌تواند از طریق بافت اطراف دندان به سایر قسمت‌های دهان گسترش یابد. عدم درمان این عفونت باعث گسترش این امر می‌شود. در نتیجه، به محض این که متوجه چیز غیر عادی شدید، باید به دنبال درمان باشید. در غیر این صورت، در موارد شدید عفونت ممکن است به صورت، فک و حتی جریان خون گسترش یابد.

علائم عفونت دندان عصب کشی شده بعد از چند سال

پس از انجام عصب کشی دندان، مهم است که مراقب ایجاد علائم هرگونه عفونتی باشید. جلوگیری از گسترش عفونت بالقوه نه تنها برای سلامت دندان شما بلکه برای سلامت بدن شما نیز مهم است. اگر عفونت به سرعت تشخیص داده شود، می‌توان آن را بدون اضافه شدن مشکلی دیگر درمان کرد. تمامی علائمی که نشان دهنده عفونت دندان عصب کشی شده بعد از چند سال هستند به شرح زیر است:

آبسه

آبسه روی لثه نزدیک دندان آسیب دیده نشان دهنده ایجاد بافت عفونی روی آن است. انتشار مایع یا چرک در آبسه می‌تواند اتفاق بیفتد و لازم نیست که حتما دردناک باشد. اگر قبل از عصب کشی دندان آبسه را تجربه کرده اید و در طول ۷ تا ۱۰ روز از بین نرفت، نشان دهنده این است که عفونت به طور کامل برطرف نشده است. 

تغییر رنگ دندان

ه زمان که رنگ دندان تغییر کند، نشان دهنده این است که عفونت به پالپ دندان رسیده و باعث تیره تر شدن مینای دندان شما شده است. بافت‌های داخل کانال ریشه با گسترش عفونت از بین می‌روند و دندان را به رنگ قهوه ای تیره یا زرد در می‌آورند. 

ایجاد درد

پس از عصب کشی دندان، داشتن درد شایع است. با این حال، این که درد دندان پس از چند سال دوباره شروع شود، باعث می‌شود که دندانپزشک بخواهد دوباره دندان را معاینه کند. اگر دندان دوباره به عفونت مبتلا شده باشد، درد آن به شکل قابل توجهی افزایش می‌یابد. درد ناشی از عفونت شدید و مداوم است و از نوک ریشه به لثه و فک شما گسترش می‌یابد. اگر این درد پس از سه روز این نرفته باشد، باید به دندانپزشک مراجعه کنید. 

بوی بد دهان

در حالی که بوی بد می‌تواند نشان دهنده خیلی چیزها باشد، اما معمولا بوی بد دهان نشان دهنده عفونت دهان است. اگر تمیز کردن دندان‌ها و رعایت بهداشت به طور کامل بو را از بین نمی‌برد، احتمالا به دلیل شکست در انجام عصب کشی است. علاوه بر بوی بد ممکن است گاهی اوقات طعم تلخ را هم حس کنید. 

خستگی

امکان دارد پس از هر جراحی دندانپزشکی احساس خستگی کنید، اما اگر این خستگی پس از یک هفته برطرف نشود، به معنی وجود مشکل در بدن شما است. افزایش خستگی اغلب نشانه انتقال عفونت دهان به خون شماست. رگ‌های خونی می‌توانند پاتوژن‌ها را به بقیه بدن و اندام‌های شما منتقل کنند، بنابراین عفونت در دهان می‌تواند باعث مشکلات دیگری مانند خستگی شود.

تب

داشتن تب نشان می‌دهد که بدن شما در تلاش است تمامی باکتری‌های موجود در بدن را از بین ببرد. اگر متوجه دمای بالای بدن و سایر نشانه‌ها مانند درد شدید، ممکن است که دچار عفونت دندان عصب کشی شده بعد از چند سال شده باشید. 

علت درد دندان روکش شده بعد از چند سال 

بسیاری از افراد پس از عصب کشی کردن دندان‌ها درخواست روکش کردن آن را هم می‌دهند که هم برای جلوگیری از ورود باکتری مفید است و هم می‌تواند آن را از ایجاد ضربه محافظت کند. همچنین روکش دندان می‌تواند تا حدی دندان‌ها را با یکدیگر هم سطح کند و از خشن شدن سطح دندان پر شده جلوگیری کند. 

اما نکته قابل توجه در مورد روکش دندان‌ها این است که آن‌ها هم می‌توانند در معرض عفونت و پوسیدگی قرار بگیرند. از آن جایی که با وجود روکش دندان همچنان یک بافت زنده به حساب می‌آید، در نتیجه احتمال پوسیدگی آن تا حد بالایی وجود دارد. اگر دندانپزشک قبل از روکش کردن دندان‌ها آن‌ها را به خوبی جرم گیری، عصب کشی و پر نکرده باشد، خطر پوسیدگی دندان‌ها همیشه وجود دارد. گاهی اوقات ممکن است در اثر عفونت لثه یا دندان روکش شده، شما دچار عفونت شوید که این امر موجب حس کردن درد زیادی خواهد شد. داشتن سینوزیت می‌تواند احتمال بروز عفونت در دهان و دندان‌ها را افزایش دهد. 

از آن جایی که در حین عصب کشی و روکش کردن، دندان بسیار حساس می‌شود و اگر قبل از روکش کردن عصب کشی انجام نشده باشد، احتمال بروز عفونت بسیار بالا خواهد رفت و دندان در برابر عفونت، گرما و سرما بسیار حساس می‌شود. 

آیا احساس درد پس از عصب کشی دندان‌ها امری طبیعی است؟

وجود چند روز درد و التهاب یا ناراحتی جزئی پس از چند روز کاملا طبیعی است. اعصاب اطراف دندان می‌توانند در حین عصب کشی آسیب ببینند. همچنین احتمال متورم یا متلهب شدن آن‌ها وجود دارد که هنگام غذا خوردن بسیار آزاردهنده خواهد شد. در حین عصب کشی دندانپزشک از یک ابزار تیز نزدیک به لثه استفاده می‌کند که اگر دقت کافی در حین استفاده از آن را نداشته باشد، ممکن است باعث آسیب دیدن بافت مجاور شود. 

دندانپزشکان اغلب از یک مسکن برای تسکین درد هنگام بروز عفونت استفاده می‌کنند. اگر یک تا دو هفته پس از درمان درد شدیدی را تجربه می‌کنید، به هیچ وجه طبیعی نیست و اغلب به این معنی است که عفونت در آن نفوذ کرده است. معمولا عفونت‌های سطحی پس از چند وقت برطرف می‌شوند، اما ممکن است عفونت دندان عصب کشی شده بعد از چند سال به وجود بیاید که نسبتا نگران کننده خواهد بود. 

استفاده از آنتی بیوتیک برای عفونت دندان

قبل از هر نوع اقدام برای درمان، ابتدا دندانپزشک باید وضعیت دندان را به طور کامل ارزیابی کند تا ببیند که عفونت دندان عصب کشی شده بعد از چند سال در چه وضعیتی قرار دارد. برای این کار از اشعه ایکس استفاده می‌شود. اگر وجود عفونت در دندان‌ها ثابت شد، باید به یک متخصص ریشه مراجعه کنید تا درمان لازم را برای شما انجام دهد. دندانپزشک متخصص ابتدا روکش دندان و مواد پر کننده را جدا کرده و کانال‌های دندان را مجددا تمیز می‌کند. سپس آن‌ها را می‌بندد و به صورت موقت پر می‌کند. سپس در جلسه بعدی آن را به صورت دائمی ترمیم می‌کند. 

اگر عفونت دندان عصب کشی شده بعد از چند سال عود کند، ابتدا باید به دنبال از بین بردن عفونت باشید تا وضعیت عفونت به سایر نواحی انتقال پیدا نکند. برای این کار می‌توانید از مسکن‌ها و آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده کنید تا عفونت از بین برود. سپس می‌توانید به دنبال ترمیم دندان عصب کشی شده باشید. 



:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 فروردين 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

در بند 1 ماده 15 موافقت نامه تریپس ،ثبت شرکت علامت تجاری این گونه تعریف شده است : " هرگونه علامت یا ترکیبی از علائم که بتواند کالاها یا خدمات یک فعالیت را از کالاها یا خدمات فعالیت های دیگر متمایز گرداند علامت تجاری به شمار خواهد آمد " . چنین علامتی بویژه کلمات ، شامل اسامی مشخص، حروف ، اعداد ، عناصر تصویری و ترکیبی از رنگ ها و همین طور هرگونه ترکیبی از این علائم برای ثبت به عنوان علائم تجاری خواهند بود.
در ذیل، به توضیحات کامل راجع به ثبت اعداد و حروف تجاری می پردازیم. شایان ذکر است ، چنانچه در هر یک از مراحل ثبت علائم تجاری و برند با مشکل مواجه شدید می توانید از کارشناسان توانمند ما بهره جویید. کارشناسان ما در ثبت شرکت فکر برتر به دو طریق می توانند شما را همراهی کنند. اول آنکه توسط مشاوره تخصصی رایگان در این زمینه شما را راهنمایی نمایند و دیگر آنکه تنها با ارائه ی مدارک مورد نیاز، کلیه امور ثبتی شما را خود بر عهده گیرند.

  • ثبت اعداد

امروزه بسیاری از اعداد برای مردم کشورهای مختلف، در چهارچوب ملی و گاه بین المللی ، یادآور یک کالاو خدمات است. علائم شماره 206 برای یک اتومبیل شماره های 19 و 5 برای عطر شانل ، شماره 330 c  برای نوعی هواپیمای باربری آمریکایی ... نمونه هایی از هزاران شماره هایی است که برای تمایز کالاهای مختلف به کار رفته اند، استفاده از اعداد ، اغلب به عنوان علامت تجاری و در زمینه صنعتی بویژه برای تولید کالا و اجناس به صورت سری، بسیار رایج است.
در این راستا می توان از ساخت دستگاه های صوتی، و وسایل الکترونیک خانگی ، اتومبیل و وسایل رایانه ای با استفاده از ارقام به مثابه علامت تجاری یاد نمود.
استفاده از ارقام، از دیدگاه بازاریابی علاوه بر اینکه بسیار کوتاه هستند ، بر عکس کلمات ، جملات شعار و عبارات ، در تمام دنیا برداشت مشابهی از آن ها وجود دارد ، اما اشکال عمده آن ها در این است که ارقام پایین تر از ده هزار اغلب ثبت شده است ، به عبارت دیگر این علائم ، بویژه برای برخی کالاها به علت ثبت قبلی به سختی " در دسترس" قرار دارند.

  • حروف

حروف نیز دارای همان مزایا و معایب ارقام است ، با این تفاوت که اگر ارقام جهانی هستند و در همه کشورها درک مشابهی از آن ها وجود دارد ، برخی از حروف فرانسوی در کشورهای آسیایی، عرب و حتی اروپای شرقی یعنی در کشورهایی که از الفبای سیریلیک استفاده می کنند، شناخته شده نیستند.
از میان حروف بسیار شناخته شده می توان از حرف Z برای نشان دادن لباس های کودکانه ، K با K برای ساخت در و پنجره و pi برای عطر یاد نمود.

  • ثبت گروهی از حروف ( حرف اختصاری )

ده ها سال است که برای نشان دادن نام طولانی یک سازمان ، تجارتخانه ، موسسه تولیدی یا خدماتی، حروف اول کلمات ترکیب شده نام آن سازمان را در کنار هم قرار می دهند و به اصطلاح حرف اختصاصی " سیگل " به وجود می آورند. از میان معروف ترین گروه حروف می توان از آی. بی . ام یاد نمود. امروزه در سراسر دنیا از مجموعه حروف استفاده وسیع می شود، حتی در زمینه های غیرتجاری، حروف SVP در فرانسه علامتی است برای نشان دادن بخش خدمات.
اما گاه نیز گروه حروف، ربطی به حرف اول کلمات ترکیب کننده نام موسسه یا محصول ندارد ، مثلاَ علامت معروف Lu مربوط به نوعی بیسکویت است که در واقع حرف اول نام دو بنیان گذار موسسه با نام های آقای " لوفور" و دوشیزه " یوتیل" است و یا علامت p.H  برای کفش ورزشی حروف اول نام و نام خانوادگی موسس آن " پاریس هیلتون " است. نکته حائز اهمیت این است که در کشور مزبور بعد از ثبت ، اولین سیگل ، اگر کسی گروه حروف مشابهی را جهت ثبت ارائه کند، نظام حقوقی این کشور این همزیستی را نمی پذیرد، حتی اگر مجموعه کلماتی که حروف اول آن ها برگزیده شده است، مفهومی متفاوت داشته باشد، برای مثال علامت تجاری یا همان سیگل آی. بی . ام برای عرضه محصولات و خدمات رایانه ای نمی تواند با علامت تجاری معروف شرکت آی. بی . ام همزیستی داشته باشد.



:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 فروردين 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

شهرستان جیرفت یکی از شهرستان های استان کرمان است.ثبت شرکت  جیرفت شهری امن برای سرمایه گذاران اقتصادی است.
صنایع فرآوری محصولات معادن مس و  فرآوری محصولات کشاورزی از پتانسیل های سرمایه گذاری در جیرفت به شمار می آیند.
خالی از لطف نیست که بدانیم  7 محصول کشاورزی جیرفت به دلیل تنوع آب و هوا رتبه اول تا سوم در ایران را دارند.
در ذیل به بررسی مراحل ثبت شرکت در جیرفت می پردازیم.

  • اقدامات لازم جهت ثبت شرکت  

برای آنکه شرکتی به ثبت رسد لازم است اولاَ انواع شرکت های تجاری و خصایصشان شناخته شود.
شرکت های تجاری به انواع زیر تقسیم می شوند :
شرکت سهامی عام ، شرکت سهامی خاص، شرکت با مسئولیت محدود ، شرکت تضامنی، شرکت نسبی ، شرکت مختلط سهامی و شرکت مختلط غیرسهامی
در میان شرکت های تجاری، شرکت های سهامی و شرکت های با مسئولیت محدود با اقبال عمومی بسیاری مواجه شده اند. چرا که تشریفات اداری شرکت بامسئولیت محدود چندان پیچیدگی ندارد و تعداد اعضای آن کمتر است و همچنین مسئولیت آن ها در قبال قروض و دیون برابر با سرمایه آن ها در شرکت است. در مقابل، شرکت های سهامی، از لحاظ اعتباری برای اخذ تسهیلات بانکی ، اخذ نمایندگی معتبر و یا شرکت در مناقصات و مزایده های سطح بالا مناسب می باشند.
پس از انتخاب قالب شرکت،  شرکای شرکت را مشخص کنید . در قوانین ایران، حداقل تعداد شرکا 2 نفر و حداقل سرمایه جهت ثبت شرکت یک میلیون ریال است .
لازم به ذکر است چنانچه موضوع فعالیت شما نیاز به اخذ مجوز داشته باشد می بایست نسبت به اخذ مجوز لازم از مراجع ذیصلاح اقدام به عمل آورید. البته همه فعالیت ها نیاز به مجوز ندارند.

  • مدارک لازم جهت ثبت شرکت در جیرفت

-  گواهی عدم سوء پیشینه مدیر عامل و اعضای هیات مدیره، کپی شناسنامه و کارت ملی و گواهی عدم سوء پیشینه بازرس اصلی و علی البدل ( در شرکت های سهامی خاص)
- یک قطعه عکس سه در چهار جهت نامه معرفی عدم سوء پیشینه
- کپی شناسنامه همه اعضای شرکت
- کپی کارت ملی همه اعضای شرکت
- اصل شناسنامه حداقل دو نفر از اعضا یا اصل کارت ملی
- در مورد پرونده های سهامی خاص واریز 35% اصل سرمایه
- در مورد موضوعات مجوزی اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح
- مدرک تحصیلی مورد نیاز برای موضوعاتی که نیاز به مدرک تحصیلی دارند.
- ارائه آدرس صحیح به همراه کد پستی برای محل فعالیت شرکت و محل سکونت متقاضیان
اظهارنامه ثبت شرکت باید از اداره ثبت شرکت ها دریافت گردد و تمام بخش های آن به دقت پر شود و به امضا برسد. همزمان فرم صورتجلسه مجمع موسس و عادی و صورتجلسه هیات مدیره هم آماده شده وجود دارد که می بایست اخذ و امضا شود.
( شایان ذکر است تمامی اوراق ثبتی شرکت شامل شرکتنامه ، اساسنامه و ... به صورت کاملاَ تخصصی توسط کارشناسان ثبت شرکت فکر برتر برای متقاضیان تنظیم می گردد).

  • مراحل ثبت شرکت در جیرفت

شما می توانید با مراجعه به سامانه اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری و تکمیل اطلاعات مندرج در سامانه، درخواست خود را نسبت به ثبت شرکت خود به اداره ثبت شرکت ها اعلام نمایید.
پس از تکمیل این اطلاعات در سامانه چنانچه اطلاعات به درستی وارد شده باشند حدود 48 ساعت بعد تاییدیه نام شرکت در سامانه اعلام می گردد که پس از این مرحله می بایست مدارک را از طریق اداره پست در پاکت های مخصوص و به صورت سفارشی جهت انجام ثبت شرکت در جیرفت ارسال نمایید و بارکد پستی را در سامانه درج کنید.
سپس کارشناسان مربوطه در جیرفت مدارک ارسالی را مورد بررسی قرار می دهند و در صورت عدم ایراد در مدارک با درخواست ثبت موافقت نموده و نسبت به صدور آگهی تاسیس شرکت اقدام می کند که در اینصورت باید شخص متقاضی یا وکیل ثبت شرکت برای اخذ مدارک ثبتی و امضاء ذیل دفاتر به اداره مراجعه نماید.
نکته : اصل کپی شناسنامه و کارت ملی موسسین در هنگام امضای دفتر اداره ثبت شرکت ها لازم است .
پس از اتمام مراحل ثبت شرکت، شماره ثبت و شناسه ملی منحصر به فردی توسط مرجع ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری برای شرکت شما اختصاص می یابد.
بعد  از دریافت شماره ثبت ، می بایست آگهی ثبت شرکت را در روزنامه رسمی به نشانی http://rrk.ir به ثبت برسانید. بعد از چاپ آگهی در روزنامه ، می توانید فعالیت خود را به طور رسمی در جیرفت آغاز نمایید.



:: بازدید از این مطلب : 55
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 فروردين 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

ونیر کامپوزیت زیبایی چیست؟

سال‌هاست که دندانپزشکی زیبایی از ونیرهای کامپوزیت برای بهبود ظاهر لبخند افراد استفاده می‌کند. متخصص ایمپلنت در رشت ونیرهای کامپوزیت با نام باندینگ کامپوزیت یا باندینگ دندان نیز شناخته می‌شود. 

ونیرهای رزین کامپوزیت به یک پیشنهاد دندانپزشکی زیبایی محبوب تبدیل شده اند، زیرا همه کاره بوده و ظاهری طبیعی ارائه می‌دهند. علاوه بر این، کامپوزیت یک روش دندانپزشکی زیبایی آسان و مقرون به صرفه است.

ونیرهای کامپوزیت از خمیر رزین پلیمری کامپوزیت ساخته شده اند که به دندان شما چسبانده می‌شوند. رزین را به عنوان یک ماده بتونه مانند در نظر بگیرید که به همان قوام سرامیک، سخت می‌شود. رزین همرنگ دندان حاوی موادی از جمله کوارتز، سیلیس، پلیمر و شیشه است. دندانپزشک شما خمیر را به دندان‌های شما می‌زند تا سطح یا روکش جدیدی ایجاد کند.

کامپوزیت‌ها می‌توانند تبدیل به یک ترمیم بسیار زیبا شوند که اساساً برای اصلاح خطوط دندانی به کار می‌روند. دندانپزشکان کامپوزیت‌ها را مستقیماً به دندان‌ها می‌چسبانند و روی دندان‌ها شروع به شکل دهی می‌کنند. سپس آنها را جلا داده و با کمک نور سفت می‌کنند. در اکثر موارد چسباندن کامپوزیت بسیار سریع انجام می‌شود.

انواع کامپوزیت زیبایی و مراحل قرار دادن آنها کدامند؟

کامپوزیت‌های زیبایی به دو دسته کامپوزیت مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می‌شوند. اما موادی که در هر دو روش استفاده می‌شود یکی است. تنها تفاوت در کاربرد و نوع قرارگیری آنهاست. 

ونیرهای کامپوزیت مستقیم

ونیر مستقیم به کاربرد مستقیم ونیرهای کامپوزیت اشاره دارد. این نوع روکش‌ها از رزین ساخته شده اند که بسیار انعطاف پذیر بوده و مانند خاک رس عمل می‌کند. دندانپزشک شما فقط در حین تهیه رزین سایه آن را در نظر می‌گیرد. مهم است که ظاهری طبیعی به دندان‌های خود بدهید. مهم ترین عامل هماهنگی رنگ است. پس از تصمیم گیری در مورد رنگ مناسب، دندانپزشک شما رزین را آماده می‌کند.

پس از اینکه دندانپزشک شما دندان‌های شما را تراشید، بلافاصله روند اعمال را آغاز می‌کند. دندانپزشک مواد آماده را روی یک دندان می‌گذارد. از این مرحله به بعد، شروع به شکل دادن دستی آنها به شکل صحیح می‌کنند. دندانپزشک این کار را برای تمام دندان‌ها انجام می‌دهد. در مجموع، دندانپزشک شما ۱۲ تا ۱۶ روکش طراحی می‌کند. این بسته به آناتومی و پهنای لبخند شما از فردی به فرد دیگر متفاوت است. پس از شکل دادن به روکش‌ها، دندانپزشک نور آبی را برای سفت شدن روکش‌ها روی آنها می‌تاباند.

ونیرهای کامپوزیت غیر مستقیم

ونیرهای کامپوزیت غیرمستقیم به نوعی گفته می‌شود که دندانپزشک در خارج از دهان شما آنها را شکل می‌دهد. برای این نوع ونیرهای کامپوزیت زیبایی، دندانپزشک نمی تواند از دندان‌های واقعی شما به عنوان مرجع استفاده کند. بنابراین از دندان‌ها قالب می‌گیرد تا بر اساس آن کار را شروع کند.

برای انجام این کار، دندانپزشک به شما قالبی می‌دهد تا آن را گاز بگیرید. البته این اتفاق پس از تراشیدن دندان‌ها رخ می‌دهد. این قالب به این دلیل است که دندانپزشک از آن برای ساخت ونیرهای کامپوزیت استفاده کند. در حال حاضر چیزی که در مورد ونیرهای غیر مستقیم وجود دارد این است که دندانپزشک می‌تواند آنها را در مطب بسازد یا آنها را به یک آزمایشگاه تخصصی که در ساخت ونیرهای کامپوزیت مهارت دارند بفرستد. این فرآیند ممکن است زمانبر باشد. به همین دلیل دندانپزشک تا زمانی که روکش‌های دائمی آماده شود از شما می‌خواهد که روکش‌های موقت روی دندان‌هایتان بگذارید.

مراحل کامپوزیت زیبایی در دندانپزشکی کدامند؟

این فرآیند با استفاده از محلول مخصوص دندانپزشکی شروع می‌شود تا سطح دندان شما کمی خشن و زبر شود. داشتن سطح دندان ناهموار برای این است که رزین باندینگ محکم به دندان شما بچسبد.

دندانپزشک شما رزین باندینگ را لایه به لایه روی دندان‌های شما اعمال می‌کند. سپس از نور زیاد در طول فرآیند درمان برای آب بندی رزین استفاده می‌کنند. هنگامی که دندانپزشک شکل و رنگ نهایی را به دست آورد، روکش‌های جدید شما صیقلی می‌شوند تا ظاهری طبیعی داشته باشند.

چسباندن ونیرهای کامپوزیت معمولاً در یک جلسه انجام شده به همین دلیل در زمان صرفه جویی می‌شود. به جای اینکه منتظر بمانید تا روکش‌های چینی سفارشی را خارج از محل در آزمایشگاه دندانپزشکی تولید کنند به راحتی با یک جلسه داخل کلینیک ونیر‌های زیبا و سفید را روی دندان‌های خود داشته باشید. 

چرا از کامپوزیت زیبایی استفاده می‌کنیم؟

باندینگ دندان (ونیرهای کامپوزیت) در موارد زیر مورد استفاده قرار می‌گیرند:

  • ترمیم دندان‌های شکسته یا ترک خورده
  • بهبود ظاهر دندان‌های تغییر رنگ داده 
  • ترمیم دندان‌های پوسیده (رزین کامپوزیت می‌تواند حفره‌ها را پر کند)
  • بستن فاصله زیاد بین دندان‌ها 
  • بلند کردن دندان 
  • اصلاح و تغییر شکل دندان 
  • محافظت از بخش‌هایی از ریشه دندان که با شروع عقب نشینی لثه‌ها در معرض دید قرار می‌گیرند.
  • ونیرهای کامپوزیت (باندینگ دندان) جایگزین دندانپزشکی زیبایی برای افراد دارای پرکردگی آمالگام هستند.
  • اگر به دنبال تغییرات زیبایی کوچک یا اصلاح کم دندان‌ها هستید، ونیرهای کامپوزیت دندان می‌تواند انتخاب خوبی باشند.

مزایای ونیرهای کامپوزیت زیبایی چیست؟

  • تعمیر و بازسازی آنها بسیار آسان است.
  • در یک ویزیت کامل می‌شود. 
  • نیازی به انتظار برای ساخت آزمایشگاهی نیست.
  • ارزان تر از روکش‌های چینی هستند.
  • به ندرت نیاز به برداشتن ساختارهای دندانی موجود می‌شود.
  • در صورت نیاز به درمان سایر قسمت‌های دندان به راحتی قابل برداشتن است.

معایب ونیر‌های کامپوزیت زیبایی چیست؟

  • به اندازه ونیرهای چینی قوی نیستند.
  • به اندازه تاج یا روکش‌های چینی در برابر لکه‌ها مقاوم نیست.
  • رزین باندینگ می‌تواند راحت تر دندان را بشکند.

چگونه از ونیرهای کامپوزیت مراقبت کنیم؟

هنگامی که مجموعه ای از ونیرهای کامپوزیت را انتخاب می‌کنید، باید از ماندگاری آنها اطمینان کامل داشته باشید. با رعایت بهداشت دهان و دندان و توجه به برخی موارد در رژیم غذایی خود مانند اجتناب از خوردن غذا‌های رنگی و سفت می‌توانید به دوام کامپوزیت‌ها کمک کنید. 

ونیرهای کامپوزیت چگونه گذاشته می‌شوند؟

یکی از متمایزترین عوامل بین انواع مختلف روکش‌ها، نحوه استفاده از آنها در دهان است. ونیرهای کامپوزیت مستقیماً با استفاده از مواد پرکننده رزین کامپوزیت قرار می‌گیرند و در واقع مستقیماً به دندان‌ها چسبانده می‌شوند. بنابراین این ماده یک ماده بتونه مانند است که دقیقاً به همان صورتی که می‌خواهیم به آن شکل می‌دهیم. این روش به روش قرارگیری مستقیم کامپوزیت شهرت دارد. اما یک روش غیر مستقیم برای قرار گیری کامپوزیت روی دندان‌ها وجود دارد که در آزمایشگاه ساخته شده و سپس روی دندان‌ها چسبانده می‌شوند. 

قیمت کامپوزیت ونیر چقدر است؟

تفاوت‌های فیزیکی بین انواع مختلف روکش‌ها در جنس و کاربرد آن است. یک سوال بسیار رایج که بیماران می‌پرسند این است که قیمت روکش‌ها چقدر است؟

معمولاً بین ونیرهای کامپوزیت و سایر انواع روکش تفاوت قیمت وجود دارد. روکش‌های رزین کامپوزیت معمولاً کمی ارزان‌تر هستند، زیرا مستقیماً در دهان ساخته می‌شوند و بنابراین هزینه‌ای برای آزمایشگاه در ارتباط با آن‌ها وجود ندارد. آنها همچنین به جای دو ویزیت، یک ویزیت نیاز دارند، زیرا می‌توانیم همه چیز را آماده کرده و مستقیماً در جای خود قرار دهیم. بنابراین این امر به کاهش هزینه‌های بازسازی کمک می‌کند.

آیا ونیرهای کامپوزیت زیبایی  لکه و رنگ را به خود می‌گیرند؟

پس از انجام این روش پس از چسباندن ونیرهای کامپوزیت، احتمالاً می‌خواهید بدانید که چگونه از آنها مراقبت کنید و آنها را کاملاً تمیز نگه دارید. 

ونیرهای کامپوزیت زیبایی نیز لکه دار می‌شوند. تمام مواردی که دندان‌ها را لکه دار می‌کنند، ونیر‌های زیبایی را نیز لکه دار می‌کنند. بنابراین خوراکی‌های رنگدانه دار مانند شراب قرمز، قهوه، یا مطمئناً دود سیگار به مرور زمان سایه آنها را تغییر می‌دهد. اغلب اوقات، می‌توان آن‌ها را به رنگ اصلی خود برگرداند. اما گاهی اوقات جوری رنگ را به خود گرفته اند که تنها راه حل، جایگزینی کامپوزیت جدید است.

آیا می‌توانید ونیرهای کامپوزیت را سفید کنید؟

پس از چندین سال استفاده از ونیرهای کامپوزیت، امری طبیعی است که رنگ آنها تغییر کرده باشد و سفید به نظر نرسند. اما امکان برگرداندن آنها به سطح سفیدی اولیه وجود دارد؟

ونیرهای کامپوزیت اندکی سفید می‌شوند، اما نه به اندازه ساختار طبیعی دندان. از آنجایی که آنها فقط جلوی دندان را می‌پوشانند، از نظر تئوری می‌توانید دندان‌ها را روشن کنید و مقداری از آن جلوه شفاف و براق را دوباره به دست بیاورید. اما معمولاً به سرعت بقیه دندان‌های شما سفید نمی‌شوند.

دوام کامپوزیت ونیر چقدر است؟

ونیرهای کامپوزیت معمولاً به اندازه ونیرهای چینی یا روکش‌های سرامیکی فشرده دوام نمی‌آورند. زیرا مواد باکیفیتی ندارند. اما به خوبی به دندان می‌چسبد. 



:: بازدید از این مطلب : 64
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 10 فروردين 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

تغییر به معنای دگرگون کردن است. گرفتن کارت بازرگانی فوری اشخاص حقوقی ممکن است پس از پایان یافتن فرآیند ثبت ، نیاز به تغییر و تحولاتی داشته باشند. این تغییرات شامل :
تغییر نام ، الحاق به موضوع ، تغییر موضوع ، تغییر آدرس، نقل و انتقال سهام ، افزایش سرمایه ، کاهش سرمایه، ورود شریک ، خروج شریک ، تعیین سمت ها ، تغییر حق امضاء ، تعیین اعضای هیات مدیره و ... می باشد.
تغییرات شرکت تعاونی، می بایست به تایید وزارت تعاون برسد. درواقع، در تغییرات شرکت تعاونی، می بایست اداره ثبت و تعاون با هم هماهمگ بوده و تغییرات طبق ضوابط این دو مجموعه انجام شود.

  • مرجع اتخاذ تصمیم و نظارت در امور شرکت های تعاونی

مجمع عمومی بالاترین مرجع اتخاذ تصمیم و نظارت در امور شرکت های تعاونی است و به دو صورت تشکیل می شود :
1-  مجمع عمومی عادی ؛
2-  مجمع عمومی فوق العاده .
مجمع عمومی محل ابراز اراده جمعی اعضاست ، لیکن این ابراز اراده باید با مراعات قانون ، اساسنامه شرکت تعاونی و آیین نامه و دستورالعمل های مصوب وزارت تعاون توام باشد. چون در تصمیم گیری های جمعی معمولاَ دستیابی به اتفاق آرا مشکل است ، تصمیم گیری در جلسات مجمع عمومی ، به اکثریت آرا اتخاذ می شود. تصمیمات مجمع عمومی نه تنها برای اعضایی که در آن حضور نداشته اند ملاک و متبع است ، بلکه برای اعضایی که در جلسه اصالتاَ یا وکالتاَ حضور داشته ولی رای موافق نداده اند نیز معتبر و لازم الاتباع خواهد بود. در غیراین صورت اجرای تصمیمات مجمع و در نتیجه اداره شرکت تعاونی دچار مشکل و حتی غیرممکن خواهد شد.
ابراز اراده اعضا باید جمعی باشد و فقط در جلسات مجمع به منصه ظهور برسد، در خارج از آن ، اراده اعضا ، اعم از اینکه به صورت فردی یا جمعی ابراز گردد ، نمی تواند ملاک باشد. بنابراین عضو شرکت تعاونی فقط از طریق حضور در مجمع عمومی است که می تواند در اداره امور شرکت و تصمیم گیری های راجع به آن اعمال اراده کند.
چنان که گفتیم ، مجمع عمومی بالاترین مرجع اتخاذ تصمیم در شرکت تعاونی است ، ولی هیات مدیره نیز می تواند برای اداره امور شرکت تعاونی تصمیماتی اتخاذ کند. تفاوتی که بین آن ها وجود دارد این است که تصمیمات مجمع عمومی با حضور اعضا و رای خود آن ها گرفته می شود ، ولی هیئت مدیره منتخب مجمع عمومی است و به نمایندگی از شرکت تعاونی تصمیم گیری می کند.

  • وظایف و اختیارات مجمع عمومی

همان طور که مذکور افتاد، شرکت تعاونی دارای دو نوع مجمع عمومی است. مجمع عمومی عادی و مجمع عمومی فوق العاده. مجمع عمومی فوق العاده برای رسیدگی و تصمیم گیری درباره تغییر مواد اساسنامه ، عزل یا قبول استعفای هیئت مدیره ، انحلال شرکت تعاونی یا ادغام آن با شرکت تعاونی بر عهده مجمع عمومی عادی است . به همین علت آن را در برابر مجمع عمومی فوق العاده ، مجمع عمومی عادی نامیده اند ؛ زیرا تصمیم گیری درباره کلیه امور عادی شرکت تعاونی را برعهده دارد.
وظایف و اختیارات مجمع عمومی عادی :
به موجب قانون، وظایف و اختیارات مجمع عمومی عادی به شرح ذیل است :
1. انتخاب هیئت مدیره ، اعم از اعضای اصلی و علی البدل ؛
2. انتخاب بازرس یا بازرسان ، اعم از اصلی و علی البدل ؛
3. رسیدگی و اتخاذ تصمیم درباره ترازنامه و حساب سود و زیان و سایر گزارش های مالی هیئت مدیره پس از قرائت گزارش بازرس یا بازرسان ؛
4. تعیین خط مشی و برنامه شرکت تعاونی و تصویب بودجه جاری و سرمایه گذاری و اعتبارات و وام های درخواستی و سایر عملیات مالی به پیشنهاد هیئت مدیره ؛
5. اتخاذ تصمیم نسبت به افزایش یا کاهش سرمایه ، در حدود قوانین و مقررات ؛
6. اخذ تصمیم نسبت به ذخایر و پرداخت سود و مازاد درآمد و تقسیم آن طبق اساسنامه ؛
7. تصویب مقررات و دستورالعمل های داخلی شرکت تعاونی ؛
8. اتخاذ تصمیم در مورد عضویت شرکت تعاونی در شرکت ها و اتحادیه های تعاونی و اتاق های تعاون و میزان سهام یا حق عضویت سالامه که باید به آن ها پرداخت شود ؛
9. تعیین روزنامه کثیرالانتشار برای درج آگهی های شرکت ؛
10. انجام سایر وظایفی که قوانین و مقررات بر عهده مجمع عمومی عادی قرار می دهد.
اینک به اختصار به توضیح برخی وظایف و اختیارات مذکور می پردازیم.
از آن جا که مقدار سرمایه شرکت تعاونی در اساسنامه قید می شود، افزایش یا کاهش آن، تغییر در اساسنامه به حساب می آید و تغییر اساسنامه به موجب قانون، در صلاحیت مجمع عمومی فوق العاده است ؛ مع هذا قانون این امر را جزو اختیارات مجمع عمومی عادی قرار داده است. باید گفت که حکم قانون در واگذاری اختیار تغییر سرمایه شرکت تعاونی به مجمع عمومی عادی، مخصص حکمی است که قانون به موجب آن اختیار تغییر اساسنامه را به مجمع عمومی فوق العاده داده است. چنین مخصصی را " مخصص منفصل " می نامند.
درباره مواد مذکور در بند 4 وظایف و اختیارات مجمع مربوط به سرمایه گذاری و وام های درخواستی شرکت تعاونی، لازم است گفته شود که هیئت مدیره می تواند برای سرمایه گذاری یا به کارانداختن وجوه مازاد بر نیاز شرکت ، با تصویب مجمع عمومی عادی اقدام به خرید سهام اتحادیه تعاونی مربوط، تودیع به حساب سپرده بانکی و خرید سهام شرکت ها و کارخانجات صنعتی و تولیدی و بازرگانی کند ، هیئت مدیره همچنین می تواند برای انجام برنامه های مصوب و توسعه عملیات و رفع تنگناهای مالی مبادرت به استقراض یا تحصیل اعتبار از بانک ها و موسسات اعتباری، دریافت قرض الحسنه از اشخاص حقیقی و حقوقی کند. انجام هر یک از این امور باید قبلاَ با پیشنهاد هیات مدیره به تصویب مجمع عمومی عادی برسد.
وظایف و اختیارات مجمع عمومی فوق العاده :
مجمع عمومی فوق العاده – همان طور که از اسم آن پیداست – به منظور رسیدگی و اتخاذ تصمیم درباره اموری برگزار می شود که می توان آن ها را نسبت به امور جاری شرکت تعاونی فوق العاده محسوب داشت.
مجمع عمومی فوق العاده به منظور رسیدگی به امور ذیل تشکیل می شود :
1. تغییر مواد اساسنامه شرکت تعاونی در حدود قانون بخش تعاونی و با تایید وزارت تعاون ؛
2. تصمیم گیری در مورد عزل هیئت مدیره ؛
3. تصمیم گیری در مورد قبول استعفای هیئت مدیره ؛
4. تصمیم گیری درباره ادغام شرکت تعاونی با شرکت تعاونی دیگر ؛
5. انحلال شرکت تعاونی ؛
6. رسیدگی و تصمیم گیری درباره گزارش بازرس یا هر یک از بازرسان درباره تخلفات هیئت مدیره و مدیر عامل.
موادی از اساسنامه شرکت تعاونی، مانند بی نام بودن سهام ، منظور کردن ذخایر قانونی و مقدار حداقل یا حداکثر آن ها ، حق رای اعضا و غیره که در خصوص آن ها تصریح قانونی وجود دارد و مقررات راجع به آن ها امری است ، اساساَ قابل تغییر نیستند لذا مجمع عمومی فوق العاده نمی تواند آن ها را تغییر دهد.
وزارت تعاون نمونه ای از اساسنامه شرکت تعاونی را تهیه کرده است که در بدو تاسیس شرکت در اختیار هیئت موسس گذاشته می شود. مطالبی که جای آن ها در نمونه اساسنامه خالی گذاشته شده است و هیئت موسس آن ها را تکمیل کرده و به همراه سایر مطالب اساسنامه به تصویب " اولین مجمع عمومی عادی " رسانده است ، در مجمع عمومی فوق العاده قابل تغییرند. مجمع عمومی فوق العاده می تواند مطالب و مواردی را که مخالف قانون و آیین نامه ها و دستورالعمل های مربوط نباشد و با اهداف و مقاصد شرکت تعاونی نیز مطابقت داشته باشد به اساسنامه اضافه کند.
در هر حال قانون بخش تعاونی تصریح می کند که تغییر مواد اساسنامه به وسیله مجمع عمومی فوق العاده در حدود قانون مذکور عملی است.



:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 10 فروردين 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

یکی دیگر از شرکت های تجاری شرکت های تعاونی است ثبت شرکتها  که هدف آن با سایر شرکت هایی که درباره آن ها صحبت شد فرق می نماید زیرا هدف شرکت های سهامی عام و خاص و نسبی و غیره فعالیت به منظور سود و بهره دهی بیشتر است در صورتی که هدف اصلی شرکت های تعاونی کمک به بهبود وضع اقتصادی و رفاه شرکاء و تامین حوائج و نیازمندی های مخصوص آن ها است و معمولاَ در مواقعی بیشتر تشکیل می شود که وضع اقتصادی آشفته و نامساعد باشد و به علت تورم و گرانی قدرت خرید مردم کم است و لذا برای ارائه خدمات و تولید و امکانات رفاهی، اقشار کم درآمد را تحت پوشش قرار می دهند. ضمناَ این مطلب ناگفته نماند که در شرکت های مزبور نیز نفع و فایده مالی مورد توجه است منتهی به عنوان هدف فرعی.
یکی از اقسام تعاونی ها، تعاونی های سهامی عام است. جهت آشنایی شما عزیزان به ضوابط تشکیل این شرکت ، در ذیل ضمن توضیح راجع به اقسام شرکت های تعاونی، به شرایط ثبت آن می پردازیم.
شرکت های تعاونی به اقسام ذیل تقسیم می شوند :
1- تعاونی تولید : شرکت تعاونی که بین عده ای از پیشه وران تشکیل می گردد و شرکاء مشاغل خود را برای تولید و فروش اشیاء به کار می برند. این تعاونی ها شامل تعاونی هایی است که در امور مربوط به کشاورزی، دامداری ، دامپروری ، پرورش و صید ماهی ، شیلات ، صنعت ، معدن ، عمران شهری و روستایی و عشایری و نظایر این ها فعالیت می نمایند. ( ماده 190 ق. ت 26 ق. ب. ت )
2- تعاونی مصرف ( توزیع ) : شرکت تعاونی که به منظور فروش اجناس لازمه برای مصارف زندگانی اعم از این که اجناس مزبور را شرکاء ایجاد کرده باشند و یا خریده باشند و همچنین تقسیم نفع و ضرر بین شرکاء به نسبت خرید هر یک از آن ها تشکیل می گردد.
این تعاونی ها نیاز مشاغل تولیدی و یا مصرف کنندگان عضو خود را در چهارچوب مصالح عمومی و به منظور کاهش هزینه ها و قیمت ها تامین می نمایند. ( ماده 192 ق. ت ، 27 ق. ب. ت )
3- تعاونی سهامی عام : نوعی شرکت سهامی عام است که با رعایت قانون تجارت و محدودیت های مذکور در قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 ق. ا تشکیل شده باشد. ( بند 9 ماده 1 قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 ق. ا )
4. تعاونی فراگیر ملی : نوعی تعاونی متعارف یا تعاونی سهامی عام است که برای فقرزدایی از سه دهک پایین درآمدی تشکیل می شود. عضویت سایر افراد در این تعاونی آزاد است ولی در بدو تشکیل حداقل هفتاد درصد (70%) اعضاء آن باید از سه دهک پایین درآمدی باشند. ( بند 10 ماده 1 قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 ق. ا )

  • اوصاف خاص شرکت های تعاونی سهامی عام

شرکت های تعاونی سهامی عام که به موجب قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 ق. ا پیش بینی شده اند، دارای اوصاف ذیل اند : ( مواد 1، 5 و 12 قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 ق. ا )
1. نوعی شرکت سهامی عام است که با رعایت قانون تجارت و محدودیت های مذکور در قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 ق. ا تشکیل می شود.
2. کلیه سهام آن، بانام بوده و تملک یا نقل و انتقال آن منوط به ثبت در دفتر سهام شرکت است.
3. سهام داران نهایتاَ می توانند تا سقف سهام مقرر در اساسنامه را به تشخیص هیات مدیره دارا باشند. هر توافقی برخلاف این حکم ، باطل و بلااثر خواهد بود.
4. شرکت های تعاونی سهامی عام می توانند به عضویت اتاق های تعاون درآیند.
5. بانک های خصوصی و موسسات مالی و اعتباری باید لزوماَ در قالب شرکت سهامی عام یا شرکت تعاونی سهامی عام تشکیل شوند.
6. در شرکت تعاونی سهامی عام، هر شخص فقط یک حق رای دارد.
سقف تملک در شرکت های تعاونی سهامی عام برای اشخاص حقیقی 5 % ، برای تعاونی های فراگیر ملی و شرکت های تعاونی سهامی عام 10 % است.
در شرکت های سهامی عام ، سرمایه شرکت عمدتاَ توسط مردم تامین می شود. بر همین اساس تعدادی که اصطلاحاَ به آن ها هیئت موسس یا موسسین گویند، می بایست حداقل بیست درصد سرمایه شرکت را خود تعهد نموده و سی و پنج درصد مبلغ تعهد شده را در حسابی به نام شرکت در حال تاسیس نزد یکی از بانک ها واریز نمایند و سپس مجوز لازم را از سازمان بورس و اوراق بهادار و مجوز اعلامیه پذیره نویسی را از اداره ثبت شرکت ها اخذ نمایند.
نکته : در صورتی که سرمایه شرکت های تعاونی سهامی عام کمتر از 10 میلیارد ریال باشد از ثبت نزد سازمان بورس اوراق بهادار معاف می باشند.



:: بازدید از این مطلب : 65
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 9 فروردين 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

بهترین جایگزین برای ایمپلنت های دندانی چیست؟

در ادامه بهترین گزینه های جایگزین برای ایمپلنت دندان آورده شده است: 

۱- بریج های دندانی

بریج دندان زمانی توصیه می شود که بیمار یک یا چند دندان از دست رفته داشته باشد. لمینت دندان در رشت دندان جایگزین توسط روکش های دندانی از دو طرف دندان از دست رفته پشتیبانی می شود. بریج های دندانی کاملاً در دهان شما ثابت و بدون حرکت قرار می گیرند. بریج ها به بیرون نمی لغزند یا شل نمی شوند. این جایگزین های ایمپلنت به شما این امکان را می دهند به راحتی صحبت کنید و غذا بخورید.

بریج های دندان، طبیعی به نظر رسیده و به راحتی تمیز و نگهداری می شوند. همچنین روکش های دندانی روی دندان های مجاور از آسیب دیدگی و خارج شدن آنها از موقعیت جلوگیری می کند. با این حال، برای حمایت از بریج دندان باید دندان های مجاور قوی و سالم داشته باشید.

بریج جایگزین مناسبی نسبت به ایمپلنت است. بریج های دندانی ارزان تر بوده و نیازی به جراحی ندارد، اما ماندگاری آن نیز بالا نیست. همانطور که می توانید تصور کنید، بریج گاهی اوقات در اثر غذاهای سفت و جویدن به مرور زمان شل، خرد یا شکسته می شود.

همچنین در صورت دریافت بریج دندان، باید لثه های فرد هر چند وقت معاینه شوند زیرا دهان شما به طور طبیعی دندان جدید را بدون ایمپلنت تشخیص نمی دهد. تمیز نگه داشتن دهان و مسواک زدن منظم و نخ دندان کشیدن کمک زیادی به حفظ سلامت بریج ها می کند. 

۲- پروتزهای جزئی یا کامل دهان

وقتی ایمپلنت ها و روکش ها آنطور که می خواهید لبخندتان را بهبود نمی بخشند، پروتزهای مصنوعی ممکن است برای شما خوب باشند. پروتزها مجموعه‌ای کامل یا جزئی از جایگزین‌های دندان از دست رفته هستند که روی لثه‌ها قرار می‌گیرند. ظاهر آنها مشابه دندان‌های معمولی و طبیعی است. پروتزهای مصنوعی را اغلب افراد مسن استفاده می کنند. اما مزایای بسیاری برای همه در تمامی سنین دارد.

پروتزهای مصنوعی احساسی مشابه با دندان های واقعی هنگام تماس با زبان، گونه ها و لب ها ساخته می شوند. می‌توان آن‌ها را سفارشی ساخت تا کاملاً در دهان شما قرار بگیرند، به طوری که شما و هر کسی که لبخند شما را می‌بیند، نتواند تفاوت را تشخیص دهد.

پروتز یک گزینه مناسب به جای ایمپلنت است که ظاهری طبیعی و راحت به دندان ها می دهد. این دندان ها را می توانید به آسانی جا به جا کنید. با توجه به تعداد دندان هایی که نیاز به ترمیم دارند، می توانید پروتزهای کامل و پروتز جزئی را سفارش دهید.

پروتزها معمولاً بسیار مقرون به صرفه تر از ایمپلنت ها یا بریج های دندانی هستند. اما به دلیل اینکه دوام زیادی ندارند مجبور خواهید بود در طول سال ها آنها را تعویض کنید. همانطور که دهان تغییر می کند و دندان هایتان جابجا می شود، دندان مصنوعی شما نیز نیاز به تعویض دارد.

  • پروتزهای جزئی

از یک تا چند دندان از دست داده را می توانید با این پروتز ها جایگزین کنید. برای فک بالا و پایین مناسب هستند. این پروتز ها دارای پایه هایی به رنگ لثه هستند که دندان های جایگزین را نگه داشته و به دندان های نگهدارنده شما متصل می شوند. گاهی اوقات، ممکن است برای اطمینان از مناسب بودن پروتزها، روکش روی دندان های تکیه گاه و نگهدارنده نیاز باشد. 

  • پروتز کامل

اگر تمام دندان‌های خود را به دلیل پوسیدگی، عفونت، درد یا سایر مشکلات دندانی کشیده و از دست داده اید، پروتز کامل برای شما مناسب است. پروتز کامل بالایی با ایجاد مهر و موم با برجستگی های استخوانی کام و لثه ها در جای خود نگه داشته می شوند. در حالی که پروتز کامل تحتانی توسط ایمپلنت های دندانی (لنگر) در جای خود ثابت می مانند.

  • پروتزهای ایمپلنت شده

علاوه بر پروتزهای گفته شده می‌توانید یک پروتز با پایه ایمپلنت استفاده کنید. برای افرادی که تمایل دارند عملکرد بایت خود را بهبود بخشند و دندان های مصنوعی کاملا ثابتی داشته باشند مناسب است. این پروتزها بسیار کاربردی هستند. ایمپلنت ها از این پروتز ها حمایت می کنند. برای استفاده از این مدل پروتز ها باید استخوان فک سالمی داشته باشید. 

اگر چندین دندان از دست رفته دارید، بریج با ایمپلنت توصیه می شود. دندان های از دست رفته توسط دندان هایی که با ایمپلنت در جای خود نگه داشته می شوند، حمایت می شوند. این پل ها در حالی که سلامت و عملکرد دهان و دندان شما را افزایش می دهند، ظاهری زیبا و طبیعی به شما می دهند.

۳- پل یا بریج های رزین باند

بریج های رزین باند مانند بریج های دندانی هستند و عملکرد و حسی شبیه به دندان های طبیعی دارند. تنها تفاوت این است که دندان مصنوعی به جای استفاده از دندان های مجاور، با رزین چسبانده می شود. رزین در پشت دندان ها قرار می گیرد تا دندان مصنوعی را در موقعیت خود نگه دارد. این روش کمتر تهاجمی است و در صورت لزوم می توان آن را تعویض کرد.

۴- فلیپر دندان

فلیپر یک پروتز جزئی موقت با ظاهر طبیعی است که در جای دندان خالی قرار می گیرد. برای ثابت کردن این دندان ها آنها را به کام دهان یا مکش سقف متکی می کنند. این مدل از جایگزین های ایمپلنت مانع جا به جایی و تکان خوردن دندان ها می شوند. همچنین نیازی به گیره های فلزی نداشته و به راحتی قابل استفاده هستند. اما در نظر داشته باشید که روشی دائمی نیستند.

۵- پل دندانی مریلند

به جای آماده سازی دندان های مجاور برای روکش با این بریج، دندان مصنوعی جدید با بال های کوچک در دو طرف ساخته می شود. بال ها پس از آماده شدن برای تاج خود به دندان های مجاور متصل می شوند.

یکی از مزایای اصلی انتخاب بریج مریلند این است که احتمالاً نیازی به تزریق بی حس کننده یا نووکائین نیست زیرا ساختار دندان های مجاور دست نخورده باقی مانده است.

راه های چسباندن دندان مصنوعی به دهان

راه های مختلفی برای چسباندن دندان مصنوعی به دهان یا دندان های موجود وجود دارد. گاهی اوقات فقط فکر می کنیم که چسب و ساکشن می تواند دندان مصنوعی را در جای خود نگه دارد. اما امروزه پروتزهای قفلی وجود دارند که از روکش برای قفل شدن در جای خود و پروتزهای مغناطیسی استفاده می کنند.

بیماران می توانند به سرعت این پروتزهای مصنوعی را برای تمیز کردن از دهان بیرون آورده و به راحتی در جای خود قرار دهند. در دراز مدت، این پروتز های پیشرفته می توانند راه حل بسیار راحت تر نسبت به سایر دندان های مصنوعی باشند زیرا درد یا ناراحتی کمتری ایجاد می کنند.

اگر برای دندان ها هیچ کاری انجام ندهیم چه اتفاقی می افتد؟

سوالی که تقریباً همیشه از دندانپزشکان پرسیده می شود این است که اگر هیچ کاری انجام ندهیم چه می شود؟ گاهی اوقات ممکن است بخواهید از رفتن به دندانپزشک برای پرداخت هزینه بالای درمان اجتناب کنید. اما، وقتی مشکلات دندان خود را نادیده می گیرید، جایگزین های بسیار گران تر و درمان های دشوار تر را مجبور می شوید انتخاب کنید.

اگر یک حفره یا عفونت درمان نشود، باعث درد شده و نیاز به مراقبت های بیشتری دارد و می تواند هزینه بسیار زیادی را به شما تحمیل کند. 



:: بازدید از این مطلب : 66
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 9 فروردين 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

جهت آشنایی شما عزیزان با ضواط ثبت موسسه آموزشی، پلمپ دفاتر1403  در ذیل در 4 بخش توضیحاتی درباره موسسه آموزشی آورده ایم.
الف) تفاوت شرکت و موسسه
ب) موضوعات فعالیت  نیازمند به اخذ مجوز در موسسات آموزشی
ج) مدارک موردنیاز جهت ثبت موسسه آموزشی
د) فرآیند ثبت موسسه آموزشی
الف) تفاوت شرکت و موسسه :
می توان شرکت تجاری را اینگونه تعریف نمود که قراردادی است میان دو یا چند شخص که بنا بر آن هر یک از شرکاء آورده ای با خود به شرکت می آورد .
قانون تجارت ایران در ماده 20، شرکت های تجاری را بر 7 قسم و به شرح ذیل احصاء نموده است :
1- شرکت های سهامی ( به موجب ماده 4 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب 24/12/1347 شرکت سهامی به دو نوع شرکت سهامی عام و خاص تقسیم می شود.)
2- شرکت تضامنی
3- شرکت با مسئولیت محدود
4- شرکت مختلط غیر سهامی
5- شرکت مختلط سهامی
6- شرکت نسبی
7- شرکت تعاونی تولید و مصرف
اما مقصود از تشکیلات و موسسات غیرتجاری ، کلیه تشکیلات و موسساتی است که برای مقاصد غیرتجاری از قبیل امور علمی، ادبی یا امور خیریه تشکیل می شوند. اعم از این که موسسین یا تشکیل دهندگان ، قصد انتفاع داشته باشند یا نداشته باشند. تشکیلات و موسسات مزبور می توانند عناوینی از قبیل کانون ، انجمن ، و امثال آن را اختیار نمایند. لیکن انتخاب عناوینی که اختصاص به تشکیلات دولتی و کشوری دارد ؛ از طرف این موسسات ممکن نیست.
این موسسات به دو بخش تقسیم شده اند :
1) موسساتی که به قصد انتفاع و تقسیم سود بین اعضاء تشکیل نمی شوند.
2) موسساتی که به قصد جلب منافع مادی و تقسیم منافع بین اعضاء تشکیل می شوند.
اصلی ترین تفاوت بین این دو هدف از ایجاد و محدوده گسترش آن ها می باشد بدین معنی که شرکتها عموماَ جهت سوداوری و برای فعالیتهای اقتصادی مشخص که دارای مالکین مشخص نیز میباشند ،ایجاد میشوند در حالیکه موسسات جهت اهداف متفاوت و نامحدود که سود آوری و فعالیتهای اقتصادی هم میتواند جزئی از آنها باشد ایجاد میگردند.
ب) موضوعات فعالیت  نیازمند به اخذ مجوز در موسسات آموزشی :
این موضوعات عبارت است از :
- ارائه خدمات در زمینه فعالیتهای اموزش عالی و پژوهشی ،فناوری و امور دانشجویی
- انجام تحقیقات علمی در سطح ملی و بین المللی با همکاری محققان و متخصصان و همکاری با نهادهای اجرایی،علمی و پزوهشی در زمینه ارزیابی و بازنگری و اجرای طرحها و برنامه های مربوط به امور تحقیقاتی و پژوهشی
- موسسات و شرکتهای دانش بنیان ،شرکتهای دانشگاهی
- تاسیس دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی دولتی و غیر دولتی ،پژوهشکده ،پژوهشگاه
- تاسیس فدراسیون ملی ورزشهای دانشگاهی و تشکیل فدراسیون ملی ورزشهای دانشگاهی
- مشاوره و ارائه کلیه خدمات مورد نیاز جهت اعزام دانشجو به خارج از کشور
- ایجاد یا توسعه هرگونه واحد اموزش عالی یا موسسه تحقیقاتی تاسیس اموزشگاه های عالی ازاد و برگزاری دوره های تخصصی و کاربردی کوتاه مدت برای دوره های کنکور کاردانی ، کارشناسی ،کارشناسی ناپیوسته ، کارشناسی ارشد، دکتری
* مرجع صدور مجوز فعالیت هایی که ذکر شد، " وزارت علوم و تحقیقات فناوری" می باشد.
نام های درخواستی نیاز به مجوز :
دانش بنیان ، پژوهشکده، پژوهشگاه، دانشگاه، تحقیقات علمی پژوهشی، موسسه تحقیقاتی، آموزشگاه آزاد،اعزام دانشجو دانشگاهی
ج) مدارک مورد نیاز جهت ثبت موسسه آموزشی :
1- فتوکپی شناسنامه شرکا
2- اخذ دو نسخه تقاضانامه ثبت موسسه از اداره ثبت شرکتها و تکمیل و امضاء توسط شرکا
3- تنظیم اساسنامه حداقل دوبرگ و امضای ذیل تمام صفحات توسط کلیه شرکا یا اعضا
4- تنظیم صورتجلسه مجمع موسسین حداقل 2جلد
5- در مورد موضوعات مجوزی اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح
د) فرآیند ثبت موسسه اموزشی :
جهت ثبت موسسه آموزشی، نماینده یا وکیل قانونی موسسه ، پس از تعیین نام و تنظیم مدارک مورد نیاز، اسناد و مدارک لازم را به اداره ثبت شرکت ها ارسال می دارد.
با ارسال مدارک، اگر مدارک تقدیمی کامل بود و نقصی نداشت کارشناس مربوطه مدارک را به قسمت ثبت دفاتر ثبت شرکت ها تحویل و مسئول مربوطه پس از ثبت در دفتر نسبت به اخذ امضاء از متقاضی اقدام و متقاضی بعد از قید جمله:ثبت با سند برابر است"ذیل دفتر را امضا خواهد کرد.یک نسخه از مدارک در بایگانی اداره ثبت نگاهداری و نسخه دیگر از مدارک بعد از مهر شدن تحویل متقاضی می شود.سپس کارشناس مربوطه، پیش نویس آگهی را که تشکیل پرونده گردیده، جهت تحریر به اتاق تایپ ارسال می دارد.

https://danasabt.ir/


یک نسخه از آگهی تاسیس موسسه به واحد روابط عمومی مستقر در اداره ثبت شرکتها جهت درج در روزنامه کثیرالانتشار تحویل و رسید اخذ می شود .
درج در روزنامه رسمی، آخرین مرحله ثبت موسسه می باشد.



:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 فروردين 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

ترمیم دندان

ترمیم دندان یک اصطلاح دندانپزشکی است که به فرآیند ترمیم یا جایگزینی دندان آسیب دیده، پوسیده یا از دست رفته اشاره دارد. کامپوزیت دندان در رشت این می‌تواند شامل روش‌هایی مانند پرکردن دندان، تاج، بریج، ایمپلنت یا پروتز باشد. هدف از ترمیم دندان بهبود عملکرد، ظاهر و سلامت کلی دندان‌ها و دهان است.

روش ‌های ترمیم دندان 

انواع مختلفی از روش‌های ترمیم دندان وجود دارد که در اینجا برخی از رایج‌ترین آنها با توضیحات کامل آورده شده است:

پر کردن دندان

این شامل پر کردن حفره در دندان با مواد پرکننده برای بازیابی شکل، عملکرد و جلوگیری از پوسیدگی بیشتر است. پرکننده‌های دندان از موادی مانند رزین کامپوزیت، آمالگام یا طلا ساخته می‌شوند.

تاج دندان

تاج دندان کلاهکی است که روی دندان آسیب دیده یا ضعیف شده قرار می‌گیرد. تاج برای محافظت از دندان، بازیابی شکل و بهبود عملکرد آن طراحی شده است. تاج‌ها را می‌توان از موادی مانند چینی، فلز یا ترکیبی از هر دو ساخت.

بریج‌ های دندانی

بریج دندان برای جایگزینی یک یا چند دندان از دست رفته بکار می‌رود. این شامل یک دندان یا دندان‌های مصنوعی است که به دندان‌ها یا ایمپلنت‌های سالم مجاور متصل می‌شوند. بریج‌ها می‌توانند از موادی مانند چینی، فلز یا ترکیبی از هر دو ساخته شوند.

ایمپلنت‌ های دندانی

ایمپلنت دندانی پست کوچکی است که با جراحی در استخوان فک قرار می‌گیرد تا بجای ریشه دندان از دست رفته قرار گیرد. هنگامی‌که ایمپلنت به استخوان فک متصل شد، می‌توان یک تاج یا بریج برای بازیابی دندان از دست رفته متصل کرد. ایمپلنت‌ها معمولا از تیتانیوم ساخته می‌شوند که زیست سازگار و بادوام است.

دندان مصنوعی

پروتزها وسایل متحرکی هستند که برای جایگزینی چندین دندان از دست رفته یا قوس کامل دندان استفاده می‌شوند. آنها معمولا از یک پایه اکریلیک رنگ لثه ساخته می‌شوند که از دندان‌های مصنوعی پشتیبانی می‌کند و می‌توان آنها را با گیره، چسب یا ایمپلنت‌های دندانی در جای خود نگه داشت.

اینله و آنله

اینله‌ها و آنله‌ها مشابه پرکردگی‌های دندانی هستند اما زمانی استفاده می‌شوند که حفره یا آسیب بیش از حد بزرگ باشد و با پرکردگی ساده قابل ترمیم نباشد. اینله در داخل شیارهای دندان قرار می‌گیرد، در حالی‌که یک آنله سطح دندان را می‌پوشاند. آن‌ها معمولا از پرسلن، رزین کامپوزیت یا طلا ساخته می‌شوند.

ونیرها 

ونیرها پوسته‌های نازک و سفارشی هستند که روی سطح جلویی دندان‌ها قرار می‌گیرند تا ظاهر آن‌ها را بهبود بخشند. می‌توان از آنها برای اصلاح انواع مشکلات زیبایی مانند تغییر رنگ، بریدگی یا فاصله بین دندان‌ها استفاده کرد. ونیرها معمولا از پرسلن یا رزین کامپوزیت ساخته می‌شوند.

مهم است که توجه داشته باشید که روش خاص ترمیم دندان توصیه شده برای شما به نیازها و اهداف فردی شما بستگی دارد. دندانپزشک شما وضعیت شما را ارزیابی می‌کند و در مورد جوانب مثبت و منفی هر گزینه صحبت می‌کند تا به شما در تصمیم‌گیری آگاهانه کمک کند.

ترمیم سطح یک، سطح دو و سطح سه چیست؟

ترمیم‌های سطح یک، سطح دو و سطح سه یک سیستم طبقه بندی هستند که برای دسته بندی روش‌های ترمیم دندان بر اساس پیچیدگی آنها و میزان ساختار دندانی‌ که نیاز به ترمیم یا تعویض دارد، استفاده می‌شود. در اینجا شرح کامل هر سطح آمده است:

ترمیم سطح یک

ترمیم‌های سطح یک ساده‌ترین نوع روش‌های ترمیم هستند که معمولا شامل ترمیم حفره‌های کوچک یا آسیب جزئی به دندان می‌شوند. آنها نیازی به آماده سازی یا برداشتن ساختار سالم دندان ندارند. ترمیم‌های سطح یک شامل پر کردن دندان، اینله و آنله است.

ترمیم سطح دو

ترمیم‌های سطح دو پیچیده‌تر از ترمیم‌های سطح یک هستند و ممکن است نیاز به برداشتن ساختار دندان بیشتری داشته باشند. آنها معمولا شامل ترمیم حفره‌های با اندازه متوسط یا آسیب به دندان می‌شوند. ترمیم‌های سطح دو شامل روکش‌های دندانی، بریج‌ها و دندان‌های مصنوعی می‌باشد.

ترمیم سطح سه

ترمیم‌های سطح سه پیچیده‌ترین نوع روش‌های ترمیم هستند که معمولا شامل جایگزینی مقدار زیادی از ساختار دندان از دست رفته یا آسیب دیده است. ممکن است نیاز به آماده سازی و ترمیم قابل توجه چندین دندان داشته باشند. ترمیم‌های سطح سه شامل ایمپلنت‌های دندانی و بازسازی کامل دهان است.

توجه به این نکته مهم است که طبقه بندی روش‌های ترمیم به این سطوح همیشه سیاه و سفید نیست، زیرا پیچیدگی روش می‌تواند بر اساس موارد فردی متفاوت باشد. دندانپزشک وضعیت شما را ارزیابی می‌کند و مناسب‌ترین روش ترمیم را برای شما توصیه می‌کند.

فرآیند و مراحل پر کردن سطحی دندان

فرآیند پر کردن سطح دندان شامل چندین مرحله است:

  • ابتدا دندانپزشک ناحیه اطراف دندان را با بی‌حسی موضعی بی‌حس می‌کند تا اطمینان حاصل شود که در طول عمل راحت هستید.
  • سپس دندانپزشک ساختار دندان پوسیده یا آسیب دیده را با استفاده از مته، لیزر یا هوا سایش خارج می‌کند. این فرآیند یک فضای تمیز برای مواد پر‌کننده ایجاد می‌کند.
  • حال مواد پرکننده را آماده می‌شود. انواع مختلفی از مواد پرکننده وجود دارد، از جمله رزین کامپوزیت، آمالگام، طلا و چینی. انتخاب مواد به محل و میزان پوسیدگی و همچنین ترجیحات شخصی شما بستگی دارد.
  • مواد پرکننده در حفره آماده شده قرار می‌گیرد و دندانپزشک آن را طوری شکل می‌دهد که با خطوط دندان شما مطابقت داشته باشد. این کار به بازیابی شکل، عملکرد و ظاهر دندان شما کمک می‌کند.
  • در نهایت، دندانپزشک بایت را بررسی می‌کند تا مطمئن شود که دندان‌ها به درستی روی هم قرار گرفته‌اند. این مرحله مهم است تا اطمینان حاصل شود که پر کردن با کارهای طبیعی دندان‌تان تداخلی ایجاد نمی‌کند. اگر در این بخش دقت لازم اعمال نشود، می‌تواند مشکلات بیشتری را در مسیر درمان ایجاد کند.

کل فرآیند پر کردن سطح دندان معمولا حدود ۳۰ تا ۶۰ دقیقه بسته به اندازه و محل حفره طول می‌کشد. ممکن است کمی حساسیت داشته باشید، پس به توصیه‌های دندانپزشک برای مراقبت از دندان پر شده در چند ساعت بعد از پر کردن عمل نمایید.

انواع مواد برای پر کردن و ترمیم سطحی دندان

انواع مختلفی از مواد برای پر کردن و ترمیم سطحی دندان وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. در اینجا برخی از رایج‌ترین انواع آن آورده شده است:

رزین کامپوزیت

رزین کامپوزیت ماده‌ای به رنگ دندان است که مستقیما به سطح دندان می‌چسبد. این یک انتخاب محبوب برای پر کردن حفره‌ها و ترمیم آسیب‌های جزئی است، زیرا می‌توان از آن برای مطابقت با رنگ دندان‌های طبیعی استفاده کرد. با این حال، رزین کامپوزیت ممکن است در طول زمان فرسوده شود و ممکن است نیاز به تعویض داشته باشد.

آمالگام

آمالگام ماده‌ای نقره‌ای رنگ است که بیش از ۱۵۰ سال است که برای پرکردن دندان استفاده می‌شود. این ماده‌ای بادوام و ماندگار است که می‌تواند در برابر نیروهای جویدن مقاومت کند. با این حال، برخی از مردم نگران محتوای جیوه در آمالگام هستند و ترجیح می‌دهند از مواد دیگر استفاده کنند.

طلا

طلا ماده‌ای با دوام و زیست سازگار است که اغلب برای اینله و آنله استفاده می‌شود. گرانتر از مواد دیگر است و ممکن است نیاز به چندین بار مراجعه به دندانپزشک داشته باشد.

پرسلن

پرسلن ماده‌ای همرنگ دندان است که اغلب برای روکش‌ها، روکش‌ها و اینله‌های دندان استفاده می‌شود. بادوام است و می‌توان از آن برای هماهنگی با رنگ و بافت دندان‌های طبیعی استفاده کرد. با این حال، یک است.

بهترین ماده برای پر کردن دندان چگونه انتخاب می ‌شود؟

انتخاب بهترین ماده برای پر کردن دندان به عوامل مختلفی از جمله اندازه و محل حفره، ترجیحات شخصی شما و بودجه شما بستگی دارد. در انتخاب مواد برای پر کردن دندان باید به نکات زیر توجه کنید:

محل و اندازه حفره

مکان و اندازه حفره می‌تواند بر نوع ماده پرکننده توصیه شده تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، رزین کامپوزیت ممکن است انتخاب خوبی برای حفره‌های کوچک در دندان‌های جلو باشد، در حالی‌که آمالگام ممکن است برای حفره‌های بزرگتر در دندان‌های عقبی مناسب‌تر باشد.

زیبایی شناسی

اگر در مورد ظاهر دندان‌های خود نگران هستید، ممکن است مواد پرکننده همرنگ دندان مانند رزین کامپوزیت یا پرسلن را ترجیح دهید.

دوام

برخی از مواد پرکننده، مانند طلا و چینی، دوام بیشتری نسبت به سایرین دارند و ممکن است دوام بیشتری داشته باشند. با این حال، آنها همچنین ممکن است گران‌تر باشند.

حساسیت

اگر دندان‌های حساسی دارید، ممکن است بخواهید از موادی مانند آمالگام که می‌توانند گرما و سرما را راحت‌تر از سایر مواد هدایت کنند، اجتناب کنید.

هزینه

هزینه پر کردن دندان می‌تواند بسته به نوع ماده مورد استفاده متفاوت باشد. به عنوان مثال، پر کردن آمالگام معمولا نسبت به پرکننده‌های کامپوزیت رزین یا چینی ارزان‌تر است.

بهترین راه برای انتخاب بهترین ماده برای پر کردن دندان، مشورت با دندانپزشک است. آنها می‌توانند نیازهای خاص شما را ارزیابی کنند و موادی را که برای شرایط شما مناسب است توصیه کنند.

دندانپزشک شما همچنین می‌تواند در مورد مزایا و معایب هر ماده صحبت کند و به سوالات شما پاسخ دهد و به شما در تصمیم گیری آگاهانه کمک کند. مهم است به خاطر داشته باشید که مهمترین عامل انتخاب ماده‌ای است که به طور موثر عملکرد دندان شما را بازیابی کند و از پوسیدگی یا آسیب بیشتر جلوگیری کند.

نکاتی که برای مراقبت از دندان‌ ها باید رعایت کنیم

  • دندان‌های خود را دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید.
  • برای تمیز کردن بین دندان‌ها روزانه نخ دندان بکشید.
  • برای کمک به از بین بردن باکتری‌هایی که باعث بوی بد دهان می‌شوند، از دهان شویه استفاده کنید.
  • غذاها و نوشیدنی‌های شیرین و اسیدی را محدود کنید و به جای آن بر خوردن غذاهای سالم و غنی از مواد مغذی تمرکز کنید.
  • به طور منظم برای معاینه و تمیز کردن به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • برای جلوگیری از آسیب به مینای دندان از یک برس نرم استفاده کنید.
  • از دندان‌های خود برای باز کردن بسته‌ها یا بطری‌ها استفاده نکنید.
  • برای جلوگیری از آسیب دیدگی دندان هنگام ورزش از محافظ دهان استفاده کنید.
  • سیگار را ترک کنید، زیرا می‌تواند باعث سرطان دهان و سایر مشکلات دندانی شود.
  • برای اطمینان از اثربخشی مسواک خود را هر سه تا چهار ماه یکبار تعویض کنید.

چه زمانی نیاز به ترمیم دندان است؟

ترمیم دندان ممکن است به دلایل زیر مورد نیاز باشد:

پوسیدگی دندان

هنگامی‌که حفره‌ها یا پوسیدگی‌ها بر ساختار دندان تأثیر می‌گذارد، برای جلوگیری از آسیب بیشتر، ترمیم مورد نیاز است.

دندان شکسته یا شکسته

اگر دندانی ترک خورده، بریده شده یا شکسته است، ترمیم برای بازیابی عملکرد و زیبایی آن ضروری است.

دندان‌ های فرسوده

دندان‌هایی که به دلیل ساییدگی یا فرسایش فرسوده شده‌اند ممکن است برای بهبود عملکرد و جلوگیری از آسیب بیشتر نیاز به ترمیم داشته باشند.

بدشکل شدن دندان

اگر دندان بدشکل باشد یا شکل نامنظم داشته باشد، ممکن است برای بهبود ظاهر و عملکرد آن نیاز به ترمیم باشد.

تغییر رنگ دندان

هنگامی‌که دندان تغییر رنگ داده یا رنگ می‌گیرد، ترمیم ممکن است برای بهبود ظاهر آن ضروری باشد.

دندان از دست رفته

اگر دندانی از دست رفته باشد، ترمیم برای بازیابی عملکرد و جلوگیری از سایر مشکلات دندانی مورد نیاز است.

به طور کلی، ترمیم دندان برای بهبود ظاهر، عملکرد و سلامت دندان‌ها مورد نیاز است.

روش ‌های معاینه برای ترمیم سطحی دندان پوسیده

چندین روش معاینه برای ترمیم دندان‌های پوسیده استفاده می‌شود. در ادامه به بررسی این روش‌ها می‌پردازیم:

معاینه با چشم غیرمسلح

این روش شامل بازبینی دندان‌ها با چشم غیرمسلح برای شناسایی علائم آشکار پوسیدگی مانند تغییر رنگ، حفره‌ها یا ترک‌های قابل مشاهده است.

معاینه با اشعه ایکس

اشعه ایکس می‌تواند پوسیدگی را نشان دهد که ممکن است در طول معاینه بصری قابل مشاهده نباشد. اشعه ایکس همچنین می‌تواند به شناسایی پوسیدگی پنهان در زیر پرکردگی‌ها یا در ریشه دندان‌ها کمک کند.

معاینه لیزری

لیزرهای دندانی می‌توانند علائم اولیه پوسیدگی را که ممکن است از طریق روش‌های سنتی قابل مشاهده نباشند، تشخیص دهند. لیزر می‌تواند مناطق پوسیدگی را با اندازه‌گیری بازتاب نور و جذب دندان شناسایی کند.

رسانای الکتریکی

در این روش از یک جریان الکتریکی کوچک برای اندازه‌گیری مقاومت دندان استفاده می‌شود. مناطق پوسیده مقاومت کمتری خواهند داشت که نشان دهنده وجود پوسیدگی است.

https://drshamsdentist.com/%d9%84%d9%85%db%8c%d9%86%d8%aa-%d8%af%d9%86%d8%af%d8%a7%d9%86-%d8%af%d8%b1-%d8%b1%d8%b4%d8%aa/

ترانس ایلومینیشن

نوری به دندان تابیده می‌شود تا نواحی پوسیده یا تغییر رنگ یافته را شناسایی کند. این روش برای تشخیص پوسیدگی روی سطح جونده دندان مفید است.

هنگامی‌که میزان پوسیدگی مشخص شد، دندانپزشک یک روش ترمیم مناسب را انتخاب می‌کند که ممکن است شامل پر کردن، روکش یا درمان ریشه باشد.



:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 فروردين 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

کالیبراسیون هود لامینار چیست؟

آزمایشگاه هایی که با میکروارگانیسم ها سر و کار دارند، حتما به هود های لامینار نیاز دارند. هود شیمیایی هود های لامینار یا Bio Safety Cabinets مانند سایر تجهیزات آزمایشگاهی باید کالیبره باشند. در این مقاله با ما همراه باشید تا به توضیح کامل نحوه نگه داری و کالیبراسیون هود های لامینار بپردازیم.

منظور از کالیبراسیون چیست؟

تجهیزات آزمایشگاهی مناسب می توانند پژوهشگران را در رسیدن سریع تر به نتایج درست و قابل اطمینان، کمک کنند. هنگام کار با دستگاه های آزمایشگاهی، هر کدام از پرسنل ملزم هستند دقیق مطابق سند هایی که قبلا  در آزمایشگاه برای هر دستگاه تدوین شده است، از دستگاه ها استفاده کنند.

از طرف دیگر، تنها استفاده کردن از دستگاه بدون توجه به تنظیم یا کالیبره بودن دستگاه پیش از شروع کار، می توانند منجر به خطا در نتایج آزمایش ها شود.

به عبارت کلی، کالیبراسیون به عملی گفته می شود که طی آن مقدار های یک دستگاه اندازه گیری با استاندارد مربوطه مقایسه و پس از بررسی مقدار خطا ها، دستگاه با مقدار استاندارد تنظیم می شود.

چرا کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی اهمیت دارد؟

با توجه به این که بیشتر آزمایش های علمی به صورت زنجیره ای و مرحله ای هستند، وجود خطا به دلیل کالیبره نبودن تجهیزات می تواند نتایج سایر مراحل را هم تحت تاثیر قرار دهد.

کالیبره بودن دستگاه های تمام آزمایشگاه ها اهمیت دارد. به عنوان مثال اگر دستگاه های آزمایشگاه تشخیص پزشکی نتایج همراه با خطا ارائه دهند، قطع پزشک در درمان فرد بیمار دچار اشتباه می شود و جان بیمار به خطر می افتد. خطا در آزمایشگاه های شیمی و داروسازی مستقیما زندگی افراد جامه را هدف می گیرد و صدمات جبران به دنبال دارد.

از این دست مثال ها بسیار است. اما آن چه اهمیت دارد این است که علاج واقعه پیش از وقوع باید کرد. با کالیبره کردن دوره ای دستگاه ها می توان خطا های مربوط به دستگاه را به حداقل مقدار ممکن رساند.

برخی گمان می کنند کالیبراسیون دستگاه ها منجر به صرف هزینه و زمان بیشتری می شود. در صورتی که این کار از اتلاف زمان، انرژی و منابع مالی ناشی از خطا های آزمایشگاهی جلوگیری می کند و باعث حفظ سرمایه شما می شود.

کالیبراسیون هود های آزمایشگاهی

هود ها در آزمایشگاه های شیمی و بیولوژیکی از اهمیت بسیاری برخوردارند. هود های شیمی و هود های لامینار دو نوع اصلی از هود های آزمایشگاهی هستند. برای مقایسه اجزا و عملکرد این دو هود مقاله تفاوت هود لامینار و هود شیمیایی را مطالعه کنید.

به طور کلی بررسی سالیانه هود های آزمایشگاهی توصیه می شود و در صورتی که هود در آزمایشگاه جا به جا شود حتما مجددا کالیبره شود تا اشکالی در عملکرد نداشته باشد.

مهم ترین کنترل هایی که باید در مورد تمام انواع هود های آزمایشگاهی انجام شود شامل موارد زیر است:

  • جریان هوا
  • فشار هوا
  • بررسی فیلتر ها
  • ساختمان کلی هود

معمولا این اقدامات پیچیده نیستند و یک نفر از پرسنل آزمایشگاه، که از قبل آموزش دیده است، می تواند مسئولیت کالیبراسیون هود ها را به عهده بگیرد.

چگونگی کالیبراسیون هود لامینار

بدون هود لامینار، آزمایشگاه زیستی عملا معنایی ندارد. زیرا نه تنها میکروارگانیسم های بیماری زا می توانند عمل اصلی خطر برای پرسنل آزمایشگاه باشند، بلکه کاربران و فضای آزمایشگاه می توانند بر نتایج آزمایش های زیستی و میکروبی اثر سوء بگذارند.

انواع هود های لامینار شرکت رویان ایران کاملا مطابق با استاندارد و کالیبره هستند. اما توصیه می شود کالیبراسیون به صورت سالیانه و بنا به ضرورت انجام شود.

کالیبراسیون هود لامینار به طور کلی شامل بررسی هود در سه بخش است.

  • سرعت هوا
  • نظارت بر چرخش هوا
  • عملکرد فیلتر هپا یا اولپا

تایید صحت عملکرد و کالیبراسیون هود های لامینار با اقدامات زیر انجام می شود:

  • بررسی سرعت جریان هوای ایجاد شده داخل کابین با استفاده از باد سنج
  • تعیین فشار هوای داخل کابین
  • بررسی میزان به هم ریختگی جریان های داخل کابین
  • بررسی کارایی فیلتر هپا با استفاده از آزمایش DOP
  • مقایسه فشار هواد ایجاد شده در دو طرف فیلتر هپا
  • کنترل لامپ های داخل کابین که برای دید بهتر کاربر نصب شده اند.
  • تعیین شدت نور UV ایجاد شده به وسیله لامپ نصب شده داخل کابین برای خاصیت آنتی باکتریالی
  • شمارش ذرات 0.3 میکرون تا 5 میکرون داخل کابین
  • تعداد باکتری ها و قارچ های فضای داخلی و خارجی هود
  • بررسی میزان صدای ایجاد شده داخل کابین هنگام کار کردن هود
  • https://hakimazma.com/%d8%af%d8%b3%d8%aa%da%af%d8%a7%d9%87/%da%a9%d9%88%d8%b1%d9%87/

  • کنترل های ظاهری قسمت داخلی هود مانند شکستی، خراش و … که مانع از ضد عفونی کردن کامل هود پیش و پس از کار می شود
  • مستند سازی تمام پارامتر ها طبق استاندارد


:: بازدید از این مطلب : 63
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 فروردين 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن جمهوری اسلامی ایران مصوب پانزدهم اسفند ماه 1369 با اصلاحات پانزدهم آذر ماه 1373 چنین می گوید : " به منظور کمک به فراهم آوردن موجبات رشد و توسعه اقتصادی کشور و تبادل و بیان آراء و عقاید مدیران صنعتی ، اخذ کارت بازرگانی فوری معدنی ، کشاورزی و بازرگانی به موجب وظایف و اختیارات این قانون اتاق بازرگانی و صنایع معادن جمهوری اسلامی ایران تاسیس می شود " . اتاق بازرگانی و صنایع و معادن جمهوری اسلامی ایران موسسه ای غیر انتفاعی است که دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی است و محل آن در تهران است و در شهرستان ها برابر حدود تقسیمات کشوری منوط به داشتن 50 عضو می باشد.

  • ارکان اتاق بازرگانی

1- شورای عالی نظارت که متشکل از وزاری بازرگانی – امور اقتصادی و دارایی – صنایع و معادن وزیر کشاورزی – رییس سازمان و موسسه استاندارد و رییس و دو نایب رییس اتاق بارگانی می باشد.وظایف شورای عالی نظارت عبارتست از:
الف- بررسی و تصویب آیین نامه مربوط به نحوه عضویت در هر یک از اتاق ها و تعیین حدود آن به پیشنهاد هیات رییسه.
ب- سیاست گذاری و تعیین خط مشی های کلی اتاق ها و نظارت عالی بر اجرای صحیح آن ها در قالب قوانین و مقررات مربوطه
ج- رسیدگی به پیشنهادات و شکایات اتاق ها در خصوص کیفیت فعالیت و نحوه بهبود امور آن ها
2- هیات نمایندگان متشکل از منتخبین اتاق های سراسر کشور و نمایندگان سندیکاها و اتحادیه های وابسته می باشد که برای مدت چهار سال انتخاب می گردند. وظایف و اختیارات هیات نمایندگان اتاق ایران عبارتست از:
الف- انتخاب اعضای هیات رییسه
ب- بررسی و تصویب بودجه اتاق و تفریغ بودجه
ج- بررسی و اظهار نظر نسبت به گزارشات و پیشنهادات کمیسیون ها و سایر واحدهای اتاق و اتخاذ تصمیم نسبت به آن ها در محدود اختیارات محوله
د- تشکیل کمیسون های مشورتی به تعداد مورد نیاز و نیز انتخاب اعضای آن ها از بین خود
ه- تهیه و پیشنهاد آیین نامه های اجرایی این قانون به شورای عالی نظارت جهت اتخاذ تصمیم حداکثر بمدت دو ماه پس از تشکیل اتاق ایران و نیز پیشنهاد اصلاحات بعدی آیین نامه با رعایت تبصره 2 ماده 15
هیات رییسه :
اعضاء هیات رییسه اتاق ایران 7 نفر و در اتاق های بازرگانی شهرستان ها 5 نفر می باشد که در اولین جلسه هیات نمایندگان برای مدت 4 سال انتخاب می شوند.
وظایف و اختیارات هیات رییس اتاق ایران عبارتست از:
الف- اجرای مصوبات شورای عالی نظارت و هیات نمایندگان
ب- بررسی و تایید پیشنهادات و گزارشات کمیسون های اتاق و گزارش آن به هیات نمایندگان و شورای عالی نظارت حسب مورد.
ج- انتخاب نمایندگان اتاق برای شرکت در مجامع رسمی داخلی یا بین المللی و تعیین حدود کار و فعالیت های آن ها و هزینه های مربوطه.
د- بررسی و تایید بودجه و تفریغ بودجه سالیانه که از طرف دبیرکل تهیه می گردد و پیشنهاد آن به هیات نمایندگان جهت تصویب

  • وظایف و اختیارات اتاق بازرگانی ایران به شرح ذیل می باشد :

1- ایجاد هماهنگی و همکاری بین بازرگانان و صاحبان صنایع و معادن کشاورزی در اجرای قوانین و مقررات مربوط و مقررات جاری متناسب با احتیاجات کشور.
2- تهیه ، صدور و تایید اسنادی که طبق قانون و مقررات بین المللی با اتاق بازرگانی ایران می باشد با هماهنگی وزارت بازرگانی و همچنین صدور کارت بازرگانی برای اعضاء.
3- تشکیل اتاق های مشترک با کشورهای دوست با هماهنگی وزارت بازرگانی و وزارت امور خارجه
درآمد اتاق های بازرگانی برابر قانون نحوه ی تامین هزینه اتاق های بازرگانی مصوب 1373 وزارت اقتصاد و دارایی را مکلف می سازد علاوه بر دریافت مالیات 3 در 1000 درآمد دارندگان بازرگانی وصول و به حساب اتاق بازرگانی منظور نماید.

  • نکته

وفق قانون اتاق بازرگانی، صنایع و معادن جمهوری اسلامی ایران و آیین نامه های مربوطه و قانون بهبود فضای کسب و کار ثبت هرگونه شخصیت حقوقی با عنوان اتاق بازرگانی از جمله اتاق مشترک ایران با سایر کشورها و یا شورای اقتصادی مشترک با سایر کشورها و سایر مصادیق از این قبیل ، با نام های درخواستی اتاق بازرگانی، اتاق مشترک بازرگانی ایران با سایر کشورها و شورای اقتصادی مشترک مستلزم اخذ مجوز از اتاق بازرگانی ایران می باشد.

https://danasabt.ir/%D9%BE%D9%84%D9%85%D9%BE-%D8%AF%D9%81%D8%A7%D8%AA%D8%B1/


تذکر : فعالیت های هرمی و شبکه ای و یا بازاریابی هرمی و شبکه ای به هر نحوی ممنوع می باشد.



:: بازدید از این مطلب : 66
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 فروردين 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

آشنایی با کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان یک درمان دندانپزشکی محبوب است که می‌تواند به بهبود ظاهر دندان های شما کمک کند. بهترین دندانپزشک رشت برای کامپوزیت این ماده ای به رنگ دندان است که برای پر کردن شکاف ها، ترمیم براده‌ها یا ترک‌ها و زیبایی ظاهری دندان‌ها استفاده می‌شود. بر خلاف پر کننده های فلزی، کامپوزیت زیبایی متناسب با رنگ دندان‌های طبیعی شما ساخته می‌شود و برای کسانی که می‌خواهند لبخندی طبیعی‌تر داشته باشند، انتخابی عالی است.

کامپوزیت دندانی چیست؟

کامپوزیت یک ماده همرنگ دندان است که برای پرکردن شکاف‌ها، ترمیم شکستگی‌ها یا ترک‌ها و بهبود ظاهر کلی دندان‌ها استفاده می‌شود. این ماده از مخلوطی از ذرات پلاستیک و شیشه تشکیل شده است که ماده‌ای قوی و بادوام ایجاد می‌کنند و می‌تواند فشار استفاده روزمره را تحمل کند. کامپوزیت دندان یک انتخاب محبوب برای کسانی است که می‌خواهند بدون استفاده از روش‌های تهاجمی ظاهر دندان‌های خود را بهبود بخشند.

کامپوزیت چگونه روی دندان قرار داده می شود؟

استفاده از کامپوزیت دندانی یک فرآیند چند مرحله‌ای است که معمولا شامل موارد زیر می‌شود: 

  • آماده‌سازی دندان: دندانپزشک هرگونه پوسیدگی یا نواحی آسیب دیده دندان را برمی‌دارد و سطح دندان را با ابزار مخصوص دندانپزشکی تمیز می‌کند.
  • استفاده از باندینگ: دندانپزشک یک ماده باندینگ را روی دندان اعمال می‌کند تا به چسبندگی مواد کامپوزیت به سطح دندان کمک کند.
  • قرار دادن کامپوزیت: دندانپزشک مواد کامپوزیت را لایه لایه روی سطح دندان گذاشته و آن را به گونه‌ای شکل می‌دهد که با خطوط طبیعی دندان مطابقت داشته باشد.
  • نور: دندانپزشک از نور خاصی برای سفت شدن هر لایه از مواد کامپوزیت استفاده می‌کند.
  • پولیش: دندانپزشک مواد کامپوزیت را پولیش می‌دهد تا درخشندگی طبیعی داشته باشند.

کل فرآیند معمولا حدود یک یا دو ساعت طول می‌کشد. این زمان بسته به تعداد دندان‌های تحت درمان و پیچیدگی آن‌ها متغیر خواهد بود.

مزایای کامپوزیت دندان

ابتدا می‌توان از کامپوزیت برای بهبود ظاهر دندان‌ها با پر کردن شکاف‌ها، ترک‌ها یا شکستگی‌ها استفاده کرد. مزیت دیگر آن این است که این یک ماده همه کاره است و می‌تواند به گونه‌ای شکل داده شود که با رنگ و خطوط طبیعی دندان مطابقت داشته باشد. در نهایت، استفاده از کامپوزیت دندانی یک روش کم‌تهاجمی است که تنها به تراشیدن مقدار کمی از سطح دندان نیاز دارد و آن را به گزینه‌ای عالی برای افرادی تبدیل می‌کند که درمان‌های کمتر تهاجمی را ترجیح می‌دهند.

آشنایی با لمینت دندان

اگر به دنبال بهبود ظاهر دندان‌های خود هستید، لمینت دندان ممکن است راه حل مناسبی برای شما باشد. لمینت دندان یک پوسته نازک و سفارشی است که برای بهبود ظاهر دندان به سطح جلویی آن چسبانده می‌شود. آن‌ها راه حل موثری برای انواع مشکلات دندانی از جمله دندان‌های تراشیده، تغییر رنگ داده یا بد شکل هستند.

لمینت چیست؟

لمینت دندان معمولا از پرسلن یا رزین کامپوزیت ساخته می‌شود و برای مطابقت با رنگ و شکل دندان‌های طبیعی طراحی می‌شود. لمینت‌های دندانی برای بهبود ظاهر دندان‌هایی که ترک برداشته، تغییر رنگ داده یا بدشکل شده‌اند استفاده می‌گردد. همچنین می‌توان از آن‌ها برای بستن فاصله بین دندان‌ها یا بهبود ظاهر دندان‌هایی که کمی کج هستند، استفاده کرد.

لمینت چگونه روی دندان قرار داده می شود؟

فرآیند استفاده از لمینت دندان معمولا شامل چندین مرحله است. ابتدا دندانپزشک با برداشتن مقدار کمی مینا از سطح جلویی دندان، آن را آماده می‌کند. این کار برای ایجاد فضایی برای لمینت و اطمینان از چسبندگی مناسب آن به دندان انجام می‌شود.

در مرحله بعد، دندانپزشک قالبی از دندان می‌گیرد و آن را به یک لابراتوار دندانپزشکی می‌فرستد، جایی‌که لمینت به صورت سفارشی ساخته می‌شود تا دقیقا روی دندان قرار گیرد. در برخی موارد، دندانپزشک ممکن است از فناوری طراحی و ساخت به کمک کامپیوتر برای ساخت لمینت در مطب خود استفاده کند.

پس از آماده شدن لمینت، دندانپزشک چسب مخصوصی را روی دندان قرار می‌دهد و با احتیاط لمینت را روی سطح جلویی دندان می‌چسباند. سپس از نور مخصوص برای خشک شدن چسب و اتصال کامل لمینت به دندان کمک می گیرند.

مزایای لمینت

لمینت‌های دندان مزایای متعددی را برای بیمارانی که به دنبال بهبود ظاهر دندان‌های خود هستند ارائه می‌دهد. آن‌ها را می‌توان برای اصلاح انواع مشکلات زیبایی استفاده کرد. برخی از مزایای لمینت دندان به شرح زیر است:

  • ظاهر بهتر: لمینت‌های دندانی می‌توانند ظاهر دندان‌های شکسته، ترک خورده، لکه‌دار یا بدشکل را بهبود بخشند. همچنین می‌توان از آن‌ها برای بستن فاصله بین دندان‌ها استفاده کرد.
  • دوام: لمینت های دندان بادوام هستند و با مراقبت مناسب می‌توانند سال‌ها دوام بیاورند.
  • مقاوم در برابر لکه: لمینت‌های دندانی در برابر لکه‌های قهوه، چای و سایر غذاها و نوشیدنی‌ها که می‌توانند باعث تغییر رنگ دندان‌های طبیعی شوند، مقاوم هستند.
  • نگهداری آسان: لمینت‌های دندان با مسواک زدن منظم، نخ دندان کشیدن و معاینات دندانی به راحتی قابل نگهداری هستند.
  • تراش حداقلی سطح دندان: برای قرار دادن لمینت، باید مقدار کمی از ساختار مینای دندان برداشته شود. با این‌حال، این حذف حداقل بوده و اغلب محافظه‌کارانه‌تر از سایر روش‌های دندانپزشکی زیبایی است.

مقایسه ماندگاری لمینت با کامپوزیت

هم لمینت و هم کامپوزیت دندان مواد بادوامی برای بهبود ظاهر دندان هستند. اما از نظر دوام ویژگی‌های متفاوتی دارند. لمینت‌ها به طور کلی دوام بیشتری نسبت به کامپوزیت‌های دندانپزشکی دارند. به این دلیل است که لمینت‌ها از مواد قوی‌تری مانند پرسلن یا سرامیک ساخته می‌شوند که می‌توانند سایش و فشار بیشتری را تحمل کنند. کامپوزیت‌های دندانی از یک ماده رزین پلاستیکی ساخته می‌شوند که به اندازه مواد لمینت قوی نیست.

دوام هر دو ماده به میزان مراقبت و نگهداری از آن‌ها نیز بستگی دارد. با مراقبت و نگهداری مناسب، هم لمینت‌ها و هم کامپوزیت‌های دندانی زیبایی می‌توانند سال‌ها دوام داشته باشند و لبخندی زیبا و ماندگار را برای شما به ارمغان آورند. بهتر است گزینه‌های خود را با یک متخصص دندانپزشکی در میان بگذارید که می‌تواند توصیه های شخصی‌تری  را براساس نیازها و ترجیحات خاص شما ارائه دهد.

عوامل موثر بر ماندگاری لمینت

برخی از عواملی که می‌توانند بر دوام لمینت دندان تاثیر بگذارند عبارتند از: کیفیت مواد به کار رفته در ساخت لمینت، سطح مهارت دندانپزشکی که این روش را انجام می‌دهد، عادات بهداشت دهان و دندان بیمار، و هر عادت یا رفتاری که می‌تواند فشار بیش از حد به لمینت وارد کند (مانند ساییدن یا فشردن دندان ها). مراقبت و نگهداری مناسب از لمینت نیز می‌تواند به ماندگاری بیشتر آن کمک کند.

https://drshamsdentist.com/%d9%85%d8%aa%d8%ae%d8%b5%d8%b5-%d8%a7%db%8c%d9%85%d9%be%d9%84%d9%86%d8%aa-%d8%af%d8%b1-%d8%b1%d8%b4%d8%aa/

عوامل موثر بر ماندگاری کامپوزیت دندان

عوامل متعددی مانند کیفیت مواد کامپوزیت مورد استفاده، سطح مهارت دندانپزشکی که این روش را انجام می‌دهد و عادات بهداشت دهان و دندان بیمار می‌تواند بر دوام کامپوزیت‌های دندانی تأثیر بگذارد. سایر عواملی که می‌توانند بر طول عمر کامپوزیت‌های دندانی تأثیر بگذارند عبارتند از: محل و اندازه کامپوزیت، قدرت گاز گرفتن بیمار، هر عادت یا رفتاری که می‌تواند فشار بیش از حد بر روی کامپوزیت وارد کند. نوع غذا و نوشیدنی مصرف شده توسط بیمار نیز بر عمر کامپوزیت تاثیر می‌گذارد. نگهداری و مراقبت صحیح از کامپوزیت، مانند تمیز کردن اصولی و معاینات منظم دندان نیز می‌تواند به اطمینان از دوام طولانی مدت آن کمک کند.



:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 فروردين 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

همان طور که می دانید انرژی مورد نیاز بدن انسان در طول روز به وسیله قند ها و کربوهیدارت ها تامین می شود.هود لامینار  گلوکز منشا اصلی انرژی بافت های بدن انسان می باشد. بافت های بسیاری از جمله بافت مغز برای ادامه فعالیت خود و تامین انرژی مورد نیاز به گلوکز وابسته هستند. بنابراین سطح گلوکز خون یکی از موارد دخیل در سلامتی انسان است. باید با اندازه گیری آن، کاهش و افزایش سطح گلوکز خون را بررسی شود. بنابراین می توان از بسیاری از بیماری های مرتبط با این موضوع جلوگیری به عمل آورد.

در ادامه می خواهیم با روش اندازه گیری سطح گلوکز خون، تجهیزات ، مواد و دستگاه های مورد نیاز برای این فرآیند بیشتر آشنا شویم و به توضیح آن ها بپردازیم.

مقادیر طبیعی سطح گلوکز خون و عوارض ناشی از کاهش و افزایش سطح گلوکز خون

محدوده نرمال سطح گلوکز خون در فرد سالم و بالغ قبل از صبحانه (ناشتا) بین 70 الی 100 میلی گرم بر دسی لیتر می باشد و این محدوده 1 تا 2 ساعت پس از صرف وعده غذایی باید کمتر از 140 میلی گرم بر دسی لیتر باشد.

  • عوارض افزایش قند خون و یا هایپرگلایسمی : تصلب شرایین، مشکلات در کلیه ها، بینایی و اعصاب
  • عوارض کاهش قند خون و یا هایپوگلایسمی : تعرق، تهوع، ضعف، لرزش، احساس سبکی در قسمت سر،  افزایش سرعت نبض

انواع دیابت مرتبط با سطح گلوکز خون

  • دیابت نوع 1: در سنین کودکی و نوجوانی رخ می دهد. در این نوع دیابت، سلولی های بتای جزایر لانگرهانس تخریب شده و به همین دلیل انسولین تولید نمی شود و سطح گلوکز خون بالا می رود.
  • دیابت نوع 2: در افراد بالای 40 سال و همچنین افرادی که وزن زیادی دارند رخ می دهد. در این نوع دیابت انسولین تولید می شود اما به دلیل مشکل در گیرنده های انسولین این اتصال صورت نمی گیرد و عملکرد انسولین به درستی انجام نمی شود.
  • دیابت حاملگی: اغلب در 3 ماه دوم یا سوم حاملگی رخ می دهد و علت آن هورمون ترشح شده از جفت می باشد که عملکرد انسولین را مهار می کند.

آزمایش تعیین سطح گلوکز خون

  • قند خون ناشتا یا  FBS : این آزمایش باید پس از 8 ساعت ناشتا بودن از فرد مورد نظر گرفته شود. اگر نتیجه آن بین 110 تا 125 میلی گرم بر دسی لیتر باشد نشان دهنده حالت pre diabetes است و اگر از 125 میلی گرم بر دسی لیتر بیشتر باشد نشان دهنده دیابت می باشد.
  • تحمل گلوکز یا OGTT : این آزمایش برای افرادی انجام می شود که نتیجه FBS آن ها در محدوده پیش دیابت است.

انواع روش های اندازه گیری سطح گلوکز خون

روش های اختصاصی و غیر اختصاصی مختلفی به منظور اندازه گیری سطح گلوکز خون وجود دارد که ساده ترین روش بر اساس خاصیت احیا کنندگی گلوکز انجام می شود و دقیق ترین روش، روش اختصاصی با استفاده از واکنش های آنزیماتیک می باشد.

  • روش های اختصاصی: هگزوکیناز و گلوکز اکسیداز(دقیق ترین و کم هزینه ترین روش)
  • روش های غیر اختصاصی: ارتوتولوئیدین و فولین وو

روش فتومتریک برای اندازه گیری سطح گلوکز خون

این آزمایش توسط کیت گلوکز و همچنین 3 لوله آزمایش با عنوان های تست، بلانک و استاندارد انجام می شود. برای آماده سازی لوله بلانک 1000 میکرولیتر معرف آنزیمی و همچنین 10 میکرولیتر آب مقطر به لوله آزمایش اضافه کنید. به همین ترتیب برای آماده سازی لوله استاندارد نیز 1000 میکرولیتر معرف آنزیمی و 10 میکرولیتر محلول استاندارد به لوله آزمایش اضافه کنید. در انتها هم برای آماده سازی لوله تست، 1000 میکرولیتر معرف آنزیمی و 10 میکرولیتر از پلاسمای بیمار را داخل لوله بریزید. سپس آن ها را با یکدیگر حل کنید.

https://hakimazma.com/%d8%b3%da%a9%d9%88%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d8%a2%d8%b2%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%b4%da%af%d8%a7%d9%87%db%8c/

لوله های تست و استاندارد آماده شده را داخل دستگاه بنماری جوش و در دمای 37 درجه سانتی گراد به مدت 10 دقیقه قرار دهید. بدین ترتیب گلوکز های موجود با مواد رنگزای معرف واکنش می دهند. پس از گذشت 10 دقیقه رنگ صورتی داخل لوله های استاندارد و تست تشکیل می شود. در ادامه محتویات لوله های تست و استاندارد را داخل کووت بریزید. دستگاه اسپکتروفتومتر را به وسیله لوله بلانک در طول موج 546 نانومتر صفر کنید. سپس لوله تست و استاندارد را داخل دستگاه قرار دهید. جذب لوله تست و استاندارد را از روی صفحه دیجیتال دستگاه مشاهده و یادداشت کنید. در ابتدا باید برای بدست آوردن سطح گلوکز خون، جذب لوله تست را بر جذب لوله استاندارد تقسیم شود. سپس عدد به دست آمده را در غلظت استاندارد گلوکز (100 میلی گرم بر دسی لیتر) ضرب کنید.



:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 فروردين 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

در محیط های آزمایشگاهی، دیونایزر به عنوان ابزاری حیاتی برای تحقیقات و آزمایش های علمی کاربرد دارد. سکوبندی ازمایشگاهی دیونایزر با توانایی خود در حذف ناخالصی ها و یون ها از آب و سایر حلال ها، نقش حیاتی در حصول اطمینان از نتایج دقیق و قابل اعتماد ایفا می کند. تفاوت دستگاه دیونایزر آزمایشگاهی با سایر دستگاه های آب مقطرساز در آزمایشگاه، در از بین بردن تمام یون های باردار آب است. این نوع آب در آزمایشگاه کاربردهای ویژه ای دارد و کاربران در استفاده از برخی دستگاه ها مانند HPLC ملزم به استفاده از آب دیونیزه هستند. در این مقاله به بررسی 5 کاربرد مهم دستگاه دیونایزر آزمایشگاهی در سایر دستگاه ها و آزمایش های مختلف آزمایشگاهی می پردازیم.

رویان ایران، مرجع تخصصی فروش تجهیزات آزمایشگاهی، دستگاه دیونایزر آزمایشگاهی یا دستگاه تولید آب دیونیزه را با بهترین قیمت و کیفیت به فروش می رساند.

 

تفاوت آب دیونیزه با آب مقطر چیست؟

آب دیونیزه به عنوان آب DI، آب HPLC یا آب فوق خالص نیز شناخته می شود. این آب با تکنولوژی متفاوتی نسبت به دستگاه های تهیه آب مقطر، که تنها املاح معدنی آب تصفیه می شود، و به وسیله دستگاه دیونایزر آزمایشگاهی تهیه می شود و همه یون های باردار آزاد از آب خروجی حذف می شوند.

کاربردهای آب DI یا آب فوق خالص در آزمایشگاه

در بسیاری از آزمایش هایی که در آزمایشگاه های شیمی یا زیستی انجام می شود، وجود عناصر معدنی در آب می تواند در آزمایش منشا خطا باشد. به همین علت نمونه ها حتما باید در آب مقطر آزمایشگاهی محلول شوند. درحالی که در بسیاری از آزمایش ها استفاده از آب مقطر آزمایشگاهی کافی است، در استفاده از برخی دستگاه مانند HPLC یون هایی که در آب وجود دارند، می توانند در پیک های کروماتوگرام اختلال ایجاد کنند. به همین دلیل در این آزمایش ها حتما باید از آب دیونیزه استفاده شود. مهم ترین کاربردهای آب فوق خالص یا آب دیونیزه در آزمایشگاه را در ادامه بررسی می کنیم

خالص سازی آب در سیستم های تصفیه آب

 یکی از کاربرد های اولیه دیونایزر ها در سیستم های تصفیه آب مورد استفاده در آزمایشگاه ها می باشد. دیونایزر با حذف نمک های محلول، مواد معدنی و سایر ناخالصی ها، آب با کیفیتی تولید می کند که برای آزمایش های حساس ضروری است. برای تهیه معرف، انجام کشت سلولی یا انجام آزمایش های تحلیلی، آب دیونیزه شده دقت نتایج را تضمین می کند و باعث افزایش اطمینان به یافته های علمی به دست آمده می شود.

آب دیونیزه شده در تکنیک های کروماتوگرافی

 تکنیک های کروماتوگرافی، مانند کروماتوگرافی تعویض یونی و کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا (HPLC)، برای عملکرد بهینه به شدت به آب دیونیزه شده متکی هستند. دیونایزر ها نقش مهمی در کیفیت حلال برای جداسازی دقیق و شناسایی ترکیبات در مخلوط های پیچیده دارند. همچنین با حذف یون ها و آلاینده ها به دقت آنالیز های کروماتوگرافی در آزمایشگاه کمک می کند.

ضرورت استفاده از دستگاه دیونایزر آزمایشگاهی در مطالعات الکتروشیمیایی

در مطالعات و آزمایشات الکتروشیمیایی، حفظ یک محیط یونی کنترل شده بسیار مهم است. دیونایزر ها به ایجاد محلول هایی با ترکیبات یونی خاص کمک می کنند و به محققان این امکان را می دهند که رفتار یون ها و برهم کنش آن ها با الکترود ها را مطالعه کنند. با استفاده از آب دیونیزه شده به عنوان نقطه شروع، دانشمندان می توانند غلظت یون ها را در آزمایشات خود به طور برنامه ریزی شده دستکاری کنند که منجر به نتایج معنادارتر و درک عمیق تری از فرآیند های الکتروشیمیایی می شود.

 

کاربرد های دیونایزر در طیف سنجی

 تکنیک های طیف سنجی، مانند طیف سنجی UV-Vis و طیف سنجی جذب اتمی، به حلال خالص برای اطمینان از اندازه گیری های دقیق نیاز دارند. آب دیونیزه شده به عنوان یک جزء ضروری در تهیه محلول های استاندارد و رقیق کردن نمونه ها برای تجزیه و تحلیل طیف سنجی عمل می کند. حذف ناخالصی ها با استفاده از دیونایزر به کاهش نویز و تداخلات امواج پس‌ زمینه کمک می‌کند و در نتیجه داده ‌های طیفی مطمئن ‌تر و دقیق ‌تری به دست می ‌آید.

https://hakimazma.com/%d9%87%d9%88%d8%af-%d8%a2%d8%b2%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%b4%da%af%d8%a7%d9%87%db%8c/%d9%87%d9%88%d8%af-%d9%84%d8%a7%d9%85%db%8c%d9%86%d8%a7%d8%b1/

دیونایزر در تحقیقات بیولوژیکی و پزشکی

در تحقیقات بیولوژیکی و زیست پزشکی، دیونایزر ها برای کاربرد های مختلف ضروری هستند. از آماده سازی محیط کشت سلولی گرفته تا سنجش آنزیمی، آب دیونیزه یک نیاز اساسی است. این دستگاه عدم وجود یون ‌ها و آلاینده ‌هایی را که می ‌توانند با فرآیند های بیولوژیکی تداخل ایجاد کنند و یا بقای سلول را به خطر بیندازند، تضمین می‌کند. علاوه بر این، دیونایزر ها در تولید آب خالص برای استفاده در تجهیزات آزمایشگاهی مانند اتوکلاو ها و انکوباتور ها استفاده می شوند.



:: بازدید از این مطلب : 78
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 6 فروردين 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

جرم گیری و تمیز کردن دندان 

جرم گیری یک روش معمول برای از بین بردن جرم (پلاک سخت شده یا تارتار) و باکتری از روی دندان است. ایمپلنت دندان در رشت جرم گیری شامل استفاده از ابزارهای ویژه برای خراش دادن تارتار از بالا و پایین خط لثه است. از سوی دیگر، جرمگیری، دندان‌های شما را جلا می‌دهد و تارتار باقی مانده را از بین می‌برد.

دندانپزشک معمولاً قبل از شروع کار، دهان شما را بی حس می‌کند. بی حسی کمک می‌کند تا هر گونه ناراحتی که ممکن است در طول جرمگیری حرفه ای دندان احساس کنید، به حداقل برسد. ژل بی حس کننده با استفاده از یک برس کوچک روی بافت لثه شما زده می‌شود. پس از آن، باید چند دقیقه صبر کنید تا لثه بی حس شود.

هنگامی که دهان شما بی حس شد، متخصص دندانپزشکی شروع به جرم گیری دندان‌ها می‌کند. این کار با استفاده از ابزار کوچک و دستی به نام جرمگیر انجام می‌شود. جرم‌گیر برای از بین بردن جرم، پلاک و باقی مانده‌های غذا از سطوح دندان‌ها کاربرد دارد. ممکن است در این قسمت از پروسه مقداری فشار احساس کنید، اما دردی ندارد. درست است که خمیر دندان سفید کننده می‌تواند به کاهش میزان لکه کمک کند، اما جرمگیری حرفه ای می‌تواند لبخند شما را درخشان کند.

آسیب‌های ناشی از تارتار و جرم به دندان

اگر تارتار و جرم از روی دندان برداشته نشود، می‌تواند مشکلات دندانی متعددی ایجاد کند. برخی از این مشکلات دندانی شامل موارد زیر می‌شود.

  • بیماری لثه
  • پوسیدگی دندان
  • بوی بد دهان
  • زردی یا لکه دار شدن دندان‌ها

تارتار پس از سفت شدن روی دندان‌ها به سختی از بین می‌رود. به همین دلیل است که انجام منظم جرم گیری بسیار مهم است.

قبل از جرمگیری عمیق دندان چه کاری باید انجام داد؟

اگر تصمیم دارید جرمگیری عمیق دندان انجام دهید، چند کار باید قبل از آن برای آماده سازی انجام دهید.

  •  ابتدا مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دندان‌ها قبل از مراجعه الزامی است. این کار به از بین بردن هر گونه پلاک یا باقی مانده مواد غذایی که ممکن است در طول پروسه ایجاد مانع کند کمک کننده است.
  • خوردن یک وعده غذایی سبک قبل از تمیز کردن عمیق دندان نیز ایده خوبی است. وعده غذایی سنگین می‌تواند در طول پروسه باعث احساس ناراحتی شود. در نهایت، حتماً در قرار ملاقات خود از لباس‌های گشاد استفاده کنید. این به شما کمک می‌کند در طول فرآیند هنگام دراز کشیدن راحت باشید.

آیا جرم گیری دندان ضروری است؟

در حالی که جرم گیری دندان برای همه ضروری نیست، اما برای افرادی که کمتر مسواک می‌زنند بیشتر توصیه می‌شود. تارتار می‌تواند باعث بیماری لثه و پوسیدگی دندان شود، بنابراین برداشتن آن در اسرع وقت ضروری است. اگر نگرانی در مورد مناسب بودن یا نبودن جرم گیری دندان دارید، حتما با دندانپزشک مشورت کنید.

عوارض جرم گیری دندان چیست؟

جرم گیری دندان یک روش بی خطر با عوارض جانبی کمی است. با این حال، برخی از افراد ممکن است پس از پروسه، درد موقتی در لثه‌های خود احساس کنند. این درد معمولاً خفیف است و در عرض چند روز از بین می‌رود. در موارد نادر، جرم گیری دندان نیز می‌تواند باعث خونریزی یا عفونت لثه شود.

هزینه جرمگیری عمیق دندان چقدر است؟

هزینه جرم گیری و تمیز کردن دندان می‌تواند بسته به شدت تجمع تارتار، تعداد دندان‌هایی که نیاز به درمان دارند و شدت بیماری پریودنتال متفاوت باشد. به طور کلی، جرم گیری دندان روشی نسبتاً مقرون به صرفه است. اکثر طرح‌های بیمه دندانپزشکی بخشی از هزینه را پوشش می‌دهند. این فرآیند توسط دندانپزشک انجام شده و حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه طول می‌کشد.

جرم گیری دندان چه حسی دارد؟ آیا در زمان جرمگیری درد احساس می‌کنید؟

جرم گیری دندان معمولاً صدمه نمی زند، اما ممکن است در حین فرایند احساس فشار کنید. اگر دندان‌های حساسی دارید، دندانپزشک احتمالا از ژل بی حس کننده برای به حداقل رساندن هرگونه ناراحتی استفاده می‌کند.

مزایای جرم گیری حرفه ای دندان

جرم گیری دندان یک روش دندانپزشکی ضروری است که فواید زیادی دارد. برخی از مزایای جرم گیری دندان عبارتند از:

  • از بین بردن جرم و باکتری از روی دندان 
  • جلوگیری از بیماری لثه
  • کاهش پوسیدگی دندان
  • بهبود کلی سلامت دندان

اگر در مورد سلامت دندان خود نگران هستید حتما با دندانپزشک در مورد اینکه آیا جرم گیری دندان برای شما مناسب است یا خیر صحبت کنید.

مزایای جرمگیری دندان

در ادامه ۷ مورد از مزیت جرمگیری حرفه ای دندان که باعث سلامت دهان و دندان شما می‌شود را با هم بررسی می‌کنیم.

۱- جلوگیری از افتادن یا لق شدن دندان

بیماری لثه با تجمع پلاک شروع می‌شود و می‌تواند به از دست دادن دندان ختم شود. هنگامی که بیماری لثه پیشرفت می‌کند، پلاک بیشتر به سمت پایین دندان حرکت کرده و می‌تواند به استخوان نگهدارنده در فک شما آسیب برساند. این روند می‌تواند باعث لق شدن دندان‌ها و از دست دادن دندان شما شود. خوشبختانه خطر از دست دادن دندان شما به سادگی با جرمگیری حرفه ای دو بار در سال به میزان زیادی کاهش می‌یابد.

پلاک تجمعی از باکتری است که برای همه اتفاق می‌افتد، اما باید به طور منظم از اطراف خط لثه پاک شود تا لثه‌های شما در بهترین حالت باقی بماند. دندانپزشک به حذف پلاک کمک می‌کند تا خطر از دست دادن دندان‌های شما یا ابتلا به بیماری پریودنتال را کاهش دهد. 

۲- از ایجاد حفره جلوگیری می‌کند

پلاک‌ها و حفره‌ها برای ایجاد بیماری لثه دست به دست هم می‌دهند. اگر به حال خود رها شود، پلاک به مینای دندان شما می‌چسبد و اسیدهایی را آزاد می‌کند که باعث فرسایش و حفره می‌شود. جرمگیری حرفه ای به پاکسازی دندان‌ها از پلاک کمک می‌کند.

حتی با استفاده از نخ دندان و مسواک زدن روزانه، پلاک روی دندان‌های شما ایجاد می‌شود، به خصوص در مکان‌هایی که دسترسی به آن‌ها سخت است. در نهایت روی دندان‌های شما سفت شده و تارتار را تشکیل می‌دهند. تارتار رسوبی سخت، زرد یا قهوه‌ای است که محکم به دندان‌های شما می‌چسبد. تارتار را نمی‌توان با مسواک یا نخ دندان برداشت. فقط دندانپزشک می‌تواند با کمک جرمگیری آنها را از روی دندان‌ها پاک کند. اگر پلاک و تارتار را پاک نکنید، در نهایت باعث ایجاد حفره و همچنین بیماری لثه می‌شود.

۳- سفید تر شدن دندان‌ها

جرمگیری دندان به کاهش یا حتی از بین بردن لکه روی دندان کمک می‌کند. قهوه، شراب و تنباکو از شایع ترین دلایل تغییر رنگ دندان‌ها هستند. جرمگیری باعث می‌شود دندان‌های شما درخشان تر و گاهی اوقات حتی سفیدتر به نظر برسند. در طول پروسه جرمگیری، دندان‌های شما جلا داده می‌شود تا به حذف برخی از لکه‌های ایجاد شده و همچنین بازگرداندن آن‌ها به حالت اولیه کمک کنند. 

۴- سلامت عمومی خود را بهبود ببخشید

دهان سالم خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته را کاهش می‌دهد. باکتری موجود در پلاک می‌تواند وارد جریان خون شود که احتمال ابتلا به این بیماری‌های جدی را افزایش می‌دهد. بهداشت ضعیف دهان با دیابت، ناباروری، بیماری قلبی، اختلال نعوظ و حتی سرطان نیز مرتبط است.

۵- جلوگیری از بوی بد دهان

اغلب اوقات، بوی بد دهان به دلیل یک مشکل اساسی‌هان و دندان است. بهداشت حرفه ای و منظم دهان برای جلوگیری از بوی بد دهان بسیار مهم است. جرمگیری منظم، شما را از شر باکتری‌های مزاحم خلاص کرده و در عین حال هرگونه مشکل را نیز شناسایی می‌کند. حتی اگر روزانه مسواک بزنید و نخ دندان بکشید، همچنان پلاک در نقاطی از دهان که قابل دسترس نیستند ایجاد شده و باعث بوی بد دهان می‌شود. تمیز کردن منظم دندان‌ها می‌تواند به کاهش باکتری‌هایی که باعث بوی بد دهان می‌شوند کمک کند.

۶- صرفه جویی در هزینه 

جرمگیری حرفه ای دندان جزء اصلی مراقبت‌های پیشگیرانه دندانپزشکی است. اکثر بیمه‌های دندانپزشکی تمام یا بخشی از هزینه‌های جرمگیری را پوشش می‌دهند. حتی بدون بیمه دندانپزشکی، دوبار جرمگیری دندان‌ها در سال، احتمال نیاز به درمان‌های جدی‌تر و پرهزینه‌تر دندان در آینده مانند نیاز به پر کردن دندان یا نیاز به جایگزینی دندان از دست رفته را کاهش می‌دهد.

۷- جلوگیری از مشکلات دندانی در آینده

اگر به صورت منظم جرمگیری دندان را انجام دهید بر سلامت دندان‌های شما در بلند مدت و به خصوص در پیری تاثیر می‌گذارد. در هر بار مراجعه علاوه بر جرمگیری، سلامت کلی دندان‌ها مانند التهاب لثه، بیماری‌های پریودنتال یا ترک‌های روی مینای دندان که می‌تواند منجر به حفره‌های دندان شود، مطلع خواهید شد.

چند بار در سال باید برای جرمگیری حرفه ای به دندانپزشک مراجعه کنید؟ 

به عنوان یک قاعده کلی، هر ۶ ماه یا دو بار در سال بهترین گزینه برای شماست. با این حال، بدیهی است که برای همه صدق نمی کند. برخی ممکن است به تمیز کردن‌های سنگین‌تر و بیشتری نیاز داشته باشند. اما به طور کلی قانون دو بار در سال وجود دارد.

اینکه چند بار چکاپ دندان خود را انجام می‌دهید به تعدادی از عوامل خطر بستگی دارد که ممکن است داشته باشید یا نداشته باشید. ممکن است سابقه بیماری مزمن لثه داشته باشید، بنابراین نیاز به مراجعه بیشتر به دندانپزشک دارید. رژیم غذایی و سابقه بیماری می‌تواند روی دندان‌های شما تأثیر بگذارد. به همین دلیل تعداد دفعات مراجعه به دندانپزشک برای جرمگیری متفاوت می‌شود. به طور طبیعی، مراقبت از دندان باید به طور منظم رعایت شود. حتی اگر ژنتیک سالمی داشته باشید، بهداشت نامناسب می‌تواند روی دندان‌های شما تأثیر بگذارد.

تفاوت بین پلاک و تارتار در چیست؟

پلاک و تارتار دو چیز متفاوت هستند. پلاک جرم‌هایی کرمی رنگ هستند که با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن کافی جدا می‌شوند. اگر به طور مرتب دندان‌های خود را مسواک نزنید، پلاک در تمام روز روی لثه و دندان شما جمع می‌شود. با مسواک می‌توانید پلاک‌هایی را که حاوی میلیون‌ها باکتری است که با قند ترکیب شده و اسید تخریب‌کننده مینای دندان را تشکیل می‌دهند را از بین ببرید. اگر مسواک نزنید پلاک‌ها سخت شده و تارتار ایجاد می‌شود. پلاک‌هایی که سخت شده اند به کمک دندانپزشک با استفاده از ابزار و تکنیک‌های خاص پاک می‌شوند. زیرا با مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و شستشو نمی‌توانید آنها را از روی دندان‌ها پاک کنید. 

تارتار نوع سخت و معدنی پلاک است که باعث پوسیدگی دندان شده و پاک کردن آن بسیار سخت تر از پلاک است. تارتار شکل خطرناک تری از پلاک است که می‌تواند باعث ایجاد حفره، تحلیل لثه و بیماری پریودنتال شود. نمی توانید آن را با مسواک زدن منظم و نخ دندان کشیدن در خانه حذف کنید. با این حال، می‌توانید به کمک حرفه ای دندانپزشک اعتماد کنید. آنها از ابزارهای طراحی شده ویژه ای که به عنوان جرمگیر شناخته می‌شوند استفاده می‌کنند تا تمام رسوبات تارتار را از لثه‌ها و دندان‌های شما جدا کنند.

https://drshamsdentist.com/%da%a9%d8%a7%d9%85%d9%be%d9%88%d8%b2%db%8c%d8%aa-%d8%af%d9%86%d8%af%d8%a7%d9%86-%d8%af%d8%b1-%d8%b1%d8%b4%d8%aa/

بدون کمک آنها، بهداشت منظم دندان شما بیهوده خواهد بود. رسوب تارتار بدون هیچ مانعی به رشد خود ادامه می‌دهد. به همین دلیل مشکلات شدیدی را برای شما ایجاد می‌کند که شامل بدترین حالت بیماری پریودنتال و لق شدن دندان‌ها می‌شود. 



:: بازدید از این مطلب : 66
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 6 فروردين 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

به طور کلی ثبت برندهای تجاری را به ثبت برند در ایران و ثبت برندهای بین المللی (مادرید) تقسیم می کنند.پلمپ دفاتر ثبت برند در ایران شامل ثبت برند فارسی و ثبت برند لاتین می شود که ثبت برند لاتین در ابتدا نیازمند اخذ کارت بازرگانی می باشد.

  • ثبت علامت تجاری (برند ) در ایران

ماده 1 قانون ثبت علائم تجاری و اختراعات در تعریف برند مقرر می دارد: برند عبارت از هر قسم علامتی است اعم از نقش ، تصویر ، رقم ، حرف ، عبارت ، مهر ، لفاف و غیر آن که برای امتیاز و تشخیص محصول صنعتی ، تجاری یا فلاحتی اختیار می شود. ممکن است یک علامت تجاری برای تشخیص امتیاز محصول جماعتی از زارعین یا ارباب صنعت و یا محصول یک شهر و یا یک ناحیه از مملکت اختیار شود.

بر اساس تبصره 1 قانون ثبت علائم تجارتی و اختراعات مصوب اول تیرماه 1310، ثبت برند در ایران اختیاری است مگر در مواردی که دولت آن را اجباری نماید. لذا، ثبت علامت تجاری مطابق آئین نامه ی آن اجباری نیست. یعنی اگر کسی برند برای کالای خود انتخاب کرد و استعمال نمود و آن را به ثبت نرسانید قانون وی را الزام نمی کند. ولی ماده ی 2 اضافه می کند: "حق استعمال انحصاری علامت تجاری فقط برای کسی شناخته خواهد شد که علامت خود را به ثبت رسانیده باشد".

به موجب مصوبه ی سوم اردیبهشت 1328 هیاًت وزیران، ثبت علائم برای هر یک از این موارد اجباری است:
الف) داروهای اختصاصی مورد استفاده ی طبی
ب) مواد غذایی که در لفاف و ظروف مخصوص عرضه می شوند
ج)  آب های گازدار
ه) لوازم آرایش که برای استعمال مستقیم بر روی پوست انسان به کار می رود.

نکاتی در خصوص برند:

1. برند قابل نقل و انتقال است و باید وفق مقررات قانون ثبت علائم و اختراعات ایران به ثبت برسد.
2. اجازه استفاده از برند ثبت شده به دیگران در ایران باید به ثبت برسد.
3. برای علامت گواهی ثبت علامت صادر خواهد شد.
4. مدت اعتبار ثبت علامت برای هر بار 10 سال است.
5. برای ثبت چند علامت باید به تعداد آن ها اظهارنامه جداگانه داده شود.
6. شما با داشتن کارت بازرگانی شخصی ( حقیقی ) می توانید 3 برند تجاری و با کارت بازرگانی شرکتی ( حقوقی ) می توانید 10 برند تجاری را ثبت نمایید. موارد ذکر شده در رابطه با جواز کسب نیز به همین روال می باشد.

مدارک مورد جهت ثبت برند عبارت است از:

الف) شخص حقیقی:
1. مدارک مثبت هویت متقاضی ( کپی شناسنامه و کپی کارت ملی )
2. کپی کارت بازرگانی (در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد)
3. کپی مجوز فعالیت (جواز تاسیس، پروانه ی بهره برداری، پروانه ی ساخت، جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)
4. نمونه علامت تجاری در کادر 10 در 10
ب) شخص حقوقی ( شرکتی بودن )
1. کپی شناسنامه یکی از دارندگان امضای مجاز شرکت
2. کپی مدارک شناسایی مدیر عامل و کلیه دارندگان امضای مجاز شرکت
3. کپی از روزنامه رسمی تاسیس و آخرین تغییرات
4. کپی از جواز تاسیس یا پروانه بهره برداری یا نامه ای از ارگان مربوطه که این شرکت به آن فعالیت اشتغال به کار دارد یا کپی از کارت بازرگانی جهت ثبت علامت یا اسم در طبقه واردات
5. در صورت لاتین بودن برند، کپی کارت بازرگانی مدیر عامل
6. ده عدد پرینت رنگی از لوگو یا اسم تجاری سایز ده در ده
7. در صورت سه بعدی بودن علامت ارائه علامت به صورت نمونه گرافیکی یا تصویر دو بعدی به نحوی که از شش زاویه متفاوت تهیه و در مجموع یک نمونه واحد را تشکیل دهند.
8. اصل مهر شرکت
9. استفاده از حق تقدم : در صورتی که متقاضی یا متقاضیان ثبت بخواهند به استناد تقاضای ثبت یا ثبت خارج از کشور از مزایای حق تقدم ( حداکثر 6 ماه ) استفاده نمایند می بایست مدارک مربوط به حق تقدم را همزمان با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر ظرف 15 روز از آن تاریخ تسلیم کنند.
10. رسید مربوط به پرداخت هزینه های قانونی

  • ثبت برند بین المللی ( مادرید )

حقوق مالکیت معنوی در شاخه ثبت علائم تجاری با توسعه تجارت بین المللی ابعاد تازه جهانی پیدا کرده است. بنابراین تنها صحبت از قانون داخلی و ملی طرفدار ندارد بلکه امروزه قوانین تقریباَ متحدالشکلی در قالب موافقت نامه و کنوانسیون های بین المللی ایجاد شده است که بستر حمایت جهایت از این برند را فراهم نموده است.

سیستم مادرید توسط دفتر بین المللی سازمان جهانی مالکیت فکری WIPO ، اداره می شود. هر کشوری که در کنوانسیون پاریس برای حمایت از مالکیت صنعتی عضویت دارد می تواند طرف موافقت نامه یا پروتکل، یا هر دو قرار بگیرد که کشور ایران نیز در سال 1337 عضویت خود را در کنوانسیون پاریس در زمینه حمایت از مالکیت صنعتی و در سال 1382 عضویت خود را در موافقت نامه مادرید و پروتکل آن در مورد ثبت بین المللی علائم همراه با آیین نامه مشترک آن دو ، رسماَ اعلام نموده است.

مدارک لازم جهت ثبت بین المللی برند به قرار ذیل است:

1- ارائه نامه درخواست جهت ثبت بین المللی علامت خطاب به اداره ثبت علایم تجاری با درج اسامی کشورهای مورد نظر
2- ارائه معرفی نامه بر روی سربرگ شرکت همراه با امضای مدیران و دارندگان حق امضا و با مهر شرکت برای اشخاص حقوقی و در صورت مراجعه وکیل رسمی ارائه وکالت نامه دادگستری
3- ارائه کپی مصدق شناسنامه و کارت ملی مدیران و دارندگان حق امضای شرکت و روزنامه تاسیس و آخرین تغییرات شرکت برای اشخاص حقوقی و ارائه کپی مصدق شناسنامه و کارت ملی برای اشخاص حقیقی و در صورت مراجعه به وکیل رسمی ارائه وکالت نامه دادگستری

https://danasabt.ir/2023/09/17/%D8%A7%D8%AE%D8%B0-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%81%D9%88%D8%B1%DB%8C/


4- ارائه اصل گواهی ثبت علامت تجاری در ایران جهت رویت و کپی آن جهت رویت و کپی آن جهت ضبط در پرونده یا ارائه کپی مصدق گواهی ثبت علامت تجاری
5- تکمیل فرم مخصوص لاتین
6- ارائه برگ محاسبه هزینه ها
7- رسید مربوط به پرداخت هزینه بررسی اظهارنامه بین المللی



:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 6 فروردين 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

سفالکسین چیست؟

سفالکسین (Cephalexin) یک نوع آنتی‌بیوتیک از خانواده‌ی سفالوسپورین‌هاست که برای درمان عفونت‌های باکتریایی استفاده می‌شود. ایمپلنت اقساطی در رشت این دارو برای درمان عفونت‌های باکتریایی تجویز می‌شود. انواع مختلفی از سفالکسین وجود دارند که به عنوان یکی از انتخاب‌های درمانی برای عفونت‌های دندانی، تنفسی، ادراری، پوستی، عصبی، استخوان، مفاصل، و دیگر عفونت‌های باکتریایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سفالکسین به عنوان یک آنتی‌بیوتیک روی باکتری‌ها در مراحل مختلفی از رشد و تکثیر آن‌ها اثر می‌گذارد. این دارو با ایجاد تغییرات در دی‌ان‌آی باکتری‌ها و متوقف کردن فرآیند سنتز دیواره‌ سلولی آن‌ها، باعث مهار رشد باکتری‌ها و در نتیجه از بین رفتن عفونت می‌شود. سفالکسین به عنوان یک آنتی‌بیوتیک با طیف وسیع اثر معرفی می‌شود، به این معنا که می‌تواند گونه‌های مختلفی از باکتری‌ها را درمان کند.

چرا سفالکسین داروی مهمی‌برای عفونت دندان است؟

سفالکسین به عنوان یک آنتی‌بیوتیک از خانواده سفالوسپورین‌ها، به دلیل ویژگی‌های خاص خود، در درمان عفونت‌های دندانی مهم است. دلایلی که سفالکسین می‌تواند درمانی مؤثر برای عفونت‌های دندانی باشد عبارتند از:

  1. پوشش طیف وسیع: سفالکسین طیف وسیعی از باکتری‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهد. به این معنا که می‌تواند علیه انواع مختلفی از باکتری‌های مسبب عفونت‌های دندانی اثربخش باشد.
  2. استفاده در عفونت‌های باکتریایی: بیشتر عفونت‌های دندانی ناشی از باکتری‌ها هستند. سفالکسین به عنوان آنتی‌بیوتیکی که در مقابل باکتری‌ها مؤثر است، می‌تواند در مهار، کنترل رشد و تکثیر باکتری‌ها در منطقه عفونت کمک کند.
  3. عملکرد در التهابات لثه: سفالکسین با کاهش تعداد باکتری‌ها و کنترل التهاب، به تسریع فرآیند بهبودی التهابات لثه کمک می‌کند.
  4. مصرف آسان: سفالکسین به صورت قرص‌های خوراکی عرضه می‌شود که مصرف آن نسبت به دیگر روش‌های درمانی مانند تزریق، راحت‌تر است.
  5. استفاده در عفونت‌های دندانی: دندانپزشکان به عنوان یکی از گزینه‌های موجود برای درمان عفونت‌های دندانی سفالکسین را تجویز می‌کنند. انتخاب آنتی‌بیوتیک مناسب بر اساس نوع عفونت و شدت آن توسط دندانپزشک متخصص انجام می‌شود.
  6. پیشگیری از تشدید عفونت: در برخی موارد، استفاده از سفالکسین پس از کشیدن دندان یا جراحی‌های دهان و دندان می‌تواند در پیشگیری از تشدید عفونت‌ها و بهبودی سریع‌تر موثر باشد.

مقدار دوز مصرفی سفالکسین برای عفونت دندان

درمان با سفالکسین برای عفونت‌های دندانی ممکن است بسته به نوع، شدت عفونت و توصیه‌های دندانپزشک متخصص، متفاوت باشد. اما معمولا دوز‌های متداول برای سفالکسین در درمان عفونت‌های دندانی به صورت زیر است:

  • برای بزرگسالان (بزرگتر از ۱۲ سال): دوز معمول بین ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلی‌گرم (میلی‌گرم) هر ۶ تا ۱۲ ساعت می‌باشد، اما دقیقاً توصیه‌های دندانپزشک را باید رعایت کنید.
  • کودکان (تا ۱۲ سال): دوز معمول بین ۲۵ تا ۱۰۰ میلی‌گرم برای اساس هر کیلوگرم وزن بدن به انتخاب دندانپزشک معالج است. این دوز را باید به توصیه دندانپزشک بر اساس وزن و شرایط کودک تنظیم کنید.

مهم است به توصیه‌های دقیق دندانپزشک خود پایبند باشید، زیرا دوز‌ها و مدت زمان مصرف ممکن است بسته به شدت عفونت، نوع باکتری‌های مسبب عفونت و وضعیت شما تغییر کنند. همچنین، اگر داروی دیگری مصرف می‌کنید به دندانپزشک خود اطلاع دهید تا از تداخلات دارویی جلوگیری شود.

عوارض جانبی سفالکسین

سفالکسین مانند سایر داروها ممکن است عوارض جانبی داشته باشد. عوارض جانبی معمولاً در دسته‌های زیر قرار می‌گیرند. اگر هرگونه عارضه جانبی پس از مصرف سفالکسین تجربه کردید حتما به دندانپزشک خود  مجدد مراجعه کنید.

  1. عوارض گوارشی: شامل تهوع، استفراغ، اسهال، درد معده و نفخ معده 
  2. حساسیت و واکنش‌های آلرژیک: ممکن است واکنش‌های پوستی نظیر دانه‌های پوستی، خارش و قرمزی، یا واکنش‌های آلرژیک خطرناک‌تر از قبیل تورم صورت، لبها و گلو رخ دهد. در صورت تجربه هرگونه علائم آلرژیک باید فوراً دندانپزشک معالج را مطلع کنید.
  3. عوارض کبدی: ممکن است علائم ناشی از تحلیل نادر از کبد شامل افزایش آنزیم‌های کبدی در آزمایش‌های خونی دیده شود.
  4. عوارض سیستم عصبی: به‌عنوان مثال، سردرد و گیجی
  5. عوارض خونی: افزایش یا کاهش تعداد سلول‌های خون مانند لکوپنی و ترومبوسیتوپنی (کاهش تعداد پلاکت‌های خون).
  6. عوارض کلیوی: ندرتاً افزایش سطح کراتینین خون یا ایجاد مشکلات کلیوی ممکن است رخ دهد.
  7. عوارض معده و روده‌ها: ممکن است علائمی‌مانند اسهال خونی (خون در مدفوع) ایجاد شود.
  8. اختلالات مفصلی: به‌عنوان مثال، التهاب مفاصل ممکن است به وجود بیاید.
  9. عوارض ادراری: افزایش ترشح ادرار و یا تغییر در رنگ ادرار ممکن است رخ دهد.

توجه: لطفاً توجه داشته باشید که این تنها یک لیست عمومی‌از عوارض جانبی سفالکسین است و همیشه مهم است که پیش از مصرف هر دارو، به‌ویژه آنتی‌بیوتیک‌ها، با دندانپزشک خود مشورت کنید. اگر علائم عوارض جانبی خاصی را تجربه می‌کنید، باید به دندانپزشک خود اطلاع دهید تا بتوانند مورد شما را ارزیابی و اقدامات لازم را انجام دهند.

تاثیر سفالکسین بر عفونت دندان

این دارو با متوقف کردن تولید دیواره‌ سلولی باکتری‌ها منجر به ضعف آن‌ها و جلوگیری از رشد باکتری‌ها می‌شود. سفالکسین برای درمان انواع مختلفی از عفونت‌های باکتریایی مانند عفونت‌های دندان و لثه‌ به کار می‌رود.

مقاومت دارویی به سفالکسین

استفاده نادرست از آنتی‌بیوتیک‌ها، از جمله سفالکسین، باعث توسعه مقاومت باکتری‌ها می‌شود. به همین دلیل در آینده ممکن است با کاهش اثربخشی آنتی‌بیوتیک‌ها رو به رو شویم. همیشه قبل از استفاده از هر نوع آنتی‌بیوتیک، از جمله سفالکسین، با دندانپزشک خود مشورت کنید تا راهنمایی دقیق در مورد دوز، مدت مصرف، هشدارها و همچنین تداخلات دارویی با داروهای دیگر دریافت کنید.

اگر یک دوز سفالکسین را فراموش کردیم چه کاری انجام دهیم؟

اگر دوزی از سفالکسین را فراموش کرده‌اید، اقدامات زیر را می‌توانید انجام دهید:

  1.  دوز فراموش شده را مصرف کنید: اگر فهمیده‌اید که دوز را فراموش کرده‌اید و هنوز به زمان دوز بعدی نرسیده‌اید، می‌توانید دوز را مصرف کنید. به این ترتیب، بین دوزها زمان کمتری فاصله خواهد بود و شانس کنترل عفونت بهتر می‌شود.
  2. عدم مصرف دوز دوباره: در اکثر موارد، توصیه نمی‌شود دوز را دوباره مصرف کنید. به جای اینکه دوز را دوباره مصرف کنید، منتظر دوز بعدی خود باشید.

مدت زمان مصرف سفالکسین برای عفونت دندان 

مدت مصرف سفالکسین برای عفونت دندان توسط دندانپزشک تعیین می‌شود و بسته به نوع و شدت عفونت، ممکن است متغیر باشد. به طور کلی، مدت مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها معمولاً بین ۵ تا ۱۰ روز تعیین می‌شود. با این حال، برای اطمینان از مدت دقیق مصرف سفالکسین برای شما، به توصیه‌های دندانپزشک خود عمل کنید.

https://drshamsdentist.com/%da%a9%d8%a7%d9%85%d9%be%d9%88%d8%b2%db%8c%d8%aa-%d8%af%d9%86%d8%af%d8%a7%d9%86-%d8%af%d8%b1-%d8%b1%d8%b4%d8%aa/

دندانپزشک شما بر اساس شدت و نوع عفونت، تاریخچه دندانپزشکی شما و نوع داروهای دیگری که ممکن است مصرف کنید، مدت مصرف مناسب را تعیین می‌کند. همچنین، در صورت تجویز، به طور کامل دارو را تمام کنید حتی اگر علائم عفونت قبل از پایان مدت مصرف بهبود یافته باشند. زیرا قطع زود هنگام دارو ممکن است منجر به بازگشت عفونت یا تشدید آن شود.



:: بازدید از این مطلب : 71
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 5 فروردين 1403 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

انواع شرکت ها را می توان به دو دسته  ثبت شرکت های مدنی و شرکت های تجاری تقسیم نمود که ذیلاَ به بررسی شرکت مدنی و تفاوت آن با شرکت تجاری می پردازیم.

  • شرکت های مدنی

در ماده 571 ق. م آمده است شرکت عبارت است از اجتماع حقوق مالکین متعدد در شی ء واحد به نحو اشاعه. ( مالکین متعدد ) این معنا را می رساند که تعداد شرکا حداقل باید 2 نفر باشد و ماده 590 ق. م نیز تاییدی بر این ادعا می باشد. این تعریف ناظر بر اشاعه اموال بین چند نفر می باشد. اثری که به وسیله عقد بیع ، هبه ، صلح و حتی وصیت می تواند ایجاد شود همچنین شرکای شرکت به جای پیدا کردن حقوق در شی ء واحد ممکن است مشترکاَ در کلیه دارایی و اموال و درآمد و ... دارای حقوق و مزایایی شوند.
شرکت های مدنی به دو دسته شرکت های اجباری و اختیاری تقسیم می گردند :
الف ) شرکت های اختیاری
در ماده 573 ق. م آمده است : شرکت اختیاری یا در نتیجه عقدی از عقود حاصل می شود یا در نتیجه عمل شرکا از قبیل مزج اختیاری یا قبول مالی مشاعاَ در ازاء عمل چند نفر و نحو این ها افراد در شرکت های اختیاری، به میل و اراده خود سرمایه ای فراهم نموده و در موضوع معینی به کار انداخته و در سود و زیان آن شریک می شوند.
ب) شرکت قهری یا اجباری
در ماده 574 ق. م آمده است : شرکت قهری اجتماع حقوق مالکین است که در نتیجه امتزاج یا ارث حاصل می شود. در تشکیل شرکت اراده افراد دخالتی ندارد و مطابق این ماده از دو طریق ایجاد می گردد : اول امتزاج قهری ، مثلاَ چند تن برنج مربوط به چند نفر به وسیله ثالثی بدون رضایت مالکین با هم قاطی شود و دوم به صورت ارث که بعد از فوت مورث برای وارثین نسبت به ماترک ایجاد می گردد.

  • وجوه افتراق شرکت های تجاری و مدنی

با توجه به تعریفی که از شرکت های مدنی و تجاری گردید به تفاوت هایی میان این دو نوع شرکت پی می بریم از جمله :
1- در شرکت مدنی موضوع شراکت ممکن است امور و موضوعات تجاری یا غیرتجاری باشد در حالی که در شرکت تجاری موضوع فعالیت شخص حقوقی امور تجاری است.
2- شرکت مدنی ممکن است به صورت قهری ایجاد شود به همین علت در تشکیل آن وجود قصد و اراده شرکا لازم نیست در حالی که شرکت تجاری حتماَ باید با قصد سود بردن تشکیل گردد.
3- مسئولیت شریک در شرکت تجاری برحسب نوع شرکت ممکن است به میزان سهم ، محدود به میزان سرمایه ، تضمین تمام سرمایه یا مختلط باشد اما در امور مدنی مسئولیت منفرد می باشد.
4- شرکت مدنی اقامتگاه و تابعیت ندارد در حالی که اقامتگاه و تابعیت شرکت تجاری باید مشخص باشد.
5- کلیه شرکت های تجاری مطابق ماده 583 ق. ت دارای شخصیت حقوقی هستند اما در قانون مدنی ذکری از شخصیت حقوقی مثل مدنی به عمل نیامده.
6- مطابق ماده 412 ق. ت در مورد شرکت های تجاری قواعد مربوط به ورشکستگی اجرا می گردد در حالی که شرکت های مدنی مشمول قواعد اعسار می گردند.

https://danasabt.ir/%D9%BE%D9%84%D9%85%D9%BE-%D8%AF%D9%81%D8%A7%D8%AA%D8%B1/


7- در شرکت های تجاری، به محض تشکیل یک شخصیت حقوقی ایجاد می گردد در حالی که در شرکت های مدنی این گونه نیست.
8- در شرکت های تجاری نظر اکثریت به عنوان نظر جمع قابل اعمال است ولی در شرکت مدنی نظر جمع اکثریت شرکا اعتباری ندارد.



:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 5 فروردين 1403 | نظرات ()