نوشته شده توسط : javaneh

برای دندان کشیدن در دوران حاملگی لازم است نکاتی مورد توجه قرار بگیرند تا آسیبی به جنین وارد نشود. متخصص لمینت دندان رشت این نکات عبارت‌اند از:

  1. توجه به نکات ایمنی درباره اشعه ایکس تعیین میزان پوسیدگی دندان به اشعه ایکس نیاز دارد. برای انجام این مرحله لازم است خانم‌های باردار از یک کاور سربی برای پوشش قسمت بالای بدن استفاده کنند.
    در این صورت از تابش اشعه ایکس به جنین و عوارض جانبی آن جلوگیری می‌شود. علاوه بر این، برای خانم‌های باردار، یک پوشش مخصوص ارائه می‌شود تا دوز اضافه‌ای به بیمار نرسد.
  2. استفاده از داروی بی‌حسی موضعی ایمن قبل از کشیدن دندان، بیمار بی‌حسی موضعی دریافت می‌کند. برای این‌ کار معمولاً از لیدوکائین یا نووکائین استفاده می‌شود. این داروها از نوع داروی گروه B هستند که استفاده از آنها در دوران بارداری ایمن ‌است.
    داروی بی‌حسی وارد جفت شده اما قبل از رسیدن به جنین فیلتر می‌شود. ممکن است دندانپزشک برای پایین آوردن ریسک تزریق داروی بی‌حسی، دوز آن را کمتر از حالت طبیعی استفاده کند. بهترین کار این است که همراه با حفظ آرامش، با دندانپزشک خود همکاری کنید.
  3. مصرف آنتی بیوتیک‌ها و داروهای مسکن مطابق با تجویز دندانپزشک دندانپزشک ممکن است برای تسکین درد و یا جلوگیری از عفونت دندان پس از کشیدن، برخی داروها را تجویز کند. مصرف هر یک از این داروها در حین بارداری طبق دستور دندانپزشک ایمن است. اما اگر به هر یک از داروهای تجویزی حساسیت دارید، با دندانپزشک خود صحبت کنید تا داروی جایگزین تجویز کند.

نحوه مراقبت و نکات مهم بعد از کشیدن دندان در بارداری

برای بهبودی سریع‌تر خود بعد از کشیدن دندان، سعی کنید موارد زیر را به درستی رعایت کنید:

  1. گاز استریلی که در محل کشیدن دندان گذاشته شده را حدود ۱ ساعت با فشار ملایم نگه دارید. به هیچ عنوان آب دهان خود را خارج نکنید.
  2. تا زمانی که بی حسی از بین نرفته، مراقب باشید تا به بافت‌های نرم داخل دهان خود آسیب وارد نکنید.
  3. در شب اول مسواک نزنید.
  4. از روز دوم می‌توانید با کمک آب نمک دهان خود را ضد عفونی کنید.
  5. از روز سوم دهانتان را مسواک بزنید، اما مراقب جای خالی دندان باشید.
  6. در دو روز ابتدایی از مصرف غذاها و نوشیدنی‌های بسیار داغ اجتناب نمایید.
  7. برای مصرف نوشیدنی‌ها نباید از نی استفاده کنید؛ زیرا مکش ایجاد شده خونریزی را تشدید خواهد کرد.
  8. برای کاهش درد خود تا ۳ روز ابتدایی از کمپرس سرد استفاده داشته باشید.
  9. داروهایی که دندانپزشک تجویز کرده است را با مشورت متخصص زنان خود مصرف کنید.
  10.  به خاطر داشته باشید که وجود مقداری خونابه و درد تا چند روز ابتدایی طبیعی است؛ اما اگر این شرایط مدت زمان بیشتری طول کشید و با خونریزی روبه‌رو شدید، حتماً به دندانپزشک خود مشاوره نمایید.

در صورتی که نیاز به اطلاعات بیشتری در خصوص این مراقبتها دارید، پیشنهاد می‌کنیم تا مقاله مراقبت بعد از کشیدن دندان را مطالعه نمایید.

سوالات متداول

  1. آیا کشیدن دندان در بارداری ضرر دارد؟

    از سؤالات رایج خانم‌های باردار در این باره، این است که آیا کشیدن دندان در بارداری خطرناک است؟ باید گفت که در سه ماه اول و سوم بارداری اثر داروی بیهوشی می‌تواند برای جنین ضرر داشته باشد. به همین دلیل توصیه دندانپزشکان این است که در صورت لزوم، کشیدن دندان در سه ماه دوم بارداری اتفاق بیفتد.

  2. کشیدن دندان در ماه اول بارداری ممکن است؟

    به طور معمول در سه ماه اول بارداری، کشیدن دندان توصیه نمی‌شود. حتی در شرایط لازم، این درمان به سه ماه دوم بارداری موکول خواهد شد.

  3. آیا مصرف آنتی‌بیوتیک بعد از کشیدن دندان در دوران بارداری ممکن است؟

    اگر در زمان بارداری به آنتی‌بیوتیک و یا چرک خشک کن نیاز دارید، باید داروی مناسب را با تجویز دندانپزشکتان تهیه کرده و مصرف نمایید.

  4. عوارض کشیدن دندان در ماه اول بارداری چیست؟

    در ماه بارداری رشد و تشکیل ارگان‌های جنین شروع می‌شود که اثر داروهای بی‌حسی می‌تواند در این زمان مضر باشد.

  5. https://drshamsdentist.com/%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%BE%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/
  6. آیا کشیدن دندان باعث سقط جنین می‌شود؟

    خیر. اگر این درمان تحت نظر دندانپزشک خوب و در زمان مناسب انجام شود، خطری را برای جنین به وجود نخواهد آورد.

  7. آیا کشیدن دندان در شیردهی ممانعتی دارد؟

    خیر. انجام این درمان در دوران شیردهی تحت نظر دندانپزشک مجرب ممانعتی ندارد و خطری را برای مادر و یا نوزاد ایجاد نمی‌کند.



:: بازدید از این مطلب : 153
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 آذر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

آشنایی با منطقه آزاد ارس:

منطقه آزاد تجاری-صنعتی ارس در استان های آذربایجان شرقی شهرستان کلبیر،ثبت شرکت  خداآفرین، جلفا واقع شده است. این منطقه در ناحیه نیمه خشک ایران و در مجاورت دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان قرار گرفته و دارای 51000 هکتار  وسعت است.

منطقه آزاد ارس شامل 7 بخش گسسته از هم و به مرکزیت شهر جلفا است:

  1. منطقه آزاد جلفا
  2. منطقه آزاد نوردوز
  3. منطقه آزاد خمارلو
  4. منطقه آزاد اصلاندوز
  5. منطقه آزاد پارس آباد
  6. منطقه آزاد بیله سوار
  7. منطقه آزاد آزادلو گرمی)

بیشتر بخوانید:

- مناسب ترین کشورها برای ثبت شرکت کدامند ؟

- با فرآیند ثبت شرکت در قطر آشنا شوید

- مراحل ثبت شرکت سهامی خاص

این منطقه پس از منطقه آزاد کیش دومین منطقه آزاد در حال رشد و توسعه یافته است و دارای امکاناتی از قبیل راه آهن، شبکه های مخابراتی و برق و آبیاری و انبارهای گمرکی می باشد. راه آهن جلفا-تبریز منطقه آزاد ارس را به کشورهای آسیای میانه، قفقاز، روسیه، دریای سیاه، ترکیه و اروپا از شمال، خلیج فارس و دریای عمان از جنوب و کشورهای مشترک المنافع از شرق متصل می کند. نزدیکی به ترکیه به عنوان دروازه اروپا و وجود رودخانه ارس بعنوان عامل پیوند دهنده طبیعی و برخورداری از پشتیبانی مادر شهر تبریز، موقعیت بی نظیری را برای این منطقه فراهم آورده است.

برای تشویق سرمایه گذاران در این منطقه، مزایا و امتیازات فوق العاده ای در نظر گرفته شده است که باعث شده سرمایه گذاران کثیری برای داد و ستد و امور تجاری به این مناطق سوق داده شوند. به طوری که اتباع بسیاری از کشورها نظیر ارمنستان، هندوستان، چین، ترکیه این منطقه را برای سرمایه گذاری و فعالیت های اقتصادی برگزیده اند و در این مناطق به فعالیت های تجاری می پردازند.

از جمله مزایای سرمایه گذاری و ثبت شرکت در منطقه آزاد ارس عبارتند از:
_ معافیت مالیاتی 20 ساله برای کلیه فعالیت ی اقتصادی
(با اجرایی شدن ماده 13 قانون تجاری و صنعتی کشور یعنی معافیت مالیات بر درآمد اصناف،کلیه مشاغل و فعالیت های تجاری اشخاص حقیقی و حقوقی در مناطق آزاد اصناف برای 20 سال از پرداخت مالیات معاف می باشند).
_مزایای گمرکی برای سرمایه گذاری نظیر معافیت از عوارض گمرکی و سود بازرگانی برای واردات مواد اولیه و ماشین آلات؛تخلیه بار توسط نیروی انتخابی صاحب کالا؛واگذاری کالا قبل از ترخیص؛صدور گواهی مبدا؛صدور قبض انبار قابل معامله جهت ارائه به بانک ها
_ثبت شرکتها توسط خود سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس
_برخورداری از مزیت قانون ارزش افزوده
_امکان سرمایه گذاری 100%خارجی بدون مشارکت ایرانی
_امنیت سرمایه گذاری
_امکان استفاده از متخصصین خارجی
_امکان هرگونه فعالیت اقتصادی برای سرمایه گذاران خارجی
_عدم نیاز به تحصیل روادید برای ورود و خروج اتباع خارجی
_انبارداری ارزان
_منابع انرژی کافی از جمله نفت و گاز

چگونگی ثبت شرکت در ارس:
جهت ثبت شرکت در منطقه ی ارس، متقاضی ثبت می بایست ابتدا جهت اخذ مجوز برای فعالیت مورد نظر اقدام نماید و سپس به اداره ثبت شرکت ها مراجعه کند. با مراجعه به اداره ثبت، قسمت ثبت شرکت ها کنترل های ذیل را در رابطه با مجوز اعمال می نماید:
1-انطباق مجوز صادره با موضوع فعالیت
2-عدم انقضاء مهلت مجوز

مدارک لازم جهت ثبت شرکت در ارس:

1-تکمیل دو نسخه اساسنامه که  به تصویب و امضای کلیه ی شرکاء و موسسین رسیده باشد.
2-تکمیل دو نسخه شرکتنامه یا اظهارنامه شرکت سهامی خاص که به تصویب و امضای کلیه ی شرکا و موسسین رسیده باشد..
3-ارائه دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسس که ذیل آن توسط سهامداران و بازرسان امضاء شده باشد.
4-مصوبه هیات مدیره مبنی بر مشارکت و سرمایه گذاری در شرکت در شرف تاسیس که در آن میزان و درصد سرمایه گذاری(سهام-سهم الشرکه)مشخص شده باشد.
5-گواهی ثبت شرکت یا موسسه خارجی که از سوی مرجع ثبتی کشور متبوع صادر شده باشد.
6-رونوشت اساسنامه مصدق شرکت یا موسسه خارجی
7-مراتب صورتجلسه هیات مدیره و گواهی ثبت باید به تصدیق مقامات صلاحیتدار که امضاء و مهر در آن جا واقع شده است رسیده و به تایید سفارت و در نهایت به تصدیق وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برسد.
8-کلیه مدارک مذکور باید توسط مترجم رسمی به زبان فارسی ترجمه گردد.
9-ارائه گواهی بانکی مبنی بر پرداخت حداقل 35% سرمایه اولیه شرکت

چند نکته در رابطه با ثبت شرکت در منطقه ی ارس:

  • برای جلوگیری از تشابه اسمی چه در داخل یا خارج از محدوده ی منطقه آزاد، پسوند ارس به نام شرکت افزوده گردد.
  • مرکز شرکت باید در محدوده ی منطقه آزاد ارس باشد.


:: بازدید از این مطلب : 134
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 آذر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

اصل کار یک کوره آزمایشگاهی به نوع خاص کوره بستگی دارد. با این حال، به طور کلی،خرید کوره ازمایشگاهی  تمام کوره های آزمایشگاهی با حرارت دادن یک نمونه یا ماده در یک دمای خاص برای یک دوره زمانی خاص کار می کنند. کوره یک محیط کنترل شده مانند یک جو یا خلاء خاص را برای جلوگیری از واکنش های ناخواسته یا آلودگی در طول فرآیند گرمایش فراهم می کند.

در اینجا یک نمای کلی از نحوه عملکرد یک کوره آزمایشگاهی معمولی وجود دارد:

1. نمونه یا ماده ای که قرار است گرم شود در داخل کوره قرار می گیرد. کوره ممکن است مجهز به سینی، بوته یا سایر ظروف برای نگهداری نمونه باشد.

2. کوره به گونه ای برنامه ریزی شده است که تا یک دمای خاص، با نرخ مشخص و برای یک دوره زمانی خاص گرم شود. بسته به نوع کوره، گرمایش ممکن است با استفاده از عناصر گرمایش الکتریکی، مشعل های گازی یا سایر منابع گرمایشی انجام شود.

3. با گرم شدن کوره، نمونه یا مواد داخل آن نیز گرم می شود. کوره ممکن است مجهز به سنسورهای دما برای نظارت بر دمای نمونه یا مواد در زمان واقعی باشد.

4. کوره همچنین ممکن است مجهز به قفل های ایمنی برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد یا سایر خطرات باشد. به عنوان مثال، اگر درجه حرارت در کوره از آستانه مشخصی فراتر رود، ممکن است کوره به طور خودکار خاموش شود یا زنگ هشدار ایجاد کند.

5. هنگامی که نمونه یا ماده به دمای مورد نظر رسید، ممکن است برای مدت زمان مشخصی در آن دما نگهداری شود. این اغلب به عنوان دوره "خیساندن" نامیده می شود.

6. پس از اتمام دوره خیساندن، کوره ممکن است طوری برنامه ریزی شود که تا دمای خاصی با سرعت خاصی خنک شود. نمونه یا ماده ممکن است پس از سرد شدن کافی از کوره خارج شود.

به طور کلی، اصل کار یک کوره آزمایشگاهی فراهم کردن یک محیط کنترل شده برای گرم کردن مواد در دماهای خاص برای دوره های زمانی خاص است. این امکان را برای طیف گسترده ای از کاربردها، مانند آزمایش مواد، آماده سازی نمونه، و واکنش های شیمیایی فراهم می کند.

کوره های آزمایشگاهی بسته به کاربرد خاص در اندازه ها و شکل های مختلفی تولید می شوند. به عنوان مثال، برخی از کوره ها ممکن است برای آزمایش های در مقیاس کوچک و آماده سازی نمونه طراحی شوند، در حالی که برخی دیگر ممکن است به اندازه کافی بزرگ باشند تا تولید یا آزمایش در مقیاس صنعتی را در خود جای دهند.

https://hakimazma.com/%d9%87%d9%88%d8%af-%d8%a2%d8%b2%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%b4%da%af%d8%a7%d9%87%db%8c/%d9%87%d9%88%d8%af-%d8%b4%db%8c%d9%85%db%8c%d8%a7%db%8c%db%8c/

کوره های آزمایشگاهی ممکن است برقی یا گازی باشند و ممکن است از عناصر گرمایشی مختلفی مانند سیم مقاومتی، کاربید سیلیکون یا گرافیت استفاده کنند. المنت حرارتی معمولاً در یک ماده مقاوم در برابر حرارت مانند سرامیک یا فلز قرار می گیرد تا از آسیب ناشی از دماهای بالا جلوگیری شود.

کوره های آزمایشگاهی ممکن است به ویژگی های مختلفی مانند کنترل دما قابل برنامه ریزی، خاموش شدن خودکار و قفل های ایمنی برای جلوگیری از گرمای بیش از حد یا سایر خطرات مجهز شوند. برخی از کوره ها همچنین ممکن است به انواع سنسورها و ثبت کننده های داده برای نظارت بر دما و سایر پارامترها در زمان واقعی مجهز شوند و ممکن است برای نظارت و کنترل از راه دور به رایانه یا دستگاه دیگری متصل شوند.



:: بازدید از این مطلب : 135
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 آذر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

آشنایی با عوارض جراحی فک

جراحی فک در کنار تمام فواید و مزایایی که دارد،متخصص ایمپلنت در رشت  مانند هر جراحی دیگری می‌تواند عوارضی به دنبال داشته باشد. البته باید توجه داشته باشید که اگر متخصص دندانپزشکی، جراحی فک را به عنوان تنها راه درمان شما تشخیص دهد، نباید آن را پشت گوش بیندازید؛ زیرا اهمیت سلامت دهان و دندان انکار پذیر نیست.
به طور کلی اگر جراح متخصص و دارای مهارت عمل را انجام دهد، این جراحی عوارض بسیار محدودی خواهد داشت.

عوارض کوتاه مدت جراحی فک

جراحی فک می‌تواند برخی عوارض کوتاه مدت داشته باشد که در زیر به آنها اشاره شده است:

  1. عفونت احتمال عفونت بعد از جراحی فک بیش از همه افراد، برای بیماران دیابتی وجود دارد. البته باید بدانید که جراح متخصص برای جلوگیری از ایجاد عفونت، آنتی بیوتیک تجویز می‌کند. اما در صورتی که دیابت فرد کنترل شده نباشد، بهتر است ابتدا برای کنترل آن به پزشک مراجعه کرده و سپس برای جراحی فک اقدام کند.
  2. تورم ایجاد تورم بعد از جراحی فک طبیعی بوده که ۴۸ تا ۹۶ ساعت بعد از جراحی به بیشترین میزان خود می‌رسد؛ اما این تورم به مروز زمان تا حدود ۴ هفته کاهش می‌یابد. زمانی که جراحی فک نیاز به برش بیشتری از بافت نرم داشته باشد، تورم تا حدودی بیشتر خواهد بود. همچنین ایجاد تورم می‌تواند روی هم قرار دادن دندان‌های آسیا را تا چند روز سخت کند.
  3. کبودی گاهی اوقات ممکن است یکسری کبودی‌هایی در ناحیه گردن فرد مشاهده شوند که حتی به سمت قفسه سینه نیز پیشروی می‌کنند. این عارضه بیشتر در افراد مسن و به دلیل شکننده بودن دیواره‌ رگ‌های خونی ایجاد می‌شود. معمولا مشکل خاصی برای فرد ایجاد نکرده و بعد از ۱ تا ۲ هفته بدون نیاز به درمان خاصی از بین می‌روند.
  4. خونریزی خونریزی بعد از جراحی یک عارضه طبیعی محسوب می‌شود. خونریزی معمولا تا ۲۴ ساعت بعد از جراحی با شدت خیلی کمتر ادامه دارد. اما در صورتی که شدت آن کم نشد، حتما باید با دندانپزشک خود تماس گرفته و علت را جویا شوید.
  5. درد و ناراحتی به طور کلی بعد از هر عمل جراحی مقداری درد و ناراحتی برای بیمار وجود دارد که در روز‌های اول سخت‌تر است. با توجه به مراقبت‌های بیمار و قدرت بدنی او، به مرور زمان این درد و ناراحتی کاهش می‌یابد. پس از جراحی فک برای کاهش درد، مصرف دارو‌های مسکن حداقل تا ۱۰ روز ادامه دارد.
    معمولا دندانپزشکان توصیه می‌کنند حدود نیم ساعت قبل از شروع جراحی، داروهای مسکن را مصرف کنید. این امر کمک می‌کند تا پس از جراحی، اثر داروها شروع شده و دردی نداشته باشید.
  6. عوارض جانبی ناشی از بی‌حسی موضعی به طور معمول برای انجام خدمات دندانپزشک و حتی جراحی فک، از بی‌حسی استفاده می‌شود. تزریق داروی بی‌حسی گاهی اوقات با عوارضی همراه است. به عنوان مثال، ممکن است بعد از جراحی، فرد نتواند دهانش را باز کرده و به تریسموس مبتلا شود. همچنین، گاهی به دلیل تزریق اشتباه، قسمتی از ماهیچه‌های صورت نیز بی‌حس شده و به صورت موقت فلج می‌شوند. گاهی به دلیل بی‌حس بودن بافت نرم، فرد متوجه گاز گرفتن و آسیب رساندن به آن نمی‌شود.

عوارض بلند مدت جراحی فک

پس از جراحی ارتوگناتیک ممکن است برخی عوارض در مدت زمان بیشتری باقی بمانند که در زیر به آنها اشاره شده است:

  1. آسیب عصبی

    گاهی اوقات امکان دارد در زمان جراحی برخی اعصاب کشیده شوند و یا توسط یک جراح بی تجربه آسیب ببینند. در این صورت در نواحی چانه، لب و گونه حساسیت وجود خواهد داشت.

  2. تحت تاثیر قرار گرفتن سینوس بینی

    در صورتی که فک بالایی تحت عمل قرار بگیرد، احتمال تحت تاثیر قرار گرفتن سینوس بینی تا چندین هفته وجود دارد. گاهی مشکلات مزمن دیگری ایجاد می‌شوند که لازم است جراحی بیشتری برای درمان صورت بگیرد. البته این مورد بسیار نادر است.

  3. اختلالات فکی

    بعد از جراحی فک، عملکرد دهان تا حدودی دچار مشکل می‌شود، زیرا به دلیل تورم و التهاب نمی‌توان دهان را به راحتی باز کرد. این اتفاق تا حدود ۶ هفته بعد از جراحی به مرور زمان کاهش می‌یابد تا فک به حالت طبیعی خود بازگردد.

پیشگیری از بروز عوارض جراحی فک

برخی مواردی که می‌توانند در جلوگیری از بروز عوارض جراحی فک موثر باشند، عبارت‌اند از:

https://drshamsdentist.com/%D9%85%D8%AA%D8%AE%D8%B5%D8%B5-%D8%A7%DB%8C%D9%85%D9%BE%D9%84%D9%86%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/

  1. یکی از موارد مهمی که باید قبل از جراحی فک در نظر گرفته شود، بررسی مجاری هوایی بیمار است.
  2. مصرف دخانیات می‌تواند سبب اختلال در فرایند جراحی شود، بنابراین از حدود ۳ هفته قبل از جراحی باید مصرف آنها قطع شود.
  3. قبل از عمل جراحی سطح قند خون باید در حد نرمال قرار داشته باشد.
  4. بیمار باید حدود ۲ هفته قبل از جراحی از مصرف برخی داروها مانند داروهای رقیق کننده پرهیز کند. حتما باید دندانپزشک خود را در جریان داروهای مصرفی خود قرار دهد.
  5. در صورتی که فرد به یک بیماری خاص مبتلا است، حتما باید قبل از جراحی دندانپزشک را مطلع سازد. گاهی اوقات بیماران ممکن است بیماری خود را پنهان کنند.


:: بازدید از این مطلب : 128
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 آذر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

جزیره کیش به دلیل ماهیت خود، طی سالیان دراز مورد توجه سرمایه گذاران کثیری قرار گرفته است. ثبت لوگو سرمایه گذاری و ثبت شرکت در کیش بدلیل شرایط خاص خود و قوانین حاکم بر گمرک و مالیات از تنوع زیادی برخوردار است.

نگاهی گذرا بر جزیره ی کیش:
جزیره ی کیش از توابع بخش کیش و از نقاط دیدنی استان هرمزگان است. این جزیره با مساحتی در حدود 90/4 کیلومتر مربع، در کرانه ی جنوبی شهرستان بندر لنگه و در میان آب های نیلگون خلیج فارس واقع شده است. طول جزیره کیش 15 کیلومتر در محور شرقی-غربی و پهنای آن 7 کیلومتر در محور شمالی جنوبی و تقریباَ بیضی شکل است. در گذشته این جزیره ی بیضی مانند را "قیس" می نامیدند.

از جاذبه های طبیعت زیبای کیش، آب زلال دریا که مشاهده ی انواع جانوران دریایی را امکان پذیر کرده است، سواحل مرجانی و پوشش گیاهی سرسبز همراه با درختان تنوور و نخل های بلندی است که چشم اندازی بی نظیر و شگفت انگیز را برای تماشاگران مهیا نموده است. ورزش های دریایی، آکواریوم های پهناور، بوستان آهوان، شهر زیرزمینی کاریز، شهر باستانی حریره، اسکله ی تفریحی و کشتی یونان از جمله دیدنی هایی هستند که هر ساله بسیاری از گردشگران را به خود جذب می نمایند.

کیش یکی از مناطق آزاد تجاری ایران است. مناطق آزاد، از بهترین مناطق برای ثبت شرکت در ایران هم برای اتباع خارجی و هم برای سرمایه گذاران داخلی هستند که از نظر قانونی و حمایتی در شرایط خوبی قرار دارند. در ذیل، ضمن توضیح  منطقه آزاد به بررسی مزایای سرمایه گذاری و ثبت شرکت در منطقه آزاد کیش می پردازیم.

منطقه آزاد چیست؟
منطقه آزاد به ناحیه صنعتی ویژه در خارج از مرز گمرکی که تولیداتش جهت گیری صادراتی دارند گفته می شود.

در ایران در سال 1368 بر اساس تبصره 19 برنامه 5 ساله اول توسعه اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به دولت اجازه داده شد که در سه منطقه مرزی کشور اقدام به تاسیس مناطق آزاد تجاری بنماید و به موجب تبصره ماده 20 همان قانونی، گمرک ایران و سازمان بنادر کشتیرانی نیز مکلف به تاسیس منطقه های ویژه حراست شده ای برای این منظور شدند.متعاقباَ مناطق آزاد کیش در سال 1368 و قشم در سال 1369 و چابهار در سال 1370 تاسیس و فعالیت خود را آغاز نمودند و پس از آن منطقه آزاد اروند رود (آبادان-خرمشهر) در سال 1383، بندر انزلی در سال 1382  و منطقه آزاد تجارتی ارس در سال 1383 شروع به فعالیت نمودند.
منطقه آزاد تجاری برای تشویق صادرات صنعتی،شامل کارخانجات تولیدی و صنعتی موقعیت مناسبی برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی دارد.معمولاَ چنین منطقه ای در بندر یا فرودگاه یا ناحیه محصور محافظت شده انتخاب می گردد و کالاهای خارجی از طریق هوا،دریا و زمین بدون پرداخت حقوق گمرکی وارد و صادر می شوند.

در مناطق آزاد، کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی و موسسات اعم از ایرانی و خارجی و سازمان های بین المللی می توانند طبق ماده 2 مقررات سرمایه گذاری در مناطق آزاد تجاری-صنعتی جمهوری اسلامی ایران سرمایه گذاری نمایند.

سرمایه گذار می تواند در هر یک از مناطق آزاد که بخواهد فعالیت کند برای این منظور تقاضای خود را به همراه پرسش نامه ای به سازمان هر منطقه تسلیم می نماید که پس از بررسی، مجوز سرمایه گذاری صادر می گردد. ملاحظه می شود که صدور مجوز در منطقه آزاد با تشریفات بسیار کمتری صورت می گیرد و بهره برداری از فعالیت موضوع مجوز سرمایه گذاری منوط به مجوز بهره برداری توسط سازمان می باشد (تبصره 2 ماده مقررات سرمایه گذاری در مناطق آزاد) البته پس از تشکیل مجمع عمومی موسس شرکت و انتخاب هیات مدیره و مدیر عامل، می بایست مراتب در اداره ثبت شرکت ها به ثبت برسد.

مزایای سرمایه گذاری و ثبت شرکت در کیش:

منطقه آزاد کیش می تواند از نظر صنعتی در زمینه صادرات مجدد و ترانزیت کالا و همچنین تامین نیازهای مواد اولیه واحدهای تولیدی و صنعتی داخلی کشور و قطعات و تجهیزات و غیره فعالیت کرده و تسهیلات لازم را برای انتقال تکنولوژی و دانش فنی به کشور فراهم سازد.از جمله اهدافی که در این مناطق دنبال می شود عبارتند از:انجام امور زیر بنایی،عمران و آبادانی،رشد و توسعه اقتصادی،سرمایه گذاری و افزایش درآمد عمومی،ایجاد اشتغال سالم و مولد، تنظیم بازار کار و کالا،حضور فعال در بازارهای جهانی و منطقه ای، تولید و صادرات کالاهای صنعتی و تبدیلی، ارایه خدمات عمومی.

با توجه به اهداف فوق، با ثبت شرکت یا سرمایه گذاری در منطقه آزاد کیش، مزایا و تسهیلات ی ویژه ای برای سرمایه گذاران فراهم می آید. از جمله این مزایا و تسهیلات می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  1. معافیت مالیاتی 20 ساله برای هر نوع فعالیت اقتصادی
  2. صدور محصولات به داخل کشور بر اساس قانون ارزش افزوده
  3. ورود مواد اولیه و قطعات و ماشین آلات مورد نیاز کارخانه بدون پرداخت عوارض گمرکی و بندرگاهی
  4. تضمین و حمایت قانونی از سرمایه گذاری خارجی
  5. امکان ترانزیت کالا به کشورهای آسیای میانه و کشورهای همسابه ایران
  6. ارسال محصولات به داخل کشور بر اساس قانون ارزش افزوده
  7. 100% مالکیت خارجی
  8. دستیابی سریع،آسان،ارزان به بازارهای جهانی و بازارهای منطقه از طریق منطقه آزاد دبی
  9. وجود مراکز تجاری متعدد و مجهز و شبکه های توزیع منسجم
  10. امکان مشارکت با سرمایه گذاران خارجی بدون محدودیت در نسبت مشارکت و امکان سرمایه گذاری 100%خارجی
  11. عدم محدودیت در انتقال ارز به دیگر مناطق آزاد ایران با سایر کشورها
  12. ورود اتباع خارجی بدون اخذ روادید
  13. امکان صادرات کالاهای تولید شده در کیش به سرزمین اصلی در چارچوب نظام ارزش افزوده
  14. دسترسی به نیروی انسانی ارزان از ملیت های مختلف
  15. فروش و اجاره زمین برای ایرانیان و اجاره طویل المدت زمین برای خارجیان
  16. موقعیت استراتژیک و نزدیکی به مناطق نفت خیز عسلویه
  17. خدمات پولی و بانکی انعطاف پذیر
  18. شرایط و مقررات برای مصرف انرژی
  19. معافیت از حقوق گمرکی برای واردات مواد اولیه و ماشین آلات صنعتی واحدهای تولیدی
  20. مقررات آسان برای ورود کالاهای مجاز
  21. وجود دانشگاه ها و مراکز علمی متعدد و معتبر
  22. تشریفات ساده برای صادرات مجدد و ترانزیت کالا
  23. بندرگاه با قابلیت پهلوگیری شناورها با ظرفیت 10 هزار تن
  24. تشریفات ثبت سهل و آسان شرکت ها،موسسات صنعتی،موسسات فرهنگی و مالکیت معنوی
  25. آزادی انتقال ارز به خارج بدون هیچگونه محدودیتی
  26. فعالیت بورس بین المللی اوراق بهادار و بورس نفت و محصولات پتروشیمی
  27. توسعه فعالیت های دانشگاهی و آموزشی در سطوح بین المللی
  28. تصمیم گیری کلیه امور تحت نظر سازمان منطقه آزاد کیش
  29. عدم نیاز به اخذ روادید برای ورود اتباع خارجی
  30. خدمات گسترده بانکی و بیمه ای
  31. ارائه خدمات پولی و بانکی رقابتی توسط بانک های خصوصی،خارجی و دولتی
  32. ارائه خدمات بیمه توسط انواع بیمه های دولتی و خصوصی

https://danasabt.ir/2020/12/29/brand-registration-and-the-benefits-of-having-a-brand/

همان طور که گفتیم، با ثبت شرکت در کیش، می توانید از تمامی امکانات و تسهیلات فوق استفاده نمایید. لذا امروزه ثبت شرکت در منطقه آزاد کیش از اهمیت بسزایی برای تجار،صاحبان مشاغل و شرکت ها برخوردار است.جهت مطالعه ی بیشتر در رابطه با سرمایه گذاری و ثبت شرکت در کیش، می توانید به دیگر مقالات سایت مراجعه فرمایید.



:: بازدید از این مطلب : 145
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 آذر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

اظهارنامه ی ثبت اختراع چیست:
وفق ماده 2 آیین نامه ی اجرایی قانون ثبت اختراعات، ثبت اختراع مستلزم تسلیم اظهارنامه به مرجع ثبت است.ثبت شرکت  نحوه تنظیم اظهارنامه ثبت اختراع به این صورت سات که در ابتدا باید در سه نسخه و در فرم مخصوص و به زبان فارسی تنظیم شده و پس از ذکر تاریخ، توسط متقاضی یا نماینده قانونی وی امضاء شود. چنانچه اسناد ضمیمه اظهارنامه و سایر اسناد مربوط، به زبان دیگری غیر از فارسی باشد، ارائه اصل مدارک مورد نیاز همراه با ترجمه عادی کامل آن ها الزامی است. مع ذلک اگر ترجمه کامل این مدارک برای متقاضی میسر نباشد، می تواند خلاصه آن ها را به فارسی ضمیمه نماید. مرجع ثبت در صورت لزوم می تواند در جریان بررسی اظهارنامه، ترجمه رسمی مدارک مزبور را مطالبه کند. چنانچه اصطلاحات فناوری و علمی به کار رفته در اسناد مذکور، معادل فارسی نداشته باشند، ذکر همان اصطلاحات کفایت می کند.

 

ادعای اختراع باید عناصر اختراعی را که حمایت از آن درخواست شده است، در چارچوب مشخصه های فنی تعیین کند. هر اختراع می تواند مشتمل بر یک یا چند ادعا باشد. ادعا یا ادعاها باید صریح و منجز بوده و دارای شرایط ذیل باشند:

  1. معقول بودن تعداد آن ها با توجه به ماهیت اختراع و شماره گذاری ترتیبی آن ها در صورت تعدد.
  2. از اطلاعات افشاء شده در توصیف اختراع فراتر نرود و به طور کامل در توصیف اثبات و مدلل شده باشد.
  3. ویژگی های فنی قابل حمایت را با استفاده از جملات مثبت،بیان نماید.
  4. جز در موارد غیرقابل اجتناب،از ارجاع به نقشه ها یا توصیف امتناع گردد و تا حد ممکن از به کار بردن عباراتی مانند "همان طور که در توصیف آمد" یا "همان طور که در نقشه ها نشان داده شده" خودداری شود.
  5. در صورتی که برای فهم ادعا ارجاع به نقشه ضرورت داشته باشد، پس از بیان ادعا، شماره صفحه نقشه و علامت مشخص کننده آن در داخل پرانتز گردد.
  6. مشتمل بر شیوه اجرا و مزایای اختراع نباشد.

تاریخ وصول اظهارنامه یا تاریخ داده پیام، تاریخ اظهارنامه تلقی می گردد.

وفق ماده ی 5، اظهارنامه ثبت اختراع باید حاوی نکات ذیل باشد:

1-اسم، شماره ملی، نشانی، کد پستی، تابعیت و سمت متقاضی و در صورتی که متقاضی شخص حقوقی است ذکر نام، نوع فعالیت، اقامتگاه، محل و شماره ثبت، تابعیت، مرکز اصلی و عنداللزوم هرگونه شناسه دیگر آن الزامی است؛
2-اسم، شماره ملی، نشانی و کدپستی نماینده قانونی متقاضی، در صورت وجود؛
3-اسم، اقامتگاه و کدپستی شخص یا اشخاصی که صلاحیت دریافت ابلاغ ها در ایران را دارند، در صورتی که متقاضی مقیم ایران نباشد؛
4-اسم، نشانی و شغل مخترع، در صورتی که متقاضی شخص مخترع نباشد؛
5-عنوان اختراع به نحوی که اختراع ادعایی را مشخص سازد و مشتمل بر کلماتی مثل "بهتر" و غیره نبوده و ترجیحاَ بین سه تا 10 کلمه باشد؛
6-تاریخ، محل و شماره اظهارنامه یا گواهی نامه اختراع در خارج، در صورت درخواست حق تقدم؛
7-اطلاعات مربوط به اظهارنامه اصلی در صورت تکمیلی بودن اختراع؛
8-تعداد صفحات توصیف، ادعاها، خلاصه توصیف اختراع و نقشه ها؛
9-تعیین طبقه اختراع بر اساس طبقه بندی بین المللی اختراعات؛
10-تعیین ضمائم
تبصره 1-در صورت تسلیم اظهارنامه و سایر اسناد مربوط توسط اشخاص حقوقی، امضاء آن ها از طرف اشخاص مجاز، ضروری است.
تبصره 2-اسم و نشانی متقاضی مقیم خارج از کشور، علاوه بر فارسی باید به حروف لاتین باشد و با همان حروف نیز ثبت و آگهی شود.

به موجب ماده ی 6، مدارک ذیل می بایست ضمیمه ی اظهارنامه شود:
1-توصیف اختراع
2-ادعا یا ادعاهای اختراع
3-خلاصه ای از توصیف اختراع
4-نقشه یا نقشه ها،در صورت لزوم
5-مدارک مثبت هویت متقاضی و مخترع
6-درخواست کتبی مبنی بر عدم ذکر اسم مخترع، چنانچه مخترع نخواهد اسم وی ذکر شود.
7-مدارک مربوط به حق تقدم که باید همزمان با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر ظرف 15 روز از آن تاریخ تسلیم شود.
8-رسید مربوط به پرداخت هزینه های قانونی
9-مدارک نمایندگی، در صورتیکه تقاضا توسط نماینده قانونی به عمل آید.

تبصره 1-چنانچه اظهارنامه در زمان تقاضا فاقد شرایط مقرر در ماده 11 قانون باشد، مرجع ثبت از متقاضی دعوت خواهد کرد تا از تاریخ ابلاغ ظرف 30 روز اصلاحات لازم را انجام دهد و تاریخ تقاضا همان تاریخ دریافت اصلاحات مذکور خواهد بود. اگر در مهلت تعیین شده اصلاح صورت نگیرد، اظهارنامه کان لم یکن تلقی خواهد شد. این مهلت برای اشخاص مقیم خارج از کشور 60 روز می باشد.

تبصره 2- اگر در اظهارنامه به نقشه هایی اشاره شود که در آن درج یا ضمیمه نشده است مرجع ثبت از متقاضی دعوت می کند تا نقشه ها را ظرف 30 روز ارائه دهد. در صورت ارائه، تاریخ دریافت نقشه ها، تاریخ تقاضا تلقی خواهد شد. در غیر این صورت، مرجع ثبت تاریخ تقاضا را همان تاریخ دریافت اظهارنامه قید نموده و اشاره به نقشه ها را کان لم یکن تلقی خواهد کرد. این مهلت برای اشخاص مقیم خارج از کشور 60 روز می باشد. هر صفحه از توصیف، ادعا، خلاصه توصیف و نقشه اختراع باید توسط متقاضی یا نماینده قانونی او امضاء گردد.(ماده 7)

اظهارنامه باید فقط به یک اختراع یا به دسته ای از اختراعات مرتبط که یک اختراع کلی را تشکیل می دهند مربوط باشد. در غیر این صورت، متقاضی می تواند اظهارنامه مربوط به اختراع خود را به دو یا چند اظهارنامه مجزا و مستقل تقسیم نماید (ماده 8).

وفق ماده ی 9، اظهارنامه تقسیمی باید دارای الزامات اظهارنامه اصلی بوده و در تسلیم آن نکات ذیل رعایت گردد:
1-شماره و تاریخ اظهارنامه اولیه
2-در صورت درخواست حق تقدم از سوی متقاضی،ذکر شماره و تاریخ اظهارنامه نخستین،همراه با محل حق تقدم
3-اصلاح توصیف،ادعا،نقشه و خلاصه توصیف مذکور در اظهارنامه اصلی
4-مدارک مربوط به پرداخت هزینه اظهارنامه های تقسیمی

تبصره- در صورت ادعای حق تقدم های متعدد برای اظهارنامه اصلی، متقاضی تقسیمی می تواند از حق تقدم یا حق تقدم هایی که از نظر موضوعی مرتبط با آن اظهارنامه تقسیمی باشد، استفاده کند.

توصیف اختراع:

توصیف اختراع باید صریح و همراه با جزییات کامل و مشمل بر نکات ذیل باشد:
1-عنوان اختراع به گونه ای که در اظهارنامه ذکر گردیده است.
2-زمینه ی فنی اختراع مربوط
3-مشکل فنی و بیان اهداف اختراع
4-شرح وضعیت دانش پیشین و سابقه ی پیشرفت هایی که در رابطه با اختراع ادعایی وجود دارد،به نحوی که برای درک و بررسی جدید بودن اختراع کفایت کند.
5-ارائه راه حل برای مشکل فنی موجود،همراه با شرح دقیق و کافی و یکپارچه اختراع.
6-توصیف اشکال،نقشه ها،نمودارها در صورت وجود،به نحوی که یک متخصص در آن زمینه بتواند اختراع را درک و ارتباط اجزای آن را دریابد.ارجاع به شماره هایی که برای بیان ویژگی های اختراع در نقشه آمده است الزامی است.
7-بیان واضح و دقیق مزایای اختراع ادعایی نسبت به اختراعات پیشین،به نحوی که ویژگی جدید بودن اختراع و تاثیر فنی آن را روشن سازد.
8-توضیح حداقل یک روش اجرایی برای به کارگیری اختراع.
9-ذکر صریح کاربرد صنعتی اختراع در صورتی که ماهیت اختراع گویای این امر نباشد.

خلاصه توصیف اختراع باید مستقیماً زمینه ی فنی ای که اختراع به آن تعلق دارد را تعیین کند تا در جستجوی سوابق اختراع ادعایی مورد استفاده قرار گیرد.در خلاصه اختراع  نکات ذیل باید در نظر گرفته شود:
1-با عنوان اختراع شروع شود و مشتمل بر 70 تا 200 کلمه باشد.
2-مشکل فنی،اساس راه حل ارائه شده برای آن و کاربرد یا کاربردهای اصلی اختراع را اجمالاَ روشن نماید.
3-در صورت لزوم،مشتمل بر فرمول های شیمیایی یا معادلات ریاضی باشد تا براساس آن ها ویژگی های اختراع به بهترین شکل بیان شود.
4-در صورتی که برای توضیح اختراع ارجاع به نقشه های ارجاع دهنده به هر یک از نقشه ها در داخل پرانتز ذکر گردد.
5-عدم بیان ارزش و مزایای اختراع.

وفق ماده ی 14،خلاصه توصیف فقط برای بیان اطلاعات اختراع به کار می رود و نمی تواند مبنای تفسیر برای تعیین حدود ادعا باشد.

چنانچه نقشه ها،نمودارها و جداول، بخشی از ضمیمه اظهارنامه اختراع باشند در ترسیم آن ها باید نکات ذیل رعایت شوند:
1-در یک روی صفحه کاغذ با دوام و در قطع A4، با خطوط پر رنگ و یکدست مشکی و غیررنگی کشیده شده و ترجیحاَ در رسم آن ها از ابزارهای فنی نقشه کشی استفاده شود و حداکثر حاشیه اوراق به ترتیب از بالا5/2 سانتی متر از چپ 5/1 سانتی متر،از راست 5/2 سانتی متر و از پایین 1 سانتی متر باشد.
2-وضوح و شفافیت نقشه ها به نحوی باشد که امکان تکثیر یا تصویر برداری آن میسر شود.
3-تمام عناصر نقشه یا نمودار دارای مقیاس یکسان باشد مگر آنکه برای فهم اختراع، برجسته نمودن بخش خاصی از نقشه و یا نمودار ضروری باشد.
4-تا حدامکان به صورت عمودی در صفحه قرار گیرد.
5-اعداد، حروف و نشانه ها به طور روشن ذکر شده و خوانا باشند.
6-شامل نشانه هایی باشد که در توصیف بتوان به آن ها ارجاع داد.
7-صفحات باید به ترتیب شماره گذاری شده و ترجیحاَ نشان دهنده ی شماره آن صفحه از کل صفحات باشد.
8-هیچ توضیحی نباید روی نقشه ها وجود داشته باشد مگر در مورد جداول و نمودارها.
9-در صورتی که هر یک از نقشه ها،نمودارها و جداول در بیش از یک صفحه باشد،کل صفحات باید بدون حذف بخشی از آن ها،شامل نشانه هایی مستقل از شماره صفحات باشد به نحوی که ارتباط و تمامیت قسمت ها را با یکدیگر روشن سازد.

چنانچه در اظهارنامه، توصیف، خلاصه توصیف، ادعا یا ادعاها و نقشه ها، به واحدهای اندازه گیری وزن و حرارت، انرژی، نور، صدا، مغناطیس و از این قبیل امور اشاره شده باشد، از قواعد متعارف باید استفاده شود.
سایر ضمایم اظهارنامه، به جز نقشه، نمودار و جدول، باید روی کاغذ دارای قطع A4 درج و نکات ذیل در مورد آن ها مراعات گردد.
1-متن آن ها به صورت تایپ شده ارائه گردد و فاصله بین سطور بیش از 5/1 سانتی متر نباشد.
2-فرمول های شیمیایی و ریاضی ممکن است به صورت دستی نوشته شوند.
3-صفحات باید دارای حاشیه 3 سانتی متری در بالا و سمت راست و 2 سانتی متری از پایین و سمت چپ باشند.
4-شماره گذاری صفحات،باید به عدد فارسی و به نحوی باشد که شروع قسمت توصیف اختراع با شماره یک آغاز و به ترتیب تا پایان ادعاها و خلاصه اختراع شماره گذاری شود.چنانچه اظهارنامه همراه با نقشه،نمودار و جداول باشد ابتدای آن ها باید با شماره های جدید از یک شماره گذاری شوند.
5-اوراق نباید تاخورده و پاره شده باشند و فقط روی یک کاغذ نوشته می شود.

درخواست حق تقدم:
در صورتی که متقاضی طبق ماده 9 قانون، درخواست حق تقدم کرده باشد، هنگام تقاضای ثبت اختراع باید درخواست خود را وفق فرم مخصوص و به همراه مدارکی که حاکی از این حق باشد به مرجع ثبت تسلیم نماید. این درخواست باید مشتمل بر نکات ذیل باشد:
1-تاریخ و شماره اظهارنامه اصلی
2-طبقه بندی بین المللی مرتبط با اظهارنامه اصلی؛
3-کشور یا کشورهایی که اظهارنامه اصلی در آن جا تسلیم شده است و چنانچه اظهارنامه منطقه ای یا بین المللی مبنای حق تقدم باشد،ذکر ماخذ آن.

https://danasabt.ir/%D8%AB%D8%A8%D8%AA-%D8%B4%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%D8%B3%D9%87%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%AE%D8%A7%D8%B5/

به موجب ماده ی 19، در صورتی که متقاضی مدعی دو یا چند اظهارنامه پیشین باشد، مدت حق تقدم از زمان مقدم ترین آن ها محاسبه می گردد. مدت زمان حق تقدم در ثبت اختراع، 12 ماه از تاریخ تسلیم اظهارنامه ی اصلی خواهد بود. در این مورد روز تسلیم جزء مدت محسوب نخواهد شد و اگر آخرین روز مصادف با روز تعطیل باشد، این مدت تا آخرین ساعت اولین روز اداری بعد از روز تعطیل، محاسبه خواهد شد.



:: بازدید از این مطلب : 144
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 آذر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

ثبت طرح صنعتی مستلزم تسلیم اظهارنامه به مرجع ثبت است. ثبت لوگو به موجب ماده ی 82 آیین نامه اجرایی قانون ثبت اختراعات،مرجع ثبت ظرف 60 روز از تاریخ وصول،اظهارنامه و ضمائم آن را از لحاظ رعایت جنبه های شکلی و سایر شرایط مقرر و همچنین تطبیق طبقه یا طبقات اعلامی با طبقه بندی بین المللی مورد بررسی قرار می دهد.

 

مرجع ثبت چنانچه پس از بررسی،ایرادات و نواقصی را در اظهارنامه و ضمائم آن مشاهده نماید،مراتب را به صورت مکتوب و با قید جزییات به متقاضی ابلاغ تا ظرف مهلت مقرر اقدام به رفع نقص نماید.
چنانچه متقاضی در مهلت مقرر قانونی به هر علتی نتواند نقایص اعلامی را رفع نماید،مرجع ثبت اظهارنامه را رد و مراتب را کتباَ با ذکر علت یا علل رد به متقاضی ثبت ابلاغ خواهد کرد.(ماده ی 83)
تبصره-مهلت رفع نقص برای متقاضیان ایرانی تا 30 روز و برای متقاضیان مقیم خارج از کشور تا 60 روز از تاریخ ابلاغ محاسبه می شود.
به موجب ماده ی 84،طرح های صنعتی ذیل قابل حمایت نمی باشند.
1-طرح هایی که جدید یا اصیل نباشند.بر اساس ماده ی 21،طرح صنعتی زمانی قابل ثبت است که جدید و یا اصیل باشد.طرح صنعتی زمانی جدید است که از طریق انتشار به طور محسوس و یا از طریق استفاده به هر نحو دیگر قبل از تاریخ تسلیم اظهارنامه یا بر حسب مورد قبل از حق تقدم اظهارنامه برای ثبت در هیچ نقطه ای از جهان برای عموم افشاء نشده باشد.
2-طرح هایی که تنها در نتیجه عملکرد فنی محصول ایجاد می شوند.
3-طرح های حاوی نمادها یا نشان های رسمی
4-طرح های مخالف نظم عمومی یا اخلاق حسنه
طرح صنعتی جدید با رعایت مفاد ماده ی 21 قانون،طرحی است که قبل از تسلیم اظهارنامه و یا قبل از تاریخ ادعای حق تقدم،همانند آن به عموم عرضه نشده باشد.
طرح صنعتی در صورتی اصیل محسوب می شود که به طور مستقل توسط طراح پدید آمده و کپی و تقلید طرح های موجود نباشد،به نحوی که از دید یک کاربر آگاه،متفاوت از طرح هایی باشد که قبلاَ در اختیار عموم قرار گرفته است.
هر گاه تقاضای ثبت طرح صنعتی مورد پذیرش مرجع ثبت قرار گیرد،مراتب کتباَ به متقاضی اعلام شده و وی باید ظرف 30 روز پس از تاریخ اعلام،جهت پرداخت هزینه های مربوط به ثبت طرح صنعتی و انتشار آگهی موضوع ماده 86 این آیین نامه اقدام نماید.در صورت عدم پرداخت هزینه ها در مهلت مقرر فوق،اظهارنامه کان لم یکن تلقی می گردد.این مهلت برای متقاضیان مقیم خارج از کشور 60 روز می باشد.در ماده 86 آمده است:
مرجع ثبت پس از ثبت طرح صنعتی،مراتب را ظرف 30 روز جهت اطلاع عموم در روزنامه رسمی آگهی می نماید.آگهی مزبور شامل موارد ذیل می باشد:
1-شماره و تاریخ اظهارنامه
2-شماره و تاریخ ثبت طرح صنعتی
3-اسم و نشانی طراح مگر آن که طراح کتباَ درخواست کند که نامش ذکر نشود.
4-اسم و اقامتگاه متقاضی یا نماینده وی
5-ذکر کالا و طبقه ای که طرح مورد تقاضا مربوط به آن می باشد.
6-تعیین تاریخ،محل و شماره حق تقدم،در صورت وجود.
7-تصویر یا تصاویری که طرح را معرفی کند و تصریح به رنگی یا غیر رنگی بودن تصویر.
8-اشاره به ماکت طرح،در صورت ارائه
9-مدت اعتبار ثبت
ثبت طرح صنعتی با قید مراتب ذیل در دفتر ثبت طرح صنعتی انجام می پذیرد:
1-تاریخ کامل(ساعت،روز،ماه و سال) و شماره ثبت اظهارنامه
2-تاریخ و شماره ثبت طرح صنعتی
3-اسامی کالاها و طبقاتی که طرح صنعتی برای آن ها اختیار شده است.
4-ذکر مشخصات طرح یا طرح های صنعتی به طور اجمال با تعیین اجزایی که متقاضی می خواهد حق استعمال انحصاری آن را به خود اختصاص دهد.
5-در صورت ادعای حق تقدم و پذیرش آن،تاریخ،شماره و محل تسلیم اظهارنامه مقدم.
6-اسم،محل اقامت و تابعیت مالک طرح و نماینده او در صورتی که اظهارنامه توسط نماینده قانونی تسلیم شده باشد.
7-اسم و نشانی و تابعیت طراح،در صورتی که متقاضی شخص طراح نیست،مگر اینکه طراح کتباَ تقاضا نموده باشد که اسمش در گواهی نامه طرح صنعتی ذکر نشود.
8-مدت اعتبار ثبت طرح صنعتی
درج مراتب فوق پس از تکمیل باید به امضاء مالک طرح صنعتی یا نماینده قانونی وی و همچنین رئیس اداره ثبت طرح صنعتی برسد.
بر اساس ماده ی 88،پس از ثبت طرح صنعتی و انتشار آگهی مربوط به آن و تحویل نسخه منتشر شده یا منعکس در سایت روزنامه رسمی به مرجع ثبت،گواهی نامه ای که حاوی نکات زیر باشد با الصاق تصویر یک نمونه کامل از طرح و منگنه و ممهور کردن آن،به مالک طرح یا نماینده قانونی وی تسلیم می شود:
1-تاریخ وصول اظهارنامه و شماره ثبت آن در دفتر ثبت اظهارنامه
2-تاریخ و شماره ثبت طرح یا طرح ها
3-اسم و اقامتگاه و تابعیت مالک طرح
4-اسم،نشانی و تابعیت طراح،مگر اینکه طراح کتباَ از مرجع ثبت درخواست عدم ذکر اسم خود را نماید.
5-ذکر کالا یا کالاهایی که طرح ثبت شده مربوط به آن ها می باشد و طبقه و یا طبقاتی که مورد تایید قرار گرفته است.
6-مدت اعتبار طرح و تاریخ انقضای آن

https://danasabt.ir/%d9%be%d9%84%d9%85%d9%be-%d8%af%d9%81%d8%a7%d8%aa%d8%b1/


7-ذکر تاریخ،شماره و محل تسلیم اظهارنامه مقدم،در صورت ادعای حق تقدم و پذیرش آن
8-تصویر یا تصاویری که طرح را معرفی کند و تصریح به رنگی یا غیر رنگی بودن آن
این گواهی نامه با استفاده از فناوری روز تهیه و به امضاء رئیس اداره ثبت طرح های صنعتی می رسد.



:: بازدید از این مطلب : 139
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 آذر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

یکی از متداول ترین انواع شرکت های تجاری در ایران، ثبت شرکت های سهامی هستند.ثبت شرکت مسئولیت محدود  به موجب ماده 4 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب 24 اسفند ماه 1347، شرکت های سهامی به دو نوع تقسیم می شوند: نوع اول-شرکت های سهامی عام هستند که موسسین آن ها قسمتی از سرمایه شرکت را از طریق فروش سهام به مردم تامین می کنند. نوع دوم- شرکت های سهامی خاص هستند که تمام سرمایه آن ها در موقع تاسیس منحصراً توسط موسسین تامین گردیده است.

چون تشکیل شرکت های سهامی عام همراه با تشریفاتی طولانی است، مواد اصلاحی قانون تجارت برای امور ساده تری که طبعاً شرکای کمتری دارد یک نوع شرکت سهامی مقرر داشته که بشرح فوق شرکت سهامی خاص نامیده می شود. اگر بخواهیم تشریفات شرکت سهامی خاص را نسبت به شرکت سهامی عام خلاصه کنیم باید بگوییم در مورد شرکت سهامی خاص، اولاً تشریفات پذیره نویسی وجود ندارد، ثانیاً ورقه تعهد وجود ندارد، ثالثاً تشکیل مجمع عمومی موسس لازم نیست.

تشکیل شرکت سهامی خاص

شرکت سهامی خاص بلافاصله بعد از انجام شدن اقدامات اولیه که شامل امضای اساسنامه، تعهد سرمایه و انتخاب مدیران و بازرسان است به وسیله موسسان تشکیل می گردد. امضای اساسنامه، تعهد کلیه سهام و پرداخت مبالغ نقدی لازم، انتخاب مدیران و بازرسان و قبول سمت کتبی آنان، شرکت را تشکیل خواهد داد.

تشریفات تشکیل شرکت سهامی خاص:

برای تشکیل شرکت سهامی خاص رعایت نکات ذیل الزامی است:

1- اساسنامه شرکت که باید به امضای کلیه سهامداران رسیده باشد.
به موجب ماده ی 8 قانون اصلاحی، اساسنامه باید دارای مواد ذیل باشد:

  • نام شرکت
  • موضوع شرکت به طور صریح و منجز
  • مدت شرکت
  • مرکز اصلی شرکت و محل شعب آن
  • اگر تاسیس شعبه مورد نظر باشد
  • مبلغ سرمایه ی شرکت و تعیین مقدار نقد و غیر نقد آن به تفکیک
  • تعداد سهام بی نام و با نام و مبلغ اسمی آن ها
  • تعیین مبلغ پرداخت شده ی هر سهم و نحوه ی مطالبه ی بقیه ی مبلغ اسمی هر سهم و مدتی که ظرف آن باید مطالبه شود که به هر حال از پنج سال متجاوز نخواهد بود
  • نحوه ی انتقال سهام با نام
  • طریقه ی تبدیل سهام با نام به سهام بی نام و بالعکس
  • در صورت پیش بینی امکان صدور اوراق قرضه
  • ذکر شرایط و ترتیب آن
  • شرایط و ترتیب افزایش و کاهش سرمایه ی شرکت
  • مواقع و ترتیب دعوت مجامع عمومی
  • مقررات راجع به حد نصاب لازم جهت تشکیل مجامع عمومی و ترتیب اداره ی آن ها
  • طریقه ی شور و اخذ رای و اکثریت لازم برای معتبر بودن تصمیمات جامع عمومی
  • تعداد مدیران و طرز انتخاب و مدت ماموریت آن ها و نحوه ی تعیین جانشین برای مدیرانی که فوت یا استعفا می کنند یا محجور یا معزول یا به جهات قانونی ممنوع می گردند
  • تعیین وظایف و حدود اختیارات مدیران
  • تعداد سهام تضمینی که مدیران باید به صندوق شرکت بسپارند
  • قید این که شرکت یک بازرس خواهد داشت یا بیشتر و نحوه ی انتخاب و مدت ماموریت بازرس
  • تعیین آغاز و پایان سال مالی شرکت و موعد تنظیم ترازنامه و حساب سود و زیان و تسلیم آن به بازرسان و به مجمع عمومی سالانه
  • نحوه ی انحلال اختیاری شرکت و ترتیب تصفیه ی امور آن

2-اظهارنامه ی مشعر بر تعهد کلیه سهام و گواهینامه بانکی حاکی از تادیه قسمت نقدی آن که نباید کمتر از 35% کل سهام باشد. همچنین تادیه و تقویم سرمایه غیر نقدی و تفکیک آن در اظهارنامه و ذکر سهام ممتازه در صورت وجود چنین سهامی.

بموجب ماده 7 قانون تجارت مندرجات اظهارنامه شرکت سهامی که باید دارای امضای کلیه موسسین و قید تاریخ باشد بشرح زیر است:

  • نام شرکت
  • مرکز اصلی شرکت
  • مدت شرکت
  • موضوع شرکت
  • هویت کامل و اقامتگاه موسسین
  • مبلغ سرمایه شرکت و تعیین مقدار نقد و غیر نقد آن به تفکیک
  • تعهدات سهام با نام و بی نام و مبلغ اسمی آن ها و در صورتیکه سهام ممتاز نیز مورد نظر باشد تعیین تعداد و خصوصیات و امتیازات این گونه سهام
  • میزان تعهد هر یک از موسسین و مبلغی که پرداخت کرده اند با تعیین شماره حساب و نام بانکی که وجوه پرداختی در آن واریز شده است
  • در مورد آورده غیر نقد، تعیین اوصاف و مشخصات و ارزش آن به نحوی که بتوان از کم و کیف آورده غیر نقد اطلاع حاصل نمود.

3-انتخاب اولین مدیران و بازرس یا بازرسان شرکت که باید در صورت جلسه ای قید و به امضای کلیه ی سهامداران رسیده باشد.

4-قبول سمت مدیریت و بازرسی

5-ذکر نام روزنامه کثیرالانتشار جهت درج آگهی های شرکت

همان طور که گفتیم، برای تاسیس و ثبت شرکت های سهامی خاص طرح و تنظیم اعلامیه پذیره نویسی لازم نیست و قانون گذار تسلیم اظهارنامه به ضمیمه اسناد و مدارک فوق را به مرجع ثبت شرکت ها کافی می داند. در شرکت سهامی خاص مانند شرکت سهامی عام، آورده های غیر نقد باید طبق نظر کارشناسان رسمی وزارت دادگستری ارزیابی شود و نمی توان آن ها را به مبلغی بیش از ارزیابی کارشناس مذکور قبول کرد.

خصوصیات شرکت سهامی خاص

_سرمایه شرکت به هنگام تاسیس نباید کمتر از یک میلیون ریال باشد و نیز شرکای شرکت نباید کمتر از 3 نفر باشند.
_سهام شرکت، قابل معامله در بازار بورس نمی باشد و نقل و انتقال سهام شرکت، مشروط به موافقت مدیران یا مجامع عمومی صاحبان سهام است. ضمناً این شرکت نمی تواند مبادرت به صدور اوراق قرضه نماید.
_در شرکت سهامی خاص، مسئولیت هر یک از صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی سهام آن ها است. تمام سرمایه آن باید به وسیله موسسین تاسیس گردد(ماده 4 ل.ا.ق.ت) و تعداد شرکای آن نباید کمتر از 3 نفر باشد.

نام شرکت سهامی خاص:

در نام شرکت باید کلمه ی «خاص» قبل از ذکر نام شرکت و یا بعد از آن بلافاصله اضافه شود و این کلمه در کلیه ی نوشتجات شرکت و آگهی ها باید رعایت گردد. مانند «شرکت سهامی خاص الوند» و قید کلمه ی خاص باید در تمام نوشتجات شرکت تصریحاَ معلوم باشد.زیرا این نوع شرکت ها در حقیقت یک قسم شرکت سهامی خانوادگی و خصوصی است که مراجعه کنندگان باید از آن اطلاع داشته باشند.
همچنین در تعیین نام باید موارد ذیل رعایت گردد:
از نام و نام خانوادگی و اسامی خاص استفاده نگردد

  • اسامی پیشنهادی قبلاَ ثبت نشده باشد
  • دارای معنا و مفهوم باشد و با فرهنگ اسلامی مطابقت داشته باشد
  • عدد نباشد
  • لاتین نباشد
  • از فرهنگ لغات فارسی استفاده شده باشد و در صورتی که نام پیشنهادی متداول نیست تصویری از مستند ضمیمه گردد.
  • از کلماتی نظیرشاهد، شهید، جانباز، آزاده، اسامی متبرکه، انتظام، نظام، موزه، کیش، نیروی انسانی، اینترنت، کارگشا استفاده نگردد.

مدارک مورد نیاز برای تشکیل شرکت سهامی خاص:

1-تکمیل دو نسخه اظهارنامه شرکت سهامی خاص که به امضای کلیه سهامداران رسیده باشد.

2-تکمیل دو نسخه اساسنامه شرکت سهامی خاص که به امضای کلیه سهامداران رسیده باشد.

3-ارائه دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسسین که به امضای کلیه سهامداران رسیده باشد.

4-فتوکپی شناسنامه برابر اصل شده تمامی اعضای هیئت مدیره و سهامداران و بازرسین

5- فتوکپی کارت ملی  برابر اصل شده  تمامی اعضای هیئت مدیره و سهامداران و بازرسین

6-در صورتیکه اعضاء هیئت مدیره یا سهامداران اشخاص حقوقی باشند ارائه کپی آخرین روزنامه رسمی،شخص حقوقی و نامه معرفی نماینده (در سربرگ شرکت) و کپی شناسنامه و کپی کارت ملی برابر اصل شده نماینده شخص حقوقی

7-در صورت داشتن سهامدار خارجی برای اشخاص حقیقی ارائه کپی برابر اصل پاسپورت و برای اشخاص حقوقی ارائه گواهی ثبت شرکت نزد مرجع ثبت شده حاوی آخرین وضعیت شرکت و همچنین ارائه اصل و ترجمه وکالتنامه و اختیارنامه وکیل سهامدار خارجی(اعم از حقیقی و حقوقی)

8-ارائه گواهی عدم سوءپیشینه کیفری برای کلیه اعضا ی هیات مدیره و بازرسان شرکت از طرف متقاضی ثبت شرکت (مراکز پلیس +10)

9-ارائه اقرارنامه در متن صورتجلسه جهت کلیه ی اعضای هیات مدیره،مدیر عامل و بازرسان شرکت مبنی بر اینکه مشمول ممنوعیت های مندرج در اصل 141 قانون اساسی نبوده و هیچگونه ممنوعیت قانونی موضوع مواد 111و 126 قانون تجارت برای آن ها جهت عضویت در هیات مدیره و مدیر عاملی وجود ندارد.در زیر همین بند نمونه اقرارنامه آورده شده است:
نمونه متن اقرارنامه:کلیه اعضا هیئت مدیره و مدیر عامل اقرار نمودند مشمول ممنوعیت های مندرج در اصل 141 قانون اساسی و مواد 111 و 126 لایحه اصلاحی قانون تجارت نمی باشند.

10-ارائه اقرارنامه بازرس یا بازرسان در متن صورتجلسه مبنی بر اینکه هیچگونه نسبت فامیلی اعم از نسبی و سببی با مدیران و مدیر عامل شرکت تا درجه سوم از طبقه اول و دوم ندارند و خود و یا همسرشان نیز از مدیران و مدیر عامل شرکت بطور موظفی حقوق دریافت نمی دارند .در صورت کشف خلاف مشمول بند 3 ماده 243 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت خواهد بود.ارائه گواهی عدم سوءپیشنه کیفری کلیه اعضای هیات مدیره،مدیر عامل و بازرسان شرکت از طرف متقاضی ثبت لازم می باشد.در زیر همین بند نمونه اقرارنامه آورده شده است:
نمونه متن اقرارنامه:بازرس(بازرسین)اقرار نمودند مشمول ممنوعیت های مندرج در اصل 141 قانون اساسی و مواد 111 و 126 لایحه اصلاحی قانون تجارت نمی باشند.

11-ارائه اصل وکالتنامه یا کپی برابر اصل وکالتنامه

12-ارائه اصل قیم نامه یا کپی برابر اصل قیم نامه

13-پرداخت فیش 40.000 ریال بعنوان هزینه

14-ارائه گواهی بانکی مبنی بر پرداخت حداقل 35% سرمایه اولیه شرکت

مراحل ثبت شرکت سهامی خاص:
قبل از هر چیز، لازم به یادآوری است چنانچه در هر یک از مراحل ثبت شرکت، ابهام و یا سوالی داشتید می توانید از متخصصان کارآزموده ی ما در موسسه ی حقوقی فکر برتر کمک بگیرید.همکاران ما در این مرکز می توانند از طریق مشاوره تخصصی رایگان شما را راهنمایی کنند. 42143-021

برای اقدام به ثبت شرکت سهامی خاص در ابتدا باید مدارک فوق را فراهم نمود و سپس جهت اعلام درخواست خود به سامانه ی اداره ی ثبت شرکت ها به نشانی http://sherkat.ssaa.ir مراجعه فرمایید. در این سامانه اطلاعاتی از متقاضی ثبت شرکت سهامی خاص خواسته می شود که باید آنها را تکمیل کرد. اطلاعلاتی مانند: نوع شرکت، سرمایه ی شرکت، اعضای شرکت، سمت هر یک از اعضا، نوع روزنامه ی رسمی اعم از ابرار یا جمهوری اسلامی.

سپس با مشخص نمودن نوع شخصیت حقوقی و تکمیل اطلاعات متقاضی، نسبت به پیشنهاد نام شخصیت حقوقی (انتخاب نام شرکت) مورد نظر اقدام کنید. برای این کار باید در قسمت نام های درخواستی، پنج نام را به ترتیب اولویت در سامانه درج نمایید. همان طور که توضیح داده شد، نام هایی را انتخاب کنید که :الف) خارجی نباشد، ب) قبلاَ به ثبت نرسیده باشد ،ج)دارای معنا و مفهوم باشد،د) با فرهنگ انقلاب اسلامی مطابقت داشته باشد.

پس از درج اطلاعات خواسته شده و بارگذاری مدارک مورد نیاز در سامانه، کارشناس حقوقی به بررسی اطلاعات وارد شده می پردازد. اگر دارای نقص باشد برای شما در سامانه، ابلاغ رفع نقص ارسال می گردد و باید نقص را رفع نمایید ودر صورت عدم نقص اطلاعات، آن را تاًیید می کند.

پس از پذیرش اینترنتی از طریق سامانه و اخذ تاًییدیه ی پذیرش، باید نسخ اصلی صورت جلسات تنظیمی و ضمائم آن ها را از طریق باجه های پست به صورت سفارشی به آدرس ذکر شده در تأییدیه ی پذیرش ارسال نمایید و از مراجعه ی حضوری به منظور تحویل مدارک خودداری کنید.

با ارسال مدارک از طریق پست، مدارک به قسمت ثبت دفاتر ثبت شرکت ها تحویل و مسئول مربوطه به بررسی مدارک می پردازد. در صورت کامل بودن مدارک ابرازی، کارشناس اداره ی ثبت شرکت ها نسبت به تهیه ی پیش نویس آگهی ثبت اقدام و پس از تایید مسئولین اداره ی ثبت شرکت ها تحویل متقاضی می شود.

متقاضی بایستی حق الثبت و حق الدرج آگهی تاسیس شرکت در روزنامه را پرداخت نماید و مدارک را به قسمت ثبت دفاتر اداره ی ثبت شرکت ها تحویل داده و مسئول مربوطه پس از ثبت در دفتر و تعیین شماره ی ثبت سهامداران (که خود یا از سهامداران بوده یا وکیل رسمی شرکت می باشد) با قید (ثبت با سند برابر است) امضاء اخذ می نماید و سپس آگهی تایپ شده باید به امضاء رئیس اداره ی ثبت شرکت ها برسد.

یک نسخه از مدارک ضبط و در پرونده ی شرکت در بایگانی اداره ی ثبت شرکت ها نگهداری خواهد شد و یک نسخه ی دیگر از مدارک (اظهارنامه ی یک برگ، اساسنامه ی یک جلد، صورت جلسه ی مجمع عمومی موسسین یک نسخه و صورت جلسه ی هیات مدیره یک نسخه) ممهور به مهر اداره شده و تحویل متقاضی می گردد.

نسخه ی دوم آگهی تاسیس جهت درج در روزنامه ی کثیرالانتشار شرکت تحویل و نسخه ی اول آگهی تایپ شده را جهت درج در روزنامه ی رسمی جمهوری اسلامی ایران (پس از پرداخت حق الدرج که توسط مسئول مربوطه تعیین می شود) تسلیم می نماید.

دارندگان آگهی برای ثبت آگهی در روزنامه رسمی، می بایست به سایت روزنامه رسمی کشور به نشانی http://www.rrk.ir/news/NewsList.aspx مراجعه و هزینه ی آگهی را از طریق همین سامانه به صورت اینترنتی پرداخت نمایند.

درج آگهی ثبت شرکت سهامی خاص در روزنامه ی رسمی جمهوری اسلامی ایران، آخرین گام جهت ثبت شرکت تلقی می شود.

https://danasabt.ir/2023/09/17/%D8%A7%D8%AE%D8%B0-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%81%D9%88%D8%B1%DB%8C/

چنانچه مدیران شرکت سهامی تا شش ماه از تاریخ تشکیل شرکت آن را به ثبت نرسانند، شرکت را باید منحل شده تلقی کرد و سهامداران محق خواهند بود مطابق مقررات ماده 19 لایحه قانونی 1347 وجوه پرداختی خود را دریافت کنند. البته، دریافت وجوه از طرف آنان، بدین معنا نیست که در مقابل اشخاص ثالث مسئولیتی ندارند.

در واقع، مقررات ماده 23 لایحه قانونی 1347 در مورد سهامداران شرکت سهامی خاص نیز لازم الرعایه است. به موجب این ماده: "موسسین شرکت نسبت به کلیه اعمال و اقداماتی که به منظور تاسیس و به ثبت رسانیدن شرکت انجام می دهند مسئولیت تضامنی دارند". در شرکت های سهامی خاص، سهامداران اولیه شرکت موسسان شرکت تلقی می شوند.



:: بازدید از این مطلب : 128
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 آذر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

آشنایی با ارتودنسی در دوران بارداری

خانم های بادار به دلایل متعددی از انجام کار های زیادی، برخی غذا ها و دارو ها پرهیز می کنند. متخصص ایمپلنت در رشت ارتودنسی در حین بارداری ممنوعیتی ندارد و خانم های باردار نیز می توانند از ارتودنسی بهره مند شوند، اما با این حال بسیاری از خانم ها در دوران بارداری از انجام ارتودنسی پرهیز می کنند. در زمان بارداری حساسیت مادر نسبت به موارد بسیاری افزایش می یابد و به همین دلیل ارتودنسی در این هنگام قطعا سخت و ناخوشایند خواهد بود. مادر باردار در زمان ارتودنسی نمی تواند دارو های مسکن مصرف کند و همچنین تغییرات هورمونی باعث حساسیت و متورم شدن لثه می گردد. البته تحریک لثه ها بر اثر ارتودنسی بوده که تغییرات هورمونی نیز بر ارتودنسی اثر می گذارد. درمان ارتودنسی نیازمند مراجعات مکرر به کلینیک دندانپزشکی و عکس های رادیوگرافی می باشد که خانم های باردار با توجه به محدودیتی که دارند، باعث اختلال در روند معاینه خواهد شد.

ملاحظات بسیار مهم ارتودنسی و بارداری

نکات بسیار مهمی وجود دارد که ارتودنتیست در طی درمان خانم باردار، باید رعایت کند که این نکات عبارتند از:

  • بارداری می تواند عاملی برای ایجاد پریودنتیت باشد.
  • در این زمان تغییرات هورمونی بر روی حرکت دندان ها تاثیر می گذارند.
  • عادت های غذایی خانم باردار ممکن است بر روند درمان اختلال ایجاد کند.
  • دارو های متفاوتی که خانم باردار مصرف می کند، بر روی حرکت دندان ها اثر دارد.

تغییرات هورمونی در زمان بارداری و تاثیر آن بر ارتودنسی

در زمان بارداری تغییراتی در هورمون ها به وجود می آید که حساسیت و آسیب پذیری دندان ها را در این دوران افزایش می دهد. این حساسیت ها میزان درد و ناراحتی در طی درمان ارتودنسی را بیشتر می کند. افزایش هورمون های استروژن و پروژسترون در دوران بارداری، واکنش لثه به پلاک ها و باکتری ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد. وجود پلاک های دندانی می تواند باعث افزایش بروز بیماری های لثه شود. یکی از نگرانی های شایع خانم های بادار این ماجرا می باشد که در صورت رعایت بهداشت دهان و دندان به درستی این مشکلات کاهش خواهند یافت.

تغذیه خانم باردار در طی درمان ارتودنسی

به طور معمول رژیم غذایی دارای مقدار پروتئین بالا مانند انواع گوشت برای تغذیه مادر باردار توصیه شده است، اما مصرف برخی از گوشت ها در زمان ارتودنسی دشوار و برای براکت ها خطرناک می باشد. خانم باردار دارای براکت های ارتودنسی، می تواند از تخم مرغ، پنیر، ماست، مرغ و لبنیات که برای ارتودنسی مشکلی ایجاد نمی کنند، برای تامین پروتئین خود استفاده کند. خانم باردار در حین درمان ارتودنسی باید از مصرف غذا های سفت و چسبناک مانند آجیل، آبنبات، ذرت، پاپ کورن، یخ و غیره پرهیز نماید.

مشکلات ارتودنسی در زمان بارداری

در زمان بارداری بر اثر عوامل سیستماتیک و موضعی، هیپرپلازی و یا بزرگ شدن لثه به وجود می آید. وجود براکت ها به تنهایی سبب التهاب لثه نمی شود و مواردی مانند بارداری و بهداشت ضعیف دهان و دندان، می تواند سبب این التهابات باشند. به طور معقول بهتر است تا انجام ارتودنسی به دوران بعد از بارداری موکول گردد. براکت ها محلی برای تجمع باکتری ها می باشند که اگر التهابات خفیف لثه در خانم باردار ایجاد شود، تغییرات هورمونی باعث بدتر شدن این التهابات می شوند. در صورتی که بهداشت دهان و دندان به درستی انجام شود، بارداری و ارتودنسی منافاتی با یکدیگر ندارند.

خطرات ارتودنسی در دوران بارداری

به دلایل زیر بیان شده تا بهتر است در دوران بارداری ارتودنسی انجام نگیرد:

https://drshamsdentist.com/%D9%85%D8%AA%D8%AE%D8%B5%D8%B5-%D8%A7%DB%8C%D9%85%D9%BE%D9%84%D9%86%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/

  1. در دوران بارداری تغییرات هورمونی به وجود می آید که این تغییرات می توانند سبب تحریک شدن لثه شوند. اگر بهداشت دهان و دندان به درستی صورت نگیرد، عوارضی مانند تحلیل لثه و استخوان های کناری و همچنین پوسیدگی دندان را در پی خواهد داشت.
  2. در ۳ ماه اول بارداری که جنین در حال تکامل می باشد، مادر باردار نباید در معرض اشعه قرار بگیرد. درمان ارتودنسی نیاز به بررسی های عکس های رادیوگرافی و اسکن توسط متخصص ارتودنسی دارد که این امر در روند درمان ارتودنسی اختلال ایجاد می کند.
  3. خوابیدن مادر باردار روی یونتیت در مطب دندانپزشکی سخت و ناراحت کننده خواهد بود.


:: بازدید از این مطلب : 150
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 آذر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

ونیر دندان چیست؟

ونیر دندان، پوسته‌ای نازک از جنس سرامیک و یا کامپوزیت در رشت است که برای اصلاح برخی از نواقص دندان‌ها مانند فاصله بین دندان‌ها، تغییر رنگ، شکستگی دندان و برخی ایرادات جزئی دیگر، روی سطح آن قرار می‌گیرد.
در واقع می‌توان گفت ونیر دندان به دلیل ایجاد لبخندی زیبا و درخشان برای افراد، یکی از زیر شاخه‌های دندانپزشکی زیبایی است.
ونیرها برای قرار گرفتن روی سطح دندان، آسیب جدی به ساختار آن وارد نمی‌کنند.

چه زمانی ونیر دندان کاربرد دارد؟

به طور معمول ونیر می‌تواند اغلب و یا حتی همه مشکلات زیبایی دندان‌ها را بر طرف نماید. برخی از مشکلاتی که برای رفع آنها از ونیر دندان کمک گرفته می‌شود، عبارت‌اند از:

  1. فرسایش دندان احتمال فرسایش دندان‌ها با افزایش سن بالا می‌رود. دندان‌های فرسوده به راحتی دچار شکستگی و یا ترک خوردگی می‌شوند. ونیر می‌تواند با ترمیم لب پر شدگی و شکستگی دندان، زیبایی را به دندان‌ها بازگرداند.
  2. تغییر رنگ مینا گاهی اوقات به دلایل ارثی و یا طبیعی مانند مصرف چای، قهوه و سیگار، مینای دندان تغییر رنگ می‌دهد. تغییر رنگ دندان ممکن است به گونه‌ای باشد که با استفاده از روش‌هایی مثل بلیچینگ، نتوان آن را برطرف کرد. در این صورت، بهترین راه، ونیر کردن دندان است.
  3. فاصله بین دندانی برخی از افراد ممکن است بین دندان‌هایشان فاصله افتاده باشد. فاصله بین دندان‌ها در صورتی که از نوع خفیف باشد، با استفاده از ونیر دندانی قابل درمان است. البته این روش صرفا باعث زیبایی لبخند شده و مشکل را از ریشه درمان نخواهد کرد.
  4. کج بودن دندان در صورتی که دندان به مقدار جزئی کج شده باشد، می‌توان از ونیر برای پوشاندن این نقص ظاهری استفاده کرد.
  5. کوتاه یا بلند بودن دندان گاهی اوقات ممکن است یک یا چند دندان، نسبت به حالت طبیعی کوتاه‌تر یا بلندتر باشند. در این گونه مواقع، دندانپزشک می‌تواند با استفاده از ونیر، این نقص ظاهری را بپوشاند.

انواع ونیر دندان

به طور کلی ونیر دندان به دو دسته کلی، ونیر سرامیکی و ونیر کامپوزیت تقسیم می‌شود. جنس لمینت ونیر از پرسلین و یا سرامیک است. در ادامه به طور کامل به بررسی انواع ونیر دندان می‌پردازیم:

  1. ونیر کامپوزیت

    این ونیر که به ونیر مستقیم نیز شناخته می‌شود، از رزین کامپوزیت و موادی که همرنگ دندان هستند، ساخته شده است. ونیر کامپوزیت برای ترمیم اندازه، شکل و رنگ دندان‌های جلویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع ونیر به آماده سازی طولانی نیاز ندارد و معمولا طی یک جلسه روی دندان‌ها نصب می‌شود، به همین جهت هزینه کمتری از ونیر لمینت دارد.

    مراحل نصب ونیر کامپوزیت

    در ابتدا دندانپزشک دندان‌ها را به طور کامل تمیز می‌کند. احتمال دارد که دندانپزشک نیاز به برداشتن مقدار بسیار نازکی از مینای دندان داشته باشد تا ونیر کامپوزیت به خوبی روی دندان‌ها نصب شود. اگر ونیر کامپوزیت تنها برای تغییرات جزئی مانند شکل و یا رنگ دندان مورد استفاده قرار گیرد، نیازی به تراشیدن مینای دندان ندارد. برای قرار گرفتن بهتر ونیر روی دندان، دندانپزشک روی مینای دندان از اسید اچ کمک می‌گیرد. در واقع اسید اچ، باعث ایجاد تخلخل در مینای دندان می‌شود. در ادامه دندانپزشک رزین کامپوزیت و در نهایت لایه‌های نازک مواد کامپوزیتی را روی دندان‌ها قرار می‌دهد. پس از قرار گرفتن این لایه‌ها بر روی دندان، برای سفت شدن و شکل دهی بهتر آنها، دندانپزشک نور آبی مخصوصی را روی دندان‌ها نگه می‌دارد و در اتمام به پولیش کردن دندان‌ها می‌پردازد.

    مزایای ونیر کامپوزیت دندان

    1. نصب ونیر کامپوزیت روی دندان در بیشتر موارد هیچ نیازی به آماده سازی و تراشیدن مینای دندان ندارد.
    2. نصب آن روی دندان‌ها تنها در یک جلسه انجام می‌گیرد.
    3. ونیر کامپوزیت، مقرون به صرفه‌تر از ونیر سرامیکی است.
    4. در صورت آسیب، قابلیت ترمیم شدن دارد.
    5. به صورت سفارشی برای هر فرد ساخته می‌شوند.
    6. می‌توان گفت که یک درمان‌ برگشت پذیر است.

    کاربرد کامپوزیت ونیر دندان

    این ونیرها برای مواردی از جمله تغییر رنگ دندان‌ها، ترمیم شکستگی، شفاف کردن دندان‌ها، تغییر شکل و ظاهر آنها، به کار گرفته می‌شوند. همچنین هنگامی که سطح خارجی دندان به دلایل متعدد، مینای کافی برای استفاده از دیگر روش‌های ترمیم ندارد، به کار برده می‌شود.

  2. لمینت سرامیکی

    ونیر لمینت یا لمینت سرامیکی از جنس پرسلین و یا سرامیک بوده که در لابراتوار دندان سازی ساخته می‌شود. نصب این ونیرها به دو یا سه جلسه مراجعه به کلینیک دندانپزشکی نیاز دارد. در جلسه اول، آماده سازی دندان‌ها انجام می‌شود. این ونیرها در مقایسه با ونیر کامپوزیت‌ها هزینه بالاتری دارند، اما طول عمر آنها نیز بیشتر است.

    مراحل نصب لمینت سرامیکی

    در این روش ابتدا دندانپزشک به آماده سازی دندان‌ها می‌پردازد و آنها را به طور کامل از نظر چسبندگی با لمینت بررسی می‌کند. در این مرحله نیاز است تا بخشی از مینای دندان تراشیده شود. در ادامه با استفاده از مواد مخصوصی از دندان‌ها قالبی تهیه کرده و آن را برای ساخت لمینت به لابراتوار ارسال می‌کند. حدود ۱ الی ۲ هفته زمان می‌برد تا لمینت دندان ساخته شود، به همین منظور در این مدت استفاده از لمینت موقت به بیمار پیشنهاد می‌شود. در جلسه دوم دندانپزشک رنگ و شکل ونیر را روی دندان بیمار به طور کامل بررسی کرده و سپس با کمک ژل مخصوصی سطح دندان‌ها را زبر می‌کند. در ادامه با قرار دادن چسب مخصوصی، لمینت را روی دندان قرار می‌دهد. در آخر برای اینکه ونیر لمینت روی دندان‌ها محکم قرار گیرد، از نور لایت کیور استفاده می‌شود.

https://drshamsdentist.com/%D9%84%D9%85%DB%8C%D9%86%D8%AA-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/

مزایای لمینت سرامیکی

  1. لمینت سرامیکی دوام و ماندگاری بالاتری دارند.
  2. این ونیرها به صورت سفارشی برای بیمار ساخته می‌شوند.
  3. ظاهر آنها طبیعی‌تر است.

کاربرد لمینت سرامیکی

ونیر غیر مستقیم و یا لمینت دندان در مواردی مانند تغییر رنگ دندان، اصلاح شکستگی آن، افزایش طول دندان‌های کوتاه، بستن فاصله بین دندان‌ها، ترمیم لکه‌های روی آنها و رفع عیوب ظاهری دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد. توجه داشته باشید که اگر بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید، لمینت تا سال‌ها دوام خواهد داشت.



:: بازدید از این مطلب : 143
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 آذر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

دارالترجمه،سازمان یا موسسه ای است که وظیفه عمده آن برگرداندن متون از زبان مبدا به زبان مقصد است.ثبت شرکت با عنایت به ماده ی 33 آئین نامه ی اجرایی اصلاح ماده ی 3 راجع به ترجمه ی اظهارات و اسناد در محاکم ، موضوعات مربوط به فعالیت ترجمه ی رسمی نظیر مترجمی رسمی اسناد و مدارک،ترجمه ی رسمی اظهارات و اسناد در محاکم و دفاتر اسناد رسمی مستلزم اخذ مجوز از قوه قضاییه می باشد.

 

  • وظایف مترجم رسمی دادگستری به قرار ذیل است:

1-ترجمه رسمی اسناد و اوراق مورد درخواست متقاضی که به این منظور به مترجم تسلیم می گردد.
2-ترجمه اظهارات اصحاب دعوی یا وکلاء آنان یا شهود یا کارشناسان در مراجع قضایی و طرفین معامله یا وکلاء آنان یا شهود در دفاتر اسناد رسمی.
3-گواهی صحت ترجمه رسمی اسنادی که در ایران یا یکی از کشورهای بیگانه ترجمه یا تنظیم شده است.

  • به متقاضیان با احراز شرایط ذیل پروانه مترجمی رسمی اعطا می گردد:

الف-داشتن حداقل 25 سال سن
ب-موفقیت در آزمون و اختیار علمی و کتبی
ج-عدم اشتغار به فساد اخلاقی عقیدتی
د-نداشتن سوء پیشینه موثر کیفری
ه-هدم اعتیاد به مواد مخدر
ز-مورد وثوق و اعتماد باشد.
وفق ماده ی 4 الحاقی 29/4/1376 اعتبار پروانه مترجمی سه سال است و تمدید آن منوط به درخواست متقاضی و پرداخت هزینه مطابق تعرفه قانونی می باشد.

  • درخواست مترجمی رسمی باید دارای پیوست های ذیل باشد:

1-یک برگ تصویر مصدق از کلیه صفحات شناسنامه
2-عکس سه در چهار
3-تصویر مصدق بالاترین مدرک تحصیلی(داوطلبانی که تحصیلاتی در ارتباط با زبان مربوط دارند در شرایط مساوی از اولویت برخوردار خواهند بود).
4-گواهی عدم سوء پیشینه( برای کارمندان رسمی دولت گواهی اداره مربوط مبنی به اشتغال کافی است).
5-گواهی عدم اعتیاد به مواد مخدر
درخواست مترجم رسمی به ترتیب تاریخ وصول در دفتری ثبت و برای هر داوطلب پرونده جداگانه ای تشکیل می شود.اداره امور مترجمان رسمی قبل از صدور پروانه مترجمی رسمی از طریق دادگستری محلی و یا به طریق مقتضی دیگر دوباره صلاحیت داوطلب تحقیق به عمل آورده،نتیجه را در پرونده وی منعکس می نماید.(ماده 3 اصلاحی 8/9/1384)
اداره امور مترجمان رسمی پرونده داوطلبان را در کمیسیونی مرکب از رئیس یا معاون اداره مترجمان رسمی و یک نفر که به زبان خارجی مربوط تسلط کامل داشته باشد و یک نفر از قضات به انتخاب معاونت حقوقی و توسعه قضایی ریاست قوه قضاییه مطرح می سازد و واجدین صلاحیت را با تعیین تاریخ برای شرکت در امتحان دعوت می کند.دعوت کتباَ و حداقل یک ماه قبل از تاریخ امتحان به عمل می آید.(ماده 4 اصلاحی 8/9/1384)
امتحان در تهران در تاریخ معین که از طرف اداره امور مترجمان رسمی به وسیله روزنامه های کثیرالانتشار اعلام می شود.زیر نظر اداره کل امور حقوقی و اسناد و امور مترجمین قوه قضاییه در دو مرحله عمومی و تخصصی زبان به عمل خواهد آمد.(ماده 5 اصلاحی 8/9/1384)
امتحان عمومی زبان به صورت کتبی و طرح سوالات چهار گزینه ای در سطح تافل در زبان انگلیسی و هم سطح آن در سایر زبان ها خواهد بود.سوالات امتحانی به صورت تشریحی از زبان مورد نظر و بالعکس خواهد بود.(ماده 6 اصلاحی 8/9/1384)
سوالات امتحانی مرحله تخصصی به صورت ترجمه از زبان فارسی به زبان خارجی و بالعکس می باشد و طرح سوالات و تصحیح اوراق امتحان زیر نظر کمیسیون مربوطه صورت می گیرد و نمره ای که به هر یک از دو مرحله داده می شود از عدد 100 منظور می گردد و نمره هر ورقه در ذیل آن به حروف و عدد ثبت شده و به امضاء هیات ممتحنه می رسد.(ماده 7 اصلاحی 8/9/1384)
حداقل نمره قبولی برای هر یک از دو امتحان 50 خواهد بود و در صورتی که در رشته مورد نیاز هیچ یک از داوطلبان نمره مذکور را به دست نیاورند و نیاز مبرمی وجود داشته باشد اداره کل حقوقی و اسناد و امور مترجمان رسمی می تواند با موافقت معاونت حقوقی و توسعه قضایی نمره کمتری را هم بپذیرد.

  • نکته:

وفق تبصره  ماده 9 (الحاقی 8/9/1384)،اعضاء رسمی هیات علمی دانشگاه های معتبر که دارای درجه دکتری در رشته زبان مورد نظر بوده و در آن رشته تدریس می نمایند از شرکت در امتحان و کارآموزی معاف می باشند و نیز داوطلبانی که در رشته زبان مورد تقاضا دارای درجه فوق لیسانس یا دکتری باشند،از شرکت در امتحان عمومی معاف خواهند بود.
انتخاب شدگان باید حاقل 3 ماه نزد یک مترجم رسمی همان زبان که حداقل 10 سال تجربه مترجمی رسمی داشته باشند با معرفی داوطلب و تایید مترجم رسمی مذکور و اداره امور مترجمان رسمی کارآموزی نموده و کارآموز باید در مدت کارآموزی زیر نظر مترجم سرپرست خود گواهی اتمام دوره کارآموزی و پیشرفت تجربی را از مترجم سرپرست خود اخذ نماید.در غیر این صورت دوره کارآموزی برای یک بار دیگر تمدید خواهد شد.
سازمان ثبت شرکت ها تقاضای ثبت موسسات مترجمی را هنگامی خواهد پذیرفت که علاوه بر داشتن شرایط قانونی،پروانه مترجمی رسمی معتبر نیز داشته باشد.

https://danasabt.ir/%D8%AB%D8%A8%D8%AA-%D8%B4%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%D8%B3%D9%87%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%AE%D8%A7%D8%B5/

  • تذکر :

_مترجم رسمی می تواند فقط یک دارالترجمه یا موسسه ترجمه رسمی دائر نماید. در غیر این صورت به عنوان متخلف از ادامه کار وی توسط اداره امور مترجمان رسمی قوه قضاییه جلوگیری به عمل خواهد آمد.
_کسانی که بدون داشتن پروانه مترجمی مبادرت به تاسیس دارالترجمه و یا ادامه فعالیت غیر قانونی دارالترجمه بنمایند با اعلام اداره امور مترجمان رسمی تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.
مرجع رسیدگی به تخلفات مترجمین رسمی هیاتی مرکب از یک نفر قاضی و دو نفر از مترجمین رسمی با انتخاب رئیس قوه قضاییه می باشد که انشاء رای با قاضی هیات خواهد بود.



:: بازدید از این مطلب : 136
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 آذر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

امروزه موضوع تجارت و داد و ستدهای اقتصادی و مسایل بازرگانی منحصراَ محدود به جامعه تجار و بازرگانان نیست و افراد بسیاری از اقشار جامعه را بطور مستقیم یا غیر مستقیم در بر می گیرد.ثبت شرکت مسئولیت محدود در حال حاضر،روز به روز به انواع شرکت ها افزوده می شود .آمارهای سرشماری اخیر نفوس و مسکن(آبان ماه 1390) نیز حاکی از افزایش میزان جمعیت و ساختمان های تجاری و در نتیجه تاسیس شرکت ها و بنگاه های مالی،تولیدی،خدماتی و بازرگانی جدید خواهد بود.فلذا تمهید شرایط لازم بمنظور تشکیل تشکیلات قانونی و ایجاد بستر مناسب برای تشریک مساعی مردم و جمع آوری سرمایه های کوچک و سرگردان و هدایت آن ها به کانال های سرمایه گذاری موثر و مولد از جمله برنامه های متصدیان امور و دست اندرکاران برنامه ریزی مسایل ملی،اجتماعی و اقتصادی است.

 

شرکت های تجاری از نظر اقتصادی،اهمیتی فراوان دارند؛ زیرا هر چند تعداد آن ها از تجار انفرادی به مراتب کمتر است،ابزار و سرمایه مجموعه های صنعتی و تجاری به آن ها تعلق دارد.این نکته از دیرباز صادق بوده و در عصر ما،با تغییرات و تحولات بنیادی اقتصادی و سیاسی که شاهدیم،صورت آشکارتری به خود می گیرد.
مطالعه شرکت های تجاری از جهات مختلف مفید می نماید.چرا که قواعد راجع به آن ها  بر حسب موضوع و فعالیت،ثابت یا ثابت نبودن سرمایه شان و یا برحسب سهیم بودن دولت در سرمایه آن متفاوت است.مع ذلک باید توجه داشت که هر چند این شرکت ها گوناگون اند،قالب های عمده آن ها،در واقع همان قالب هایی است که قانون تجارت تهیه کرده است.
قانون تجارت ایران در ماده ی 20،شرکت های تجارتی را بر 7 قسم و به شرح زیر احصاء نموده است:
1.شرکت های سهامی
2.شرکت تضامنی
3.شرکت با مسئولیت محدود
4.شرکت مختلط غیر سهامی
5.شرکت مختلط سهامی
6.شرکت نسبی
7.شرکت تعاونی تولید و مصرف
از میان شرکت های  هفت گانه ی تجاری، اقتباس فعالان تجاری از قالب شرکت سهامی بیش از قالب های دیگر است.امروزه ثبت شرکت با مسئولیت محدود و ثبت شرکت سهامی خاص از متداول ترین و رایج ترین انواع ثبت شرکت می باشند که با استقبال قابل توجهی رو به رو شده اند.
هر یک از شرکت های تجاری زمانی معتبر است و از نظر قانونی رسمیت دارد و شخصیت حقوقی آن کامل می شود که به ثبت رسیده باشد.از سویی دیگر الزامات قانونی و ضرورت مشروعیت بخشیدن به فعالیت های تجاری و اقتصادی ایجاب می کند فعالان این عرصه به منظور صیانت از حقوق و اختیارات خویش اقدامات لازم اداری و حقوقی را در جهت تثبیت و استفاده از منافع متصور و مترتب بعمل آورند.
مرجع ثبت شرکت ها در تهران " اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی" و در خارج تهران اداره ثبت اسناد مرکز اصلی شرکت است که دفتر مخصوصی برای این کار دارد.
اداره ی ثبت شرکت ها و علائم تجارتی و اختراعات و اداره کل ثبت در تهران به نام (اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی) نامیده می شود و دارای وظایف زیر خواهد بود:
1-ثبت شرکت های تجارتی ایران حوزه ی تهران و همچنین ثبت کلیه ی شرکت های تجارتی خارجی در ایران و موسسات غیر تجارتی ایران حوزه ی تهران و ثبت کلیه ی موسسات خارجی در ایران
2-ثبت علائم تجارتی و اختراعات و نام تجارتی و اشکال و ترسیمات صنعتی
3-ثبت دفتر تجارتی و پلمپ دفاتر تجارتی و غیر تجارتی حوزه ی تهران
و در موارد دیگر  آن تصریح گردیده که:
الف:در هر محلی که اداره یا دایره یا شعبه ی ثبت موجود است برای ثبت شرکت های داخلی و پلمپ دفاتر تجارتی و ثبت نام تجارتی و موسسات غیر تجارتی متصدی مخصوصی از طرف اداره کل ثبت معین خواهد شد.
ب:اداره ثبت شرکت ها در تهران و اداره ثبت شرکت ها در شهرستان ها در ثبت شرکت نامه قائم مقام دفترخانه های اسناد رسمی می باشند.
در ادامه ضمن توضیح راجع به شرکت سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود و همچنین مقایسه ی میان این دو شرکت ،به نحوه ی ثبت آن ها می پردازیم. شایان ذکر است شما عزیزان می توانید در هر یک از مراحل ثبت شرکت ، از متخصصان کارآزموده ی ما در موسسه ی حقوقی فکر برتر،کمک بگیرید.همکاران ما در این مرکز می توانند از طریق مشاوره تخصصی رایگان شما را راهنمایی کنند.

  • ثبت شرکت سهامی خاص

در ماده 1 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت در تعریف شرکت های سهامی آمده است:"شرکت سهامی شرکتی است که سرمایه آن به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی سهام آنهاست."
شرکت سهامی خاص یک شرکت تجاری است که سرمایه آن در هنگام تاسیس از یک میلیون ریال کمتر نخواهد بود و به قطعات سهام تبدیل می شود.مسوولیت هر یک از صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی سهام آن هاست.تمام سرمایه آن باید به وسیله موسسین تاسیس گردد(ماده 4 ل.ا.ق.ت) و تعداد شرکا نباید کمتر از 3 نفر باشد.

  • مدارک ثبت شرکت سهامی خاص

برای تاسیس شرکت سهامی خاص،مدارک ذیل باید به مرجع ثبت شرکت ها تسلیم گردد:
1-تکمیل دو نسخه اساسنامه شرکت که باید به امضای سهامداران رسیده باشد.
2-تکمیل دو نسخه اظهارنامه شرکت سهامی خاص مشعر بر تعهد کلیه سهام و گواهینامه بانکی حاکی از تادیه قسمت نقدی آن که نباید کمتر از سی و پنج درصد کل سهام باشد.اظهارنامه مذکور باید به امضای کلیه سهامداران رسیده باشد.هر گاه تمام یا قسمتی از سرمایه به صورت غیر نقدی باشد باید تمام آن تادیه گردیده و صورت تقویم آن به تفکیک در اظهارنامه منعکس شده باشد و در صورتی که سهام ممتازه موجود باشد باید شرح امتیازات و موجبات آن در اظهارنامه منعکس شده باشد.
3-ارائه دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسسین
4-تعیین اولین مدیران و بازرسان و قبول سمت مدیریت و بازرسی و کپی شناسنامه برابر اصل شده تمامی اعضای هیات مدیره و سهامداران و بازرسین
5-کپی کارت ملی برابر اصل شده تمامی اعضای هیئت مدیره و سهامداران و بازرسین(در دفاتر اسناد رسمی) و یا وکیل رسمی شرکت
6-در صورتیکه اعضاء هیئت مدیره یا سهامداران اشخاص حقوقی باشند،ارائه کپی آخرین روزنامه رسمی شخص حقوقی و نامه معرفی نماینده(در سربرگ شرکت)و کپی شناسنامه و کپی کارت ملی برابر اصل شده نماینده شخص حقوقی
7-در صورت داشتن سهامدار خارجی برای اشخاص حقیقی ارائه کپی برار اصل پاسپورت و برای اشخاص حقوقی ارائه گواهی ثبت شرکت نزد مرجع ثبت شده حاوی آخرین وضعیت شرکت و همچنین ارائه اصل و ترجمه وکالتنامه و اختیارنامه وکیل سهامدار خارجی(اعم از حقیقی و حقوقی)
8-ارائه گواهی عدم سوء پیشینه کیفری کلیه اعضای هیات مدیره،مدیرعامل و بازرسان شرکت از طرف متقاضی ثبت شرکت(مراکز پلیس +10)
9-ارائه اقرارنامه در متن صورتجلسه جهت کلیه اعضای هیات مدیره و مدیر عامل شرکت مبنی بر اینکه مشمول ممنوعیت های مندرج در اصل 141 قانون اساسی نبوده و هیچگونه ممنوعیت قانونی موضوع مواد 111 و 126 قانون تجارت برای آن ها جهت عضویت در هیات مدیره و مدیرعاملی وجود ندارد.در زیر همین بند نمونه اقرارنامه آورده شده است:نمونه متن اقرارنامه:کلیه اعضا هیئت مدیره و مدیرعامل اقرار نمودند مشمول ممنوعیت های مندرج در اصل 141 قانون اساسی و مواد 111 و 126 لایحه اصلاحی قانون تجارت نمی باشند.
10-ارائه اقرارنامه بازرس یا بازرسان در متن صورتجلسه مبنی بر اینکه هیچگونه نسبت فامیلی اعم از نسبی و سببی با مدیران و مدیرعامل شرکت تا درجه سوم از طبقه اول و دوم ندارند و خود و یا همسرشان نیز از مدیران و مدیرعامل شرکت بطور موظفی حقوق دریافت نمی دارند.در صورت کشف خلاف مشمول بند 3 ماده 243 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت خواهد بود.ارائه گواهی عدم سوء پیشینه کیفری کلیه اعضای هیات مدیره،مدیرعامل و بازرسان شرکت از طرف متقاضی ثبت لازم می باشد.در ذیل همین بند نمونه اقرارنامه آورده شده است:
نمونه متن اقرارنامه:بازرس(بازرسین)اقرار نمودند مشمول ممنوعیت های مندرج در اصل 141 قانون اساسی و مواد 111 و 126 لایحه اصلاحی قانون تجارت نمی باشند.
11-ارائه اصل وکالتنامه یا کپی برابر اصل وکالتنامه
12-ارائه اصل قیم نامه یا کپی برابر اصل قیم نامه
13-ارائه گواهی بانکی مبنی بر پرداخت حداقل 35% سرمایه اولیه شرکت
از آن جا که طرح و تصویب اساسنامه و انتخاب مدیران و بازرسان و تعیین روزنامه و تنظیم اظهارنامه و....لزوماَ باید توسط کلیه موسسین انجام گیرد چنین استنباط می شود که در شرکت های سهامی خاص کلیه تصمیمات در بدو تاسیس باید به اتفاق آراء اتخاذ گردد.

  • ثبت شرکت با مسئولیت محدود

شرکت با مسئولیت محدود،رایج ترین شرکت های بازرگانی در کشور ما می باشد و عمدتاَ بین اعضای یک خانواده یا افراد فامیل و یا دوستان و آشنایان تشکیل می گردد.به موجب ماده 94 قانون تجارت،شرکت با مسئولیت محدود شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجارتی تشکیل شده و هر یک از شرکا بدون اینکه سرمایه به سهام و یا قطعات سهام تقسیم شده باشد فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات شرکت می باشد.ضمناَ برای میزان سرمایه شرکت با مسئولیت محدود هیچ حداقل مبلغی تعیین نشده است.

  • مدارک مورد نیاز برای شرکت با مسئولیت محدود:

1-کارت ملی برابر اصل کلیه سهامداران (برابر اصل در مراجع قضایی یا دفاتر اسناد رسمی صورت می گیرد).
2-فتوکپی  برابر اصل شناسنامه شرکاء و مدیران
3-تقاضانامه ثبت شرکت با مسئولیت محدود در 2 برگ و تکمیل آن و امضا ذیل تقاضانامه توسط کلیه سهامداران(لازم به ذکر است اوراق تقاضانامه و شرکتنامه به دلیل بهادار بودن صرفاَ می بایست از محل اداره ثبت شرکت ها تهیه گردند)
4-شرکت نامه 2 برگ و تکمیل آن و امضا ذیل شرکت نامه توسط کلیه سهامداران
5-اساسنامه 2 جلد و امضا ذیل تمام صفحات آن توسط کلیه سهامداران
6-صورت جلسه مجمع عمومی موسسین و هیئت مدیره 2 نسخه که به امضا سهامداران و بازرسین رسیده باشد.
7-اخذ و ارائه ی مجوز در صورت نیاز
8-تاییدیه هیئت مدیره اشخاص حقوقی سهامدار،مبنی بر غیر دولتی بودن آن
9-معرفی نامه نمایندگان،در صورتیکه سهامداران و اعضا هیئت مدیره از بین اشخاص حقوقی باشند و ارائه تصویر روزنامه رسمی آگهی تاسیس یا آخرین تغییرات آن
10-گواهی عدم سوءپیشینه برای کلیه اعضا
11-ارائه مجوز در صورت نیاز بنا به تشخیص کارشناس اداره ثبت شرکت ها

  • محاسن و معایب شرکت با مسئولیت محدود در مقایسه با شرکت های سهامی

شرکت سهامی خاص با حداقل سه سهامدار تشکیل می گردد،در صورتی که شرکت با مسئولیت محدود را می توان حداقل دو شریک تشکیل داد.
در شرکت با مسئولیت محدود هیچ گونه حداقل سرمایه ای پیش بینی نشده و الزام قانونی ارائه مدارک در این زمینه به اداره ثبت شرکت ها برای موسسین وجود ندارد؛فقط اقرار موسسین به میزان سرمایه و پرداخت آن به صندوق شرکت یا هیات مدیره در شرکت نامه کافی خواهد بود،در صورتی که حداقل سرمایه در شرکت سهامی خاص یک میلیون ریال می باشد و موسسین مکلفند حداقل 35% کل سرمایه را به حساب شرکت در شرف تاسیس واریز و فیش بانکی را به اداره ثبت شرکت ها ارائه نمایند.
شرکت با مسئولیت محدود به وسیله یک یا چند نفر مدیر موظف یا غیر موظف که ممکن است خارج از شرکا هم باشند برای مدت محدود یا نامحدود اداره می شود،ولی در شرکت های سهامی عام و خاص به ترتیب حداقل مدیران نباید از پنج و سه نفر کمتر باشد و نیز این مدیران برای مدت حداکثر 2 سال انتخاب می شوند.
و بالاخره آخرین حسن شرکت با مسئولیت محدود در مقایسه با شرکت های سهامی این است که قلمرو آگهی ها در شرکت های سهامی وسیعتر از شرکت با مسئولیت محدود می باشد.
از معایب شرکت با مسئولیت محدود این است که پذیره نویسی و پرداخت تمام سهم الشرکه شرکت صوری می باشد و نیز در شرکت با مسئولیت محدود ورقه ای به نام سهم الشرکه به صورت اوراق تجارتی قابل انتقال اعم از بانام و بی نام صادر نمی گردد،ولی در شرکت های سهامی عام نقل و انتقال ممکن است مشروط به موافقت مدیران شرکت یا مجامع عمومی سهامداران بشود.

  • نحوه ی ثبت شرکت

برای ثبت شرکت ،پس از فراهم نمودن مدارک فوق ،به سامانه ی اداره ی ثبت شرکت ها به نشانی http://irsherkat.ssaa.ir مراجعه فرمایید و اطلاعات خواسته شده نظیر نوع شرکت،سرمایه ی شرکت،اعضای شرکت،سمت هر یک از اعضا،نوع روزنامه ی رسمی اعم از ابرار یا جمهوری اسلامی را با دقت تکمیل نمایید. سپس،با مشخص نمودن نوع شخصیت حقوقی و تکمیل اطلاعات متقاضی،نسبت به پیشنهاد نام شخصیت حقوقی (انتخاب نام شرکت)مورد نظر اقدام کنید.بدین منظور، در قسمت اسامی درخواستی،پنج نام را به ترتیب اولویت در سامانه درج نمایید.همان طور که در مقالات پیشین توضیح داده شد،نام هایی را انتخاب کنید که:
الف) خارجی نباشد.
ب) قبلاَ به ثبت نرسیده باشد.
ج)دارای معنا و مفهوم باشد.
د) با فرهنگ انقلاب اسلامی مطابقت داشته باشد.
پس از درج اطلاعات خواسته شده و بارگذاری مدارک مورد نیاز در سامانه، کارشناس حقوقی به بررسی اطلاعات وارد شده می پردازد ، چنانچه دارای نقص بود برای شما درسامانه ابلاغ رفع نقص ارسال می گردد و باید نقص را رفع نمایید ودر صورت عدم نقص اطلاعات ، آن را تاًیید می کند.پس از پذیرش اینترنتی از طریق سامانه و اخذ تاًییدیه ی پذیرش ، باید نسخ اصلی صورت جلسات تنظیمی و ضمائم آن ها را از طریق باجه های پست به صورت سفارشی به آدرس ذکر شده در تاًییدیه ی پذیرش ارسال نمایید و از مراجعه ی حضوری به منظور تحویل مدارک خودداری کنید.
با ارسال مدارک از طریق پست،مدارک به قسمت ثبت دفاتر ثبت شرکت ها تحویل و مسئول مربوطه به بررسی مدارک می پردازد.در صورت کامل بودن مدارک ابرازی ،کارشناس اداره ی ثبت شرکت ها نسبت به تهیه ی پیش نویس آگهی ثبت اقدام و پس از تایید مسئولین اداره ی ثبت شرکت ها تحویل متقاضی می شود.متقاضی بایستی حق الثبت و حق الدرج آگهی تاسیس شرکت در روزنامه را پرداخت نماید و مدارک را به قسمت ثبت دفاتر اداره ی ثبت شرکت ها تحویل داده و مسئول مربوطه پس از ثبت در دفتر و تعیین شماره ی ثبت سهامداران(که خود یا از سهامداران بوده یا وکیل رسمی شرکت می باشد)با قید(ثبت با سند برابر است)امضاء اخذ می نماید و سپس آگهی تایپ شده باید به امضاء رئیس اداره ی ثبت شرکت ها برسد.
یک نسخه از مدارک ضبط و در پرونده ی شرکت در بایگانی اداره ی ثبت شرکت ها نگهداری خواهد شد و یک نسخه ی دیگر از مدارک( شرکتنامه یک نسخه - در شرکت با مسئولیت محدود - ،اظهارنامه یک برگ،اساسنامه یک جلد،صورت جلسه ی مجمع عمومی موسسین یک نسخه و صورت جلسه ی هیات مدیره یک نسخه)ممهور به مهر اداره شده و تحویل متقاضی می گردد.
نسخه ی دوم آگهی تاسیس جهت درج در روزنامه ی کثیرالانتشار شرکت تحویل و نسخه ی اول آگهی تایپ شده را جهت درج در روزنامه ی رسمی جمهوری اسلامی ایران(پس از پرداخت حق الدرج که توسط مسئول مربوطه تعیین می شود)تسلیم می نماید.

https://danasabt.ir/2023/09/17/%D8%A7%D8%AE%D8%B0-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%81%D9%88%D8%B1%DB%8C/


دارندگان آگهی برای ثبت آگهی در روزنامه رسمی، می بایست به سایت روزنامه رسمی کشور به نشانی http://www.rrk.ir مراجعه و هزینه ی آگهی را از طریق همین سامانه به صورت اینترنتی پرداخت نمایند.درج آگهی تاسیس شرکت در روزنامه ی رسمی جمهوری اسلامی ایران،آخرین گام جهت ثبت شرکت تلقی می شود.
لازم به ذکر است علاوه بر ثبت شرکت،کلیه تغییرات بعدی مربوط به شرکت اعم از ابطال، تصفیه ،تغییرات اساسنامه،افزایش یا کاهش سرمایه و ...باید فوراَ در اداره ثبت شرکت ها ثبت گردد.بدیهی است عدم انعکاس تغییرات مربوطه و یا هر گونه اخفاء اطلاعات که موجب ضرر و زیان و اغفال دیگران شود موجبات پاسخگویی فرد را فراهم نموده و عدم ثبت مراتب،نافی مسئولیت و جبران خسارات وارده و قصور قانونی شخص خاطی نخواهد بود.



:: بازدید از این مطلب : 165
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 24 آذر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

شرکت با مسئولیت محدود،رایج ترین شرکت های بازرگانی در کشور ما می باشد و عمدتاَ بین اعضای یک خانواده یا افراد فامیل و یا دوستان و آشنایان تشکیل می گردد. ثبت شرکت سهامی خاص به موجب ماده 94 قانون تجارت،شرکت با مسئولیت محدود شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجارتی تشکیل شده و هر یک از شرکا بدون اینکه سرمایه به سهام و یا قطعات سهام تقسیم شده باشد فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات شرکت می باشد.ضمناَ برای میزان سرمایه شرکت با مسئولیت محدود هیچ حداقل مبلغی تعیین نشده است.

 

  • تاریخچه ی شرکت با مسئولیت محدود:

شرکت با مسئولیت محدود در حقوق ایران اولین بار با تصویب قانون تجارت مصوب 1311 وارد قانون گذاری شد و در اولین قانون تجارت ایران مصوب 25 دلو 1303 و 12 فروردین 1304 پیش بینی نشده بود.از تاریخ تصویب این شرکت در حقوق ایران،با وجود استفاده عملی فراوان از این نوع شرکت و به رغم نقص قانون ما در رابطه با آن،قواعد راجع به آن هیچ گونه تحول و تغییری نیافته است.

  • ویژگی های شرکت با مسئولیت محدود:

شرکت با مسئولیت محدود شرکتی موضوعاَ تجاری است و به عبارت دیگر،موضوع فعالیت آن نمی تواند چیزی جز امور تجاری باشد(ماده 94 قانون تجارت)از این نظر،شرکت با مسئولیت محدود با شرکت سهامی متفاوت است.چه شرکت سهامی می تواند برای امور تجاری یا غیر تجاری تشکیل شود و به اصطلاح یک شرکت شکلاَ تجاری است(ماده 2 لایحه قانونی 1347)
به جز این ویژگی که شرکت سهامی را از دیگر شرکت های تجاری متمایز می کند،شرکت با مسئولیت محدود هم به شرکت های سرمایه نزدیک می شود و هم به شرکت های اشخاص.

  • نام شرکت با مسئولیت محدود:

در نام شرکت با مسئولیت محدود توجه به نکات ذیل حائز اهمیت است:
1-در اسم شرکت باید عبارت"با مسئولیت محدود" قید شود والا آن شرکت در مقابل اشخاص ثالث شرکت تضامنی محسوب و تابع مقررات آن خواهد بود.
2-در اسم شرکت نباید اسم هیچیک از شرکا اقید شود.وگرنه در مقابل اشخاص ثالث حکم شریک ضامن در شرکت تضامنی را خواهد داشت.

  • تشکیل شرکت با مسئولیت محدود

برای تشکیل شرکت با مسئولیت محدود طی مراحل ذیل ضروری است:
1-تنظیم شرکتنامه و امضای آن
2-تادیه و پرداخت کل سرمایه شرکت
3-ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت ها
در رابطه با موارد فوق لازم است به توضیحات ذیل توجه شود:
1.-شرکت نامه در شرکت های با مسئولیت محدود رکن اساسی آن است؛به طوری که عدم تنظیم آن سبب بطلان شرکت است.در شرکت نامه نسبت مشارکت هر شریک و سهم الشرکه هر کدام اعم از نقدی یا غیرنقدی که باید تقویم شده باشد،قید می گردد.
2..در شرکت های با مسئولیت محدود برخلاف شرکت های سهامی،کل سرمایه نقدی باید در ابتدا پرداخت شده و سهم الشرکه غیرنقدی نیز تقویم و تسلیم شده باشد،در حالی که در شرکت های سهامی با پرداخت 35 درصد سرمایه نقدی و تعهد بقیه آن می توان اقدام به تاسیس شرکت نمود.به موجب ماده 100 قانون تجارت چنانچه شرکت با مسئولیت محدود نسبت به تادیه کل سرمایه نقدی و غیرنقدی اقدام ننماید باطل و از درجه اعتبار ساقط است.البته باید توجه داشت که شرکت حتی در صورتی که به موجب عدم اجرای این امر باطل گردد،در مقابل اشخاص ثالث و مطالبات آن ها حق استناد به این بطلان را ندارد.
3. پس از طی مراحل فوق شرکت باید در اداره ثبت شرکت ها ثبت شود.اسم شرکت نباید متضمن نام هیچ یک از شرکا باشد و همانند شرکت های سهامی،الزاماَ باید نامی غیر از شرکا داشته باشد و حتی نام آن نباید به صورتی باشد که اشخاص ثالث اعتبار شرکت را منوط یا مرتبط با اعتبار یکی از شرکا تلقی کنند و اگر جز این باشد شریکی که نام او در شرکت قید شده در مقابل اشخاص ثالث حکم شریک ضامن در شرکت تضامنی را خواهد داشت.



:: بازدید از این مطلب : 146
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 24 آذر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

هود لامینار دستگاهی برای حفاظت از نمونه، کاربر و محیط آزمایشگاه در سه کلاس اصلی دسته بندی می شود که در نوع و میزان حفاظت با یکدیگر متفاوت هستند.قیمت اتوکلاو ازمایشگاهی  هود لامینار کلاس ۲ عمدتا در آزمایشگاه های میکروبی و برای کشت و حفاظت میکروارگانیسم ها استفاده می شود. هود کلاس ۱ عمدتا برای کشت بافت گیاهی و تعمیرات هارد و دستگاه لیزر  مورد استفاده قرار می گیرد.دستگاه هود لامینار وسیله ای است که با ایجاد یک محیط محافظت شده برای کار با نمونه های آزمایشگاهی احتمال آلودگی را برای کاربران، فضای اطراف و نمونه مورد بررسی کاهش می دهد. اصول کار هودهای لامینار بدین صورت است که جریان هوا از طریق یک فیلتر High-Efficiency Particulate HEPA) Air filter) یا Ultra) ULPA Low Particulate Air filter)  تهویه شده و خارج می شود، اما بر اساس تعداد دفعات فیلتر شدن، به سه گروه یا اصطلاحا به سه کلاس تقسیم می شوند. HEPA و ULPA فیلترهایی هستند که از درهم تنیده شدن نامنظم الیاف های فایبرگلاس، پوشال یا حصیر و فشرده شدن آنها ساخته می شود و قابلیت جذب ذرات معلق به ظرافت 0.3 میکرومتر را دارد که این اندازه شامل ویروس ها و بخارات سمی نیز می باشد.

انواع هود لامینار و مقایسه عملکرد آن ها

انواع هود لامینار (Laminar Flow Hood) بسته به عملکرد، میزان محافظتی که ایجاد می کنند و قابلیت های خود به سه کلاس کلی تقسیم بندی می شوند.

 

  • هود لامینار کلاس یک (class I):

     این مدل از هود تنها می تواند از کاربر و محیط اطراف آن در برابر نمونه مورد آزمایش حفاظت ایجاد کند. در هود های کلاس I تنها از یک فیلتر برای تهویه هوا استفاده می شود. هود های لایمنار کلاس 1 برای کشت بافت گیاهی، فعالیت های صنعتی، لیزری و کار با قطعات حساس الکترونیک مناسب هستند. 

  • هود لامینار کلاس دو (class II):

    هود لامینار کلاس دو سطح حفاظتی بالاتری مهیا می کند. در واقع نه تنها ایمنی کاربر حفظ می شود، بلکه نمونه های حساس به آئروسل ها و ذرات گرد و غبار هوا نیز بدون آسیب باقی می مانند. دو فیلتر هپا در این دستگاه قرار داده شده است. برای آزمایش های میکروبی حتما باید از هود های میکروبی یا هود های کلاس 2 استفاده شود.

https://hakimazma.com/%d9%87%d9%88%d8%af-%d8%a2%d8%b2%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%b4%da%af%d8%a7%d9%87%db%8c/%d9%87%d9%88%d8%af-%d9%84%d8%a7%d9%85%db%8c%d9%86%d8%a7%d8%b1/

  • هود لامینار کلاس سه (class III):

    تفاوت هود لامینار کلاس 2 و 3 در ساختار و عمکلرد آن ها است. بالاترین درجه امنیت در کار را هود های لامینار کلاس 3 دارند. این دسته از هود ها یک محفظه کاملا ایزوله دارند و نمونه ها از طریق یک اتوکلاو دو در یا یک مخزن شیشه ای وارد این محفظه خواهند شد. همچنین از طریق دو دستکش که امکان کار زیر این هود را فراهم می کند از تماس نمونه ها با پوست جلوگیری می شود. به همین دلیل به آن ها Glove Box نیز گفته می شود.



:: بازدید از این مطلب : 143
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 آذر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

آیا بوی بد دهان بعد از کشیدن دندان طبیعی است؟

دقت داشته باشید که اگر قبل از انجام درمان هم چنین مشکلی داشته‌اید، ممکن است علت بوی بد کنونی دهان به کشیدن دندان هیچ ربطی نداشته باشد.متخصص ایمپلنت در رشت  خیلی از اوقات به دلیل تجمع مواد غذایی در دهان، این بوی بد ایجاد می‌شود و فرد را آزار می‌دهد. این گونه مشکلات معمولا با مسواک زدن و رعایت بهداشت دهان حل می‌شود و یک مسئله طبیعی قلمداد می‌شود.
اما اگر این بوی بد قبل از کشیدن دندان وجود نداشته است و اکنون متوجه آن شده‌اید، احتمالا به خاطر وجود مشکل در پروسه درمان یا بعد از آن است. در این صورت باید علت اصلی این مشکل را ریشه یابی کرده و برای رفع آن اقدام کنید. اما به طور کلی، در خیلی از افراد بعد از کشیدن دندان این مشکل ایجاد می‌شود.

علت بوی بد دهان بعد از کشیدن دندان

هر کدام از موارد زیر می‌توانند علت بوی بد دهان پس از دندان کشیدن بوده و سبب بروز چنین مشکلی شوند:

  1. خونریزی

    زمانی که دندان از بافت لثه خارج می‌شود، بافت لثه باز شده و خونریزی اتفاق می‌افتد. اگر این خونریزی کنترل نشود و داخل دهان باقی بماند، می‌تواند سبب ایجاد بوی بد دهان شود. به همین دلیل هم شستشوی دهان بعد از کشیدن دندان توصیه فراوان شده است.

  2. بهداشت ضعیف دهان

    در صورتی که بیمار بعد از کشیدن دندان، همچنان بر عدم رعایت بهداشت استمرار داشته باشه، این بوی بد را تجربه خواهد کرد. خیلی از بیماران به دلیل اینکه لثه ناحیه مورد نظر دچار زخم شده است، از مسواک زدن امتناع می‌ورزند. در صورتی که باید بهداشت دهان خود را همانند سابق رعایت کنند.
    تنها تفاوتی که ایجاد می‌شود این است که ناحیه مد نظر را مستقیما با مسواک تماس نمی‌دهند؛ این یعنی باید نواحی اطراف را به خوبی تمیز کنند تا دچار عفونت نشوند.

  3. عفونت‌های باکتریایی

    زخم‌های به جا مانده ناشی از کشیدن دندان، محل مناسبی برای نفوذ باکتری‌ها و ایجاد عفونت هستند. البته عفونت ایجاد شده در این ناحیه ممکن است در اثر هر نوع میکروارگانیسمی ایجاد شود؛ اما باکتری‌ها، شایع‌ترین علت ایجاد عفونت بعد از کشیدن دندان هستند. زمانی که عفونت در آن ناحیه به وجود آید، ترشحاتی که وارد دهان می‌شوند، بوی بسیار بدی دارند و می‌توانند این مشکل را به وجود آورند.

  4. خشکی دهان

    گاهی اوقات پس از کشیدن دهان، بیمار دچار خشکی دهان موقتی می‌شود و همین موضوع خود عاملی برای تجمع باکتری‌هاست. زمانی که بزاقی در دهان جریان پیدا نکند، باکتری‌ها در یک ناحیه باقی می‌مانند و سبب بوی بد دهان می‌شوند.

  5. مسکن‌های مصرف شده

    برخی از مسکن‌هایی که بیمار مصرف می‌کند، این پتانسیل را دارند که سبب خشک شدن دهان شوند. همین خشک شدن دهان خود سبب بوی بد دهان می‌شود.

  6. حفره خشک ناشی از کشیدن دندان

    بعضی از افراد پس از کشیدن دندان به عارضه حفره خشک دچار می‌شوند. در چنین مواردی ممکن است با علائم آن مثل بوی بد دهان نیز مواجه شوند.

روش‌های درمان بوی بد دهان بعد از کشیدن دندان

برای اینکه این مشکل سریع‌تر برطرف شود، باید در ابتدا علت ایجاد آن را بررسی کنید. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود برای یافتن علت اصلی آن، به مطب مراجعه کنید و سپس بسته به علت این بوی بد، از روش‌های زیر استفاده کنید:

  1. نوشیدن مایعات

    این روش زمانی جوابگو است که مشکل بوی بد دهان به دلیل خشک شدن دهان ایجاد شده باشد. در این مواقع شما می‌ توانید با نوشیدن مایعات، آب بدن را تامین کرده و از خشک شدن دهان جلوگیری کنید.

  2. استفاده از دهانشویه

    در صورتی که مشکل بوی بد دهان به دلیل وجود عفونت در دهان باشد، دندانپزشک یک سری دهانشویه‌ها را برای شما تجویز خواهد کرد. این محصولات با توجه داشتن خاصیت آنتی باکتریال، می‌توانند این عفونت را کاهش داده و سبب رفع مشکل بوی بد دهان شوند.

  3. استفاده از آب نمک

    زمانی که عفونتی در لثه باز شده ایجاد شده باشد، باید برای کاهش عفونت راه چاره‌ای پیدا کنید. در صورتی که این عفونت از بین نرود، بوی بد دهان نیز از بین نخواهد رفت. به همین دلیل هم توصیه می‌شود شستشوی دهان بعد از کشیدن دندان را در اولویت خود قرار دهید.
    این شست ‌و شو باید با استفاده از آب نمک ملایم و نسبتا گرم انجام شود. آب نمک تمام دهان را شست ‌و شو داده و باکتری‌ها را از بین می‌برد. به همین دلیل هم با کاهش عفونت، بوی نامطلوب دهان هم کاهش پیدا می‌کند.

  4. تغییر مسکن

    در صورتی که دردی نداشته باشید، بهتر است از مسکن استفاده نکنید. در صورتی که مصرف مسکن را ترک کنید، بوی بد ناشی از خشک شدن دهان نیز ناپدید خواهد شد. البته اگر بعد از کشیدن دندان درد دارید و نمی‌توانید مسکن را کنار بگذارید، بهتر است از دندانپزشک خود بخواهید تا مسکن دیگری برای شما تجویز کند.

  5. رعایت بهداشت دهان

    اگر علت بروز این مشکل، عدم رعایت بهداشت دهان توسط بیمار باشد، هیچ راهی جز رعایت این موضوع نخواهد بود.

چه زمانی باید برای بوی بد دهان بعد از کشیدن دندان به مطب مراجعه کرد؟

دقت داشته باشید که اگر با هر یک از علائم زیر مواجه شدید، ممکن است نشان دهنده بدتر شدن اوضاع باشند. به همین دلیل هم باید برای رفع آن به مطب یا کلینیک مراجعه کنید. مشاهده هر یک از علائم زیر، می‌تواند نشان دهنده مشکل جدی و نیاز به مراجعه مطب باشد:

https://drshamsdentist.com/%D9%85%D8%AA%D8%AE%D8%B5%D8%B5-%D8%A7%DB%8C%D9%85%D9%BE%D9%84%D9%86%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/

  1. مزه بد دهان در صورتی که علاوه بر بوی بد دهان، بیمار احساس مزه بدی هم در دهان داشته باشد، حتما باید هرچه سریع‌تر به دندانپزشک مراجعه کند. چنین مشکلی می‌تواند به دلیل بروز عفونت باکتریایی باشد.
  2. درد همراه شدن بوی بد دهان با درد شدید می‌توان زنگ خطری برای سایر مشکلات جدی باشد. به عنوان مثال، در فردی که به حفره خشک دچار شده است، درد به همراه بوی بد و مزه بد دهان مشاهده می‌شود.
  3. خونریزی در صورتی که خونریزی دندان بعد از کشیدن تا مدت زیادی وجود داشته باشد، می‌تواند نشان دهنده وجود مشکلات جدی‌تری مشکل اختلالات انعقادی باشد.


:: بازدید از این مطلب : 146
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 آذر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

ژینژیویت در دو دسته بندی کلی قرار می‌گیرد که هر کدام انواع مختلفی دارند. کامپوزیت در رشت در زیر به بررسی آنها می‌پردازیم:

  1. التهاب لثه وابسته به پلاک

    در اثر ایجاد جرم و پلاک روی دندان که به علت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، دارو ها و یا سو تغدیه ایجاد می شود. این ژینژیویت خود به انواع زیر دسته‌بندی می‌شود:

    • ژینژیویت در اثر تغییرات هورمونی
    • ژینژیویت در اثر رژیم غذایی
    • ژینژیویت در اثر بیماری‌های سیستمیک
    • ژینژیویت در اثر مصرف داروها
  2. ژینژیویت غیر وابسته به پلاک

    این نوع ژینژیویت همانطور که از نامش مشخص است، به دلایلی غیر از پلاک مرتبط هستند. انواع آن شامل موارد زیر می‌شود:

    • ژینژیویت در اثر باکتری، ویروس و قارچ
    • ژینژیویت در اثر عوامل ژنتیکی مثل بیماری فیبروماتوز ارثی
    • ژینژیویت در اثر وجود جسم خارجی

روش‌های درمان ژینژیویت چیست؟

برای درمان ژینژیویت راه‌هایی وجود دارند که در زیر به بررسی آنها می‌پردازیم:

  1. تمیز کردن دندان‌ها

    رعایت بهداشت دهان و دندان به طور صحیح و منظم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. تمیز کردن جرم و پلاک از روی دندان به وسیله مسواک و نخ دندان می‌تواند در مراحل ابتدایی، ژینژیویت را درمان کند.

  2. دارو درمانی

    برخی از داروها برای درمان ژینژیویت موثر هستند. به عنوان مثال، آنتی بیوتیک‌ها و داروهای ضد قارچ و ضد ویروس از جمله آنها هستند.

  3. جرم گیری

    در صورتی که روی دندان و لثه بیمار جرم زیادی وجود داشته باشد، دندانپزشک برای درمان این بیماری، جرم گیری را انجام خواهد داد. با این کار، بار میکروبی دهان کاهش یافته و التهاب ناشی از آن نیز به مرور از بین خواهد رفت.

  4. جراحی فلپ

    اگر جرم به زیر خط لثه نفوذ کرده باشد، دیگر نمی‌توان با روش معمولی آن را برداشت. به همین دلیل هم دندانپزشک باید با یک برش، لثه را کنار زده و جرم گیری را انجام دهد. در نهایت نیز بافت لثه به جایگاه اصلی خود بخیه زده خواهد شد.

  5. توقف مصرف برخی داروها

    همانطور که اشاره شد، گاهی اوقات ژینژیویت به دلیل مصرف برخی داروها ایجاد می‌شود. در صورتی که علت اصلی آن این داروها باشند، باید مصرف آنها را متوقف کرده و یا دوز آنها را کاهش داد.

  6. استفاده از دهانشویه

    گاهی برای اینکه ار میکروبی دهان کاهش پیدا کند، دندانپزشک دهانشویه تجویز می‌کند.

عوارض ژینژیویت شامل چه مواردی هستند؟

با اینکه ژینژیویت در ابتدا بیماری خطرناکی نبوده و با رعایت بهداشت دهان و دندان درمان می شود، اما در صورت پیشرفت و عدم درمان اولیه عوارضی را به دنبال خواهد داشت که عبارت‌اند از:

  1. پریودنتیت

    بیماری پریودنتیت به معنای التهاب بافت‌های اطراف دندان و در واقع عفونت جدی لثه است. این بیماری باعث از بین رفتن بافت های بافت‌های نگهدارنده دندان می‌شود. باکتری‌های موجود در دهان با فعالیت‌ خود می‌توانند باعث به وجود آمدن التهاب شوند. در صورت درمان نشدن بیماری پریودنتیت مشکلاتی مانند از دست دادن دندان و تحلیل استخوان به وجود می‌آید.

  2. ژنژیویت اولسراتیو نکروزان (NUG)

    این بیماری شکل بسیار شدیدتری از ژینژیویت است. NUG می‌تواند سبب خونریزی لثه، ایجاد زخم‌های دردناک و حتی عفونت لثه شود.

روش‌های پیشگیری از ژینژیویت کدام‌اند؟

اکثر اوقات، ژینژیویت در ابتدا بیماری کوچک و بدون درد بوده اما اگر درمان نشود، عوارض و بیماری‌های خطرناکی را به دنبال خواهد داشت. برای جلوگیری از بیماری ژینژیویت بهتر است نکات زیر را رعایت کنید.

https://drshamsdentist.com/%D9%85%D8%AA%D8%AE%D8%B5%D8%B5-%D8%A7%DB%8C%D9%85%D9%BE%D9%84%D9%86%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/

  1. بهداشت دهان و دندان را جدی بگیرید. حداقل روزی دوبار مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده نمایید تا جرم و پلاک روی دندان‌هایتان باقی نماند.
  2. از استعمال سیگار و مصرف الکل پرهیز کنید، زیرا احتمال ابتلا به بیماری‌های لثه را افزایش می‌دهند.
  3. استفاده از دهانشویه بسیار موثر است. دهانشویه پر اکسید هیدروژن برای کاهش تورم و ناراحتی‌های لثه بسیار تاثیر گذار است. البته توجه کنید در این کار زیاده روی نکنید تا به مینای دندان آسیب وارد نشود.
  4. سعی کنید هر چند وقت یک بار برای چکاپ دندان‌های خود به مطب دندانپزشکی مراجعه کنید.
  5. سعی کنید مصرف قند و شکر را کاهش دهید.
  6. اگر احساس کردید لثه شما متورم شده و یا دچار بوی بد دهان هستید، حتما به مطب دندانپزشکی مراجعه کنید. زیرا ژینژیویت در ابتدا درد و مشکلی ندارد، اما با پیشرفت عوارض بدی را به دنبال داشته و بیماری‌های خطرناکی را ایجاد می‌کند.
  7. برای جلوگیری از بیماری لثه به طور دلبخواه آسپرین مصرف نکنید، زیرا احتمال سوختگی لثه وجود دارد.
  8. مصرف ویتامین C برای بهبود زخم‌ها و رفع خونریزی لثه بسیار موثر است.


:: بازدید از این مطلب : 135
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 18 آذر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

رتبه بندی یا گرید یک نوع مقیاس گذاری برای تضمین کیفیت و کمیت شرکت های برتر در ارائه خدمات و دفاع از حقوق بهره وران است که این خدمات توسط معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری برای پیمانکاران و شرکت ها ارائه می گردد.ثبت برند تجاری شرکت های پیمانکاری با توجه به قراردادها و امکانات و وافراد امتیاز آور از 1 تا 5 رتبه بندی می شوند  که در واقع 5 پایین ترین و 1 بالاترین رتبه محسوب می شود.ولی شرکت های مشاور از 1 تا 3 رتبه بندی اخذ می کنند که 3 پایین ترین و 1 بالاترین رتبه است. برای رتبه بندی شرکت های پیمانکار ملاک اصلی تعداد نیروی فنی و مهندسی حاضر در هیئت مدیره ی یک شرکت است ولی برای رتبه بندی شرکت های مشاور علاوه بر اهمیت نیروی متخصص فنی و مهندسی، کم و کیف امکانات فنی و نرم افزاری آن شرکت ها نیز مورد ارزیابی قرار می گیرد.
رتبه بندی فواید بسیاری دارد و نشانگر اعتبار یک شرکت است. قدر مسلم آن است که شرکت هایی که رتبه ی بهتری دارند نسبت به سایر شرکت ها در جذب مشتری موفق ترند و در مقایسه با سایر شرکت ها ارجحیت دارند که این خود اماره ای است بر تخصص و تجربه ی شرکت در حوزه ای که در آن زمینه فعالیت دارد .
انجام عملیات دریافت رتبه بندی صلاحیت پیمانکاران و مشاوران، شامل اخذ، تمدید و ارتقاء آن از قسمت مربوطه معاونت محترم نظارت راهبردی ریاست جمهوری به صورت الکترونیکی با توجه به مستندات اطلاعات وارد شده در سامانه ساجات انجام می شود.
به  موجب ماده 25 آیین نامه طبقه بندی و تشخیص صلاحیت پیمانکاران،در صورتی که اطلاعات تنظیم شده برای تشخیص صلاحیت نادرست و یا اسناد ارائه شده تقلبی و جعلی باشد،شرکت و مدیران آن به تشخیص دفتر امور مشاوران و پیمانکاران یا سازمان های مدیریت و برنامه ریزی استان ها از یک تا سه سال از تشخیص صلاحیت محروم می گردند.
لذا هر گونه اشتباه سهوی در وارد نمودن اطلاعات در سامانه ساجات از جمله عدم مهارت کافی در رابطه با نحوه ی محاسبه امتیازات بخش های مختلف،موجب طولانی تر شدن مراحل اخذ، تمدید و ارتقاء رتبه بندی و حتی تنزل رتبه های گرفته شده ی قبلی برای دریافت پیمانکاران و مشاوران می گردد.خاطر نشان می شویم، موسسه ی حقوقی فکر برتر،به لحاظ اهمیت موضوع ، دیری است که خدمات خود را در این زمینه، به پیمانکاران و مشاوران گرامی ارائه می نماید.چنانچه قصد دارید جهت اخذ و یا ارتقای رتبه اقدام نمایید، در اسرع وقت با همکاران ما تماس حاصل فرمایید و از خدمات ما بهره مند شوید. ما در کوتاه ترین زمان شما را در رسیدن به اهدافتان یاری می کنیم.
در ادامه ، ضمن اشاره به رشته های پیمانکاری و مشاور، به شرایط تمدید و ارتقاء رتبه می پردازیم .
رتبه بندی شرکت ها در بخش های ذیل انجام می گیرد :
1-رتبه بندی پیمانکاری
2-رتبه بندی مشاوران
3- رتبه بندی شرکت های انورماتیک
4- رتبه بندی شرکت های EPC
5- رتبه بندی اندوه سازان
رشته های پیمانکاری شامل :
1- ساختمان و ابنیه
2-راه و ترابری
3-صنعت و معدن
4-تاسیسات و تجهیزات
5-کشاورزی
6-آب
7-مرمت آثار باستانی
8-کاوش های زمینی9-ارتباطات10-نفت و گاز11-نیرو
و رشته های مشاوران شامل موارد ذیل است:
1-گروه شهرسازی و معماری
2-گروه راه و ترابری
3-گروه مهندسی آب
4-گروه مطالعات کشاورزان
5-گروه انرژی
6-گروه پست و مخابرات
7-گروه صنعت
8-گروه معدن
9-گروه نفت و گاز
10-گروه تخصص های مشترک

  • تمدید و ارتقاء صلاحیت پیمانکاران :

رتبه بندی شرکت های پیمانکاری هر دو سال یک بار نیاز به تمدید دارد ، تمدید گواهینامه صلاحیت پیمانکاران ، برای پیمانکارانی صادر می شود که دارای گواهینامه مذکور بوده اند و هیچگونه تغییراتی که منجر به خدشه در ماهیت حقوقی ، نوع فعالیت و توان فنی و مالی شرکت شده باشد ، نداشته باشد.
همچنین، در صورتی که صلاحیت لازم در این دو سال را از دست داده باشند و یا با کسب امتیازات لازم باعث ارتقا شوند رتبه بندی این گواهی تغییر می کند.
ارتقاء رتبه در شرکت های پیمانکاری به طور مثال از رتبه 5 به رتبه 1 با بررسی و ارزیابی مبلغ ریالی پروژه های انجام شده ( در 15 سال اخیر ) توسط نیروهای فنی و مهندسی انجام می پذیرد.

  • شرایط تمدید و ارتقاء صلاحیت شرکت های پیمانکاری :

1- سهام شرکت به گونه ای تغییر نکرده باشد که موجب تغییر نوع شرکت شده باشد.
2- افراد امتیاز آور ( مدیر عامل ، هیات مدیره و کارکنان) شرکت با افراد امتیاز آور ( مدیر عامل ، هیات مدیره و کارکنان ) شرکت های دیگر ( مشاور و پیمانکار ) تلاقی نداشته باشند.
3- اکثریت هیات مدیره و مدیر عامل شرکت تغییر نکرده باشد ( با ارایه روزنامه رسمی کشور ).حالت چرخشی اعضای هیات مدیره و مدیر عامل مانعی ندارد . ( در صورت تغییرات حداقلی هیات مدیره باید شرایط آیین نامه ، از قبیل دو سوم اعضاء هیات مدیره و مدیر عامل لیسانس و امتیاز نفرات جابه جا شده ، تامین باشد.)
4- در 2 سال گذشته کار خاتمه یافته یا در دست انجام داشته باشند ، به بیانی دیگر غیر فعال و راکد نبوده باشد.
5- پرودنده اطلاعات شرکت پیمانکاری در سامانه ساجات ثبت و تکمیل شده و برای معاونت ارسال نموده باشند.
6- سقف 2 سال را تمدید پر نکرده باشد. ( مصوبه شماره 180617 / ت  41389 مورخ 7/ 10/ 1387 هیات محترم وزیران )

  • ارتقاء رتبه مشاور :

ارتقاء رتبه در شرکت های مشاور از پایه 3 به پایه 1 نیز با بررسی و ارزیابی مبلغ ریالی ( در 15 سال اخیر ) همچنین نیروی فنی و مهندسی و اظهارنامه مالیاتی و امکانات فنی و نرم افزاری انجام می پذیرد و تمامی این عوامل در کسب این رتبه حائز اهمیت می باشند.

  • شرایط لازم جهت اخذ گرید مشاوران شامل موارد ذیل می شود :

_ نیروی فنی و مهندسی با رزومه مناسب
_ امکانات فنی و نرم افزاری مورد استفاده در شرکت های مشاور
_ مشخص شدن تراز مالی شرکت مشاور با ارائه گواهی اظهارنامه
_ ارائه رضایت نامه کتبی از کارفرمایان پروژه های انجام شده ( ارائه این مدرک ضروری نیست ، اما می تواند موثر باشد).
نکته : به طور کلی ارائه هر مدرک معتبری که صلاحیت شرکت را تایید کند در جهت اخذ رتبه مهندسین مشاور موثر می باشد.

  • عوامل موثر در تشخیص صلاحیت برای پایه سه :

الف ) نیروی انسانی متخصص
ب) ساختار مدیریتی
ج) امکانات پشتیبانی

  • عوامل موثر در تشخیص صلاحیت برای پایه یک و دو :

الف) نیروی انسانی متخصص
ب) تجربه کاری شرکت و فعالیت های انجام شده
ج) ساختار مدیریتی
د) امکانات پشتیبانی



:: بازدید از این مطلب : 152
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 18 آذر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

ذخایر تعاونی عبارت اند از : " ذخیره قانونی " و " اندوخته احتیاطی " که به موجب بندهای 1 و 2 ماده 25 قانون بخش تعاونی مقرر شده است . پلمپ دفاتر اینک بر اساس مقررات بندهای 1 و 2 ماده 25 و تبصره های بند 1 آن ، درباره ذخایر مذکور توضیح بیشتری می دهیم :

  • ذخیره قانونی

ذخیره قانونی ، مجموع مبالغی است که از سود خالص سالانه تعاونی به این عنوان برداشت می شود. درباره ذخیره قانونی این مطالب گفتنی است :
-  مبلغی که از سود خالص سالانه تعاونی به عنوان ذخیره قانونی برداشت و به حساب مربوط منظور می شود ، به میزان حداقل 5 درصد سود خالص سالانه است.
-  این میزان حداقل یا بیشتر از آن ، هر سال به پیشنهاد هیئت مدیره و به تصویب مجمع عمومی عادی برای همان سال مالی تعیین می شود.
- ذخیره قانونی ، تا زمانی که مبلغ کل ذخیره حاصل از سود خالص سالانه تعاونی، به میزان یک چهارم معدل سرمایه سه سال اخیر آن نرسیده باشد، الزامی است و پس از آن اختیاری است.
-  تعاونی می تواند تا حداکثر یک دوم ذخیره قانونی را برای افزایش سرمایه خود به کار ببرد.
-  برداشت مبلغ مربوط به ذخیره قانونی از سود خالص سالانه تعاونی و منظور کردن آن به حساب ذخیره قانونی طبق درصدی که مجمع عمومی عادی تعیین کرده است ، مانند اجرای سایر مصوبات این مجمع از وظایف هیئت مدیره و مدیر عامل است ؛ مراعات الزامی بودن ذخیره قانونی تا میزان یک چهارم معدل سرمایه سه سال اخیر تعاونی نیز بر عهده آن ها است.

  • اندوخته احتیاطی

اندوخته احتیاطی، مجموع مبالغی است که از سود خالص سالانه تعاونی، به این عنوان برداشت می شود. درباره اندوخته احتیاطی، مطالب ذیل گفتنی است :
- مبلغی که از سود خالص سالانه تعاونی به عنوان اندوخته احتیاطی برداشت و به حسابی به همین نام منظور می شود ، به میزان حداکثر پنج درصد است.
- حداکثر مذکور یا کم تر از آن را هر ساله مجمع عمومی عادی به پیشنهاد هیئت مدیره برای همان سال مالی تصویب می کند.
- نحوه مصرف اندوخته احتیاطی با تصویب مجمع عمومی عادی معین می شود.
- هیئت مدیره و مدیر عامل مکلف اند مبلغ مربوط به اندوخته احتیاطی را به میزان درصدی که مجمع عمومی عادی تصویب کرده است از سود خالص سالانه تعاونی برداشت و به حساب مربوط منظور کنند، همچنین مصرف اندوخته احتیاطی ، به نحوی که این مجمع تعیین کرده است از اختیارات هیئت مدیره و مدیر عامل است.
- هیئت مدیره می تواند با تصویب مجمع عمومی عادی از محل اندوخته احتیاطی مبلغی را به امور خیریه و عام المنفعه تخصیص دهد.

  • مقایسه ذخیره قانونی و اندوخته احتیاطی

- ذخیره قانونی و اندوخته احتیاطی ، مبالغی است که در هر سال مالی از سود خالص شرکت تعاونی برداشت و به حساب مربوط منظور می شود.
- مبلغی که به حساب ذخیره قانونی منظور می شود ، نباید از پنج درصد سول خالص سالانه کمتر باشد و مبلغی که به حساب اندوخته احتیاطی منظور می گردد نباید از پنج درصد این سود بیشتر باشد.
- میزان درصد مربوط به هر دو ذخیره را مجمع عمومی عادی به پیشنهاد هیئت مدیره برای همان سال مالی تصویب می کند.
- برداشت و منظور کردن ذخیره قانونی و اندوخته احتیاطی، به میزانی که مجمع عمومی عادی برای هر یک از آن ها تعیین کند، بر عهده هیئت مدیره و مدیر عامل است.
- تخصیص دادن ذخیره قانونی، مادام که مبلغ کل آن به اندازه یک چهارم معدل سرمایه سه سال اخیر شرکت تعاونی نرسیده باشد، الزامی و پس از آن اختیاری است ، ولی برای اندوخته احتیاطی میزان خاصی معین نشده است.
- تعاونی می تواند حداکثر نصف ذخیره قانونی را برای افزایش سرمایه خود مصرف کند. نحوه مصرف اندوخته احتیاطی را مجمع عمومی عادی تعیین می کند و هیئت مدیره با تصویب مجمع عمومی عادی، می تواند مبلغی از اندوخته احتیاطی را به امور خیریه و عام المنفعه تخصیص دهد.



:: بازدید از این مطلب : 155
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 17 آذر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh
  • تعریف سهم

سرمایه شرکت تعاونی به سهام تقسیم می شود. در تعریف سهم می توان گفت : سهم واحدی است از سرمایه شرکت تعاونی که نوع و مبلغ آن را اساسنامه شرکت تعیین می کند.ثبت شرکت سهم معرف قسمتی از سرمایه شرکت تعاونی است. جمع مبالغ سهام هر صاحب سهم ، مقدار مبلغی است که وی در شرکت سرمایه گذاری کرده است.
سهام شرکت تعاونی متساوی القیمه اند ؛ یعنی مبلغ سهام – مبلغی که در روی سهم قید می شود – با یکدیگر مساوی است. چنین مبلغی را مبلغ اسمی یا مبلغ رسمی می نامند. سهام شرکت تعاونی قابل تجزیه نیست ؛ یعنی به قطعه یا پاره سهم تقسیم نمی شود.
سهم شرکت تعاونی مبین میزان حق رای اعضا در مجامع عمومی نیست ، زیرا در شرکت های تعاونی هر عضو بدون در نظر گرفتن میزان سهام ، فقط دارای یک رای است ، ولی چون نمونه اساسنامه شرکت تعاونی متذکر شده است که باقیمانده سود خالص سالانه شرکت تعاونی را ( پس از کسر و برداشت ذخایر ، حق تعاون و آموزش و پاداش ها ) می توان بین اعضا ، در تعاونی های تولیدی به نسبت سهام و در تعاونی های توزیع 50 درصد به نسبت سهام و مابقی به نسبت معاملات اعضا با تعاونی تقسیم کرد ، باید گفت که در شرکت های تعاونی ، سهم مبین میزان منافع اعضا در شرکت است ، زیرا آن گونه که ذکر شد ، تعداد سهام اعضا در منتفع شدن آن ها از سود شرکت موثر است .
تعداد سهام اعضا برابر است ، ولی مجمع عمومی عادی شرکت می تواند تصویب کند که اعضا دارای سهام نابرابر باشند ؛ در این صورت ، حداکثر میزان سهام هر عضو نباید از 15 درصد سرمایه شرکت تعاونی تجاوز کند.
هر یک از اعضا باید مبلغی ( حداقل معادل یک سوم مبلغ هر سهم ) را که اساسنامه شرکت تعیین کرده است ، در موقع خرید سهم پرداخت کند و بقیه مبلغ بر عهده او خواهد بود و وی مکلف است آن را ظرف مدت مقرر در اساسنامه و به ترتیبی که مجمع عمومی عادی تعیین می کند ، به شرکت بپردازد. مبلغی را که هر عضو باید به شرح فوق در موقع خرید هر سهم بپردازد مبلغ لازم التادیه می نامند.

  • نوع سهام شرکت تعاونی

سهم شرکت تعاونی " با نام " است. با نام بودن سهم روی ورقه آن قید می شود. سهم با نام به شخص معینی تعلق دارد و اسم و مشخصات دارنده آن در دفتر ثبت سهام که در نزد شرکت موجود است ، درج می شود ؛ همچنین ممکن است اسم صاحب اولیه سهم با نام ، روی آن قید گردد. علت با نام بودن سهام در شرکت های تعاونی این است که شرکت تعاونی حائزین شرایط خاصی را به عضویت قبول می کند و بدون داشتن این شرایط کسی نمی تواند به عضویت آن درآید و یا در عضویت آن باقی بماند.
به همین دلیل در هر شرکت تعاونی باید اعضا ، یعنی دارندگان سهام ، معلوم و مشخص باشند. انتقال سهم با نام باید در دفتر سهام شرکت ، ثبت و اسم و مشخصات دارنده جدید در آن نوشته شود و به امضای ناقل سهم و منتقل الیه یا وکیل یا نماینده قانونی آن ها برسد. انتقال سهام با موافقت هیئت مدیره شرکت تعاونی و فقط به اعضا و داوطلبان عضویت واجد شرایط همان شرکت امکان دارد. برای اطلاع بیشتر قابل ذکر است که طبق قانون تجارت سهم دارای انواع مختلف با نام و بی نام بوده ، ممکن است به صورت ممتاز باشد. سهم با نام همان است که فوقاَ بیان شد ، سهم بی نام سهمی است که برخلاف سهم با نام ، لازم نیست دارنده آن شخص معینی بوده و مشخصات او برای شرکت معلوم باشد. سهم بی نام به صورت " سند در وجه حامل " تنظیم می شود و دارنده آن مالک شناخته می شود ، مگر آنکه خلاف آن ثابت گردد. سهم بی نام برخلاف سهم با نام ، به سهولت قابل واگذاری است ؛ زیرا نقل و انتقال آن با قبض و اقباض عملی می شود. این دو نوع سهم را سهام عادی می نامند. هر گاه برای بعضی از سهام مزایایی قائل شوند ( مثلاَ سود آن را بیشتر از سود سهام عادی تعیین کنند ) ، این گونه سهام ، سهام ممتاز نامیده می شود. سهام ممتاز سهام استثنایی است ؛ در شرکت های سهامی در مواردی که شرکت نیاز به سرمایه یا افراد بصیر دارد و از طریق متعارف جلب آن ها میسر نیست ، سهام ممتاز ایجاد می کنند و آن را به موارد مطلوب اختصاص می دهند. لازم به یادآوری است که سهام شرکت های تعاونی تماماَ با نام است و سهام بی نام چون با طبع شرکت تعاونی ناسازگار است ، در این شرکت ها وجود ندارد ، ولی می توان گفت که شرکت تعاونی می تواند دارای " سهام ممتاز " باشد.

  • ورقه سهم

برای هر سهم یک ورقه سهم صادر می شود. ممکن است برای دو یا چند سهم ، یک ورقه سهم صادر شود. اوراق سهام باید متحدالشکل ، چاپی و دارای شماره ترتیب باشد و با نام بودن سهم در آن قید شود. هر ورقه سهم باید به امضای لااقل دو نفر از مدیران شرکت تعاونی ( معمولاَ مدیر عامل و یکی از اعضای هیئت مدیره ) برسد.

  • مندرجات ورقه سهم

ورقه سهم باید حاوی نکات ذیل باشد :
1. نام و نوع شرکت تعاونی ؛
2. شماره ثبت شرکت تعاونی ؛
3. مبلغ سهم و مبلغ لازم التادیه پرداخت شده آن ؛
4. بانام بودن سهم ؛
5. تاریخ صدور سهم و شماره آن ؛
6. تعداد سهامی که هر ورقه نماینده آن است ( اگر برای دو یا چند سهم یک ورقه صادر شود ) ؛
7. نام و نام خانوادگی و امضای لااقل دو نفر از مدیران شرکت ؛
8. مهر شرکت تعاونی
شرکت تعاونی باید ظرف مدت یک سال از تاریخ ثبت شرکت یا افزایش سرمایه ، حسب مورد برای هر یک از اعضا به میزان سهام آن ها ورقه سهم صادر کند و به آنان تحویل دهد.

  • گواهینامه موقت سهم

تا زمانی که اوراق سهام صادر نشده است ، شرکت تعاونی باید به اعضای خود گواهینامه موقت سهم بدهد ، این گواهینامه باید معرف تعداد ، با نام بودن سهم ، مبلغ اسمی سهم و مبلغ پرداخت شده آن باشد. فی الواقع گواهینامه موقت سهم حاکی از این است که شرکت تعاونی پرداخت لازم التادیه و مبلغ تعهد شده صاحب سهم را تایید می کند. گواهینامه موقت سهم ، در حکم سهم است و باید کلیه نکاتی که در ورقه سهم قید می شود در آن وجود داشته و دارای شماره و تاریخ صدور ، امضا و مهر شرکت باشد. در موقع تسلیم ورقه سهم ، گواهینامه موقت سهم مسترد و ابطال می شود.



:: بازدید از این مطلب : 152
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 17 آذر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

آزمایش اندازه گیری سطح گلوکز خون چه اهمیتی دارد؟

همان طور که می دانید انرژی مورد نیاز بدن انسان در طول روز به وسیله قند ها و کربوهیدارت ها تامین می شود. قیمت اتوکلاو ازمایشگاهی گلوکز منشا اصلی انرژی بافت های بدن انسان می باشد. بافت های بسیاری از جمله بافت مغز برای ادامه فعالیت خود و تامین انرژی مورد نیاز به گلوکز وابسته هستند. بنابراین سطح گلوکز خون یکی از موارد دخیل در سلامتی انسان است. باید با اندازه گیری آن، کاهش و افزایش سطح گلوکز خون را بررسی شود. بنابراین می توان از بسیاری از بیماری های مرتبط با این موضوع جلوگیری به عمل آورد.

در ادامه می خواهیم با روش اندازه گیری سطح گلوکز خون، تجهیزات ، مواد و دستگاه های مورد نیاز برای این فرآیند بیشتر آشنا شویم و به توضیح آن ها بپردازیم.

مقادیر طبیعی سطح گلوکز خون و عوارض ناشی از کاهش و افزایش سطح گلوکز خون

محدوده نرمال سطح گلوکز خون در فرد سالم و بالغ قبل از صبحانه (ناشتا) بین 70 الی 100 میلی گرم بر دسی لیتر می باشد و این محدوده 1 تا 2 ساعت پس از صرف وعده غذایی باید کمتر از 140 میلی گرم بر دسی لیتر باشد.

  • عوارض افزایش قند خون و یا هایپرگلایسمی : تصلب شرایین، مشکلات در کلیه ها، بینایی و اعصاب
  • عوارض کاهش قند خون و یا هایپوگلایسمی : تعرق، تهوع، ضعف، لرزش، احساس سبکی در قسمت سر،  افزایش سرعت نبض

انواع دیابت مرتبط با سطح گلوکز خون

  • دیابت نوع 1: در سنین کودکی و نوجوانی رخ می دهد. در این نوع دیابت، سلولی های بتای جزایر لانگرهانس تخریب شده و به همین دلیل انسولین تولید نمی شود و سطح گلوکز خون بالا می رود.
  • دیابت نوع 2: در افراد بالای 40 سال و همچنین افرادی که وزن زیادی دارند رخ می دهد. در این نوع دیابت انسولین تولید می شود اما به دلیل مشکل در گیرنده های انسولین این اتصال صورت نمی گیرد و عملکرد انسولین به درستی انجام نمی شود.
  • دیابت حاملگی: اغلب در 3 ماه دوم یا سوم حاملگی رخ می دهد و علت آن هورمون ترشح شده از جفت می باشد که عملکرد انسولین را مهار می کند.

آزمایش تعیین سطح گلوکز خون

  • قند خون ناشتا یا  FBS : این آزمایش باید پس از 8 ساعت ناشتا بودن از فرد مورد نظر گرفته شود. اگر نتیجه آن بین 110 تا 125 میلی گرم بر دسی لیتر باشد نشان دهنده حالت pre diabetes است و اگر از 125 میلی گرم بر دسی لیتر بیشتر باشد نشان دهنده دیابت می باشد.
  • تحمل گلوکز یا OGTT : این آزمایش برای افرادی انجام می شود که نتیجه FBS آن ها در محدوده پیش دیابت است.

انواع روش های اندازه گیری سطح گلوکز خون

روش های اختصاصی و غیر اختصاصی مختلفی به منظور اندازه گیری سطح گلوکز خون وجود دارد که ساده ترین روش بر اساس خاصیت احیا کنندگی گلوکز انجام می شود و دقیق ترین روش، روش اختصاصی با استفاده از واکنش های آنزیماتیک می باشد.

  • روش های اختصاصی: هگزوکیناز و گلوکز اکسیداز(دقیق ترین و کم هزینه ترین روش)
  • روش های غیر اختصاصی: ارتوتولوئیدین و فولین وو

روش فتومتریک برای اندازه گیری سطح گلوکز خون

این آزمایش توسط کیت گلوکز و همچنین 3 لوله آزمایش با عنوان های تست، بلانک و استاندارد انجام می شود. برای آماده سازی لوله بلانک 1000 میکرولیتر معرف آنزیمی و همچنین 10 میکرولیتر آب مقطر به لوله آزمایش اضافه کنید. به همین ترتیب برای آماده سازی لوله استاندارد نیز 1000 میکرولیتر معرف آنزیمی و 10 میکرولیتر محلول استاندارد به لوله آزمایش اضافه کنید. در انتها هم برای آماده سازی لوله تست، 1000 میکرولیتر معرف آنزیمی و 10 میکرولیتر از پلاسمای بیمار را داخل لوله بریزید. سپس آن ها را با یکدیگر حل کنید.

لوله های تست و استاندارد آماده شده را داخل دستگاه بنماری جوش و در دمای 37 درجه سانتی گراد به مدت 10 دقیقه قرار دهید. بدین ترتیب گلوکز های موجود با مواد رنگزای معرف واکنش می دهند. پس از گذشت 10 دقیقه رنگ صورتی داخل لوله های استاندارد و تست تشکیل می شود. در ادامه محتویات لوله های تست و استاندارد را داخل کووت بریزید. دستگاه اسپکتروفتومتر را به وسیله لوله بلانک در طول موج 546 نانومتر صفر کنید. سپس لوله تست و استاندارد را داخل دستگاه قرار دهید. جذب لوله تست و استاندارد را از روی صفحه دیجیتال دستگاه مشاهده و یادداشت کنید. در ابتدا باید برای بدست آوردن سطح گلوکز خون، جذب لوله تست را بر جذب لوله استاندارد تقسیم شود. سپس عدد به دست آمده را در غلظت استاندارد گلوکز (100 میلی گرم بر دسی لیتر) ضرب کنید.

 



:: بازدید از این مطلب : 175
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 16 آذر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

آزمایش اندازه گیری غلظت کراتینین خون چه اهمیتی دارد ؟

آزمایش تعیین سطح کراتینین خون آزمایشی است که پزشکان می توانند به واسطه آن عملکرد کلیه های شما را بررسی کنند. خرید کوره ازمایشگاهی کراتینین محصول زائدی است که از طریق تجزیه طبیعی بافت های عضلانی انسان ایجاد می شود. این محصول به واسطه کلیه های فرد فیلتر شده و به وسیله ادرار دفع می شود. به دلیل فیلتر ضعیف کراتینین توسط کلیه ها و اختلال در عملکرد کلیه، سطح کراتینین خون افزایش پیدا می کند. بنابراین سطوح بالای کراتینین هشداری برای پزشک درباره نارسایی و مشکلات کلیوی فرد است.

در ادامه می خواهیم به روش اندازه گیری سطح کراتینین خون و همچنین آشنایی با ابزار، دستگاه ها و وسایل مورد نیاز برای این آزمایش بپردازیم.

محدوده طبیعی سطح کراتینین خون

  • سطح طبیعی کراتینین خون در زنان : 0.6 تا 1.3 میلی گرم بر دسی لیتر
  • سطح طبیعی کراتینین خون در مردان : 0.7 تا 1.4 میلی گرم بر دسی لیتر

البته باید به این موضوع توجه کرد که در کودکان و افراد مسن به دلیل حجم پایین تر عضله، سطح کراتینین خون نسبت به دیگر گروه های سنی پایین تر است.

کلیرانس کراتینین و GFR

به حجم پلاسمای تصفیه شده از کراتینین در واحد زمان، کلیرانس کراتینین می گویند که بهترین روش برای بررسی عملکرد گلومرول های کلیه می باشد. ( کاهش کلیرانس کراتینین نشان دهنده اختلال در عملکرد کلیه است).

محدوده طبیعی کلیرانس کراتینین در مردان 98 تا 156ml/min/1.73 m2  و در زنان 95 تا 160 ml/min/1.73 m2  می باشد.

به حجم پلاسمای فیلتر شده در هر دقیقه، میزان فیلتراسیون گلومرولی یا GFR می گویند. اگر میزان GFR به دست آمده کمتر از 60 باشد نشان دهنده وجود بیماری کلیوی در فرد است.

 واکنش ژافه

آزمایش اندازه گیری سطح کراتینین خون بر اساس واکنش ژافه می باشد. این واکنش به گونه ای است که در محیطی قلیایی کراتینین با پیکریک اسید ترکیب می شود. در اثر این ترکیب کمپلکس نارنجی رنگ پیکرات کراتینین ایجاد می شود. هرچه میزان کراتینین خون بیشتر باشد، رنگ کمپلکس پیکرات کراتینین پر رنگ تر می شود. باید حین انجام آزمایش توجه کنید که واکنش ژافه به تغییرات pH و دما حساس می باشد.

چه تجهیزاتی برای انجام واکنش ژافه مورد نیاز است؟

به منظور اندازه گیری کراتینین خون موارد زیر را حتما نیاز خواهید داشت:

  • کیت تست کراتینین
  • سه لوله آزمایش با لیبل های بلانک، استاندارد و تست
  • میکروپیپت یا سمپلر
  • کووت کوارتزی اسپکتروفتومتر
  • دستگاه اسپکتروفتومتر

روش فتومتریک برای اندازه گیری سطح کراتینین خون

ابتدا برای آماده سازی لوله بلانک با استفاده از سمپلر 1000 میکرولیتر از معرف R1 و 250 میکرولیتر از معرف R2  را به لوله آزمایش اضافه کنید، سپس دستگاه اسپکتروفوتومتر را بر روی طول موج 500 نانومتر تنظیم کنید و توسط لوله بلانک دستگاه را صفر کنید.

برای لوله استاندارد 1000 میکرولیتر از معرفR1  و 50 میکرولیتر از محلول استاندارد را با استفاده از سمپلر به لوله آزمایش اضافه کنید.  پس از مخلوط کردن معرف با محلول استاندارد کراتینین، به مدت 5 دقیقه لوله آزمایش را داخل بن ماری جوش و در دمای 37 درجه سانتی گراد قرار دهید، پس از آن 250 میکرولیتر از معرف R2 را به لوله آزمایش اضافه کنید. بعد از گذشت 1 دقیقه محلول را داخل کووت ریخته و داخل دستگاه قرار دهید. جذب اولیه لوله استاندارد را از صفحه دیجیتال دستگاه مشاهده و یادداشت کنید. بعد از گذشت 2 دقیقه جذب ثانویه لوله استاندارد را یادداشت کنید.

 



:: بازدید از این مطلب : 129
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 16 آذر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh
  • تعیین مالیات بر اساس اظهارنامه مالیاتی

شرکت و اتحادیه تعاونی دارای شخصیت حقوقی بوده ، شخص حقوقی محسوب می شوند ؛تغییر ادرس شرکت  بنابراین شرکت ها و اتحادیه های تعاونی ، مانند سایر اشخاص حقوقی مکلف اند اظهارنامه و ترازنامه و حساب سود و زیان سال مالی متکی به دفاتر قانونی خود را حداکثر تا آخر تیر ماه هر سال ، به حوزه مالیاتی مربوط تسلیم کنند و مالیات تعلق گرفته را پرداخت کنند.
در صورتی که ممیز مالیاتی ، اظهارنامه ، ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت یا اتحادیه تعاونی را بپذیرد، مندرجات مدارک مذکور با هزینه های قابل قبول و استهلاکات تطبیق داده می شود و درآمد مشمول مالیات آن تعیین می گردد.
هزینه های قابل قبول برای تشخیص درآمد مشمول مالیات ، عبارت است از هزینه هایی که در حدود متعارف متکی به مدارک بوده ، منحصراَ صرف تحصیل درآمد شرکت یا اتحادیه تعاونی در همان سال مالی با رعایت حد نصاب های مقرر ، شده باشد.
استهلاک به موجب جدولی تعیین می شود که وزارت امور اقتصادی و دارایی آن را بر اساس ضوابط تهیه می کند و پس از تصویب هیئت وزیران به اجرا می گذارد.

  • تعیین مالیات از طریق تشخیص علی الراس

در موارد ذیل ، درآمد مشمول مالیات شرکت یا اتحادیه تعاونی ، از طریق علی الراس مشخص می شود :


- در صورتی که تا موعد مقرر ، ترازنامه و حساب سود و زیان تسلیم نشده باشد ؛
- در صورتی که تعاونی با وجود درخواست کتبی مامور تشخیص مربوط ، از ارائه دفاتر یا مدارک حساب امتناع کند ؛
- در صورتی که دفاتر و اسناد و مدارک ابراز شده برای محاسبه درآمد مشمول مالیات تعاونی ، به نظر ممیز و تایید سز ممیز ، غیر قابل رسیدگی تشخیص داده شود.
در تشخیص علی الراس ، مامور تشخیص باید ابتدا قرینه یا قراین مذکور در قانون مالیات های مستقیم را که متناسب با وضعیت و موضوع فعالیت تعاونی باشد ، انتخاب کند و سپس با اعمال ضریب یا ضرایب مقرر در قرینه یا قراین انتخابی ، درآمد مشمول مالیات تعاونی را مشخص و سپس مالیات آن را تعیین کند. قراین مالیاتی عبارت است از عواملی که در هر رشته از مشاغل با توجه به موقعیت آن شغل ، برای تشخیص درآمد مشمول مالیات به طور علی الراس ، به کار می رود ؛ از قبیل خرید سالانه ، فروش سالانه ، درآمد ناخالص ، میزان تولید و غیره . ضرایب مالیاتی عبارت است از ارقام مشخصه ای که حاصل ضرب آن ها در قرینه مالیاتی در موارد تشخیص علی الراس، درآمد مشمول مالیات تلقی می شود. جدول ضرایب مالیاتی را هر سال کمیسیونی خاص تعیین می کند و وزارت امور اقتصادی و دارایی آن را اعلام می کند.

  • مسئولیت تضامنی مدیران تعاونی

مدیران شرکت یا اتحادیه تعاونی ، مجتمعاَ یا منفرداَ در پرداخت مالیات بر درآمد تعاونی و همچنین مالیات هایی که تعاونی در دوران مدیریت آن ها به موجب قانون مالیات های مستقیم ، مکلف به کسر و پرداخت آن باشد ، با تعاونی مسئولیت تضامنی دارند.


آخرین مدیران شرکت یا اتحادیه تعاونی ، موظف اند قبل از انحلال آن ، اظهارنامه ای حاوی صورت دارایی و بدهی تعاونی را تنظیم و به حوزه مالیاتی مربوط تسلیم کنند. در صورت عدم تسلیم اظهارنامه مذکور یا تسلیم اظهارنامه خلاف واقع ، این افراد متضامناَ مسئول پرداخت مالیات و جرایم متعلق به شرکت یا اتحادیه تعاونی خواهند بود.



:: بازدید از این مطلب : 141
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 15 آذر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

- دستگاه سانتریفیوژ آزمایشگاهی چیست؟

سانتریفیوژ آزمایشگاهی،یکی از تجهیزات آزمایشگاهی تشخیص طبی می باشد که با استفاده از نیروی موتور،نمونه مایع را با سرعت بسیار بالا به چرخش در می آورد . قیمت اتوکلاو ازمایشگاهی بنا به اندازه و ظرفیت نمونه سانتریفیوژهای مختلفی بین تجهیزات آزمایشگاهی وجود دارد.

مانند سانتریفیوژهای دور بالا و دور پایین معمولی،مینی سانتریفیوژها،سانترفیوژهای یخچالدار،سانتریفیوژهای یونیورسال و سانتریفیوژهای پزشکی هم توسط اصل رسوبس مواد در دور بالا کار میکنند،که در آن شتاب جاذبه ای مرکزی (نیروی گریز از مرکز) باعث جدا شدن مواد به دو ناحیه کم و پر تراکم میشود.

 

- نحوه کار سانتریفیوژ آزمایشگاهی

افزایش نیروی گرانشی به طور موثری باعث جمع شدن نمونه به طور سریع و کامل تری در انتهای تیوب می شود و مایع باقی مانده در بالای تیوب سوپرناتانت یا SUPERNATANT

مینامند.بعد از آنکه حالت فوق اتفاق افتاد با استفاده از پیپت پاستور مایع رویی را مکش میکنیم به صورتی که مکش ما هیچگونه  آسیبی در  رسوب ایجاد نکند،به عبارتی تنها مایع رویی را مکش کرده و با رسوب کاری نخواهیم داشت.سرعت سانتریفیوژهای آزمایشگاهی بنا به نیروی گریز از مرکز که به نمونه ها وارد میشود اندازه گیری می شود که معمولا با واحد دور در دقیقه(RPMRENOLUTION  PER MINUTE  سنجیده می شود.سرعت رسوب ذرات در سانتریفیوژ بستگش به اندازه و شکل ذرات،شتاب سرعت سانتریفیوژ،کسر حجم مواد جامد،اختلاف چگالی ذره یا مایع یا ویسکوزیته بستگی دارد.

انواع سانتریفیوژهای آزمایشگاهی که در تجهیزات آزمایشگاهی مورد اسفاده قرار می گیرد

- میکرو سانتریفیوژ دستگاهی هست برای کار در حجم 0.2 تا 2.0 میلی لیتر (میکروتیوب ها)،حداکثر تعداد 96 عدد لوله را میتوانند پشتیبانی کنند،واز لحاظ سایزبسیار مناسب هستن.

سانتریفیوژ بالینی یا کیلینیکی دستگاهی هست برای کاربردهای بالینی مانند لوله های انتقال خون و دارای گشتاور(سرعت) کمتری هستن.

سانتریفیوژ STAND ALON دستگاه سنگین مانند اولترا سانتریفیوژ

بسیاری از سانترفیوژها که در تجهیزات آزمایشگاهی مورد اسفاده قرار می گیرن دارای سیستم خنک کننده (COOLING SYSTEM) و یا بدون سیستم خنک کننده هستند.شرکتهای مختلفی با برندهای مختلف انواع سانتریفیوژهای آزمایشگاهی را تولید و روانه بازار می کنند که از مهمترین آنها می توان به HETTICH,SIGMA,EPPENDORF,THRMO-HERAEUS,THERMO-SORVALL اشاره کرد.

طراحی سانتریفیوژ

سانترفیوژ آزمایشگاهی در شیمی،زیست شناسی و بیوشیمی برای جداسازی مواد جامد از مایع در یک سوسپانسیون مورد استفاده قرار میگیرد.مواد جامد میتواند ترکیبات غیر محلول،بیومولکول ها،ارگان های سلولی و یا سلول کامل باشد.سانتریفیوژهای آزمایشگاهی از نظر سرعت و ظرفیت بسیار متنوع هستند.سانترفیوژها معمولا دارای روتوری هستند که در آن 2،4،6 ویا حفره های بسیار زیاد هستند که در آنها لوله های آزمایش قرار میگیرد.زمانی که یک سوسپانسیون در یک دستگاه سانتریفیوژ قرار میگیرد،مواد جامد در ته لوله آزمایش ته نشین می شوند و باعث ایجاد یک دیواره مخلوطی می شود.این دیواره باعث می شود تا مایع رویی یا همان سوپرناتانت به آسانی از سوسپانسیون جدا شود.

به طور کلی دو نوع روتور وجود دارد :

  1. روتور با زاویه ثابت : یکی از پرکاربردترین دستگاه های سانتریفیوژ آزمایشگاهی همین نوع است.در این سانتریفیوژ لوله های آزمایش در یک زاویه مشخص فیکس می شوند و در هنگام دوران دقیقا با همان زاویه دوران می کنند.سرعت دوران می تواند مقادیر بالایی باشد. زاویه قسمت بالایی لوله آزمایش نسبت به دستگاه معمولا بین 25 تا 40 درجه است.در این دستگاه،رسوبات به شکلی زاویه دار در لوله ته نشین خواهد شد و اصطلاحا آن را رسوب LOOSE  می گویند.
  2. روتور چرخشی یا روتور افقی : در این مدل از جا لوله هایی استفاده می شود متحرک هستند و در زمان سانتریفیوژ زاویه آنها از حالت عمودی به حالت افقی تغییر می کند.در این حالت رسوبات در انتهای لوله تشکیل می شود و بسیار محکم خواهد بود،اصطلاحا این نوع رسوب را FIRM می گویند.

راهکار تولید گرما در سانتریفیوژ

نکته ای که در کار با دستگاه سانتریفیوژ آزمایشگاهی حائز اهمیت است،این است که در هنگام کار،به خاطر دوران سریع و کار کردن موتور دستگاه،گرما تولید می شود که این گرمای تولید شده گاهی می تواند برای تست آزمایشگاهی مضر باشد.به طور کلی می توان گفت به ازای هر 10 دقیقه کار یک دستگاه حدود 5 درجه سانتیگراد دمای محلول افزایش می یابد.البته این میزان بستگی به سرعت دوران دستگاه (RPM) نیز دارد.همچنین نوع طراحی موتور دوران (ROTOR) نیز روی حرارت تولیدی در دستگاه تاثیر می گذارد.این حرارت تولید شده به خاطر دوران سریع ،گاه باعث تبخیر محلول می شود و موجب همولیز شدن آن می گردد.به همین خاطر در مواقعی که گرما می تواند روی آزمایش تاثیر بگذارد ،بهتر است از دستگاه های سانتریفیوژی استفاده شود که به یخچال مجهز هستن.از جمله این آزمایشها می توان به آزمایشهای خونی و آزمایش RIM اشاره کرد.

اجزای مهم یک دستگاه سانتریفیوژ آزمایشگاهی

  1. موتور الکتریکی دستگاه
  2. روتور دستگاه
  3. شفت دستگاه
  4. زمان سنج
  5. سر روتور
  6. کلید ON/OFF
  7. کنترل گر سرعت دستگاه
  8. تاکومتر که میزان دور را مشخص می کند.

نکات ایمنی استغاده از دستگاه سانتریفیوژ

  1. هرگز نباید از یک سیستم به حالت درباز استفاده کرد.
  2. سرعت دستگاه را باید به تناسب کار مورد نیاز تنظیم کرد و نه بالاتر از حد لازم.
  3. اگر صداهای غیر عادی از دستگاه شنیده شدباید آنرا خاموش کرد و توازن دستگاه و روتور آنرا چک کرد.
  4. در دستگاه هایی که قفل اتوماتیک دارند قبل از استفاده باید از سالم بودن قفل آن اطمینان حاصل کرد.
  5. لازم است قبل از استفاده،از سالم بودن لوله های آزمایش اطمینان حاصل کرد.
  6. از سانتریفیوژ کردن لوله های بدون سرپوش باید خودداری کرد.
  7. اگر لوله ای در هنگام آزمایش شکست و یا اینکه ترک خورده بود،باید دستگاه را خاموش کرد و پس از 30 دقیقه و رفع مشکل دوباره راه اندازی کرد.
  8. اگر دستگاه از حالت کالیبراسیون خارج شده باشد نباید از آن استفاده شود و بهتر است برای کالیبره شدن به شرکتهای متخصص ارسال شود.


:: بازدید از این مطلب : 141
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 آذر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

همزن های آزمایشگاهی یکی از انواع تجهیزات آزمایشگاهی هستند و مایعات را با تکان دادن میله ی همزن با یک آهن ربا ، یا گروهی از الکترو مگنت ها ترکیب می کنند ، تا یک میدان مغناطیسی چرخشی به وجود آورند که میله ی همزن قرار گرفته در مایع را بچرخانند .

همزن مغناطیسی یا همان مگنت استیرر یکی از پرکاربرد ترین تجهیزات آزمایشگاهی است بطوریکه در غالب آزمایشگاه های کمی و کیفی و تحقیقاتی جزء تجهیزات اصلی رومیزی در آزمایشگاه به شمار می رود و معمولا دارای عمر کارکرد طولانی و از جنس چینی ، آکریلی یا آلومینیومی هستند.قیمت اون ازمایشگاهی همزن مغناطیسی در آزمایشگاه برای هم زدن ، مخلوط کردن و نیز گرم کردن ( در هات پلیت همزن مغناطیسی ) مایعات و محلولها به کار می رود.

هات پلیت همزن مغناطیسی از پر فروش ترین و دقیق ترین همزن های مغناطیسی است.

عملکرد همزن مغناطیسی :

همزن مغناطیسی شامل یک مگنت یا آهنربای قرصی شکل یا بیضی با روکشی خنثی در برابر تمامی مواد شیمیایی ، یک صفحه ی هات پلیت و یک موتور مغناطیسی درون دستگاه است زمانی که آهنربای درون موتور شروع به چرخش می کند مگنت درون ظرف محلول نیز حرکت آنرا تکرار می کند و بدین صورت دما و سرعت چرخش مگنت درون ظرف محلول به راحتی قابل تنظیم و تحت کنترل اس

انتخاب مگنت:

بسته به نوع مایع و ویسکوزیته ی آن و شکل ظرف محلول نوع خاصی از مگنت یا آهنربای میله ای مورد استفاده قرار می گیرد

مگنت یک آهنربای میله ای پوشانده شده از مواد خنثی می باشد تا در برابر مایعات مقاوم باشد و باعث آلودگی محیط محلول هم نشود

در پتری دیش مگنت میله ای طویل و کم سرعت و در فلاسک ته گرد مگنت تخم مرغی شکل مناسب ترند در حالت ایده آل باید فضای بین مگنت و آهنربای موتور حداقل و طول آنها یکسان باشد

 

مگنت مغناطیسی انواع مختلفی دارد که پرکاربرد ترین شان به شرح زیرند :

  • مگنت مغناطیسی استوانه ای
  • مگنت مغناطیسی تخم مرغی شکل
  • مگنت مغناطیسی با نک برینگ
  • مگنت مغناطیسی با برای کووت
  • مگنت مغناطیسی برای بطری کشت
  • مگنت سفارشی برای راکتور لبه دار


:: بازدید از این مطلب : 151
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 آذر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

 همزن های مغناطیسی نوعی از همزن های آزمایشگاهی هستند که از یک میدان مغناطیسی در حال چرخش استفاده می کنند و باعث می شوند یک مگنت همزن در داخل محلول بچرخد.سکوبندی ازمایشگاهی این همزن ها  اغلب با یک هات پلیت ترکیب می شوند برای حجم های کوچکی از مایعات غیر ویسکوز و برای موقعیت های که در آن یک واکنش باید در یک ظرف در بسته انجام شود، ایده آل هستند . با این حال ، همزن مکانیکی اورهد برای حجم های بزرگتر و محلول های ویسکوزتر مناسب تر است ، اما می تواند برای تنظیم راحت تر، زمان بر باشد.

 دستگاه همزن اور هد نوعی همزن مکانیکی است که برای هم زدن محلول ها در آزمایشگاه شیمی مورد استفاده قرار می گیرد ، اگرچه برای کاربردهای عمومی ، همزن های مغناطیسی معمولاً بکار می روند ، زیرا استفاده و نگهداری آنها ساده تر است. با این حال ، همزن های مکانیکی اورهد هنگام هم زدن حجم زیادی از محلول یا سوسپانسیون های غلیظ، مناسب و همچنین حل مقادیر زیادی از جامد در یک حلال را آسان تر می کنند. شرکت آرکا راد تجارت (ARTECO) تامین کننده انواع همزن های مکانیکی اورهد و سایر همزن های مکانیکی و مغناطیسی در ایران است.

همزن مکانیکی اورهد Overhead stirrer “SE-100” از کمپانی J.P SELECTA  [شرکت آرکا راد تجارت (ARTECO) ]

  این مدل همزن مکانیکی اورهد برای مخلوط کردن، هموژنایزسیون، سوسپانسیون، گاز دارن کردن محلول ها و هم زدن مداوم مواد استفاده می شود. برای کارهای پشت سر هم و مداوم طراحی شده است.

ویژگی های این دستگاه:

  • مخلوط کردن و همزن عالی برای نتایج دقیق و تکرار شونده
  • کنترل الکترونیکی سرعت ، محدوده سرعت از 60 تا 2000 دور در دقیقه
  • مناسب برای ترکیباتی که در طول فرایند هم زدن ویسکوزیته آن تغییر می کند.
  • حداکثر حجم همزن: حداکثر 40 لیتر (در H2O)
  • ویسکوزیته حداکثر ویسکوزیته برای همزن: حداکثر mPas 1.000.000.
  • سرعت خواندن دیجیتال و پیش انتخاب (دور در دقیقه). اسپیندل قابل تنظیم در میله های همزن تا  mmØ 9.5
  • از ابزار های مکمل می توان به بالابر اتوماتیک اشاره نمود
  • بالابر اتوماتیک برای همزن های میله.

 

به منظور سهولت در استفاده از دستگاه همزن اور هد  ، بالا بردن  و پایین آوردن با توجه به نیاز کاربر طراحی شده است.

همزن مکانیکی اورهد EUROSTAR 20 digital از کمپانی IKA

 همزن اورهد روی یک پایه قرار دارد که یک موتور در قسمت فوقانی به آن متصل است. موتور از طریق چندین دکمه و سوئیچ کنترل می شود که امکان کنترل سرعت یا تنظیم زمان تکان دهنده را فراهم می آورد. موتور یک همزن را درگیر می کند که با سر همزن آن ، مایع را بهم می زند که در مدل های مختلفی وجود دارد ، به طور خاص بسته به نوع مایع طراحی شده است: لنگر ، تیغه ، توربین تیغه مسطح ، تیغه باز ، پروانه ، ، توربین و غیره

همزن آزمایشگاهی برای کارهای همزن ساده برای مقادیر تا 15 لیتر  H2Oطراحی شده است. سرعت از طریق فناوری کنترل شده ریزپردازنده در محدوده 30/0 -2000 rpm قابل تنظیم است.  مدارهای ایمنی نصب شده باعث قطع خودکار در شرایط اضافه بار می شوند.

مقایسه مداوم سرعت شفت  برای دستیابی به سرعت مطلوب و تغییرات بطور خودکار تنظیم می شوند. این حتی با تغییر در ویسکوزیته نمونه ، سرعت ثابت را تضمین می کند.

ویژگی همزن مکانیکی اورهد

  •   نمایشگر سرعت دیجیتال
  •  سرعت قابل تنظیم
  • محافظت از اضافه بار
  • عملیات بارگذاری کوتاه مدت
  • پوشش باریک
  • عملیات آرام
  • نمایش کد خطا

 

همزن مکانیکی اورهد مدل Hei-TORQUE از کمپانی Heidolph

 

این همزنها برای کارهای همزن استاندارد ایده آل هستند. این همزن مکانیکی اورهد برای مخلوط کردن و پراکندگی نمونه هایی ویسکوزیته (گرانروی ) بالایی دارند طراحی شده است.

نشان دهنده جهت گشتاور برای بررسی تغییرات ویسکوزیته

صفحه نمایش دیجیتال 2.4 اینچ برای سهولت کار

سرعت ثابت حتی تحت شرایط لود های متغیر

شروع و متوقف کردن ایمن از طریق صفحه لمسی اسلاید برای جلوگیری از هم زدن

جدیدترین نسل موتور برای حداکثر توان در حداقل نویز

نشانه گشتاور دقیق هرگونه تغییر ویسکوزیته را نشان می دهد

رابط USB و RS 232 برای ذخیره تمام داده ها به صورت دیجیتالی



:: بازدید از این مطلب : 146
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 آذر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

شیکر آزمایشگاهی، یکی از تجهیزات مورد استفاده در آزمایشگاه است که برای مخلوط کردن محلول ها و سیالات از آن استفاده می شود.قیمت اتوکلاو ازمایشگاهی  همانطور که می دانید، هم زدن و مخلوط کردن مواد در آزمایشگاه های شیمیایی و سایر آزمایشگاه ها، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بسیاری از محلول های شیمیایی برای شروع واکنش نیاز به هم زدن دارند. از طرفی، هم زدن و مخلوط کردن به صورت مداوم و کاملا یکنواخت نیز، از شاخصه های لازم برای انجام یک واکنش به شمار می رود. یک شیکر آزمایشگاهی می تواند محلول ها و سیالات مورد استفاده در انجام آزمایش ها و واکنش های شیمیایی را با سرعتی یکنواخت و به صورت کاملا مداوم مخلوط کند. از طرفی، مخلوط کردن مواد، سرعت واکنش های شیمیایی را نیز بهبود می بخشد. بنابراین می توان از شیکر های آزمایشگاهی به عنوان یک کاتالیزور نیز استفاده کرد. در این محتوا قصد داریم انواع مختلف شیکر های آزمایشگاهی و مصارف هر نوع را برای شما معرفی کنیم. پس ما را همراهی کنید.

بررسی انواع مختلف شیکر های آزمایشگاهی و نحوه عملکرد آنها

شیکر های آزمایشگاهی در انواع مختلفی تولید شده و در آزمایشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند. اساس کار تمامی شیکر های آزمایشگاهی، هم زدن و مخلوط کردن انواع محلول ها و سیالات در آزمایشگاه ها به شمار می رود. اما تفاوت های جزئی در ساختار و عملکرد دارند که نحوه کارکرد آنها را اندکی متفاوت خواهد کرد. در این بخش از محتوا قصد داریم به بررسی انواع مختلف این شیکر ها و ساختار و نحوه عملکرد آنها بپردازیم.

  • شیکر های آزمایشگاهی اوربیتالی: دلیل نامگذاری این نوع شیکر، به دلیل شباهت آن به ساختار اوربیتال های مولکولی می باشد. وجود صفحه تقریبا گسترده در این نوع شیکر های آزمایشگاهی باعث می شود تا بتوان همزمان تعداد بالایی از محلول ها را مخلوط کرد. از طرفی سرعت چرخش و میزان دوران این محصولات نیز نسبت به انواع دیگر بهتر است. این شیکر ها به دلیل داشتن میله های نگهدارنده ظرف، باعث ایمنی و جلوگیری از به هدر رفتن محلول ها خواهند شد. از این شیکر ها در آزمایشگاه های بیولوژیک، استفاده بیشتری صورت می گیرد.

  • شیکر های آزمایشگاهی انکوباتور: شیکر های انکوباتور بیشتر در آزمایشگاه های زیست سلولی و مولکولی و جهت ایجاد محیطی مناسب برای کشت میکروب، باکتری و سلول مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع این شیکر با ایجاد تعادل در میزان مونواکسید کربن، دی اکسید کربن و اکسیژن، محیطی مناسب برای رشد و فعالیت این سلول ها به وجود می آورد. این شیکر به یک کنترل کننده و یک ترموستات دیجیتالی نیز مجهز است. دامنه حرارت موجود در این شیکر معمولا بین 5 تا 50 درجه سلسیوس است که می توان با توجه به نوع محلول آن را تنظیم کرد.
  • شیکر های آزمایشگاهی ورتکس: وظیفه شیکر ورتکس، مخلوط کردن محلول های موجود در ظرف های آزمایشگاهی کوچک مانند ویال می باشد. این نوع شکر در قسمت پایه و کفی خود یک همزن دورانی دارد که قدر است به خوبی مایعات و محلول هایی در حجم های پایین را مخلوط کند. حرکت این همزن به وسیله یک موتور الکتریکی که درون شیکر قرار دارد، صورت می گیرد.

  • شیکر های آزمایشگاهی صفحه ای: سطح این شیکر ها  به صورت صفحه ای صاف است و افقی است. تفاوت این نوع شیکر آزمایشگاهی با شیکر اوربیتالی در این است که این شیکر ها به جای حرکت دورانی، به صورت رفت و برگشتی حرکت می کنند. یعنی حرکت آنها در امتداد محور طولی یا عرضی می باشد. این شیکر ها نیز قابلیت تنظیم سرعت و زمان حرکت را دارند.

  • شیکر های آزمایشگاهی خورشیدی: شیکرهای آزمایشگاهی خورشیدی که در اصطلاح به آنها روتو شیکر گفته می شود، نوعی شیکر با حرکت دورانی هستند که می توان درجه دوران را در آنها تنظیم کرد. از این شیکر ها بیشتر در آزمایشگاه های خون و برای مخلوط کردن نمونه های خونی موجود در ویال ها استفاده می شود. از طرفی صفحه این شیکر ها دایره ای بوده و ویال ها به صورت شعاعی در آن قرار می گیرند که تصویری همانند خورشید ایجاد خواهد کرد. از این رو به این شیکر ها شیکر های خورشیدی نیز گفته می شود. این شیکر ها در آزمایشگاه های هماتولوژی مورد استفاده ویژه ای قرار می گیرند.

با توجه به نکات گفته شده در مورد انواع شیکرهای آزمایشگاهی می توان نتیجه گرفت که این شیکرها از جمله تجهیزات مهم در آزمایشگاه های مختلف زیست شناسی، شیمیایی و... به شمار می روند.

کاربردها و مزیت های شیکر های مورد استفاده در آزمایشگاه

با توجه به توضیحاتی که در مورد انواع مختلف شیکر های آزمایشگاهی ارائه کردیم، می توان گفت که هر نوع شیکر با توجه به کارایی ویژه ای که دارد در مصارف مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع انواع مختلف شیکر با توجه به شاخصه هایی که دارند، برای کار در محیط های خاص آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه به بررسی انواع محیط های آزمایشگاهی و شیکر های مورد استفاده در آنها می پردازیم.

https://hakimazma.com/%d9%87%d9%88%d8%af-%d8%a2%d8%b2%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%b4%da%af%d8%a7%d9%87%db%8c/%d9%87%d9%88%d8%af-%d9%84%d8%a7%d9%85%db%8c%d9%86%d8%a7%d8%b1/

  1. آزمایشگاه های شیمیایی: در آزمایشگاه های شیمیایی مخلوط کردن مداوم و حفظ دمای محلول، از جمله نکاتی هستند که باید همواره مورد رعایت قرار گیرند. از طرفی مسئله نگهداری ظرف محلول های شیمیایی نیز مسئله ای خاص است. بنابراین بهترین گزینه برای استفاده در آزمایشگاه های شیمیایی شیکر های اوربیتالی هستند. شیکر های ورتکس و شیکر آزمایشگاهی صفحه ای نیز جزء گزینه های مناسب برای استفاده در آزمایشگاه های شیمیایی محسوب می شوند.

  2. آزمایشگاه های بیولوژی و زیست شناسی: در آزمایشگاه های بیولوژی عموما، نحوه تکثیر سلولی یا تکثیر باکتری ها، میکروب ها و قارچ ها مورد بررسی قرار می گیرد. بنابراین شیکر های مورد استفاده در این نوع آزمایشگاه ها باید به گونه ای طراحی شوند که محیطی مناسب برای رشد این موارد ایجاد کنند. شیکر های انکوبار، با ایجاد رطوبت لازم و تعادل اکسیژنی، محیطی مناسب برای رشد سلول ها، باکتری ها و... فراهم می کند. بنابراین بهترین شیکر برای  استفاده در آزمایشگاه های زیست شناسی، شیکر انکوبار است. البته شیکرهای صفحه ای نیز می توانند گزینه های مناسبی محسوب شوند.

  3. آزمایشگاه های هماتولوژی و خون: در آزمایشگاه های هماتولوژی بیشتر از ویال یا ظرف های کوچک برای نمونه گیری استفاده می شود. ترکیب و مخلوط کردن نمونه های خونی، با شیکر های خورشیدی و ورتکس به راحتی انجام می شود. از طرفی شیکر های خورشیدی نگهدارنده هایی خاص برای ویال ها دارند و تعداد زیادی از ویال ها را می توانند در آن واحد در خود جای دهند. بنابراین در صورت استفاده از روتو شیکر ها، راندمان و سرعت کار در آزمایشگاه های هماتولوژی افزایش خواهد یافت.



:: بازدید از این مطلب : 162
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 13 آذر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

برای صدور اظهارنامه ثبت نام در دفاتر بازرگانی در اداره ثبت شرکت ها مدارک و مراحل ذیل مورد نیاز است :
1. سه برگ اظهارنامه ثبت نام در دفاتر بازرگانی.
این برگ ها را می توان از دایره فروش اوراق بهادار مستقر در اداره کل ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی تهیه و تکمیل و امضاء کرد.
2. پلمپ دفاتر تجاری ( روزنامه و کل ) در سال جاری و ارائه گواهی پلمپ دفاتر تجاری.
هر شخص ( اعم از حقیقی یا حقوقی ) که تاجر محسوب شود می بایستی دارای دفاتر قانونی باشد.تغییرادرس شرکت این دفاتر طبق قانون تجارت عبارت از دفتر روزنامه ، دفتر کل ، دفتر دارایی و دفتر کپیه می باشد. امروزه با وجود دستگاه هایی از قبیل زیراکس ، فتوکپی ، فاکس ( نمابر ) و امثال آن ها وجود دفتر کپیه ضروری به نظر نمی رسد و دیگر دفاتر در اداره ثبت شرکت ها پلمپ می شود و تاجر وفق مقررات نسبت به درج صورت حساب های خود در آن ها اقدام می کند. این دفاتر وقتی دارای سندیت خواهد بود که در اداره ثبت شرکت ها نسبت به ثبت و پلمپ آن ها اقدام شود.
برای اخذ کارت بازرگانی ، اشخاص حقوقی و حقیقی بایستی دارای دفاتر قانونی باشند. بنابراین ، با توجه به میزان معاملات خود نسبت به اخذ دفتر با تعداد صفحات لازم ( 50 برگی – 100 برگی و یا بالاتر ) تهیه و در دایره پلمپ دفاتر ثبت شرکت ها اقدام و یک برگ گواهی پلمپ دفاتر تجاری از واحد فروش اوراق بهادار تهیه و پس از پلمپ دفاتر نسبت به تکمیل آن اقدام و مسئول مربوطه نسبت به امضاء و مهر آن اقدام خواهد نمود.
3. یک برگ فتوکپی شناسنامه ( در صورتی که متقاضی ، شخص حقیقی باشد).
4. فتوکپی آگهی تاسیس شرکت و آخرین تغییرات آن ( در صورتی که متقاضی ، شخص حقوقی باشد).
در صورتی که متقاضی کارت بازرگانی شخص حقوقی باشد ، ارائه روزنامه رسمی تاسیس شرکت همراه با آخرین تغییرات در شرکت ضروری می باشد.
5. فیش پرداختی حق الثبت نام در دفاتر بازرگانی
حق الثبت نام در دفاتر بازرگانی با عنایت به قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین مصوب سال 1373 ، مبلغ چهار هزار ریال می باشد. که پس از اخذ فیش نسبت به واریز مبلغ مذکور در شعب بانک ملی معین ، اقدام و رسید پرداخت به واحد مربوطه به همراه سایر مدارک ارائه گردد.
6. ارائه اصل یا فتوکپی برابر اصل سند رسمی وکالت ( چنانچه امور توسط وکیل رسمی شرکت یا شخص انجام می شود).
در صورتی که امور توسط وکیل انجام می پذیرد، ارائه وکالت نامه رسمی نیز ضروری می باشد.
پس از تهیه مدارک یاد شده ، متقاضی بایستی به واحد ثبت دفاتر بازرگانی مراجعه کند. مسئول مربوطه نسبت به ثبت نام تجاری اقدام کرده و شماره دفتر را در روی سه نسخه اظهارنامه درج و سپس نسبت به امضاء و مهر نمودن اظهارنامه ها اقدام می نماید.
النهایه ، یک نسخه از اظهارنامه را جهت بایگانی در سوابق ضبط کرده و سایر نسخ را تحویل متقاضی می دهد.

  • نمونه فرم اظهارنامه ثبت در دفتر بازرگانی

1. نام و نام خانوادگی بازرگانان و اسم تجارتخانه ............................................................
الف) نام و نام خانوادگی رئیس بنگاه و نام بنگاه ..............................................................
ب) نام و نام خانوادگی مدیر یا مدیران و نوع شرکت و نام آن ..............................................
2. تاریخ و محل تولد و شناسنامه و محل صدور آن .........................................................
3. تابعیت اصلی ................ و تابعیت فعلی و طرز تحصیل آن ............................................
4. تاریخ ورود به ایران و شماره و محل صدور پروانه اقامت .................................................
5. محل اقامت – نشانی تجارتخانه – یا بنگاه – یا شرکت و شعب آن .........................................
6. سرمایه : ..........................................................................................................
7. شماره ثبت پلمپ دفاتر تجاری :................................................................................
8. شماره تلفن : .......................عنوان تلگرافی :.............................. رمز : ....................
9. رشته تجارت ( تجارت داخلی ، خارجی یا هر دو ) ..........................................................
10. شماره ثبت علائم تجاری : ....................................................................................


11. نوع تجارت داخلی ( صادرات – واردات – حق العمل کاری ) و ارقام کالاهای عمده آن : ...............................................................................................................................
12. نوع معاملات تجارت داخلی و ارقام کالاهای عمده آن ................................. به تاریخ .................... ماه ...................... 13         محل امضاء
خلاصه مندرجات اظهارنامه بالا در تاریخ ........................ به شماره ......................... دفتر ثبت  تجاری در اداره ثبت .......................... به ثبت رسیده است.
اداره کل ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی رئیس اداره ثبت شرکت ها
ملاحظات .....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
تذکر : هیچ یک از شرکت های بازرگانی وابسته به دولت از پرداخت هزینه دادرسی معاف نمی باشند.



:: بازدید از این مطلب : 148
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 13 آذر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

هر گاه دو یا چند نفر به منظور انجام امور تجاری با تسهیم سرمایه و ترسیم نحوه تقسیم سود و زیان طبق مفاد قرارداد ، تفاهم نمایند فرآیند فعالیت آن ها یک شرکت تجاری را تشکیل داده است .پلمپ دفاتر به عبارت دیگر هر گونه عملیات تجاری ناشی از تودیع سرمایه شرکاء که طبق قرارداد با تقسیم سود و زیان همراه باشد مشمول فعالیت شرکت تجاری است.
شرکت های تجاری را می توان از لحاظ ماهیت به شرکت های سرمایه، مختلط و کمیتی تقسیم نمود.
<

انواع شرکت های تجاری از لحاظ ماهوی یا مسئولیت اعضاء :
الف ) شرکت های سرمایه
در این شرکت ها شخصیت شرکا اهمیتی ندارد و شرکا فقط تا میزان سرمایه ای که در شرکت گذاشته اند مسئول تعهدات شرکت می باشند. چون هدف در آن ها بدون توجه به شخص شرکا جمع آوری سرمایه است به سهولت قابل نقل و انتقال است.
این شرکت ها مکلفند در کلیه سربرگ ها و مکاتبات خود ، میزان سرمایه شرکا را قید نمایند تا طرف معامله با آن ها از آن آگاه باشد. شرکت های سهامی و با مسئولیت محدود از این نوع شرکت ها هستند.
ب) شرکت های اشخاص
در این نوع شرکت ها شخصیت شریک اهمیت بسیار داشته و اعتبار شریک بستگی به اعتبار آن ها دارد. ماندد شرکت های تضامنی و نسبی
شرکا در شرکت تضامنی مسئول پرداخت کلیه تعهدات شرکت می باشند و تعهدات آن ها محدود به میزان سرمایه آن ها در شرکت نمی باشد. به علت تاثیر شخصیت شرکا در این نوع شرکت ها نقل و انتقال سهم الشرکه ممنوعیت ها و محدودیت هایی دارد.
ج) شرکت های مختلط
شرکت های مختلط مرکب است از شرکت مختلط سهامی و مختلط غیر سهامی. در این شرکت ها ، همان گونه که از بودن کلمه " مختلط " در اسم شرکت پیداست، اختلاط و آمیختگی شریک وجود دارد.
در این گونه شرکت ها ، شرکاء بر دو نوع هستند : شریک " ضامن " و شریک " با مسئولیت محدود " .
در شرکت مختلط غیرسهامی، شریک ضامن و شریک سهامدار در شرکت مختلط سهامی شریک با مسئولیت محدود و شریک سهامدار در برابر بدهی های شرکت تا میزان سهام و آورده مسئولیت دارد و دارائی شخصی آن ها به هیچ عنوان وثیقه طلب طلب کاران شرکت نیست. وضع آنان از این لحاظ، عیناَ همان وضع سرمایه گذاران یعنی شرکاء و سهامداران، در شرکت های سرمایه است. اما شریک ضامن، قطع نظر از مقدار سرمایه خود در شرکت ، مسئولیت پرداخت دیوت شرکت است و دارائی شخصی او مانند دارائی شرکت وثیقه طلب طلب کاران شرکت می باشد. هر گاه شریک ضامن دو نفر یا بیشنر باشند، در این صورت مسئولیت آن ها تضامنی بوده و در مقابل طلب کاران شرکت عیناَ همان وضع شرکای شرکت تضامنی را خواهند داشت.


د) شرکت های کمیتی
برخی به جای این قسم نام شرکت های تعاونی را برگزیده اند. در این شرکت ها تعداد سرمایه گذاران زیاد است، سوددهی و میزان سرمایه زیاد نیست . شرکت در جهت رفاه اعضاء تشکیل می گردد لذا مسئولیت خاصی برای شرکا در قانون مطرح نگردیده است .



:: بازدید از این مطلب : 158
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 آذر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

ورشکستگی یا توقیف ، مخصوص تاجر و شرکت تجاری است. ثبت شرکت در اصطلاح حقوق تجارت ، ورشکستگی یا توقیف وضعی است که در آن ورشکسته از مداخله در تمام اموال خود ممنوع می شود و در کلیه اختیارات و حقوق مالی ورشکسته ، مدیر تصفیه یا اداره تصفیه به قائم مقام وی، عمل می کند.
برای تحقق ورشکستگی سه شرط ذیل ضروری است :
1. تاجر یا شرکت تجاری بودن ؛
2. توقف تاجر یا شرکت تجاری، از تادیه وجوهی که بر عهده اوست ؛
3. صدور حکم دادگاه، دایر بر ورشکستگی ؛
درباره مورد دوم یعنی توقف از تادیه لازم نیست که مجموع دارائی تاجر یا شرکت تجاری از مجموع وجوهی که بر عهده اوست ، کمتر باشد ؛ بلکه کافی است که نتواند وجوه مزبور را پرداخت کند. بنابراین، اگر تاجر یا شرکت تجاری به علت دسترسی نداشتن به دارایی خود یا عدم امکان فروش کالا یا محصول، وجه لازم را در اختیار نداشته و نتواتد بدهی ها یا سایر تعهدات مقدی خود را پرداخت نماید، شرط توقف از تادیه حاصل خواهد شد.
موارد صدور حکم ورشکستگی :
1. برحسب اظهار خود تاجر ؛
2. به موجب تقاضای یک یا چند تفر از طلبکارها ؛
3. برحسب تقاضای مدعی العموم ( در حال حاضر، برحسب تقاضای رئیس دادگستری شهرستان ) ؛
در حکم ورشکستگی باید امور ذیل تعیین شود :
1. تاریخ توقف ورشکسته تعیین شود.
2. یک نفر به سمت عضو ناظر تعیین شود.
3. تعیین یک نفر به سمت مدیریت تصفیه : در مواردی که امور تصفیه به وسیله " اداره تصفیه " انجام می گیرد، تعیین مدیر تصفیه و عضو ناظر لازم نخواهد بود.
4. امر به مهر و موم : در امر به مهر و موم انبارها و حجره ها و صندوق و اسناد و دفاتر و نوشتجات و اسباب و اثاثیه متعلق به ورشکسته مهر و موم می شود.
5. قرار بازداشت : به موجب مواد 341 و 441 قانون تجارت ، تاجر باید در ظرف سه روز از تاریخ وقفه ای که در تادیه قروض یا سایر تعهدات نقدی او حاصل می شود، دو امر ذیل را انجام دهد :
الف ) توقف خود را به دفتر دادگاه عمومی محل اقامت خود اظهار نماید.
ب) صورت حساب دارایی با قید تاریخ را که شامل را که شامل ارزیابی کلیه اموال منقول و غیرمنقول و صورت کلیه قروض و مطالبات و صورت نفع و ضرر و صورت مخارج شخصی می باشد را امضاء نموده و به همراه کلیه دفاتر تجاری خود به دفتر دادگاه مذکور تسلیم نماید. در صورت عدم رعایت موارد فوق دادگاه قرار بازداشت تاجر و مدیر یا مدیران شرکت تجاری را خواهد داد.
دعوی راجع به ورشکستگی شرکت های تجاری که مرکز اصلی آن در ایران است ، باید در مرکز اصلی شرکت اقامه شود. لازم به ذکر است که حکم ورشکستگی به طور موقت اجرا می شود و این حکم قابل اعتراض می باشد.
وفق ماده 138 ق. تجارت،  در مورد ورشکستگی یکی از شرکا انحلال وقتی صورت می‌گیرد که مدیر تصفیه کتباً تقاضای انحلال شرکت را نموده و از تقاضای مزبور شش ماه گذشته و شرکت مدیر تصفیه را از تقاضای انحلال منصرف نکرده باشد.
حکم ورشکستگی دارای آثاری است که می توان از آن ها به عناوین ذیل یاد کرد :

  • ممنوعیت از مداخله در اموال
  • ممنوعیت از مداخله در دعاوی
  • حال شدن دیون موجل ( مدت دار )
  • فسخ یا بطلان معاملات
  • محروم یا بطلان معاملات
  • محروم شدن از برخی حقوق
  • محروم شدن از برخی حقوق
  • استرداد اسناد و مال التجاره متعلق به اشخاص دیگر
  • تصفیه

همان طور که در مقالات پیش گفته شد، علاوه بر ثبت فعالیت تجاری، کلیه تغییرات بعدی مربوط به شرکت اعم از ورشکستگی، ابطال، تصفیه، تقسیم اموال، تغییرات اساسنامه و ... باید فوراَ ثبت گردد.
بدیهی است عدم انعکاس تغییرات مربوطه و یا هر گونه اخفاء اطلاعات که موجب ضرر و زیان و اغفال دیگران شود موجبات پاسخگویی فرد را فراهم نموده و عدم ثبت مراتب، نافی مسئولیت و جبران خسارات وارده و قصور قانونی شخص خاطی نخواهد بود.



:: بازدید از این مطلب : 154
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 11 آذر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

آیا عصب کشی دندان درد دارد؟

امروزه با پیشرفت علم دندانپزشکی، در حین درمان عصب کشی دندان، دردی را احساس نخواهید کرد.متخصص ایمپلنت در رشت  برای کاهش درد در حین درمان، دندانپزشک از بی‌حسی موضعی استفاده می‌کند. بی‌حسی موضعی در اکثر موارد به صورت کامل اثر گذار است؛ اما در مواقع نادری که دچار آبسه دندان باشید، حدود ۱۰ روز قبل از درمان، دندانپزشک مصرف آنتی بیوتیک را برایتان تجویز می‌کند. چرا که آبسه دندان سبب ایجاد محیط اسیدی می‌شود و داروی بی‌ حسی اثر کمتری داشته و نیاز به دوز بیشتری از آن وجود داشته باشد.
اما بعد از این درمان ممکن است بیمار کمی درد و ناراحتی را تجربه کند.
اما درد ناشی از آن به هیچ عنوان غیر قابل تحمل نیست. درد بعد از عصب کشی دندان تا حدود ۳ الی ۴ روز بعد به کمک داروهای تجویزی توسط دندانپزشک، کاهش می‌یابد. داروهایی مانند ایبوپرووفن در جهت کاهش درد و آنتی بیوتیک‌ها برای کاهش عفونت مورد استفاده قرار می‌گیرند.
توجه: هیچ دارویی را بدون تایید دندانپزشک خود مصرف نکنید.

دلایل درد بعد از عصب کشی دندان

بعد از عصب کشی دندان مانند هر درمان دندانپزشکی دیگری مقداری درد و ناراحتی برای بیمار وجود دارد. اما به طور کلی این درد می‌تواند به دلایل متعددی ایجاد شود که در زیر به بررسی آنها می‌پردازیم:

  1. هایپر اکلوژن گاهی اوقات ترمیم دندان سبب می‌شود تا دندان درمان شده بیش از حد معمول بلندتر به نظر برسد. در این صورت این دندان با فشار به دندان مقابل می‌تواند مشکلاتی در حین گاز گرفتن ایجاد کند. این عارضه بعد از عصب کشی دندان می‌تواند باعث بروز درد شود. دندانپزشک متخصص در حین درمان باید مراقب این وضعیت باشد و در صورت لزوم برای جلوگیری از این اتفاق، اندازه دندان را کوتاه‌تر نماید.
  2. آسیب به بافت لثه دندانپزشک معمولا برای عصب کشی دندان از وسیله‌ای به نام رابردم برای ایجاد یک محیط ایزوله استفاده می‌کند. این وسیله به کاهش احتمال آسیب به بافت نرم و لثه کمک زیادی می‌کند. اما در صورتی که دندانپزشک از رابردم استفاده نکند، این احتمال وجود دارد که حین عصب کشی، به بافت لثه آسیب رسیده و بعد از درمان سبب درد شود.
  3. شکست درمان ریشه دندان گاهی اوقات درمان ریشه شکست خورده و سبب درد دندان می‌شود. این موضوع بیشتر زمانی اتفاق می‌افتد که دندانپزشک حین درمان ریشه یکی از کانال‌ها را پیدا نکند. در نتیجه این امر، یک کانال پر نشده و سبب ایجاد درد می‌شود.
  4. ورود مایع شست‌وشو دهنده به بافت نرم دندانپزشک برای اینکه بتواند کانال ریشه را به درستی شست‌وشو دهد، معمولا از سرنگ‌های شست‌و‌شو استفاده می‌کند. در واقع دندانپزشک مایع شست‌وشو را با فشار بالا به کانال ریشه وارد می‌کند. گاهی اوقات به دلیل ورود این مایع از انتهای ریشه به بافت نرم و خاصیت سمی آن، سبب ایجاد تورم و درد می‌شود.
  5. اُوِر شدن درمان ریشه دندانپزشک باید حین درمان ریشه، طول کانال را به درستی اندازه بگیرد. در صورتی که در اندازه‌گیری دچار اشتباه شود، ممکن است مواد پر کننده ریشه از انتهای آن عبور کنند. در نتیجه این امر، بیمار با درد و تورم بعد از درمان همراه خواهد بود.

روش‌های کاهش درد دندان عصب کشی شده

برای کاهش درد و ناراحتی بعد از عصب کشی دندان، باید برخی توصیه‌ها را رعایت نمایید. برخی از مواردی که به کاهش درد دندان عصب کشی شده کمک می‌کنند، عبارت‌اند از:

  1. داروهای مسکن تجویز شده توسط دندانپزشک خود را در زمان مناسب خود مصرف نمایید.
  2. بعد از بر طرف شدن بی‌حسی، از مصرف غذاهای سفت اجتناب کنید و غذاهای نرم مصرف کنید.
  3. تا چند روز از مصرف غذاهای بسیار داغ و سرد پرهیز نمایید.
  4. برای کاهش درد و التهاب می‌توانید از دهانشویه آب نمک و همچنین کمپرس یخ استفاده کنید.

موارد تعیین کننده درد بعد از عصب کشی دندان

بعد از عصب کشی دندان برخی موارد ارتباط مستقیمی با درد پس از آن دارند که در زیر به آنها اشاره شده است:

  • بروز دردهای بعد از عصب کشی دندان در زنان بیشتر از مردان است.
  • در صورتی که قبل از درمان درد و ناراحتی وجود داشته باشد، احتمال افزایش بروز درد و مشکلاتی بعد از عصب کشی دندان، وجود دارد.

https://drshamsdentist.com/%D9%84%D9%85%DB%8C%D9%86%D8%AA-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/

درمان‌های خانگی برای کاهش درد بعد از عصب کشی دندان

احتمالا تا به حال دستور استفاده از برخی گیاهان مانند سیر، میخک یا زنجبیل به عنوان روش‌هایی برای کاهش درد بعد از عصب کشی دندان در خانه به گوشتان خورده است!
برای درمان درد پس از این درمان بهتر است تنها به توصیه‌های دندانپزشک خود عمل کنید و به دنبال روش‌های غیر علمی و اثبات نشده نروید. چه بسا که استفاده نادرست از آنها باعث آسیب به دندان درمان شده و بافت آن شود.

 

 



:: بازدید از این مطلب : 127
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 10 آذر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

با اصلاح مشکلات دندان‌های فک پایین با کامپوزیت، مشکلات ظاهری آنها برطرف شده و مزایای زیر را برای فرد به همراه خواهد داشت:

  1. طرح لبخند فرد با ترمیم ظاهر دندان‌های فک پایین اصلاح می‌شود.
  2. برطرف کردن مشکلات ظاهری فک پایین، باعث می‌شود که اعتماد به نفس فرد افزایش یابد.کامپوزیت در رشت  با این روش فرد می‌تواند با اعتماد به نفس بیشتر لبخند بزند، صحبت کند و نگران نمایان شدن دندان‌های خود نباشد.
  3. گاهی ممکن است دندان‌های فک پایین با فک بالا از نظر رنگ مشابه نباشند و زرد و لکه دارد باشند. یکدست نبودن رنگ دندان‌ها ظاهر بسیار نامطلوبی را به وجود می‌آورد. بنابراین با استفاده از این درمان زیبایی می‌توان رنگ آنها را ترمیم و یکدست کرد.
  4. اصلاح اندازه دندان‌ها به متناسب شدن اندازه آنها با سایر دندان‌ها کمک می‌کند.

کامپوزیت فک پایین چقدر دوام دارد؟

به طور معمول عمر کامپوزیت دندان بین ۵ تا ۷ سال است. اما برخی موارد در افزایش و یا کاهش این مدت زمان نقش دارند. از میان آنها می‌توان به برند مورد استفاده، مهارت دندانپزشک در انجام کار و همچنین مراقبت‌هایی که فرد انجام می‌دهد، اشاره کرد.

نحوه انجام کامپوزیت فک پایین چگونه است؟

پس از مراجعه به کلینیک دندانپزشکی، دندانپزشک وضعیت دهان و دندان فرد را مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهد. در صورت مناسب بودن شرایط او برای شروع درمان، مرحله انتخاب رنگ بر اساس سلیقه بیمار و راهنمایی‌های دندانپزشک انجام می‌شود. سپس سایر مراحل که در ادامه به طور مختصر آنها را شرح داده‌ایم، انجام می‌شوند:

  1. سطح دندان‌ها باید کاملاً تمیز و عاری از هرگونه پوسیدگی، جرم، پلاک یا ذرات مواد غذایی باشد. به همین دلیل دندانپزشک در صورت نیاز ابتدا بروساژ یا جرم گیری را انجام می‌دهد تا سطح دندان‌ها کاملاً تمیز شود.
  2. ممکن است نیاز باشد قسمتی از مینای دندان تراش داده شود. این کار معمولا برای باند بهتر کامپوزیت به مینا و همچنین اصلاح ظاهر دندان صورت می‌گیرد.
  3. سپس برای اینکه سطح دندان‌ها مقداری متخلخل شود، آنها را با استفاده از ژل اسیدی شستشو می‌دهند.
  4. برای به وجود آمدن پیوند محکم بین مواد و دندان‌ها، باید سطح آنها کاملاً خشک و عاری از رطوبت باشد. به همین منظور دندانپزشک سطح آنها را کاملاً خشک می‌کند.
  5. در این مرحله چسب کامپوزیت بر روی دندان‌ها قرار داده می‌شود و دندانپزشک برای فعال کردن کاتالیست‌های آن، نور دستگاه لایت کیور را بر روی آن می‌تاباند.
  6. مواد کامپوزیت بر روی سطح دندان‌ها قرار داده شده و با استفاده از ابزار دندانپزشکی مخصوص آنها را متناسب با فرم دندان‌های فرد، شکل داده و تنظیم می‌شوند.
  7. پس از اطمینان از مناسب بودن مقدار و فرم مواد، نور دستگاه لایت کیور بر روی آنها تابانده می‌شود تا در جای خود محکم شوند.
  8. برای صاف و صیقلی کردن سطح دندان و همچنین اصلاح لبه‌های آن، با استفاده از سنباده‌های مخصوص سطح آن پالیش داده می‌شود
  9. مرحله آخر شامل گاز زدن کاغذ کربنی است تا نحوه قرار گرفتن دندان‌های فک بالا و پایین پس از کامپوزیت کردن مورد بررسی قرار بگیرد. در صورت مشاهده هرگونه ایرادی، فوراً برطرف شود.

نحوه مراقبت از کامپوزیت ونیر فک پایین

فرد با انجام مراقبت‌های پس از کامپوزیت نه تنها به افزایش ماندگاری بیشتر زیبایی آنها کمک می‌کند، بلکه در هزینه‌های خود نیز صرفه جویی خواهد کرد. همچنین از ابتلا به عوارضی که ممکن است در اثر عدم رعایت نکات مراقبتی به آنها دچار شود نیز پیشگیری می‌کند.
در ادامه این نکات را بیان کرده‌ایم:

  1. دو بار در روز مسواک بزنید.
  2. هر روز نخ دندان بکشید.
  3. دهان خود را هر روز با استفاده از دهانشویه شستشو دهید.
  4. از مسواک، خمیر دندان و دهانشویه مناسب استفاده کنید. (برای داشتن انتخاب مناسب با دندانپزشک خود در این خصوص مشورت نمایید.)
  5. استعمال سیگار و سایر دخانیات را ترک کنید تا دچار عوارضی که سلامت دندان‌ها و لثه‌ها را به خطر می‌اندازند و در نهایت به کامپوزیت‌ها آسیب می‌رسانند، نشوید.
  6. مصرف نوشیدنی‌ها، خوراکی‌ها و مواد غذایی رنگی را که نه تنها بر رنگ دندان‌ها تأثیر می‌گذارند، بلکه ونیرها را نیز زرد و لکه دار می‌کنند، به حداقل برسانید. بهتر است پس از هر بار میل کردن موارد ذکر شده، دندان‌های خود را مسواک بزنید. در صورت عدم دسترسی به مسواک، دهان خود را با آب شستشو دهید.
  7. مصرف خوراکی‌ها، مواد غذایی و نوشیدنی‌های رنگی را نیز به حداقل برسانید. زیرا قند و اسید با تأثیر گذاشتن بر سلامت دندان‌ها و ایجاد خطر پوسیدگی، می‌توانند سلامت کامپوزیت‌های نصب شده بر روی آنها را نیز به خطر بیندازند.
  8. دندان قروچه یکی از مشکلاتی است که بر اثر اضطراب و استرس به وجود می‌آید. افرادی که به آن دچار می‌شوند، هنگام خواب به طور ناخودآگاه دندان‌های خود را بر روی یکدیگر فشار دهند. این فشارها به کامپوزیت‌ها آسیب وارد می‌کنند. به همین دلیل توصیه می‌شود که در صورت ابتلا به این مشکل با دندانپزشک خود مشورت کرده و نایت گارد مناسب دندان‌های خود را تهیه کنید.
  9. گاز زدن مواد غذایی سفت مانند هویج، شکستن تخمه و پوست سایر مغزها از مواردی هستند که باعث شکستن، لب پر شدن یا ترک خوردن آنها می‌شوند. همچنین باز کردن درب اشیا با دندان با وارد کردن فشار زیاد به کامپوزیت‌ها آسیب به آنهاخواهد شد.
  10. مراجعه به دندانپزشک و انجام چکاپ‌های ۶ ماهه بسیار مهم است. با انجام این کار در صورت وجود هرگونه مشکل، دندانپزشک فوراً اقدام به برطرف کردن آن می‌کند و از بروز عوارض بعدی و آسیب دیدن کامپوزیت‌ها پیشگیری می‌کند.

آیا با کامپوزیت کردن دندان‌های فک پایین، دندان‌ها دو رنگ می‌شوند؟

افراد بسیاری هستند که پس از کامپوزیت کردن دندان‌های فک بالای خود تصمیم می‌گیرند که این اقدام را برای فک پایین خود انجام دهند. یکی از نگرانی‌های این افراد در مورد دو رنگ شدن دندان‌های بالا و پایین است. با راهنمایی‌هایی که در ادامه بیان کرده‌ایم، می‌توانید از بروز این مشکل پیشگیری کنید:

https://drshamsdentist.com/%D9%85%D8%AA%D8%AE%D8%B5%D8%B5-%D8%A7%DB%8C%D9%85%D9%BE%D9%84%D9%86%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/

  1. در صورتی که قبلاً دندان‌های فک بالای خود را کامپوزیت کرده‌اید، مجدداً به دندانپزشک قبلی خود مراجعه کنید. ایشان با استفاده از برند و رنگی که قبلاً از آن استفاده کرده‌اید، دندان‌های فک پایین را نیز ترمیم می‌کند تا رنگ دندان‌ها کاملاً یکدست شود.
  2. در صورتی که تنها می‌خواهید دندان‌های فک پایین خود را ترمیم کنید، بهتر است برای انتخاب رنگ به دندانپزشک خود اعتماد کنید. زیرا ایشان بر اساس تجربه‌ای که دارد، می‌تواند بهترین و مشابه‌ترین رنگ به رنگ دندان‌های فک بالا را به کار ببرد.


:: بازدید از این مطلب : 169
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 9 آذر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

اجاق سه خانه آزمایشگاهی (Laboratory Hot Plate 3 Places) یا هات پلیت سه خانه به‌منظور گرم کردن مایعات و محلول‌ها در شیشه‌آلات استفاده می‌شود. هود لامینار اجاق سه خانه آزمایشگاهی این قابلیت را دارد تا دما را در محدوده مشخصی ثابت نگه دارد و ازاین‌جهت مجهز به ترموستات است. از مزایای اجاق یا هات پلیت نسبت به منتل و حمام می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در حمام‌ها (آب یا روغن) سیال گرم شده به‌سرعت خنک نمی‌شود و حتی پس از پایان دوره گرمادهی می‌تواند گرمای خود را به محلول منتقل کند و این موضوع در برخی موارد که نمونه باید در دوره خاصی گرما ببیند مسئله‌ساز است و لازم است سریعاً ظرف حاوی نمونه از حمام خارج شود درحالی‌که اجاق یا هات پلیت به‌سرعت خنک می‌شود و نمونه تحت گرمایش اضافی قرار نمی‌گیرد.
  • منتل‏ها برای حجم‌های خاصی طراحی می‌شوند و معمولاً گران هستند درحالی‌که محدودیت حجمی برای کاربرد بر روی هات پلیت وجود ندارد.

به دلایلی که در بالا به آن اشاره شد هات پلیت‏ها یا اجاق‌های آزمایشگاهی از موارد پرکاربرد در آزمایشگاه محسوب می‌شوند.

از هات پلیت یا اجاق سه خانه آزمایشگاهی به‌عنوان جایگزین شعله و اجاق‌های گازی نیز استفاده می‌شود. از هات پلیت‏های دارای صفحه آلومینیومی می‌توان جهت گرم نمودن ظروف فلزی نیز استفاده نمود. هات پلیت‏های آلومینیومی مقاومت گرمایی بالایی دارند. هات پلیت سه خانه به‌صورت اجاق سه خانه کف تخت و گود طراحی‌شده و در بازار موجود است.

در هنگام خرید و تهیه اجاق سه خانه آزمایشگاهی باید به محدوده دمایی دستگاه، دقت ترموستات دستگاه و حجم نمونه‌های مورداستفاده توجه نمود.

https://hakimazma.com/%d8%af%d8%b3%d8%aa%da%af%d8%a7%d9%87/%d8%a7%d8%aa%d9%88%da%a9%d9%84%d8%a7%d9%88/

مشخصات اجاق سه خانه آزمایشگاهی :

  • دارای صفحه آلومینیومی به قطر ۱۵ سانتی‌متر
  • محدوده دمایی: دمای محیط الی ۲۵۰ درجه سانتی‏گراد
  • دارای ترموستات دقیق و کلید قطع کن مجزا
  • دارای میله نگه‌دارنده جهت اتصالات و گیره‌های ارلن و بالن


:: بازدید از این مطلب : 156
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 آذر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

دوش و چشم شوی اضطراری چیست؟

دوش و چشم شوی آزمایشگاهی یکی از اصلی ترین تجهیزات آزمایشگاهی بخصوص آزمایشگاه های مواد شیمیایی است که به منظور جلوگیری از خطرات ناشی کار با مواد شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد. قیمت اتوکلاو آزمایشگاهی این وسیله آزمایشگاهی که عموما از جنس گالوانیزه و یا استیل طراحی و ساخته می شود، طبق استاندارها، دارای ظرفیتی به حجم ۲۰ لیتر در دقیقه می باشد که با فشاری برابر ۱۵ پوند بر اینچ، توسط لوله ای به طول ۴۵ سانتی متر و قطر ۱ اینچ، برای شست و شوی چشم افراد در صورت ایجاد آسیب بکار برده می شود.

کاربرد چشم شوی آزمایشگاهی

دوش و چشم شوی آزمایشگاهی بعنوان وسیله ای جهت ایجاد مایع بصورت آبشار و شست و شو (چشم و سراسر بدن) طراحی شده است.

نحوه استفاده از دوش و چشم شوی آزمایشگاهی

در صورت بروز خطر و استفاده از چشم شوی آزمایشگاهی لازم است تا فرد برای وارد شدن مایع چشم شوی آزمایشگاهی درون چشمش، پلکش را با کمک دستانش باز نگه دارد تا کاملا چشم ها را شست و شو دهند.

در واقع برای استفاده لازم است تا در برای مدت ۱۵ دقیقه، مقدار مایع مشخص شده تمیز و با فشار کم، چشم ها را شستشو دهند.

مدت زمان شست و شو

از آنجایی که هر کدام از مواد شیمیایی آزمایشگاهی دارای ویژگی های خاصی هستند، مدت زمان شستشو برای کدام نیز متفاوت است.

  • مدت زمان شستشو محرک های ملایم شیمایی: حداقل ۱۵ دقیقه
  • مدت زمان شستشو محرک های متوسط تا شدید شیمایی: حداقل ۲۰ دقیقه
  • مدت زمان شست و شو مواد خورنده با خاصیت عدم نفوذپذیری: حداقل ۲۰ دقیقه
  • مدت زمان شست و شو مواد خورنده نفوذ پذیر: حداقل ۶۰ دقیقه

انواع دوش و چشم شوی

۱- دوش و چشم شوی اضطراری آزمایشگاهی

دوش وچشم شوی اضطراری آزمایشگاهی خود دارای سه مدل زیر می شوند:

  • دوش های دیواری و سقفی (جنس استیل یا برنجی با رنگ پودری الکترواستاتیک ضد اسید)
  • چشم شوی تک چشمی یا دو چشمی دیواری، رومیزی و کاسه دار (دارای جنس استنلس استیل)
  • دوش و چشم شوی دیواری و یا ایستاده

۲- دوش و چشم شوی اضطراری صنعتی

دوش وچشم شوی اضطراری صنعتی نیز دارای دو مدل زیر است:

  • دوش های دیواری (دارای جنس برنج، استیل و یا رنگ پودری الکترواستاتیک ضد اسید)
  • دوش و چشم شوی پدال دستی یا پدال پایی

چشم شوی اضطراری رومیزی

چشم شوی اضطراری رومیزی (دارای جنس گالوانیزه و یا استیل) که برای استفاده نیازمند نصب بر روی یک سطح و سکوبندی آزمایشگاهی می باشد، در زمانی که مواد شیمیایی به چشم و یا بدن افراد (بصورت مستقیم) برخورد داشته باشد بکار برده می شود.

مشخصات دوش و چشم شوی اضطراری

قرارگیری یک اهرم بر روی دوش، امکان استفاده راحت تر از این دستگاه را برای کاربران فراهم می نماید.

همچنین چشم شوی اضطراری نیز که به دوش آزمایشگاهی متصل است با داشتن دو جایگاه برای شست و شوی چشم با محافظ پلاستیکی، به سرازیر شدن آب برای شست و شو کمک می کند.

البته باید توجه شود که برخی از این دوش و چشم شوی اضطراری برای راحتی کار از پدال پایی و یا پدال دستی برخوردارند.

https://hakimazma.com/%d8%af%d8%b3%d8%aa%da%af%d8%a7%d9%87/%d8%a2%d9%88%d9%86/

نکات لازم جهت استفاده از دوش وچشم شوی اضطراری آزمایشگاهی

  • نصب دوش وچشم شوی آزمایشگاهی در مکانی نزدیک خطر
  • عدم وجود مانع بین محل کار و نصب این وسیله
  • مشخص شدن محل نصب این وسیله آزمایشگاهی توسط یک تابلو
  • سعی در نصب این وسیله در نزدیکی در خروجی، جهت دسترسی راحت تر گروه نجات در زمان بروز خطرات

به همین منظور لازم است تا تمام محیط های آزمایشگاهی برای حفظ ایمنی و عدم ایجاد خطرات جبران ناپذیر در هنگام کار با مواد شیمیایی خورنده از وسایل و تجهیزات آزمایشگاهی مناسبی همچون شیلدهای صورت، دستکش های ایمنی، چشم شوی و… استفاده نمایند.



:: بازدید از این مطلب : 168
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 آذر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

ثبت طرح صنعتی مستلزم تسلیم اظهارنامه به مرجع ثبت است.تغییرآدرس شرکت  اظهارنامه ثبت طرح صنعتی باید در دو نسخه و در فرم مخصوص و به زبان فارسی تنظیم شده و پس از ذکر تاریخ، توسط متقاضی یا نماینده قانونی وی امضاء شود.
تاریخ اظهارنامه دارای آثار حقوقی فراوانی است که باید متقاضی توجه لازم نسبت به آن داشته باشد. با توجه به بند ( الف ) ماده 27 قانون مصوب 1386، تاریخ اظهارنامه مربوط به ثبت طرح صنعتی همان تاریخ تسلیم آن به اداره مالکیت صنعتی است ، مشروط بر اینکه در زمان تسلیم ، اظهارنامه حاوی کلیه اطلاعاتی باشد که شناسایی متقاضی و همچنین نمایش گرافیکی کالای متضمن طرح صنعتی را میسر سازد.
اظهارنامه باید در بردارنده مشخصات طرح باشد و در مواردی که متقاضی همان طراح نیست، اظهارنامه باید به همراه مدرکی باشد که ذی حق بودن متقاضی را برای ثبت طرح صنعتی ثابت نماید.

  • انتقال حق مالکیت اظهارنامه طرح صنعتی در جریان ثبت

همان طور که در ماده 48 قانون مصوب 1386 آمده است، حق مالکیت ناشی از تسلیم اظهارنامه مربوط به طرح صنعتی قابل واگذاری است.
همچنین با توجه به ماده 50 قانون مصوب 1386، قرارداد اجازه بهره برداری در رابطه با اظهارنامه مربوط به طرح صنعتی نیز امکان پذیر است.
در اجرای مواد یاد شده در قانون، در ماده 80 آیین نامه مصوب 1387 آمده است که انتقال حق مالکیت ناشی از تسلیم اظهارنامه یا اعطای هرگونه اجازه بهره برداری از آن باید به درخواست کتبی هر ذی نفع به مرجع ثبت اعلام و در پرونده مربوط درج گردد.
اعمال این تغییر منوط به پرداخت هزینه مقرره در جدول هزینه ها خواهد بود.
با توجه به مواد یادشده ذکر نکات ذیل ضروری به نظر می رسد :
1- مالکیت اظهارنامه مربوط به طرح صنعتی قابل واگذاری به اشخاص است. همچنین اعطای هرگونه اجازه بهره برداری از اظهارنامه مربوط به طرح صنعتی نیز امکان پذیر می باشد.
2- تغییر در مالکیت اظهارنامه به درخواست کتبی هر ذی نفع از اداره مالکیت صنعتی انجام شده و باید در آن اداره به ثبت برسد. تاثیر این گونه تغییر نسبت به اشخاص ثالث منوط به تسلیم درخواست مذکور است. به عبارت دیگر چنانچه این تغییر به اداره مالکیت صنعتی منعکس نشود و به ثبت نرسد نسبت به اشخاص ثالث قابل استناد نخواهد بود.
3- قرارداد اجازه بهره برداری نسبت به اظهارنامه طرح صنعتی باید به اداره مالکیت صنعتی تسلیم شود. اداره یاد شده با توجه به ماده 50 قانون ، مفاد قرارداد را به صورت محرمانه حفظ و اجازه بهره برداری را ثبت و آگهی می کند. تاثیر این قراردادها نسبت به اشخاص ثالث منوط به مراتب فوق است.
4- اجازه بهره برداری در هر حال آگهی می شود اما تغییر در مالکیت اظهارنامه نیاز به آگهی ندارد.
5- در فرضی که طراح حق مالکیت ناشی از تسلیم اظهارنامه را به دیگری انتقال می دهد، منتقل الیه جایگزین وی در ادامه فرآیند  و با انجام فرآیند ثبت و اخذ گواهینامه مربوط حقوق مادی ناشی از ثبت طرح متعلق به او خواهد بود.

  • استرداد اظهارنامه

حق استرداد اظهارنامه از جمله حقوقی است که در قانون مصوب 1386 برای متقاضی تحت شرایطی پیش بینی شده است.
با توجه به ماده 26 قانون مصوب 1386، متقاضی می تواند تا زمانی که اظهارنامه در جریان بررسی است، آن را مسترد نماید.
ماده 79 آیین نامه مصوب 1387 در اجرای ماده 26 قانون مصوب 1386 به شرح ذیل تدوین شده است :


متقاضی یا نماینده قانونی او در در هر زمان قبل از ثبت طرح صنعتی می تواند ضمن تسلیم درخواست تسلیم کتبی به مرجع ثبت، اظهارنامه خود را مسترد دارد.
در صورت استرداد اظهارنامه هزینه های پرداختی مسترد نخواهد شد.



:: بازدید از این مطلب : 181
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 آذر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

آیا کشیدن دندان عقل عوارض دارد؟

دقت داشته باشید که تهاجم به بافت سالم بدن می‌تواند عوارضی برای بدن به همراه داشته باشد.کامپوزیت در رشت  اگر این روش درمانی تهاجمی که استفاده می‌شود، به درستی و با اصول انجام شود، این عوارض شاید اصلا بروز پیدا نکنند. اما در صورتی که دندانپزشک از مهارت خوبی برخوردار نباشد، احتمال بروز این عوارض افزایش پیدا خواهد کرد.
همچنین، خیلی از عوارضی که بعد از کشیدن دندان و به خصوص دندان عقل بروز پیدا می‌کنند، به علت عدم رعایت نکات بهداشتی توسط خود بیمار است.

عوارض کشیدن دندان عقل

کشیدن دندان عقل یک سری عوارض به همراه دارد که اکثرا در صورت سهل انگاری دندانپزشک یا بیمار بروز پیدا می‌‌کنند. در پاسخ به این سوال که کشیدن دندان عقل چه عوارضی دارد؟ می‌توان موارد زیر را عنوان کرد:

  1. عفونت جای زخم

    دقت داشته باشید که کشیدن دندان عقل یک درمان تهاجمی به شمار می‌رود. زمانی که دندان عقل از بافت لثه خارج می‌شود، جای زخم آن داخل دهان باقی می‌ماند. محیط دهان هم با توجه به اینکه همواره در معرض مواد مختلفی قرار دارد، محیط خوبی برای انواعی از باکتری‌هاست.
    به همین دلیل احتمال بروز عفونت بعد از این درمان وجود دارد. البته این عارضه بیشتر در افرادی اتفاق می‌افتد که یا مشکلی در سیستم بدنشان وجود دارد، یا اینکه نکات توصیه شده را رعایت نکرده باشند.

  2. عفونت فک، گوش و گردن

    در صورتی که عفونت ایجاد شده در پی کشیدن دندان عقل درمان نشود، به سایر بافت‌های بدن منتشر خواهد شد. در این صورت، ممکن است فرد درد زیادی در ناحیه گردن، فک و حتی گوش خود احساس کند.

  3. حفره خشک

    یکی دیگر از عوارضی که می‌تواند بعد از کشیدن دندان عقل بروز پیدا کتد، حفره خشک است. این مورد بیشتر در پی سهل انگاری خود بیمار اتفاق می‌افتد. دقت داشته باشید که این عارضه ممکن است با درد خیلی زیادی همراه باشد.

  4. تورم صورت

    در خیلی از افراد، بعد از کشیدن دندان عقل، صورت دچار تورم می‌شود. این عارضه به دلیل واکنش‌های التهابی خود بدن ایجاد می‌شود و در اکثر افراد طبیعی است. اما در صورتی که تورم به مدت طولانی باقی بماند، باید برای بررسی علت آن به مطب مراجعه کرد.

  5. تریسموس

    گاهی اوقات پیش می‌آید که بیمار تا مدتی بعد از کشیدن دندان عقل، نمی‌تواند دهان خود را باز کند. در اکثر این افراد، هنگام باز کردن دهان درد زیادی احساس می‌کنند.
    این عارضه به احتمال زیاد به دلیل تزریق نامناسب داروی‌ بی‌حسی ایجاد شده است. معمولا هم بعد از مدتی خود به خود رفع خواهد شد.

  6. افتادگی پلک و شلی عضلات صورت

    یکی از عوارض خیلی نادر کشیدن دندان عقل، شل شدن عضلات صورت و افتادگی پلک یک طرف صورت است. البته این عارضه تنها بعد از کشیدن دندان عقل به وجود نمی‎‎آید. بیشتر به دلیل تزریق نامناسب داروی بی‌حسی بروز پیدا می‌کند.
    در این مواقع، باید صبر کرد تا تاثیر دارو از بین برود. در اکثر افراد، این عارضه برطرف می‌شود و نیازی به اقدام خاصی ندارد.

چگونه می‌توان از عوارض کشیدن دندان عقل پیشگیری کرد؟

یکسری راهکارهایی برای پیشگیری از عوارضی ناشی از کشیدن دندان عقل معرفی شده‌اند. این راهکارها عبارت‌اند از:

  1. گاز استریل را بعد از کشیدن دندان عقل، تا چند ساعت روی محل مورد نظر نگه دارید. این کار را تا زمانی که خونریزی به طور کامل بند آید، ادامه دهید.
  2. از تف کردن آب دهان جدا خودداری کنید. توجه داشته باشید که با این کار، لخته برداشته شده و خونریزی مجددا شروع خواهد شد. خیلی از عوارض بعد از کشیدن دندان عقل، به همین دلیل اتفاق اتفاده اند.
  3. رعایت بهداشت دهان و دندان‌های خود را به صورت جدی پیگیری کنید. در صورتی که بهداشت دهان خود را رعایت نکنید، احتمال بروز عفونت چندین برابر می‌شود.
  4. در صورتی که دندانپزشک برایتان آنتی بیوتیک تجویز کرده باشد، باید آنها را به موقع مصرف کنید.
  5. دقت داشته باشید که اگر دندانپزشک استفاده از دهانشویه را تا مدتی توصیه کرد، حتما این محصول را تهیه کنید. دهانشویه می‌تواند از بروز عفونت جلوگیری نماید.
  6. از دستکاری محل دندان کشیده شده جدا پرهیز کنید.

آیا نکشیدن دندان عقل عوارضی دارد؟

تصمیم گیری در مورد کشیدن یا عدم کشیدن دندان عقل عمدتاً به این بستگی دارد که آیا این دندان قبلاً باعث ایجاد مشکل شده است یا خیر. در صورتی که دندان عقل به طور طبیعی و صحیح رشد کرده باشد، مشکلی برای لثه و سایر دندان‌ها ایجاد نمی‌کند. همچنین اگر دچار پوسیدگی نشده باشد، اغلب نیاز به کشیدن آن وجود ندارد و باقی ماندن آن در دهان عارضه‌ای ایجاد نمی‌کند.
اما برخی دندان‌های عقل ممکن است به صورت نهفته، نیمه نهفته و یا کج رشد کرده باشند. در این صورت می‌توانند عوارضی برای بیمار به همراه داشته باشند. به همین دلیل هم در صورت داشتن دندان عقل نهفته، نیمه نهفته و یا دندان عقلی که کج رشد کرده باشد، توصیه می‌شود که نسبت به جراحی و کشیدن آن اقدام کنید.

عوارض نکشیدن دندان عقل

نکشیدن دندان عقل می‌تواند هر یک از عوارض زیر را به همراه داشته باشد:

  1. آسیب به ریشه دندان‌های مجاور

    در صورتی که دندان عقل خیلی کج رشد کند، می‌تواند فشار زیادی به ریشه دندان مجاور وارد نماید. در این صورت، ممکن است در دراز مدت، آسیب زیادی به دندان مجاور و به خصوص ریشه آن وارد شود.

  2. پوسیدگی دندان‌های مجاور

    دقت داشته باشید که اگر دندان عقل دچار پوسیدگی شده باشد، باید هرچه سریع‌تر برای درمان آن اقدام کنید. در غیر این صورت، ممکن است پوسیدگی آن به دندان مجاور نیز منتقل شود.

  3. عفونت و ایجاد آبسه

    اگر دندان عقل دچار پوسیدگی شده باشد و شما برای درمان آن اقدام نکنید، به مرور زمان می‌تواند سبب ایجاد آبسه شود. این آبسه معمولا درد زیادی برای بیمار به وجود می‌آورد.

  4. انتشار عفونت

    در صورتی که دندان عقل عفونی کشیده نشود، عفونت آن ممکن است به قسمت‌های مختلف بدن منتشر شود.

عوارض جراحی دندان عقل نهفته

عوارض جراحی دندان عقل نهفته ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد و به عوامل مختلفی مانند مهارت دندانپزشک، وضعیت عمومی بیمار، محدودیت‌ها و پیش‌زمینه‌های پزشکی هر فرد بستگی دارد. این عوارض ممکن است شامل :یک یا چند مورد از موارد زیر باشند

  1. درد و تورم

    بعد از این جراحی، بخش‌های لثه و بافت‌های اطراف ممکن است تورم کنند و درد و ناراحتی را ایجاد کنند. این مشکلات عموماً به مرور زمان کاهش می‌یابند و با استفاده از داروهای تجویز شده توسط پزشک می‌توانند مدیریت شوند.

  2. عفونت

    برخی افراد ممکن است بعد از این درمان با عفونت مواجه شوند. عفونت می‌تواند باعث تورم شدید، درد غیرعادی، تب و علائم دیگر شود. در صورتی که این علائم را مشاهده کردید، به پزشک خود اطلاع دهید.

  3. آسیب به بافت‌های مجاور

    در جراحی دندان عقل نهفته، ممکن است بخش‌های مجاور مثل دندان‌های کناری یا بافت‌های لثه مورد آسیب قرار بگیرند.

  4. تشکیل کیست‌

    پس از این جراحی، گاهی اوقات ممکن است کیست‌هایی در محل جراحی تشکیل شوند که به مرور زمان مشکلاتی ایجاد می‌کنند و نیاز به مداخله درمانی دارند.

  5. عوارض عمومی

    عوارض عمومی مانند خونریزی، واکنش‌های آلرژیک، عفونت‌ یا مشکلات مربوط به داروی بی‌حسی می‌توانند از دیگر عوارض بعد از جراحی دندان عقل نهفته باشند.

برای کاهش احتمال عوارض جراحی و مدیریت بهتر ترمیم بعد از جراحی، بهتر است تمام دستورات و راهنمایی‌های دندانپزشک خود را دقیقاً دنبال کنید و در صورت وجود هرگونه مشکل یا درد غیرعادی، به دندانپزشک خود اطلاع دهید.

عوارض نکشیدن دندان عقل نهفته چیست؟

نکشیدن دندان عقل نهفته ممکن است برخی عوارض و مشکلات را به دنبال داشته باشد. به همین دلیل در برخی موارد باید این دندان را کشید و نکشیدن آن می‌تواند عوارض زیر را به همراه داشته باشد:

https://drshamsdentist.com/%D9%84%D9%85%DB%8C%D9%86%D8%AA-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/

  1. عفونت و التهاب

    به دلیل دسترسی محدود به منطقه دندان عقل نهفته، باکتری‌ها و مواد غذایی می‌توانند در اطراف آن جمع شوند و باعث التهاب لثه و بافت‌های اطراف شوند. این موضوع می‌تواند منجر به عفونت باکتریایی شدید و درد ناشی از آن شود.

  2. مشکلات لثه

    دندان عقل نهفته می‌تواند باعث مشکلاتی مانند تورم، خونریزی و حساسیت لثه شود.

  3. آسیب به دندان‌های مجاور

    به دلیل کمبود فضا، ممکن است دندان عقل به دندان‌های مجاور فشار وارد کند و به آنها فشار وارد کند.

  4. تشکیل کیست

    در برخی موارد، دندان عقل نهفته باعث تشکیل کیست در بافت‌های اطراف شده و باعث ایجاد درد و ناراحتی ‌شود.

اگر دندان عقل شما نهفته است و نیاز به کشیدن آن دارید از مضرات کشیدن دندان عقل نترسید. مهم است که به یک دندانپزشک جراح مراجعه کنید تا وضعیت شما ارزیابی شود و برنامه مناسبی برای اقدام به انجام بهترین روش برای کشیدن دندان عقل نهفته تعیین شود.



:: بازدید از این مطلب : 196
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 4 آذر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

طبق ماده 42 " لایحه " شرکت های سهامی اعم از عام و خاص می توانند به موجب اساسنامه و طبق تصمیم مجمع عمومی فوق العاده سهام ممتاز ترتیب دهند. ثبت شرکت امتیازات این گونه سهام و نحوه استفاده از آن باید به طور وضوح تعیین شود ... " و چون ترتیب دادن سهام ممتاز برای دارندگان آن حق مکتسبه ایجاد می کند هرگونه تغییر در این امتیازات فقط در مجمع عمومی فوق العاده و با جلب موافقت حداقل دارندگان نصف به علاوه یک دارندگان سهام ممتاز امکان پذیر خواهد بود.
ولی قانون در مقام احصا و تعریف و امتیازاتی که می توان برای سهام قائل شد برنیامده و در نتیجه تنوع سلیقه سهام داران در ترتیب دادن امتیازات گوناگون،  باعث بروز مشکلات و چالش های بسیار در شرکت ها شده است .

  • ضرورت عدم تناقض امتیازات با موازین قانونی و اساسنامه

معمولاَ امتیازات را به دو گروه امتیاز مالی و غیرمالی تقسیم می کنند که با نگاهی دقیق تر مشخص است که امتیازات غیرمالی هم در نهایت منجر به امتیازات مالی می شوند.
امتیازات غیرمالی مانند دارا بودن حق رای بیشتر از سهام عادی به گونه ای که در مجامع عمومی شرکت ها آرای دارندگان سهام ممتاز با ضریب دو و یا بیشتر محاسبه شود.
به این ترتیب کنترل و مدیریت شرکت در اختیار صاحبان سهام ممتاز خواهد بود و بنابراین بر کلیه جنبه های مالی شرکت از جمله تصویب ترازنامه و چگونگی تقسیم سود سهام نیز اشراف و تسلط کامل خواهند داشت.
امتیازات مالی مانند اخذ سود زودتر یا بیشتر از سایر سهام داران یا عدم پرداخت وجه پذیره نویسی سهام و تعهد پرداخت آن از سوی سایر سهام داران که چه در زمان تاسیس شرکت و چه در زمان افزایش سرمایه ممکن است پیش بینی شود.

  • ضرورت ذکر جزییات سهام ممتاز در اساسنامه و اظهارنامه ثبت شرکت

امتیاز سهام نباید در تعارض و مغایرت با قواعد آمره قانون تجارت و یا سایر قوانین مانند قوانین مالیاتی باشد.
حال اگر طبق امتیازاتی که در اساسنامه برای سهام دار ویژه در نظر گرفته شده سهام دار بتواند به تنهایی با برگزاری مجمع و تشکیل هیات رئیسه تک نفره کلیه تصمیمات شرکت را اتخاذ نماید، چون این گونه امتیازات در تناقض آشکار با روح و فلسفه شرکت های سهامی و مواد 88 و 101 " لایحه " است ، بر فرض پیش بینی در اساسنامه نیز قابل ابطال در مراجع قضایی خواهد بود.
علاوه بر آن چنانچه برای سهام داری در اساسنامه امتیازی به لحاظ برخورداری از معافیت مالیاتی پیش بینی شود باز هم به دلیل مغایرت با قوانین مالیاتی قابل ابطال است. اما امکان دارد مقرر شود سود سهام ممتازه به طور خالص پرداخت و مالیات آن به سهام غیر ممتازه تحمیل شود.
بنابراین علی رغم عدم درج حصر و قیدی برای امتیازات سهام ممتاز در قانون ، همواره مقید بودن به اصول کلی، مواد آمره قانون تجارت و سایر قوانین آمره ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
معمولاَ سهام شرکت به چند گروه تقسیم و برای هر یک از گروه ها ویژگی های خاصی تعریف می شود. به طور مثال دارندگان سهام " الف " در مجامع عمومی حق رای دو برابر سایرین خواهند داشت و دارندگان سهام گروه " ب" کاندیداهای عضویت در هیات مدیره را به مجمع عمومی معرفی خواهند کرد.
با توجه به اینکه منعی در قانون از این حیث پیش بینی نشده، ایرادی بر این گونه گروه بندی نیست و شرکت ها حسب مورد می توانند با تفکیک انواع سهام ، حقوق و مزایای ویژه ای برای هر یک مد نظر قرار دهند.

  • ویژگی انتقال سهام ممتاز

در بعضی موارد برای شخص خاصی بنا به ویژگی های فردی او امتیازات منظور می شود. مثلاَ جهت جذب فردی با دانش فنی و یا داشتن اختراع موثر در فعالیت و سوددهی شرکت ، سهام وی را ممتاز و امتیاز آن را عدم پرداخت وجه سهام و دریافت سود آن زودتر از سایرین قرار می دهند. به عبارت دیگر دلیل ترتیب دادن سهام ممتاز در شخصیت فرد دارنده آن است در حالی که امتیاز پرداختن وجه سهام یا دریافت سود سهم زودتر از سایرین ناظر به برگه سهام خواهد بود.


بنابراین یکی از اشکالات این است که با انتقال قهری و یا اختیاری سهم دلیل ترتیب دادن سهام ممتاز از بین می رود و هیچ توجیهی برای بقای امتیاز سهام در صورت تغییر دارنده آن وجود ندارد.
در چنین مواردی معمولاَ در اساسنامه ماده ای پیش بینی می شود که در صورت انتقال قهری و یا اختیاری سهام ممتاز، امتیاز این سهام خود به خود از بین رفته و تبدیل به سهام عادی خواهد شد.
به این ترتیب باید جزییات امتیاز سهام ممتاز در اساسنامه و اظهارنامه شرکت با تصریح به نحوه انتقال، ارزیابی و از بین رفتن امتیاز این گونه سهام به وضوح در اساسنامه ها قید شود.
طبق ضوابط بورس اوراق بهادار تهران سهام شرکت های متقاضی پذیرش بورس باید عادی بانام و فاقد هرنوع امتیاز باشد.



:: بازدید از این مطلب : 192
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 4 آذر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

بن ماري يا حمام آب  وسيله اي است كه كاربرد گسترده اي در آزمايشگاه هاي مختلف شامل آزمايشگاه هاي موجود در مراكز تحقيقاتي، كلينيكي، آموزشي، صنايع غذايي و فاضلاب دارد. سکوبندی آزمایشگاهی اين وسيله به منظور انجام تست هاي سرولوژيك، آگلوتيناسيون، بيوشيمي، تست هاي دارويي و حتي به منظور انجام مراحل انكوباسيون صنعتي، مورد استفاده قرار مي گيرد. بن ماری های جوش خانه خانه و مناسب قرار دادن انواع ارلن، بشر و سایر شیشه آلات آزمایشگاهی هستند.

بن ماري جوش يا حمام آب گرم وسيله اي است كه كاربرد گسترده اي در آزمايشگاه هاي مختلف شامل آزمايشگاه هاي موجود در مراكز تحقيقاتي، كلينيكي، آموزشي، صنايع غذايي و فاضلاب دارد. اين وسيله به منظور انجام تست هاي سرولوژيك، آگلوتيناسيون، بيوشيمي، تست هاي دارويي و حتي به منظور انجام مراحل انكوباسيون صنعتي، مورد استفاده قرار مي گيرد. رویان ایران، مرجع تجهیزات آزمایشگاهی کشور، بن ماری جوش  4، 6 و 8 خانه را با بهترین قیمت و کیفیت به فروش می رساند.

از بن ماري جوش به منظور گرم كردن معرف ها و ذوب كردن نمونه ها نيز استفاده مي شود. این کار با استفاده از حرارت غیر مستقیم انجام می شود. در واقع المنت های داخل دستگاه، آب را تا دمای مشخص گرم می کنند. آب به طور یکنواخت گرما را به نمونه ها انتقال می دهد.

 

محدوده دمايي بن ماري ها كه به طور طبيعي و بيشتر مورد استفاده قرار مي گيرد از دماي اتاق تا 100 درجه سانتي گراد مي بايست باشد. لازم به ذكر است كه بن ماري هاي قادر به توليد دماي 100 درجه سانتيگراد، داراي يك پوشش با ويژگي هاي خاص هستند. اغلب بن ماري ها داراي محفظه اي به گنجايش 2 تا 3 ليتر هستند.

بن ماری های دستگاه هایی بسیار مهم در آزمایشگاه های شیمی، میکروبی و زیست شناسی هستند.

برای ایجاد دمای بالا تر از 100 درجه سانتی گراد استفاده از حمام آب گرم آزمایشگاهی صحیح نیست. در چنین شرایطی می توان از حمام روغن یا شن استفاده کرد.

ویژگی های بن ماری جوش

  • اصلی ترین تفاوت بن ماری جوش و سرولوژی این است که بن ماری جوش چند خانه دارد. در صورتی که بن ماری سرولوژی از یک مخزن تشکیل شده است.
  • خانه های بن ماری جوش برای قرار دادن انواع ظروف آزمایشگاهی مناسب است. می توان با استفاده از حلقه های تبدیل که در شکل مشاهده می کنید، سایز مناسب هر ظرف آزمایشگاهی را ایجاد کرد.
  • دمای آب در تمام نقاط یکسان است.
  • این دستگاه از یک منبع دو جداره از جنس استیل مقاوم و ضد زنگ ساخته شده است. بنابراین می تواند جلوی هدر رفت دما را بگیرد.

نکاتی که باید هنگام کار با بن ماری رعایت شود

  • از كار كردن با بن ماري در محيط هايي كه داراي مواد قابل اشتعال و احتراق هستند، خودداري شود.
  • بن ماري را بايد به پريز برقي كه داراي سيم اتصال به زمين است، وصل كرد.
  • در هنگام كار با بنماري بايد از وسايل حفاظتي استفاده كرد. بن ماري ها داراي رزيستورهايي هستند كه در صورت لمس حتي در طي يك زمان خاص پس از خاموش كردن دستگاه مي توانند موجب سوختگي شوند.
  • براي كار با موادي كه توليد بخار مي كنند بايد بن ماري را در زير هود يا در ناحيه اي كه داراي تهويه مطلوبي است، قرار داد. بايد به خاطر داشت كه در صورت تماس دست يا بدن با مايعات درون محفظه تانك بن ماري، احتمال ايجاد سوختگي وجود دارد.
  • بن ماري ها به گونه اي طراحي شده اند كه محفظه تانك آن ها بايد از مايعات پر شود. در صورتي كه محفظه تانك بن ماري خالي باشد، دماي آن مي تواند بسيار افزايش يابد.
  • در صورتي كه هر كدام از سيستم هاي كنترلي بن ماري (كنترل دما، كنترل دماي هشدار) معيوب بود، از كار كردن با آن خودداري شود.

https://hakimazma.com/%d8%af%d8%b3%d8%aa%da%af%d8%a7%d9%87/%d8%a2%d9%88%d9%86/

نکاتی که باید برای نگهداری صحیح از دستگاه بن ماری بدانید

 

  • از قرار دادن دستگاه در مجاورت جریان هوا خودداري شود. در این حالت درجه حرارت تغییر می کند.
  • آب درون مخزن را حداقل هفته ای یک بار عوض کنید تا از رشد میکروارگانیسم ها جلوگیری شود.
  • براي جلوگیري از رسوب املاح در دستگاه باید از آب مقطر استفاده گردد.
  • اگر دستگاه دچار رسوب شد، ابتدا باید آن را با اسید رقیق (محلول اسیدکلریدریک دو نرمال) شست و شو داده سپس سریع و به طور کامل با آب شسته شود.
  • با توجه به اینکه داغ شدن بیش از حد به علت خشک شدن بن ماري ، موجب آسیب دیدن دستگاه می شود باید به حداقل حجم آب موردنیاز جهت حفظ کارکرد مطلوب دستگاه توجه نمود.
  • سطح آب درون مخزن را قبل از استفاده بررسی کنید.


:: بازدید از این مطلب : 180
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 2 آذر 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : javaneh

ادغام یک شرکت تعاونی در شرکت تعاونی دیگر چیست؟
ادغام شرکت های تعاونی با یکدیگر به معنای ایجاد یک تشکل حقوقی واحد است. پلمپ دفاتر شرکت های تعاونی به تنهایی هرکدام دارای شخصیت مستقل حقوقی هستند و در صورت ادغام دارای یک شخصیت واحد حقوقی خواهند شد، با اساسنامه ی واحد، هیئت مدیره و بازرس و مدیرعامل واحد، محل واحد، سرمایه واحد وغیره. این است که ماده ۱۰۲ قانون شرکت های تعاونی مقرر می دارد که مجمع عمومی فوق العاده ی مشترک نسبت به تعیین سرمایه شرکت بعد از ادغام ، همچنین انتخاب هیات مدیره، بازرس/بازرسان...اقدام خواهد نمود و طبق ماده ۱۳ آیین نامه اجرایی، اداره ثبت شرکت ها مکلف است نسبت به ثبت شرکت های تعاونی ادغام شده مطابق مقررات اقدام و ضمن باطل کردن شماره ثبت شرکت های ادغام شده به شرکت های تعاونی جدید، که از ادغام دو یا چند تعاونی تاسیس شده است، شماره ثبت جدید بدهد.
• شرایط شرکت های تعاونی برای ادغام
شرکت های تعاونی برای ادغام با یکدیگر می بایست دارای شرایط ذیل باشند :
۱- در اساسنامه هر کدام از شرکت های تعاونی اجازه و اختیار تصمیم گیری درباره ادغام با شرکت های دیگر به مجمع عمومی فوق العاده داده شده باشد و در صورت عدم اجازه و اختیار قبلاٌ اساسنامه در این خصوص اصلاح شده باشد.
۲- مجمع عمومی فوق العاده هر کدام از شرکت هایی که قصد ادغام با یکدیگر را دارند طبق مقررات و موازین قانونی تشکیل و اجازه ادغام با شرکت تعاونی دیگر را صادر نماید. برای این منظور تقاضای اکثریت اعضای هیات مدیره /بازرس، و یا حداقل یک سوم اعضای تعاونی لازم است.هر یک از افراد مذکور که پیشنهاد ادغام را در مجمع عمومی فوق العاده مطرح می نمایند باید گزارش توجیهی لازم را جهت ادغام به مجمع عمومی فوق العاده ارائه نمایند.
۳- مجموع زیان انباشته شرکت هایی که قصد ادغام دارند نباید از مجموع ذخیره های قانونی و اندوخته آنان بیشتر باشد.(ماده ۸آیین نامه اجرایی)
• دریافت مجوز از وزارت تعاون جهت ادغام
شرکت های تعاونی که به طریق فوق با تصویب مجامع عمومی فوق العاده خود قصد ادغام دارند باید صورتجلسات مجامع مزبور را جهت دریافت مجوز ادغام از وزارت تعاون به آن وزارتخانه ارسال دارند و وزارت تعاون مطابق ماده ۱۰ آیین نامه اجرایی ظرف یک ماه نظر خود را در خصوص ادغام باید اعلام نماید. پس از اینکه نظر وزارت تعاون جهت ادغام اعلام گردید. مجمع عمومی مشترک (با حدنصاب مقررات مربوط به تشکیل مجمع عمومی فوق العاده) نسبت به ادغام قطعی شرکت های تعاونی اتخاذ تصمیم خواهد نمود.
• مجمع عمومی مشترک شرکت هایی که قصد ادغام با یکدیگر را دارند.
مجمع عمومی مشترک که بدین منظور جهت اتخاذ تصمیم قطعی نسبت به ادغام شرکت هایی که قصد ادغام را دارند تشکیل می شود باید حد نصاب و کلیه مقررات مربوط به تشکیل مجمع عمومی فوق العاده را مراعات و ظرف مدت یک ماه از دریافت تأییدیه وزارت تعاون به تجویز ماده ۱۱ آیین نامه اجرایی، مجمع عمومی مشترک را منعقد نمایند.
جهت تشکیل مجمع عمومی مشترک ضروری است که آگهی ها و دعوت نامه ها و اعلامیه های لازمه با عنوان مجمع عمومی مشترک شرکت های تعاونی (در شرف تاسیس) منتشر گردد. حد فاصل بین انتشار آگهی های دعوت نامه ها و اعلامیه ها تا تشکیل مجمع عمومی مشترک نباید کمتر از ۱۵روز و دیرتر از۴۰ روز باشد.حداقل دو سوم از مجموع اعضای شرکت هایی که قصد ادغام دارند باید در نوبت اول در مجمع حاضر شوند و چنانچه مجموع اعضای شرکت هایی که قصد ادغام را دارند بیشتر از ۵۰۰ نفر باشند در صورت عدم حصول نصاب، یعنی دو سوم اعضا، مجمع عمومی فوق العاده به دور دوم کشیده خواهد شد، که در این صورت با حضور نصف به علاوه یک اعضاء قابل تشکیل است.تصمیمات با آراء دو سوم از اعضای حاضر اتخاذ می گردد و بدین طریق کلیه مقررات مربوط به مجمع عمومی فوق العاده در ادغام شرکت های تعاونی لازم الاجرا است؛ در مجمع عمومی مشترک باید بدواٌ اساسنامه ی شرکت تعاونی جدید مطرح و برابر آن اعضای اصلی و علی البدل هیئت مدیره و بازرس/بازرسان، اصلی و علی البدل انتخاب شوند و سرمایه شرکت اعم از نقدی و غیر نقدی (با ارزیابی کارشناس رسمی دادگستری) تقویم و تقدیم هیئت مدیره گردد.

• اسناد و مدارک لازم جهت ثبت شرکت های تعاونی ادغام شده برای ثبت شرکت تعاونی جدید (ادغام شده) که به طریق فوق تشکیل می گردد.
۱- صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده هر کدام از شرکت های تعاونی، همراه با آگهی ها با دعوت نامه های مجمع و فهرست اعضای حاضر در مجمع و گزارش توجیهی
۲- مجوز وزارت تعاون برای تشکیل مجمع عمومی مشترک
۳- آگهی دعوت مجمع عمومی مشترک
۴- فهرست اعضای حاضر در جلسه مجمع عمومی مشترک
۵- صورتجلسه مجمع عمومی مشترک مبنی بر تصویب اساسنامه، و انتخاب هیئت مدیره، بازرس /بازرسان/ اصلی و علی البدل، طبق اساسنامه مصوبه و دیگر مصوبات مجمع، برابر دستور جلسه
۶- صورتجلسه هیئت مدیره منتخب مجمع عمومی مشترک مبنی بر انتخاب رئیس، نائب رئیس، منشی ومدیر عامل شرکت
۷- اقرار هیئت مدیره به دریافت کلیه سرمایه های نقدی شرکت
۸- تقویم اموال غیر نقدی توسط (کارشناس رسمی دادگستری) و اقرار هیئت مدیره به دریافت اموال غیر نقدی و جنسی شرکت (در صورت وجود سرمایه غیر نقدی).
۹- قبولی اعضای هیئت مدیره، بازرس / بازرسان اصلی و علی البدل و مدیر عامل.
۱۰- تعهد هیئت مدیره مبنی بر قبولی کلیه تعهدات و دیون شرکت های تعاونی ادغام شده.
• نحوه ثبت شرکت های تعاونی جدید (ادغام شده)
هیئت مدیره شرکت تعاونی جدید موظف است ظرف دو هفته از تاریخ برگزاری مجمع عمومی مشترک، اسناد و مدارک مذکور را در دو نسخه تهیه، یک نسخه را جهت اطلاع به وزارت تعاون ارسال و نسخه دیگر را جهت ثبت به اداره ثبت شرکت ها تقدیم نماید.


اداره ثبت شرکت ها مکلف است نسبت به ثبت شرکت تعاونی جدید اقدام و ضمن ابطال شماره ثبت شرکت های ادغام شده، شماره ثبت جدیدی به شرکت تعاونی ادغام شده اعطاء نماید؛ هیئت مدیره موظف است بلافاصله پس از ثبت شرکت تعاونی جدید، سازماندهی شرکت را آغاز و ضمن دریافت دفاتر حسابداری جدید از وزارت دارایی اقدامات لازمه را جهت ثبت اقلام، بدهی ها، تعهدات و دارایی های شرکت به دفاتر مذکور بنماید.
• آگاه نمودن کلیه اعضاء و بستانکاران نسبت به ادغام و تشکیل شرکت تعاونی جدید
طبق پایین تبصره ماده ۵۳ قانون بخش تعاونی: هیئت مدیره موظف است مراتب ادغام شرکت های تعاونی و تشکیل شرکت تعاونی جدید را با اطلاع کلیه اعضاء و بستانکاران شرکت های ادغام شده برساند؛ نحوه اطلاع رسانی در قانون بخش تعاونی مسکوت مانده است. به نظر می رسد که بستانکاران و همچنین اعضای شرکت های تعاونی باید به همان طریقی که برای حضور در مجامع عمومی دعوت می شوند از ادغام شرکت های تعاونی خودبا شرکت های تعاونی دیگر مطلع و آگاه گردند.



:: بازدید از این مطلب : 211
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 آذر 1402 | نظرات ()