وقتی لیست کاملی از کلمههای کلیدی مرتبط با صنعت و کسبوکارتان را پیدا کردید، وقت آن رسیده که استراتژی مناسبی برای استفاده از آنها تعیین کنید. کیورد ریسرچ چیست برای این کار به مراحل زیر نیاز دارید:
مرحله ۱: سه عامل اصلی برای انتخاب بهترین کلمههای کلیدی را بشناسید
قبل از انتخاب کلمات کلیدی و سفارش تولید محتوا بر اساس آن، لازم است آنها را بر اساس ۳ مورد زیر، دستهبندی کنید:
گوگل محتوا را از نظر ارتباط درجه بندی میکند. اینجاست که مفهوم و نیت جستجو مطرح میشود. محتوای شما فقط درصورتی که برای نیازهای جستجوگران مفید باشد، توسط یک کلمه کلیدی رتبهبندی میشود. علاوه بر این، محتوای شما باید بهترین منبع موجود برای جستجوی کاربران باشد تا بتوانید رتبه بهتری در گوگل کسب کنید.
گوگل وزن بیشتری به منابعی خواهد داد که آنها را معتبر ارزیابی میکند. این بدان معنی است که شما باید تمام تلاش خود را برای تبدیل شدن به یک منبع معتبر بکنید و این کار از طریق غنیسازی سایت با محتوای مفید، تبلیغ این محتوا برای به دست آوردن سیگنالهای اجتماعی و بک لینک انجام شود. اگر در فضای صنعت خودتان معتبر شناخته نشوید یا نتایج صفحه اول گوگل برای یک کلمه کلیدی، شامل منابع سنگینی باشد که نمیتوانید با آنها رقابت کنید (مانند Forbes یا The Mayo Clinic)، شانس کمتری برای قرار گرفتن در صدر لینکهای گوگل دارید، مگر اینکه محتوایتان واقعا استثنایی باشد.
- میزان سرچ ماهانه عبارت کلیدی (volume)
ممکن است در نهایت بتوانید برای یک کلمه کلیدی خاص در صفحه اول گوگل قرار بگیرید، اما اگر کسی هرگز آن کیورد را جستجو نکند، هیچ فایدهای برای شما ندارد و هیچ بازدیدی هم از سایتتان صورت نمیگیرد. محبوبیت عبارت کلیدی یا volume توسط MSV (میزان جستجوی ماهانه) اندازهگیری میشود، که به معنای تعداد دفعات جستجوی کلمه کلیدی در هر ماه در میان همه مخاطبان است.
مرحله ۲: کیوردهای اصلی (Head) و لانگ تیل یا دم دراز را در هر دسته از موضوعاتتان بررسی کنید
اگر تفاوت بین اصطلاحات کیوردهای اصلی و دم دراز را نمیدانید، اجازه دهید این دو موضوع را برایتان توضیح دهیم:
کیوردهای Head کلمات کلیدیای هستند که معمولا کوتاهتر و عمومیترند. بسته به اینکه در کجا استفاده شوند، طول آنها میتواند یک تا سه کلمه باشد. از طرف دیگر، کلمات کلیدی دم دراز، کیوردهایی هستند که معمولا شامل بیشتر از ۳ کلمه میشوند. مثلا «سئو چیست» یک کیورد اصلی است، در حالی که «روشهایی برای چاق شدن صورت» میتواند یک کلمه کلیدی دم دراز باشد.
شما باید ترکیبی از کلمههای کلیدی اصلی و دم دراز را به شکل همزمان داشته باشید، زیرا این کار روی استراتژیهای کوتاه و بلند مدت شما تاثیرات مختلفی میگذارد. دلیل این امر این است که کلمات کلیدی اصلی یا همان Headها به طور معمول بیشتر جستجو میشوند، که باعث میشود رقابت روی آنها خیلی بیشتر و گرفتن رتبه در گوگل هم روی این کیوردها بسیار دشوارتر از کلمات کلیدی دم دراز باشد. خودتان کلاهتان را قاضی کنید و ببینید جستجو روی کدام یک از کیوردهای زیر میتواند سختتر باشد؟!:
- چگونه یک بلاگ پست خوب بنویسیم؟
- وبلاگ نویسی
اگر پاسخ شما گزینه ۲ است، کاملا درست میگویید. اما ناامید نشوید. در حالی که کلمات کلیدی اصلی به طور کلی بیشترین حجم جستجو را دارند (به معنی پتانسیل بیشتر برای ارسال ترافیک به سایت)، باید به شما این مژده را بدهیم که ترافیکی که از کیورد «چگونه یک بلاگ پست خوب بنویسیم؟» دریافت خواهید کرد، معمولا مطلوبتر خواهد بود.
اما چرا؟
وقتی کسی دنبال یک مطلب خاص میگردد، احتمالا بیشتر از دیگرانی که چیزهای عمومی را جستجو میکنند، واجد شرایط دریافت محصولات یا خدمات است. از آنجا که کلمات کلیدی دم دراز، مشخصتر هستند، معمولا راحتتر میتوان حدس زد افرادی که آن کلمات کلیدی را جستجو میکنند دقیقا به دنبال چه چیزی میگردند. از طرف دیگر، شخصی که کیورد اصلی «وبلاگ نویسی» را جستجو میکند، میتواند آن را به دلایل کلی و غیر مرتبط با کسبوکار شما جستجو کرده باشد.
بنابراین لیست کلمات کلیدی خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که ترکیبی خوب از کیوردهای اصلی و کلمات کلیدی دم دراز دارید. شما باید سعی کنید که ابتدا در کلمات کلیدی دم دراز و با گذشت زمان، در کیوردهای اصلی هم به صفحه اول نتایج گوگل راه یابید.
مرحله ۳: ببینید رتبه رقبای شما برای این کلمههای کلیدی چگونه است؟
صرف اینکه رقیب شما کاری را انجام میدهد به معنای این نیست که شما هم باید دقیقا همان کار را انجام دهید. کلمههای کلیدی نیز همین طور هستند. صرف مهم بودن یک کلمه کلیدی برای رقبا، به معنی مهم بودن آن برای شما نیست. با این حال، پی بردن به اینکه جایگاه رقبای شما در این کیوردها چگونه است، یک راه عالی برای کمک به شماست تا لیست کلمههای کلیدی خود را ارزیابی کنید.
اگر رقیب شما برای برخی از کلمههای کلیدی که در لیست شما نیز قرار دارند، در گوگل جایگاه بالاتری دارد، قطعا منطقی است که برای بهبود رتبه خود تلاش کنید. با این حال، مواردی که به نظر میرسد برای رقبایتان مهم نیستند را نادیده نگیرید. این میتواند یک فرصت عالی برایتان باشد تا پیش از آنها بتوانید جایگاهتان را روی آن کلمات در گوگل تثبیت کنید.
درک تعادل میان کیوردهایی که به دلیل رقابت ممکن است کمی دشوارتر باشند با سایر کیوردهای آسانتر، به شما کمک میکند تعادل مشابهی در ترکیب کلمات کلیدی دم بلند و اصلی داشته باشید. فراموش نکنید هدف این است که در نهایت باید لیست بهینهای از کیوردهایی داشته باشید که به شما کمک میکند تا هر چه زودتر جایگاه خود را در گوگل پیدا کرده و همچنین بتوانید به سمت اهداف بزرگتر و چالشبرانگیزتر سئو حرکت کنید.
اما شما چطور میتوانید بفهمید که رقبایتان روی چه کلمات کلیدیای در گوگل یا سایر موتورهای جستجو رتبه دارند؟
جدا از جستجوی دستی کلمههای کلیدی در یک مرورگر ناشناس و دیدن اینکه رقبای شما در چه موقعیتهایی قرار دارند، Ahrefs امکان میدهد تا تعدادی گزارش رایگان اجرا کنید و بهترین کلمات کلیدی دامنهای که وارد میکنید را مشاهده کنید. این راهکار، یک روش سریع برای پیدا کردن انواع کیوردهایی است که رقبای شما روی آنها رتبه دارند.
مرحله ۴: از Keyword Planner گوگل برای بهینه کردن لیست کلمههای کلیدی خود استفاده کنید
اکنون که ترکیبی مناسب از کلمههای کلیدی را به دست آوردهاید، وقت آن است که لیستهای خود را با دادههای بهینهتر، محدود کنید. شما برای انجام این کار ابزارهای زیادی در اختیار دارید، اما بگذارید یکی از بهترین ابزارهای موجود در این زمینه را به شما معرفی کنیم:
ترکیبی از دو ابزار کاربردی Google’s Keyword Planner و Google Trends.
در Keyword Planner، میتوانید حجم جستجو و برآورد ترافیک را برای کلمات کلیدی مورد نظر خود دریافت کنید. سپس، اطلاعاتی را که از Keyword Planner پیدا کردهاید را بگیرید و از Google Trends برای پر کردن جاهای خالی لیستتان استفاده کنید.
از Keyword Planner برای پرچمگذاری همه کلمات کلیدی لیست خود استفاده کنید که دارای حجم جستجوی بسیار کم (یا بسیار زیاد) هستند. این کار به شما کمک میکند تا ترکیب خوب و مناسبی از انواع کیوردها را حفظ کنید. اما قبل از اینکه کیوردی را از این لیست حذف کنید، سابقه روند و پیشبینیهای آن را در گوگل ترندز بررسی کنید. اینجاست که میتوانید ببینید برخی کیوردهای با جستجوی کم، ممکن است دقیقا همان چیزی باشند که باید همین حالا روی آن سرمایهگذاری کنید تا از مزایای آنها در آینده بهره ببرید.
بهترین کلمههای کلیدی برای جستجوگرها
خوب است بدانید که هیچ کلمه کلیدی «بهترینی» برای جستجوگرهایی مثل گوگل وجود ندارد. کلماتی که توسط مخاطبان شما بسیار جستجو میشوند، دقیقا همان بهترین کیوردها هستند. با در نظر گرفتن این موضوع، شما میتوانید یک استراتژی طراحی کنید که کمک میکند تا صفحات سایت خود را در رتبههای بهتری قرار داده و میزان بازدیدتان را افزایش دهید.
بهترین کلمات کلیدی برای استراتژی سئوی شما به مرتبط بودن، آتوریتی و volume آن بستگی دارد. شما میخواهید کلمات کلیدیای که بسیار جستجو میشوند را پیدا کنید تا بتوانید رقابتتان را بر این اساس پیش ببرید.
برای این کار باید سعی کنید محتوای شما کاملتر و معتبرتر از محتوای ۳ لینک اول گوگل روی آن کلمه کلیدی خاص باشد. این کار به شما کمک میکند تا جایگاه بهتری در موتورهای جستجو پیدا کنید.
تبریک میگوییم! حالا شما لیستی از کلمههای کلیدی را در اختیار دارید که به شما کمک میکند روی موضوعات مناسب برای کسبوکار خود تمرکز کنید و از این طریق بتوانید پیشرفتهای کوتاه و بلند مدت به دست آورید.
حواستان باشد که هر چند ماه یک بار این کلمات کلیدی را دوباره ارزیابی کنید (هر سه ماه یک بار میتواند زمان خیلی مناسبی باشد، اما برخی از مشاغل دوست دارند این کار را در بازههای کمتر یا بیشتری انجام دهند). با کسب اعتبار بیشتر درSERP، خواهید فهمید که میتوانید کلمات کلیدی بیشتر و مفیدتری را به لیست خود اضافه کنید تا جایگاه شما در گوگل یا سایر موتورهای جستجو، تثبیت شود.
اشتباهاتی که در حین جستجوی کلمات کلیدی ممکن است مرتکب شوید!
Keyword research یا جستجوی کلمات کلیدی یکی از وظایف اصلی مارکترهای سئو است. اما بر اساس مطالعاتی که انجام شده، بیشتر افراد از این بخش به راحتی میگذرند و توجه لازم را به آن ندارند. جستجوی کلمات کلیدی به عنوان یکی از سه کار سختی که یک متخصص سئو باید انجام دهد، شناخته شده است. (لینکسازی و تولید محتوا در رتبه اول و دوم قرار دارند). به همین خاطر طبیعی است که بسیاری از وب سایتها، بدون انجام تحقیقات مناسب و بررسیهای دقیق بر روی کلمات کلیدی، استراتژی محتوای خود را تدوین کنند.
اما به هرحال، جستجوی کلمات کلیدی سئو کاری است که باید به بهترین شکل انجام شود. و گاهی بعضی اشتباهات در طی این فرآیند، میتوانند ضررهای جبران ناپذیری به برند شما وارد کند. میخواهیم چند اشتباه رایج در این زمینه، که میبایست از آنها جلوگیری کنید را بررسی کنیم.
-
فراموش کردن قصد و نیت کاربر از جستجو کلمه کلیدی
درباره search intent یا همان نیت جستجو پیشتر در تریبون مطلبی منتشر کردیم و به تفصیل درباره اهمیت آن توضیح دادیم. اما به عنوان اولین اشتباه رایجی که در حین جستجوی کلمات کلیدی سئو پیش میآید نیز، باز باید به سراغ آن برویم. یکی از بزرگترین اشتباهات در حین تدوین استراتژی محتوا برای سایت این است که کلمات کلیدی را بدون توجه به قصد و نیت کاربران از جستجوی آنها در نظر بگیریم.
اگر شما روی رتبه گرفتن برای کلمه کلیدیای تمرکز کنید که نیاز کاربر شما نیست، تمام زحماتتان به باد رفته است. مثلاً فرض کنید محتوایی با کلمه کلیدی چگونه چرخ گوشت خود را تعمیر کنیم؟ تولید کردهاید. این مطلب در نتایج جستجوی مرتبط با این کلمه کلیدی نیز دیده میشود. اما کسب و کار شما در اصل فروش چرخ گوشتهای نو است. کاربر وقتی به مطلب شما میرسد، نه تنها نیازش برطرف نمیشود، بلکه تجربه بدی برای او ایجاد شده است.
او به دنبال رسیدن به راه حلی است که شما ارائه نمیدهید و به جای آن تبلیغ محصولی را میکنید که مورد نیازش نیست. یا حداقل به هدف رسیدن به آن، جستجو را انجام نداده است. Search intent مشخص میکند که آیا کلمه کلیدی انتخابی شما، با محتوایی که قرار است تولید کنید، تناسب دارد یا نه. در غیر این صورت، نباید اصرار داشته باشید که به خاطر پیدا کردن این کلمه کلیدی در ابزارهای جستجوی keyword، باید حتماً محتوایی درباره آن در وب سایت منتشر شود. هزینه نکردن برای تولید بعضی از محتواها، به نفع کسب و کار شماست.
-
توجه نکردن به صفحه نتایج جستجو
بارها در مقالات مختلف و موضوعات مرتبط با آموزش سئو و جستجوی کلمات کلیدی گفتهایم که صفحه نتایج جستجوی گوگل را فراموش نکنید! SERP یا همان صفحه نتایج جستجو هرچیزی که بخواهید را در اختیار شما میگذارد. از کلمات کلیدیهای پرجستجو تا استراتژیهای گوگل برای رنکینگ سایتها.
بسیاری از افراد زمان زیادی را صرف کار کردن با ابزارهای مختلف سئو میکنند غافل از اینکه چیزی که دنبالش هستند را میتوانند در همان صفحه ساده نتایج جستجوی گوگل پیدا کنند. وقتی به دنبال یک کلمه کلیدی میگردید، میتوانید در صفحه نتایج جستجوی گوگل بررسی کنید و متوجه شوید که چه محتوایی از نظر موتورهای جستجو و البته کاربران، باب میل است.
ممکن است محتوایی که شما با یک کلمه کلیدی مشخص تولید کردهاید، محتوای بلاگ باشد. در حالی که کاربر به دنبال صفحه نقد و بررسی محصول میگردد. اینجاست که بررسی کردن لینکهای اول صفحه نتایج جستجوی گوگل میتواند به کمکتان بیاید. شما باید کلمه کلیدیای را انتخاب کنید، که میتوانید محتوای مورد نیاز کاربر برای آن را تولید کنید. همیشه تولید محتوای بلاگ، برای سئو کردن یک کلمه کلیدی کافی نیست. انواع مختلفی از محتواها وجود دارند که گوگل با توجه به قصد و نیت کاربر از جستجو، به او نشان خواهد داد.
-
بررسی نکردن حجم جستجو
مطمئناً منظور ما از جستجوی کلمات کلیدی سئو پیدا کردن اصطلاحاتی است که بیشترین ترافیک را نصیب وب سایت شما میکند. در این بین معیارهایی چون حجم جستجو میتواند ارزش یک کلمه کلیدی را نشان دهد. اما ممکن است برای کسب و کار شما به طور خاص، بالاترین حجم جستجو، به معنای بالاترین درخواست کاربران از یک کلمه کلیدی نباشد.
باید علاوه بر در نظر گرفتن میزان جستجوی یک کلمه کلیدی، جامعه مخاطب خود را نیز مدنظر قرار دهید. فقط روی search volume تمرکز نکنید. فاکتورهای دیگری نیز وجود دارند که روی ترافیک سایت تأثیرگذارند. در نکته بعدی، به این موضوع بیشتر میپردازیم.
-
نادیده گرفتن کلمات کلیدی طولانی
یکی از مشکلاتی که بر اثر تمرکز زیاد بر روی حجم جستجوی یک کلمه کلیدی پیش میآید، این است که کلمات کلیدی طولانی را فراموش میکنید. در حالی که کلمات کلیدی طولانی، که search volume پایینی هم دارند، میتوانند بیشتر به هدف کسب و کار شما نزدیک باشند. به این معنا که کاربرانی وجود دارند که با جستجوی این کلمات کلیدی، به دنبال خریدن محصول یا گرفتن خدماتی هستند که وب سایت شما ارائه میکند.
پس همیشه نیازی نیست که به سراغ ارزشمندترین کلمات کلیدی یا کوتاهترینها بروید. بعضی از کلمه کلیدیها چندان رقابتی نیستند. اما میتوانند ترافیک خوبی برای وب سایت شما به همراه داشته باشند.
-
صحبت نکردن با مردم واقعی
یکی دیگر از اشتباهاتی که افراد در حین جستجوی کلمات کلیدی مرتکب میشوند این است که بیش از اندازه به ابزارها و اعداد و ارقام اعتماد میکنند. در کنار اصول سئو و بررسی صفحه نتایج جستجو، شما باید با مردم واقعی هم حرف بزنید. نیازهای آنها را ببینید و کلید واژههایی که آنها در طی مکالماتشان استفاده میکنند را نیز مدنظر قرار دهید.
ممکن است ادبیاتی که جامعه مخاطب شما با آن صحبت میکند، با چیزی که شما میشناسید کاملاً تفاوت داشته باشد. تنها با برقراری ارتباط با مردم است که میتوانید مطمئن شوید که به دنبال چه چیزی میگردند.
-
اضافه کردن کلمات کلیدی بعد از نوشتن یک مقاله
احتمالاً شما هم طی سالهای فعالیت خود در حوزه سئو، چنین جملهای را شنیدهاید: ” امکانش هست که این مقاله رو سئو کنید؟” متأسفانه استفاده از کلمات کلیدی برای بعضیها، صرفاً تکرار آن در بخشهای مختلف مقاله است. کاری رباتوار که نتیجه خوبی هم در پی نخواهد داشت. حتی نویسندگان محتوایی هستند که آشنایی کافی به مبحث سئو و ارزش محتوا ندارند. و صرفاً متن را با کلمات کلیدی پر میکنند.
شما به عنوان یک متخصص سئو باید به این قضیه آگاه باشید. تا بتوانید با گروه و تیمی کار کنید که از همان ابتدا محتوایی بر مبنای کلمه کلیدی ایجاد کنند. نه اینکه بعد از تمام شدن محتوا، در بخشهای مختلف آن کلمه کلیدی را بگنجانند.
کلمه کلیدی میبایست پایه و اساس یک محتوا باشد و تمام موارد سئو، تبلیغات کلیکی و استراتژی محتوا بر اساس آن ساخته شود. تنها در این صورت است که وب سایت شما میتواند محتوایی ارزشمند در اختیار کاربران قرار دهد. و در نتیجۀ ایجاد یک تجربه کاربری خوب، در صفحه نتایج جستجو، رنکینگ خوبی کسب کند.
-
نشناختن رقبا
معمولاً کسب و کارها اطلاعات خوبی درباره رقبای خود در حوزه فعالیتشان دارند. یا ممکن است دورادور نام برند یا شرکت رقیب خود را بدانند. اما همیشه این رقبا، همانهایی نیستند که در صفحه نتایج جستجو، به عنوان رقیب کسب و کار شما شناخته میشوند.
مهم است که به عنوان یک متخصص سئو یا صاحب یک کسب و کار اینترنتی، رقبای خود را در سطح اینترنت شناسایی کنید. بدانید که وب سایتهای رقیب روی چه کلمات کلیدی کار میکنند و چه رنکینگی دارند. با داشتن این اطلاعات، میتوانید جستجو کلمات کلیدی را دقیقتر انجام دهید.
-
ندانستن اینکه جامعه مخاطب شما در کجا بیشتر فعال است
جستجوی کلمات کلیدی لزوماً نباید در سطح کل اینترنت انجام شود. حجم جستجو برای یک کلمه کلیدی خاص در یوتیوب ممکن است با چیزی که در موتور جستجوی گوگل یا حتی در مدیوم میبینید تفاوت داشته باشد. شما باید با توجه به اینکه مخاطبینتان از چه پلتفرمی استفاده میکنند، تحقیقات خود را انجام دهید. محدوده جستجوی خود را گسترش دهید و همگام با کاربران خود قدم بردارید.
-
بررسی نکردن میزان سختی کلمات کلیدی
بسیاری از ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی گزینهای در گزارشات خود در اختیار شما میگذارند به نام سختی کلمه کلیدی. که قرار است نشان دهد که برای رتبه گرفتن در این کلمه کلیدی چه میزان باید تلاش کنید. اما بسیاری این معیار را نادیده میگیرند.
اگر در کسب و کاری تازه وارد شدهاید و رقبای شما از سالها قبل روی وب سایت و سئوی آن کار کردهاند، احتمالاً شانسی برای کلمات کلیدی با درجه سختی بالا نخواهید داشت. البته گاهی پیش میآید که به خاطر معیارهای دیگر سئو، مانند بک لینک یا سرعت سایت، وب سایتی تازه کار میتواند رقیب خود را کنار بزند. پس بهتر است این نکات را گوشه ذهن خود داشته باشید و در عین حال به بهترین شکل سایت را بهینه کنید و با قدرت پیش بروید.
:: بازدید از این مطلب : 100
|
امتیاز مطلب : 61
|
تعداد امتیازدهندگان : 18
|
مجموع امتیاز : 18